***TAMMIVAUVAT*** Lokakuussa (EKAT VAUVAT SYNTYNEET)

Alkuperäinen kirjoittaja pinkgreen:
Tuliko sulle Enie mitään sivuvaikutuksia rokotuksesta, paitsi käsikipu? Huonoa oloa tms?
Vaikea tietty 100% sanoa, kun näitä vaivoja on muutenkin, mutta minä en ainakaan muuta huomannut "poikkeavaa" näiden muiden vaivojen lisäksi.



 
Voi murr.. Täytyy nyt toivottaa jaksamisia tasapuolisesti kun juur luin hätäseen jutut ja tuppaa noi nimimerkit unohtua sitten heti näköjään mitä kelläkin menossa :ashamed: pistetään raskausajan dementia piikkiin tää sitten. Mutta joka tapauksessa haleja ja voimia :hug:

Mulla oli tänään se ylimääräinen ultra, kaikki oli ok. Lapsivettä normaalisti ja vauva vaikutti normaalin kokoiselta, 1.3 kg oli nyt 29+3 on viikot. Esikoisesta olen ollut 27 viikolla ultrassa ja painoi sillon 1.4 kg jo. Että vois tästä sitten pikkasen pienempi tulla, esikoinen oli siis 4.7 kg syntyessään. Sitten 36 viikolla on synnytystapa-arvio, muuten normi neuvolaseuranta, joka muuten tihenee nyt noin 2 viikon välein..

Meillä remppa lähestyy loppusuoraa eli makuuhuoneet tapetoitu, vielä eteinen laittamati ja sitten kaikkiin oviin listat, sitten on valmista :D Luultavasti sitten rupeen peseen voi vauvan vaatteet valmiiks ja teen ostoslistaa ja pikkuhiljaa kauppareissuilla kerään tavarat mukaani. Silläkin täytyy katsoa noi ostokset kun on uudenlainen raha-tilanne edessä kun mies siirtyi koulunpenkille vuodeksi huonon työtilanteen vuoksi.

Joulusta, jokohan tähän vastasin hmm.. No me ollaan ihan kotosalla, ainakin aatto viime vuonna oltiin eka kerran omassa kodissa ja siitä ei luovuta enään :heart: pyhinä täytyy sit kattoon voinnin mukaan ajellaanko esim isomummuilla.

Vessassa saa ravata jatkuvasti, yöllä vähintään sen 2 kertaa mutta yleensä ihan 3-4 kertaa. Monesti tulee uni hyvin sit heti mutta jos on alun alkaen ollut huono yö ni sit valvotaan kyllä miltei koko yö ja pyöritään vaan. Lonkkasäryt on mulla ne pahimmat mitkä yöllä kiusaa.

Rokotteen otan ja jos multa kysytään ni suosittelen ottamaan.

eipä kai tässä muuta tällä erää.

-c-
 
Nyt on mustakin sitten possu häädetty... kävin työpaikalla sen verran, että otin rokotuksen ja kävin pomon luona täyttelemässä jotain papereita. Oon nyt kaks viikkoa sairaslomalla ihan vaan sen takia, että leikkaussalissa ei kauheesti ole tekemistä tyypille, joka kulkee rantapallo paidan sisällä, ei pääse oikein lähelle potilaita ja muutenkin jalkojen päällä olemintuottaa tuskaa. Mulla olis sitten vuosilomaa jäänyt kolme päivää saikun alle, joten se siirrettiin siihen sairausloman perään, joten kolmen viikon päästä perjantaina meen sit töihin. Sit onkin seuraavana maanantaina ä-poli, josta aion viimeistään pyytää loppuun asti sitä sairauslomaa...

Tippaiita ja Nappi 28+5
 
heippa vaan..moni näyttää olevan muuttanut mieltään sen rokotteen kanssa?? ite olen kyll edelleen etten ottas..löytyykö vielä muita jotka ei ota??

siitä kuolleesta suomalaisestahan oli että sillä on ollu vaikea pitkäaikaissairaus tossa olis linkki niille jota kiinnostaa!! :) http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/75169-suomen-h1n1-kuolema-%E2%80%9Drokote-olisi-voinut-estaa%E2%80%9D
 
Minä en taida myöskään ottaa rokotetta. Ihan vaan siksi, että siinä on aineita joiden vaikutusta sikiöön ei tiedetä. Toisaalta ei tiedetä toimiiko rokote lainkaan. Meillä rokotetaan vasta ensi viikolla niin on vielä vähän harkinta aikaa.
Tietäis vaan kumpi on pienempi paha. :eek:
 
Täällä myös yksi joka ei rokotetta ota.

