***TAMMIVAUVAT*** Syyskuussa

Hipkukka Eikö teillä ole ketään ystävää, tuttavaa tai naapuria kenet voisi kutsua apuun. Tuntuu aika ahdistavalta tuollainen tilanne. Miten toimitte normaalissa synnytyksessä. Pystyykö mies tulemaan silloin mukaan. Tuntuu, että varsinkin nyt tuplia odottaessa voi vastaan tulla, vaikka mitä.

Minä olen miettinyt mahdollista vuodelepo käskyä. Miten silloin pärjään noiden lasten kanssa. Pitäisikö kysellä jo nyt mahdollista hoitopaikkaa. Minulla on äiti, sisko ja veli perheineen lähes naapurissa eli toki on apua ja tukiverkkoa lähellä. Toivottavasti kaikki menee hienosti, mutta saattaahan se sairaalakin kutsua yllättäen ja yllättävän piankin. Toivottavasti voidaan hyvin ja eikä näitä tarvitse käytännössä toteuttaa. :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja zaara:
Hipkukka Eikö teillä ole ketään ystävää, tuttavaa tai naapuria kenet voisi kutsua apuun. Tuntuu aika ahdistavalta tuollainen tilanne. Miten toimitte normaalissa synnytyksessä. Pystyykö mies tulemaan silloin mukaan. Tuntuu, että varsinkin nyt tuplia odottaessa voi vastaan tulla, vaikka mitä.
Me ollaan vasta niin vähän aikaa asuttu täällä päin, ettei sellaista tuttavaa paikkakunnalla ole, jolle tuon pojan 'lykkäisi'. Ja sukulaisista lähin asuu 350km päässä :snotty:
Synnytykseen mies luultavasti ei pääse. Vaikka kovasti hän mukaan haluaisi. Tosin, jos päädytään käynnistykseen tai suunniteltuun sektioon, niin silloin varmaan yritetään joku saada meille poikaa katsomaan. Myös tuota kalenteria ollaan katsottu sillä silmällä, että rv36-38 (jolloin suurin osa kaksosista syntyy tilastollisesti) osuis aika monen joulu/talviloman aikoihin. Mietittiin, että jos joku haluis meille tulla päivystämään :whistle:

Me ollaan hyvin pärjätty kyllä ilman tukiverkkoa tähän asti. Nyt taitaa olla ensimmäisen kerran sellainen tilanne, että toivoisi jonkun tässä lähellä olevan. Juurikin tuon synnytyksen vuoksi. Asioilla on tapana järjestyä, joten eiköhän jotakin ilmaannu loppuvuodesta :D

Monessa kohtaa ollaan itse asiassa oltu tyytyväisiä siihen, ettei varsinkaan nuo mummot asu turhan lähellä... :LOL: Pysyy välit hyvinä, kun on välimatkaa.
 
Hipkukka: Ei minullakaan edellisessä raskaudessa ollut mitään ongelmia eikä mitään sairauksiakaan eikä kyllä ikäkään kun se 22v mutta silloinkin ramppasin kuukauden välein äitipolilla ultrassa :eek: Ilmeisesti olen joku jännittävä tapaus tutkia niin tahtovat aina seurailla tarkkaan :LOL:

zaara: Eihän siinä ongelmia ole maata kotosalla, tekee vain ne välttämättömät, minä en tee niitäkään kun mies tekee kaiken :LOL: Tosin mulla nuo tytöt jo niin isoja ettei niiden perään tarvii olla katsomassa tai muuta vastavaa niin sekin eri tilanne kuin jos olis pieniä lapsia.
Ainakin minä kyrsiinnyn kyllä tähän makaamiseen täällä kotonakin aika ajoin ihan satasella, mutta sitten koitan ajatella että voishan olla niinkin että makaisin osastolla.
Ja sen kokeneena esikoisesta että sinne joutui ja makas 2kk ennen tytön syntymään, ei taasen kauheasti houkuttele sekään. Vaikka ihan mukavasti "kotiuduinkin" sairaalaan.
 
