***TAMMIVAUVAT*** Marraskuussa (UUSI VAUVA SYNTYNYT)

Tervehdys! Hyvin nukuttu yö (vain yksi pissaherätys) takana. Lapset ovat tänään kotona, kun molemmat ovat kovassa yskässä ja esikoisella oli siinä ja siinä josko on lämpöä. Ajattelin sitten, että on parempi lepäillä kotona, kun on viikonloppuna esikolla taitoluistelukisatkin tulossa.
(.) Eilen oli neuvola. Verenpaine 109/77, painoa tullut +300g/vko, mikä on vähiten koko raskauden aikana. Vauvan syke keskimäärin 135, mikä viittaisi siihen, että vaaleanpunaisen sydämen tuolta etusivulta voi vaihtaa ihan johonkin unisex väriin. Nimittäin toissa viikolla ultrassakin lääkäri oli hieman enemmän poikaan päin kallellaan, ei siis ole kaveri vieläkään näyttänyt kunnolla olemustaa. KOvasti terkkari tenttasi, muistanko miten liikelaskentaa tehdään, ja tiedänkö raskaushepatoosin oireita tai millaisista oireista pitäisi epäillä raskausmyrkytystä. Taisi tentti mennä läpi :p kun ajoissa pääsin kuitenkin poiskin sieltä. Tämä viikko loiritaan täällä sairaslomalla ja ens viikolla olis neljä päivää vuosilomaa ja perjantaina ajattelin mennä piipahtamaan töissä. Sit taas maanantaina äitipolille, jossa ajattelin loppuajaksi pyytää saikkua, koska ei tuo selkä anna kyllä enää leikkaussalityötä tehdä, kun jo pyykkiä ripustaessakin kipeytyy.

Tippaiita ja Nappi 29+6
 
Talvivauva mä en myöskään oo rokotetta vielä saanut,huomenna siihen ois mahollisuus,mut enä tiiä :/

Kuka käski mennä eilen lasten kanssa puistoon :kieh: :kieh: piru mitkä liitoskivut siitäkin hetken riemusta,jotain hyvää sentään siinä ettei tarvi töissä ees yrittää olla vaan saa tehdä kotona sen minkä pystyy,meillä noi nuorimman ulkoilut vaan on aika vähissä ku mulla huutaa liitokset heti hoosiannaa ja miestä ei paljo kiinnosta :kieh: iteksee voi kyl luuhata vaikka koko päivän ulkona,mut lapsethan on vaa tiellä :| isompi sentää osaa jo olla siel iteksee.

Äippäpakkauskin tuli eilen haettua postista =)

Tänää pitäs käyttää neitiä puheterapeutilla ja jos samal sais tarkistettua paineet,ku niissä nyt viime viikolla oli parantamisen varaa ja toi neuvola on siinä samas yhteydes,oishan se kiva tietää heittääkö ne arvot oikeesti vai johtuuko vaan koneesta :/

Piiuli ja toukka 27+5
 
Tulin lueskeleen kuulumisia kun oottelen, että lastenvahti tulis niin pääsen lähteen lääkärineuvolaan tai itseasiassa pelkkä lääkäri, kun perjantaina oli sokrurasitus ja siinä verikokeiden välis neukkatäti otti sit noi mitat ja paineet sun muut. Pissassa oli valkuaista ja paineet koholla, joten vein sit eilen labraan pissanäytteen. Kotona kun paineita mittailin, niin ihan ok olivat. Josko se sitten oli vaan sitä jännitystä siitä sokrurasituksesta ja valkovuotoa epäilen kyllä siksi pissinsotkijaksi :LOL: Sitä meinaan tulee ja paljon. :p

Nyt tais tulla auto pihaan, joten :wave:
Tammiska ja pikkumuru 27+5
 
Täällä taas vaihteeksi todella kivulias yö takana :( En pystyny ollenkaan makaamaan kun sattu tuonne alas. Kävelystä ei tullu eilen mitään. Isoäiti näki mut eilen ja se sano että ompas sulla vatsa valahtanu alas :eek: jaiks!
Panadolia koitin sitten yöllä napsia eikä se mitään auttanu.. Liikkeet tuntu eilen hassusti ihan tuolla alhaalla ihanko joku heiluttelis jotain jo ulkopuolella :D
Tänään onneksi tuo neuvolalekuri. Jännittää kyllä että mihin nuo paikat tuosta ovat menneet.. :ashamed:

Ja kiitos teidän, mun on pakko mennä ostamaan tänään joulutorttu ainekset :D

pippur1 ja masumuru 32+5
 
Viime yö nukuttu suht hyvin,ei tarvinnu lähteä poikaa enää viemään päivystykseen saamaan apua hengittämiseen. =)

Eilinen lääkärineuvola:

paineet 131/79 ja 128/79
pissa puhdas
hemppa 114
sf 26 ( vauva taas istu mahassa )
sykkeet 146

Paikat kiinteet ja kiinni, no kohdunkaulan alkupää oli sormelle auki mut normaalia kuulema.

