***TAMMIVAUVAT*** Lokakuussa (EKAT VAUVAT SYNTYNEET)

Heips taas täältä yövuorosta!!

Kiva olla tänä yönä sit tunti pitempään töissä...äh :/

Tuntuuko teillä muilla kipeää kun vauva potkii tai muuten vaan myllää?! Mulla tullu pari kertaa ihan itku (enkä muutoin ole kipuherkkä ollenkaan).. Autolla ajaessa yksin ihan pelottaa että jos vauva alkaa mylläämään niin miten saan turvallisesti ajettua sivuun ja noustua autosta ulos seisomaan...(varsinkin nää stadin ruuhka-ajat ei oo mistään kivoimmasta päästä ).. Ensikertalaisena sitä taas miettii että onko tää nyt normaalia ym.. vai onko vauva vaan jo niin iso vai mistä ihmeestä tää johtuu?! ..kaikki potkut ja muljahdukset eivät siis satu mutta suurin osa... :whistle:

Lumi Mun veljen tyttö on syntyny tänä vuonna tammikuussa ja käyttää nyt sitä äp.n toppapukua..

Vessassa saan mäkin rampata noin kahden tunnin välein, oli päivä tai yö..

Hiukset Mullakin tuntuu että kasvanut ainankin pituutta nopeammin.. Puolessa välissä raskautta ne oli niin tuuheet ja paksut että en meinannu millään saada niitä ponnarille, mutta nyt kun harjaa hiuksia niin puolet aina vissiin irtoo :D

Mulla on tullu nyt muutaman päivän aikana ihan kauheen malttamaton olo synnyttämään.. :D Jotenkin aivan uskomattoman utelias tuntu siihen koko tapahtumaan.. Vaikee selittää koko ajatuksia ja tuntemuksia.. Toivon tietty et vauva kestäis vielä nää pari kuukautta masussa mut mä niiiiin palan ajatuksesta et miltä se synnyttäminen tuntuu.. Älkää nyt käsittäkö väärin... On niin vaikee selittää.... ähhhhh... :ashamed: :D


Noh.. tän yön jälkeen ois sit pari vapaata tiedossa..ihanaa.. :heart: Jaksuja kaikille :heart:

iiris ja adhd killi 27+4
 
Heippa taas :wave: Täällä päivät on nyt kuluneet aika nopeasti ei oo voinu keskittyy täällä käymiseen juurikaan. Tervetulloo uusille!

(.) ei kummempia tässä olo tilassa oo tapahtunu ihan kivuttomasti menny aika.turvotusta ehkä hieman enemmän ku aiemmin mutta onneks on tuo neukku aika perjantaina nii siinä taas näkee verenpaineet yms.

Isommat hankinnat Mies on tossa maalaillu pinnasänkyä hoitopöytää ja syöttötuolia uuden veroiseksi ja nättejä tuli. Meillä on kaikki on esikon jäljiltä siis vaunutkin. Mies tosin kuulemma haluaisi uudet vaunut ostaa nytte sit tälle tulokkaalle ja sanoi jo että sit on niille seuraavillekki!!!

LUNTA OLI TAAS SATANU!!!! JEEEE :heart:

Mitäs muuta tässä olikaan..
Nii joudun perumaan nyt oman kantani POSSUROKOTTEEN suhteen :ashamed:
Otan sen sittenkin koska juttelin asiasta niin monen eri taho kanssa ja he saivat minut vakuuttuneeksi siitä että se nyt olisi kumminki hyvä ottaa. Ja eipähän tartte sit miettii sitä että ei itse tehny tarpeeksi sen eteen jos sairastuu. VAIKEA asia joka tapauksessa. En tiiä teenkö oikein vai en!

27+4
 
Tervetuloa uusille jos en oo muistanut sanoa. =)

Täällä herätty jo aivan liian ajoissa, klo 6.00 jo. Masuasukkikin alkoi normaalia aiemmin potkii äippää. =) En tiedä onko nyt sitten kääntynyt, kun potkut tulee selkeästi ylemmäksi.

