***TAMMIVAUVAT*** Lokakuussa (EKAT VAUVAT SYNTYNEET)

Rokotteesta Enie, kumpa ne vastustajat olisivatkin näitä jotka muutenkin vastustavat rokotteita. Itse juttelin asiasta eilen farmaseutin kanssa ja sukulaisen kanssa joka hoitaa täällä rokotuksia. Käynyt koulutuksissa ja muuta. Yhdelle äidille oli synnärin lääkäri sanonut ettei hän suosittele rokotusta. Toki virallinen kanta on, että rokote on turvallinen.
En itse kysenalaistaisi rokotetta, jos en olisi raskaana. En yhtään pelkää sen sivuvaikutuksia itselle, kuumetta tai käsikipua.
Suomessa kuolleella naisella oli vakavasairaus. Ei rokote luultavasti edes olisi tätä naista auttanut. Meidän sairaalla lapsella voi tavallinen kuumetauti olla kohtalokas. Ihan kausi influenssasta puhumattakaan, mutta sitä vastaan ei häntä ole koskaan rokotettu. Juuri vissiin tuon tehon takia. Nyt lääkäri oli sitä mieltä, ettei tälläkään rokotteella välttämättä ole hänelle edes tehoa.
Saa nähdä otanko rokotteen vai en. Sitten, kun vauvat saavat elinikäiset vauriot rokotteesta ja pandemiaa ei tulekkaan. Varmasti tahot, jotka nyt rokotetta suosittelevat painottavat rokotusten olleen vapaehtoisia.
Sori tämä vuodatus, mutta minua ahditaa koko rokotus juttu. :ashamed:

Omaa (.)
Olo on ihan hyvä. Oikeastaan yllättävän hyvä. Vatsa on iso, vaikka odotin sen olevan jo isompi tässä vaiheessa. Mitään isoja kipuja ei oikestaan ole. Toki supistelee välillä oikein kipeästikin. Liikkeet ovat jo ihanan isoja. Koko vatsa heiluu, kun vatsassa painitaan. Lapset ovat metsästäneet ruikun jalkaa joka aina välillä tulee esille.

Tällä viikolla olisi neuvola ja äippäpoli. Kiva saada taas kurkata pikkuisia ja tietää miten se meidän pieni ruikku siellä kasvaa ja tietysti myös pontus. Nyt koitan itse tarkkana katsoa laitanko vaan vaaleansinisiä vaatteita valmiiksi. Tuntuu uskomattomalta, että on menossa on jo viikko 30.

Zaara ja Ruikku&Pontus 29+3



 
Tuli mieleeni, että te joilla on ollut/on supistuksia miltä ne teistä tuntuvat. Puhuin kaverini kanssa ja meillä on ainakin niin erilaisia tuntemuksia supistuksista niin heräs mielenkiinto. Miten siis kuvailisitte oman supistuksenne? Missä tuntuu kovimmin?

Mulla supistus tuntuu siltä kuin olisi ohut lanka kohdunsuulla ja sitä joku kiristäisi. Vatsa kovettuu hetkeksi.

Täällä on sateisen harmaa päivä. Ei kiinnosta edes ulos lähteä kun vettä sataa. Taidan jatkaa joulukorttien tekoa ja jos vaikka katselis taas jonkun leffankin. Mies kuitenkin lähtee töihin.

vauva-10 ja Muukalainen 27+2
 
Siivouspäivä, joten kuljen vaan tästä koneen ohi :whistle: Itse käyn aina lueskelemassa nuo possujutut täältä http://www.sikainfluenssa.org/ Sieltä näkee aina uusimmat uutiset aiheesta, keskustelupalstojen juttuihin en luota, sillä niissä on niin monenmoista kantaa asiaan. Niinkuin yleensäkin, oli aihe sitten mikä tahansa, eikä vaan nyt tämä rokotejuttu.