Nyt syömään :p

mulish ja hippula 27+3



tänään otettu masukuva.
 
Sattui silmään tällänen uutinen tältä päivältä ja rokotetta en ole ottanut...enkä taida ottaa.


"Lääkevirasto: Rokotteen turvallisuudesta ei täydellisiä tietoja
Euroopan lääkevirasto EMEA mainitsee julkisessa arviointilausunnossaan, ettei Euroopassa markkinoitavan Pandemrix-sikainfluenssarokotteen turvallisuudesta ole saatavilla täydellisiä tietoja.

Lääkevirasto ei ole kuitenkaan huolissaan puutteellisista etukäteistiedoista. Viraston mukaan rokotteen turvallinen käyttö mahdollistetaan siten, että "Pandemrixiä valmistava yhtiö kerää tietoja rokotteen turvallisuudesta sen käytön aikana".

Lääkeviraston lausunnon mukaan käytön aikana kerättäviin tietoihin sisältyvät tiedot rokotteen "sivuvaikutuksista ja turvallisuudesta vanhuksilla, raskaana olevilla naisilla, vakavasti sairailla potilalla ja ihmisillä, joiden puolustusjärjestelmässä on ongelmia".

Tavallisesti lääkkeelle ei saa myöntää myyntilupaa EU:ssa, mikäli sen vaikutuksista ihmisten terveyteen ei ole saatavilla riittävästi tietoa. Pandemrix-rokottelle myyntilupa myönnettiin ns. poikkeuksellisissa olosuhteissa.

Lähde: Euroopan lääkevirasto: Pandemrix, julkinen EPAR-yhteenveto (EMEA/540835/2009)"

 
Voih mä oon niin kahden vaiheilla ton rokotuksen kanssa. Viikonpäästä lauantaina pitäis mennä kylpylään viikoksi ja näen suurin piirtein painajaisia jos joku yskäiseekin lähellä. Viime maanantaina oli normiflunssa, mutta sekin veti keuhkot niin huonoon kuntoon pariks päiväks ja jälkitautina poskiontelon tulehdus. Mietin, että jos tollainen tavaflunssakin vetää noin vedon pois niin entäs sit joku possuflunssa. Tosin en mä ota normi influenssaankaan rokotusta ja senkin olen joskus kestänyt elossa. Enemmän ehkä just pelottaa, mitä tuo lääke saa aikaan vauvalle. Voi kun menis pois tuo paha possu. :|
 
SEE
Alkuperäinen kirjoittaja sohvi77:
Sattui silmään tällänen uutinen tältä päivältä ja rokotetta en ole ottanut...enkä taida ottaa.


"Lääkevirasto: Rokotteen turvallisuudesta ei täydellisiä tietoja
Euroopan lääkevirasto EMEA mainitsee julkisessa arviointilausunnossaan, ettei Euroopassa markkinoitavan Pandemrix-sikainfluenssarokotteen turvallisuudesta ole saatavilla täydellisiä tietoja.

Lääkevirasto ei ole kuitenkaan huolissaan puutteellisista etukäteistiedoista. Viraston mukaan rokotteen turvallinen käyttö mahdollistetaan siten, että "Pandemrixiä valmistava yhtiö kerää tietoja rokotteen turvallisuudesta sen käytön aikana".

Lääkeviraston lausunnon mukaan käytön aikana kerättäviin tietoihin sisältyvät tiedot rokotteen "sivuvaikutuksista ja turvallisuudesta vanhuksilla, raskaana olevilla naisilla, vakavasti sairailla potilalla ja ihmisillä, joiden puolustusjärjestelmässä on ongelmia".

Tavallisesti lääkkeelle ei saa myöntää myyntilupaa EU:ssa, mikäli sen vaikutuksista ihmisten terveyteen ei ole saatavilla riittävästi tietoa. Pandemrix-rokottelle myyntilupa myönnettiin ns. poikkeuksellisissa olosuhteissa.

Lähde: Euroopan lääkevirasto: Pandemrix, julkinen EPAR-yhteenveto (EMEA/540835/2009)"
Tämä on totta ja sillä tavalla itsestäänselvyys sillä eihän mitään lääkkeitä testata raskaanaolevilla ensimmäisenä. Näyttöä ei ole, mutta eläinkokeissa ei ole havaittu mitään haittaa raskaudelle tai sikiölle, mutta näyttö raskaana olevista naisista ja ihmissikiöistä puuttuu.

