Tammivauvat 2008 (4)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nuppu80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Otin itteäni niskasta ja sain leivottua mansikkakakkua ja tonnikala-tomaattipiirakkaa. Naapurintätikin kävi taas kahvilla ja oltiin tunti leikkikentällä ja nyt tyttö takapihalla ja poika vaunuissa ihme kyllä päiväunilla.
Meinataan ensiviikolla lähteä piknikille naapurintädin kanssa.alkaa jo kotikulmat puuduttamaan ja samalla koitetaan etsiä vadelmia. Luojan kiitos tästä taloyhtiöstä löytyi henkilö jonka kanssa voi viettää aikaakin.=)
Koitan antaa pojan nukkua miten haluaa...täytyy vaan käydä tarkistamassa,että varmasti on päänsä kääntänyt sivulle. Toi pyyhejuttu ei toimi,sillä ihan ahtaassakin tilassa änkeää itsensä mahalleen.
Täytyy alkaa syömään piirakkaa..aivan mieletön nälkä iski ulkona touhutessa.

Nintsulle hyvää matkaa ja Lauralle onnea!!

Yöunille meno:
Ensin iltapuuro tai velliä(jos yliväsynyt)
Sitten vaipanvaihto ja iltapesut (2kertaa vkossa kylvetys)
Yökkäri päälle ja sänkyyn tutin ja harson kera. Siellä sitten saattaa pyöriä tai joskus oikein väsyneenä nukahtaa heti. Aika usein nukahtaa onneksi itsekseen,mutta joutuu kyllä monesti mennä kääntämään selälleen kun mahallaan siellä kiukkuaa...

Takas ollaan ja rohdot saatu! Oli silmätulehdus, sain tuhtia yskänlääkettä ja jotain tukkoisuuteen. Niin ja silmiin jotku tipat. Eiköhän tämä tästä.

Kiva, että Lumella lähti kiinteiden syönti käyntiin:) Ilmoittele ja listaa huomenna 6kk mitat. Meillä on 6kk neuvola torstaina, juuri 6kk päivänä. Harmi muuten, kun ei huomattu jo aiemmin tuota listaa mitoista tehdä:( Meillä ainakin seuraava neuvola olis vasta niinkö 9kk. Kuitenkin täällä nyt tehtiin ainakin meidän kohdalla niin, kun 6kk on lääkärineuvola ja nyt heinäkuuksi ei saatu lääkäriaikaa, niin se lääkäri on sitten aika lähellä 7kk päivää ja saamme käydä samana päivänä neuvolan puolella ottamassa mitatkin. Eli meillä tavallaan on 7kk neuvolakin.

Mies lähti käymään rakslla. Sinne kun on tänään tullut maalämpöpumppu ja kun on kohtuu kallis investointi (yli 5000€), niin alkoi vähän mietityttää lähinnä se, että miten se on pakattu, koska täällä on ainakin koko päivän liskuttanut vettä, että ei nyt ihan kärsisi siellä. Aikoi se vissin koittaa saada jonkun kaveriksi, että jos sen sais heti vaikka sisällekin tai ainakin peiteltyä pressuilla, ettei kastu ja mene pilalle.

Kuulinpa tänään kaverilta jymyuutisen! Oltiin siis samassa huoneessa synnärillä ja heillä on 2 päivää vanhempi tyttö kuin meidän Piiperöinen. No, heille tulee tammikuussa vauva! Mikäli syntyisi laskettuna päivänä, ikäeroksi tulis 1v 3pv! Hurjaa vaiko???

Munkin puolesta tervetuloa joukkoon uudetkin tammikset 2008! Tännehän mahtuu eikä sitä ainakaan tarvii murehtia, että täällä tavallaan on jo oma piiri, koska joukkoon mahtuu tosiaan mukaan! Osa meistä on tosiaan myös tavannut ihan livenä, mutta ei kaikki.

Kattelin muuten nopeesti pottia, kun kävin apteekissa ja CM:ssä maitokaupassa. Oli Baby Björnin pottia 34€. Aika kalliita minusta, mutta ainakin Lumella oli hyvinä kokemuksia ja siinä ainakin oli sellainen selkänojakin. Joku tässä pitäis kohta hankkia ja alkaa harjoittelemaan. Syöttötuolikin meillä vaan on vielä mummolassa säilytyksessä. Varmaan senkin sais jo ottaa käyttöön. No, odotetaan se 6kk neuvola...

Jahas, täytyy mennä, lapsi kutsuu!

Rosa ja Piiperöinen

aika hauskaa, et ollaan moni näin samaan aikaan synnytty. mulla oli synttärit lauantaina :) mies leipoi kakkua ja saan lahjaksi sellasen jonkun korun, josta lumi on kertonut ja laittanu osoitteet! pitäs vaan päättää, et millanen koru ja millä kuvalla.

laura, me ollaan testattu vähä sinne päin, et olis yks aine kerrallaan. siis eka sitä banskua, kunnes siitä tuli ihottuma. samaan ihottumasyssyyn, mut eri kohtaan meni se pensasmustikka. ja sit bataattia testattiin 5 päivää. ihossa ei sen myötä tullu muutoksia. tänään alettiin maissia testaan. sitä testataan nyt sen aikaa ku toi purkki säilyy jääkaapissa eli 3 päivää. jos se maistuu, niin sit vois ostaa uuden purkin. poika ei vaan tykkää syödä. se on tässä muutamissa päivissä opetellu nauramaankin huulet yhdessä, hoh. et huijaaminenkin on hankalaa. on myös aika vaikeeta havaita, josko jostain tulee allergista ihottumaa, ku pojan naama on tosta suun vierestä ja leuasta jotenkin koko ajan ihottumainen. se meni sen banaanin myötä sellaseks, ei ole pahentunu mut ei myöskään parantunu. onko se vaan niin herkkä yleensäkin sille, et jotain ruokaa osuu siihen naamaan ja sit varsinki, ku se on koko ajan kuolassa ja sormet näplää niitä alueita? en tiiä. olkaa onnellisia te, joilla ei ole mitään allergioita, tää on ihan syvältä, ku ei tiedä mistä mikin johtuu ja mitä pitäs edes tehdä. neuvolassa naikkonen sanoi, et nooh noille vauvoille nyt tulee niin herkästi kaikenlaista. ai jaaha. no niin, sillä ohjeella sitten mennään. niinku pitäskö noi ihottumat saada pois aina ennen, ku alkaa uutta ruokaa testaileen vai mitä tässä pitäs tehä? nyt olen antanu testailujen jatkua, koska ne ihottumat ei siis lähde päivässä tai parissa pois. ja kuitenki pitäs alkaa maisteleen noita ruokia. vai johtuuko se jostain mitä minä syön, kun se ei kerta lähde pois hydrokortisonillakaan. maitoahan aina roiskuu tohon naamalle ihottuma alueille mahan lisäks. no joo..

laitoin muutaman uuden kuvan spaceen. on muuten pitäny kommentoida nuppu sitä pupun passikuvaa, et se on niin söpö! jotenkin se kuva näyttää niinku olis otettu joskus sota aikana.

ai niin ja simba, mitkä upeat hammasrivit pojalla!! :) meillä kun on pelkkää ientä vielä..

