Tammivauvat 2008 (4)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nuppu80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nuppu80

Vieras
Tammivauvat 2008 (4)
23.12. Catriina (LA 02.01.08), rv 38+4, tyttö 51 cm, 3470 g, pää 35 cm
24.12. Simb@ (LA 12.01.08), rv 37+2, poika 49 cm, 3210 g, pää 34 cm
30.12. Nintsu-81 (LA 14.01.08), rv 37+6, poika 47 cm, 2420 g, pää 35 cm
30.12. Tähti-08 (LA 07.01.08), rv 38+6, poika 51 cm, 3680 g, pää 34 cm
01.01. Maagi08 (LA 06.01.08), rv 39+2 tyttö 50cm, 3110g
03.01. Laura 81 (LA 01.01.08), rv 40+2, tyttö 49,5 cm, 3480 g, pää 34 cm
04.01. Heppe 80 (LA 01.01.08), rv 40+3, tyttö 52.5 cm, 3405 g
05.01. Jumbojätti (LA 02.01.08), rv 40+3, poika 55 cm, 4160 g, pää 35 cm
06.01. Emmu (LA 18.01.08), rv 38+2, tyttö 48 cm, 3060 g, pää 35 cm
11.01. vm-74 (LA 13.01.08), rv 39+5, tyttö 48 cm, 2880 g, pää 34 cm
15.01. Anni83 (LA 07.01.08), rv 41+1, poika 50.5 cm, 3340 g, pää 35 cm
16.01. Sumu08 (LA 09.01.08), rv 41+0, poika 50 cm, 3800 g, pää 36 cm
16.01. Mamsu (LA 13.01.08), rv 40+3, poika 51 cm, 4050 g, pää 36 cm
17.01. Mamma? (LA 22.01.08), rv 39+2, poika 50 cm, 3680 g
20.01. Lumi80 (LA 16.01.08), rv 40+4, tyttö 51 cm, 3295 g
22.01. Huima (LA 23.01.08), rv 39+6 , tyttö 52 cm, 4350 g, pää 37 cm
24.01. Rosa (LA 23.01.08), rv 40+1, tyttö 51.5 cm, 3620 g, pää 35.4cm
25.01. Choco (LA 21.01.08), rv 40+4, tyttö 50 cm, 3325 g, pää 34 cm
03.02. Pinni08 (LA 05.02.08), rv 39+5, poika 49 cm, 3070 g, pää 32 cm
05.02. Nuppu80 (LA 28.1.08) rv 41+1, tyttö 52 cm, 3550 g
05.02. Nunnu79 (LA 21.1.08) rv 42+1, tyttö 52 cm, 4150 g
10.02. Muska 78 (LA 2.2.08) rv 41+1, poika 51 cm, 3580 g, pää 35

Puolivuotismitat

Catriinan Amelie 68,5cm ja 8580g (syntymämitat 51cm ja 3470g)
Jumbojätin Lauri 71cm ja 8760g (synt. 55cm ja 4160g)

Sain vihdoin aikseks laittaa tapaamiskuvat spaceen. Laitoin myös Baby Bio-kuvat ja lisäsin pari kuvaa myös omaan kansioon. Siinä yhdessä piknik-kuvassa Nintsu ja pieni mies on TOSI samannäköisiä! :) Tai siis jotenkin tosi samanlainen ilme.

Me aloitetaan kiinteät tänään aamulla, koska tyttö on tasan 6kk. Huomenna on sit lääkäri, joten ilmoitan 6kk mitat sen jälkeen.

Rahasta, nyt kun mä oon tehny vähemmän töitä, niin ansaitsenkin vähemmän, mutta meillä on ollu muutaman vuoden ajan yhteiset rahat (mutta omat tilit) joten se ei tuu muuttumaan. Mun oli kans aluks vaikee tottua tähän, koska mullakin on aina ollu omat rahat ja oon ollu tosi itsenäinen jo suht nuoresta lähtien. Tällä hetkellä mies maksaa kaikki isommat menot, koska sillä on paremmat tulot. Jos ollaan yhdessä kaupassa tai syömässä ulkona, meillä kummallakaan ei oo ongelmaa pyytää toiselta rahaa, eli se maksaa kummalla sattuu olemaan. Mies on sitä mieltä että silloin kun oon kotona mun ei tarvii maksaa mitään, eikä varmaan tarttis maksaa sittenkään kun tyttö menee kouluun (täällä on hieman eri kulttuuri ton rahan suhteen) mutta tottakai haluan osallistua sen verran mitä pystyn. Nyt oon tehny paljon vähemmän töitä ja jatkan puolipäiväisellä aikataululla ja ajattelin olla kotona siihen asti kun tyttö menee kouluun, eli siihen asti pitää sitten laskea rahat tarkemmin.

Rosa, kiva että sun olo on parempi. Mun mielestä se teidän asunnon vuokraus on hyvä idea, varsinkin jos vuokra on sama tai enemmän kuin lainanlyhennys, koska sitten teillä ois talon lisäks asunto jossa teidän piiperöinen vois vaikka asua jos haluaa (jos teidän lähellä on opiskelupaikkoja) tai sitten voitte myydä sen vuosien kuluttua, kun hinnat kuitenkin menee pitkällä tähtäimellä aina ylös, vaikka tulis muutamien vuosien lasku. Ja kyllä on olemassa helppoja vuokralaisia jotka pitää kämppää kuin omaansa ja eläkeikää lähestyvä kuulostaa just sellaselta, ettei kauheesti mitään megabileitä järjestäis.