Pitää muistaa myös se asia mikä monilta unohtuu ettei tietoa myöskään ole mitä sairastettu sikaflunssa aiheuttaa sikiölle tai sitten taudin hoitoon käytetyt lääkkeet. Tästä ei juurikaan ihmiset puhu, vain tuosta rokotteen mahdollisista riskeistä.

Tavallinen kausi-influenssahan sairastettuna raskauden viimeisellä kolmanneksella voi altistaa vauvaa esim. skitsofrenialle, ennenaikaiselle synnytykselle.... mutta sikaflunssastahan ei vielä tiedetä. Tietysti mahdollisuus ettei tautia saa on aina olemassa....
 
see tuokin on niin totta.. mun mäihällä saan sen ihan varmaan ja salettiin vielä kaikista pahimmat jälkitauditkin. :ashamed: taidan kyl soittaa neuvolaan uudelleen ja kysyä mitä mieltä ne ovat. Kun kysyi multa puhelimessa viimeksi ja sanoi etten kai ota niin se neukkutäti sanoi vaan että okei. Ja se siitä.
 
SEE
Alkuperäinen kirjoittaja Jammy:
Ja eikös se tamiflu lääkekuuri kestä jonkin aikaa. Eli ei ole yhdellä pillerillä ohi ja tuskin sitäkään on tutkittu...
Niin ja normaalistihan sitä ei suositella raskaana oleville, saati sitten jos se ei auta ja tulee vakavia jälkitauteja, lääkevalikoima kun on hyvinkin rajallinen raskaanaoleville...
 
Enie: juu näin minäkin olen ymmärtänyt.. :D :D en muuten enää palannut emmerdaleen.. toisaalta oli kyllä kiva piipahtaa siellä :D :D :D

peikonpähkinäkö se tiesi tuosta kylästä sanoa.. siis että ne ulkokuvauksetkin nykyään tehtäis lavasteissa? tuota mä en tiennytkään.. mä oon seurannu tuota sarjaa aika kauan mutta en voi sanoo että yhtään jaksoo ei olis näkemättä.. mut tykkään siitä.
jospa mä joku yö sinne vielä palailen.. ettimään dinglejen pohjapiirrustuksia :D :D kaikkee sitä unimaailma keksiikin.. :D

täällä entiseen malliin... tuntuu kyllä nuo joidenkin viikot jo niin isoilta ku pitkästi yli kolmenkymmenen.. ittellä vasta huomenna poksuu 28.. kai.. niin se vissiin oli.. :)

palailenpa taas paremmalla aikaa.. piti merkki käydä jättämässä että muistaa missä kohtaa on menossa!!

ai niin!! jaksut kaikille kipujen kanssa kamppaileville!! :hug:
 
Tämä mamma jäi nyt lääkärin luvalla kotiin =) Ihanan helpottunut olo kun ei tarvi murehtia töitä, huomenna meen vielä opastamaan mun sijaista mut se onkin ihan kivaa. Loma olis kuitenkin alkanu jo kolmen viikon päästä ja töissä ne jaksoikin ihmetellä et kuinka oon pystynyt olla näinkin kauan täysillä hommissa :D

Ihanaa olla kotona :heart:

Tanjuska77 ja Hermanni 31+1
 
Nyt mulle tuli vähän noita "pesänrakentamisvietti"-tuntemuksia :).. odotan, että pääsen töistä kotsaan ja olis kiva mennä shoppaileen ipanalle vaikka turvakaukalo ensimmäiseksi :). Todennäköisesti silloin vaan väsyttää niin paljon, että lämmin peitto + sänky houkuttaa kans.

Ruokatunnilla tuli käytyä kaupassa ostamassa jotain makeisrakeita, jotka tuhosin aikalailla nopsaan :x . Niiiiin - ja juhlapöydän konvehtejakin ostin, mutta ONNEKSI ne on autossa. Tosin kun ajattelen nyt jotain makeeta niin tulee huono-olo.
 
Tänää varmaa joulutorttuja pittää tehhä :p selkää särkee ku tuli koluttua noita kauppoja. pitää tässä nyt sit loppu viikko ottaa rennommin kun kumminkin on tullu käveltyy. Joka päivä oon käyny sellasen 20-30min kävelyn että toi paino ei ihan hurjiin pääse. JA KUN KAUPOISSA ON KAIKKI NIIN IHANAT SUKLAA RASIAT JO MYYNNISSÄ, KUKA NIITÄ VOI VASTUSTAA :p Vaarallista olla raskaana, mieliteot sen ku kasvaa ;)

sain sit ostettuu edullisesti tytölle lahjan mitä se toivoikin ja nyt sit enää sukulais lapset ensikuun aikana. Mie haluun ne pois pikaisesti alta ettei tartte viimisellä' viikolla miettii enää.

