***TAMMIVAUVAT*** Heinäkuussa

Röllimuori Mulle sanottiin neuvolassa, ettei sais rautatableteita syödä vielä ensimmäisen kolmanneksen aikana.... en tiedä miksi. Söin sitten kaikkea rautapitoista evästä kuten punaisia linssejä ja maapähkinöitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zuh:
Telkkariohjelmista: Minä höpsö katson telkkarista kaikki mahdolliset sairaalaohjelmat, kuten kätilöt, synnystyssairaala, riskitapaukset jne. jne. Siskokin kysyi että miten ihmeessä voit katsella noita, varsinkin raskaana ollessa. Mutta ei mua ällötä, huoleta, pelota tai mitään! Riskitapauksissa varsinkin on aina niin vaikeita synnytyksiä että monelle varmasti tulisi kammo, mutta ohjelmaan on kyllä aina valittu sellaisia vauvoja jotka selviää vaikeuksista huolimatta. Joskus kun siskon kanssa asiasta puhuttiin niin kävi ilmi ettei hän ollut missään nähnyt synnytystä ennen omaa koettelemustaan. Minua vähän se kummastutti kun itse on katsonut kaikki mahdolliset tyylit ja keinot, kuten myös mies sivustakärsijänä :kieh:

Zuh & Naatti 10+6
Minä olen ihan nalkissa noihin faktan synnytysohjelmiin. Aina keskiviikkosin lapset pitää varmasti saa nukkumaan ennen, että saan ihan rauhassa katsella. Riskitapaukset on minunkin suosikki =)
 
Röllimuori Multa ainakin kiellettin ekan kolmanneksen aikana raudan syönti ja vasta toisella kolmanneksella sain luvan alkaa taas syödä niitä.

Tv ohjelmista Joskus katson noita lääkäri juttuja jos sattuu olemaan ja tulemaan mutta en tietoisesti odota että nyt se tulee. En muutenkaan kovin seuraa mitään tiettyjä.
Senkään vuoksi en katso nuita synnytys juttuja kun ekaa odottaessa ensin iski kauhea pelko kun näki ja luki kaikkea mutta onneks sitten täti ja äiti osasivat kertoa omat synnytys kokemuksensa ja niin että kammot haihtui.
En ole kertaakaan käynnyt missään synnytys valmennuksissakaan koskaan, mutta käsittääkseni siellä olis sellainen joku näytetty?
 
Kauheesti kaikkia testejä ja kokeita teillä muilla.. mä en edes tiedä sokerirasitustestistä mitään. Ehkä se on sitten hyvä asia. Niinku lääkäri tiistaina sano, että ihan normaalilta raskaudelta tämä vaikuttaisi. :D

Mulla on kyllä muutamaan otteeseen hiukan supistellut ja tullu hirvee olo. Varsinkin saunan jälkeen piti istua kylppärin lattialle huilimaan.. Maha siis kivettyy ja on pinkeä ja olo huononee. Ei yhtään mukava tunne. Pitää varmaan ottaa vähän iisimmin, kun vaan mieski tajuis asian.. :kieh: Lauantaina olis suursiivouspäivä ja minä varmaan päädyn kantamaan suurta lampaanvillamattoa ulos ja konttaamaan villakoirat sohvan lata..

Mulla oli hemoglobiini taas liian korkealla (170) ja ohjeeks sain vain juoda enemmän. Miten sitä muistaiski juoda!?