Huominen sokerirasitus peruttu sairastumisen takia. Uuden sain kahden viikon päähän.
Alkaa olo jo vähän olemaan parempi. Ehkä tämä tästä.

mulish ja hippula 26+2
 
Täällä kanssa vielä sitä mieltä, etten rokotetta ota. Just kuuntelinnuutisista tästä kuolleesta suomalaisnaisesta ja siellä sanottiin, että hällä oli vaikea pitkäaikaissairaus. Oli jo toipumassa sikainfluenssasta, kun perussairaus aiheutti kuolemaan johtaneita komplikaatioita. ELi oliko kuolinsyy sitte kuitenkaan sikainfluenssa, vaan se perussairaus. Todennäköisesti olisi saattanut kuolla ihan tavalliseen kausi-influenssaankin. Ikävä tapaus silti.

J.t ja Pampu 27+0
 
olo on ihan kökkö..Maha sekaisin ja ihan vettä tulee peräpäästä.. :x ANTEEKSI TÄMÄ TIETO!! :)
en ymmärrä mikä mulla on. Toivottavasti helpottaa huomiseksi.

Patu kyllä liikkuu ihan hyvin. Mutta täytyy seurata tätä oloa!

Sannis ja patu 29+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Janoschin tarinatuokio:
Just kuuntelinnuutisista tästä kuolleesta suomalaisnaisesta ja siellä sanottiin, että hällä oli vaikea pitkäaikaissairaus. Oli jo toipumassa sikainfluenssasta, kun perussairaus aiheutti kuolemaan johtaneita komplikaatioita. ELi oliko kuolinsyy sitte kuitenkaan sikainfluenssa, vaan se perussairaus.

tota, sen enempää ottamatta kantaa, kuka rokottaa itsensä ja kuka ei, mutta eikös juuri raskaana olevilla tämä " 9kk vallitseva yleistila" aiheuta sen, että komplikaatioiden riski on suuri; suurempi, kuin normaaleilla ja perusterveillä saman ikäisillä naisilla. Niistä komplikaatioista ja jälkitaudeistahan raskaana oleviakin varoitellaan - eli kuoleeko raskaana oleva sitten kuollessaan possunuhaan, sen jälkitautiin vai perustilaansa (siis raskauteen), jossa on alttiimpi komplikaatioille?
 
rontti1 Miekää en oo viel kantaani muuttanu, eli ei pistetä miuta!! :kieh:
Ko ei sitä voi kukaan tietää JOS se rokote aiheuttaa myöhemmin esim. lapselle jotain neurologisia(no joo, ehkä kärjistetty) oireita tai sit jotai muuta. En hitto riskeeraa!
Tosin, voinha riskeerata toisin ajatellen myös siinä, etten rokotetta ota. Eli kumpi parempi? :headwall: Mut tällä mennään ja haukutaan sit ittemme jos rokotetuilla kaikki ok ja itelle jotai tulee.


Ja sit (.)
Sain tänää kelalta kirjeitä..tuli päätös äippärahast, pakkauksesta ja kodinhoitotuentark. lappu..
Saan saman (JEE :D ) mammarahan, ko noilt edellisiltki muksuilt. Tyytyväinen siis olen!! Kerranki kela ei kämmänny, toisin ko ystävän hakemuksen kans!
Pakkauksen pitäis olla postissa parin viikon sisäl, kiva kiva! Oon jo kyl käyny sitä hipeltämässä kaverin luona, mut eihä se ny oo yhtään sama asia, ko oma pakkaus :D

Pätkä riehunu taas tän pvän ja ny jo yölki heräilee poijan potkuihi :heart: Tosin, ei haittaa! Kiva o aina tuntee, ko kaiffari riehuu masus.
Että semmosta..

