***TAMMIVAUVAT*** Lokakuussa (EKAT VAUVAT SYNTYNEET)

Alkuperäinen kirjoittaja Ullis82:
Äitiyspakkaus: Joku muukin valitteli pettymystään, itse tästä jo kirjoitin aiemminkin. Eikös siellä ole ollut aiempina vuosina se vanuhaalarikin? Odotin juu enemmän pakkaukselta...
Täm vuotisessa oli se kevyttoppis korvattu villahaalarilla. Mie en pakkausta ottanut. Esikoiselta on kevyttoppis tallessa ja sain halvalla käyttämättömän myös toiselle. Meillä se oli käytetyin vaate pakkauksesta.

Muuten nyt onkin lapsosille hankinnat hiukan jäissä. Ehkä tuossa joulu/tammikuussa sitten taas uskaltautuu jotain hankkimaan... Osuu aletkin sopivasti :D
 
Pakkauksesta: Minä silloin katsoin kelan sivuilta mitä se sisältää ja ne kuvat, niin täytyy kyllä sanoa että onneksi katsoin koska siellä oli niin paljon sitä ns.turhaa tavaraa meitä ajatellen kans, eikä ne vaatteetkaan niin kivoilta näyttäneet.
Miten se tuntuu että esikoisen aikaan pakkauksessa oli paljon enemmän vaatteita ja kivat pastelli sävyt sekä nuorimmaisen aikaan kans.
Niinpä mekin otettiin kaikki kolme pakkausta rahana, ja ei edes ne rahat ole menneet kun huutiksesta on tilalle huutanut enemmän vaatetta ja vaunumakuupussit tilasin uutena.
 
Tervetuloa uusille! :wave:

VessaG vähintään 4 kertaa yössä! Ja niinä öinä kun en saa nukahdettua uudestaan (kuten viime yö, kolme tuntia hereillä vaikka väsytti mutta uni ei vain tullut) käyn sitten useammin, olisiko viime yönä ehkä joku 8 kertaa kaiken kaikkiaan :kieh: Ja minä kun jo niin odotin sitä, että synnytyksen jälkeen tilanne normalisoituu, mutta nyt sitten sanotte että ei.. :ashamed: Mitenkähän vauvat ehtii mahassa tottua tähän yöheräilemiseen? Viittaako nämä yölliset heräilyt nyt siihen kuinka monta kertaa vauva tulee heräämään öisin? Lilliputti ainakin monesti tuntuu yöllä heräävän vessareissuilla ja alkaa potkimaan. Etenkin viime yönä oli kovinkin energinen :whistle:

Kaikki isoimmat hankinnat on tehty ja joku sanoikin että pitäisi tehdä lista puuttuvista asioista, näin taidan minäkin tehdä! Välillä muistaa tietyt jutut mitä puuttuu ja välillä ei. Luulen kuitenkin että nuo loput hankinnat teen sitten vasta joulukuussa, kun kaiken puuttuvan saa omasta kaupungista ja nyt ei vielä saa tarvikkeita mihinkään mahtumaan. Pitäisi käydä läpi nuo vaatteetkin ja katsoa riittääkö ne vai ei, mutta tuonkin teen vasta sitten joulukuussa. (hauskaa kun en edes kaikkia kirppariostoksia muista :LOL: tällä viikolla meinasin ostaa pari bodya kirpparilta, mutta ne sitten onneksi jäikin sinne kun kotona sitten huomasin että olin jo aiemmin ostanut samanlaiset ;) )

Mitä luulette, pärjääkö pelkällä kevyttoppapuvulla alussa?? Kun se äp:n toppapuku on niin suuri että sitä tuskin vielä voi heti käyttää. Jos sattuisi kovia pakkasia kotiutumispäivänä, niin riittääkö kevyttoppiksen alle sisävaatteet + villahaalari? Käytännössähän vauva ei joudu olemaan silloin ulkona muuta kuin sen, että nostetaan sairaalan ulko-ovelta lämpimään autoon ja kotona parkkipaikalta sisälle. Entä riittääkö puuvillapipo hupun alle? Vai oletteko löytäneet jostakin tarpeeksi pieniä paksumpia pipoja/hattuja? Eilen yritin tämmöisiä metsästää, mutta kaikki oli vähän turhan isoja. Mikä olisi sopiva koko vastasyntyneelle?

