***TAMMIVAUVAT*** Lokakuussa (EKAT VAUVAT SYNTYNEET)

Taas on tovi vierähtänyt kun olen kuulumisia kirjoitellut...Lukemassa olen yrittänyt käydä säännöllisesti, mutta taas on muutama sivu rästissä... :ashamed:

Hipkukalle ja perheelle onnittelut! :flower:

(.) Palasin reilu viikko sitten töihin kahden viikon saikun jälkeen ja raskasta on ollut. Liitoskivut ei ole hävinneet minnekään, mutta töissä olen yrittänyt sinnitellä. Viime tiistaina kävin äitipolilla, kontrolloivat siellä vauvan kasvun kun aiemmat olleet niin pieniä ja lisäksi mulla taipumusta verenpaineen nousuun raskauden aikana. Tuollakin käynnillä rr mittaamista jännitin ja alimmillaan se taisi olla 150/90, mutta kotimittaukset olleet hyviä niin lääkitystä ei vielä tarvinut. Aiemmin olen verenpainelääkitystä joutunut syömään synnytysten jälkeen muutaman päivän. Vauva vastasi hyvin viikkoja eikä supistukset olleet saaneet mitään aikaan. Kontrolli äitipolilla vielä marraskuun puolivälissä. Keskiviikkona kävin sokerirasituksessa ja siellä ei mitään häikkää ollut; 4.8 (yläraja 5.3), 4.8 (10), 3.9 (8.6). Keskiviikkona iltapäivällä alkoi sitten kova päänsärky ja mustia täpliä ilmestyi näkökenttään, verenpaine oli silloin kotimittauksissakin korkeampi 140/90 ja tuo olo ja paineet jatkui vielä torstaina tosin ilman näköhäiriöitä niin soittelin sitten äitipolille. Pe- aamuna kävin antamassa pissanäytteen neuvolassa ja se oli puhdas, nyt huomenna olen sitten menossa lääkärille. Viikonlopun olen nyt lepäillyt ja paineet on rauhoittuneet, saapa nähdä vieläkö on lääkärikäynnin jälkeen asiaa töihin...

Hankintoja ollaan tehty pikkuhiljaa ja kaikki pienet hankinnat vielä uupuu. Tavarat on vielä varastossa jos joulun jälkeen laittelisi paikoilleen.

Nyt iltapalalle...

Amalia 27+0

Enie tosi kurja kuulla miten kamalat yöt on, kovasti voimia sinne :flower:

VessaG 1-2 kertaa, riippuen siitä että herääkö tyttö yöllä. Viime viikolla oli öitä että herättiin tunnin välein, ja joka kerta kyllä oli hätä, mut jos mennään ihan oikeilla unilla ni sit käyn vasta 5-6 aikaan kun mies herää töihin.
Välillä vessassa käydessä tuntuu siltä et vauva on jo niin alhaalla, että pissa ei pääse edes rakosta pois ja on olo ku virtsiksessä konsanaan, mut ilman kipua. :|

(.) Hieman tuntuu hölmöltä tästä asiasta valittaa kaksosten odottajien seurassa mut maha on "valahtanut" kipeän raskaaksi-- viime raskaudessa viikolla 32 muistan että hankin tukivyön auttamaan, kun tuntuu että se menee jotenkin eteen- ja ALASpäin voimakkaasti "vetäen" niin että jos nyt niitä raskausarpia ei ala tulee ni ei sit koskaan :kieh: Taidan ottaa sen vyön taas käyttöön, jos helpottaisi pahimpia kiukkuja.

On ollu tosi rankka viikko noin henkisesti ainakin-- viime vkl loukkaannuin anopille (hormonien piikkiin ;) ) kovasti, oli ongelmia auton kanssa ja esikoinen vetäisi hienot turvat niin että päästiin ihan hammaslääkärille tarkastamaan ettei hampaat ole sökönä (ei sit onneksi ollut, tärähti vaan) -- eilinen meni miehen kanssa riidellessä ja tänään tyttö tuli flunssaiseksi. Taidan antaa itelleni halin :D :hug: Plussaa on kuitenki se että vauva liikkuu tosi kovasti ja odotus on tavallaan antoisampaa kuin ennen, jaksoin käydä töissä niin että kuun lopussa saa hieman "extraa" - ja esikoinen oppi seisomaan ilman tukea :heart:

BB:tä odotellessa...