Pinni; no voi että mikä kommentti neuvolan tädiltä tuohon ihottuma asiaan! Meillä taas on otettu liiankin tarkasti, vaikka mitään iho-oireita ei ole ollut, mutta tietenkin oli muita juttuja, niin kaikenmaailman tutkimuksissa ollaan hypätty väsyksiin asti.. No hyvähän se tietenkin on, että tutkitaan, varsinkin kun tuon painojutun kans oli ongelmia.

Rosalle paranemisia! Ja pian!

Tuosta nukkumaanmenosta oli puhetta, meillä ei ole neidille väliä kumpi meistä äiti vai isä tekee iltajutut ja nukuttamiset, ja aion kyllä vaalia tätä piirrettä!:D Meillä syödään iltapuuro ensiksi ja sitten on kylvetys tai iltapesu päivästä riippuen ja sitten iltamaito pullosta, jonka aikana yleensä neiti nukahtaa syliin ja siitä nostetaan sitten pinnikseen. Yleensä saattaa avata silmiään siirron aikana, mutta nukahtaa melkein samantien. Vähän huono tapa tietenkin nukuttaa tuohon pullolle ja syliin tulevaisuutta ajatellen, mutta se on sitten sen ajan murhe..

Rosa; nukutaanko teillä muuten perhepedissä vai nukkuuko Piiperöinen omassa sängyssä? Ihan uteliaisuuttani kyselen, kun luin tuon sinun nukuttamisjutun.:) Apua, tuota sinun kaveria, oikein jymy-jymy uutinen! Tai siis heille varmasti tosi hieno juttu ja toivotan paljon onnea, mutta kun ajattelisin itseni samaan tilanteeseen.. Hui..

Lumi; minulla on tosiaan nyt vähän jonkunlaista ikäkriisiä, kun olen tajunnut, et kolmen vuoden päästä juhlitaan kolmikymppisiä ja kun olen tähän asti ajatellut , et olen vielä lähempänä kahtakymmentä.. No eiköhän tämä tästä.. Puhuin just miehen kans, ja hän sanoi että myös hänellä oli 27-28 vuotiaana jonkinlainen ikäkriisi, mutta ei sitten enää kun täytti kolmekymmentä. Ehkäpä tämä on joku aikainen kolmenkympin kriisi tai sitten nyt viimeistään, kun vauva syntyi niin tajusi, et sitä on oikeasti aikuinen..

Pinnille myöhästyneet onnittelut ja Nupulle tulevat onnittelut! Hauska sattuma, et syntymäpäivät on näin lähekkäin!

Täytyy käydä vielä vilkaisemassa Space ja lisäillä jonain päivänä itsekin muutama kuva. Tänään en taida jaksaa..

Pinni; selvitit tosi hyvin tämän ketjun tarkoituksen! Ja uusille, jos on halukkaita tulijoita joukkoon, tervetuloa!

Pinni: Oletko varma ettei pojalla ole atopiaan taipuva iho?Näyttää vähän atooppiselta ihottumaltakin...vai tuliko noi selkeesti aina jonkun ruoka-aineen seurauksena? Suosittelen kyllä kokeilemaan Sebamed Baby Cream rasvaa...saatiin pojalta kuiva ihottuma sillä pois naamasta.

Yö meni meillä oikein kivasti taas. Poika ei kääntyillyt,mutta herättyään kyllä makoili massullaan ja pinnoissa kiinni. Tyttö nukahti mun viereen meidän sänkyyn,mutta mies kantoi hänet omaan sänkyyn kun tuli töistä. Menen oudon aikaisin yöunille...ja nyt onkin tosi hyvä olo kun yökin meni mukavasti. Näin vaan ihan outoa unta ja heräsinkin jossain välissä kun nauroin. =))

JEE!Soitin eilen anopille lauantaista ja hän lupasi sitten hoitaa lapsia. Päästään vihdoin ulos miehen kanssa kahdestaan! ja hellettä luvattu,joten terassit kutsuu.;) Mietin jos ensin mentäisiin jonnekkin syömään...täytyy vielä suunnitella asiaa.

Rosa: Kaverillesi onnea tulevaan! Tulee varmaan olemaan aika huisketta,mutta mitä enemmän lapset kasvaa sen enemmän heistä seuraa ja kun miettii tulevaa, on parempi ettei ikäero ole suuri. Pystyvät myöhemminkin enemmän leikkimään yhdessä. Ainakin itse muistan lapsuudesta miten inhosin iso-siskoani kun hän teki kaikkea ja itse olin vielä sen verran pieni etten mukaan päässyt, meillä ikäeroa 4vuotta.

Ihania kuvia teilla Spacessa. Turhaa otan pojasta kuvia,kun ei ulkonäöllisesti oikein ole muuttunut. Voisin koittaa napata kyllä konttausasento kuvan joku päivä. =)

Tuosta kolmenkympin kriisistä...mies tulee joulukuussA 29 ja vähän taitaa jotain kriisiä olla päällä. Joskus jopa sanoo,että sen elämä on mennyt jo...siis että ei mukamas ehtinyt viihteellä hillutella tarpeeksi ja lapset tuli liian aikasin. Noihin mä olen oman mielipiteeni sanonut ja siitä onkin usein syntynyt kinaa,mutta itse kuitenkin on tehnyt valintansakkin....mieshän sitä vauvaa enemmän alunperin halusi kuin minä. Mulla on toi ikäkriisi sitten 4vuoden kuluttua edessä tai oikeastaan 3 ja puoli. =)

Täytyy lähteä kohta tytön ja pojan kanssa katsomaan eläimiä maaseutuoppilaitokselle...toivottavasti ei vaan vettä enään siinä vaiheessa sada.