Uusavuttomana kyselen vielä lisää eli missä vaiheessa vauvat käyttää n. 80 cm vaatteita? Mietin nyt sitä äp:n toppapukua, joka on kokoa 60-80cm.. meneekö tämä vielä ensi syksyn jälkeen?

Lumi ja Lilliputti 29+5
 
SEE
Alkuperäinen kirjoittaja Lumi-:
Tervetuloa uusille! :wave:

VessaG vähintään 4 kertaa yössä! Ja niinä öinä kun en saa nukahdettua uudestaan (kuten viime yö, kolme tuntia hereillä vaikka väsytti mutta uni ei vain tullut) käyn sitten useammin, olisiko viime yönä ehkä joku 8 kertaa kaiken kaikkiaan :kieh: Ja minä kun jo niin odotin sitä, että synnytyksen jälkeen tilanne normalisoituu, mutta nyt sitten sanotte että ei.. :ashamed: Mitenkähän vauvat ehtii mahassa tottua tähän yöheräilemiseen? Viittaako nämä yölliset heräilyt nyt siihen kuinka monta kertaa vauva tulee heräämään öisin? Lilliputti ainakin monesti tuntuu yöllä heräävän vessareissuilla ja alkaa potkimaan. Etenkin viime yönä oli kovinkin energinen :whistle:

Kaikki isoimmat hankinnat on tehty ja joku sanoikin että pitäisi tehdä lista puuttuvista asioista, näin taidan minäkin tehdä! Välillä muistaa tietyt jutut mitä puuttuu ja välillä ei. Luulen kuitenkin että nuo loput hankinnat teen sitten vasta joulukuussa, kun kaiken puuttuvan saa omasta kaupungista ja nyt ei vielä saa tarvikkeita mihinkään mahtumaan. Pitäisi käydä läpi nuo vaatteetkin ja katsoa riittääkö ne vai ei, mutta tuonkin teen vasta sitten joulukuussa. (hauskaa kun en edes kaikkia kirppariostoksia muista :LOL: tällä viikolla meinasin ostaa pari bodya kirpparilta, mutta ne sitten onneksi jäikin sinne kun kotona sitten huomasin että olin jo aiemmin ostanut samanlaiset ;) )

Mitä luulette, pärjääkö pelkällä kevyttoppapuvulla alussa?? Kun se äp:n toppapuku on niin suuri että sitä tuskin vielä voi heti käyttää. Jos sattuisi kovia pakkasia kotiutumispäivänä, niin riittääkö kevyttoppiksen alle sisävaatteet + villahaalari? Käytännössähän vauva ei joudu olemaan silloin ulkona muuta kuin sen, että nostetaan sairaalan ulko-ovelta lämpimään autoon ja kotona parkkipaikalta sisälle. Entä riittääkö puuvillapipo hupun alle? Vai oletteko löytäneet jostakin tarpeeksi pieniä paksumpia pipoja/hattuja? Eilen yritin tämmöisiä metsästää, mutta kaikki oli vähän turhan isoja. Mikä olisi sopiva koko vastasyntyneelle?

Uusavuttomana kyselen vielä lisää eli missä vaiheessa vauvat käyttää n. 80 cm vaatteita? Mietin nyt sitä äp:n toppapukua, joka on kokoa 60-80cm.. meneekö tämä vielä ensi syksyn jälkeen?

Lumi ja Lilliputti 29+5
Kevyttoppis riittää ihan varmasti jos lämpimään autoon nostelee. Kannattaa ostaa kaikista pienimpiä kypärämyssyjä (ohkasia) ja siihen päälle joko puuvillapipo tai sitten mun mielestä paras vaihtoehto on villapipo. Tuo äitiyspakkauksen toppis on TOSI iso eli menee tosi pitkään ( mulla äitiyspakkaus vuosimallia 2007) 80cm vaatteita käytetään tossa n. vuoden ikäisenä. Meidän poika nyt 1v8kk ja käyttää 86-92cm vaatteita oli 1v6kk neuvolassa 86cm pitkä eli aika pitkä poika vielä. Eli toi puku menee monille vielä ensitalvenakin vaunupukuna tai vastaavana...

T:SEE ja huomenna kasassa 30+0

:heart:
 
Hei kaikille! Toivottavasti mukaan mahtuu vielä. Meille odotetaan myös tammikuista kääröä, la. 28.1 ja Tays tai Mänttä, vielä ei olla päätetty kumpi.

