***TAMMIVAUVAT*** Syyskuussa

Meillä Helsingissä synnytyslaitoksella luki siinä tytön rannekkeessa muistaakseni, että ET + sukunimi. Eli Elävä Tyttö. Vähän pisti silti naurattamaan, et tytön nimi oli ET. :D


Nyt katsoin noita Kelan papereita. Ei jestas sentään, mun mielestä niissä on kyllä niin käsittämättömiä kohtia että. Kuten että olen/olen ollut työssä ulkopuolisen palveluksessa. Ai niin kuin KOSKAAN vai? Ja voiko tota lapsilisää hakea jo, vaikkei koko lasta oo olemassa? No mä sit täytin ne vaan jotenkuten, odotan palautuspostia sitten jos jokin oli vialla. :xmas: Ainoa vaan, etten tiedä, mihin ne toimittaisin, kun ei se täti antanut mulle sitä kuorta mukaan, enkä tosiaankaan mihinkään toimistoon jaksa lähteä. No kai sieltä Kelan sivuilta joku osoite löytyy...

Isänkö ei tarvitse vielä hakea mitään, eli isyysrahan voi hakea sitten jälkikäteen?
 
Tervetuloa uusille :flower:

Nimistä ei nyt varsinaisia hätäkastenimiä olla metitty vaan varsinaisia nimiä.. tytölle nimi jo päätetty, pojan nimestä väännetään kättä :D

Raudasta Mulla ei ole maha kestäny aiemmissa raskauksissa mitään nappeja. Aloin syödä sit persilijaa, laitoin sitä joka ruokaan ja napsin myös paljaalleen. Sillä sain arvot kohilleen.

Mielikuvia vauvasta ei kummallakaan ole tullut. Jotenkin on tyttö olo, niin paljon samanlainen olo kuin esikoista odottaessa. Ensi viikon rakenneultrassa ehkä se sitten selviää.

mulish ja pallo 19+3
 
Zuh
Mussu: Tsemppiä, toivottavasti saat itsesi vielä tolpillesi. Ei tätä mun istumatyötä voi tosiaankaan verrata tommoseen hommaan, täällä ei tartte saada nosteltua kuin omaa mahaansa :D Ja onhan mulla verenpaineet vielä mainiot suhun verrattuna (110/80).

Röllimuori: Onneks jollakulla muullakin on MUHKEA maha näillä viikoilla ;)

~Zuh
 
Alkuperäinen kirjoittaja mussu:
Emmä nyt tiedä, onko ne mitenkään katastrofaalisen alhaiset (rr 101/56 ja hb 110), muuta teen hoitotyötä, joka on varsin fyysistä ja sisältää paljon nostelua, kyykistelyä yms, joten sitä ei yksinkertaisesti voi tehdä, kun pelkkä seisominenkin pyörryttää. Kai se on paljon työstä kiinni, mitä voi tehdä ja mitä ei. Lisäksi teen vuorotyötä siten, että usein vuoro loppuu klo 21 ja seuraava alkaa 07, ja kun unen tarve (siis väsymys) vaatii unta näin kotona ollessakin 10-12h, ei siitä mitään tule, musta ei ole töissä mitään iloa kellekään tässä kunnossa. raskaus ei ole sairaus, ei, mutta nämä oireet täyttävät jo sairauden/työkyvyttömyyden kriterit. Normaalisti nautin ja teen työtäni ilolla :) Nyt ei pysty, vaikka kotonaoleminen jo alkaa kypsyttämään - jaksaisi edes täällä tehdä jotain "järkevää", mutta lenkilläkään ei voi käydä ilman, että joku on kotona/puhelimen päässä, kun se heikotus voi yllättää ja sitten ei kyllä kotiin kävellä. Jokapäivä olen koiran kanssa kuitenkin edes vähän lenkillä käynyt ihan jo kunnon vuoksikin.


Mulla muuten saikkotodistuksessa on koodina huimaus, siinä ei työnantajalla ole paljon nokan koputtamista - työkyvytön lääkärin mielestä, niin se riittää. Viikko kerrallaan nyt mennään.
Siis suoraan kun mun suusta..