Jumbis ja ryhmärämä

Jumbis, laita vaan kuvia Spaceen. Mitäs se nyt haittaa, vaikkei poika ois ulkonäöllisesti muuttunutkaan. Kiva niitä kuvia aina on katella!

Hyviä kyllä Jumbis noi sun miehen kommentit välillä. Että elämä meni jo.. :) Ei kai sentään..? Mulla ei ole vielä kolmenkympin kriisiä, tosin vasta 2,5 vuoden päästä täytän 30. Ehtiihän sitä kriiseillä sitten myöhemmin. Mun mies on jo 32 eikä sillä oo missään vaiheessa ollu mitään kolmenkympinkriisejä, että ei kai se kaikille ees tule..?

Me ei ollakaan tänään paljon muuta tehty kuin nukuttu. Heräsin ite vasta 10.30 ja olin ihan ihmeissäni, että onko kello jo niin paljon. Poikakin vielä veti sikeitä mun vieressä, yöuniaan siis, ihan outoa! Onneksi poika sitten heräsi pian mun jälkeen. Meni vasta kahdelta päikkäreille ja äsken heräsi. Meidän poika on ihan mahdottoman vilkas tapaus välillä että kai se sitten väsyttää, kun niin riehuu.

Rosan kaverille tosiaan onnea! Varmasti ihana juttu ja kuten Jumbiskin totesi, niin muutaman vuoden päästä varmasti on helpompaa jos on pieni ikäero. Siitä huolimatta mä en ihan noin nopeella tahdilla haluais uutta vauvaa. Jotenkin tuntuu, että en vaan jaksaisi.

Tosi kiva Jumbis että pääsette terassille! Nythän on tosiaan luvattu upeita ilmoja, joten varmasti ihanaa. Viettäkäähän oikein kiva ilta! :)

Mä oon tässä yrittäny pakkailla, kun huomenna lähdetään heti aamusta reissuun, juna lähtee jo ysiltä. En varmaan pahemmin kirjottele mummolasta, joten palailen taas ensiviikolla. Hyvää viikkoa kaikille!

Simba ja poju (ylihuomenna jo 7 kk, jaiks!)

jumbis, joo uskoisin, et pojalla on atooppinen iho. toi naama vaan alko tollai kukertaa tässä samalla, kun on noita kiinteitä kokeiltu. ja banaanista meni suun ympäriltä heti selkeesti punaiseksi alueet, jotka ei ennen ollu läiskäisiä. mut ei ne lähteny pois vaikka banaani jätettiinkin pois. siis ne läiskät tuli niihin kohtiin, joihin sitä tuoretta banaania osu naamassa. samaan aikaan tässä oltiin myös mun lapsuuden kodissa ja siellä on ollu koira, joten pojalla meni naama ja jalkaihot ihan ihottumille. tais olla sit koirallekkin allerginen. paitsi meidän omalle ei kai? eilen poju hiero maissia käsillään koko naamaan ja kaikki maissiin kosketuksessa olleet kohdat punoitti ja oli näppylöillä illalla. et paha mennä sanoon, et mikä tulee ja mistä ja miks. mut kiitti jumbis tosta rasva vinkistä, kokeilen sitä kyl seuraavaks. just ostettiin uusi rasva apteekista, joten voihan sekin olla sopimaton. liian monta muuttujaa on nyt tässä yhtälössä :)

poika nukku yöunia viime yönä sit 19.30 -> 8.00 eli yli 12 h. syötin välissä monesti, mut aikamoinen väsy tais olla, ku noin aikasin nukahti (norm klo 22) ja nukku noin paljon. nyt on eka haava mulla naamassa, ku poika tarras ylä huuleen ja repäs kynsillään yhtäkkisesti, auts. nyt tuli vieraita :)

Simba: Hyvää reissua teille! Mies kyllä osaa välillä valita sanansa hyvin tai huonosti. ;)

Pinni: Tota SebaMedia on myös muuten sama,mutta jotain suojavoidetta...vähän kuin sinkkivoide,mutta ei ihan kuitenkaan. Sitäkin taisin muutaman kerran pojalle laittaa,mutta Cream on kyllä parempaa.

Meen nukuttaan nyt tyttöä unille ja taidan tänään taas itsekkin mennä ajoissa!

Jumbis

Puolivuotismitat

Catriinan Amelie 68,5cm ja 8580g (syntymämitat 51cm ja 3470g)
Jumbojätin Lauri 71cm ja 8760g (synt. 55cm ja 4160g)
Nintsun pieni mies 65 cm ja 7110 g (synt. 47 cm ja 2420g)
Simban poju 68,7 cm ja 9100 g (synt 49 cm ja 3210 g)
Lauran pikkuneiti 66 cm ja 6660 g (synt. 49,5 cm ja 3480 g)
Tähden poitsu 72 cm ja 9535 g (synt. 51 cm ja 3680 g)

Köh köh vaan täältäkin! Tänään käytiin sentään vähän ulkona ja asioilla, on ollut aikeissa viikon hoitaa pari juttua, mutta eipä tullut hoidettua vasta kun nyt, kun ei vaan jaksanut lähteä! Nyt alkoi olla jo vähän pakko. Olisin samalla reissulla käyny ostaan mansikkalaatikon, mutta olivat sitten jo klo 11 mennessä myyneet kaikki yhden kaupan pihalla! Pitää vissin huomenna lähtä jonottaan heti, kun tyttö herää:D

Laura: Meillä Piiperöinen nukkuu omassa sängyssä läpi yön. Näin on ollut suunnilleen vapusta asti eli siitä lähtien, kun imetys loppui. Alkuun syötimme Piiperöisen yölläkin sylissä pullosta, mutta koska heräsi siinä liikaa, niin alettiin tehdä niin, että syötimme maidon suoraan sänkyyn. Tällöin jatkoi tai jatkaa heti hyvin uniaan, eikä siis nosteta sängystä pois vasta, kun aamulla. Ja siis illalla nukahtaa itekseen omaan sänkyyn. Silloin, kun Piiperöinen oli vielä rintamaidolla, niin hän jäi viimeistään toisella syötöllä viereen nukkumaan, usein jo ensimmäisellä. Aamutirsat me otetaan yleensä aina klo 8 maissa meidän parisängyllä yhdessä ja nyt kun oli hellettä, niin päikkäritkin nukkui meidän sängyllä (makkari varjon puolella, viileämpi nukkua sisällä kuin ulkona). Siitä vaan pitää alkaa päästä eroon, koska pyörii ja hyörii jo sinne tänne, ettei vaan satu mitään vahinkoa. Vielä riittää tyynyt ja peitot esteiksi, mutta ei varmaan kauaa...