Pitkään olen jo lueskellut näitä pinoja, mutten ole saanut vaan kirjauduttua. Nyt teki vaan mieli kysellä teiltä, jotka possurokotteen ootte jo saaneet, että onko niitä oireita rokotuksesta tullut ja millasia. Enie kertoikin jo et käsivarsi kipeytyi, vieläkö se on kipiä?
Ja sit semmoista, et voiko sen rokotteen ottaa, jos on nuhaa? Kuumetta ei ainakaan vielä ole, mutta nenä ihan tukossa, varsinkin öisin. Osaisko joku sanoa? Voishan tätä kysyä tietty terkaltakin, mut kun en viimeeks muistanut enkä jaksais alkaa soitteleen. Ens viikolla varmaan on se rokotuspäivä.

Tammiska :heart: pikkumuru 26+2 jos nyt oikein laskin...aivot on surkastuneet entisestään raskauden myötä :p
 
tammiska Tervetuloa mukaan vaan.

Ei ole käsi enää lähellekkään niin kipeä kuin oli, eli eilen oli joku "piikki" päivä siinä kivussa.
Minulla se sitten kesti ke-pe tavallaan. Tosin vasta illalla alkoi tuolloin keskiviikkona kun sen pistoksen sain.
 
Hankinnat - isot hankinnat on kaikki jo kunnossa; vaunut, turvakaukalo, pinnis, hoitopöytä, amme, vaatteita. Itkuhälyttimen saan työkaverilta ja ammeen jalat toisesta paikasta. Hankkimatta on vaipat, kestoja ajattelin käyttää ja tarkoitus on ommella niitä itse. Kaavat on jo kopioituna, puuttuu vain materiaalit. Sitten hiukan vielä vaatteita pitää tehdä ja ostaa.

VessaG - vähintään 1 kertaa yössä ja toistaiseksi enintään 2 kertaa yössä.

Hiukset - ei muutoksia. Kampaaja suositteli jotain shampoota synnytyksen jälkeen. Merkkiä en muista, mutta voin laittaa sen tänne kun se tulee kampaajan kanssa jutuksi seuraavan kerran.

Sairaalakassi - en ole pakannut. Ajattelin että teen sen vasta äitiysloman alettua.

Kelan-paperit on edelleen palkanlaskennassa. Laitoin sinne viestiä etteivät vain ole unohtaneet niitä ja sain vastauksen että aikovat täyttää tulot viimeiseltä 6kk sinne. Ihan kiva, en sitä edes pyytänyt. Toki äitiyspakkauksen saamiseen menee vielä hyvä tovi.

Onko jollain muulla ollut "levottomat jalat"? Kärsin tuosta kuluneella viikolla useampana iltana. Onneksi sattui neuvola viime viikolle ja sain vinkiksi ottaa magnesiumia. Ja se tuntuu auttaneen. Aika ikävä vaiva kun illalla menee nukkumaan ja jalat pistelee yms. eikä anna rauhaa.
Lili 28+6
 
vko 26
tässä masua.. :) onko tää valtava teidän mielestä näille viikoille?? :/
näytän kyllä ihan joltakin makkaran kuorelta tuossa :D :D

tervetuloa tammiska!

lili: levottomat jalat täälläkin.. eikö noissa monivitamiineissa ole sit magnesiumia vai eikö sitä ole riittävästi? unohdinpa sitten käydä apteekissa kun olin shoppailemassa.. :headwall:
 
Jammy: Oot oikeassa, eihän siellä enää synnytetä. Mistähän mää sen tohon keksin, kun piti laittaa että Tays tai Vammala. Mun pää on pehmennyt,määhän sanoin :kieh:

Enie: No hyvä, ettei käsikipu vaivaa enää. Tietää vähän varautua että muutaman päivän on kipeä.

Täällä kanssa levottomat jalat! Oon laittanut Hirudoid-voidetta, auttaa sekin ehkä vähän. Ainakin se auttaa noihin suonikohjuihin. Magnesiumia pitäisi alkaa ottamaan purkista, kun ei sitä vissiin sit tarpeeksi saa.

Lainasin kirjastosta käsityölehden (SK 1/08), missä oli kestovaippakaava. Nyt pitäis alkaa siis ompeluhommiin.