Tänne ei muuten mitään ihmeitä. Aamulla neuvolatäti ja saa soitella sairaalaan tutustumiskäyntiä, kun viikot täynnä.
 
heippa! kodinhoidontuesta, eikös kodinhoidontuki ole kaikille aina sama, se 300 miinustettuna verot, ja se alkaa juosta kun äitiysloma loppuu..Ja kodinhoitotuen lisä on se joka määräytyy puolison tulojen mukaan=on siis raha tuohon kodinhoitotuen päälle... Ja väpä08, kuntalisää maksaa jotkut kaupungit ja kunnat tuon kodinhoidontuen lisäksi, ja jotkut taas ei maksa, on siis ihan kunta kohtanen. edellisessä kaupungissa maksettiin 250e/kk miinus verot siihen asti kun lapsi täytti 2,5v. mut sit ku muutettiin toiselle paikkakunnalle, tääl ei makseta kuntalisää laisinkaan... Mun muistaakseni sitä ei haeta kelalta vaan kaupungilta, mutta etköhän löydä oman paikkakuntasi nettisivuilta tietoa maksaako kuntasi sitä vai ei, ja jos maksaa se alkaa siis äitiysloman jälkeen..

Noin mulle tuli "tienestit" esikon kanssa..

Täällä kaikki edelleen hyvin :heart: vessag: välil päiviä ja öitä et juoksen jatkuvasti vessassa, välil menee päivä ettei sit taas tarvii tavallista useampaan.. vaikuttaa siis ihan missä tuo lapsonen milloinki on.. Mut alusta asti oon mä vähintään 2 kertaa yössä juossu pisulla ..

-s-a-j- ja asukki vkolla 31 :D
 
Jammy - kirjoitin vähän epäselvästi tuosta palkkiksen jutusta, sorry. Ymmärsin että odottavat 30.10 asti ennen kuin laittavat paperit eteenpäin. Äippäloman pitäisi omien laskujen mukaan alkaa 2.12. Pitäisköhän käydä tarkistamassa kelan toimistossa vielä alkamispäivä jos paperit ei ehdi tulla ennen sitä...?
 
Lili78 Asia selvä. Itsellä myös sama tilanne, että laskettiin 6kk tulojen mukaan. Työnantaja vaan ilmoitti ne tulot jo aikaa sitten (kesä-marrakuulta)...Kyllä se 2.12. luultavasti on oikein. Minulla alkaa 1.12. ja la 9.1.. Kelan sivuillahan on se laskuri mistä voi myös tarkistaa.
 
Lili oletko laittanut erikseen kuitenkin hakemuksen äitiyspakkausesta (tai jos otat sen rahana)? Eikös se pitänyt hakea 2 kk ennen laskettua aikaa eli tuohan menee aika lähelle sitä, eikö?

iiris malttamattomana odotetaan täälläkin. Jännä kun välillä on tuntenut pelkoa siitä synnyttämisestä, mutta nyt on vuorostaan se olo ettei jaksaisi odottaa =) Noo, mielialat ehtii varmasti vielä vaihtua moneen kertaan :D

Jokohan ensi viikolla kirjoitettaisiin saikku äitiysloman alkuun asti? Tähän mennessä kirjoitettu siis viikko kerrallaan, mutta olisi mukava tietää jos ei enää töihin tarvitse mennä lainkaan :D En nimittäin itse usko, että tämä olotila tästä yhtään tulee parantumaan.

Lumi ja Lilliputti 29+6
 
Lili78 Periaatteessahan sillä ei ole mitään merkitystä missä vaiheessa sen palkkatodistuksen sinne kelaan laittavat, jos työnantaja maksaa sulle sen äippäloman ajalta palkkaa tai edes osa-ajasta. Ne kun hakevat sitten sitä omaa osuuttaan kelalta niin siinä samalla sen laittavat viimeistään, ja usko pois työnantaja kyllä hakee omansa kelalta =)
Mutta, se minua huolestuttaa jos ne on nekin kelan varsinaiset paperit sinne jemmanneet jotka sinun on sinun ja kelan välisiä asioita, että mitä kela siihen sanoo jos ne on sitten myöhässä.