Tuntuu välillä ettei porukka oikein tajua sitä kuinka fyysisesti raskasta meidän työ on!!!! :kieh: :kieh: :kieh:
 
Huh huh!Olihan urakkaa,pariin päivään ehtinyt koneelle kunnolla istahtaa ku on tota energiaa vaikka muille jakaa :D mut olipa tullu tekstiä melkein 4sivua,hyvä tytöt :LOL:

Napakettu ja jäkkärä tervetuloa!

Ultrassa käyneille,onnea hyvistä uutisista :heart:

esitietolomaketta ei meilläkään tarvinnu koskaan täyttää

Rhea :hug:

Nukkumisesta mä tos oikein rupesin miettimään et yllättävän helpolla oon päässy,ylimääräistä tyynyä en oo tarvinnu ku pari kertaa ja ainoo mikä on vaivannu ja sekin silloin alkuraskaudessa oli levottomat jalat,mut niistäkin selvittiin =)

Hipkukka Teillä on asiat hyvin siellä pikkukylässä,jos lapsiperheitä huomioidaan,täällä taas tuntuu et se kaikki vähäinenkin ajetaan alas :( leikkipuistokin "kunnostettiin" sinne lisättiin juopoille penkkejä :kieh:

Hb:sta mulla oli viikko sit 106.väsymyksestä tietoakaan päinvastoin virtaa piisaa,mut neuvolassa käski nyt aloitella multivitalla ja katotaa sit jos ei nouse ni otetaa ihan rauta käyttöön.

Kohta pitäis lähtee kynttiläkutsuille,tosin tänää särkeny päätä ja paheni vaa ku tuli amwayn pesuaine tilaus,ni mitähän ne kynttilän hajut saa aikaan :/ ehkä joku toinen kerta tarkempaa selkoa elämästä,nyt ei jaksa enää,lähen kahvin keittoon :p

Piiuli ja toukka 19+5,8yötä rakenneultraan :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Nyt katsoin noita Kelan papereita. Ei jestas sentään, mun mielestä niissä on kyllä niin käsittämättömiä kohtia että. Kuten että olen/olen ollut työssä ulkopuolisen palveluksessa. Ai niin kuin KOSKAAN vai? Ja voiko tota lapsilisää hakea jo, vaikkei koko lasta oo olemassa? No mä sit täytin ne vaan jotenkuten, odotan palautuspostia sitten jos jokin oli vialla. :xmas: Ainoa vaan, etten tiedä, mihin ne toimittaisin, kun ei se täti antanut mulle sitä kuorta mukaan, enkä tosiaankaan mihinkään toimistoon jaksa lähteä. No kai sieltä Kelan sivuilta joku osoite löytyy...

Isänkö ei tarvitse vielä hakea mitään, eli isyysrahan voi hakea sitten jälkikäteen?
Ne taitaa tarkoittaa tuolla että onko ollut / onko töissä ulkopuolisella, sitä aikaa mistä niitä tuloja tarkastellaan äippärahaa varten. Itsellä kun ei omaa yritystä ole koskaan ollut niin helppo vastata että aina on ollut ulkopuolisella töissä
:LOL:

Lapsilisää voi hakea vaikkei lapsi ole vielä syntynytkään. Minäkin pistin koko repertuaarin menemään säköisesti, eli lapsilisät, äippälomat, vanhempainvapaan...
Isälle tosiaan etuudet haetaan vasta lapsen synnyttyä kelalta, mutta työnantajalle pitää isänkin vapaat ilmoittaa 2kk etukäteen.
Ne paperithan voit palauttaa mihin vaan kelaan sillä ei ole merkitystä, tai sitten jos haluat postittaa niin voi hakea oman kelasi tiedot vaikka täältä jos niitä palautuskuoria ei satu olemaan sulla.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/190608154825AK