Pinni: Sellainenkin on aika pätevä voide, kuin Hyvä salva. Se on jotain vanhan kansan juttua (ja nehän toimii aina!). Äiti sanoi (farmaseutti), että sitä vissin niinkö aina välillä tehdään joku erä ja sitten taas ei. Meillä on sitä jemmassa muutama tuubi, se käy niin hyvin kaikkeen. Tytöllä iho on kyllä ollut hyvä, kerran oli vähän vaippaihottumaa. Itellekin oon sitä käyttänyt, jos on ollut jotain. Sekin on hankala, kun vauvat kuolaa ja pitää koko ajan suussa jotain tai sitten tutti hautoo, niin eihän ne ihottumat pääse kovin helpolla paranemaan. Mutta oli kyllä kuvassa tosi ikävän näköistä ja tosi harmillista, että reagoi noin voimakkaasti!

Mulla oli tossa talvella myös vähän jotain kriisin pikasta ilmassa, siis iän suhteen. Sitä vaan jotenkin niinkö tajus, että on nyt äiti, paluuta entiseen ei ole, ei ikinä (siis en kyllä haluaiskaan, mutta silti se pisti miettimään, olen vastuussa tästä lapsesta ja minun kuuluis nyt olola AIKUINEN) ja jotenkin ajatteli just, että kun 30v tulee 2,5v päästä täyteen niin ou nou! Tuntuu, että mihin ne vuodet vierii? Aika vaan menee koko ajan nopeemmin. Mutta en kyllä ole niin ajatellut, että elämä oli tässä, oikeestaan päin vastoin, lapsen myötä se avutui aivan uudella tavalla ja hetkeäkään en kyllä antaisi pois. Osan kotitöistä kylläkin...

Simba: Onpa muuten hassua, että meillä on hääpäivät, kihlat ja hellustelun vuosipäivätkin niin samoihin aikoihin. Ilmeisesti ollaan vieläpä aika saman ikäisiä, kun taisit laittaa, että sulla 30v tulee täyteen 2,5v kuluttua, kuin myös, suunnilleen... Mies tosin on 29v. Sillä muuten ei ole mitään kriisejä. Välillä oikein oon kateellinen, kun se pystyy suhtautuun ihan kaikkeen niin rauhallisen luottavaisesti.

Mutta, mies on ollut koko illan kotona! Oli jotenkin mukava ilta, vaikka ei mitään erityistä tehtykään, ehkä just siksi? Tytön kanssa loikoiltiin molemmat lattialla ja leikittiin. Jossain vaiheessa tossa lattialla aloittelin myös askarteleen siskolleni ja hänen tulevalle aviomiehelleen hääonnittelukorttia. Jäi kesken. Pitää käydä ostaan säkkikangasta! Teen A4-kokoisen kortin, se on ihan pahvia, että jaksaa kantaa mun räpöstykset. Siis sillä säkkikankaalla päällystän sellaisen toisen pahvin palasen ja se toimii niinkö korina. Siihen sitten päälle teinkin jo paperinarusta ruusuja ja terälehtiä. Se on niinkö siis kukkakori. Koriin sitten tulee vielä satiininauhasta rusetti ja reunoille kultanauha ym. pientä koristelua. Niin ja sen pahvin päällä on sellainen valkoinen, käsintehty paperi, että ei mitään rumaa pahvia kuitenkaan näy. Minä niin rakastan askarrella! Ihanaa näpertämistä! Eka oli tarkoitus tehdä ruusut satiininauhasta myös, mutta se oli niin tuskaa, olis pitänyt olla ainakin neljä kättä! Se on niin liukasta se nauha, että purkaantu melkeintä pitä mukaa sieltä sisältä, kun sai käärittyä uutta. No, jääpä kauniit nauhat Piiperöiselle vaikka lettinauhoiksi:) Ja kyllä mulla on tapana kaikesta kankaan palasista ym aina jotain keksiä;)

Mutta, nyt lähden ottaan jotain hedelmää iltapalaksi ja menen miehen kainaloon sohvalle:)

Rosa ja Piiperöinen

ohhoh ja huhhuijjaa. on ihan reporanka, ku on koko päivä remontoitu. just tultiin kotiin. saatiin kyl aika paljon jo purettua. huomenna lähtee viimosia listoja ja keittiön kaappien jämät, jotka jäi, ku oli pakko lopettaa hommat, et naapurit saa nukuttua. sit vaatekaappeja jäi muutamat purkamatta. noiden jälkeen "vaan" enää vanhat parketit ja laminaatit pois koko kämpästä. eli pahin purkuhomma edessä.. huomenna rankkaa menoa tiedossa taas.. pakko painua petiin, oh.

HUH hellettä!

Mies on pitänyt kyllä hyvin visusti salassa lahjansa mulle...noh, meillä hajos imuri ja oon viikon tuskaillut mistä uusi jne..mies pisti aina vastaan kun sanoin,että yks tietty imuri ostetaan. Tänään kun tultiin kotia lasten kanssa kaupungilta, mies lähti ihmeen nopeesti kaupasta hakemaan "eväitä" töihinsä...takas tultuaan katoin,että mikä hitto laatikko sillä on kainalossa.
Ja se oli se imuri jota oon tässä halunnut!! Electroluxin Green!!

Iltaa! Amelielle tuli tänään 7 kuukautta täyteen. :-))) Soseet maistuu ja päivärytmi syömisten osalta on seuraava:

klo 9-10 aamupalaksi hedelmä- tai marjasosetta 1/2 tai 1 purkillinen
klo 12 lounaaksi peruna-lihasosetta 1/2 tai 1 purkillinen
klo 15 välipalaksi hedelmä- tai marjasosetta 1/2 tai 1 purkillinen
klo 18 illalliseksi peruna-lihasosetta 1/2 tai 1 purkillinen
klo 20-21 iltapalaksi hedelmä- tai marjasosetta 1/2 tai 1 purkillinen

Lisäksi imetän vielä väliajoilla ja yöllä. Nokkamukista neiti juo jo hyvin. Pitäisi tällä viikolla aloittaa viljat. Ehdotuksia? Millainen tuttipullo vellille ois hyvä? Mitkä puurot maistuvat vauvoille parhaiten? Neuvolatäti jo viime kerralla mainitsi, että neiti pitäisi totuttaa korvikemaidolle kun kolmen kuukauden päästä menee jo hoitoon...

