***TAMMIVAUVAT*** Syyskuussa

On mulla sitten ihana mies...

Olen itse Helsingissä koulutuksessa nyt neljä päivää. Mies soitteli alkuillasta, että lähtee yksinään katsomaan pinnasänkyä, joka on ajateltu ostaa kavereilta. Tiesin, kyllä aika hyvin minkälainen pinnasänky on, minkä värinen tms. No nyt tuli äsken viesti, että "ostin pinnasängyn JA VAUNUT, kun halvalla sain!!!" :LOL: Että sellasta, kiva mennä kotiin kun ei yhtään tiedä, minkälaiset vaunut siellä odottaa. Ei sillä, kyllä mä mieheni makuun luotan ja toisaalta enemmän kokemustahan hänellä asiasta on kun kerran on jo isä. Omatoiminen mies!

Alaselkä ei pidä nyt yhtään koulutuksessa istumisesta, aika tuskainen olo näin illalla. Mutta kyllä Kirppukin nyt viisastuu, kun neljä päivää on mukana koulutuksessa! =)

Obsidan: Mä aloitin syömään lisärautaa muutama viikko sitten, kun hemppa oli tippunut 155:stä 116. Lähestulkoon yhden päivässä olen ottanut, aamupalan yhteydessä. Apteekissa sanottiin, että mieluiten tyhjään mahaan mutta voi ottaa myös aamupalan yhteydessä. Mutta joo ihan oikeessa ootte siinä, että the lopputulos pöntössä on aikalailla mustaa... =) Tästä kyllä neuvolassakin varoiteltiin etukäteen.

Huomenna poksuu!

mamma ja Kirppu 23+6
 
poksutaan :heart: :heart: 21 :flower: voi kun joillain on nii isot mahat jo että näkyy ihan selvästi. itellä on juuri ja juuri jonkinlainen maha.. yää :ashamed: no kaipa se maha sieltä pullahtaa. jotainhan tuo terkkari sano että viikon 22 jälkeen tulee näkyvii en tiiä kui käy

 
tippaiita: Onnittelut tyttö lupauksesta :heart: :flower:

Täällä oli herättys 4.50 kun masukit alkoivat sen kaltaisen melskaamisen masussa.
Siinä sitten aikani yritin nukkua vielä mutta sittenhän se iski nälkä ja piti nousta aamupalalle.
Ja jos ei muuta olis ollut niin kissa oli sitä mieltä, että hän sitten ainakin herättää jos ei muuten
herää vielä ylös |O

Enie + Nörtti ja Hissu 24+2
 
Huomenta!

täällä kans asukki alkanut melskaamaan joskus 5:30. Ei ole montaa tuntia unta itsellä takana..
No onneks saa nukkua päikkärit ihan milloin haluaa :D

mut mukavaa päivää kaikille =)

imppu & Vihlo 22+3 :heart:
 
Zuh
Tulitikkuja kellään että nämä silmät pysyisi auki?!? Naatti päätti eilen potkiskella sekä päiväunille yrittäessäni että yöunille yrittäessäni, päiväunet jäi kokonaan väliin kun niin niistä potkuista jaksoin vielä innostua :D

Iiris - mulla vähän sama, ihan uunona pitäisi sukeltaa tuohon vaunujen maailmaan. Siskolla oli pehmeä kantokoppa (eli sellainen löpperö, kangasta ja "pumpulia") ja suositteli kovaa koppaa. Heittoaisan haluan ehdottomasti, on kätevä että saa vaihtaa suuntaa esim. lumisateella jne. Isot renkaat on ehdottomat, meillä aurataan teitä auttamattoman huonosti. Haluan myös metallisen alakorin, koska tarkoitus on käydä hoitamassa kävellen päivittäiset ruokaostokset n. 2 km päässä ja haluan että sinne alakoriin oikeasti voi laittaa kunnolla tavaraa. Tähän päälle kun laittaa oman budjettitavoitteen niin vaihtoehdot alkaakin olla jo aika vähissä :whistle: Tietysti voi toivoa lisäluxusta, kuten Emmeljungan integroidut hyttysverkot jne. mutta niihin en anna homman kaatua.

Röllis: Mun käsityksen mukaan sun(kin) maha on isohko näille viikoille, ei ainakaan mistään pienestä päästä. Mulla siis maha aika samoja mittoja ja siskon mielestä ainakin isompi kuin hänellä samoihin aikoihin. Mutta toisaalta on niiiin ihana kun on oikeasti maha, ei meinaa enää syystakki mennä kiinni asti!