Kävinpä sitten tänää ottamassa vakuutuksenki vauvalle, Pohjantähestä otin kun on kaikki muutkin vakuutukset siellä, en ees viittiny lähtä muualta kyselemään.. Mietin vaan kun ei se siellä halunnu nähdä neuvolakorttia eikä muutenkaa mitään oikein kyselly, paitsi nyt viikon millä mennään. Muistelenko väärin vai eikö joku puhunu jostain neuvolakortin kopiosta mikä piti toimittaa..? Ja toinen, eikö jollain ollu myös joku ns. 'varausmaksu' mikä tuli nyt heti maksettavaksi, kun ei meille muuta tuu kun ne normimaksut vaan tulee sitten noitten muiden vakuutusmaksujen yhteydessä.. Meni jotenki niin jännän nopeesti et oon ihan pihalla. :p Onks kukaan muu ottanu tuolta samasta paikasta ? Yllätti kyllä jotenki tuo vuosimaksu, mut tottahan se nyt ei mikää halpa tietenkää voi ollakaa..

Ainiin ja tosta neuvolakäynnistä vielä, niin sinnehän minutki passitetaa sokerirasitukseen. blah. Mut kyllä vasta joskus seuraavan käynnin jälkeen eli jotain viikon 25 jälkeen..
 
Niiz saanko kysyä miksi joudut sokerirasitukseen,onko sokerit koholla vaiko painon vuoksi? Kysyin koska sivuan tota vakuutusasiaa. Eli me ei saatu esikoiselle vakuutusta ennen syntymää mun painon takia,sokerirasituksessakin olin eikä ollut mitään. Tuo paino oli este kun indeksi oli yli 35... Ja kyllä yhtiössä kopioivat mun neuvolakortin. En usko että nytkään saan,ellen jaksa kysellä muista yhtiöistä... Meillä oli Tapiola silloin.
 
Niiz: Kyllä ainakin meillä Pohjolassa kopioi joka ikisen sivun neuvolakortista ja ne tyhjätkin sivut pitää olla ettei vaan pimitä mitään.
Varausmaksu tulee mutta sehän on se ekan vuoden maksu käsittääkseni, eli ei se tule sen vakuutuksen päälle niin sanotusti, vaan maksetaan vaan ennakkoon se vakuutus tavallaan.

Prinsessa-06 Aika törkeää jos äidin painon takia ei saa vauvoille vakuutusta :eek: Mitenkähän se niihin lapsiin liittyy se äidin paino?
No, täällä kun odottelen sitä Pohjolan päätöstä niin varmaan mulla tökkää joko diabetekseen, tai jos tuo panokin voi olla syynä niin eiköhän ne vaikka sen sitten keksi jos ei muuta. En kyllä ole BMI:täni laskenut mutta paljon se varmaan on nyt :LOL: :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enie:
Prinsessa-06 Aika törkeää jos äidin painon takia ei saa vauvoille vakuutusta :eek: Mitenkähän se niihin lapsiin liittyy se äidin paino?
No, täällä kun odottelen sitä Pohjolan päätöstä niin varmaan mulla tökkää joko diabetekseen, tai jos tuo panokin voi olla syynä niin eiköhän ne vaikka sen sitten keksi jos ei muuta. En kyllä ole BMI:täni laskenut mutta paljon se varmaan on nyt :LOL: :ashamed:
Eiks ylipaino oo aina riski synnytyksessä ja vähän niinkuin muutenkin :ashamed: ? Ja en halunnut loukata kommentillani.. Näin mä ainakin olen ymmärtänyt...


Onko rakenneultran jälkeen enää yhtään ultraa jos kaikki ok?! Tietääkö kukaan?!


iiris ja pojutsu 21+0
 
Rakenneultrasta: Sain tänään lapun että rakenneultra-aikaa siirretään. Mulla olisi sitten jo viikko 22 (eli 22+0) kun sinne menisin.. onko tosiaan ihan normaalia että se on VASTA noilla viikoilla?
En todellakaan meinaa noin pitkälle odottaa, koska kaverille tehty jo viikolla 18.. mitäs jos löytyykin jotain ja on vain vajaa 2viikkoa aikaa päättää mitä tehdään, eihän siinä ajassa ehdi tekemään edes pakollisia tutkimuksia lapsivesipunktiota tms.?

Nyt vain omaa napaa, luen myöhemmin muiden asiat :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja KiaralA:
Pikkuakka:Missä sä kävit rakenneultrassa?Paljon maksoi? :heart: Muistelin että olet Lahdesta. =)
Kävin Hemossa Posan Tiinalla. Maksoi reilut 200e mutta siitä saa ne Kelan korvaukset takaisin. Kallista mutta hintansa väärtti kun pääsi 4D:llä pientä kurkkimaan! :heart:
 
lily...Jos oot pääkaupunkiseudulta ( kun en muista), niin mulle ainakin neuvolatäti sanoi, että säästösyitä on vähennetty eka lääkärikäynti pois ja vissiin yksi neuvola alusta. Mulla on ollut nyt kolme neuvolaa, 3 ultraa ja eka lääkäri on kuun lopussa.