(.) Öistä ei tuu kerrassaan mitään. Kipuja ja supisteluita, nyt oli yöllisellä vessa käynnillä kerran vertakin vähän paprussa jne...
Aamulla kun nousin sängystä niin alapäästä kuului kunnon pamahdus ja tuntui muljahdus kun ilmeisti sitten luu siellä vähän paukahti jonnekin suuntaan.
Nörtti on riehunut koko yön, mutta onneksi Hissu neiti vaan nukkuu B)

Joskohan tää tästä, vaikka meinas kyllä itku yöllä päästä kun alkaa käydä psyykkeen päälle nuo yöt kohta tosissaan ja kun ei päivissä paljon enempää kehumista ole.

Enie + Nörtti ja Hissu 30+6
 
heips!

vessa G vähintään yhdesti joutuu yöllä käymään wc:ssä, tosi hankala saada aina unta uudestaan :/

Hiukset paksuuntuneet on kyllä minullakin nyt raskausaikana, saas nähdä mitä sitten tapahtuu ku imetys alkaa..

(.) hyvin on voitu. Välillä tulee kipeitä suppareita, levossakin. Keskiviikkona taas sitten lääkärin luokse tarkistuttamaan tilanne.
Sikainfluenssa rokotteen otan.
Vilho liikuskelee melko paljon, välillä masunahka kovilla kun poika myllää menemään. Välillä liikkeet ja potkut käy tosi kipeästi..

Tänään poksutaan taas 29+0 :heart:

imppuli ja vilho


 
Iiris, täälläkin vauva myllää hirmuisesti, mutta se ei tee kipeää. Mut sit taas välillä vihloo mahaa muuten tosi kovin, usein samaan aikaan kun vauva potkii, mut en oikein tiedä mistä se johtuu. Ja esim. yöllä ei pysty kääntymään kovin yhtäkkisesti koska tulee semmoinen voimakas kipu et pitää tosi varovaisesti liikkua ja autol ajaessa on kans välillä tullut, mut en sit tiiä voiko tuo olla samaa kuin mitä sinä tarkoitit. Mut vauvan potkut ei minua satu vaikka ne kovalla voimalla jo tuleekin. Ja tuo vihlominenkin on semmoinen et kun vaan varovaisesti sitten liikkuu niin ei se haittaa. Ja sama oli viime raskaudessa, joten en usko että siinä on mitään outoa.

Lumi, meidän poika on 1-vuotias nyt ja hänelle menee nyt se viime vuotisen pakkauksen toppapuku, mut poika onkin tosi hoikka. Pituutta on yli 75 cm, mut en tiedä tällä hetkellä tarkempaa mittaa. Mut pidettiin me pukua hänellä jo viime talvenakin 3 kk iässä, mut ihanhan sinne pukuun hukkuu pieni vauva. Mut ei se toisaalta haitannut koska eihän vauva sillein liiku siellä puvun sisässä.

Harmi kyl et uudesta pakkauksesta on jätetty se vanupuku pois, koska meillä ainakin se oli käytetyin vaate koko pakkauksessa. Toppapuvulle ei kovin usein taas ollut käyttöä, lähinnä silloin kun oltiin isovanhemmilla itä-suomessa ja siellä oli kovat pakkaset.

VessaG, alkuraskaudessa taisin käydä useamminkin, mut nyt joskus ei tarvi käydä kertaakaan tai sit käyn max kerran! Mut aamulla on kyl sit jo kiire vessaan. Viime raskaudessa tuntui et juoksin vessassa ihan koko ajan. Nytkin kyllä juon paljon vettä.

Hiukset tuntus olevan ennallaan. Imetysaikana niitä kyllä lähti mut on sen jälkeen ehtineet taas palautua. Kaikenkaikkiaan tuntuu et ainakin kynnet on tosi paljon paremmassa kunnossa nyt raskausaikana, ehkä ne hiuksetkin. Varmaan johtuu siitä kun nyt syö vitamiineja jne.

En tajua miten olin kuvitellut saavani tuosta esikoisesta sen kotihoidon tuen vielä äippärahojen lisäksi. Olin ollut tutkivinani asian tarkkaan ja silloinkin kyllä ihmettelin että miten sitä rahaa voi niin "paljon" saada, mut tyytyväisenä sitten ajattelin että näin se varmaan on. Onneks selvis nyt kuitenkin etukäteen! Ni ehdin sopeutua tähän ajatukseen :).