Ullis82: Hui, toivottavasti mun mies ei ala noin omatoimiseksi! Onneksi tuntee mut sen verran hyvin ettei uskalla tehdä mitään omia hankintoja, olen välillä liiankin tarkka sun ties mistä pikkujutuista. Mutta sisustus ja käyttötavarat on mulle tosi tärkeitä asioita, mies onkin oppinut hyvin sanomaan oman, hellän mielipiteensä ja suostumaan siihen mitä minä haluan :p Tosin häneltä on viime aikoina alkanut tulla oikeasti HYVIÄ ideoita pohdintaan!

Eilen oikein kunnolla kuulostelin mahaa ja kyllähän siellä potkitaan vaikka kuinka! Aamuisin ja päivisin tuntuu olevan meidän Naatin parhaat hetket, aina töissä istuessa alkaa mieletön mylläys, mm. juuri nyt. Onneksi vähän rauhoittuu illaksi, ei saisi nukuttuakaan jos tämmöistä metakkaa pitäisi.

~Zuh & Naatti 19+5
 
Minäkään en ole vielä päässyt vaunuja katsomaan. Netistä YRITIN näitä vertailuja tehdä, mutta ei riittänyt mielenkiinto tarpeeksi kauan :D Kovasti siis jo odotan, että pääsen vaunut ostamaan, mutta netissä surffailu ei vaan ole sama asia kuin se että näkee ne vaunut paikan päällä.

Ullis on kyllä omatoiminen mies :D Minun mies ei taitaisi uskaltaa tehdä samaa :LOL:

Tukivyö pitäisi tännekin hankkia, löytyyköhän helposti kun tätä painoa on tosiaan ennestäänkin niin onko riittävän isoja kokoja? Mistä olette muut ostaneet tukivyön? Selkäkivut vain pahenee, itku meinaa iltaisin päästä kun niin sattuu :/ Kerroin kyllä neuvolassa ja työterveydessäkin selkäkivuista, mutta suositeltiin vain tuota tukivyötä, saikusta ei siis puhettakaan.. Ilmeisesti ei ole riittävän hyvä syy jäädä kotiin??

Vieläkö Lilillä ja Mimonmamilla on supistukset jatkuneet? Itselleni tuli eilen ensimmäinen harjoitussuppari tai näin ainakin oletan, kun maha kovettui ja tuntui vähän epämiellyttävältä, ei kuitenkaan mitään kipuja ollut.

Lumi ja Lilliputti 23+2
 
Onko teillä muilla ollut miten monta neuvolakäyntiä? Ja erityisesti teillä, jotka odotatte toista tai kolmatta jne. lasta (mutta ei kaksosia). Ajattelin vaan, että onko jotenkin outoa, että mulla on ollut vasta 3 kertaa, vaikka 25. viikko alkaa ihan just, seuraava terkkaneuvola on viikolla 30. (se on siis 4. terkkaneuvola), ensimmäinen (ja ilmeisesti ainoa?) lääkärinkäynti koko raskaudenaikana on viikolla 27. Musta vaan tuntuu, et esikosta oli niin paljon useammin, mut onko se sitten niin et ensisynnyttäjät käy useammin tarkastuksella? No ihan tyytyväinen kai pitäis olla, muutakin tekemistä tässä tosiaan kuin ravata alvariinsa neuvolassa. :snotty:

Jäi kyllä vähän harmittamaan se, että viimeksi mun neuvolatäti ei kertaakaan edes kysynyt, ei sanallakaan, miten olen voinut. Tuli vähän sellainen liukuhihnameininki-olo. :/

Ai niin, ja tänään tuli taas ihan perinteinen aamuoksennus, eli kerkesin juoda vain lasin vettä, ja saman tien tuli ulos. Tää kyllä jo ylittää esikoisen oksut mennen tullen, vaikka mielestäni hänestäkin oksentelu kesti pitkään. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Onko teillä muilla ollut miten monta neuvolakäyntiä? Ja erityisesti teillä, jotka odotatte toista tai kolmatta jne. lasta (mutta ei kaksosia).
Mie odotan kaksosia, mutta en ole ensisynnyttäjä. Neuvolakäyntejä on ollut vasta 3 ja lääkärineuvolasta ei mitään tietoa. Kertaakaan ei ole alapäätä katsottu. Tavallaan eihän sille ole tarvetta, kun kerta kaikki on hyvin. Mutta jotenkin vain särähtää korvaan, kun aina kuitenkin sanotaan, että kaksoset on riskiraskaus. Ja ultriakaan minulla ei ole ollut sen enempää kuin muillakaan odottajilla täällä päin.
Tosin nuo ultrat alkaa tihentyä minulla nyt loppupuolta kohti, kun seurataan ettei tule lapsosille kokoeroa.

