***TAMMIVAUVAT*** Syyskuussa

Hipkukka: Teilläkö tehdään vielä "vanhanaikaisesti" paperilla tuo esitietolomake? Täällä annettiin ekassa neuvolassa jo sähköiset tunnukset KYS:n pikkuhaikara järjestelmään :eek:
Sinne sai käydä täyttelemässä ja saa tietty edelleenkin muutella ja täytellä niitä tietoja näppärästi omalta koneelta. Täydensin niin tarkkaan ja täydellisesti kaikki allergiat ja aiemmat synnytyksetkin että ei tainut paljon tyhjiä kohtia jäädä :LOL:
Pitäis itse käydä niissä nimissä nyt muuttamassa, kun silloin ei tietty kumpiako ovat niin siellä on meillä yhteensä 4 nimeä tarjolla ja pojan nimi on varmistunut sitten kolmanneksi vaihtoehdoksi joka meillä oli.
 
iiris-: En oikeen itekkään oo varma mikä mättää.. mikään ei vaan huvita. Mies potee masennusta, eikä sitä saa innostumaan mistään. Ihan perus hommatkin on hirveetä käden vääntöä. Lisäks en tunne tätä pinoa yhtään omakseni toisin ku esikoista odottaessa. Poika otti takapakkia nukkumis asioissa ja nyt pitäisi vielä pullosta ja tutista vierottaa.. (no löytyhän niitä syitä.) Kiitos vaan kun viitsit kysyä! :heart:

Oltiin pojan 1,5v neuvolassa ja neuvolan täti saa mut aina tuntemaan itteni huonoks äidiks. Sinne menee jotenkin jo valmiiks ihan puolustus asenteella vaikkei se mitään varsinaisesti sanokkaan.. meinasin itkeä kun kysyi, että menenkö väliin jos joku toinen lapsi kiusaa poikaa tai ottaa tavaroita kädestä. Lapsi kuulemma kokee puuttumatta jättämisen niin, etten välittäis siitä. Buuh.. :ashamed: Toisten lapsia on niin kamala komentaa. Lisäks kehotti saada miehen puhumaan orastavasta masennuksesta jollekkin..

Koirakin on idiootti kun ei muka osaa enää olla yksin kotona. Kiipeilee pöydille ja ulvoo vaikka oisin vaan tunnin pois. Ja kun oon kotona ni kävelee vaan kannoilla ja kyttää mua.. mokoma.

Taidan mennä pötkölle hetkeks..

Rhea ja Möhkis 21+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enie:
Hipkukka: Teilläkö tehdään vielä "vanhanaikaisesti" paperilla tuo esitietolomake? Täällä annettiin ekassa neuvolassa jo sähköiset tunnukset KYS:n pikkuhaikara järjestelmään :eek:
Tehdään ja oikeestaan hyvä niin. Kuitenkin aika monta ennen erillistä sairaanhoitopiiriä liittynyt viimeaikoina TYKSiin joten ei taitaisi kaikilla olla yhteensopivat ohjelmatkaan. Meidän sairaalastakaan ei ole suoraa yhteyttä miun tietoihini TYKSissä. Toisaalta hassua, toisaalta lisääpä tietoturvallisuutta.
Tyhmää vain noita lomakkeita täytellä, kun noistakin jo suurin osa tiedoista on jo heidän koneilla. Ja joka käynnillä tuntuvat vielä tarkistavankin samat asiat.