Nyt taas jatkamaan imurin taluttamista ;)

Tammiska :heart: pikkumuru 26+5
 
tänään tulee rv 30 :D ja huomenna neuvolaan..

aika rientää pitäs joululahjoja ruveta miettimään ni ei tarvii tapella viimesistä tavaroista sit joulun alla!! onko monikin jo lahjoja ostellu?? sisko on yleensä jo kesällä saanu lahjat ostettua..itellä ei kesällä ajatus riitä jouluun asti!! :xmas:
 
Minulla on nyt vahvistunut sellanen olo, että kunpa vain saisi nopeasti sen possurokotteen. Täällä Tampereella sitä jaetaan neuvoloissa vasta ens viikolla... Me lähdetään nyt viikonloppuna ajeleen Ouluun sukuloimaan - sopii vain toivoa, että siellä kotiväki olis terveenä... ainakaan tällä hetkellä eivät ole kipeinä eikä kuulema lähipiirissäkään ole sairastelevia.

Muuten kaikki on minulla ja pojulla hyvin, ei mitään ihmeitä. Käytiin tänään neuvolalääkärillä. Verenpaine oli noussut viime kerrasta, mutta ei kuulema ole vielä aihetta huolestua. Tarkkaillaan tilannetta. Liikuntaa pitäis vaan jaksaa harrastaa ja liiallista herkuttelua välttää, ettei alkais paino kasvamaan liikaa... Harmi vaan kun ilmat on niin sateisia ja pimeitä, ettei millään viittis iltaisin lähteä pimeeseen ja tihkusateeseen kävelylenkille :/

Olen lueskellut nyt lokakuun jutut tähän hetkeen. Just kerkesin ennen kuun vaihdetta :D

Joulunaika me ollaan ihan kotosalla. Kutsuttiin ystäväpariskunta syömään kaveriksi, niin ei tarvi kaksin vetää koko kinkkua ;) Me muutetaan joulukuun alusta Pirkkalaan omaan kotiin, joten on varmaan ihan mukava viettää joulua omassa "uudessa" kodissa.

Hankinnat on melkein kaikki vielä tekemättä! Sitä on kyllä aika pihalla, mitä vauva tarvitsee ja mitä ei jne. Äitiyspakkaus me saatiin viime viikolla. Pitää varmaan alkaa oikeesti pikkuhiljaa vain tekemään hankintoja :)

Vessassa mun ei ole ainakaan vielä tarvinnut käydä yöllä. Ehkäpä sekin tulee vielä.

Hmm... mitähän muita galluppeja tässä nyt olikaan menossa... tästä taisi nyt jo tulla aikamoinen romaani!

Nyt pitää kyllä lähteä syömään! Ihana käydä vielä vähän aikaa työpaikkaruokalassa valmiilla ja suht monipuolisella ruualla. Joulukuun alusta loppuu se ilo, kun työsoppari päättyy marraskuun vika päivä. Äippäloma mulla alkaa 16.12., jota odotan jo innolla.

Mukavaa päivää kaikille!

Kevätesikoinen ja poju 27+2

 
huomenta!

Vielä tuosta sikaflunssasta.. Mun veli makaa huonossa kunnossa varuskunta sairaalassa keuhkokuumeessa.. siis jälkitautina sikainfluenssasta. Tosi huonossa kunnossa on.. jospa lääkkeet alkais pian puremaan.

(.) poika on ilmeisesti hyvin aamuvirkku :) meillä herätään sitten eka kerran ennen viittä ja on tosi hankala nukahtaa uudestaan..
5viikkoa ja äitiysloma alkaa.. tää aika, menee niin vauhdilla.

Joululahjoja en ole vielä ostanut mutta ajattelin alkaa ens viikolla niitä jo ostamaan. Joulu ollaan todennäköisesti mun vanhempien luona.

imppuli & vilho 29+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinzus:
Oi kumpa olis jo 5 viikkoa pidemmällä tämä aika, niin sais vaan hengailla kotosalla.
NIIIIN peesaan =) Alkaisi jo maistua lepo ja kodin (lue pesän) rakentaminen ja jouluun valmistautuminen, mutta kun vointi on hyvä, niin toistaiseksi näyttää siltä että töissä loppuun asti.