Amelie on alkanut juttelemaan kovasti. Isovanhemmilleenkin "jutteli" tänään puhelimessa.

Lattialla viihtyy yhä pidempiä jaksoja. Syöttötuoli on myös mieluisa paikka. Mielipuuhaa on kirjojen lukeminen äidin tai isän sylissä. Pahvikantisten kirjojen sivuja osaa jo itse käännellä. Oppi jo ennen kuin 6 kk tuli täyteen. :-)))

Helteistä viikon jatkoa kaikille!

Catriina ja Amelie tasan 7 kk

Puolivuotismitat

Catriinan Amelie 68,5cm ja 8580g (syntymämitat 51cm ja 3470g)
Jumbojätin Lauri 71cm ja 8760g (synt. 55cm ja 4160g)
Nintsun pieni mies 65 cm ja 7110 g (synt. 47 cm ja 2420g)
Simban poju 68,7 cm ja 9100 g (synt. 49 cm ja 3210 g)
Lauran pikkuneiti 66 cm ja 6660 g (synt. 49,5 cm ja 3480 g)
Tähden poitsu 72 cm ja 9535 g (synt. 51 cm ja 3680 g)
Lumin tyttö 68 cm ja 7166 g (synt. 51 cm ja 3295 g)

Huh, en tiedä mistä aloittais, kun täällä on tapahtunut niin paljon =)

Meillä poitsu siis keksi ryömimisen silloin eka työpäivän iltana, reilu pari viikkoa sitten, ja ei mennyt kuin kaksi päivää sen jälkeen niin alkoi mennä siihen konttausasentoon ja siinä on nyt hytkytelty jo pari viikkoa. Jännään vaan, että milloin hoksaa liikkua sillä eteenpäin. Nyt on mennyt eteenpäin silleen "lysähtämällä" siitä konttausasennosta. Tuo konttaaminen on kyllä "kamalaa" niin kuin Jumbis sanoi, sitten tuntuu kyllä tosiaan että se vauva-aika alkaa olla ohi, nyyh...

Laura, teillä syödään jo todella isoja annoksia, hieno juttu!

Nunnu, missä numerossa oli se juttu nettipalstan mammoista? Pitää itsekin etsiä se käsiin, kun tää nettipalstailu on aika hauskaa.

Lumi, meillä vauva on nukkunut aivan eka yöstä lähtien omassa sängyssään ja omassa huoneessaan. Alussa en olisi raaskinut laittaa häntä sinne, mutta oltiin päätetty miehen kans niin. Välillä oli masuprobleemia ja jouduin sohvalla nukkumaan joitakin aamuöitä poitsun kanssa.

Ihanaa, että joillakin vauvat jo nukkuvat läpi yön! Meillä haaveillaan siitä, toisaalta tissit kyllä pakkautuu, että se ei ehkä olisi niin kivaa sittenkään. Poitsu syö tissiä noin kaksi kertaa yössä, 20 min kerrallaan. Viimeisen kuukauden aikana on ollut melkoista hulabaloota noiden öiden kanssa, on itketty niitä hampaita ja liikkumisen opettelua. Välillä on myös tuttiralliöitä ja muutaman harvan kerran voi sanoa, että on mennyt hyvin yö :)

Nuppu, teidän syömisharjoittelut kuulostaa tosi kivoilta! Tosi jännä idea antaa tuolleen vauvan päättää, että milloin ruoka alkaa kiinnostamaan niin että sitä menee ihan suuhun asti. Onko pupu istunut syöttötuolissa aina kun olet antanut kokeiluruokaa? Aiotko syöttää soseet samalla kun annat pupulle sormiruokaa?

Ai niin Nuppu, ikävä että suakin puri punkki ja vielä samaan kohtaan kuin mullakin, yäk :(

Ulla, meillä muuten vieläkin annetaan noin 4 krt päivässä ruokaa, kun ei millään saada mahtumaan päivään 5 ruokailua ja tuntuu ettei poitsu jaksa syödäkään niin paljon. Annan aamupalan, lounaan, tuore hedelmä/vihannes "salaatti" ja iltapuuron.

Lumi, meillä syötiin melko sileitä soseita noin kuukausi ja sitten olen antanut vähitellen karkeampaa ruokaa. Ensin poitsu vain kakosteli, mutta nyt menee yleensä ok. Täytyy kai jotenkin nielun/suun kehittyä että pystyy käsittelemään isompia palasia. Meillä soseet aloiteltiin noin 5 kk iässä, mutta voit varmaankin antaa karkeampaa ruokaa heti kun sinusta tuntuu, että tyttö on siihen valmis. Kokeilemalla näkee että miten menee.

Me ollaan nyt annettu tuoreita vihanneksia ja hedelmiä joko raasteina tai pieninä palasina. Ollaan maisteltu porkkanaa, tomaattia, omenaa, nektariinia, banaania ja kiiviä. Teen niistä yleensä "salaattia" poitsulle ja laitan tilkan öljyä ja välillä hieman kanaakin. Tomaatti on herkkua :) Tein viikonloppuna kala-annoksia pakkaseen kirjolohesta, päätettiin vihdoinkin testata sitä vaikka onkin se allergiaepäily. Neuvolantäti kuitenkin sanoi että ne allergiat saattavat hävitä muutamassa kuukaudessa. Söin itse toissapäivänä kalaa ja tänään annoin sitten poitsulle lounaalla lohta. Ei kyllä yhtään tykännyt! Pelkkää kalaa yhden lusikallisen ja loput sitten muun ruuan seassa, mutta hidasta oli. No ei se pelkkä kala kyllä maistunut hyvältä ilman mitään mausteita.

Nintsu ja Rosa, töissä on ollut ihan ok. Teen periaatteessa täyttä päivää, mutta nyt olen kuitenkin pitänyt yhden päivän viikossa vapaata ja teen niin pitkään kuin vapaat riittävät. Imetän edelleenkin, aamulla, iltapäivällä, illalla ja yöllä. Päivällä pumppaan ja mies yrittää antaa sitä sitten päivällä poitsulle, mutta tähän mennessä ei ole vielä oikein onnistunut. Poitsu ei suostu tuttipullosta ottamaan mitään, eikä nokkamukista, eikä lusikalla... Nyt ollaan vihdoinkin saatu hiukan ottamaan mukista, eilen poitsu joi eka kerran päivän aikana 40ml. Huolestuttaa nuo nesteet, mutta toivotaan että poitsu nyt vähitellen oppisi juomaan enemmän.