Nukkumisesta Piti jo aiemmin kommentoida, että tällä hetkellä nukun neljän tyynyn kanssa. Aina kun vaihdan kylkeä kaikki pitää asetella uudestaan sopivasti, siinä se puoli yötä aina meneekin :D Esikoisen loppuaikana nukuin kuuden tyynyn kanssa... Eilen kyllä mietin, että pitäskö ottaa jo se viides tyyny tuonne nilkkojen alle, kun tuntui, että olisi pitänyt saada korkeammalle jalat. Saa nähä monen tyynyn kanssa nukun loppuajasta. Ja mahtuuko mies enää silloin samaan sänkyyn :whistle: :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Enie:
Hipkukka: Teilläkö tehdään vielä "vanhanaikaisesti" paperilla tuo esitietolomake? Täällä annettiin ekassa neuvolassa jo sähköiset tunnukset KYS:n pikkuhaikara järjestelmään :eek:
Tehdään ja oikeestaan hyvä niin. Kuitenkin aika monta ennen erillistä sairaanhoitopiiriä liittynyt viimeaikoina TYKSiin joten ei taitaisi kaikilla olla yhteensopivat ohjelmatkaan.
Siis nämä mitä täällä saa on nimenomaan suoraan sinne KYS:n kantaan, eli ei käy neuvola välissä tms. Silloinhan tuolla ei ole mitään merkitystä mikä ohjelma kullakin on alla, kun jokainen menee nettiselaimella kotoaan sinne.
No, ei sillä että se pitäsi kaikkialla olla niin mutta tätä kun on pitänyt takapajulana niin nyt odotusaikana on selvinnyt monta kivaa juttua jossa ollaan ehkä "edellä"
:D
 
Enie Tuo kun sanoit, että olet pitänyt takapajulana, niin siitä tuli mieleen, kuinka kaikki miun tuttavat oli kauhuissaan miten me täällä pienellä paikkakunnalla viittitään lapsia tehdä, kun eihän täällä ole edes palveluja :eek: Noista tutuista ei ole monikaan viittinyt meille asti edes kyläileen, joten ihan mielikuvien perusteella ajattelevat pienipaikkakunta -> huonot palvelut. Nyt pojan kasvaessa varsinkin on käynytkin ilmi, että täällä meidän pikku 'kylässä' on moni asia lapsiperheille paremmin, kuin heillä isossa kaupungissa :D Ei harrastuksia ehkä yhtää montaa sorttia, mutta ryhmiin mahtuu, ovat edullisia yms. Kunta tarjoaa perhetyöntekijää herkästi ja muutenkin lapsiperheitä on pyritty huomioimaan. Isossa kaupungissa lapsiperheet jää vähän jalkoihin.
 
Minä en tiedä mistään synnärin esitietolomakkeista mitään, Helsingissä asun. Ikinä en itse ole joutunut mitään täyttelemään. Oletettavasti jotain tietoja sinne lähetetään neuvolasta kuitenkin jo alkuraskaudessa, koska täällä on siis ultratkin (2 kpl) siellä omalla synnärillä.

Toi kuulostaa joltain avaruusajan touhulta toi nettitunnukset synnärin juttuihin. :D Kun vertaa, että minä sentään asun maamme pääkaupungissa, ja täällä ei ole päästy niin pitkälle, että terveyskeskuksessa ja terveyskeskuksen labrassa toimisi tiedonsiirto. :LOL: Eli alkuraskaudessa kun mulla oli neuvola, niin täti laittoi lähetteen verikokeisiin. Se labra oli siinä n. 10 metrin päässä samassa kerroksessa, mutta sinne voi mennä vasta seuraavana päivänä, koska heillä oli eri tietojärjestelmä, eikä tätin lähete näkynyt siellä niin nopeasti. :LOL:

Samoin toi Lastenklinikan päivystys ja ensiapu vähän kummastuttaa, kun ne ovat siis samassa rakennuksessa, 1 käytävä välissä, mutta toistensa tietoja eivät näe. Ollaan joskus jouduttu ensin käyttämään tyttöä päivystyksessä ja sitten myöhemmin ensiavussa samasta taudista, tai päinvastoin, niin turhauttaa vähän, kun siellä ihan urpona kysellään, mitä on tapahtunut, vaikka samassa rakennuksessa just ollaan oltu! :xmas:
 
Rhea :hug:

