Tammivauvat 2008 (4)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nuppu80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pikaisesti täältäkin: Lumi, pelkkiä vihannessoseita Amelie ei syö kuin muutaman lusikallisen kerrallaan. Sitten kun neidillä on hampaita (vielä ei ole) ajattelin aloittaa esim. tuoreen tomaatin, kurkun, yms.

Catriina ja Amelie 7 kk ja 1 päivä

Porkkana on muuten sellaista,että tulee kakan mukana ulos. Jos on paloja,saa odottaa myös,että kakastakin niitä löytyy...se ei kai sitten vaan sula siellä mahassa.

Hain säkillisen pieniä vaatteita kaverilta ja samalla piti tilata häneltä muutamat kestovaipat. Ollaan kestoiltu kivasti,mutta alkaa vaipat loppumaan...

Meillä on noita kuivaksiopetteluhousuja tytöllä ja sitten siirtyvät pojalle. Meil on Bright Bots merkkisiä. Noi oli malliltaan parhaimpia lasten päälle...ostin kyl Bummiksen harkkahousut,mutta liian isot ja myin en sit pois..pitäs ostaa pienemmät. Tosin tyttö jo alkanut päiväkuivaksi,käy takapihalla metsänreunassa pissalla...

Poika posottaa päiväuniaan takapihalla...saa nähdä kauan taas nukkuu. Tyttö heräs äsken ja jossain välissä ehti TAAS piirtää itsensä täyteen...*huoh*

Pitäs varmaan kävästä siellä anopilla,mutta eipä vastanut mulle puhelimeen,joten odotellaan....

Puolivuotismitat

Catriinan Amelie 68,5cm ja 8580g (syntymämitat 51cm ja 3470g)
Jumbojätin Lauri 71cm ja 8760g (synt. 55cm ja 4160g)
Nintsun pieni mies 65 cm ja 7110 g (synt. 47 cm ja 2420g)
Simban poju 68,7 cm ja 9100 g (synt. 49 cm ja 3210 g)
Lauran pikkuneiti 66 cm ja 6660 g (synt. 49,5 cm ja 3480 g)
Tähden poitsu 72 cm ja 9535 g (synt. 51 cm ja 3680 g)
Lumin tyttö 68 cm ja 7166 g (synt. 51 cm ja 3295 g)
Rosan Piiperöinen 69cm ja 7500g (synt. 51,5cm ja 3620g)

Neuvolassa on käyty ja olipahan lähtö sinne! Hui kauhistus! Tyttö siis heräsi tänään klo 5 (jihaa!), koitin saada vielä nukkumaan, mutta ei. KÄytiin vähän aikaa leikkimässä ja minä luin päivän lehden ja ei ku uudestaan koisimaan n. kuuden aikaan. Aattelin, että eiköhän se viimeistään tunnin päästä herää, niinkö yleensäkin n. klo 6.30. Mutta EI!!! Siis ihan käsittämätöntä, mutta itsekin nukuin pitkästä aikaa niin sikeesti ja me herättiin klo 9.08 ja meän neuvola oli klo 9!!! Eka en edes tajunnut koko asiaa siinä vaan istuin vängyn reunalla, että TÄH??? Kello ei siis tietenkään ollut soimassa, mitä me sillä enää, kun neiti herää aikaisin... Heh heh... Paniikissa soitin neuvolaan ja kysyin, että kauanko meidän aikaa on vielä jäljellä... Käski meidän tulla heti kun ehditään (jos ehditään) ja että klo 10 asti on aika, mutta klo 10 alkoi puhelinaika ja sanoi, että nyt on ollut tosi hiljaista, että ei nyt poikkeuksellisesti haittaa, vaikka menis yli sen klo 10. Ja menihän meillä eikä sinne kukaan soittanut. Semmosta, sanoinki sille terkkarille, että oon ollut viikon kipeä ja nukkunut huonosti ja nyt sitten sain viimein kunnolla unen päästä kiinni ja noin kävi... Se oli vaan hyvillään, että olin saanut nukutuksi:)

Neiti oli kasvanut pituutta kuukaudessa 4cm!!! Painoa oli tullut n. 700g. Tasan 7,5kg oli nyt paino ja pituus tosiaan tuon 69cm.