Nunnu, kiva että jennkisose maistui :) Mä oon sun kans samanlainen juomisen suhteen, että kun yhden kerran otin muutaman drinkin (pari kuukautta sitten) kun oltiin miehen kanssa yksissä juhlissa, niin sitten mietin tosi pitkään että uskaltaako imettää. Ja sitten aamulla mietin vielä että toivottavasti ei vaan jääny mitään mun elimistöön ja sitä kautta vauvaan... No, hyvä tietää etten aiheuttanu mitään vakavaa, joten kiitos, Simba, kun valaisit asiaa! :)

Nuppu, mä en yhtään ihmettele että Pupu on niin sosiaalinen, koska säkin oot niin ulospäinsuuntautunut! Sun miehellä on sit hauskaa parin vuoden päästä kun ei saa suunvuoroa kun sä ja Pupu innostutte :) Vitsi, vitsi. Sä tiedät että mä ja mun tyttö ollaan kans aika räpätätejä, joten siks voin vitsailla kun oon itsekin samanlainen.

Lumi

Huuh..tultiin kotia ja helvetti taas irti!!Kiva kun mies vielä iltavuorossa...mikä kumma noita lapsia riivaa???Täytyy mennä..jatkan kunhan saan ipanat unille..eli sitten illalla

No niin.ainakin hetki rauha maassa ja kaikilla hyvä mieli.

Meillä on molemmilla omat rahat,mutta kuitenkin yhteiset. Tai sellaset yhteiset hankinnat ostetaan sen rahoilla jolla sitä sattuu olemaan ja sitten tietenkin omat pikkaiset tai vähemmät tärkeet kumpikin hommaa omilla rahoilla. Mies nyt maksaa kaikki isommat laskut ja mä maksan silloin tällöin jonkun "isomman laskun" jos on sattunut jäämään käteen enemmän...

Me ollaan kanssa mietitty mitä tehtäisiin asunnon suhten,kun joskus muutetaan. Tässä on kuitenkin asumiskustannukset loppupeleissä aika suuret ja epäilen kenenkään haluavan maksaa tästä asunnosta niin suurta vuokraa mitä lainanlyhennys edes yksistään olisi....Mutta onneksi meillä on aikaa miettiä! Rosa: Jos ette enään jaksa odotella asunnon myynnin kanssa, kannattaa varmaan harkita sen vuokraamista.

Täytyis alkaa putsaamaan/pakastamaan mansikoita. Taidan odottaa kunnes lapset on yöunilla..muuten ei tule mitään aikaiseksi. Kauheeta kiukkuumista molemmilla ja tyttö varsinkin! Ei antaut lähelleen tulla,eikä suostunut ruokaa syömään...

Mutta,poika aloittaa kohta iltahuutonsa,joten palaillaan asiaan toiste...;)

Heissulivei!

Olipa mukava kattoa Lumen laittamat kuvat! olikin paljon ja kivoja kuvia:) Täytyis taas itekkin päivitellä kansiota ja laittaa uusia kuvia. Täytyy vaan myöntää, että alun "hurmoksen" jälkeen kuvien ottaminenkin on vähän laantunut.

Meillä meni viime yö aika "kivasti". Kahteen mennessä en ollut nukkunut silmällistäkään. Ei tytön vuoksi vaan tämän oman köhän! Kurkkukipu on muuttunut hirveäksi yskäksi ja makuulle ei kestä mennä ollenkaan. Kahden maissa sitten tyttökin heräsi siihen jatkuvaan rykimiseen. Menin lämmittämään maitoa ja annoin miehelle ja päätin itse mennä nukkumaan olohuoneen sohvalle. Mies sai tytön helposti nukkumaan uudestaan ja jatkoivat kaksin unia makkarissa suljetun oven takana ja minä köhin ja köhin olohuoneessa yksikseni. Tylsää. Oikeestaan vasta neljän jälkeen pääsin kunnolla uneen ja sittenhän tyttö heräsikin kuuden jälkeen, että oikein kiva... Torkuin kyllä puoleksi unessa siinä sohvalla kahdeksaan. Nyt tuntuu olo taas vähän kuumeiselta, vasta mittasin ja lämpöä oli taas 37,3. Ei jaksais enää kovin kauaa tämmöstä puolikuntoista oloa...

Onko kukaan muuten vielä aloitellut potta-treenejä? Sitäkinhän vois alkaa harjoitella, kun vesselit alkaa jo istuakin. Minkähänlainen potta sitä pitäis ostaa? Vai onkohan tuolla niin suurta vaikutusta...?

Lumen tytölle onnittelut 6kk päivän johdosta! Miten alkoi kiinteiden maistelu? Millä nyt sitten aloititte, jollain kasviksella, mutta potulla, porkkanalla vaiko jollain muulla? Teitkö soseeksi vai sormiruokana? Meilläkin on 6kk päivä ensi torstaina. Mietinkin, että jos vaikka leipois mansikkakakun päivän kunniaksi. Tuoreista, uusista mansikoista tietty. Meillä sattuu vielä samoihin aikoihin (päivää ennen) miehen kanssa vuosipäivä (6v yhteistä taivalta... tai siitä päivästä laskemme taipaleen alkaneeksi, kun toisaalta se on vähän sekava, että koska se niinkö alkoi...heh), että jos tosiaan kakulla juhlistais. Pitäähän se kerran kesässä mansikkakakku tehdä:) Toisaalta se vähän sotii tätä "mun uutta, herkutonta elämää" vastaan, mutta... Täytyy todeta, että kun olin ollut 3vko tosi tarkka syömisten suhteen ja kävin viikko sitten lauantaina puntarilla, niin näytti -2,3kg. Polttareissa tuli napsittua herkkuja ja juotua limua. Viikollakin tuli pari sortumista, mutta huomisesta koitan taas olla jämynä, josko sitten kestäisi sitä kakkuakin... Pyöräilyt on myös vähän jääneet, mutta ihan tämän flunssan takia. Kun saan itseni kuntoon, taas mennään tukka hulmuten:)