(.) Jippii, hampulääkärissä käyty ja 30min meni, 2 pientä paikkaa sekä yhden hampaan puolikkaan tekivät (jäi joku aika sitten toinen puolisko dietorelle karkkiin kiinni). Ei tullut lainkaan huono olo, kun jättivät mahdollisimman pystyyn sen tuolin. Joka välissä kyllä kysyivät että pärjäänkö jne...
Nyt sitten ei tarvi enää tuostakaan huolehtia, vaan sitten ens vuonna taas tarkastus. Tosi hyvä mieli että saatiin kerralla tuo homma ohitse, tosin tuolla hammaslääkärissä on tosi kiva käydä, joten siinä mielessä siellä vois käydä useamminkin =)

Moks* Lily of the valley Arvaappa kenelle tuli kamala läjä postissa tänään sokerittomia karkkeja? :whistle:
Heti siltä istumalta meni yks valkosuklaa jossa mansikkaa, koko levy kun tutki niitä muita suklaita ja tikkareita, merkkareita, salmiakkia, viininkumimakeisia jne... :snotty: :ashamed: :whistle:
No, ne on kyllä "pieniä" levyjä, eli ei sellaisia normi suklaa levyn kokoisia onneks.
Nyt polttelee päästä maistamaan hedelmätoffeeta ja minttutoffeetaa :kieh:

Poiketkaahana katsomassa muutkin vähän "terveellisempiä" nameja: http://www.sokeriton.fi
 
nyt menee hermot.. mun on pakko pikku hiljaa alkaa kattelee niitä vaunuja, mut MISTÄ ?! netistä vai liikkeestä?

listatkaa te 'kokeneemmat' mitä kannattaa olla vaunuissa?! ja mistä niitä voisi käydä kattomassa pk-alueella...

..ja mä en sit edes tiedä mitä ne kaikki sanat tarkottaa? esim. joku vitun heittoaisa?! :LOL:

MENEE NIIN AIVOT TAAS TÄNKIN ASIAN KANSSAAAAA!!!

auttakaa mamma hyvät :heart: :heart:
 
Enie No mistä hitsista sitä tietää, miltä ajalta ne haluaa sen tietää, miksei sitä lue siinä. :kieh: Itse oon ollut huhti-kesäkuun töissä, enää en oo. Ja muutenkin haluan sen rahan samana kuin esikosta, koska ikäeroa tulee alle 3 v. Silloin minulla oli kuitenkin edes JOTAIN tuloja, nythän mä oon opiskelija, jolla opintotukikuukaudetkin on jo käytetty. :D

Toi "oma Kela" olikin muuten mielenkiintoinen käsite, ei sit hajuakaan, mikä on mun "oma Kela", koska näköjään Helsinki on lopettanut suurimman osan toimipisteistä (ja nyt en siis TOSIAANKAAN mene mihinkään toimistoon, ne kun ei oo lähelläkään omaa kaupunginosaa). No mä laitan ne paperit vaan jonnekin. Ärsyttää vaan et postimerkin joutuu laittamaan, kun se palautuskuori kuitenkin menis ilmatteeksi. :LOL:
 
iiris- Liikkeestä, vain kokeilemalla saat tuntuman siitä, millaiset vaunut haluat. Me ostettiin Vauvatalo Johannasta. Erittäin tärkeä minusta oli vaunun jousitukset, vaikuttaa siihen, miten kevyt on työntää, ja sen voi kokea vain kokeilemalla.

Heittoaisa = kääntöaisa = työntösuuntaa voi vaihtaa lennosta, eli esim. toisesta suunnasta tulee räntää -> käännät työntösuunnan.
 
Eilen niin mainiosti menneen 4D- aamun jälkeen ilta toikin sit jo ihan toisenlaiset meiningit tullessaan; kivuliaita supistuksia. Pääsin tänään extrakäynnille neuvolalääkärille, sattui just olemaan aika, mut onneks sit ei ollu tullut mitään "tuhoa" kohdunkaulan tilanteelle tms. Säikähdyksellä selvisin siis! Tänää ollu tasasesti koko päivän hirveesti harkkareita. Huomenaamulla meen labraan, tutkivat ettei oo virsisinfektiota, kilppareissa mitään ja vielä hiivan. Kyl säikähdin!! Eli Lili78, tuttu tunne! Toivottavasti sulla kans kaikki ok.