Mimonmami ja Itikka 28+4

Niinuska05 :hug: :hug:

Meillä oli miehen kans jatkuvaa tappelua varmaan kolmisen kuukautta kesällä ja alkusyksystä..Ollaan saatu puhuttua asiat selviksi ja kait siinä oli aika vahvasti hormoonit syyllisenä. Nyt siis menee tosi hyvin niinku oltais vasta raskastuneita :)
Puhukaa asioista! :hug:

Niinuska05: Ikävä juttu,asioilla on tapana järjestyä :hug: Usko pois!!

Täällä närästää |O Ja renniet ei auta,vauva on niin ylhäällä että saa tuon närästyksen aikaan.Eilen oltiin työporukan kanssa keilaamassa ja meillä oli todella kivaa! Mutta huomasi että ei tuo keilaaminen oikein enää sovi mulle. Supisteli ja ja häpyliitokset paukkui.. Auts!!

Torstaina rv 30 alkaa...Apua miten tää aika menee näin nopeasti :) Nyt syömään ja leffaa katsomaan.

Sannis ja patu rv 29+3

Tammiska Millä tavoin sinulla on Hirudoid Forte auttanut suonikohjuihin? Millaista eroa olet huomannut? Minä kokeilin sitä itse, enkä huomannut mitään eroa. Sitten kysyin neuvolalääkäriltä siitä, niin se sanoi, että sitä ei kannata käyttää, koska se on tulehduksiin. Lääkäri sanoi, että se laskimotukkotulehdus on niin kipeä, että siitä ei voi erehtyä. Siinä tapauksessa sitten lääkäriin. Jätin Hirudoidit sitten pois, kun muutenkin tuntui turhalta, kun ei tuntunut vaikutusta missään :)

Possuflunssarokote Meinasin ottaa. Alunperin olin hyvin epäluuloinen koko hommaa kohtaan, mutta kun niitä raskaana olevien riskejä on nyt niin monelta taholta korostettu, niin muutin mieltäni ja päädyin ottamaan rokotteen. Saa nähdä milloin sen täällä Jyväskylässä saa. Meillä olisi perheen kanssa Hki reissukin tiedossa marraskuun lopulla katsomaan Walking with Dinosaurs -show'ta ja sitä silmällä pitäen kyllä ottaisin rokotteen mieluusti jo ennen reissua. Siellä kun on sitten tuhansia ihmisiä Areenalla ihmettelemässä Dinoja meidän kanssa yhtäaikaa...aikamoinen massatapahtuma....

Vaunugallup Onko kukaan muu hurahtanut lastenvaunuihin? Millaiset vaunut kullekin on tulossa/hankittuna? Meillä on jo kaksi lasta erittäin hyvin palvelleet Teutonia Mistral -04 vaunut ja tähän saakka olen ajatellut, että mielelläni lykin tämän kolmannenkin pienokaisen niissä. Mutta nyt jostain kumman syystä aloin himoitsemaan uusi vaunuja vauvalle. Keksin vaikka mitä hyviä syitä miksi pitäisi ostaa uudet, vaikka toisaalta on ainakin yhtä monta hyvää syytä ajella entisillä :D Kaikista eniten minun tekisi mieleni ostaa Emmaljungan Edget Sport-rungolla, eli kaikista kalleimmaista päästä vieläpä :ashamed: Siinä kun olisi aivan ihku värikin, Pro Bordeaux, johon ihastuin liikkeessä. Niissä olisi kätevää se, että kopan saa irroitettua kuomuineen kaikkineen ja rungon voisi sitten jättää ulkovarastoon. Toisaalta ovat tosi isot ja mietin, että tuntuvatko sitten käytännössä liian massiivisilta, kun on tähän asti tottunut pieniin ja siroihin Teutonian vaunuihin.

Auto ja turvaistuimet Vihdoin löytyi meidänkin autoon sopivat turvaistuimet kaikille lapsille! =) Jee, ihan mahtava juttu! Ei tarvitsekaan vaihtaa autoa. Menee melkein 600 e kun ostetaan kaikki istuimet kerralla uusiksi, mutta eipähän tarvitse vaihtaa autoa :)
Tuntuu aika oudolle, kun yksi tuttavaperhe samaan aikaan ajelee ilman minkäänlaisia turvaistuimia... Niillä on lapset 3v., 7v. ja 9v. 3-vuotiaalla on korokepalli ja muilla ei ole mitään. Ja itse en voisi kuvitellakaan, että meidän lapset matkustaisi mihinkään ilman turvaistuimia ikinä, ennenkuin ovat tarpeeksi isoja oikeasti olemaan pelkissä auton turvavöissä. Olen niin iloinen, kun meidän 5v. pojallekaan ei tarvinnut laittaa pelkkää korokepallia vaan hänellekin saatiin autoon mahtumaan turvavyöistuin. Tuntuu paljon turvallisemmalta, kun siinä on se pääntuki.

