:headwall: Mun kirjoitus katosi!
Eli Mulla oli torstaina (vko 26+5)
lääkäri neuvola jossa lääkäri totesi mun olevan jo sormelle auki, sekä kohdunsuun pehmenneen. Tuo sormelle auki-tilanne kai on uudelleen synnyttäjälle normaalia (ei vissiin näillä viikoilla vielä) mutta pehmeys ei. Laittoi mut sitten käymään oysissa tutkittavana, jossa todettiin sama asia.
Eli nyt sitten on tiedossa lepoa. Ei mitään raskasta saa tehdä (olen kyllä tehnyt tosi raskaita juttuja ja rasittanut itseäni muutenkin, kun on ollut "pakko".) eikä saa käydä edes rauhallisella kävelylenkillä. (no en kyllä voisikaan, kun vauva painaa niin tuonne alapäähän.)
Mulla ei ole ollut varsinaisia kivuliaita supistuksia, kuin pari, mutta kivuttomia vatsan kovettumisia tulee jatkuvasti, ja ne kestää pitkään. Ei ole säännöllisiä kuitenkaan. Alavatsassa on paineen tunne, ja etenkin torstai ja perjantain oli -kai tutkimuksista johtuen- kivuliaita päiviä. Tänään on olult ihan hyvä vointi.
Alapäähän (kohdunsuulle?) pistelee välillä inhottavasti, toivottavasti ei ole avautumista.
Mieskin on nyt kipeänä (flunssa) joten lapset (4v, kohta 3v ja 1v4kk) lähtivät mummolaan viikonlopuksi. Anoppi lupasi tulla kaveriksi hoitamaan lapsia ja eläimiä tarvittaessa.
Toivottavasti miehelle ei tule työreissuja, en mitenkään pärjää yksin, kun meillä on puulämmitys sekä vielä n.20 lammasta ja hevonen + muitakin elukoita hoidettavana. Aika toivotonta on, kun en itse niitä voi hoitaa. EIkä oikein osaa olla menemättä talliin, tai tekemättä mitään.
Tammikuuhun vaan on niin pitkä aika vielä
Kontrolli on äitipolilla 4.11, ja sitten viimeistään nähdään, mihin suuntaan tilanne kehittyy. Mielellään tietenkin olisin kotona, ettei tarvis lähtä osastolle makoileen.
Vessassa käyn 2-3 kertaa yössä.
Hankinnat on muuten valmiina edellisten lapsten jäljiltä, mutta turvakaukalo pitää ostaa.
Äitiyspakkausta En ottanut, kun tuota tavaraa on liikaakin. Mutta
voin ostaa äp:n kestovaipat jos ne on jollekin tarpeettomia. (yv tavoittaa parhaiten.)
Sairaalakassin olen pakannut vasta sairaalaan lähtiessä, -jos äkkilähtö tulisi, kyllä mä sen verran pärjään ilman kamppeitakin, että voin odottaa, että esim. mies ne tuo.
Sairaalakassissa mulla on ollut vaan hammasharja ja -tahna, hiusharja, rasvaa, shampoota ja suihkusaippuaa sekä dödö, puhtaat alkkarit ja sukat, rintsikat, kamera ja yösiteitä kotiinlähtöä varten.
Mitään "ohjelmaa" mulla ei synnytykseen ole ollut, ei ole ollut tarvetta. Osastolle on sitten mies/mun äiti tuonut ristikkoa tms. pyydettäessä.
Mies tuo aikanaan
kotiintulovaatteet jotka on varmaan vaan body + potkarit + villasukat, villatumput ja lakki, sekä äp:n kevyt toppis (joka on kapeampi kuin "iso" toppis, eli on pienelle parempi. Tai sitten jos mulla on pikkuinen toppahaalari, niin se.)
Ihan autolla kuljetaan, ja matkaa kotiin on liki 100km, eli auto on lämmin taatusti. Turvakaukalon päälle mulla on yleensäkin talvella pieni fleecepeitto, jonka voi heittää vauvan päälle lisälämmöksi tarvittaessa, ja ottaa tarvittaessa pois, jos näyttää, että tulee kuuma.
Autosta oli puhetta myös. Meillä on miehellä paku, ja mulla vanha farmari-Mersu, johon ajattelin saada sopimaan taakse sivuille 3- ja 4-vuotiaiden turvaistuimet (sellainen kapeahko bilteman malli, tavallaan selkänojallinen koroke) sekä 1v:n turvaistuimen, joka kai täytyy kiinnittää kuormaliinoilla + lantiovyöllä keskipaikalle. Tässä istuimessa on siis omat turvavyöt, joilla lapsi tulee istuimeen kiinni, eli pysyy kyllä. TAI sitten laittaa istuin lantiovyöllä selkämenosuuntaan, niinkin sen saa turvallisesti. Vauva tulee kaukalossaan etupenkille, kuten muutkin lapset vauvana. Autossa ei siis ole minkäälaisia turvatyynyjä missään, ja on aika tilava auto noin muutenkin sisämitoiltaan. Mies ei sitten tule samalla autolla mihinkään, kerta ei mahdu
(harvoin missään koko porukalla käydäänkään, eli se ei ole ongelma)
t.Huiskis 27+0