Poitsulla ja miehellä on muuten mennyt hyvin kotona. Vähän pelkäsin että menee päivät itkuksi, kun Lumi kertoi, että heillä tyttö oli itkenyt monta tuntia miehen hoidossa. Vähän "käskin" miehen olemaan ihan vaan kotona poitsun kanssa 2 eka viikkoa, että saavat rauhassa totutella toisiinsa. Mies laulaa, leikkii ja kuuntelee musiikkia poitsun kans päivisin. Päiväunet poitsu nukkuu sisällä ja on mennyt nukkumaan samoin kuin ennenkin. Normaalisti viedään vain omaan sänkyyn harson kanssa ja nukahtaa sinne. Meilläkään ei nukahda viereen vaan pitää päästä omaan sänkyyn ;-)

Tässä väliaikatietoja, nyt pitää laittaa poitsu nukkuun... jatkan myöhemmin.

Mukava kuulla Tähdestä pitkästä aikaa!

Meillä on päivä taas vierähtänyt nopeasti ja mukavasti. Tein heti aamupäivästä sen kakkupohjan ja tossa illalla täytinkin sen jo. Huomenna mansikat ja kermat päälle. Mun isä ja äiti aikoivat tulla "juhlimaan 1/2v synttäreitä" :)

Tänään olin laittamassa terassilla pyykkejä kuivumaan ja kun tulin sisään (tyttö oli jäänyt olohuoneeseen peiton päälle leikkimään), niin lasta ei näkynyt missään! Mietin siinä, että no ei se nyt kovin kauas ole päässyt! Olohuoneen pöydän alla päpätti KAUKOSÄÄDIN KÄDESSÄ! Oli jotenkin napannut sen pöydän alatasolta, vaikka ei ole edes hirveen matalalla. Siinä sitten mietin, että ehkä kohta on ihan oikeesti syytä käydä kontaten koko kämppä läpi, siis sieltä vauvan näkökulmasta, että mitähän täällä onkaan sellaista kiellettyä... Nyyh, nyyh, tuntuu ihan oikeesti, että vauva-aika alkaa loppua, kun liikkuvat ja osaavat jo kaikkea! Meillä ei kyllä mennä vielä eteenpäin, mutta kierimällä pääsee ja joutuin!

Kerroinko muuten, että maanantaina oli tullu hammas! Viime viikon loppupuolella yksi päivä ja yö oli vähän levoton ja jouduin antaan supon. Maanantaina tosiaan oli sitten "piikki" alaleuassa:) Suloista!

Huomenna, 6kk päivänä meillä on neuvola. Siispä sitten mittoja.

Nyt, kun oon tajunnut antaa isomman lautasellisen iltapuuroa, on yötkin menneet huomattavasti paremmin, vaikka ei ne oikeestaan koskaan oo hirveitä olleetkaan! Paitsi ihan eka viikolla, kun neiti oli virkeimmillään klo 1-5. Muistan, kun katseltiin miehen kanssa toisiamme, että kauankohan tätä kestää... Tosiaan nyt on mennyt n. klo 18.30-3 tai 5 asti. Sitäkään en tiedä, että herääkö tyttö tulloin nälkään vai mun rykimiseen, kun minähän en saa paljon tältä kauheelta yskältä ja flunssalta nukuttua. Maitopullolla tosin viime yönäkin saatiin nukkumaan. Ei kyllä mennyt edes 100ml maitoa, että ei nyt ainakaan hirveä nälkä ole. Ja toissa aamuna meni tosiaan klo 5 asti, heräsi, kun mies oli lähdössä aamuvuoroon ja silloin sain taas maitopullolla jatkamaan unia puoli seiskaan.

Catriina: Meillä on juotu velliä ihan ainun normipulloista, muistat vaan ostaa vellitutin eikä maito, että saa sieltä pullosta jotain. Puuroista meillä on syöty nyt n. 1kk banaani-riisipuuroa. Kotimaisia viljoja ei olla kokeiltu. Pelkkä riisipuuro oli tytöstä pahaa, niin sekoitan nyt sitä banaanipuuron sekaan, että saan senkin kulumaan. Menee hyvin noin huijaten. Banaani-riisipuuro on oikeeta herkkua:) Noista velleistä vielä, että meillä niitä ei nyt ole syöty pitkään aikaan. Silloin kauan sitten ne otettiin, kun tuntui, että yöt meni risaisempaan suuntaan. Nyt puuro korvaa vellit.

Meillä on tullut joku ihme taantuma nyt myös noihin kiinteisiin. Hedelmäsoseet menee hyvin, mutta nuo kasvissoseet... Tänään kukkakaalisose oli ihan hirveetä, vaikka on ennen tykännyt siitä. Kokeilin sitten pari kuutiota porkkanaa ja se meni. Sitä pottuahan se vissin vihoittelee, kun oon koittanut sitä nyt antaa kukkakaalen ja porkkanan seassa, mutta ei niin ei... Bataattia pitääostaa taas ja tehdä siitä. Mitäs muita sitä voiskaan kokeilla? Meillä siis nyt kokeiltu: porkkana, bataatti, kukkakaali-parsakaali ja pottu.

Nyt nukkumaan...

Helle vaan jatkuu...

Miehellä alkoi vuorovapaat ja tänään pitäs käydä poikaa näyttämässä anopille,että nähdään vierastaako vielä. Mietittiin josko noi lapset veisi sinne sitten lauantaina hoitoon....

Catriina: Meilläkin velli menee tavallisesta pullosta,vellipäällä. Tai voitahan antaa vellin nokkamukista,kun kerran Amelie juo nokkiksesta hyvin. Turhaan ei kannata opettaa pullolle.

Meillä meni taas yö hulinoidessa. Oon varmaan 2-3tuntia nukkunut koko yönä.=( Poika heräs jossain vaiheessa ja jatkuvasti sain olla sitä hyssyttämässä ja laittamassa tuttia. Maitoa en antanut,koska en halua enään opettaa yösyömiseen...vaikak sillähän se olisi varmaan heti nukahtanut uudestaan.