Muoks. Samariini: Sulla on kaunis masu!! Ei yhtään liian iso, mulla varmaan samaa luokkaa ja viikotkin aikalailla samat =)
 
:headwall: Mun kirjoitus katosi!

Eli Mulla oli torstaina (vko 26+5) lääkäri neuvola jossa lääkäri totesi mun olevan jo sormelle auki, sekä kohdunsuun pehmenneen. Tuo sormelle auki-tilanne kai on uudelleen synnyttäjälle normaalia (ei vissiin näillä viikoilla vielä) mutta pehmeys ei. Laittoi mut sitten käymään oysissa tutkittavana, jossa todettiin sama asia.

Eli nyt sitten on tiedossa lepoa. Ei mitään raskasta saa tehdä (olen kyllä tehnyt tosi raskaita juttuja ja rasittanut itseäni muutenkin, kun on ollut "pakko".) eikä saa käydä edes rauhallisella kävelylenkillä. (no en kyllä voisikaan, kun vauva painaa niin tuonne alapäähän.)

Mulla ei ole ollut varsinaisia kivuliaita supistuksia, kuin pari, mutta kivuttomia vatsan kovettumisia tulee jatkuvasti, ja ne kestää pitkään. Ei ole säännöllisiä kuitenkaan. Alavatsassa on paineen tunne, ja etenkin torstai ja perjantain oli -kai tutkimuksista johtuen- kivuliaita päiviä. Tänään on olult ihan hyvä vointi.
Alapäähän (kohdunsuulle?) pistelee välillä inhottavasti, toivottavasti ei ole avautumista. :(

Mieskin on nyt kipeänä (flunssa) joten lapset (4v, kohta 3v ja 1v4kk) lähtivät mummolaan viikonlopuksi. Anoppi lupasi tulla kaveriksi hoitamaan lapsia ja eläimiä tarvittaessa.
Toivottavasti miehelle ei tule työreissuja, en mitenkään pärjää yksin, kun meillä on puulämmitys sekä vielä n.20 lammasta ja hevonen + muitakin elukoita hoidettavana. Aika toivotonta on, kun en itse niitä voi hoitaa. EIkä oikein osaa olla menemättä talliin, tai tekemättä mitään.
Tammikuuhun vaan on niin pitkä aika vielä :(

Kontrolli on äitipolilla 4.11, ja sitten viimeistään nähdään, mihin suuntaan tilanne kehittyy. Mielellään tietenkin olisin kotona, ettei tarvis lähtä osastolle makoileen.

Vessassa käyn 2-3 kertaa yössä.

Hankinnat on muuten valmiina edellisten lapsten jäljiltä, mutta turvakaukalo pitää ostaa.

Äitiyspakkausta En ottanut, kun tuota tavaraa on liikaakin. Mutta voin ostaa äp:n kestovaipat jos ne on jollekin tarpeettomia. (yv tavoittaa parhaiten.)

Sairaalakassin olen pakannut vasta sairaalaan lähtiessä, -jos äkkilähtö tulisi, kyllä mä sen verran pärjään ilman kamppeitakin, että voin odottaa, että esim. mies ne tuo.
Sairaalakassissa mulla on ollut vaan hammasharja ja -tahna, hiusharja, rasvaa, shampoota ja suihkusaippuaa sekä dödö, puhtaat alkkarit ja sukat, rintsikat, kamera ja yösiteitä kotiinlähtöä varten.
Mitään "ohjelmaa" mulla ei synnytykseen ole ollut, ei ole ollut tarvetta. Osastolle on sitten mies/mun äiti tuonut ristikkoa tms. pyydettäessä.

Mies tuo aikanaan kotiintulovaatteet jotka on varmaan vaan body + potkarit + villasukat, villatumput ja lakki, sekä äp:n kevyt toppis (joka on kapeampi kuin "iso" toppis, eli on pienelle parempi. Tai sitten jos mulla on pikkuinen toppahaalari, niin se.)
Ihan autolla kuljetaan, ja matkaa kotiin on liki 100km, eli auto on lämmin taatusti. Turvakaukalon päälle mulla on yleensäkin talvella pieni fleecepeitto, jonka voi heittää vauvan päälle lisälämmöksi tarvittaessa, ja ottaa tarvittaessa pois, jos näyttää, että tulee kuuma.