Tosta rahasta vielä, että siis meilläkin on tosiaan omat tilit, mutta yhteiset rahat ja se maksaa, ööö, sanotaanko vaan, että joka maksaa. Enemmänkin siis vaan ruoan ja asumisjuttujen suhteen on tuo, että asuminen mieheltä (lainan lyhennykset, miehellä paremmat tulot) ja ruoat multa, kun yleensä se oon aina minä, joka kauppaan menee. Toki nyt, kun olin (tai olen...) kipeänä, mies kävi kaupassa ja maksoi, eikä siitä tarvinnut keskustella edes, että mun pitäis maksaa takas. Niin ja taas toisaalta, mun pussista meni kyllä joku aika sitten 620€:llä tapetteja, kun oltiin neidin kanssa liikenteessä ja ostettiin muutama rulla (tai siis aika monta) tapetteja uuteen kotiin. Enkä siis minäkään noita rahoja oo kinunnu takas.

Lumi ja Jumbis, harkitsemme vielä sitä vuokraamista. Asunto on edelleen myynnissä ja tulee olemaankin ainakin nyt jonkin aikaa. Kuitenkin tosiaan vielä asumme tässä ja koskaanhan ei tiedä, jos jostain vaikka ilmestyisi hyvä tarjous, jolloin kyllä myytäis, koska vuokralaisista ei vaan koskaan tiedä, vaikka tosiaan tuo mies olis silleen hyvä, kun ajattelin samaa, todennäköisesti ei mitään hirveitä bileitä järjestelis...

Jumbis, munkin pitäis käydä ostaan mansikkalaatikko ja pistää pakkaseen. Kakkua varten sitten omat mansikat. Viime vuonna ostin kaksi laatikkoa pakkaseen ja kaikki on mennyt, että tänä vuonna tarvitaan sama määrä. Haluttais jotenkin ehtiä/päästä käymään metsässäkin marjoja keräämässä. Mustikat nyt lähinnä kiinnostais. Saa nähdä miten se onnistuis... Olis kiva antaa tytöllekin omista.

Nyt iltatouhuihin ja ei varmaan tekis pahaa mennä jo kohta sänkyyn köhimään, hitto vie! Pitää vissin ottaa huomenna iisisti ja painua kohta lääkäriin, jos ei lämmön sahaaminen lopu... Tiistaina tulee viikko, kun alkoi...

Rosa

joo, kerroppas lumi kuinka teillä meni se maistelu? meillä se nimittäin ei menny kauheen putkeen näin heti ainakaan. eikä mikään sormiruoka meillä ainakaan onnistu, rupeaa vaan hakkaamaan sillä ruoalla. kun se poika hakkaa kaikella, mitä käteen tulee. että tänään 1 jääpalakuutiollinen bataatti sosetta saatiin 2 henkilön avuin syötettyä. kun yks hauskuuttaa, jotta suun sais auki ja toinen suikkaa lusikan kitaan, hoh mitä touhua!

tänään ostin kaiken maaliman kasvikset kaupasta, ja ajattelin huomenna keittää ja soseuttaa ne pakkaseen. et sit on kaikkee valmiina senkun alkaa maisteleen muitakin ku bataattia. ostin myös erilaisia hedelmä soseita valmiiks. ja mustikkasosetta. pensasmustikkaa vedin soseeks, ku jäi meiltä vähä yli ja nekin pakastin. se on aika ovelan makuinen marja muuten soseena. vähän niinku omenan vivahdetta maussa. hyvää!

ahaa, ei enempää omaa aikaa nyt, et palataan..

ai niin, ja meillä oli vasta 5 kk neuvola ja pojalla mitat oli huimat 6275 g ja 62 cm!!! vitsi miten pikkuruinen poju. onko hän niin kun kaikista pienin? kellä muulla oli pikkusia 5 kk iässä ja millasia mittoja löyty?

Taidan jättää mansikoiden putsauksen huomiseen..sain äsken tytön vasta unille ja itsellänikin väsähtänyt olo.
Rosa: Itse yritän päästä keräämään kanss marjoja. Pakastin niin täyteen kun mahtuu.tosin kuulin ettei mustikkasatoa tulisi tänävuonna paljoa mitään. =(( Vadelmia,viinimarjoja ja mansikoita onneksi löytää...ja vanhempieni ja anopin pihasta.=))Lakkojakin kun vielä jostain saisin..*nam*

Pitäs itsekkin tehdä useampia soseita pakastimeen jemmaan...ja lihoja. Poika kyllä syö tota ruokaa hulluna jos vaan antaa ja alkaa kaapit olemaan tyhjiä pian. Suu ammollaan on aina kun näkee lusikan..ainut "ärsyttävä" on,että kun lusikka on suussa pitää sellasta nautinnolista ääntä...