Pörri ja Pätkä 26+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja mussu:
Alkuperäinen kirjoittaja Janoschin tarinatuokio:
Just kuuntelinnuutisista tästä kuolleesta suomalaisnaisesta ja siellä sanottiin, että hällä oli vaikea pitkäaikaissairaus. Oli jo toipumassa sikainfluenssasta, kun perussairaus aiheutti kuolemaan johtaneita komplikaatioita. ELi oliko kuolinsyy sitte kuitenkaan sikainfluenssa, vaan se perussairaus.

tota, sen enempää ottamatta kantaa, kuka rokottaa itsensä ja kuka ei, mutta eikös juuri raskaana olevilla tämä " 9kk vallitseva yleistila" aiheuta sen, että komplikaatioiden riski on suuri; suurempi, kuin normaaleilla ja perusterveillä saman ikäisillä naisilla. Niistä komplikaatioista ja jälkitaudeistahan raskaana oleviakin varoitellaan - eli kuoleeko raskaana oleva sitten kuollessaan possunuhaan, sen jälkitautiin vai perustilaansa (siis raskauteen), jossa on alttiimpi komplikaatioille?

Raskaana oleva saa 5kertaa todennäköisemmin sikainfluenssan kuin "normaali"tilassa oleva saman ikäinen nainen <- näin luin jostaki artikkelista.

Mä olen ymmärtänyt että ne jälkitaudit on vaarallisia mutta itse sikainfluenssa tulee korkeana kuumeena joka vetää huonoon kuntoon (ainakin minut), joissakin tapauksissa lisänä on ollut myös usean päivän kestävä raju oksentelu ja ripulointi..


Lääkärithän ovat sitä mieltä että rokote on turvallinen ja kannattaa ottaa.. Lääkärit tässä asiassa varmasti meitä viisampia joten uskon heitä ja otan rokotteen (jos vaan kerkeän saamaan ennen ku tauti kaataa vuoteeseen).
Harmi ku en oo enää työelämässä, olisin nimittäin jo saanut rokotteen..
 
Kävin tänään ottamassa sikarokotuksen. En edelleenkään ole varma, oliko hyvä ratkaisu, mutta näin kuitenkin päätin. Jos odottaisin ensimmäistä lastani, voisi olla etten olisi rokotusta ottanut, mutta nyt on ajateltava kotona oleviakin lapsia. Kärjistetysti: mielummin sairas lapsi, kuin kahdet hautajaiset ja kaksi äiditöntä lasta. Sitten 10-15 vuoden kuluttua ehkä viisaampi, kannattiko rokotus ottaa... Nyt käsivarsi vähän kipeä.


Sokerasituksen tulokset hyvät, pissassa sokeria tainnut olla melkein joka neuvolakäynnillä, sitä vaan seuraillaan. Painoa tullut alusta 6kg. Muut kaikki ok.

Liitoskivut ja iskias vaivaavat. Vessassa käyn kerran yössä.

Jouluaatto ollaan kotona, mummot ja papat ehkä pyydetään illaksi. Joulupäivien ohjelmasta ei tietoa, mutta minnekään kauemmas ei olla lähdössä. Joululahjoja olen jo ostanut, oman perheen lahjat vielä hankkimatta.

Jäkkärä ja vaavi kohta rv28
 
Tänään sain possurokotteen :D
Käsi hieman kipeenä, mutta ei muuta vaivaa oo onneksi ilmenny.
Huomenna neuvola. Tuun kirjottelemaan sit neuvolakuulumiset.

Onko kellään muuten masunahka niin kireellä, että tekee kipeetä?
Mulla sattuu välistä niin vietävästi. Tuntuu, että repee nahka aina kun kävelee.
On kyllä edellisistä raskauksista masu niin pahoin repeillyt ettei tuonne kyllä pitäisi uusia repeytymiä mahtua :LOL:

lokakuu10 ja saukko29+4
 
Iltaa vaan kaikille =)

Paljon on nyt tullut possurokotteen ottaneita. Meilläpäin raskaana olevien rokotukset alkoi tänään, itse ajattelin huomenna neuvolan jälkeen kipaista hakemassa sen. Kysyn neuvolasta vielä viime hetken infon siitä rokotuksesta :LOL: mutta ei kai se siittä sitten parane, se on joko tai...