Autosta oli puhetta myös. Meillä on miehellä paku, ja mulla vanha farmari-Mersu, johon ajattelin saada sopimaan taakse sivuille 3- ja 4-vuotiaiden turvaistuimet (sellainen kapeahko bilteman malli, tavallaan selkänojallinen koroke) sekä 1v:n turvaistuimen, joka kai täytyy kiinnittää kuormaliinoilla + lantiovyöllä keskipaikalle. Tässä istuimessa on siis omat turvavyöt, joilla lapsi tulee istuimeen kiinni, eli pysyy kyllä. TAI sitten laittaa istuin lantiovyöllä selkämenosuuntaan, niinkin sen saa turvallisesti. Vauva tulee kaukalossaan etupenkille, kuten muutkin lapset vauvana. Autossa ei siis ole minkäälaisia turvatyynyjä missään, ja on aika tilava auto noin muutenkin sisämitoiltaan. Mies ei sitten tule samalla autolla mihinkään, kerta ei mahdu :LOL: (harvoin missään koko porukalla käydäänkään, eli se ei ole ongelma)

t.Huiskis 27+0
 
Samariini - Piti heti kattoa magnesium-määrä monivitamiinista. En tajunnut että sitä on siinäkin! Multivitassa oli 100mg ja varsinaisessa magnesiumpurkissa suositus 175-350mg. Eli siitä syystä sitä ei sitten tule riittävästi.

Tammiska
- Pitääpä kokeilla Hirudoidia. Saman kestovaipan kaavan jäljesin myös (1/08). SK 2/07 oli kans kestojen kaava, hiukan eri toteutustapa. Samoin siinä oli villahousujen ohje jotka ajattelin myös tehdä. Joko olet kankaat hankkinut vaippoja varten?
 
Väpä, nyt en ole ihan varma vastasko joku jo, mutta eikös se mene niin että jos sinulla on lapsi kotihoidossa, niin eihän sinulta kotihoidontuki lopu ollenkaan vaan saat sen vielä äitiyspäivärahan päälle. Korjatkaa joku jos olen väärässä, mutta näin olen itse ymmärtänyt. Ja mielestäni Espoossa saa vielä kuntalisänkin, jos kaikki lapset ovat kotihoidossa, eli jos asut semmoisessa kunnassa jossa on kuntalisä, niin senkin varmaan saat.
 
Kysyin eilen Kelasta kotihoidontuesta. Ymmärsin, että äippäraha vaikuttaa kotihoidontukeen. Meillä ei ole nyt haettu kotihoidontukea (mies hoitaa vuorotteluvapaalla ja tuki vähennettäisiin hänen korvauksesta joten plus miinus nolla). Mutta kun mä jään äippälomalle niin mies palaa duuniin ja sitten on tarkoitus tukea hakea, mutta sitä 300 euroa on kuulemma turha odottaa, koska äippäraha siihen jotenkin vaikuttaa ja perheen muut tulot. Kuntalisän saa pitää (tässä kunnassa ei sitä ole) ja hoitolisää voi hakea. Täti laskeskeli, että voisin saada kotihoidontukea jonkin kympin... Jos nyt oikein ymmärsin. Mutta kannattaahan sitä aika hakea, ei siinä mitään häviä.

(En ole tähän ketjuun kirjoitellut, mutta lueskellut olen. LA 6.1.2010)

Rokotteesta, olen sillä kannalla, että olen sen ottamassa. Tässä kunnassa rokotukset alkaa 2.11. Toivottavasti tauti ei löydä mua sitä ennen... Muakin kiinnostaa jo rokotuksen saaneiden reaktiot ja onhan vauvelit potkiskelleet entiseen tahtiin sen jälkeen. Kyllä sen ottaminen vähän tuntuu kurjalle, eikä niin vähänkään.
 
Huiskahäntä ootko mistäpäi? Mietin vaa noita kestoja..mulle ei viel oo pakkaus tullu, mut tarkotus o laittaa kestot etiäpäi. Jos oisit täst lähelt (P-Karjala) vois vaikka treffata ja vaihtaa kestojen omistajaa!

Tammiska Tervetuloa!! Huomasin, ett sul sama la, ko mul! :hug:

Tänää saatiin muksujen kaa tehtyy pihalle syyssiivous, ihana, seki pois päiväjärjestyksest. Laitettiin ulkolelut talviteloille ja tuolit vietiin kans terassille säilöön.