Lumi: Älä ole huolissasi, vaikka helppohan se on sanoa... Meillä tulii 2kk neuvolassa myös sellainen juttu, että piti seurata tarkkaan käyttääkö tyttö vasenta kättä kunnolla, kun sanoi silloin, että näyttää paljon "laiskemmalta". 3kk lääkärineuvolassa se tarkastettiin ja oli ihan ok. Tiedän, että se säikäyttää ja hetihän sitä tulee syyttäneeksi itseään. Odota kuitekin rauhassa se fysioterapia. Se on varmasti vain hyväksi tyttärellesi ja toivon ja uskon, että kaikki on kuitenkin hyvin:)

Tuosta pottailusta ja kuivaksi opettelusta oli puhetta. Ajattelin ihan tässä pika puoliin ostaa sen potan ja alkaa harjoitella aina silloin tällöin. Ei siitä mitään stressiä oteta ja katellaan miten tyttö siihen suhtautuu. Pitäisi myös joku pottalelu/kirja ottaa käyttöön, jota siis kateltais vaan siellä potalla. Kuivaksi opettelu sitten mahdollisimman pian, mutta tytön ehdoilla jälleen eli koska on itse valmis.

Neuvolassa lupasi alkaa käyttää syöttötuolia. Selkä ei ole enää pyöreä (5kk neuvolassa vielä oli jonkin verran). Ei kuitenkaan mitään pitkiä aikoja. Tänään tulee mummo ja pappa kahvittelemaan, niin pitää ottaa tyttö kahvitteluun mukaan ja ikuistaa hänet syöttötuolissa 6kk päivänään:) Mansikkakakunkin sain jo koristeltua:)

Mutta, nyt korjaamaan kakka...

Rosa ja Piiperöinen tasan 6kk!

Pikaisesti kommentoin.. mummolaan päästy ja tosi hyvin meni junamatka. Poika nukkui melkeen koko matkan ja ne ajat kun oli hereillä niin oli oikein hyväntuulinen. Poika sai muuten hauskan kommentin junassa, meille sattui semmonen perhehytti ja siellä oli semmonen vanhempi setä. Hän katsoi poikaa ja sanoi että onpas siinä rauhallinen lapsi. Sitten oli hetken hiljaa ja jatkoi "no yleensä vauvat itkee vaan alle 1-vuotiaina, eikös tuo ole jo jotain 2-vuotias?" Heh. Setä oli kummissaan, kun sanoin että vasta puolivuotias. Eipä tainnu sen sedän lähipiirissä olla pieniä vauvoja..

On kyllä ollu lämmintä, käytiin tänään pojan kanssa uimassakin, laitoin kuviakin Spaceen. Pojalla on tänään 7 kk-päiväkin. Kyllä aika menee vaan nopeaan..

Lumi, nuo hampaat ei haittaa millään lailla imetystä. Poika osaa imeä tosi nätisti eikä hampaita edes tunne imettämisen aikana. Joten hampaista ei ole mitään haittaa. Alussa kun hampaita tuli, poika puri muutaman kerran mutta onneksi se sitten loppui lyhyeen.

Sori pakko lopettaa. Sori kun en nyt kerkeä kommentoimaan teidän juttuja, mutta täällä on kaikennäköstä hommaa. Pikkusiskolla on sunnuntaina rippijuhlat niin täytyy vähän auttaa leipomisessa ja nyt lupasin mennä värjäämään hänen hiukset. Täytyy siis mennä. Kirjottelen taas paremmalla ajalla ja viimeistään sitten, kun olen taas kotona. Luen kuitenkin juttujanne ahkeraan.

Hauskaa viikkoa kaikille ja nauttikaahan lämpimistä ilmoista!

Simba ja poju 7kk

noniin, nyt oon taas elävien kirjoissa :)

Lumi, mietit tota sormiruokaa ja meillä siis on tarjottu nyt pupulle noin 2 viikkoa sormiruokaa eli keitettyä kasviksia sormen kokoisina palasina ja esim luumun puolikas sellaisenaan, maissinaksuja jne ja muutaman päivän tarjoamisen jälkeen pupu keksi laittaa ne suuhun. Eli idiksenä on antaa lapsen oman tahdin mukaan ottaa mukaan ruokapöytään ja tarjota käteen sellaista ruokaa jota voi imeskellä tai muusata suussa. Musta tuo sormiruoka on kiehtova ajatus kun lapsi kaikilla aisteilla tunnustella ruokaa :)

Eilen sitten ekaa kertaa annettiin muusattua pottua lusikalla pupulle ja pupu oli todella innoissaan. Söi melkein kokonaisen potun ja mitään ei tullut ulos vaan kaikki meni massuun saakka. Jos pupu meinas ottaa lusikan käteen, annoin sille oman lusikan käteen ja jatkoin syöttämistä. Tänään ei ottanut omaa lusikkaa vaan osas loistavasti avata suun.