Peikonpähkinä meillä kans hevi- rokki ja metallipainotteinen musiikkimaku perheessä, vielä viikko ennen esikoisen syntymää olin death metal- keikalla (visusti sivussa nauttimassa, tosin :)-- ilmankos tyytyväisesti nukahtaa vaikka autossa soisi Slipknot :D Mies osti tytölle oman Mötorhead- paidan, ja minä modasin pienempänä sille Mokoma- bodyn omasta pieneksi jääneestä paidasta. Tarkoitus olisi piipahtaa ensi vuonna esikon kanssa Tuskassa, sellaisten hienojen kuulokkeiden kera-- pitäähän sitä päästä nauttimaan kunnon musiikista :heart: (Vaikka eipä silti, yhtä usein soi Bob Marley tai Coldplay, tai Vauvan vaaka- levy :D
 
Kiitos zuh j pikkuakka! :)
zuh mä mietin että onko tää masu sit minkä kokonen näille viikoille.. :D

Ai niin tänne oli vielä uusiakin tullut! Tervetuloa vaan!

iiris: mä en osaa neuvoa vaunuasiassa vaikka kokemusta siis lapsista jo onkin.. mut mulla on noi esikolle ostetut vaunut ja ne on kyllä pelittänyt hyvin ja asiansa hoitanut.
 
Hei kokeneempien apua kaivataan täälläkin! Kuinka monennelle raskausviikolle asti voi suunnilleen käydä kylpylöissä? Eikö se ole siihen asti kun kohdunsuu on kiinni? Saatiin lahjakortti kylpylään ja ajattelin, että se olisi kiva varata siihen ajankohtaan kun jään äitiyslomalle :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Enie No mistä hitsista sitä tietää, miltä ajalta ne haluaa sen tietää, miksei sitä lue siinä. :kieh: Itse oon ollut huhti-kesäkuun töissä, enää en oo. Ja muutenkin haluan sen rahan samana kuin esikosta, koska ikäeroa tulee alle 3 v. Silloin minulla oli kuitenkin edes JOTAIN tuloja, nythän mä oon opiskelija, jolla opintotukikuukaudetkin on jo käytetty. :D
Eli ne kaipaa siltä ajalta kumman valitset, joko se 6kk tai se 2007 verotuksen ajalta....vois kuvitella kun nehän on perusteena, tai sinun tapausessa varmaan siltä samalta ajalta joka on ollut esikoiselle pohjana.
En kyllä oikein muuten osaa ajatella tuota.

Eihän niitä mihinkään "omaan" Kelaan tavii lähettää, vaan voit lähettää mihin vaan.
Vaikka Rovaniemelle...siis jos siellä kela on

iiris: Kannattaa ihan ensin vaikka paperille listata mitä sinä vaunuilta haluat ja missä niitä käytät. Eli siinä sitten tulee ne painot, leveydet, ja muut ominaisuudet "vaadittaviksi".
Heittoaisa on esim. se, että työntösuunnan saa vaihdettua kun kääntää aisan vaan toiseen suuntaan. Eli jos se on niin, että työnnät lasta kasvot sinuun päin, niin saat työntösuunnan vaihdettua aisaa kääntämällä niin, että lapsi istuukin sinuun selin.
Kannattaa rohkeasti siellä liikkeessäkin kysellä kaikkea ja tietty täälläkin palstalla saat varmasti apuja.