Kävin kälylle lainaamassa nimikirjan kun heidän tyttyönsä kastetaan reilun kuukauden päästä eikä niillä oo nimeä vielä. Uteliaisuuttani sitä sitten selailin (oli harvinaisten nimien kirja) ja aika hurjia ehdotuksia tuli vastaan. Homo oli yks ehdoton suosikki.. :LOL: Myöskin Teini kuulosti ihan kivalta. Voiko joku tosissaan antaa sellasia nimiä lapsilleen?
Tytöille siellä oli enemmän järkeviä nimi, pojalle löysin tasan yhden mikä tuntui mukavalta, mutta mies oli ehdottomasti vastaan. Esikoisenkin nimi sieltä löytyi ja tytölle meillä on ollut nimi jo yli vuoden, seki oli siis tässä kirjassa. Meille ei siis Mikkoja ja Liisoja tule.. :D

Nyt poika hereille ja mansikkapiirakan tekoon. Illalla agilitytalkoisiin nostelemaan ja kantamaan esteitä.. mitäköhän siitäkin tulee. :/

Rhea ja Möhkö 12+5 (Mies kutsuu möhköä Kakkoseksi, koska hänellä on sen niminen kirja juuri kesken =) )
 
Röllimuori Kiva kun oli hyvät ultrauutiset! Antoiko ne neuvolassa mitään neuvoa/ohjetta tohon matalaan Hb:n? Käytännöt näemmä vaihtelee hiukan saman maan sisällä. Multa kun ei suostuttu ottaan hemoglobiinia vaikka itse sitä tänään pyysin.
Oon ollut ihan rättiväsynyt koko viikon. Epäilys on että HB matalalla kans kun tuota väsymystä niin rankasti. Tänäänkin teettää tuskaa jaksaa töissä päivän loppuun asti. Onneksi olen sermien takan piilossa eikä kukaan näe vaikka välillä vähän silmiä lepuutan...

Telkku "kidutan" itseäni myös noilla ohjelmilla aina kun sattuvat osumaan kohdalle. . . :whistle: Ei aina ehkä pitäisi, mutta minkäs teet.

Lili13+4
 
Enie: Huomenna haen sen mittarin kotiin. Ei puhelimessa mitenkään erityisesti maininnut minkään arvon olevan toista tärkeämpi, vaan kaikkia arvoja pitää mitata. Mutta ite silloin esikoisestakin kiinnitin isomman huomion näihin aterian jälkeisiin, eikä silloin ollut kertaakaan tuo 1h tai 2h arvo koholla. Mutta pianhan se taas nähdään. Ruokailussa mun ei tarvi muuttaa yhtään mitään, koska syön tosi terveellisesti....sydänaseman terveydenhoitaja kun olen. Samalla jo ketuttaa se, että joudun sinne diabeteshoitajalle, jolla ei ole mulle mitään uutta annettavaa, koska näiden asioiden kanssa oon päivittäin töissä tekemisisissä. Diabetesliitolla ja Sydänliitolla on aikaslailla yhteneväiset suositukset :D

Nirppis ja Pampu edelleen 11+3
 
nirppurotta Aika jännä homma ettei sinua ole ohjeistettu. Ja tosiaan aamullakin se paastoarvo aina välistä on hyvä ottaa sekä eri ateroilta niitä arvoja.
Minä en piikittele niitä näytteitä päivän aikana joka syönnistä vaan joku päivä otan jostain ja toisena toisesta, ja tosiaan nyt oli pitkä aika etten ollut mittaillut lainkaan kun tahtoo pyrkiä pihalle nuo syömiset.
Sitten jos alkaa se tunnin arvo paukka kovasti sen 7,8 yli niin aloitetaan insuliini ainakin mulla KYS:n mukaan.
En minä sitä muute yli saa kun pitsaa syömällä ja jäätelön mätöllä ainakaan tällä hetkellä.
Sitten rv20 paikkeilla se insuliinin käytös kuulemma muuttuu ja se on ratkaiseva ajankohta sen insuliinin aloituksen kanssa ja tietty se jatko siitä kans.
 
Röllimuori ihanaa, että ultrassa kaikki hyvin! :heart:

Ja tervetuloa taas uusille! :wave:

Synnytysohjelmia ja muita vastaavia tuli katsottua oikein urakalla ennen raskautta, mutta nyt jotenkin kummasti ei enää kiinnosta :D Johtuu kai siitä, että ei niin kamalasti sitä synnytystä halua ajatella etukäteen..

