***TAMMIVAUVAT*** Marraskuussa (UUSI VAUVA SYNTYNYT)

Niih..
Kävin sit miekii eile pakkauksen hakee postista ja kyl se iha kiva o ko oma o! :D
Pesinki jo vaatteet.. :ashamed: Yli-innokasko?!

Mie haluun pestä meijän ikkunat!!! Mut mutsi eile valas miuta ja sano, ettei toina, ko jiätyyhä ne jos ulkoota pesasen, argh!! :snotty:
Hirvee hinku hinkata ja puunata joka paikkaa(jatkunu jo 2kk, pitäisköhä miun huolestuu?) :whistle:

Jeps, mut taitaa tää mamma lähtä unille, koha noi toiset eka nukahtais :wave:

Pörri ja Pätkä 27+5
 
tammikuun4: kuulostaapa hurjalta!! :eek: nyt peukut ja varpaat pystyyn että pysyis vielä masussa! :heart:

Pörri: täällä meillä löytyis kyllä vielä puunattavaa ihan sinullekki asti! vaikka tuntuu että itekki kulkee koko ajan luutu kourassa ja jotaki paikkaa jynssää :D :D mulla pitäis pyykätä mut se homma ei nappaa sit ollenkaa! :D

peikonpähkinä: joo mä en sen kummemmin oo perehtyny noihin juttuihin.. joskus vaan oon ollu lukevinani noista lavasteista ym.. mut olis kyllä mielenkiintoista päästä kurkkaa kulissien taa
 
Hierojasta: Sori en muista enää kuka kysyi, mutta mä olen käynyt 4viikon välein ihan alusta asti.. kyl se vaan niin mahtavaa on, vaik istualtaan hierotaan, ei vedä ihan vertoja makuulla hieromiselle, mut kyl siitä sen 30e maksaa :)

Täällä tullaan jälkijunassa kun muuttelevat tuota laskettuaikaa, enkä osaa vaihtaa enää helmikuisiin takas.. eli vasta rv 26 tuli täyteen eilen. Eli 26+1.

Noita vaatteita kun kertyy kummasti aika vauhtia, en tiiä kuka niitä ostelee :LOL:
Mahtaisko riittää jos pesee 50cm ja 56cm vaatteet valmiiksi ja laskostaa 62cm johonkin yhteen laatikkoon helposti löydettäväksi? Ei taida mahtua vauvan lipastoon noi kaikki kerralla.. käyrät menee kyllä yläkäyrillä, joten jos vaan sisällä pysyy niin eiköhän se ihan normikokoinen vauva ole. Kuinka nopeesti esim. sellainen 51cm ja 3500g tarvii noita 60cm vaatteita? *esikoista odottava* :p

Imetysliiveistä: Kuinka moni on ostanut valmiiksi? Mulla tuntuu että rinnat tulee jokaisista liiveistä ulos ja tekis mieli tilata ainakin kotikäyttöön tuollaiset 1-2kuppikokoa joustavat liivit, joita vois käyttää iltasella kun ei halua minkään puristavan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sero:
Imetysliiveistä: Kuinka moni on ostanut valmiiksi?
Mie taas kommentoin, kun en oikein noihin raskausjuttuihin enää osaa. Mutta maidonnousut yms on tuoreessa muistissa :LOL: Liivejä miulta löytyy valmiiksi esikoisen ajoilta ja uusiakin on jo kertynyt.

Miulla kävi niin, että parina ekana viikkona rinnat oli niin paisuksissa maidosta, että kuppikoko oli isompi kuin loppuraskaudesta. Nyt tuo maidontuotanto on tasaantunut, joten pikkuhiljaa kuppikokokin pienenee. Mutta sellaisia joustavia liivejä olen tässä miettinyt. Heti lypsyn jälkeen, kun kuppikoko on pienempi, kuin juuri ennen lypsyä. Ja minä en tykkää kun jostain painaa yms. Kävin ostamassa uudet liivitkin, oikein erikoisliikkeestä. Ja myyjä onnistui miut ylipuhumaan kaarituellisiin. Ja nyt huomasin, ettei niitä montaa tuntia voi pitää putkeen, kun toinen kaari alkaa painamaan ja tekee tukosta tiehyisiin. Ja liivit tosiaan valittiin ja katsottiin myyjän kanssa yhdessä, jottei varmasti alkaisi painaa. Miulla on eripari rinnat, toiselle hyvä ei sovi toiselle :snotty:
 