Sit sain laitettuu kuopukselle ton jatkettavan sängyn pinniksen tilalle..hyvi nukku päikkärit, ei ees tippunu :LOL: Mut seuraava etappi ensi kuussa o siirtää poika isoveikan huoneeseen ja sit joulu-tammikuun vaihtees alkaski tutista vierotus :whistle: Pitänee käyttää samaa taktiikkaa, ko muittenki aikaan, eli leikata iltasin pala pois päästä :eek:
Pitää saaha tutti pois ennen Pätkän syntymist :D

Mut ny laittaa unille noita isompia muksuja..kävivät kylvyssä ja ovat kuulema ryppysiä :LOL:

Pörri ja Pätkä 26+2
 
joo, vanhempainpäivä raha vaikuttaa kodinhoitotukeen, ja puolison tulot. siinnä oli joku reippa pari tonnia tuloraja ettö voiko saada tukea äitiyslomalla. Hoitolisää voi saada kanssa, meille niitä tulee juuri ja juuri, en tierä jääkö paria kymppiä enempää minimi äitiyspäivärahan lisäksi verojen jälkeen. Kyllä harmittaa kun on olen ollut ennen esikko osa-aika työssä vain.. mutta eihän lasta rahalla kasvateta ja toimeen tulee pienemmilläkin tuloilla. On varmasti huonompi tuloisiakin kuin me.. aina olemme pärjänneet ja laskut on ajallaan maksettu. On varmasti tilanteita kun ei ihmiset saa vain maksettua laskuja mutta sitä en ymmärrä että vaikka olisi vara maksaa niin ei viitsi maksaa ja laittaa rahansa tuulilla vapaille ja maksaa rästjä sitten ihan omaksi ilokseen toisin sanottuna :kieh:
Mutta siis, mikä onkuntalisä, en ole kuullutkaan..eikä kelalla kukaan ainakaan ääneen ole moista "tarjonnut"...

-väpä-
 
Täälä tuskaillaan enemmänkin vasemmanpuolen nivusen kanssa. Olo on kuin ryhävalaalla, varsinkin sängyssä kun kylkeä pitäis vaihtaa :). Joka kerta tulee sanottua "aih" samalla.
Sitten eilen onnistuin jollain ihmeen tavalla saada tynkäkynsilläni aikaan haavan alakertaani. Säikähdin ihan kun seuraavalla vessakäynnillä huomasin sen verimäärän.. Toivottavasti sellainen haava ei tulehdu (?).
Nyt tuntuu kovin siltä, että töihin ei jaksais enää lähteä ensi viikosta eteenpäin.
 
Mut entä jos saa vaan sitä ihan minimikotihoidon tukea johon ei vaikuta mitkään tulot, siis puolison tms. niin eikö sen saa äitiyspäivärahan aikanakin? Espoossa saa siis sen noin 300+kuntalisä 230 eli yhteensä 530. Vai menettääkö siitä jotain äitiysloman aikana? Ymmärsin että jos lapsi on kotona, ei ole väliä kuka hoitaa, vaikka isovanhemmat tms. mut ton rahan saisin vaikka kävisin itse töissä jos lapsi vaan on kotihoidossa? Höh... just on kelan sivuillakin katko aamuun asti enkä pääse sieltä lukee mitään.. Oon koko ajan olettanut et saan ton rahan vielä äitiyspäivärahan lisäksi... Tietääkö kukaan joka on ollut aiemmin äitiyslomalla ja vanhemmat lapset kotihoidossa samalla?
 
Joo googlettelinkin vähän ja tosiaan näyttäis siltä et jos äitiyspäivärahaa saa yhtään enempää kuin kotihoidontuen verran, niin sitten sitä kotihoidontukea ei enää saa... olipas tämäkin yllätys. Eli jos kävisin töissä ja vaikka isovanhemmat hoitas lasta niin saisin kyllä tuon koko 530 euroa mutta kun saan äitiyspäivärahaa, niin tuo kotihoidontuki meneekin vissiin ihan nollaan.... tavallaan ymmärrettävää kyl, mut vähän hassua et oma töissäkäynti ei siihen vaikuttaisi, mut se et saa jotain toista kelan tukea vaikuttaa.
 

Yhteistyössä