Lumille vielä tuosta varvistamisesta... Mä oon ymmärtänyt että se varvistaminen haittaa sitten kun opettelee kävelemään mutta luulisi että noin pienellä se on vielä "normaalia" kun ei vielä edes paljoa liiku edes makuuasennossa ;) Ainakaan sä et varmasti itse ole tehnyt mitään väärää! Ja siis on se hyvä että tuollainen asia huomioidaan ja tsekataan ennemmin vaikka "turhaan" fysioterapeutilla mutta toivon ja uskon että se lääkäri on sut säikäyttänyt turhaan.

Pinni, juu pupu on sellanen sotalapsi kyl siinä kuvassa :) En tiiä onko se kuvan mustavalkoisuus vai mikä sen vaikutelman tekee... Niin ja onnea sullekin ja Lauralle! Olen kyllä Pinnille pikkasen kade siitä korulahjasta ;) kenties munkin kultsilla on jonain päivänä varaa tilaa mulle samanmoinen...

Niin ja Pinni, mekin kyllä maistellaan uutta ruokaa aina se suurin piirtein 3 pvää, veikkaisin että siinä ajassa jo näkis jos ruoka ei sovi..

Rosa, Piiperöinen on kasvanut tosi kivasti! Ootko huomannut kuukauden aikana selkeästi kasvun? Meinaan vaan että musta tuntuu että pupu on kasvanut aivan silmissä kun se on vetässyt sen kilon/kuukausi :) On aivan hämmästyttävää että illalla laittaa aivan eri kokoisen tytön nukkumaan kun jonka vierestä on aamulla herännyt =)

Nyt vitsin jäätelöauto herätti pupun.... prkl

Catriinalle vielä kommentoin että me ollaan annettu pupulle jo tuoretta kurkkua sellanen pala jäystettäväksi vaikkei vielä ole hampaita ja aivan hämmästyttävän paljon noilla ikenillä saa syötyä että kokeilkaa tekin vaan antaa sitä kurkkua :) kyllä se pehmeä sisus ainakin uppoo melko nopeaa vauhtia meillä, kuori siis jää tietty jäljelle =)

Lumi: Älä huoli tuosta varvistamisesta. Meillä tyttö teki sitä vielä yli 1vuotiaana. Yleensä varvistus kai häviää siinä vuoden iässä pois,mutta ei kauheen yleistä jos menee yli tuonkin. Eikä se kyllä meillä ole haitannut kävelyyn mitenkään...vauhti vaan lisääntyy! =)

Käytiin anopilla ja sinne noi lapset sitten lauantaina menee yöksi. Tyttö olisi halunut jo jäädä...poikakaan ei vierastanut enään mummia.

NYt töllöä ja sit unille..jos saa unta tässä kuumuudessa.

siis kuinkanopeasti teidän vauvat oppi siihen, et jotain laitetaan suuhun lusikalla??!! nupullakin heti oli innoissaan suu auki.. siis ollaan nyt 10 päivää (5 bataatti pvää ja 4 maissi, 1 banaanipäivä) aktiivisesti joka päivä kerran yritetty syöttää ihan muutamaa 2-3 tl satsia syöttää pojalle. ja ei, ei aukee suu. ei halua syödä, työntää ruoan vaan ulos. tänään jo heitin hanskat tiskiin sille, et yks maku kerrallaan ja avasin hedelmä soseen, päärynän ku aattelin , et siitä maustako se mättää, ja ei uponnu. se oli vielä kaiken lisäks pahaa pojan mielestä, kakoi ja irvisteli. siis mikä mättää? eikö poika ole vielä kypsä syömään tollasta ruokaa? maissinaksua ei ymmärrä laittaa suuhun vaan hakkaa sillä maata tai itseään tai mihin nyt sattuukaan osumaan. pitäsköhän mun odottaa vielä tovi ja antaa aina välillä just jotain kurkkupötköjä käteen ja kattoo olisko menossa suuhun? ne kiinnostaa kauheesti, mitä me syödään, mut omalle ruoalle ei sit aukee suu. mut ku mun jäätelöä työntää suuta kohti ni jo aukee. ?