Mulla on ensi tiistaina lääkäriin meno. On toi toisen jalan verenpurkautuma mennyt niin häijyn näköiseksi ja siinä on yksi aika kipeä suonikohju. Pitää kuulemma mennä lääkäriin näytille ettei hyytymä vaaraa. Ja miettivät mitä tehdään kun mulla seisomatyö 8tuntia/päivä. Kirjoittaiskohan nuo loppuunsaakka sairasloman? Missäs vaiheessa sitä muuten menee sitten kelan rahalle jos pidempi saikku?

Tänään tuli huuto.netistä Lupulle iso vaatepaketti. Oli ne niin ihania, mekkoja sun muita. :heart:

Kuukausi vielä ja sitten rouviinnutaan. Kävin eilen ostaa kangaskaupasta kankaat hääpukua varten. =)

Tänään tuli Tapiolasta vakuutuspäätös siis lapsivakuutus. Vakuutus saatiin ja maksu tuli mukana. Yllättäen.

millis ja lupu 23+4 =)
 
prinsessa-06 joudun siihen rasitukseen ihan vaa siks kun on tullu joku uus käytäntö et kaikki yli 25-vuotiaat ensisynnyttäjät joutuu siihen. Aika outoo kyllä jos painon takii ei saa vakuutusta, eihän mult ees kyselty mitää tollasii siel.. :0 Kannattaa kyllä ehkä kysellä muistakin yhtiöstä, näyttää olevan aika eri käytäntöjä. Multa vaa pyydettii se terveysselvitys missä kyseltii ne yleisimmät sairaudet ja se oli sillä selvä.

Iiris , tänää kysyin ni meillä ei ainkaa oo rakenneultran jälkee enää yhtää ultraa, jos ei tuu mitää ongelmii, lapsen paino / äidin pituus tms.. Riippuu aika paljo kunnasta varmaa.

Sero mul on rakenneultra viikolla 21+0 , ja TH just tänää sano et se on ihan normiaika, et kuulemma nykyää yleensä tehää vast viikoil 21-22..

Ostin tänää vauva-lehden ja siin oli juttu vesisynnytyksestä, kylläpä rupes kiehtomaa ajatus tosta. oon miettiny sitä kyllä aiemminki.. onks kellään kokemuksia ?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niiz:
Ostin tänää vauva-lehden ja siin oli juttu vesisynnytyksestä, kylläpä rupes kiehtomaa ajatus tosta. oon miettiny sitä kyllä aiemminki.. onks kellään kokemuksia ?
En muista kirjoittajaa, mutta kirjastosta voisi löytyä aiheesta suomalainen kirjanen. Esikoisen odotusaikan lueskelin aiheesta. Monella sairaalalla ei vain ole mahdollisuutta tuohon. Vaikka vesiamme olisikin synnytysosastolla, niin siinä saa olla vain avautumisvaiheen ei ponnistusvaihetta. TYKSissä taitaa olla näin.
 
Täällä ei taas saada millään unta. Pikkanen potkiskelee ihan kauheesti ja selkä on ihan kauheen kipeä.

Mitäs tukijuttuja suosittelisitte tuolle selälle?? Huomasin kun kaupassa kävin ni oli ihan järjettömän kipee selkä ihan pienen kävelyn jälkeen. :/
Ja sit tuo alapääkin on kipuillu.. tuntuu kuin joku sieltä tulisi jo pihalle :D

Mutta mutta.. jos kokeilis uudestaa et tuleeko uni.

Pippur1 ja pikkanen yökukkuja 25+0 POKS!!!!!
 
Sero kyllä se on ihan normaalia että rakenneultra on vasta 22+0, näin oli itselläkin! Harmitti kyllä odottaa niin kauan sitä. Tarkistin asian niin ainakin meilläpäin on juurikin tapana, että tehdään ultra vasta tuossa kohti. Eikä meilläkään ole sitten enää muita ultria tuon lisäksi :|

Niiz minäkin luin sen jutun ja ajattelin, että kiva olisi ammeessa olla, mutta ehkä sen ponnistuksen kuitenkin haluaisin tehdä sängyssä. Jotenkin mietityttää se mahdollisuus että vauva yrittää ottaa happea ja onkin vedessä..? Mutta siinä kirjoituksessa taisikin olla, että juuri sen takia vauvan päähän ei saa koskea.