Sukupuolesta: täälläkään ei mitään tietoa vauvat sukupuolesta. Kovasti jännään ens viikon rakenneultraa, josko sitte olis vaikka eri ultraaja kuin Alicella. Mutta masu on malliltaan samanlainen, ku esikoisesta ja itelläkin on vahva poikafiilis. Mutta toisaalta tää raskaus on aivan erilainen, ku esikoisesta, niin voisi ajatella, että josko sieltä pieni tyttönen tulisi. Samapa tuo....yhtä rakashan se vauva on sukupuolesta huolimatta :heart:

(.) Tänään poksuu rv 20 :heart: Huomenna ois eka mammajooga. Vähän jännittää, että miten toi maha siihen reagoi, kun nyt on ollu aika ärhäkkänä muutaman päivän, vaikken oo rasittanut itteäni mielestäni mitenkään. Kelaanki soittelin jo sairauspäivärahahakemuksesta ja siitä,mitä liiteitä tarvitaan. Mutta palkanlaskija soitti tänään, että he toimittavat palkkatiedot jne, että mun tarvii vaan viedä saikkulappu. Mietityttää vaan, että kelassa kuulemma useiden viikkojen jono hakemuksissa... Eli jos mun saikkua jatketaan aina vaan näissä 2 viikon pätkissä, niin en missään vaiheessa ehdi saada koko kuukauden päivärahaa, vaan aina on uusi hakemus siinä jonossa :( Mahtaako lääkäri ottaa tuon huomioon ja kirjoittaa kerralla sitte vaikka sinne vuosiloman alkuun saakka lomaa....kun työkykyinen en kyllä oo. Ei ole parannusta tapahtunut tässä 4 viikon aikana, päinvastoin.

Mutta se siitä.

J.t ja Pampu rv 20 POKS :heart:
 
Rhea Potkii sulla elämä päähän :( :hug: Mä jouduin antamaa mun koiran (joka ollu mulla 7 vuotta ) pois mun tädille maalle. Ei tuu toimeen lasten kanssa niin en viitsi sitä riskiä ottaa että jotain sattuu..mut ei siitä sen enempää..liian herkkä aihe..
Sitä vaan tarkoitin että joskus tulee aikoja että kaikki tuntuu ylitsepääsemättömän hankalalta eikä mikään tunnu miltään... Mutta aika korjaa kyllä.. :heart:
Nyt koitatte suunnata katsetta vaaveliin ja teidän ikiomaan perheeseen. Mikään muu ei varmasti sulle merkkaa niin paljoa kuin se :heart:

Tsemppiä nyt :hug:
 
Hipkukka Niin ja yks kans niin tälläisella pikku paikkakunnalla lapsetkin on koulutoimen laittamina koulussa eikä niin että itse tarviis koulupaikka etsiä kuten edellisessä asuin paikassa :LOL:

Lily of the Valley: Täällä ainakaan nuo tiedot ei "kulje" sen takia, että tavan tk:n puolelta pääsy estetty neuvolan tietoihin kaikilta muilta paitsi lääkäriltä, eikä sekään näe kaikkea ellei ne ole tietynlaisella lomakkeella sinne tehty niin että on "jakelussa" heillekin.
Lienee turhan uteliasta porukkaa kyttäämään neuvolan asioita talossa kun pitää estot olla :LOL: :LOL: :LOL:
 
Moi kaikille, pitkästä aikaa =)

Kiirusta pidellyt, väsyä ja muuta touhua etten ole tänne asti ehtinyt ;)

Semmosta olisin teiltä kysellyt, että millaisilla Hb-arvoilla teille on määrätty rautaa? Mulla on ollut kesäkuussa ekassa neuvolassa Hb 154 ja nyt otettiin tänään ekan kerran sen jälkeen niin oli 116:sta laskenut. Obsidanit lykkäsi mukaan. Kyllähän mua tosiaan väsyttää, onko tuo pudotus vaan niin iso, että siksi pitää ottaa, vai ihan normaali raudan aloitus hemppa?