lumi, en ole ajatellu, et jättäsin itteltä mitään pois. en syö sitrushedelmiä, mansikoita tuoreena vaan tosi harvoin nyt kesällä, ittelläkin tulee niistä kutinaa suuhun. pähkinöitä en syö, ku en tykkää ja hasselista tulee kutinaa ittelle. kirsikkatomaattia nyt syödään aika usein, mut on aikoja, jolloin ei tomaattiakaan syödä. ehkäpä se on vaan sitä atopiaa, joka pahenee vaan aina välillä, jos ihottumaan osuu ruokaa...? täytyy käydä jossain vaiheessa ihotautilääkäris, jos ei toi naama parane. niin ja siis nyt se on hiukan parempi suun ympäriltä, mut toiseen poskeen on tullu uutta..hoh.

lumi, kommentoin sitä jalka asiaa myöhemmin, nyt pitää mennä..

Hyvää aurinkoista huomenta!

Yö meni taas poikaa nukuttaen...en edes tiedä monta kertaa oli mahallaan sängyssä ja pölötteli. Siellä se harjoitteli konttausta jne...*kiva kiva*

Pinni: Meillä on nyt tainut kuukauden avata suunsa innoissaan kun ruokaa saa. Tosin ruokamäärätkin on lisäntyneet sen takia. Kokeile vaikka porkkana antaa käteen,jos se eksyisi suuhun...tai sitten pidät vain taukoa kiinteistä.
Itselläni on atopia todettu ja onneksi on nyt monta vuotta pysynyt kurissa. Mulla meni se niin pahaksi,että olin päätä myöten sellaisessa "mätänevässä" ihottumassa...ei kivaa 8-luokkalaiselle...onneksi sain sellaset tökötit,että "parannuin". Nykyään taitaa olla niin,että saa vettäkin käyttää mielin määrin..itseni kohdalla se kiellettiin,että max.2/krtaa viikossa suihkuun. Toivottavasti poika parantuu..kokeile noita rasvoja.

Voi tsiisus kun väsyttää!Tänään pitäs vielä jaksaa tehdä kaikkea...ja kuumakin on!

Palataan...

Pinni, laitoit että kerran päivässä olette kokeilleet antaa kiinteitä. Meille neuvolantäti sanoi, että kannattaa kokeilla useita kertoja päivässä esim. 5krt ns. normaaleilla ruoka-ajoilla ja varsinkin silloin kun vauva on hyvällä tuulella ja virkeä. Kannattaa ottaa myös itselle aina jotakin purtavaa/juotavaa ja syödä esimerkiksi. Meillä poitsu katsoo mielenkiinnolla, kun laitan ruokaa suuhun tai juon ja silloin hänelläkin alkaa yleensä suu "napsamaan" ;-) Ja tosiaan parin päivän tauonkin voit ihan hyvin pitää ja aloittaa sitten uudestaan. Olet varmaan jo koittanut silleen alahuulta hipaista lusikalla... mutta jos et niin joillakin se saattaa auttaa... ja meillä joitakin kertoja "huijattiin" tutilla/lelulla, kun tutti/lelu lähesty suuta niin suu meni ammolleen ja sitten vaan lusikkaa suuhun ja söi ihan mielellään, mutta välillä se suu vaan ei meinaa aueta. Tsemppiä!

Pinni, Amelie oppi syömään kiinteitä ihan eka kerralla kun niitä hänelle annoin. Syynä tähän oli varmasti se, että olimme antaneet D-vitamiinin lusikalla hänelle kaksiviikkoisesta saakka. Suu aukeaa heti kun lusikka lähestyy. Neiti on ollut myös mukana meidän ruokailuissa suht aina. Kun me syödään, hänkin pureskelee ihan kuin suussa olisi ruokaa. :-) Varmasti pian onnistut!

Catriina ja Amelie 7 kk ja 2 päivää

Vielä jatkoa edelliseen: Jos maku ei sitten miellytä, suu ei aukeakaan enää toista kertaa. Silloin aloitan Aaa aaa-maiskis-maiskis -leikit, mutta aina ei nekään tehoa.