Sero, mietiskelin tuossa eilisiltana samaa noista vauvan vaatteista ja katsoin sitten pojan neuvolakorttia ja meidän poika, ihan keskikäyrällä kasvanut, oli 1,5 kk iässä 58 cm ja siinä paikkeilla alettiin käyttää jo 60-62 cm vaatteita. Meillä ei ollut 50 cm vaatteita ollenkaan. Poika oli syntyessään 51 cm ja heti käytettiin 56 cm vaatteita ja ne meni tuon ekat 1,5 kk. Toki muutama pienempi vaate olis ihan alussa ollut mukava olla, kun olihan ne 56 cm vielä vähän isoja. Meidän pojalla varmaan pitkä selkä, koska tuntuu että aletaan aina käyttää isompaa kokoa (bodeissa) jo ennen kuin poika on sen "koon mittainen". Tai sit ne vaatteet on aina kutistuneet kun en jaksa ripustaa vaatteita kuivumaan vaan rummutan kaikki vaatteet :ashamed: ...

Lisäys vielä että 3 kk iässä poika oli 62 cm ja melkeimpä siinä paikkeilla alettiin käyttää jo seuraavaa kokoa eli 68 cm. Sit ne vaatteet sentään meni vähän pidempään, et sit kasvu hidastui.
 
Täällä joensuussa sit on kans possunuha epidemia alkanut, jo useassa koulussa. onneks on se piikki pistetty nii ei tarvii pelätä sairastumista vaikka en tiiä lieneekö vaikutus jo alkanu. Nyt sit saa esikon puolesta pelätä ku se saa nii herkästi nuo taudit, ja ainkaa lähiaikoina ei rokotetta ole tiedossa hälle. Pitänee kohta ruveta olee sen kaa enempi kotona jos välttys tartunnalta.
 
HELP HELP!
Onko kukaan lukenut vielä uusinta kaksplussaa?
Siellä ihan loppupäässä oli pieni violettinen laatikko jossa luki että isyysvapaa pitenisi 2viikkoa, ja sen lisäksi isä saa pitää vielä isäkuukauden.. en nyt jaksa kirjoittaa sanasta sanaan, mutta onko kukaan kuullut tästä mitään?

Jospa lisäisi vielä kommentin tuohon vaateasiaankin..
Pengoin taas noita vaatteita tuolta laatikosta, eli multa löytyy ehkä 5bodya 50cm vaatteita ja parit-kolmet housut ja pari muuta pukua.
56cm löytyi sitten noin 10kpl bodeja ja housuja oli vähän vähempi.. 62cm vaatteita onkin sitten reilummin, ja ei viitsisi niillä täyttää laatikkoa, varsinkin kun täällä ahkeroi "vaatetumpelo"mies ja hänen 2 entisen elämän lasta. Eli jos kaikki vaatteet olisi sopivia, ne osaa sieltä valita kuka vain.
Mutta onko sitten 1kk jälkeen energiaa alkaa taas blokkaamaan seuraavaa vaatekertaa.. pieni iso ongelma. Voisko joku kertoa kuinka iso vauva täältä masusta tulee? ;)

Kokeneemmilta vaatevinkkejä.. tarvitaanko talvella t-paitabodeja, esim. toisen paidan alla?
Tuleeko pienellä lapsella käytettyä alushousuja tai sukkahousuja? Onko tarpeelliset, vai ihan turhaa pukemista?
Eli nyt alkaa olla sellainen olo, että pian tarvisi viimeisetkin ostokset tehdä.. mutta mitä puuttuu ja mikä on käytännöllisintä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sero:
Kokeneemmilta vaatevinkkejä.. tarvitaanko talvella t-paitabodeja, esim. toisen paidan alla?
Mie en ole käyttänyt vaatteiden alla vauvalla. T-paitoja alettiin pitämään pitkähihaisen alla vasta kun poika oli 1,5 vuotta. Vauvana pidin pitkähihaisia bodeja, meillä tuo poika oli niin kuumaverinen, ettei sisätiloissa lisäksi tarvinnut päälle mitään lisäpaitaa.