 
:wave: JEEEE :attn: Kaikki kunnossa, ei muutosta edelliseen. Edelleen on et jos syntyy niin syntyy, mutta kohdunsuu ei ollut muuttunut pahemmaksi. Kivut vaan rupee olemaan kovempia mutta kait nyt kun vauvallekin tulee enempi painoa :)
Ihan happy happy.. ei tartte ressata enää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Samariini:
Enie: juu näin minäkin olen ymmärtänyt.. :D :D en muuten enää palannut emmerdaleen.. toisaalta oli kyllä kiva piipahtaa siellä :D :D :D

peikonpähkinäkö se tiesi tuosta kylästä sanoa.. siis että ne ulkokuvauksetkin nykyään tehtäis lavasteissa? tuota mä en tiennytkään.. mä oon seurannu tuota sarjaa aika kauan mutta en voi sanoo että yhtään jaksoo ei olis näkemättä.. mut tykkään siitä.
jospa mä joku yö sinne vielä palailen.. ettimään dinglejen pohjapiirrustuksia :D :D kaikkee sitä unimaailma keksiikin.. :D
Siis jonnekin tuonne enklantiin on rakennettu tuollainen kylä taloineen päivineen joka on siis muilta asumaton, mutta Emmerdalelle olemassa. Ymmärsitkö? Eli talot on ja kylä on, mutta se on Emmerdale eikä todellisuudessa siellä kukaan asu. Tiedä sitten miten ne sisälavasteet on...? Mut studiossahan noita ei mun mielestä ole kuvattu vaan kaikki olis siellä "Emmerdalen kylässä". Korjatkaa jos olen väärässä. ---> Netistä lainattua: Alun perin sarjaa kuvattiin englantilaisessa Arncliffen kylässä North Yorkshiressa Littondalessa. Kun paikka tuli kovin tunnetuksi, kuvauspaikaksi valittiin 1976 Esholtin kylä, josta sarjan ansiosta on tullut matkailunähtävyys. Nykyään kuvauksiin käytetään varta vasten rakennettua lavastekylää Harewoodissa.


 
Iltapäivää... =)

Kaupassa oltiin nuorimman kanssa ja hän bongasi piparkakkutaikinan pakastealtaasta... Ei tarvinnut äitiä pahemmin ylipuhua, tokihan sitä piti ostaa ja samoin vaaleanpunaista ja vihreää koristesokeria :p huomenna meillä siis piparitalkoot...

Mulle, kun on tuo sikaflunssarokote jo laitettu, en 'jaksa' enää lukea noita kaikkia juttuja joita siitä kirjoitetaan. Silloin ihan aluksi vielä luin niitä ja välillä rokotteen ottaminen kaduttikin, mutta piikitetty mikä piikitetty, pois sitä ei enää saa. Ja ehkä kuitenkin sitten parempi näin. Mutta mun miettiminen siihen asiaan loppy ny ;)

Tänään oli äitipolikäynti, Eiska kasvaa vauhdilla, nyt painoarvio oli 1947 g, jos oikein tarkkoja ollaan ;) pituutta oli tullut viime käyntiin verraten kans paljon lisää, reisiluun käyrä oikein harppasi ylöspäin, kaikki muu kasvaa tasaisesti. Painoarvio syntyessään on n. 3700 g eli saman verran kuin sisaruksensa suunnilleen ja tuo on kuulemma syntyvien poikien keskivertopaino. Ja mikä mahtavinta: raivotarjontaan on käännytty, eli en mä ihan harhoja viime viikolla kuvitellut, kun sitten vaan pysyis tai jos ei niin kääntyis sitten takaisin kans =) ja kolmen viikon päästä uusi äitipolikäynti...

Ananaskirsikka+Einari 33+2 :heart:
 
http://www.aijaa.com/v.php?i=5194206.jpg


vauva on nyt 2100g eilisen äitiyspolin päivystys ultran mukaan.
limatulppa irtosi aamulla ja neuvolasta laittoivat sinne.
supisteluihin sain jonkin piikin, nimeä en muista. auttoi aina tähän aamuun asti. Supistelut ja painon tunne jatkuu. Pääsin kuitenkin vielä kotiin. kohdun suu oli pehmennyt, mutta kuitenkin vielä 3 cm kaulaa jäljellä..

Neuvolamittoja eiliseltä:
sf 29
paino noussut 860g viikkoa kohden nyt siis 22, 4 kg kokonaisuudessaan
turvotusta
hemppa 130 taysin pienen verenkuvan mukaan
pissa puhdas
rr 137/79
raivotarjonta
syke 155
kahden viikon päästä uus äippäpoli käynti.

Että jännittäviä aikoja. Kunpa pysyis nyt edes 3 viikkoa vielä ja kasvattelis keuhkojaan!!

Tammikuun4 ja melojapoitsu31+2 :heart:
 

Yhteistyössä