C ja A

Pinni, mäkin ehdottaisin että useammin tarjoisit pojulle sapuskaa... tai että ottaisit sen usein pöydän ääreen kun itse syötte. Sitte jos kiinnostaa teidän ruoka niin voi siinä sun lautasella olla jemmassa joku kurkun palanen niin annat sen sille käteen niin se ois niinku muka sun omaa ruokaa ;) kyllä se suu alkaa tosiaan napsaamaan niinku Tähti sanoi kun poju näkee että tekin syötte usein... Vauvat kuitenkin taitaa aika lailla jo haluta matkia. Voimia sinne, kyllä se pikku filosofi hetken pohdittuaan asiaa alkaa näyttää taitojaan ;)

Huh, kun on poikki olo, ollaan oltu kaksi päivää neidin kanssa menossa ja ihana kun on tiedossa kotipäivä! Reppana on ihan väsy, kymmeneltä meni jo päiviksille, normaalisti vasta yhdentoista jälkeen.

Jumbis; kurjaa kun pojan yöt on menneet levottomiksi.:( Ehkä ne siitä pian rauhoittuu, kun liikkuminen tulee tutuksi.

Pinni; sanoisin noita samoja ohjeita mitä muutkin, eli tarjoa useammin ruokaa ja tosiaan siinä samalla kuin itse syötte. Meillä maissinaksut menee, että ei näy kuin vilahdus, kun neiti saa itse syödä niitä samalla kun me syödään. Ilmeisesti tosiaan ottaa mallia syömisestä. Meillä oli silloin eka viikko, että neiti ei tahtonut avata suuta, mutta sitten kokeilin soseuttaa perunan ja porkkanan keitinveden kanssa, niin johan alkoi upota! Neiti ei tykännyt, kun sekoitin rintamaitoa joukkoon.

Lumi; aivan varmasti säikäyttää tuollainen! Mutta kokeilin meidän neitiä "seisottaa", niin varpaillaan on melkein koko ajan. Eiköhän se ihan normaalia ole. Ja älä vain itseäsi syytä, et varmasti ole tehnyt mitään väärin!

Aivan ihania kuvia olitte lisäilleet! Simban pojan hampaat on kyllä mahtavat! Meillä on edelleen ne kaksi hammasta, vaikka viime viikko uutta tehtiinkin, ei ole vielä tullut pintaan. Rosa; Piiperöisellähän on paljon hiuksia, ihana pinni.:) Meillä on vielä "kalju
keli"..

Minun imetys taitaa loppua ihan lähiaikoina. Aamulla neiti imee hyvin ja tykkää olla rinnalla, mutta päivällä ei tahdo tissi kelvata. Jos vähänkin väärään aikaan tarjoan, niin puree ihan tosissaan! Ja ottaa kipeää! Muistan vielä raskausaikana, kun ajattelin, että jos imetys onnistuu, niin mielelläni imetän, mutta en yhtään yli kuuden kuukauden. Mutta nyt on tosi haikeaa luopua siitä, vielä äitin pikkuvauva haluaa ilmeisesti itse sanoa sopimuksen irti.:'(

Mutta nyt ulos nauttimaan auringosta!

Laura, minulle sanoi yksi doula, että vauvoilla on yleensä jossakin 7-8kk tienoilla toinen yleinen "lakkoilukausi" ja rinta ei meinaa kelvata. Hän muistutteli minua siitä, etten vain ajattelisi että se johtuu jotenkin siitä kun käyn töissä vaan että myös kotona oleville äideille ja vauvoille saattaa tulla tuo eteen. Meillä poitsulla oli eka "lakkoilu" 4kk tienoilla ja nyt on jo vähän ilmassa sellaista, pitää houkutella välillä että suostuu imemään. Vaikka olisi kamala jano/nälkä niin varsinkin päivällä tissi ei meinaa kelvata, irrottaa otettaan ja puree joskus, mutta sitten kun maitoa alkaa herua niin syö hyvin. Ihanaa... kohta pääsee töistä kotiin :) Käyn spacessa sitten kun pääsen kotiin. Hyvää viikonloppua!

Tähti; Hyvä kun kerroit tuosta lakkoilu kaudesta, en tiennytkään et se voisikin olla ikään liittyvä juttu. Nyt äsken ennen päikkäreille menoa söi kyllä taas vaihteeksi rintaa, siis ei purrut. Neitihän tosiaan tulee reilun viikon päästä seitsemän kuukautta.

Ihana ilma ulkona, neitikin oli ihan innoissaan kun oltiin tosi pitkään päivällä ulkona. Sai kelliä viltin päällä pelkällä bodylla. Täytyy mennä ottamaan vähän vielä aurinkoa, kun saa hetken olla vielä yksin ulkona, ennen kuin neiti herää.