Hipkukka 22+1
 
Lily of the valley mulla on kans ollu vasta 2 neuvolakäyntiä ja toista odotan. Viimeks kesti ehkä 5 min kun otti verenpaineet ja hempan "kaikki hyvin ,kiitos ja hei"-meininki...Eihän mulla mitään ongelmia ole ollu mut...
Ja mua vaivaa ihan varmasti toi sama"sokerinpuutostila" kun sinua :LOL: Kaik herkut tänne heti!

Oli kyllä kiva käydä eilen siellä rakenneultrassa...taas jotenkin konkretisoituu se että vauva tosiaan on taas taloon tulossa :heart: pikkuveli..

Hui, kun Eniellä on jo paljon viikkoja!! Kohtahan ne vauvat sieltä jo tuleevat :eek:
Erityis tsempit kaikille kaksosten odottajille! Toivotaan että kaikkien nyytit viihtyvät masussa tarpeeksi kauan mutta ei liian =)
 
Neuvolassa käyty, kaikki hyvin, hemppa pysyttelee siinä 120 pinnassa, pitää jatkaa obsidanin syömistä, mä oon syöny sitä jo kai jostain viikolta 14 tai jotain. Sano täti et sit viikolla 24 ku rupee veren määrä viel lisääntyy ja laimenee ni pitää kattoo jos ruvetaa syömää kaks tabuu päiväs jo. Sydänäänet 140, se näköjää on vähemmän joka kerta, eka 158, sit 145 ja nyt jo 140.. hui. Täti kysy et meinataako kysyy ultras sukupuolta, ja ku sanoin et joo, ni se vaa totes et no poika sielt on tulossa. olin vaan et aha. misthää se senki jo näki. :D Ainii ja sf mitta oli 17, yläkäyrällä mennään jo.. :eek:

Nyt on täälläki jo pikkuhiljaa ruvennu liikkeet tuntumaa, hyvin harvoin ja vähäsen vielä, mut ihan tunnistetavia jo kuitenki. :heart:

NiiZ ja Pallero 20+1 ( kuudes kuukaus jo menossa jo !! tuntuupa paljolta ! :eek: , vaik monet on jo aika paljo pidemmällä.. ;) ) Ainii ja kuus yötä enää rakenneultraa. :) :heart:
 
Se on sitten viikko 21 alkanut, ja hui, jo 6.kuukausi alkamassa... Vihdoinkin alkaa näemmä mustakin huomaamaan, kun eilen sanoi kaveri että mahan muoto on muuttunut, ja aamulla jäi tytön hoitaja ihailemaan kasvavaa masua =)
Nää viikot kun menee näin vauhdilla, niin kohta varmaan huomataan että vauvalle ei ole mitään valmiina, kun mehän ei olla hommattu eikä juurikaan mietitty näitä juttuja... Ite haluaisin kaiken uutena,kun tytölle ei ostettu mitään uutena aikanaan, vaan tutuilta halvalla. Olen laskenut että tytölle saatiin kaikki tarvikkeet 200 eurolla.
NEUVOLA: katsoin kortista niin 3 käyntiä ollut,1 näistä sisälsi myös lääkärin. Tapana on että kerran kuussa paitsi lopussa useammin, lääkäri on vielä 2 kertaa. Laskin että tytöstä kävin yht 14 kertaa joko neuvolassa tai lääkärillä tai äippäpolilla, tässä oli kääntöyritystä ja painoarvioreissujakin.
Mutta taidan livistää kun toi akkukin kohta tästä koneesta loppuu niin palailen kun ehdin...ja töihin on taas lähdettävä :'(
Aurinkoista päivää!
 
Vaunujen pohtijoille saanko vielä lisää sekottaa teidän ajatuksia? :D Pehmeän ja kovan kopan lisäksi on mahdollista hommata myös jatkoperä. Ainakin Hartan ja Ora merkeissä http://kauppa.orasel.fi/www/popupcard.php?id=305&img=550 Oralla olisi tupliinkin tuo mahdollisuus ja kovasti sen takia olen kallistumassa kuitenkin niihin (vaikkeivat ne kaikkia vaatimuksiani täytäkään :D). Pehmeäkoppa oli esikoisella aikanaan, mutta hälle se oli liian kuuma. Kovakoppa taas ei enää sitten ole käytännöllinen, kun lapsi haluaa istua. Tuo jatkoperä mahdollistaisi istuvan asennon ja silti ei lelut karkaisi :whistle: Mie ajattelin, että kun kuitenkin hommaan ne lämpöpussit, niin tuo jatkoperä + pussit + jalkapeitto varmasti riittävät tämän alueen leudossa talvessa. Ja jos kylmä uhkaa tulla niin fleecepeittoa ja toppapukua lisäksi. Tulisi vain halvemmaksikin tuo jatkoperä kuin pussit...