pinkgreen: Minä en ole uskaltanut käydä edes järvessä raskaana, kun tädin pojalta melkein kokonaan sokeutui aikoinaan silmä sen vuoksi kun täti oli raskaana käynyt uimassa ja pääsi pöpö kohtuun siitä vedestä.
Tosi harvinaista varmaan, mutta pitäähän minunkin jostain skitsota kun niistä juustoista sun muista en välitä panikoida vaan vedän mitä haluan :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja pinkgreen:
Hei kokeneempien apua kaivataan täälläkin! Kuinka monennelle raskausviikolle asti voi suunnilleen käydä kylpylöissä? Eikö se ole siihen asti kun kohdunsuu on kiinni? Saatiin lahjakortti kylpylään ja ajattelin, että se olisi kiva varata siihen ajankohtaan kun jään äitiyslomalle :)
Me käydään viikottain taaperouinnissa tuon esikoisen kanssa. Minulle sanottiin, että niin kauan voi käydä kun kohdunsuu on kiinni. Loppupuolella ei kannata kylmäaltaaseen mennä, voi aiheuttaa supistuksia.
 
Pikaisesti lukemassa! Uusille tervetuloa!

MusiikistaMeillä kanssa aika raskas tämä musiikkimaku. Esikoinen oli masussa mukana mm. Sonata Arcticaa ja Teräsbetonia "kuuntelemassa". Tämä tulokas on sitte ollu mukana Metallican keikalla ja muistaakseni taisi olla Tarottiakin kuuntelemassa :D Esikoisesta huomaa kyllä, että jo masussa tottui raskaaseen musiikkiin, koska se uppoaa vieläkin. Teräsbetoni varsinkin, jätkä osaa jopa muutamaan biisin sanat :D Tosin isänsä sitte kuuntelee Martti Servoa ja Napanderia ja Leevi and the Leavingsia ja poika osaa sanat niittenki biiseihin. Meillä oli laivalla tosi hauskaa, kun jätkä kailotti kuuluvalla äänellä :" Maanantaiaamuna krapula ja vapina, tuijotan vessan seinää...olen työpaikan sonni, porsas sekä apina suu täynnä kuivaa heinää..." :p

Mielikuvista Mulla tai miehellä ei oo oikein vielä syntynyt vauvasta minkäännäköistä mielikuvaa... mutta tässä on vielä aikaa.

(.) Se oli sitte siinä, se mammajooga. Aivan järkyttävät vatsakivut alkoi, en meinannut kävelemään päästä :| Huomenna on onneksi taas lääkäri. Nyt on tullut myös kivuliaita supistuksia, sellasia, että oikein henki salpautuu....

J.t ja Pampu 20+1
 
Tääläkin Irma-Petteri saa kuunnella hyvää musaa ja tänä kesänä oli toukkana mukana provinssissa, nummirockissa ja Sonispheressä, sekä myöhemmin toivottavasti Mansonissa, In Flamesissa ja tottakai Amorphiksen keikoilla :). Sitä ny ei sitten tierä kuinka iso masu loppuvuodesta on, että viittiikö sitä oikeasti väentungoksiin lähteä...

Rv 22 idag, huomenna jälleen ultraan ou jeah.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peikonpähkinä:
Meillä tytöt kuunteli masussa ollessaan rokkia ja heviä. Edelleen pitävät ko. musiikista. Eräänä päivänä radiosta tuli Audioslaven biisi niin toinen tytöistä tokas vaan että ompa hyvä biisi... Tytöt osaa myös moshata ja näyttää hevimerkin... Käytiin Tammerfesteillä kun olin raskaana kuuntelemassa Teräsbetonin keikka ja masussa kävi semmonen vilske ettei mitään rajaa. Tää masukki onkin saanut kuulla Metallican kahteen otteeseen. :LOL:

Meillä kans Hermanni oli Volbeatin keikalla <3 Silloin se oli kyllä niin pieni ettei viel kuullu mitään, mut saadaanpa sanoa et oot käyny jo provinssissa! Nykyään autossakin isäntä kääntää stereot lujemmalle kun Hermannille pitää soittaa musiikkia :LOL:
Mut isoveli kertoi että niillä kuunneltiin paljon esikoisen odotusaikana Crash Test Dummiesia; neidin synnyttyä se oli sille hyvää nukutusmusiikkia; jos ei uni tullut esim. päikkäreille niin ne laittoi sen levyn soimaan niin kyllä nukkumatti tuli nopeesti :D Pitääpäs tarkasti miettiä nyt mitä masulle soittelee....