Lili 29+2

 
zaara Niin, en tarkoittanutkaan että ne vastustajat olisi näitä jotka yleensä vastustavat rokotteita. Minun mielestä vaan mennyt ihan sairaaksi koko juttu, kun lopulta se on jokaisen oma asia ottaako vaiko eikö, ja nämä vastustajat kyllä tuntuu kaikkensa tekevän että mahdollisimman moni jättäis ottamatta. Tekisi mieli kysyä että mitä he sillä provosoinnilla hyötyvät, kun parashan olisi että jokainen tekisi päätöksen ihan itse eikä perustuen isompaa ääntä pitävän mielen mukaan.
No, tää on hankala, ja onneks itse on sen piikin nyt ottanut niin ei enää tarvitse painia sen asian kanssa.

Meinasitko vielä nähdä näillä viikoilla sukupuolen? Just oli torstaina puhetta KYS:ssä, että alkavat olla niin kippurassa masukit ettei ole mahdollista varmuutta enää sanoa kumpiako ovat. Tosin tyttö sattui olemaan juuri niin että näkyi taas selvästikin mutta poika oli sykkyrällä. Sanoin lääkärille että on ne jo niin monesti aiemmilla viikoilla katsottu, että alan uskoa :D
Samapa tuo lopulta sitten on vaikka tuliskin kaks samaa sukupuolta.

vauva-10 Minulla supparit kovettaa mahan ja iskee kova kipu. Toki vaimeammissa vaimeampi kipu, mutta kunnon suppareista kun on kyse. Harjoitus supparit ei tunnu missään muuta kuin masu vaan kovettuu aina hetkeksi.

imppuli- Toivottavasti veljesi paranee pian :hug:

Joululahjat Minä olen jo monta vuotta hoitanut sekin homman netin kautta, yllättäen :LOL:
Eli ihan joitain pikku juttuja olen saattanut kaupasta käydä ostamassa paikan päältä mutta muuten kaikki olen tilannut netin kautta. En yhtään tykkää maleksia kaupassa ja mennä paikasta toiseen niitä lahjoja keräten, kuten en muutenkaan tykkää kaupassa käynnistä.
Pitäis vaan alkaa hommailemaan ne lahjat, vielä en ole saanut inspistä siihen että olisin alkanut netti kuumana niitä tilamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vauva-10:
Miten siis kuvailisitte oman supistuksenne? Missä tuntuu kovimmin?
Miun pitäs kai sanoa, ettei hajuakaan. Kun en kerta tajunnut synnytyksen alkaneen, ennen kuin lääkäri sen miulle kertoi :LOL: Tosin siellä synnärillä sitten ehdinkin niihin kiinnittämään huomiota ja siellä ne vasta kunnolla alkoivat tuntuakin.
Miulla avautumisvaiheessa oli kipu samanlaista kuin tositosi kovassa pissahädässä. Tyyliin: juo 5 litraa nestettä ja ole koko päivä käymättä vessassa. Lopultahan alkaa virtsarakossa tuntua polttavaa kipua, joka pistää ihan kippuraan. Miulla kipu tuntui siis lähinnä virtsarakon ja häpyluun takana.