Mä luulen,että viljoista kannattaa ensimmäisenä aloittaa riisi tai kaura. Näillä ainakin itse aloitin...tai tolla kauralla. Nyt on melkeenpä kaikki käyty läpi ja tavallinen puurokin menee ahnaasti alas. Älytön suursyömäri toi poika. *heh*

Rosa: Voisit kokeilla perunan(tai jonkin noista) seassa vaikka kesäkurpitsaa, sipulia, maissi, herne, tomaatti..tuossa jotain. Tai sitten kokeilet vain noita ruok-aineita yksikseen...

Pitäisi mennä suihkuun,kun täytyisi taas lähteä liikenteeseen. Tyttö varmaan jää isin kanssa kotiin...tosin tuolla se mies nukkuu, tuli aamulla töistä.

Palaillaan taas...

No niin nyt ollaan takaisin ja en enää muistakaan mitä piti vielä eilen jatkaa ;-) Ainakin pottapuuhista on ollut puhetta. Me ostettiin babybjörnin peruspotta pari viikkoa sitten ja kokeiltiin, mutta poitsu ei tykännyt. Vaippa päällä on nyt pari kertaa istunut siinä tai ei varsinaisesti istunut, ollaan vain "mallattu" siihen, kun poitsu ei vielä itse istu kunnolla. Ehkä parin viikon kuluessa voisi alkaa päivittäin käymään potalla, ihan vain kokeilumielessä. Tuo Lumin kertoma systeemi kuulostaa hyvälle sitten kun aloitetaan kunnon treenit. Ne menee kuitenkin ehkä vasta ensi kesään...? Oletteko muut vielä ajatelleet, että milloin haluaisitte aloittaa pottatreenit tai että missä iässä olisi hyvä olla jo ilman vaippoja? Minä olen alustavasti ajatellut, että vuoden jälkeen aloiteltaisiin ja 1,5v olisi ilman vaippoja päivällä, yöllä pidän vaippaa varmaan tosi pitkään riippuen kuinka hyvin yöt menevät. Mutta koko homma katsellaan kuitenkin poitsun mukaan, että milloin näyttää olevan valmis siihen.

Onko kukaan muuten ostanut kuivaksiopetteluhousuja tai käyttänyt niitä? Millaisia kokemuksia? Olen miettinyt, jos ostaisi imse vimsen housuja pari kappaletta.

Catriina, meillä meni viljoista parhaiten pelkkä vehnä ja huonoiten ruis. Aloitettiin kauralla, mutta ei siitä tykännyt hirveästi. Yksi toinen mamma kertoi että ohra oli heillä mennyt parhaiten, mutta meillä taas ei siitä tykätty. Tosi yksilöllistä tuo varmaan, että kokeilemalla vaan teilläkin selviää, että mikä maistuisi parhaiten. Niin ja meillä on puurot tehty nalle, elovena tai pirkka-hiutaleista ja lisukkeena on hedelmä-tai marjasosetta pari teelusikkaa. Aloitan yleensä pelkällä puurolla ja annan niin pitkään kuin sitä menee, sitten vähän sosetta sekaan ja yleensä loppukin menee. Jos poitsu on tosi huonolla tuulella/väsynyt niin sitten annan jo eka lusikassa sosetta, joskus jopa pelkkää sosetta että poitsu tulee vähän paremmalle tuulelle ;)

Oletteko te ns. tavallisten puurojen keittäjät vielä lisänneet öljyä puuroon? Jossakin oppaassa oli siitä puhetta, mutta olikohan se vasta 1v iästä eteenpäin? Meillä ei ne yöt vaan mene ilman syöttöä ja jos se öljy pitäisi nälkää pidempään... Poitsu meni eilenkin nukkuun klo 23 ja heräsi jo klo 02, tutilla vielä yksi tunti ja klo 03 oli pakko syöttää, sillä oli ihan hirveä nälkä. Sitten klo 07 ei kuitenkaan jaksanut syödä kuin toisen tissin, mikä on mun pumppaamisen kannalta tosi huono, kun toinen rinta pakkautuu aivan liikaa ennen kuin toinen on "valmis".

Mitäs kuulumisia minä vielä laittaisin :)

Poitsulla oli eilen illalla jo syheröä mahassa (varmaan siitä kalasta) että sitä seuraillaan nyt. Yritän antaa kalaa kerran viikossa ellei mene pahemmaksi.

Poitsu on tällä viikolla ollut tosi aktiivinen liikkumisen suhteen ja jo melkein konttaa. Nostaa toista kättä ilmaan ja hivuuttaa hieman polviaan eteenpäin. Ryömimällä pääsee ihan minne vaan ja meno on tosi nopeeta. Yksi ilta meni myös itse "istumaan" oli siis sellaisessa asennossa että peppu alaspäin ja nojasi toiseen käteen sivulle, siihen meni konttausasennosta. Minua vain ihmetyttää, että poitsu ryömii ja kohta konttaa eikä kuitenkaan istu kunnolla...

Tähti ja poitsu viikkoa vaille 7 kk (huh, miltä tuntuu kirjoittaa tuo 7 kk ;-)

Kivaa kun ollut paljon keskustelus :) mä tulin eilen mökiltä niin oon ollut totaalipimennossa ja nyt poden "kaameeta kankkusta" kun kävin eilen terdellä ryyppäämässä 3 olutta! ja poltin tupakkaa! ja nyt päätä särkee =) Lueskelen rauhassa ja ajatuksella teiän jutut ja kommentoin sitten lisää... nyt buranaa ;) mutta lystiä oli!!!

Kiva tosiaan kuulla Tähdestä! Ja Tähti kiitos kun taas jaksoit selventää mulle ruoka-asioita :) Tosi hyvä että teillä menee hyvin kun sun mies ja poika on kahdestaan kotona. (Meillä edelleen vierastetaan isää, mutta onneksi teen töitä kotoa käsin useimmin kuin kodin ulkopuolella.) Kuinka pitkään sun mies aikoo olla kotona teidän pojan kanssa?

Meillä ruokakokeilut jatkuu hyvin, ollaan tähän mennessä kokeiltu porkkanaa, perunaa ja banaania. Olin yllättyny kun tytön kakka oli ihan erilaista sen jälkeen kun aloitti kiinteät, ihan kuin seassa ois ollu porkkanan palasia, vaikka soseutin porkkanan. Tosi outoa!