Täällä sitä vaan kukutaan vaikka vielä tarvis varmaan nukkua. Muukalainen on hereillä ja myllertää masussa niin ettei uni tule itsellekään. No, onneks on saikkuaa niin voi päivällä sitten nukkua.

Viimeksi en tainnut joulugallupiin vielä vastata. Tarkoitus olis joulua viettää ihan rauhallisesti kotona. Miehen tyttären pitäisi meille tulla mutta epäilen, että ei tule. Saatais viettää eka joulu yhdessä. Viime jouluna seurusyeltiin kyllä jo mutta mies oli veljensä luona kun itse olin töissä koko joulun. Joulu- tai tapaninpäivänä mennään sitten mun isälle syömään.

Vaunut on hankittuna ja ovat Gesslein Trend mallia. Uudet ostettiin kun halusin ja tarkoitus kuitenkin niillä liikkkua pitkään. Ja mahdollisesti vielä seuraavallekin vauvalle olisi niistä.

Yöllisistä vessareissuistakin oli täällä puhetta. Normaalisti jos saan yön nukuttua niin se on 2 kertaa mutta jos valvoskelee niin sitten useammin. Päivisin ihan mahdottoman usein mutta tulee tietysti juotuakin paljon päivän aikana.

Vauva-10 ja Muukalainen 27+1

Lili78: On mulla jotain kankaita jo oottamassa, mutta kangastukusta ajattelin tilata pääliskankaita ja kuminauhoja. Hahtuvalangoista olen vaippoja kutonutkin, mutta nyt tekis mieli ommella.

Peikonpähkinä: Joo, ei hoidetakaan. Mähän myönsin jo että hölmöilin

pauliina: Mulla se Hirudoid on vähentänyt kipuja.

Pörri: Meillä olis edessä kans tutista vieroitus. Tuo meidän vauva (1,5v) saa antaa tuttinsa joulupukille :xmas: Eipä hän sitä paljoa käytäkään, joten vois vaan hukata sen vaivihkaa.

Nyt kauppareissulle, jääkaapissa ei taida olla muuta kuin valo.

mimonmami ja Niinuska Voimia teille :hug: :hug: :hug:

Lili78 No, ei niiden auta alkaa nikottelemaan, kun jos tarkkoja ollaan niin kelaa varten se lappu on neuvolasta annettu, taitaa lukeakin siinä lapussa se.

(.) Vaihteeksi vähän rauhallisempi yö, vauvat nukkuivat aika hyvin, Nörtti meinas alkaa mellastamaan kun kävin veskissä yöllä mutta ei sitten onneksi jaksanutkaan :D
Pelkäsin jo pahinta kun päivän nukkui niin sikeästi, että mahtaa tulla villi yö.

Enie + Nörtti ja Hissu 31+0 POKS!

Hyvää alkavaa viikkoa naiset :) Ja tsemppiä murheiden kanssa painiville :flower:

Kävin neuvolassa, kaikki ok. Painoa tullut edellisneuvolaan verraten (3viikkoa sitten) yhteensä vain 100g lisää :eek: SF-mitta oli kuitenkin edelliskertaan verraten kasvanut 4cm (nyt 28cm), hämärää :eek: Painoa tullut kokonaisuudessaan 4kg lähtöpainoon lisää, mutta vaavi vaikuttaa ainakin virkeältä ja sf-mitta hyvältä, joten kai homma sitten on ihan ok.

Ensi viikolla olisi sitten mahdollisuus possurokotteeseen, todennäköisesti sen käyn ottamassa. Tällä viikolla Espoossa aloitetaan rv 36-40 rokottaminen.

Tuliko sulle Enie mitään sivuvaikutuksia rokotuksesta, paitsi käsikipu? Huonoa oloa tms?

Tänään poksuu tasaluvut:)

Pinkgreen ja Tilleri 30+0 :heart:

Hyvää alkavaa viikkoa mammat.

Täälläkin neuvolakäynti takana ja myöskin olisi mahis possurokotteeseen. Jäin vielä miettii mitä tekisin.