Tosiaan! Pottaharjotukset!Ehkä kun poika enemmän pitää itseään istumassa...ei ihan täysin sitä hallitse. Osaan jo pojaltakin arvata kun kakka tulee...joten hyvä on alku. =)
POika vaan saa tyytyä tytön vaaleanpunaiseen pottaan, ostettiin se vissiinkin Anttilasta (peruspotta ja hyvä) maksoi 3,90e, ettei hinnalla pilattu.

MUTTA NYT UUTISET JA UNILLE!!

Ok, kiitti Catriina, täytyypä testata itsekin tuo sose!

Pinni, tuo hauskuutusleikki kuulostaa hyvin hyvin tutulta! Normaalisti poika syö ihan hyvin, mutta silloin alussa kun oli ongelmia ja välillä siis on vieläkin, niin mies hauskuuttaa ja minä syötän. Kun poika nauraa niin eikun äkkiä lusikkaa suuhun. Mies on ihan ykkönen tuossa hauskuutuksessa, äidin jutut ei paljoo meidän pojua naurata. Liekö äidin jutut niin huonoja..?

Nam Rosa, mansikkakakku kuulostaa hyvältä!! Ja tosiaan voit hyvällä omalla tunnolla ottaa, kun oot niin pitkään viettäny herkutonta elämää. Onnea muuten 6-vuotispäivän johdosta! Aika hauska muuten, että meillä menee nää päivät niin yksiin kun mentiin melkeen samana päivänä naimisiin (tosin vuosi oli eri) ja mentiin kihloihin keväällä 2004 kuten tekin. Ja mekin siis ollaan oltu miehen kans 6 vuotta yhdessä, tai siis 6,5 vuotta, tavattiin tammikuussa 2002.

Mä oon ostanu melkeen kaikki soseet kaupasta kun ne maistuu paremmin pojalle kuin ite tehdyt. Tai siis jotain kasviksia keitän kyllä itekki mutta kaikki hedelmäsoseet on kaupasta. Ite oon tehny vaan porkkana ja bataattisosetta. Perunaakin olen kokeillut, mutta poika ei oikeen siitä välittäny.

Pinni, vaikka syöminen ei heti sujuisikaan niin älä ota siitä stressiä. Kyllä tuo yksi jääpalakuutiokin on ihan hyvä alku. Ja rintamaito taitaa kuitenkin olla vielä pitkään vauvan pääruokaa. Mites muuten Pinni, ootteko jo kokeillu hedelmäsoseita? Niitä meidän poika vetää ainakin huomattavasti mieluummin kuin kasvissoseita. Onhan ne hedelmäsoseet sellasia aika vetisiä että siinäkin varmaan yksi syy, miksi niin hyvin uppoo. Helpompi ilmeisesti syödä?

No josko tästä lähtis nukkumaan. Meillä meni viime yö tosi hyvin pitkästä aikaa, herätykset oli vaan klo 1 ja 6. Klo 21 poika meni nukkumaan ja aamuysiltä herättiin. Luulen muuten, että Catriina teilläkin yöunet paranee kunhan aloitatte iltapuuron. Hauskaa, että te jo syötte lihaa mutta ette puuroa, meillä taas toisinpäin eli puuroa menee mutta ei vielä lihaa. Ensviikolla poika täyttää 7 kk (kauheeta, niin paljon!!) joten aateltiin sitten pikkuhiljaa alkaa lihaakin maistelemaan. Se on kyllä jännä miten suositukset vaihtelee:) Mutta ei se mitään, ei kai noilla järjestyksillä oikeesti niin väliä ole.

Rosa vielä, olen samaa mieltä että kyllä ellit ja tammikset on ollu niin monen monta kertaa ihan korvaamaton apu! En mäkään olis tajunnu antaa 2 dl:n puuroannosta ellei täällä olis Laurakin niin tehny. Ja hyvä jos Lumi olin avuksi, omasta mielestä kuulostin vaan kamalalta kun täällä ohjeistan imettämään alkoholia naukkailleena, mutta pakko kyllä tunnustaa että ite oon antanu tissiä vaikka oonkin joskus pari olutta ottanu.

Pinni, ei meilläkään tuo sormiruoka alkuun suuhun mennyt tai ekaan varmaan 5 päivään se vaan pällisteli. Sitten se tajus vasta laittaa suuhunsa ruokaa.

Nyt on mennyt jo tosiaan pottu, porkkana, parsa, kurkku, maissinaksu ja tänään uusin tulokas: luumu! Vitsi mitä namia se luumu pupun mielestä on!!! Pupu lussutti luumun puolikkaan melkein kokonaan, pikkasen jäi kuoreen "lihaa"... TÄytyy sanoa että on se jännää kun pystyy ilman hampaita syömään ja pelkillä ikenillä "puremaan" mutta tänäänkin pupu "puraisi" ikenillään porkkanasta kunnon palasen ja sitä suussaan hämmensi :)

Lumi, me tosiaan ollaan varmaan isona pupun kaa ku kaks papupataa ;)

Mites teillä menee nukuttaminen yöpuulle? Meillä ei oo nyt oikeen kelvannut kun minä ja tuntuu pikkasen tylsältä kun keskiviikkona (täytän vuosia) olis tarkoitus mennä terassille ja mies jää tänne pupun kaa :/ Sitten pupu on alkanu kesken unen alkaa yllättäen kiljuu ja itkee aivan täysillä... Voiko tuon ikäinen nähdä pahaa unta?

Oli muuten aika kivoja kuvia, kiitos Lumi kun jaksoit niitä laittaa!