Kannattaa muuten tosissaan väännellä ja käännellä vaunuja/rattaita, kun miettii niiden ostoa. Ja jos mukaan tulee jalkapeitto yms niin kokeilla miten ne kiinnitetään. Jollain mallilla (en valitettavasti tiedä mikä :ashamed:) tuo integroitu hyttysverkko on kuulemma sellainen, ettei tule tiiviisti vaunujen ympärille. Kaveri kerran valitti, että kuitenkin oli pakko hommata erillinen verkko, ettei ampiaiset pääse vaunuihin. Kannattaa siis kokeilla.
Nyt ollaan noita tuplia katsellessa huomattu sellainen, että niitä kaikkia ei saa kasattuna lukittua. Siis kun nuo meidän esikoisen vaunut, kun laittaa kasaan, ne saa lukittua pysymäänkin kasassa. Eli ei ole niin väliä mistä kohtaa nostaa, kun paketti pysyy aina kasassa. Helpottaa nostamista autoon. Kiva kun noita tuplia on muutenkin raskaampi nostella ja käsitellä ja sitten vielä levähtävät auki, jos ei kunnon syliotteella ota :kieh:

Jousituksissa pätee sellainen sääntö, että kova jousitus on paras kaupungissa ja kaupoilla. Pehmeä maastossa. Vaunuliikkeen kovalla ja tasaisella lattialla, kun kokeilee niin pehmeä jousitus tuntuu raskaammalta, mutta maastossa on mukavampi. Me meinattiin aikoinaan hylätä aluksi kaikki pehmeät jousitukset kun ei tuota tajuttu, onneksi myyjä osasi kysellä ja neuvoa. Meillä kuitenkin suurin osa vaunuilusta tapahtuu epätasaisella alustalla.

Kyllä sitä etsimällä ja vertailemalla lopulta löytää ihanne vaunut/rattaat :D

Hipkukka 21+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Onko teillä muilla ollut miten monta neuvolakäyntiä? Ja erityisesti teillä, jotka odotatte toista tai kolmatta jne. lasta (mutta ei kaksosia).
Mie odotan kaksosia, mutta en ole ensisynnyttäjä. Neuvolakäyntejä on ollut vasta 3 ja lääkärineuvolasta ei mitään tietoa. Kertaakaan ei ole alapäätä katsottu. Tavallaan eihän sille ole tarvetta, kun kerta kaikki on hyvin. Mutta jotenkin vain särähtää korvaan, kun aina kuitenkin sanotaan, että kaksoset on riskiraskaus. Ja ultriakaan minulla ei ole ollut sen enempää kuin muillakaan odottajilla täällä päin.
Tosin nuo ultrat alkaa tihentyä minulla nyt loppupuolta kohti, kun seurataan ettei tule lapsosille kokoeroa.

Hipkukka 22+1
Ja minulla sotkee varmaan tuo diabetes kun on 3vk:n välein äitipolikin ja siellä ultraus sekä alapään ronkinta (siis lääkäri hoitelee nuo ultraukset ja ronkinnat) :LOL:
Neuvolassa olen käynyt n. 1krt kuukaudessa vaikka oli puhetta ettei sille ole oikein tarvetta mutta jos haluan saan käydä.

MIMINEN: Minun piti ihan varmistaa että mitä minä olen oikein merkannut viikoiksi :LOL: :LOL: :LOL:
Ei meinaa oikein itsekään perässä pysyä mutta kyllä ne oikein on.