SF-mitta 26cm
PAINOa tullut 519g/vko joten yhteensä 5,7kg
TARJONTA oli vino rt ja sykkeet 134. Kovasti liikuskeli siellä.
HEMOG oli noussut. Nyt 115.

Nyt onkin käynnit jo 2 vkon välein. Lääkärikäynti on rv 36 ja joulukuun ekalla viikolla mennään tutustuu synnytysosastoon Naistenklinikalle. Varailin tänään aikaa. :)

jippas jee

millis ja liinu 30 poksuttu :heart:

Maanantaita!

Mulish Jopas taudit lykkäs. Paranemisia :hug:

Niinuskalle ja MM:lle jaksuja :hug:

Enielle lähetän Nukku-Matteja autokaupalla, jos vaikka auttaisivat nukkumaan

Vessag: Mun yöt menee vaihtelevasti. Kerran yössä joudun aina käymään, mutta välillä sitte voi joutua neljäkin kertaa käymään. Onneks mä saan nopeasti aina unenpäästä kiinni. Satunnaisesti Pampu heräilee mun vessareissuihin, mutta potkutteluista huolimatta kyllä nukahdan nopsasti uudelleen.

Kelasta oli puhetta: Mä täytin netissä nuo hakemukset ja palkanlaskija saa sitte laittaa palkkatiedot eteenpäin. Samoilla tuloilla mä mammarahaa haen, millä just hain sairauspäivärahan, eli periaatteessahan ne tulotiedot on jo Kelassa, ja siitä hakemuksessa mainitsinkin. Päätöstä ei oo tullut vielä.

Autosta ja istuimesta: Itellä on aika uus Opel Vectra farmari ja sinne mahtuu ihan hyvin pojan turvavyöistuin ja sitte tulokkaan telakalla oleva kaukalo...Gracon Logico S on hankintalistalla. Ukko käyttää omaa autoaan vain työmatkoihin, eli ei tartte istuimia siirtää autosta toiseen.

(.): En pentele vieköön enää osaa olla tekemättä mitään, vaikka niin on määrätty. Eilen mylläsin koko kämpän huonekalut uuteen järjestykseen ja se sai sitte olot sen mukaisiksi. Särkylääkkeillä nukuttiin. Ukko sai vihdoin tapetoitua meidän makkarinki.

Liittoon pitäis tänään soitella noista mun lomarahoista. Perjantaina sain 6 päivän palkan ja sitte viime lomanmääräytymiskaudelta jääneen 6 vuosilomapäivän lomarahan, mutta edelleen tulematta sitten se loppu,eli 31 lomapäivältä. En haluais alkaa tappelemaan, mutta pentele vieköön ne kuuluu mulle ja tarvin ne, kun tulee kuitenki kuluja isän perunkirjotuksista, hautakiven kaiverruksesta ja kuolinilmoituksesta..... Ja vaikkei se pomolle kuulukkaan, aion näihin myös vedota, jotta tajuaa, ettei mulla ole varaa hyvää hyvyyttäni jättää tuollaista rahaa ottamatta.

Tää ei oo muuten enää sairauslomalla, vaan viettelen tässä vuosilomaa seuraavat reilu 6 viikkoa ja mammaloma alkaa sitte 9.12.
:D

J.t ja Pampu-potkuttelija rv 27+0 POKS :heart:

tänää soittelin neuvolaa ja siellä sitten sanoivat että monikin on muuttanu mielensä possu rokotetta kohtaan ja torstaina olis tarkoitus mennä.

Vessag harvemmin yöllä tarttee vessaa herätä mutta yleensä jo heti aamusta sitten onkin kauhee hätä.

Minkä ikäinen vauva käyttää vaatteita 70cm eteenpäin, meinaan ku en muista esikon ajoilta :p et laitanko kaappii jo valmiiks vai vieläkö annan olla laatikoissa?? 50-62cm ovat sit hoitopöydän laatikoissa

27+5

Jammy Ota se rokote. En usko, että se on pahempi kuin itse tauti. Nyt oli ensimmäinen Suomessa kyseiseen tautiin kuollu ja ei ollu ku reilu parikymppinen, ettei voikkaan sinne vanhuuden piikkiin pistää.

Vaihdoin viimeisille viikoille työpaikkaa omaa paikkakuntaani lähemmäksi <3. Mahdollisesti stressi taitaa lisääntyä, mutta onneksi tämä porukka vaikuttaa mukavalta. Heti kaikki on kyselemässä koska on LA :).. eipä masua pysty enää peitteleen.

Yhteistyössä