No mutta mä meen taas huomisesta keskiviikkoon mökille niin en oo linjoilla :) Mutta mukavaa viikkoa kaikille!

simba, ei me olla kokeiltu vasta ku tota bataattia silleen kunnolla. banaanista tuli ihottumat naamaan. ja ehkä myös pensasmustikasta? ajattelin, et eka totutellaan noihin "pahoihin" kasviksiin :) ja sit vasta hyviä makuja -marjoja ja hedelmiä soseena, ihan kaupan juttuja mäkin olen ajatellut..ja jo ostanukkin. mut siitä en tiiä, et onko tossa pahat eka-logiikassa mitään järkeä/hyötyä.

meillä neuvolasta saatiin sellanen kiinteiden ruokien aloittaminen 5. viikossa ohjelappunen (ihan kuulostaan joltain "kesäkuntoon 5 viikossa" jutulta..heh). siinä kyllä ihan karusti vaan mennään joka viikko uuteen ruokaryhmään. siis, et eka ja toka viikot kasviksia pari lajia, sit kolmannella viikol liha tai kala, neljännellä joku vilja ja viidennellä hedelmä tai marja edustaja. että meillä ei ainakaan mitään erilaisia suositusikiä (suosittelivat siis vain 6 kk täysimetystä) tai järjestyksiä ollu sillai, ku jollain niistä ettei viljaa ja lihaa samaan syssyyn tai, et ei lihaa ennen 7 kk. sit ku noi olis käyty, niin laajennetaan repertuaaria jokaisesta ryhmästä. en kyllä ole tolla viisiin tarjoamassa ruokia. keksin ihan omat järjestykset :)

nuppu, meillä menee nukkumaan meno samallalailla, ku aina..eli et annan tissiä ja poika nukahtaa siihen, sit siirrän omaan sänkyyn. olen yrittäny saada poikaa nukkumaan sillai, et olisin syöttäny eka ja sit sänkyyn valveilla..mut ei, en osaa, olen siirtäny siitä hommasta eroon pääsemistä tulevaisuuteen. poika alkaa vaan kukkua siellä omassa sängyssä ja ei millään nukahda tai alkaa huuhtamaan. ja sit, jos yritän vaikka silittää niin ei auta, lopulta huudetaan sillai, et se ei lopu ennen ku on saatu tissi suuhun.. kivaa olla kävelevä ihmistutti. jei! ja nukkuessaan saattaa poika itkeä muutamia määkäisyjä sellasta tosi outoa ja kovaa itkua. ja olen ajatellu, et sillä on menossa jotkut pahat painajaiset, jossa joku vie tissin nenän edestä tai jotain vastaavaa :)

nyt meen nukkuun. pian meillä on uusi kotiiiiiiiiii!

Voi hitsit mikä yö takana! Poikaa sai kolme kertaa ainakin käydä kattomassa ja aina oli mahallaan ja pölötteli jotain...ja menee poikittain pinnasänkyyn ja usein alkaa itkemään kun siinä sitten jumissa. Kiva kun toi liikkuminen on tullut sille uniinkin.
Lattialla sitten heittää itseään tuohon konttausasentoon ja nyt niin,että enään tarttisi vain saada käsiä ja jalkoja pelaamaan yksiin,että liikkumaankin pääsisi. Onneksi siihen taitaa mennä vielä muutamia viikkoja tai kuukausia...
Ryömintää ei opettele poika ollenkaan, ei tyttökään sitä tehnyt...tyttö lähti suoraan pepukiitämään,mutta poika sentään opettelee konttaamaan...kovin nopeasti tämä aika menee. Liiankin nopeasti!!
Taidan tänään leipoa itsekkin jotain mansikoista..vielä kun keksisin että mitä! Täytyy alkaa kauppaan lähteä...mies menee taas iltavuoroon!

Palaillaan!!

Meillä on nukuttu pari päivää oikein antaumuksella. Oltiin perjantai ja lauantai molemmat päivät menossa aamusta iltaan ja huomaa tytössä, että väsyksissä on. Nukuttiin tänäänkin kymmeneen! Varmaan siinä meni nyt sitten osa päikkäreistäkin, nooh..

Syömisen aloittamisessa, siis kiinteiden, on monenmoista juttua.. Minäkin olin epätoivoinen parin ekan viikon jälkeen, et alkaako tämä ikinä sujumaan.. Mutta täältä tammiksista sain rohkaisua, ja neiti pääsi ruoan makuun! Meillä mennään edelleenkin yksi uusi ruoka-aine viikossa periaatteella, hidasta on, mutta onneksi alkaa nyt olemaan jo jonkin verran valinnan varaa, et ei ihan peruna, porkkana, persikka- linjaa. Pinni; mietin, et kun teidän poika kuulostaa aika herkältä ainakin joillekkin ruoka-aineille, et meille neuvottiin, et ottaa viikoksi uusi ruoka-aine käyttöön, jolloin ei ottaisi muita uusia juttuja, jolloin sitten näkee sopiiko se vai ei. Eli siis tietäisi heti, mikä tekee jotain oireita. Mutta sanoitkin ottavasi oman systeemin käyttöön. Kuulostikin aika hurjalta tuo viiden viikon "kuuri"..

Pinni, aika lailla samoilla linjoilla teidän poju menee kuin meidän neiti. Meidän neiti oli tasan viiden kuukauden iässä 5900g ja 64,3 cm (tarkkaa :)). Sitten alkoikin massakausi tuon syömisen kanssa ja parin viikon kuluttua eli viiden ja puolen kuun iässä neiti oli 6350 g ja 64 cm. Noin paljon ei ollut painoa tullut edes kuukaudessa aikaisemmin..