Tanjuska77 ja Hermanni 23+1
 
hmm.. josko kirjoittelis pitkästä aikaa.
Gallupeja:
Asuminen- asutaan omakotitalossa vähän reilut sata neliötä. kolme makkaria olkkari+ takkahuone ja keittiö. Nyt molemmilla muksuilla on omat huoneet, mutta vauvalle ei ole omaa makkaria...katotaan sitä sit myöhemmin...
Työ- Oon keskussairaalan leikkausosastolla töissä. Työhön kuuluu paljon staattisia asentoja ja seisomista. Mutta myös nostoja ja kävelyä/pasikasta toiseen kiireellä ravaamista. En oo aikonutkaan olla äitiysloman alkuun asti töissä... :whistle: :saint:

Äitiysloma ja muut asiat Katsoin tuolta kelan laskurista, että äitiysloma alkais joulukuun 4. päivä. Sitä innolla odottelen tosiaan. Äitiysavustuksen otan pakkauskena, kun vanhemmille lapsillekin oon sen ottanut ja haluan myös kuopuksen saavan muistoksi sen toppapussin ja haalarin

Hankinnat Tänään tilata napsautin Vauvatar.fi:stä turvakaukalon, jalustan ja matkarattaat, kun olivat niin sopivassa tarjouksessa. 249 egee, koko travelsystem, joka maksais nelisen sataa erikseen ostettuina. Meillä esikoinen harrastaa taitoluistelua ja on jäähallilla n. 10 tuntía viikossa, niin siellä tulee varmasti äidin ja vauvankin sitten roikuttua ja en viitsi kyllä kaukaloa raahata kantamallakaan, joten rattaat siksi ehdottomat. Vaunuiksi meille on tulossa siskon perheeltä uudenveroiset Emmaljunga City Crossit sillä ihan oikealla vaunun kopalla. Vanhemmat lapset ovat saaneet pehmeissä kopissa köllötellä, joten nyt tuntuu luksukselta, kun vauva saa tilavan kopan, jossa varmaan on kesälläkin viileämpi makoilla. Kestovaippoja ja villavaatteita oon kanssa haalinut käytettyinä jo jonkun verran. Kantoliinoja on vanhempien lasten jäljiltä kolme kappaletta vielä tallessa

(.) Tänään neuvolassa verenpaineet 117/78, sf-mitta 19 cm, hB 140 (tippunut muka vain 4 yksikköä raskauden alusta, en usko...) paino ihan liikaa (+4 kg alkupainoon, mutta kun se alkupainokin on ihan liikaa)sydänäänet kuuluivat hyvin ja syke oli yli 150. Sain myös lähetteen sokerirasitukseen, joka ei oikeesti vois vähempää kiinnostaa.

Pejantaina oli myös rakenneultra. vauvan painoarvio oli about 400g. Tiiviisti istui jooga asennossa, joten sukupuolta ei saatu varmasti selville. Hieman kuitenkin tyttöä veikkaili ultraa käytellyt kätilö, joten sellaisen punaisen sydämen tuonne etusivulle vois laittaa. Samoin muuten vois vaihtaa lasketun ajan 13.1. kun se se kuitenkin virallisesti nyt sitten on. Alkujaan antoi nuo laskurit eri ajan neuvolan laskurin kanssa, joten olkoon tuo neuvolan la se virallinen, niinkuin onkin.
Selkä/lantiokivut ovat olleet seuranani jo jonkun aikaa ja sainkin äitiyspoliklinikan kautta maksusitoumuksen sellaisen lantion tukivyön hankintaan. Pari viikkoa oon nyt vyötä jo käyttänyt ja kyllä se ihan oikeasti auttaa. Pitää lantion liitokset kasassa ja näin vähentää ristiselän rasituksia.

Tippaiita ja Nappi-vauva 21+6
 

Yhteistyössä