Melkein koko raskauden aikana olen kärsinyt huimauksesta ylös noustessa, tietääkö kukaan mistä tämä voi johtua? Ja sitten toinen, varmasti todella typerä kysymys.. mutta miltä supistukset tuntuvat? :ashamed: Nyt on nimittäin viime viikolla ja tällä viikolla tuntunut oudolle alamahalla, jos olen puuhaillut liikaa. Äsken tuli sama tunne ja heti kun istahdin alas paikoilleni niin loppui??

Huomenna lähdetään reissuun/sukuloimaan, joten nettipimento odottaa täälläkin!

Lumi ja Lilliputti 14+3
 
Lumi- Itsellänikin matala verenpaine kuten Ticalla, ja huimaa ylös noustessa ja muutenkin heikottaa aika usein...

Supistukset (harjoitus-) tuntui ainakin mun muistaakseni viime raskaudessa vähän sellaiselta, kuin vatsalihakset jännittyisivät omia aikojaan. Ei nyt ihan siltä, mut melkein. Vaikea selittää... :D
 
Terve! Mulla oli tiistaina sokerirasitus. Paastoarvo oli 4,5, 1h jälkeen 3,9 ja 2h jälkeen 4,7. Ei kait noi aiheuta mitään toimia, vaikka kone herjasi kuulemma tosta paasto-1h- arvosta. Oma neuvolatäti saa katsoa ne maanantaina kun esikoisella on 3v. neuvola.
Painon kanssa minäkin kärsin,aina ollut ylipainonen ja nyt pahimmillaan, 153cm/90kg :ashamed: siihen nähden saan olla onnellinen että terveenä pysynyt ja eka raskaus meni ainakin hyvin.
vaunut meillä olis n.10v vanhat emmaljungat ihan ehjät ja toimivat,mä haluisin muuten vaan uudet mikä on vähän turhamaista... Veronpalautukset riittäisi kyllä kaikkiin tavaroihin jos oikein himottaa :D
Ai mut nyt pitää keskeyttää kun muut lähti iltapalalle...
 
Prinsessa-06: Aika jännältä tuntuu, että sulla toi tunnin arvo, minkä periaatteessa pitäis olla korkein, oli matalampi kuin paasto....ja sitten vasta arvo lähti nousemaan. Sanottiinko sulle mitään noista arvoista? Itellä oli paasto 4,5, 1h arvo oli 11 (tämä siis koholla, kun suositus alle 10) ja sitä 2h arvoa en muista, mutta normaali...oisko ollu jotain 6.

Vaunuista: Esikoisella on enää vaan kuomurattaat. Niihin sais kyllä ostettua pehmenä kantokopan, mutta mä himoitten F7-yhdistelmiä, kun on hirmu edulliset, kuitenkin ominaisuuksiltaan monipuoliset ja sitten värit aivan ihanat :heart: Tällä hetkellä on vaihtoehtoina joko lime-luonnonvalkoinen tai sitte puna-beige-musta :p Mun äitikin lupas osallistua vaunujen ostoon, samoin ku esikoisestaki.

Kivunlievityksestä: Kyllä se epiduraali vaan on niin kova sana, että toivon sen saavani. Esikoisesta vei kaikki kivut, mutta ponnistamisen tarve jäi. Esikoisesta sain myös ilokaasua, mutta siitä tuli vaan höntti olo. Niin ja saliin vietäessä sain jonkinlaisen kipupiikin, mutta siitä tuli niin karmean oksettava olo, että sellaista en huoli vaikka henki lähtis.