Vauvelilla muuten kaikki kunnossa, potkii kovasti tuonne ihan alas ja kädet tuntuu kyljessä :heart: syke oli 145, eikös se poikaan viittais :wave: mulla verenpaine jatkaa laskemistaan, toivottavasti ei kovin paljon enää laskis, painoa on tullut raskauden alusta n. 2 kg :)

Ai niin! Mä sain jo viime viikolla äitiyspakkauksen :) päätös oli netissä 27.8 ja pakkaus tuli viime viikon torstaina eli 3.9, nopeaa toimintaa =)

Hyvää alkanutta syksyä kaikille mammoille, voikaahan hyvin ja paksusti B)

Ananaskirsikka+Mini 25+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja iiris-:
Enie Mä en ainakaan muista missä asutte? Oonko ohittanu jotain? =)
En minä tarkkaa sijaintia ole kertonut, sitä vaan Hipkukan kanssa tuossa tuumattiin että pienillä paikkakunnilla asiat näyttäis olevat lapsiperheen kannalta paremmin kun suurissa kaupungeissa.

ananaskirsikka: Raudan tarvehan lisääntyy raskauden aikana kun verimäärä elimistössä lisii koko ajan. Tuo on ihan normaaleita kohtia aloittaa rautaa koska se arvo voi romahtaa todella nopeasti.
Kannattaa muuten katsastaa tuon obsidanin kanssa että tehoaako sulle, sillä minä olen yksi niistä monistä kokeilijoista joille sillä ei ollut mitään vaikutusta, vaan rauta arvot laski laskemistaan.
Tarkeäähän on, että rautavarastot ei pääse tyhjenemään ja ala mennä sitten selkäytimestä ravinteita. Sitten ei enää ole helppoa saada sitä oikein nousemaan..., nm.kokemusta on tästäkin :snotty:
 
Enie kun sitä mä just ajattelin, että en mielellään ihan rautaa rautaa söis... Menee maha kovalle(vielä entisestään) ja se ei oo kivaa se... Ajattelin, että jos kokeilis jotain vitskuvalmistetta missä olis tuota rautaa mukana, jos sekin vaikka auttais. Mies oli kyllä sitä mieltä, että sitä rautaa olis nyt syötävä, kun kerran on määrätty... Joo, onhan se niin, mutta, mutta...
 
Hei!

Vieläkö mahtuu mukaan?
Olen alusta lähtien käynyt lukemassa tammikuisten pinoa, mutta nyt vasta sain aikaiseksi rekisteröityä tänne.

Olen 30v kahden lapsen äiti, kolmatta siis odotetaan, laskettuaika 19.1.10
Tähän asti kaikki on sujunut hyvin. Rakenneultrassakaan ei mitään poikkeavaa näkynyt, sukupuolta kysyttiin, mutta vaavipa ei sitä näyttänyt. Sinällään asialla ei ole meille mitään merkitystä, meillä kun on ennestään sekä tyttö, että poika.
Hb oli viime neuvolassa 115, sain ensimmäisen kerran elämässäni lisärautaa, obsidania olen parina päivänä ottanut.

Aurinkoisia syyspäiviä kaikille!
 
Tervetulloo napakettu ja Jäkkärä! :)

Miksi nään melkein joka yö unta että saan kaksoset.. Edellisyönä kummatkin oli tyttöjä ja viime yönä ensimmäinen oli tyttö ja toinen poika. Ja kattosin sitä synnytystä vierestä. Vaikkakin ne mun lapsia siinä oli :D ei ymmärrä :LOL:

pippur1 ja pikkanen 24+4
 
Huomentaa!!! tervetuloa uusille :flower: Mulla TAAS paha olo aamusta kun heräsin vissii verensokeri tosi alhaalla kun ihan oksettamaan pisti :( yäk!