Tuleeko pienellä lapsella käytettyä alushousuja tai sukkahousuja? Onko tarpeelliset, vai ihan turhaa pukemista?
Sukkahousut on liikkuvaisella vauvalle hyvät, pysyy paremmin jalassa kuin sukat :D Alushousuja ei käytännössä tarvita, kun vasta opetellessa vaipattomaksi. Tosin kesällä jotkut nätit alushousut mekon alla on nätimpi näky kuin vaippa. Ja jätkällä käytettiin kesällä alushousuja teippivaippojen päällä yöllä, kun muuten olisi aukonut teipit (nukkui siis pelkällä vaipalla helleöinä )

 
Me on käytetty t-paita bodeja vain kesällä (ja vain sisällä ollessa silloinkin, ettei pala käsivarret ulkona), muuten aina pitkähihainen body. Mut meillä sisällä n. 23 astetta, eli tarkenee siis pelkällä body+sukkikset (tai body+housut). Jos sisällä olis vaik vaan 19-20 astetta, niin kuin miun vanhempien luona, niin sitten pitää jo pukea lisävaatetta. Yleensä siellä pistetäänkin joku ylimääräinen paita tai sitten haalarityyppiset housut jotka vähän lämmittää yläosaa.

Sukkahousuja on käytetty ihan vauvasta asti, koska puolipotkuhousut ei vaan pysyneet päällä meidän pojalla, eli ostin ihan 56 cm sukkiksia. Sitten kun oli ehkä 4 kk niin alettiin pitää sisällä tavallisia housuja ja sukkia. Mut sukkahousut kuitenkin kylmillä ilmoilla aina ulkona noiden tavallisten housujen alla.

Vaatemääristä, meillä ollut joka kokoa (koosta 56 alkaen) noin 6 kpl bodeja+6 kpl yöpukuja, ehkä 4-5 sukkahousut ja parit housut ja sukat. Meillä tämä oli sopiva määrä koska poika ei pulautellut eikä pissit ole tulleet läpi, mut olettaisin et pulauttelijavauva tarvii varmaan enemmän vaatteita, tai sit pitää vaan pestä useammin. Me käytetiin yhtä bodya aina yksi päivä ja yhtä yöpukua yksi yö, siinä ajassa oli aina sen verran suupielistä valunut maitoa että teki mieli vaihtaa vaatteet vaikkei poika pulautellutkaan. Sitten sukkikset ja päällishousut ja sukat meni 2-3 päivää jos ei likaantunut muuten.

Alushousuja ei vielä ole käytetty ja poika siis reilun vuoden.
 
Sikapiikki on nyt sitte laitettu. Käsi pikkuisen kipeä eli ainakaan vielä ei ole muuta oireita tullut ja toivotaan ettei tulekaan.

imetysliivejä olen käyttänyt jo hyvän aikaa.

Hieronnasta viimeksi eilen kävin hierojalla. Pakko käydä niskahartia hieronnassa aina vähintään 4vko:n välein kun tahtoo jumittua niin helposti. Kyljellään mua on hierottu.

(.) vointi hyvä. Suppareita tulee ja menee ( ikävä kyllä ). Nyt sitten selvis että me joudutaan muuttamaan viel joulukuun alussa tuon kosteusvaurion takia :/ minusta ei kyllä ole mihinkään koko muutossa mut onneks sukulaiset tulee apuun.

Onko muilla ikävää vihlontaa häpyluun kohdalla? mulla vihlaisut tulee yhtäaikaa supistuksen kans. Onneks ens viikolla taas lääkäri :)

imppuli ja vilho 30+2
 
Nyt on possuflunssapiikki otettu :)

Äsken koirien kanssa tuli taas köpöteltyä vähän pidempi lenkki ja koko matkan melkein supisteöi :| Selkeesti pitää alkaa kävellä rauhallisemmin, rivakkaan tahtiin kun on tottunut sen tunnin kävelemään, tuntuu hölmöltä mennä etanavauhtia, mutta eipä auta :p

Hankinnoista Meillä on nyt vaunut, turvakaukalo, pinnasänky ja rintareppu hankittuna. Kaikki löytyi kirppikseltä ja tuleva vaari halusi ne meille välttämättä ostaa :) Vaatteita on ainoastaan äitiyspakkauksessa tulleet, joten niitä alan hamstraamaan kunhan pääsen äippälomalle ja on aikaa kierrellä kaupoissa ja kirpputoreilla.

Huomenna ihanainen vapaapäivä, saa nukkua pitkään ja siivoillakkin pitäs :whistle:

Dolly04+asukki 27+2
 
Vaatekoot Mulla ei kyllä ole minkäänlaista muistikuvaa siitä milloin alettiin käyttämään 62-68 vaatteita... 50 cm vaatteet oliselästä heti lyhkäsiä, mutta housut meni. Laitoin kuitenkin esikoisen kohdalla nuo suuremmatkin vaatteet jo valmiksi korihyllykköön pestyinä odottamaan käyttäjäänsä. Nyt on myös suuremmatkin vaatteet odottamassa valmiina.