Tyttö sai ihanat kilarit kaupassa ja huomsin kotiin tullessa,että poikahan hinaa itseään iteenpäin...menee myös konttisasentoon ja sen avulla kans liikkuu,mutta silleen et eka maahan sit taas tohon asentoon jne...

Nyt grillaamaan!

kiitti kaikista ruokavinkeistä. vinkkien toteuttamisen kans ongelmana on, et meillä ei noi ruokailut ole kovin säännöllisiä tällä hetkellä. et ei voi oikein poikaa ottaa niihin mukaan, ollaan harvoin kotona syömässä. ei saada ruokaa lämmitettyä eikä oikein viittis availla pikku lusikallisen takia niitä hedelmäpurkkeja, ku suurin osa menee sit roskiin (eikä viitti antaa vaan herkkusoseita). sit en oikee haluu kauheesti siel ympäristössä mitään ruokia sekotella. kun meillä on siis se uuden kodin remppa menossa! niin tulee syötyä mitä sattuu, millon sattuu työmaalla, jossa ei ole mikroa tai mitään keittiötä, ei jääkaappia. ei mitään muuta tarjottavaa pojalle kuin se maissinaksu, joka ei mene omassa kädessä suuhun. tänään sain syötettyä 4 naksua (niille suu aukeaa, koska se muoto on sellanen, et poika voi imeä sitä niinku tissiä..hoh), mut mitään muuta kiinteitä en ehtiny tänään testata. paitsi aamulla 1 tl päärynäsosetta (hyi olkoon ilme tuli).

olen vain yhden kerran päivässä tarjonnut ruokaa, nyt aamuisin ennen remppaa, ku illalla poika menee suorilta nukkuun, ellei jo nukahda autossa. alussa annoin yhdesti päivässä siksi, että jostain ohjeesta luin, et olis hyvä aina samaan aikaan kokeilla sitä ruokaa (joskus annoin muutaman kerran päivässä). ja et antaa aamusta, että ei sit yötä myöten tule ongelmat. annoin siis lounaalla aina muutamat lusikalliset. se huulten hipaisu ei auta.. kun näkee lusikan, suu on tiukasti supussa niin kauan, kunnes lusikkaa ei enää ole näkyvissä.

no ei tässä ole mikään kiire vielä, 6 kk ei ole edes täynnä ja senkin jälkeen ehditään opetella rauhassa. tää vaan meni just näin, ku pelkäsin, et ku meillä on kaikkee muuta mietittävää ja hommailtavaa pitää ton ruokailun olla samaan syssyyn näin vaikeeta. tästähän "pelosta" kerroinkin jo joskus, ku pohdin koska alottasin maistattaan ruokia.. lapsenvahti oli koko päivän, joten sain itte olla täysillä mukana. kävin vaan imettämässä aina välillä. niin ja banaani olis tosi helppo antaa myös raksalla, mut ku siitä tuli sitä ihottumaa, hitto vie! oon vähä huono antaan muita hedelmiä, ku oon ite allerginen kaikille omenan kaltasille..luumut, nektariini, persikat, päärynät.. joten en koe, et niitä on edes olemassa..en näe siis kaupassa muuta ku banaanit, appelsiinit, melonit ja rypäleet :) melonia onkin jääkaapissa, voisin antaa sitä huomenna, ku leikkaan sen jo aamulla palasiks. se olis ainakin makeaa! kaikki olis varmasti paljon helpompaa, jos olis vaan kotona ja ei olis menossa tuol hommissa kaiket päivät..mut näin mennään nyt, tällä menollahan siellä on jo pian valmista :) mutta poika on muuten niin iloinen, tyytyväinen ja muutenkin ihana, että se saa hyvälle mielelle vaikka ruoka ei maistuiskaan! taas naattina keskityn vaan omaan tarinaan, mut on mentävä nukkumaan. ehkäpä huomenna jaksaisin taas vastailla muutakin.

tais olla aika sekava selitys, ku on pää ja kroppa ihan naatti rempan takia. :) ZZZzzzZZ

Kiitos Tähti, Rosa, Nuppu, Jumbis ja Laura myötätunnosta ja kommenteista. Mä oon ylireagoin aika helposti ja todella säikähdin kovasti ettei tytön jaloissa vaan ois mitään vakavaa/pysyvää vaivaa. KIITOS kun jaksoitte kuunnella vuodatuksen!