Nirppis



 
Lumi- Mulla harjoitus supistukset tuntuvat lähinnä omituiselta ololta vatsassa ja alavatsan kohdalla kyljissä. Ja usein samalla alkaa hengästyttää. Paras keino millä mie tunnistan, että kyseessä on harjoitussupistus (eikä mahaväänne) on se, että vatsa tuntuu tuolloin kädellä koettaessa tosi kovalta ja jännittyneeltä.
Esikoisesta harjoitussupistukset alkoi vasta loppupuolella. Siksi ihmettelinkin yks päivä, kun selvästi tuli samanlainen olo. Varsinaisia ennakoivia kivuliaita supistuksia minulla ei esikoisesta ollutkaan.
 
nirppurotta neuvolantäti ei ollut oma jolle soitin ja sanoi vaan että aika matala se 1h arvo, ja että oma täti tai lääkäri voi sitten miettiä jatkoja. Onnellinen olen siitä ettei ollut korkeet,enkä kyllä odottanutkaan. Mutta ei matalakaan hyvä oo kun sitten pitäis niitä välipaloja syödä...
Mullahan jäikin noista ohjelmista kertominen ihan että itekin katoin eilen kätilöt, ja olihan yö! Olin valmistautumassa sektioon,hoitaja oli katetrin kanssa jo siinä ja sanoi et laitetaanki vaan vaippa :LOL: mietin unessa että sithän kastelen mutta annoin laittaa. Unessa odoteltiin sit narkkaria mutta se ei koskaan tullut,ennen kuin uni loppui :eek: taitaa mua alkaa oikeesti jo stressaamaan tuleva kun ultraajakin sanoi että ne on rakenteellisia juttuja jos ei saa puudutettua :'( Ja jos päättää leikata niin eihän mulla ole kuin nukutus vaihtoehtona!
 
Voi per..
Kamala päivä kaikin puolin..
Oli neuvolalääkäri tänään ja lääkärinä oli nuori nainen. Nooh, siinä juteltiin ja alettiin sitten tekemään sisätutkimusta. Noh, minä olin jo riisunut vaatteeni ja istuin pylly ja pimppi paljaana siinä pöydällä kun neiti lääkäri lähti käymään jossaki kysymässä neuvoa tai jotain.. oli vähän sellanen olo, et jaa-a.. No se tuli sitten takasi ja alettiin tekemään tutkimusta, no eihän se millään meinannu löytää sieltä sitä kohdun nupukkaa tai jotai.. (siitä päättelin, että minulla on aika takana se kohtu...) oonkohan nyt ihan väärässä?

No se yritti toisen kerran ja mä en todellakaan olen ikinä tykännyt käydä gynellä ja mä sanoin et joo, enköhän mä kestä. No ei onnistunu. Sitten sillä ois pitäny ottaa multa papa-koe ku viimeksi oli löydetty joku solumuutos ja ois pitäny 6 kk:n päästä käydä kontrollissa.. viimeks kävin 07/08. Eli ois pitäny käydä joskus tammikuussa. No se oli jotenki unohtunu tai jotain..

Sitten alettiin kattomaan ultralla ihan huvin vuoksi miten vauva siellä jakseli ja minä ihan innoissaan et jee, näkee taas pienen, mutta neiti lääkäri kattokin vaan jonku 10 sekunttia ja lopetti sitten, neuvolatäti ravas siinä huoneessa puhumas jotai siitä papa-kokeesta jne jne.. Ja lääkäri sano et kuunnellaan sydänääniäkin, mutta eipä sitten kuunneltukaan.. :(

Paska reissu kyllä, mutta tulipahan tehtyä..

Toissapäivänä meinasin pyörtyä kun kävelin pankista autolla. Silmissä sumeni ihan yhtäkkiä ja tuntu että autolla on tosi pitkä matka, oli ehkä joku 15- 20 m oikeesti...Pääsin autoon ja kylmän hiki alko valumaan ja huippas niin perkeleesti, että piti laittaa auton selkänoja ihan makuuasentoon ja ikkunat auki et sai raitista ilmaa, onneksi oli kylmä ilma! Piti varttitunti siinä istua ja puhallella et voin taas lähteä ajamaan...

Muuten kaikki hyvin ja tänään 12+0 :heart:


mamma
 

Yhteistyössä