|.) Kipuilut jatkuu ja olenkin nyt sitten sairaslomalla loppu viikon :|

Lumi ja Lilliputti 23+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lumi-:
Jotenkin mietityttää se mahdollisuus että vauva yrittää ottaa happea ja onkin vedessä..? Mutta siinä kirjoituksessa taisikin olla, että juuri sen takia vauvan päähän ei saa koskea.
Pienillä vauvoilla on refleksi jonka ansiosta ne ei vedä vettä henkeensä vedessä, muistaakseni refleksi pysyy puolivuotiaaksi. Tätä hyödynnetään mm. vauvauinnissa kun vauvoja sukelletetaan. Päälaen ollessa vedessä vauva pitää hengitystiet kiinni.
 
Zuh
Niiz - Pohjolassa pitää kopioida kaikki mahdolliset sivut ja varausmaksu varmasti pamahtaa päätöksen mukana postissa.

iiris- meilläkin on 3 ultraa, eli rakenneultran jälkeen vielä loppuvaiheessa kurkataan tulijaa, onneksi!

Sero - Mulla myös rakenneultra vasta 21+4, enkä edes halua ajatella miten on aikaa tehdä päätöksiä jos jotain ilmenee. Kaikki on hyvin ja sillä uskolla porskutetaan eteenpäin :D

Millis1981: Työehtosopimus määrittelee missä vaiheessa siirtyy kelan sairaspäivärahalle, yleensä riippuu työsuhteen kestosta. Itselläni esim. kun työsuhde on kestänyt yli 1v ja alle 3v, niin työnantaja maksaa 28 päivää sairaslomaa, sitten tipahtaa Kelalle.

Synnytysasennoista - Meillä on tarjolla joku hieno tuoli jossa voi punnertaa polviasennossa tms. Se on oikeastaan ainoa erikoissysteemi mitä olen miettinyt, altaassa istuminen vaikuttaa jotenkin inhottavalta, en tiedä edes miksi!

~Jumppatunti pidetty, jospas Naatti rauhoittuisi, 19+6
 
iiris Minua et ainakaan loukannut yhtään. Ja arvauksesi oli ihan oikein elikäs olen riskiodottaja/synnyttäjä...ainakin ilmeisesti Tapiolan mukaan. Kyllähän se silloin ihmetytti, koska muuten olen erittäin terve eikä painoni ole mulle mitään haittoja tuonut, vielä :ashamed: Ja ultran kanssa sama eli meillä tarjotaan vain 1 ultra, joka oli jo alussa viikolla 10. Mielestäni todella huono, koska siitä ei voi näkyä niin varmaksi että kaikki on ok,kun sikiö niin pieni...
pikkuakka tiedätkö paljon Kelasta saa takasin? Tuo Tiina asuu meidän kadulla, hitsi ettei olla vierusnaapureita ;) mieli tekis mennä 4D:hen.
niiz niinhän sä taisit joskus kirjottaakin et yli 25v menevät rasitukseen, meillä taas ei ole sellasta, vaan ite jouduin painon takia. Ja tossa neuvolakortissahan lukee paino ja indeksi, niin vakuutusyhtiö sen kyllä huomaa. Mulla meni viimeksi vain 0,5 yksikköä yli rajan etten saanut vakuutusta. Luojan kiitos tuli terve vauva =) En tiedä yritänkö ottaa nyt ollenkaan ennen syntymää,jos oma yhtiö ei myönnä ja toinen myöntäisi, niin sit pitäis vaihtaa kaikki meidän vakuutukset :headwall:
toispuoleinen masu täällä löytyy vasemman puolen vallannut vauva, tämä puoli todellakin isompi ja liikkeet tuntuu vasemmalla tai keskellä. Pitäsköhän alkaa nukkua vaan oikealla kyljellä, jos tasoittus :D

santtu ja iita 21+1 yrittävät jaksaa vielä 2 päivää töissä (ennen vknloppua)
 
Täällä tais se energinen keskivaihe kestää vähän toista viikkoa,eilen iski kamala väsymys ja menin jo puol kymppi nukkumaan ja aamul ei meinannu millää saada silmiä auki |O tässä nyt ootellaan oloa et pystyis kahvia juomaan,josko se sit hiukan helpottais :whistle:

Meillä noi sänkypuuhat ollu viime aikoina hyvin vähissä ja nyt miehelle kävi vielä eilen pieni työtapaturma,jonka takia joudumme olemaan hetken aikaa ilman toisiamme vain varmistaaksemme ettei mies saanut mitään tautia :/
Sit aamulla meiän esikko meni vessaan ja tuli sielt pois sormet nenäl et tääl haisee ihan kamalalle,mä sanoin vaa et haistoin kyllä mut ei mitää hajuakaa mistä se paskan haju tulee,mut äsken ku kävin siel ni huomasin et sielt oli yhen putken päältä lähteny kansi pois ja sieltähän se haju tuli itestää paskaputkesta :x :x :x mä en ees tiiä mitä virkaa sil koko putkel on tai onhan se mies varmaa joskus sen kertonu mut ei mun muistil sellasia muisteta :ashamed: mut toivottavasti toi haju pikkuhiljaa helpottais tääl nimittäin käryää koko kämppä :kieh:

POKS POKS POKS

 
Alkuperäinen kirjoittaja piiuli82:
Meillä noi sänkypuuhat ollu viime aikoina hyvin vähissä ja nyt miehelle kävi vielä eilen pieni työtapaturma,jonka takia joudumme olemaan hetken aikaa ilman toisiamme vain varmistaaksemme ettei mies saanut mitään tautia :/


POKS POKS POKS
:LOL: Vähän ensin mietin, mutta onhan tuo tapaturma käynyt itsellekin (neulanpistotapaturma)...

Ei meilläkään tapahdu kammarin puolella yhtään mitään. Väsyttää vaan molempia. Onneksi kuitenkin pusuja saa joka päivä ja sitä rakkaudenosoitusta noin muuten. En kyllä valittais vaikka olis useemminkin, muta tuo miekkonen on nyt semmonen, että se ei edes uskalla kokeilla ku luulee/olettaa aina että mulla on suppareita/väsymystä ym.ym.ym. Oon kyllä sanonu sille että odotan sen tekevän aloitteen ja rohkeesti kokeilemaan. Mä en enää jaksa olla se aloittava osapuoli.

Peikonpähkina ja Pampula 20+4

 
Alkuperäinen kirjoittaja Peikonpähkinä:
Alkuperäinen kirjoittaja piiuli82:
Meillä noi sänkypuuhat ollu viime aikoina hyvin vähissä ja nyt miehelle kävi vielä eilen pieni työtapaturma,jonka takia joudumme olemaan hetken aikaa ilman toisiamme vain varmistaaksemme ettei mies saanut mitään tautia :/


POKS POKS POKS
:LOL: Vähän ensin mietin, mutta onhan tuo tapaturma käynyt itsellekin (neulanpistotapaturma)...

Ei meilläkään tapahdu kammarin puolella yhtään mitään. Väsyttää vaan molempia. Onneksi kuitenkin pusuja saa joka päivä ja sitä rakkaudenosoitusta noin muuten. En kyllä valittais vaikka olis useemminkin, muta tuo miekkonen on nyt semmonen, että se ei edes uskalla kokeilla ku luulee/olettaa aina että mulla on suppareita/väsymystä ym.ym.ym. Oon kyllä sanonu sille että odotan sen tekevän aloitteen ja rohkeesti kokeilemaan. Mä en enää jaksa olla se aloittava osapuoli.

Peikonpähkina ja Pampula 20+4
Tällä ku oiski jotain tekemistä neulojen kans,mut oli ehkä viel huvittavampi,mut mua oksettaa jo pelkkä aatteleminenkin :x vaara on kyllä kai minimaalisen pieni,mut ei sitä riskiä silti viitti ottaa
 
2 Neuvolaa ja yksi lääkäri ollu. Muistan esikoista odottaessa ( nyt 6v ) että rakenneultra oli viikolla 18, taisi olla myös toista odottaessa. Kolmosta odottaessa se oli viikolla 21 ja nyt nelosella viikolla 20, tasan viikon päästä :D Toista odottaessa muutin etelä suomeen, en tiedä vaikuttiko se vai onko joka paikassa muuttuneet.

Täällä aika rauhallista, iltaisin kyllä pallon meno villiä :D Ja nyt tosi energinen olo. Mä oon siivonnu ja järjestelly ihan hulluna kotona. Jostain syystä lapsetkin leikkii kiltimmin kun mulla puuhaa :whistle:

Huomenna lähden ansaitulle viikonloppulomalle, mies jää lasten kanssa kotiin =)

mulish ja pallo 19+5
 

Yhteistyössä