Mun tyttö on nyt oppinut vilkuttamaan! Kun sanon hei hei ja vilkutan niin hän heiluttaa kättä ja hymyilee! Kohta oppii varmaan taputtamaan, koska aika usein kun ollaan laulettu joku laulu, niin taputan (koska tyttöä aina naurattaa kun taputan) niin nyt hän on alkanut huitomaan käsiä siihen malliin että ilmeisesti yrittää taputtaa :)

Rosa, aika hurjaa että sä myöhästyit koska vaikutat sellaiselta joka on aina ajoissa :) Mä oon myöhästyny melkein joka lääkäristä ja synnytyksen käynnistämisestäkin me myöhästyttiin 3 tuntia miehen kanssa... Suomessa oon ihme ja kumma ajoissa melkein aina, mutta täällä on vähän rennompi meininki.

Kiva kuulla ettei hampaat haittaa imetystä. Mua on imetetty pitkään ja itse ajattelin imettää ainakin vuoden jos vaan pystyn.

Me ollaan syömisen suhteen edetty ihan hienosti. Nyt tyttö syö puoli purkkia päivässä, kerran päivässä, mutta teidän ehdotuksesta aion ehkä ens viikolla kokeilla syöttää pari kertaa päivässä. Tosin me ollaan vasta alle viikko syöty kiinteitä, joten ei tässä vielä mitään kiirettä ole. Varmaan kuukauden kuluttua voidaan kokeilla tota sormiruokaa.

Tuli mieleen vielä Pinnille syömisestä, että ootko kokeillu antaa sun pojalle lusikkaa käteen (ilman ruokaa, siis pelkän lusikan) niin että hän saa rauhassa leikkiä sillä ja laittaa suuhun? Meillä tyttö ainakin laittoi lusikan heti suuhun, joten pari ekaa päivää kokeiltiin pelkällä lusikalla "leikkimistä", jotta tottuisi ja se tuntui auttavan, koska nyt tyttö avaa suun heti lusikan nähdessään.

Hyvää viikonloppua kaikille!

lumi, poika hakkaa kaikella, jonka se saa käteen, ei siis laita suuhun. mut en siis kuitenkaan ole antanu sille lusikkaa. ehkäpä täytyy kokeilla. olen muutaman kerran syöttäny sylissä sillai, et poika pitää lusikasta kiinni ja ohjaan sen suuta kohti. ekalla kerralla tämä huijaus onnistui, mutta tokalla kerralla, kun olin jo, että jee, näinhän tää toimii.. ei se enää toiminukkaan :) se on kuulkaas sellanen vänkäilijä ton ruoan kaa, että!

lumi vielä siitä jalasta kysyit. siis se siellä sairaalassa olo oli jotenkin sellasta pumpulissa tallomista ja ihan outoa, kun oli ihana vauva meillä. otin sen lääkäriin p assituksen tosi rauhallisesti vastaan, koska ajattelin kuitenkin, et se ei haittaa mitään, kun poika on kuitenkin muuten ihan terve. kosmeettinen haitta jossain jäsenessä ei missään nimessä haitannut. ymmärrän sun paniikin siitä lääkärin lähetteestä. hyvähän siel fysioterapiassa on käydä, niin saatte jotain harjoitusohjeita. tosi monet vauvat tietääkseni varvistelee. älä huoli, kyllä sun ihana pirtsakka tyllerö varmasti pääsee eroon siitä!

lähti vähän aikasin ja jotain tuli nimenkin perään..

Tänään lähetään miehen kans ulos. Lapset menee anopille yöksi..pari kaveria tulee meille iltaa viettämään,eli ihan kaksistaan ei olla...ja syödään kunnolla ihan kotona.
Toivottavasti ilta menee hyvin..ja mikä parasta,aamulla saa nukkua pitkään!!
meinas epäonnistua meidän iltakin kun eilen anoppi snaoi,että saattaa olla kipee..onneksi ei ollutkaan mitään vakavaa,etteikö voisi lapsia sitten hoitaa...

Ongelma taas...mitäs sitä laittaa päälle.Ihme etteikö mukamas omasta kaapista löydy mitään,vaikka pursuaa vaatteita..*heh*

Täytyy lähteä ostaman juomaa ja valmistella lasten tavarat valmiiksi. =))

Yhteistyössä