Jumbis; meilläkin tuo liikkuminen on tullut uniin, neiti on aamulla miten päin sattuu sängyssä. Tänäänkin oli pää jalkopäässä.:) Neiti on onneksi sen verran pikkuinen, et ei kovin herkästi jää jumiin ja herää siihen. Hurjaa; et teidän poika on jo lähdössä konttaamaan! Meillä mennään edelleen pyörien paikasta toiseen.

Nuppu; meillä on melkein sama syntymäpäivä! Minulla on tänään syntymäpäivä.:) Aika masentavaa, kun mä olisin toivonut et ikä olisi jämähtänyt vaikka 24 tai 25, mutta ei niin ei...

Jahas, lattialta tulee sellaiset aromit, et neidillä taitaa olla kakka housussa.. Palaillaan!

Mikäs tän homman nimi on? Siis tämän keskustelun? Ilmeisesti kirjoittajat ovat äitejä, joilla tammikuussa syntynyt lapsi, mutta siis..? Tunnutte kaikki tuntevan toisenne, kun lueskelee näitä viestejä. Siksi luen, kun itsellänikin tammikuussa syntyi poika. Tapailetteko te jossakin vai? Olen aina kummastellut näitä eri kuukausien keskusteluja, mikä näissä on sitten se jutun juju? :)

Puolivuotismitat

Nintsun pieni mies 65 cm ja 7110 g (synt. 47 cm ja 2420g)

Puolivuotismitat

Simban poju 68,7 cm ja 9100 g (synt 49 cm ja 3210 g)

..., jutun juju on se, et me ollaan oltu näil palstoilla siitä asti, kun on raskaudesta tiedetty. eka tietty tuolla odottajien puolella ja nyt vauvojen kans täällä. tässä ollaan oppinut tuntemaan reilussa vuodessa kirjoituksien perusteella toisiamme, ja on meillä ollut muutama vauvatapaaminenkin tässä kevätkesällä, jossa on tutustuttu vähän oikeastikkin.

täällä kerrotaan kuulumisia, et miten sujuu vauvan kaa ja mitä ittelleen kuuluu. ihan siis mitä tulee mieleen ja mistä haluaa kertoa tai jutella muiden kans. ongelmia, iloja, kysymyksiä, ihan mitä vain.. olemme siis äitejä, joilla oli laskettuaika tammikuussa ja nyt vauvat, jotka on syntyneet joulu-helmikuussa. eli suurin piirtein saman ikäisiä nappuloita. eli jutun juju on kai se, että haluaa/voi jutella kaltaistensa=vauvallisten asioista sellasten kaa, jotka on samassa tilanteessa. rohkeasti saa tulla mukaan, jos on halukkuutta ! :)

Jaahas ja terve taas!

...,, meillä oli kaikilla laskettu aika tammikuussa -08 (ainakin se eka laskettu aika). Ollaan kirjoiteltu tuolta Odotus-puolelta asti, eli osa jo kohta 1,5 vuotta! =)

Lauralle paljon synttäri-onnitteluja!!

Meillä huominen lähtö reissuun lähestyy. Vähän jännittää 3 h matkustus junalla pojan kanssa kahdestaan, ja sitten se kaverin luona oleminen.. En jaksais kamalasti raahata tavaraa mukana mutta varmaan on pakko. Nyt oon pakannut n. puolet tarvittavista mukaan ja iso putkikassi on melkein täynnä. Hoh.

Lumi, kiitos kuvista!! Ja siitä bataatti-soseesta, poju söi sen eilen todella hyvällä ruokahalulla!! Oli selkeästi mieleen.. Poika on onneksi hyvä syömään (koputan puuta), kaikki on kelvannut tähän mennessä paitsi kala. Sitä maisteltiin 6 päivää, ja joka toinen päivä se meni ihan hyvin, joka toinen päivä taas yökittiin ja irvisteltiin.

Nuppu, kyllä varmaan voi nähdä painajaisia.. Kuulostaa nääs tutulta. Meillä nukuttaminen menee silleen, että iltapuuron jälkeen mennään köllimään sängylle, imetän ja sit siirrän pojan omaan sänkyyn. Joskus menee vielä tunninkin verran ennen nukahtamista, poika piehtaroi ja ähisee ja itkeskelee. Sitten kun nukahtaa, niin nukkuu seuraavaan aamuun heräämättä. Jos nukahtaa heti omaan sänkyyn ilman piehtarointeja, alkaa 1/2-1 h päästä sydäntä riipaiseva itku, joka laantuu heti kun viereen menee ja koskettaa. Ollaan tulkittu nää itkut joko painajaisiksi tai sitten jonkinlaiseksi tarkistukseksi (ootteko te täällä?) tai univaiheen vaihtumiseksi. Miten Pupu rauhoittuu tosta itkemisestä? Niin ja lähde vaan terassille, kyllä Pupu ja sun mies siellä pärjää!! =)

Tämä taas tässä tältä erää.. Tuun vielä illalla käymään jos kerkeen, muuten "nähdään" viikonloppuna!! =)

Nintsu + pieni mies 6 kk + 3 vko

Pinni kerkeskin väliin vastaamaan paljon tyhjentävämmin ...,:lle!