Rokotuksesta moni muuttanut mielensä, itsekin olen alkanut kääntyä sille kannalle että jos minulla ei niitä vasta-aineta verikokeessa huomenna löydy niin sitten rokotteen ottaisin. On tää vaan niin hankala asia.... ja päätös pitäs tehdä jo niin pian.

Hyviä vointeja kaikille!
 
Kiitos naiset kommenteista. Nousi pala kurkkuun juuri tuon takia että ne äitiysraha ja -pakkaus paperit pitää olla 2kk ennen laskettua aikaa (joka on 10.1) Kelassa. Ja palkkis vaati että sinne on lähetettävä kaikki Kelan paperit eli siellä makaa myös äitiyspakkauksen hakemus. Sen takia sinne jo viestittelin että eivät unohda niitä ja vastaus oli vähän kitkerä sävyinen kun "he ovat laittamassa ne viimeisen 6kk palkkatiedot mukaan ja jos olisivat jo laittaneet niin mun tiedot olisi väärin". Sattui nimittäin niin että viimeisimmässä palkassa tuli virhe ja eivät maksaneet kaikkea mitä piti. Ei sillä, että laittaa ne 6kk tulot, mutta sepä että ne kaikki paperit on siellä samassa paikassa. Onneksi yht.hlö vastaa meileihin joten uskaltanen luottaa että asiat hoituu. (ja silti jännittää)

Eli menisikö oikein Kelan papereiden kanssa siten, että olisin itse lähettänyt ne paperit ja neuvolatodistuksen suoraan Kelaan. Ja sitten palkanlaskentaan kopion neuvolan todistuksesta ja sitten he olisi vain ilmoittanut Kelaan viimeisen 6kk tulot + hakeneet sitten sen oman osansa? Ensi viikolla on meinaan palaveri palkkiksen kanssa ja voisin yrittää oikaista tätä nykyistä toimintatapaa...

Ihan huikeita hengästykohtauksia/hengenahdistuskohtauksia tulee välillä. Nyt aamulla kun lähdin koiran kanssa ulos, oli niin tuskaista että huhhuh. Tunnin olin vaakatasossa levossa ja nyt olo taas normaali. Onneksi sain avaavan astmalääkkeen keväällä, siitäkin on hiukan apua.

Lili 29+0 POKS
 
Lili78 näin meillä toimittiin: Eli toimitin itse kelaan sen hakemuksen ja neuvolasta saadun todistuksen. Palkanlaskija täytti sen Y17 hakemuksen ja toimitti sen eteenpäin. Minun ei tarvinnut toimittaa palkanlaskijalle mitään papereita..
Eli näköjään eri käytäntöjä tämän suhteen..
Mutta vielähän ehdit toimittamaan ne omat paperisi sinne kelaan ajoissa.
 
Heissan kaikille! Just ku kehuin et oon voinu niin hyvin, ni nyt ei enää sille tunnu :headwall: . Flunssa pamahti päälle, tosin nyt jo paranemaan päin mut lisäksi on tosi "raskas" olo, närästys oirehtii rinta/selkä ja kaulakipuna ja siten et tuntuu ettei saa henkeä. Onneks lääkäri siihen kirjotti lääkettä. Muutenkin yöunet on tosi katkonaisia ku saa juosta vessassa, lisäks on tullu taas pahoinvointia, jalkoja särkee ja ne tuntuu levottomille ja vielä sit vähän kipuiliua mahassakin (välillä tuntuu et supistelee mut ei kauheen kipeesti vielä onneks). Ja vauvan liikkeet on joskus niin voimakkaita et oikein säpsähtelee. Hyvä kuitenkin et niitä tuntee, mut vahva tuntus kaveri olevan.. Et siinäpä iloa, ja viel 4 vkoa pitäs töissä sinnitellä, saas nähä miten käy noiden vaivojen kera. Kuulostinpas ihan joltain eläkeläiseltä joka luettelee vaivojaan torin kulmalla :LOL: Niin, miulla kans vähän alkaa mieli muuttumaan siitä rokotteesta, aluks olin vahvasti sitä mieltä etten ota mut nyt niin suositellaan. Arg, et sellasiakin pitää viel päättää.
 