Imetysliivit Saa nähdä meneekö uusiksi, kun nyt jo rinnat kasvaneet samoihin mittoihin, mitä edellisen imetyksen aikana oli... eli kasvua vielä odotettavissa, kun maitoa alkaa tulemaan. Kaarituellisia en hanki ihan käytännön syistä. Huomattavasti helpompi lyödä liivit koneeseen pesuun ilman kaaritukien varomisia, kun ne on kuitenkin joka päivä maitoset... ja varmaan kivempi nukkuakkin ilman metallisaikkaroita liivit päällä.
 
Imetysliivit Hipkukka, imetyksen alkuun ei suositella kaarituellisia rintaliivejä! Ihme juttu, että "ammattilainen" ylipuhui sinut ostamaan sellaiset! :eek: Niistä tulee helposti tukoksia, kun kaarituki alkaa painamaan, koska rinnan koko vaihtelee tosiaan imetyksen mukaan paljon. Mutta jospa ne vielä joskus myöhemmin sitten istuisivat sinulle paremmin, että ei menisi ihan hukkaan tuo ostos. Suosittelisin (kahden lapsen imetyskokemuksella) käyttämään näin ensimmäisinä kuukausina jotain oikein pehmeitä ja mukautuvia liivejä.
Minä ostin äskettäin itselleni tämmöiset Bravadot: http://www.bebes.fi/kauppa/product_info.php?cPath=36_76&products_id=1857
Imetyskokemusta noiden kanssa ei vielä ole, mutta vastaavaa materiaalia mulla oli edellisessä imetyksessä liivejä myös. Tosi kiva materiaali ja ovat niin joustavat, että varmasti ei ahdista se rintojen koon vaihtelukaan. Ja toisaalta tyhjennettyjen rintojen kanssa nuo tukevat myös, eli eivät ala löpsöttämään tyhjänä. :) Paljon ylistystä näkyy myös tuolla verkkokaupan käyttäjien kommenteissa.
Minusta noissa on vaan vähän pienehköt koot. Kokotaulukon mukaan minun olisi pitänyt ottaa M-koko, mutta L oli ihan hyvä, sekin jopa aika napakka.
Nyt en vielä kuitenkaan halunnut alkaa käyttämään varsinaisia imetysliivejä, kun niitä ehtii vielä katsella ihan kyllästykseen saakka sitten varsinaisen imetyksen aikana
:D Siispä nyt tähän odotukseen ostin odotusliivejä. Kesästä alkaen olen käyttänyt Anitan odotusliivejä, tämmöisiä http://www.anita.com/de-en/Products,Anita_maternity,Pregnancy,Maternity_bras:5168_Maternity%20bra
Aivan ihanat liivit!!! Ei purista eikä ahista, ihanan pehmeä materiaali, sileä pinta joten käy ns. t-paitaliivinäkin, ja hyvä tuki. Näitä aion kyllä käyttää myös myöhemminkin! Eivät ole millään tavoin äitiysliivien näköiset. Aika tavikset kyllä, mutta tämmöisistä tykkään muutenkin =) Mutta ovat vaan niiiiiiiiiin ylivedot, kun ovat niin ihanan tuntuiset päällä. Näiden perusteella aion kyllä ostaa vielä Anitankin imetysliivit, eli vastaavaa mallia imetysluukuilla.

Vauvan vaatteiden koosta Meillä esikoinen oli syntyessään 53cm ja 3450g. Hän käytti 50-56cm vaatteita ensimmäisen kuukauden ajan. Kakkonen oli syntyessään 52cm ja 4200g. Hänelle ei mahtuneet mitkään esikoisen 50cm vaatteet ja vain muutamat 56cm meni. Kakkoselle käytin alusta alkaen kokoa 62cm. Tosin kakkosen aikaan meille tuli käyttöön kuivausrumpu.Se on saattanut hieman kutista noita vauvanvaatteita, ja ehkä osin myös siksi ne 50-56cm vaatteet ei mahtuneet kakkoselle. :|
 
Pauliina: Samat Bravadon liivit mulla harkinnassa, mutta tilaan ne ulukomailta :)
Maksaa siellä noin 30e ja ei tule postimaksuja. Ihan jatkoa ajatellen tiedoksi.. täytyy vielä priiffata vähän äippää joka osaa meillä nämä kieli- ja tilausasiat paremmin kun minä!
Onko nuo Anitan liivit ihan ilman toppauksia? Mä haluan sellaiset missä on pieni tuki, kun kamalan näköistä jos nännit loistaa läpi kun nekään ei enää ole pienimmästä päästä :LOL:

Ja tästä tulikin mieleeni taas yksi ensikertalaisen kysymys.. palautuuko nännit sen pari numeroa rintojen mukana, minkä ovat kasvaneet :p
Pienet sievät nännit ja nännipihat on enää vain "kaunis" muisto ja tilalla on teevadin kokoiset läiskät.. on tää naiseus välillä niin ihunaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pauliina75:
Imetysliivit Hipkukka, imetyksen alkuun ei suositella kaarituellisia rintaliivejä! Ihme juttu, että "ammattilainen" ylipuhui sinut ostamaan sellaiset! :eek: Niistä tulee helposti tukoksia, kun kaarituki alkaa painamaan, koska rinnan koko vaihtelee tosiaan imetyksen mukaan paljon.
Ei esikoisen imetysaikanakaan kaarituelliset istuneet ollenkaan. Mutta mie en helposti opi :snotty: Ja nuo tukokset... Esikoisen kanssa tuli nekin koettua. Ei enää ikinä |O Nyt osaan onneksi varoa ja tunnistan oireet. Kerran kun on aamuyöllä yrittänyt tukosta auki neljä tuntia, niin toiste ei halua sitä kokea. Siinä saa oikeasti tehä hikihatussa töitä ja vitsi se sattui :( Ja esikoisen imetysaikana tuli lievä rintatulehduskin koettua, juu ei sitäkään enää...


Ehdinkö jo valittamaan, kun lasku miun sairaala-ajastani tuli. Hinnat on kuin hotellissa. Olisi nyt voinut hiukan saada alennusta noista päivistä, kun olen ihan ravinnotta ollut... Lapsosistahan ei mene kuin se 7:n päivän omavastuu ja senkin saa heidän vakuutuksista pois. Itellä vaan ei ole hoitokuluvakuutusta.
 
[/b]Samariini hih..mie oon saanukki jo muutamalta saman ehotuksen, ett tulisin siivoomaan. :D Avaimiaki ovat lupautuneet antamaan, ett piäsen siivoilemaan. :LOL: Mul kyl taitaa hommaa riittää täs omaskii.
Imetysliivit Mulle on jääny kolmet liivit noilta edellisiltä muksuilta ja suosittelen kyl ostaa vähintäänki kahet.

Huomen pitänee tuas kotona siivoilla :LOL: (mie ko en sitä onneks usein tee :D )
Tänää oltiinki evakos kotoota, ett näkee muksutki muuta ko mamman luuttu kädes :ashamed:
Mut huomenna isommat muksut menee piipahtaa kerhos ja sit taas puunataan :D

Pörri ja Pätkä 27+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sero:
Pauliina: Ja tästä tulikin mieleeni taas yksi ensikertalaisen kysymys.. palautuuko nännit sen pari numeroa rintojen mukana, minkä ovat kasvaneet :p
Pienet sievät nännit ja nännipihat on enää vain "kaunis" muisto ja tilalla on teevadin kokoiset läiskät.. on tää naiseus välillä niin ihunaa!
Mun mielestä mulla palautui jonkun verran, mutta en usko, että ihan entiselleen. Näin tokassa raskaudessa ne ovatkin sitten jos mahdollista vielä suuremmat, saas nähdä miten tällä kertaa käy... No tähän tottuu, jotenkin sitä oppii katsomaan itseäänkin toisella tavalla kun on äiti. Tai sitten laittamaan valoja pienemmälle seksin aikana. :LOL:
 
Täällä jouduttiin nyt sit dieetille, kun sokrurasituksessa oli arvot niin liki niitä raja-arvoja. No, kunhan piikitykseltä selvitään, niin kait sitä pari kuukautta kestää ilman mässäilyäkin :kieh: Paitsi täs on kyllä Joulu pahasti välissä :whistle:

Voi tuota Pörriä ko se jaksaa siivota. Lähetäs tännekin vähän sitä intoa :wave:

Imetysliiveistä suosittelen kanssa ihan alkuun noita kaarituettomia, mutta kyllä niitä kaarituellisiakin voi sitten myöhemmin käyttää, kun se pahin turvotus ja maidontulo alkaa tasoittumaan. Nänneistä/nännipihoista joku kyseli, niin kyllähän ne imetyksestä aina siipeensä saa, mutta tosiaan, ei niin kauheasti, etteikö siitä selviäisi. Mies ainakin on kehunut, että hyvät on eikä mun muille tarvi niitä esitelläkään :LOL:

Nyt hoputtaan koululaisia, etteivät myöhästy taksin kyydistä.
Tammiska :heart: pikkumuru 27+6 sekä liuta isompia muruja :heart:
 

Yhteistyössä