Vitsit Simba teitin poju on kasvanut kun kattelin tota puolvuotis-juttua (en aikasemmin tajunnut verrata syntymäpainoa ja -pituutta)! On teillä iso mies! =)

Puolivuotismitat

Simban poju 68,7 cm ja 9100 g (synt 49 cm ja 3210 g)
Lauran pikkuneiti 66 cm ja 6660 g (synt. 49,5 cm ja 3480 g)

Heipä hei!

Täällä odottelen miestä kotiin, tuleekin "lentäen" töistä, kun mun pitää ehtiä lääkäriin klo 14.30:ksi. Tänä aamuna sitten en meinannut saada silmiä auki, oli niin töhnässä ja aivan punaset viirut vaan, silmätulehdus(ko?) Muutenkin on taas olo ollut jonkin verran huonompi.

Tähdestä ei oo kuulunut pitkään aikaan! Tulehan kertomaan, miten töiden aloitus sujui? Miten pojalla ja miehelläsi sujuu kotona?

Meillä nukkumaan meno sujuu kuin unelma! Ette varmaan usko, mutta jos nukkuu päikäkritkin sisällä, niin paremmin nukahtaa itekseen, kuin että joku olisi vieressä. Kyllä, oikein luitte. Illalla sama homma, en IKINÄ makaa vieressä. Käydään pesulla (jos ei ihan kylvyssä, niin pestään kuitenkin kädet, kasvot ja pylly), vaihdetaan vaippa ja yökkäri, syödään puuro ja lämmitetään maito, joka juotetaan sänkyyn. Joskus nukahtaa jo siihen, mutta usein jää herälleen ja nukahtaa sitten itsekseen. Päivälläkin tehdään tuo maitopullo-homma ja oon nyt sairaana ollessani usein jäänyt viereen makaamaan, mutta ei siitä mitään tule. Monesti oon lähtenyt keittään vaikka kahvit tai tyhjentään astianpesukoneen tai ihan mitä muuta pientä vaan ja sillä aikaa neiti simahtaa:) Sitten itse viereen nukkumaan!

Tuo liikkuminen on jonkin verran alkanut vaivata täälläkin yöllä. Välillä tuskastuu, kun ei pääsekään takaisin selälleen, niin joutuu käydä kääntämässä, mutta useimmiten tämä tapahtuu vielä illalla, kun oon itse hereillä. Ja tosiaan meilläkin mennään sängyssä miten sattuu, viime aikoina onkin nukahtanut pää jalkopäässä.

Nyt menoksi.

Vau, Pinnihän osas hienosti summata tän palstan idean. En ois osannu noin hyvin sanoa, mutta totta, täällä voi puhua kaikesta mistä haluaa samassa tilanteessa olevien kanssa.

Ja Nintsu hyvä kun huomautit että kohta ollaan jo 1,5 vuotta kirjoitettu. Yli vuosi ainakin. Mä muistan että odotin pari kuukautta ennen kuin uskaltauduin mukaan (sitä ennen vaan luin palstaa) koska olin jotenkin taikauskoinen enkä halunnu että jokin ois menny vikaan joten halusin odottaa.

Me ollaan nyt vihdoin aloitettu kiinteät. Kokeiltiin porkkanaa ja perunaa ja hyvin se teidän antamilla ohjeilla sujui. Tyttö osas tosi hienosti avata suuta kun laitoin lusikan lähelle suuta mutta sitten pyöritteli ruokaa suussa eikä halunnu niellä. Ihmetteli varmaan että mitäs tää nyt on, koska kun esim. leluja laittaa suuhun, niistä ei lähde irti pieniä osia, ja peruna ja porkkana oli tietty tosi pientä, ihan muussattua. En laittanu vettä tai maitoa sekaan, joten ehkä siitä johtui. Lopuks tyttö söi noin teelusikallisen, joten ei hassumpi alku!

Me tehdään varmaan niin että parin päivän välein kokeillaan uutta ruoka-ainetta (ensin vihanneksia, sitten myöhemmin hedelmiä, sitten kuukauden kuluttua lihaa tai viljaa, riippuen mitä lääkäri huomenna suosittelee) koska mun tai miehen suvussa ei oo allergioita, eli mitään ei toivottavasti tule, vaikka me nyt vähän nopeutetaan aikataulua kun kerran täysimetin sen 6kk. Mun yks kaveri antoi hedelmiä tosi ajoissa ja sen lapsi ei suostunu lopulta syömään vihannessoseita ollenkaan. Nyt "taaperona" tykkää enemmän makeasta. En tiedä johtuuko toi hedelmäsoseista vai siitä että sen äitikin tykkää makeasta. Hedelmät on kuitenkin terveellisiä joten en aio huolestua, vaikka me aloitettaiskin hedelmät jo viikon päästä.

Sormiruokaakin vois jo pian varmaan kokeilla, koska tyttö laittaa ihan KAIKEN suuhun minkä saa käsiinsä, siis kaikki lelut, koiran hännän, puhelinmen johdon, siis kaiken mihin ylettyy. Jos käännän katseen sekunniksi muualle, tuntuu että tytöllä on joku esine suussa. Miten pieniksi esim. porkkana pitää leikata, jotta vauva voi syödä sitä turvallisesti? Osasko teidän vauvat purra ja niellä ruoan ihan oikein, vaikkei ollu soseena? Kuinkakohan kauan pitää antaa soseita ennen sormiruokaa? Taas oon pihalla ruoka-asioissa!