Joku oli ´jo saanutki äitiyspakkauksen?? mulla ensi viikolla neuvola sieltä vissii saan sit papereita jotta voi sitä hakea. Itse otan rahana kun meillä on niin paljon vaatetta esikoisesta jääny ja serkulta saa viel lisää.. ostan sillä rahalla sit vaippoja ja jotain vauvan tarvikkeita kun pääsen rauhassa kattelee kaupungille, kunha se sit tulee
 
Raudasta Meidän neuvolatäti väitti, että täällä Helsingissä ainakin sitä suositellaan nykyään kaikille puolivälin ylittäneille raskaana oleville. Mullakin siis Obsidan on kaapissa, vaikka hemppa oli ihan ok (127). Kun vaan vielä muistais ottaa sitä. :LOL:

Siinä raudassahan on se, että melkein kaikki :D estää sen imeytymistä, ja muutenkin imeytyy todella heikosti, joten siksi se pitäisi ottaa tyhjään mahaan, ja musta kun tuntuu, ettei sellaista tilannetta mulla olekaan, muuta kuin keskellä yötä. :LOL:

Samasta syystä kannattaa harkita kahdesti sitä raudan ottamista monivitamiinivalmisteista, nimittäin esim. kalsiumhan estää raudan imeytymistä, niin itse en oikein ymmärrä, onko sitä vaan hämäyksen vuoksi noihin raskausvitamiinivalmisteisiin laitettu... Aiemmin LadyVitaPlussassa oli 2 erilaista tablettia, joista toinen piti ottaa aamulla, ja toinen illalla, käsittääkseni just ton raudan imeytymisen takia, mutta nykyään ei tietääkseni enää.
 
Onko teillä muilla vahvoja mielikuvia vauvasta?

Mä oon nyt saanut päähäni, että se on mutrusuinen tyttö, jolla on mustat hiukset. Mulla on sille ulkonäköön sopiva nimikin toista nimeä myöten valmiina. Olenkohan mä sitten hirmu pettynyt, jos se onkin vaaleatukkainen poika? :D Meinaan eihän se täti ihan varma rakenneultrassa ollut.

Muistan, kun mulla oli esikoisesta niin VAHVA poikafiilis, ilman mitään perusteita, et olin aivan kummissani kun sieltä syntyikin tyttö. :D
 
Rhea :hug:

Obsidan määrättiin minullekin ja neuvolassa sanottiinkin että moni ottaa sen yöllä esim. vessareissun yhteydessä, jotta saa sen tyhjään mahaan :D Aamulla jos ottaa niin olisi kuulemma hyvä olla syömättä ainakin tunti eikä minulla tuo ainakaan onnistu työpäivinä! Alku hg oli minullakin tosi hyvä, lähelle 150 ja terveydenhoitaja sitä ihmettelikin että on paljon nyt tippunut.. nyt siis 111. Mutta kuulemma ihan normaalia että tippuu. Toivottavasti tuo Obsidan ei aiheuta minulle ummetusta, ihan tarpeeksi tukalaa jo nytkin :x

Nyt Kelaan viemään papereita =)

Lumi ja Lilliputti 23+1
 
Zuh
Enie: Oh, onpas luxusta jos mustaherukanmakuisena saa. Aikanani minä söin ihan raudan makuisia tippoja!

Kelan paperit: Minä hoidan joka ikisen virastoasian netissä mikäli vain voi! Ihan tuskaista jonotella sinne, ei mulla ole sellaiseen aikaa, kiireinen bisnesnainen taikka vaan niin suunnattoman laiska jonottaja :LOL:

Hipkukka: Meillä piti antaa lapsen hätäkastenimet jo EKASSA ultrassa, eli joskus viikolla 12. Pistettiin vaan sinne jotakin hyvänkuuloista kunnes myöhemmin tajuttiin että jos jotain sattuu niin pääsääntöisesti noilla nimillähän sitten mennään loppuun asti.. hmm..

Ananaskirsikka: Mulla oli hb 114 ja ei vielä laittanut rautaa syömään. Tosin nyt alkaa olla väsymys sen asteista että taitaa pitää mennä mittauttamaan uudestaan, onko vieläkin laskussa. Itselläni oli alussa 136, eli melkoista laskua täälläkin. Neuvolatätin mielipide vain on se, ettei kannata alkaa syömään ennenkuin on "pakko".

~Zuh & Naatti 19+4
 

Yhteistyössä