Tammivauvat 2008 (2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
lumi, pojalla on sellanen verisuonijuttu jalassa. sen voi nähdä niistä mun kuvista, joissa poika on vaippasiltaan tai sit kylvetyskuvassa, näyttää mustelmaiselta. polvessa siis joku verisuoniepämuodostuma.. ei kukaan tiedä, et mikä se on tai mistä johtuu. sitä käydään näyttään uudestaan sit ku poju on puol vuotta. sitä siis epäiltiin siel laitoksella syntymän jälkeen, et jos se tulee haittaamaan konttaamisvaihetta, ja siks sitä pitää tarkkailla..

aika ihanaa, kun tarkalleen tietää, koska poika rupee nukkumaan! sillä on nykysin siis 1,5 h valveillaolo. sit samantien lähes, kun aika tulee täyteen alkaa silmät luppasta ja uni tulee. nukkuminen on tosin määrittelemättömän pituinen, se voi olla 20 minuutista 4 tuntiin.. mut toi valveaika aina sama :) joten sen pohjalta voi vähän suunnitella menoja, et kannattaa lähdöt ja lenkit ym. ajottaa ton nukkumavaiheen alkuun. jee, olen niin innoissani asiata, kun tuntu alussa ja ehkäpä vielä muutamia vkojakin sitten, et ei ole mitään tolkkua missään rytmeissä.. nyt me vaihdettiin miehen kans nukkumapaikkoja ja näin kellon aina syöttöhetkillä, joten nyt osaan siitäkin vähän kertoa. eli nukkumaan mentiin eilen klo 22.30, eka syöttö 2.30 ja tokasyöttö 4.30, sit kolmas syöttö jossain ton ja klo 8 välissä. oon muuten heränny öisin syöttään poikaa, kun se imee rannettaan ihan hullulla raivolla. siis se maiskutus on herättäny mut korvatulppien läpi!! ei siis ole itkeny ruokaa pariin yöhön.

tänään pitkästä aikaa neuvola, edelinen olikin viimeks 6 viikkoisena, musta niitä on ihan liian harvoin..ku olis kiva tietää useammin, et miten paino ja pituus kehittyy. no nyt aamu toimiin.

Meillä on kahtena päivänä ollut ihme venkoilua päiväunet. Neiti kyllä nukkuu ihan niin kuin ennenkin, mutta eilenkin sain kaksi viimeistä tuntia käydä laittamassa tuttia suuhun tai hytkyttämässä vaunuja kymmenen minuutin välein..Oli kuitenkin silmät kiinni ja nukkuvan oloinen muuten, että en raaskinut vielä sisälle ottaa. Olisi loppujen lopuksi ollut helpompaa kun tyttö olisi ollut hereillä. Ja tänään näyttäisi jatkuvan sama peli.. huoh.. En tiedä vääntääkö mahaa vai mitä on.

Rosa, olen myös huomioinut kirjoituksistasi, että meillä on hyvin saman luontoiset tytöt.:) Aika hauska juttu.

Nyt täytyy mennä..

Laura & Pikkuneiti

Kääks Laura! Meillä oli sunnuntai ja eilinen just tuota tuttirallia ja vaunujen hytkytystä! Mutta kaikki johtui siitä, että eilen tuli sitten kahdet megakakat. Niitä siis ilmeisesti väännettiin jo sunnuntaina ja päikkärit jäi n. tuntiin. Yritettiin sitten parisängyllä yhdessä nukahtaa, mutta ei. Eilen oli vähän sama juttu, mutta vähän paremmalla menestyksellä. Tänään on nyt jo nukuttu n. 4h ja unet jatkuu... Eli meillä kaikki kätinä johtuu mahaongelmista. Mitä ilmeisimmin...

Muuten täällä ei mitään uutta... Raksalla muurataan leivinuunia, mies on isyyslomalla tämän viikon ja saanut multa siunauksen olla raksalla, että päästään mahdollisimman pian muuttamaan, ei tosin vielä ehkäpä pitkään aikaan... Tai siis se "pitkä aikakin" on niin suhteellinen käsite...

Puhelin... Moro

neuvolassa punnittiin 10 viikkoisena painoksi 5095 g ja pituutta 57,5 cm, nuppi 38,8 cm. poika kasvaa täysin -1 käyrän mukaan. meillä taaskin näytti neuvolan tätsy niitä käyriä ihan omatoimisesti. pitää kuulema tosi tosi hyvin päätään ylhäällä ja on varsinkin vatsallaan ihan hurjan pitkään ja tyytyväisenä ja pää ylhäällä. lonkatkin ojentui makuullaan, vaikka en tiedä mitä se tarkottaa, siinäkin oltiin etuajassa ikään nähden. ja ihanaa, se tätsy sano pojalle, et huomaa kyllä, että sun kanssa on seurusteltu paljon ja pidetty muuallakin ku sitterissä :) !! kun pohdin sitä, et annan pojan olla aika paljon yksin, niin toi anto mulle kyllä tosi hyvän mielen.

no niin, nyt on tulossa matka sitten syyskuussa 3 yötä reykjavik ja 8 new york. aika ihanaa, ku on reissu, jota alkaa odottaan! tilasin tänään myös asunnolle hinta-arvion ens viikoks. meinataan laittaa kämppä hiljaseen myyntiin ja kattella, olisko kukaan kiinnostunu.. syksyllä olis nimittäin mahkut myydä tää, kun tulee se 2 vuotta täyteen..lisää tilaa kaivattais ehottomasti!