Ja toinen ruokakysymys, miten pian kiinteiden aloittamisen jälkeen teillä meni koko purkki? Mietin vaan että missä vaiheessa voin alkaa ostaa purkkeja, ettei mene hukkaan jos annan vain yhden lusikallisen ja ne ei säily kun vuorokauden. Nyt olen siis ajatellut ekat viikot tehdä vihannekset itse, ja sitten katson mitä teen. Täällä saa onneks luomupurkkeja, joita uskallan antaa. (Suomessa antaisin tavallisia, mutta täällä ei tiedä mitä lisäaineita kaikkeen laitetaan, joten siks ostan niitä missä ei oo lisäaineita, kuten Suomessa.)

Me katottiin miehen kanssa sellanen "vauva ensiapu" dvd, siltä varalta jos jotain sattuu niin osataan sitten toimia oikein. Mies halus että katsotaan se ennen ekaa syöttämistä, siltä varalta jos tyttö ois vetäny ruokaa väärään kurkkuun ja meinannu tukehtua. Hui!

Rosa, me ollaan aloitettu pottatreenit ja oon ollu tosi yllättyny miten helppoa se on ja miten nopeesti tyttö on tajunnut idean. Tykkää istua potalla kun saa katsoa vessan peilistä ja me lauletaan tai jutellaan samalla. Me ollaan oltu viimeiset pari viikkoa aamupäivä ilman vaippaa niin että oon tulkinnu milloin tytön tarvii käydä potalla ja tähän mennessä on toiminut tosi hyvin. Aamupäiväunille laitan vaipan ja sitten iltapäivällä meillä on yleensä jotain ohjelmaa, joten silloinkin on vaippa, mutta pottakokeilut on siis meillä alkanu hyvin. Kuulostaa ehkä oudolta, mutta mä oon suhtautunu asiaan samalla lailla kun silloin kun opetin meidän koiran sisäsiistiksi, eli vein koiran ulos aina kun se oli herännyt, syönyt, tai leikkinyt, ja tytön kanssa teen samalla tavalla! Meillä on Baby Björnin potta ja oon tykänny, koska se on helppo pestä ja kevyt ja sen saa pieneen tilaan.

Mun "herkuton heinäkuu" on muuten menny hyvin, paitsi tytön 6kk päivän kunniaks söin vähän kakkua.

Jumbis, ootko kokeillu laittaa esim. käärittyjä pyyhkeitä molemmille puolille pinnasänkyä niin että sun poika ei mahtuis kierimään? Auttaiskohan toi yöheräilyihin?

Rosa, toivottavasti paranet pian.

Simba, meilläkin nauretaan enemmän isän jutuille! Mun pitää ilmeisesti kehittää omaa huumorintajuani. Syöttäessä sain kyllä tytön nauramaan kun avasin omaa suuta ja sanoin "aaaaaa", se oli tosi hauskaa.

Nintsu, hyvää reissua. Junailu on kivaa, mekin mentiin monta kertaa Suomessa kahdestaan ja hyvin meni. Ja hyvä että teillä on syömiset menny hyvin ja ruoat maistuu!

Nuppu ja Laura, PALJON ONNEA lisävuoden johdosta!! Ja Laura, ei tartte ikäkriiseillä, kun muistaa seuraavan: Birthdays are good for you -- the more you have, the longer you live! :)

Lumi

Hauskaa reissua teille Nintsu! Me lähdetään matkaan keskiviikko-aamuna ja tullaan takas sunnuntai-iltana. Vähän muakin jännittää junamatka, meillä pikkusen lyhyempi matka kun teillä eli 2,5 tuntia mutta onhan siinäkin. Ja kahdestaan pojun kanssa tosiaan mennään. Mäkään en viitti kauheesti ottaa tavaraa mukaan kun siinä on kuitenkin oma raahaamisensa. Vaipatkin ostan varmaan vasta paikan päältä. Täytyy vaan muistaa ottaa leluja mukaan, että poika viihtyy junamatkan.

Laitoin muuten muutaman kuvan Spaceen.

Meilläkin poju nukahtaa lähes aina illalla tissille ja siitä sitten siirrän sänkyyn. Sama juttu kun Pinnilläkin eli jos vien sänkyyn valveilla niin jää sinne kiehnäämään ja harvoin tulee uni ihan itekseen. Välillä kyllä niinkin tapahtuu, mutta melkeen aina poika vaatii tissin suuhun että nukahtaa. Meillä kans poika liikkuu yöllä tosi paljon ja on välillä pinniksessä ihan ihme asennoissa, poikittain tai tosiaan pää jalkopäässä. Mä oon nyt vieny pojan yösyötöilläkin takas sänkyynsä että saan ite paremmin nukuttua sltä pojan pyörimiseltä. Ennen kun yösyöttöjä oli useita niin en tosiaan jaksanu viedä välillä takas pinnikseen, mutta nyt kun pari syöttöä riittää (viime yönä klo 3 ja 6.30) niin jaksaa paremmin. Oon sit tolla tokalla syötöllä ottanu vasta viereen. Tissillä niitä aamu-unia saa kivasti jatkettua, tänäänkin nukuttiin kymmeneen. Välillä vaan tissiä suuhun ja uni jatkui. Sopii mulle:)

Eipä täs tän kummempia, mukavaa kun täällä on ollu niin vilkasta keskustelua:) Tänään ei viitti paljon uloskaan mennä, kun sataa ihan kaatamalla. Voi hyvällä syyllä laiskotella sisällä.

Yhteistyössä