Ponnistusvaiheessa se kipu muuttui, mutta en pysty/osaa sitä kuvailla. En meinaan muista miltä se kipu tuntui, muistan vain miten reakoin siihen (kiemurtelin, lamaannuin yms).
Tässä synnytyksessä taisin vain kokea sen ahaa-elämyksen, miten ponnistuskipua hallitaan :snotty: Toisin sanoen, tehdään niinkuin kätilö käskee ja ponnistetaan, lujaa ja pitkään. Sitten kun tajusin, että siihen kipuun kannattaa tosiaan vastata ponnistamalla, eikä lamaantumalla, alkoi se kipu olemaan siedettävämpää. Kun muuten se oli kamalaa kipua, niin ponnistaessa se muuttui samanlaiseksi kivuksi, kuin jos esim nostaa jotain painavaa voimiensa äärirajoilla. Minusta paljon hallitumpaa kipua. (Ymmärsitteköhän) Mie tosiaan tajusin tuon ihan selvästi yhtäkkiä kesken kaiken, muistan vieläkin sen hetken. Ja siitä eteenpäin tuntuikin, että hallitsen sen tilanteen.

Minulla ei kipulääkityksenä ollut kuin ilokaasu avautumisvaiheessa, ponnistusvaiheessa ei sitäkään. Esikoisen synnytyksessä oli epipuraali ja ilmeisesti toinen annos tuli liian myöhään, koska ponnistusvaiheessa en tuntenut supistuksia kunnolla, eikä minulla ollut ponnistamisen tarvetta. Nyt vain ajattelen, että ehkä juuri siksi se esikoisen ponnistusvaihe tuntui niin vaikealta ja kaaottiselta. Eli sillä kiputuntemuksella on merkityksensä.

Mie taisin sitten hiukan eksyä alkuperäisestä kysymyksestäkin sivuun... Se on vähän niin, että kun jälkitarkastusaika lähestyy alkaa tuota synnytystä muistelemaan ja miettimään taas...
 
Voihan sikaflunssa sentään, olen niin kurkkuani täynnä koko juttua. Edelleenkin ärsyttää se, miten isot lööpit nyt vedetään kun on ensimmäinen kuolonuhri (joka ei edes luultavasti kuollut siihen sikaflunssaan vaan oli sattumusten summa). MIKSEI LÖÖPEISSÄ SITTEN SAMALLA LUE SITÄ MITEN MONI VUODESSA KUOLEE IHAN TAVALLISEEN KAUSI-INFLUENSSAAN??? Kun niitäkin on meinaan paljon!!!!!! Oikein piti "huutaa" :LOL:

Tottakai asiaan pitää nyt suhtautua vakavasti ja etenkin nuo jälkitaudit on varmasti hankalia (niinkuin tavallisessakin flunssassa), mutta lähinnä minua ärsyttää se, millä tavalla iltapäivälehdet asiasta kirjoittavat.

Ja siis rokotteen aion mennä ottamaan kyllä heti, koska uskon itseäni viisaampia tässä asiassa. Nyt ei kuitenkaan elätä enää millään "pimeällä keskiajalla", jolloin ois jaettu summamutikassa vaarallisia lääkkeitä ja huijattu kansaa että ne toimii. En usko, että näin on tänä päivänä. Piste.

vauva-10: Mulla tuntuu supistukset lähinnä navan kohdilla. Tuntuu siltä kun ois solmittu rusetti siihen kohtaan mahaa ja sitten sitä kiristetään niistä "naruista". Oliko hassusti sanottu? =) Välillä on tullut sellaisiakin, että ihan ylävatsaa kiristää ja tuntuu kuin hetken salpaisi henkeä. Mutta mikään näistä ei oikeasti satu.

Huomenna poksuu!!!

mamma ja Kirppu 30+6
 
Moikka,

mä löysin tänään omilta Kelan nettisivuilta päätöksen sairauspäivärahasta. Ja olen hämmästynyt :eek: siis saikulle jäin 16.9 ja sain palkkaa neljä viikkoa siitä eteenpäin eli tämän kuun puoleenväliin. Niinpä mä olenkin ajatellut, että rahaa tulee seuraavaksi varmaan vasta marraskuun lopulla Kelalta... Noh, tuolla sivuilla kuitenkin oli, että Kela maksaa mulle jo 28.9 alkaen(9omavastuupäivää) ja siellä oli jotain mitä maksaa myös työnantajalle. Siis meneekö tää nyt ihan oikein, että saan/sain sekä palkkaa että saikkurahaa samalta ajalta? Pihalla... :snotty: :whistle:

Neuvolassa käyty tänään. Einari siellä potki ja meuhkas, sykkeet siinä 150:n tienoilla. Kaikki ok, pissa puhdas, RR 116/82, Hb 140 sovittiin, että otan rautaa joka kolmas päivä, kun vaan muistais :LOL: perätilassa mennään, ens viikolla taas äpkl, kaipa ne kohta jo alkaa miettiin mitä tehdään jollei käännykään. Mutta kyllä mä uskon, toivon ja luotan, että Eikka ne voltit siellä kohta heittää... =)

Supistukset mulla tuntuu lähinnä vatsan kovettumisena, pitää myös pysähtyä hengittämään hetkeksi ihan rauhassa. Koko eilisen päivän näihin vatsan kovettumisiin tuli lisäksi myös 'menkkakivut' eli ne sitten saattaa jotain tuhoa taas saada aikaiseksi.

Rokotuksen ottamista mietin edelleen... Tänäänkin klo 20 asti voi käydä itseään piikittämässä tai sitten koko loppuviikon... Lapset sai myös koulusta kyselylapun, että saako rokottaa, kun rokotetta koululle asti saadaan. Eli toinen pähkinä purtavaksi :whistle:

Ananaskirsikka+Eikka 32+2
 
Argh, täällä sataa vaa vettä!!
Pitäis saaha noi tenavat hoitoon jonneki pväks, ni pääsis ite kattelee joululahjoja ja sit pitäis viel enne viikonloppuu ettii jotkut housut 50v-bailuihin. Ei taia keritä kaupoille ettii pöksyjä :headwall: mitä mie laitan päälleni, ko mikää ei mahu ja pitäis vähä siistimpää olla :headwall: :'(
No..kaippa tää täst.

Ja olin jo eilen tiistaissa, ni noi rviikotki merkkailin tänne eile iha mite sattuu.
Iha o sekava fiilis..pitäis keretä ja revetä joka paikkaan ja hommat jää tekemättä ja ja..ny ei vaa jotenki innostais

Pörri ja Pätkä 26+5
 
Tämä päivä onkin mennyt aika kovissa selkäkivuissa sekä on pientä menkkamaista kipua :| Maha ei kuitenkaan kovetu eli ei sitten varmaankaan ole supistuksia..? Vai kovettuuko maha aina supistusten aikana? Luulen kyllä, että maha on nyt muuten vain sekaisin.

Lumi ja Lilliputti 30+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pörri:
sit pitäis viel enne viikonloppuu ettii jotkut housut 50v-bailuihin. Ei taia keritä kaupoille ettii pöksyjä :headwall: mitä mie laitan päälleni, ko mikää ei mahu ja pitäis vähä siistimpää olla :headwall: :'(
No..kaippa tää täst.
Mulla olis käyttämätön H&M:n tummanlila neuletunika (koko S, mammamallistosta) ja avaamaton pakkaus 2xmammasukkahousuja (60den). *vinkvink* :D Alunperin ostin sukupippaloihin, mutta ei sitten niihin päästykään mahaa esittelemään :snotty:
 
Täällä paha olo on tänään helpottanut. Ja maha ei ole enää sekaisin. :)

Supistuksia tulee mulla myös kun esim imuroin tai siivoan tai kävelen rivakammin.. Supistus tuntuu mulla mahan kovettumiselta. Mulla on ollut pelkkiä kivuttomia suppareita. Onneksi, mutta luin jostain vauvalehdestä että myös kivuttomat supparit saattaa tehdä tuhoja alakerrassa :/

Patu tykkää liikkua eniten illalla kun olen käymässä nukkumaan. Kyllä patu yölläkin herää jos itse herään vessaan tai suonta vetää pohkeesta!

Sannis ja patu 29+5
 

Yhteistyössä