Pinni, en tiedä auttaako tää sun pojan ihottumaan, mutta täällä suositellaan että jos vauvalla epäillään allergiaa, niin äiti (jos imettää) jättää yleisimmät allergisoivat ruoka-aineet pois, esim. sitrushedelmät, mansikat, tomaatin, pähkinän, jne. En tiedä voitko olla vaikka viikon ilman noita ruokia ja sitten katsot vaikuttaako. Meillä ei siis oo ollu allergioita, mutta yhden mun kaverin vauvalla oli ja ihottuma parani just tolla systeemillä.

Ja vielä Pinnille piti sanoa, että tosi mukavaa että saat sellasen ihanan korun synttärilahjaks! Ne on tosi kauniita ja Suomessa ei varmaan kellään muulla paitsi mulla ja sulla oo sellasta. Ilmoita minkä valitset. Mä tykkään itse niistä koruista (mulla on kaula- ja rannekoru) koska niillä voi just hyvin ilmaista itseään ja niistä saa sellaset mitä haluaa ja koska muilla ei oo samanlaisia. Tähän mennessä aina kun asiakkaat kysyy onko mulla tytöstä kuvia, kaikki on ihastellu korua ja siinä olevia kuvia joten korua on ollu kiva esitellä. Mutta vaikea valinta sulla on edessä :)

Jumbis, laita ihmeessä konttauskuva spaceen. En muuten päässyt spaceen, onko muilla ollut sen kans ongelmia?

Meillä tyttö on alkanu pyöriä unissaan ihan tosi paljon ja nyt kääntyi ekan kerran mahalleen nukkumaan Olin ihan ihmeissäni. Aion kyllä kääntää tytön selälleen kunhan itse menen nukkumaan. Kääntyykö kenenkään muun vauva mahalleen yön aikana?

Rosa, hauska toi kaukosäädinjuttu! Meilläkin tyttö tykkää "teknologiasta" ja kaukosäädin, puhelin ja tietokoneen näppäimistö kiinnostaa kovasti.

Laura, kuvittelen tajuavani sun ikäkriisin, koska mulla itselläni oli pieni kriisi joskus 5 vuotta sitten kun valmistuin ja sitten ois muka pitäny tietää mitä haluaa tehdä "koko loppuelämän" ja ois pitäny olla aikuinen. Mulle äidiksi tulo ei ollu niin iso muutos (outoa kyllä) vaan pikemminkin kaikki on menny helpommin kuin ennalta kuvittelin. Mutta yleensä aina kun tulee uus elämänvaihe tai iso muutos, niin on ihan normaalia että on pieni kriisi.

Simban pojalla on tosiaan hieno hammasrivi kuvassa! Simba, kun palaat matkalta, niin mua kiinnostaa tietää millaista on imettää vauvaa jolla on hampaita? Itse ajattelin imettää ainakin vuoden, jos vaan voin, joten siksi mietin etukäteen, vaikkei tytöllä vielä hampaita olekaan.

Catriina, syökö Amelie ollenkaan vihannessoseita? Kysyn siksi kun tossa sun listassa näytti olevan lihaa ja sitten hedelmäsoseita ja mä oon aika aloittelija näissä vauvanruoissa (ollaan syöty soseita vasta pari päivää) joten siksi mietin.

Meillä oli aika hurja lääkäri/neuvola. Tyttö sai 6kk rokotukset ja huus ekan kerran ihan täysiä. Ennen ei suunnilleen oo huomannu rokotuksia ja on rauhottunu heti kun oon ottanu syliin, mutta nyt kun lääkäri laittoi piikin (3 eri kertaa) niin tytön koko keho reagoi ja jäykistyi ja näin hänen silmistä miten paljon sattui. Oli aika hirveetä katsoa vierestä. Mutta, kaikista "järkyttävin" juttu mulle oli että tyttö menee lääkärin suosituksesta fysioterapiaan. Kysyin onko normaalia että hän jää varpailleen kun seisotan ja lääkäri yritti taivuttaa tytön jalkoja suoraan ja ne ei oikein taipuneet, joten lääkäri epäili liian jäykkää akillesjännettä. Lääkäri sanoi että pari kertaa varmaan riittää ja sitten saadaan harjoituksia kotiin, mutta jotenkin mulle tuli sellanen olo että oon tehny jotain väärin. Nyt mietin jo ihan paineessa että ei kai tytöllä vaan oo jotain lihaksissa tai niin että pitäis leikata (esim. liian lyhyt akillesjänne). Fysioterapia on varmaan ens viikolla (soitan huomenna ja varaan ajan) joten haluisin vaan että se ois ohi jotta tiedän mikä jaloissa on. Tyttö on kyllä tosi jäntevä ja vahva, joten sinänsä ei mitään vikaa pitäis olla, mutta silti oon huolestunu. Mietin niin, että todellakin parempi korjata asia tässä vaiheessa, koska vois olla hankalampaa kun tyttö on vanhempi, ja nyt tyttö ei edes muista koko fysioterapiasta mitään vuosien päästä. Jotenkin vaan outoa koska itse olen aina ollu terve ja tyttökin on, joten oon aika shokissa. Pinni, oliko sulle shokki kun lääkäri sanoi että sun pojan jalka pitää myöhemmin tutkia? Onko sulla jotain hyvää vinkkiä miten voin rauhoittua? (Tai jos muilla on, kuulen mielelläni.) Toivon vaan etten itse oo tehny mitään väärin tytön suhteen. :(

Nyt yritän mennä nukkumaan. Mulla on jotenkin viimeiset pari yötä menny rytmi ihan sekasin, oon valvonu johonkin kolmeen asti yöllä ja sit ollu koko päivän tosi väsynyt. Tyttö nukkuu hyvin, mutta minä en...

Pikaisesti vain:

Lumi, älä huoli siitä varvastamisesta. Olen kuullut paljon vauvoja, jotka seisoo varpaillaan ja tietääkseni sitä tekee vähän kaikki vauvat jossain vaiheessa. Ja fysioterapia on mielestäni aivan hyvä juttu :) Mekin ollaan siellä oltu pari kertaa ja sieltä saa hyviä ohjeita kotiin, ainakin täällä. Poitsu on tykännyt olla "jumppaamassa" ja katselee kiinnostuksella jumppatätin kasvoja, hänen tarjoamat lelut eivät koskaan kiinnosta. Yhdelle mammalle oli neuvottu käyttämään ensiaskelkenkiä, että vauva lopettaisi sen varvastamisen. Kerro sitten miten teillä meni fysioterapiassa.

Yhteistyössä