Masun muoto: Onko muilla "toispuoleisia" masuja?
Minulla on maha montulla tuolta tytön puolelta enemmän ja pullottaa taas pojan puolelta ulos päin enemmän sivuille :D
Hauskan näköinen kyllä joskaan ei kovin esteettinen. Vaatteiden allahan se maha on joten eipä paljon näiden telttojen alta näy edes se "muoto". :LOL:

Tukivyöstä: Minulla kans kun tuo masu ei ole mikään pieni, niin KYS:n fysioterapiassa ei ollut sopivaa antaa lainaan nyt viimeks kun kävin siellä ja kysyin saisko sieltä lainata. Eli kaikki isot koot oli liikenteessä.
Fysioterapeutti aikoi nyt ensi kerraksi sitten selvittää saako valmiina sopivaa vai teetättäävätkö ihan minua varten oman vyön :snotty:

Integroidusta hyttysverkosta: Joo, noissa Emmaljungissa se nyt on ja täytyy sanoa ettei hajuakaan onko tiivis vai ei :whistle:
Ei nimittäin edes älytty että siinä sellainen on kun kaveri kävi kylässä ja sitten näytti sen niin oltiin ihan et, juupa juu, me ei kyllä älytä mitään :LOL:
Ei silloin tyttöjen aikaan ollut tuollaisia "hienouksia" tosin vanhimmalla oli Orat mut nuorimmalla oli Emmaljungat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enie:
Ja minulla sotkee varmaan tuo diabetes kun on 3vk:n välein äitipolikin ja siellä ultraus sekä alapään ronkinta (siis lääkäri hoitelee nuo ultraukset ja ronkinnat) :LOL:
Neuvolassa olen käynyt n. 1krt kuukaudessa vaikka oli puhetta ettei sille ole oikein tarvetta mutta jos haluan saan käydä.
Mulla varmaan tuohon harvaan väliin vaikuttaa se, että edellinen raskaus sujui ongelmitta, minulla ei ole perussairauksia, ylipainoa ja ikääkään ei kamalasti ole. Ja noissa ultrissakaan ei mitään huolestuttavaa ole ollut, joten olen saanut olla ihan rauhassa.
Uhkailivat kyllä, että loppuraskaudesta saan rampata äitiyspolilla kyllästymiseen asti rutiinitarkastuksissakin, joten ei tätä 'rauhaa' kauaa enää kestä.
Rakenneultrassa vielä kävi ilmi, että toisen vauvan istukka on alhaalla vasemmalla, joten sitä nyt hiukan tarkkaillaan. Jottei kohdunsuulle kasva. Mie toivon ettei niin käy, koska istukka kohdunsuulla ja spontaanisti käynnistyvä synnytys, tietäisi Mediheli- kyytiä :snotty: Vaikka olisihan sekin kokemus, miun eka kopterikyyti...

Senkin jo viime neuvolassa kysyin, että jos jotain tuollaista yllättävää sattuisi ja joutuisin sairaalaan lyhyellä varoitusajalla. Ja mies sattuisi olemaan työmatkalla ulkomailla, niin mitä tuolle 2v:lle tapahtuu. Sukulaiset kun on kaukana. Tavallaan pidän hyvin epätodennäiköisenä tuota tilannetta, mutta onhan se kiva tietää miten sitten toimitaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Senkin jo viime neuvolassa kysyin, että jos jotain tuollaista yllättävää sattuisi ja joutuisin sairaalaan lyhyellä varoitusajalla. Ja mies sattuisi olemaan työmatkalla ulkomailla, niin mitä tuolle 2v:lle tapahtuu. Sukulaiset kun on kaukana. Tavallaan pidän hyvin epätodennäiköisenä tuota tilannetta, mutta onhan se kiva tietää miten sitten toimitaan.
No mitä ne sanoi? Miten sitten toimitaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Senkin jo viime neuvolassa kysyin, että jos jotain tuollaista yllättävää sattuisi ja joutuisin sairaalaan lyhyellä varoitusajalla. Ja mies sattuisi olemaan työmatkalla ulkomailla, niin mitä tuolle 2v:lle tapahtuu. Sukulaiset kun on kaukana. Tavallaan pidän hyvin epätodennäiköisenä tuota tilannetta, mutta onhan se kiva tietää miten sitten toimitaan.
No mitä ne sanoi? Miten sitten toimitaan?
Ai, joo, joku muukin ehkä haluis tietää :ashamed:
Ainakin täällä asia ohjattaisiin perhetyöntekijälle. Varsinaisesta lastensuojeluasiastahan ei ole kyse. Luultavammin poika menisi vuoropäiväkotiin, kunnes mies tai muu hoitaja tulis. Tuo vuoropäiväkoti on auki 24h ja siellä on esim vuorotyöläisten lapsia. Jos mahdollista, niin suositeltavampaa olisi kuitenkin palkata esim MLL:n hoitaja kotiin katsomaan pojan perään.

Onhan se hyvä tietää, että joku paikka on. Mutta kyllä se silti varmasti huolta aiheuttaisi, laittaa poika nopealla varoitusajalla vieraaseen paikkaan. Tuo kun on ollut ikänsä kotihoidossa :snotty: :ashamed:
 

Yhteistyössä