heippa vaan!! =) täällä on ollut puhetta siitä rokotteesta ja en aijo ottaa sitä. vaikka neuvolan täti olikin sitä mieltä että hän ei miettisi hetkeäkään sitä rokotetta vaan ottasi sen,,no keskiviikkona saankin saarnan varmasti neuvolassa kun sanon päätökseni. täällä pohjois-karjalassa on jo 120 varusmiestä sairastunu siihen possuflunssaan,silti arvelluttaa sen otto.

muistakaahan siirrellä kelloa taakse päin!! :wave:
 
Lili78 Eli tosiaan kelan paperit jotka on sinun hakemuksiasi eivät kuulu palkkatoimistoon millään tapaa. Työnantajalle on ihan omat lomakkeet joilla ne etuudet heille haetaan.
Palkkatomistoon tarvitsee toimittaa ainoastaan se todistus raskaudesta...,tai oikeastaan se ei kuulu sinnekkään vaan esimiehelle.
Tietoturva ja yksityisyyden suoja on retuperällä monessa paikkaa.

Meillä siis (kunnallisella) puolella, meni juuri niin, että henkilö toimitti ihan itse kelaan omat paperinsa, me sitten teimme aikanaan omat hakemukset saatavistamme työnantajana ja siihen on on työnantajalla aikaa 6kk takautuvastikin. Ja mikäli työntekijä tarvitsi sen 6kk:n palkkatodistuken kelaan, niin joko kelalta soittivat tai sitten työtekijä pyysi ja ihan omanaan se sinne kelalle heti laitettiin kun mahdollista.
Mitään henkilökohtaisia (eli juuri niitä joilla ihminen hakee itselleen etuutta) papereita ei koskaan tarvitse / pidä jättää sinne vaan toimittaa ihan suoraan kelaan.

No, nyt jos ne sinun henkilökohtaiset paperit lojuu siellä palkkatoimistossa, eikä ne ole kelassa sitä 2kk ennen niin hehän voi periaatteessa kieltäytyä ja varmaan kieltäytyvätkin maksamasta sinulle mahdollista äitiyspäivärahaa.
Eli jos sinulla olis samallatapaa kuin meillä että työnantaja maksaa 72pv niin sehän on vähemmän kuin kelan aika, niin tuon kelan ajan eli 73-105 päivien välisen ajan äitiyspäivärahan jonka kela maksaa vain itse sinulle, he vois jättää maksamatta myöhästyneen hakemuksen vuoksi.
Mutta, kai ne tuossakin vois toivottavasti järkeä sitten käyttää mikäli niin käy.

Ja sama homma tietty jos työnantaja maksais osan ja kela osan niin kelan ei ole pakko suostua maksamaan myöhästyneen hakemuksen vuoksi niitä rahoja.

Olikohan taas moni mutkaisesti selitetty...,varmaan :ashamed:
 
Kävelevä tautipesä.. kävin nyt viimein lääkärissä kun olo vaan pahenee. Poskiontelontulehdus, keuhkoputkentulehdus ja angiina.. ikinä ei sit yks riitä, tyypillinen nainen :whistle:

Nyt sohvalle makoomaan ja katsoo lasten kanssa lumikkia :D

mulish ja hippula 26+1
 
Jammy ja Enie -Kiitos ohjeista! :flower: Täytyy näillä eväin vähän valistaa palkanlaskentaa seuraavassa palaverissa. Ajattelin että täytän uuden hakemuksen netin kautta, niin en jää ilman äitiyspäivärahaa jos sittenkin unohtavat laittaa paperit ajoissa postiin. Mutta se todistus raskaudesta on palkanlaskennassa... Riittääköhön että Kela saa sen hiukan myöhässä vai pitäisikö pyytää uusi todistus..?

mulish - pikaista paranemista!

Asunto on sekaisin kun veli kävi kylässä ja siirreltiin huonekaluja uusille paikoilleen ja vietiin vauvajuttua vielä kellariin odottamaan tammikuuta. Ihanaa kun alkaa tämä koti kuitenkin hiljalleen asettua.
 
Lili78 Pyydä se todistus sieltä palkanlaskennasta itsellesi, sitähän ei tarvitse kuin esittää vain ja jos haluavat kopion niin nehän saa sen otettua.
Alkuperäistä ei tarvitse sinne jättää, kuten ei saikkutodistuksia jne... muitakaan.
 

Yhteistyössä