(.) Einari on nyt laittanut oikein hulinaksi tuolla asunnossaan. Saa äiti tuta nyrkkiä virtsarakkoon ja nyrkein kopsutellaan kylkiin. Pari tuntia jo riehunut, mikä lie saanut näin jumppatuulelle :heart: :LOL:

Ananaskirsikka+Einari 32+1
 
Huomenia!
Täällä pirteenä herätty vessaan viien aikoihin ja kylhän mä jo silloin arvasin etten enää unta saa ja äsken sit kömysin tuol sohvan pohjalta ylös ku seittemält ois kuitenki herätys ollu.

Mitähän sitä taas muistais :whistle:
Possurokotteesta melkein jo mieleni muutin et käyn sen sit kuitenki ottamassa,mut sit ku luin et ne tutkijatkin on siitä kieltäytynyt ni pidinpä pääni ainaki toistaseks eli en ota.

Wc-reissuja harvemmin tulee tehtyä yhtään,mut nyt tänä yönä kahteen kertaan,oli kyl muutenki aika lämmin nukkua ku joku oli lämmittäny meiän makkarin vähä lämpöseks siel oli illal vaan 27,5 astetta :D enkä mä ees kovin montaa puuta takkaan laittanu =)

Sokerirasituksessa kävin perjantaina ja tulokset kyselen sit torstaina ku mul on lääkärineuvola.

Kelan sivuilla näkyi olevan jo päätös pakkauksesta et se ois nyt tilattu,rahoista ei mitää tietoo,kunhan ne palkkiksesta saa omansa sinne joskus,mut työnantaja maksaa kuitenki sen kolme ekaa kuukautta palkkaa.

Joulun vietosta ei minkäänlaista käsitystä,mut varmaan kotona ollaan kun ei vielä oo kutsua mihinkään käynyt,viime jouluna oltiin kaikki meillä,mummot,äidit ja molempien sisarukset,olihan siinä oma hommansa mut kivaakin kun kaikki oli saman katon alla,mä vaan ku oon sellanen joka haluis et kaikki ois valmiiks suunniteltu hyvis ajoin,mut sukulaiset ei :kieh: vastausta sai viime vuonnakin oottaa liki aattoon asti ku kysyin et tuleeko meille jouluna ja kysyin jo lokakuussa.Nyt jos viettäs vaan oman perheen kesken ni tietäs ainaki varmast et kaikki on paikalla vaikka mä tykkäänki et jouluna on paljon porukkaa.

(.) Täälläkin on yks mahoton masu riehuja,pitää kyllä aamusta iltaa sellasta menoa et oksat alta pois,jos tää meno jatkuu mahan ulkopuolellakin ni taitaa olla meille tulossa ensimmäinen lapsi joka ei monen tunnin päikkäreitä nuku :kieh:

Piiuli ja toukka 26+5
 
piiuli82 En sen kummemmin puutu otatko vai et rokotetta, mutta kannattaa huomoida, ettei kaikkien edes kannata ottaa sitä rokotetta, eli ne jotka ei ole raskaana, tai ole joku perus sairaus.
Näin ollen jos tuo on totta että tutkijatkaan eivät ota (on vaan kauheasti väärää tietoa liikkeellä vastustajien toimesta) niin uskon että kysessä on silloin ns.perus terveet tapaukset.

(.) Samaa rataa mennään kun aiemminkin.

Enie + Nörtti ja Hissu 31+1
 
Huomenia..

Tää likka on alkanut herää ihan mega aikaiseen kun kellot siirrettiin. Tänäkin aamuna pomppasin ylös kllo 6.00. :) Noh pääsipähän mies ajoissa töihin. Sillä kun on liukuva työaika. Tahtoo helposti venyä se töihinmeno, kun minä jään nukkuu.

Meillä on ihan selkeästi tulossa aamuvirkku tästä vauvasta. Meno alkaa jo hyvissä ajoin. :)

Mietittiin tuossa, että mitähän siellä synnytyssairaalan tutustumiskäynnillä tapahtuu? Pääseeköhän siellä juttelee jonkun juuri äidiksi tulleen kanssa tms? Pari tuntia kuulemma kestää.

 

Yhteistyössä