taas meni näin myöhään nukkumaan meno, kun piti silitellä miehelle matkavaatteita, leikata koiran karvat, miehen ja siskon hiukset..kylvetinpäs vielä vauvelin tossa kaiken tohinan välissä. huomenna hammaslääkäri. että hävettää, kun en ole saanu korjattua mun hampaassa olevaa väliaikaista paikkaa..hampaan hajoamisesta on jo yli 1,5 vuotta ja viimeks jo ihmetteli mun aikaansaamattomuutta..hupsista. no tarkotus olis saada se kuntoon ennen syksyn reissua. hemmetti kun maksaa varmaan ainakin rapsakan 500 € pelkkä uusi hammas ja siihen sit puudutukset ja jokainen käynti ym päälle, kun joutuu yksityiselle meneen. julkisella puolella joutuis jonottaan aika kauan, eikä hinta hammaslääkärin mukaan tule juurikaan halvemmaks, et kannattais odotella pitkää aikaa.. tosin sitähän olisin tässä voinu odotella, jos olisin heti julkiselle puolelle soitellu :) mies onneks lupas maksaa sen mulle. periaatteessa ihan oikein, kun sehän sitä joutuu katteleenkin :D

Pakko tehdä hyökkäys teidän ketjuun ;) En virallisesti teidän ketjuun kuulukkaan vaikka tammimamma 08 olenkin. Mutta lueskelen teidän kuulumisia, kun on vaan kiva lukea samanikäisten lasten vanhempien kirjoituksia, ymmärrättehän :)

Mutta asiaan: Olen paininut saman asian kanssa kuin Rosa ja Laura 81, eli päiväunien rikkonaisuuden kanssa. Viimeisen viikon aikana on päiväunet menneet päin peetä, juuri tuon hyssyttelyrumban takia. Ennen nukkui neljäkin tuntia yhtään häiriintymättä ja nyt ekan tunnin nukkuu ok ja sitten just 5-10 min välein kitinää silmät kiinni ja ei rauhoitu kuin heiluttelemalla vaunuja.. Minä luulen että liittyy tähän 3kk:n ikään, koska Vauva-lehden jutussa olleen tiedon mukaan tässä iässä vauvan unirytmi muuttuu, eli tämä syvänunen yms.. Meillä on tasan tarkkaan tuo tunti ja sitten se alkaa, koska sitten se uni muuttuu jotenkin... Ja muistelen että esikoisen aikaan sai myös käydä tässä vaiheessa heiluttelemassa hermoromahdukseen asti viiden minuutin välein. Eilen ja toissapäivänä annoin vähän enemmän huutaa vaunuissa, tarkistin että kaikki on ok ja heiluttelin hiljakseen, mutta en lähtenyt rallia vetämään soralla (mikä rauhoittaa kyllä..) ja sillä seurauksella pienen huutokonsertin jälkeen nukkua posotti loppupätkät hyvin, mutta ei sitten millään meinannut rauhoittua sen tunnin jälkeen ja päätin että pitemmälle en lähde kävelylle... Minä olen varmaan raaka äippä mutta jos vauva oppii että nukahtaa vain soralla, niin avot, muuta ei tarvitakkaan, aina siis vain soralla...

Muistaakseni tämäkin vaihe menee ohi ajan kanssa!

Iloista kevään odotusta tammimammoille!

Moikka

mua alkaa pian ärsyttää nuo yöt.. Ennen pupu nukkui useamman tunnin pätkiä ja nykyään ne pätkät on puolen tunnin mittaisia :( Vakioksi on myös muodostunut se että pupu alkaa vääntelee ja itkee 23-02 välillä milloin ei siis nukuta lainkaan. En tiiä sitte oisko nää unet nyt menny vituroilleen kun oon yrittäny alaa nukuttaa ilman tissiä (mikä ei siis vieläkään onnistu). ainoo mikä toimii on 3-4 tunnin päikkärit vaunuissa...

Tuntuu kun ois pieniä kiviä silmissä kun unettaa niin paljon :( Eilen sain siskolta babybjörnin kantorepun missä pupu ei tuntunut viityvän.. no täytyy alkaa totuttelee.. Eilen sisko myös kertoi että meiän pupu vaikuttaa masuvaivaselta ja mä en oo koskaan aatellut että se itkee masua ku se on kuitenkin lakannut itkemästä tissillä.. Pitäis varmaan kokeilla nyt jotain masuvaivatippoja... mitäs niitä oli?

Piitu, meilläkin nukataa paremmin mitä soraisempi tie ;) Pitäisköän alkaa kantaa soraa parvekkeelle...

Nyt taas jatkamaan vaikka nukuttais...

Nuppu, jossain sanottiin, että tissin antama läheisyys/lohtu voi auttaa vauvan mahakipuihin tai sitten äidinmaidossa olisi kuulema joitakin ainesosia, jotka helpottais kipua. Olikohan tuo jossakin imetys-sivuilla? Tiedä sitten onko totta, mutta voihan tuo läheisyys ainakin antaa paremman olon vauvalle :)

Poitsu alkanut nyt ääntelemään sellaista kurlausta ja "leijonan karjuntaa". On aika hauskan kuulosta, kun yrittää silleen ärhennellä ja oikein keskittyy välillä tekemään niitä kovia ääniä. Ihana kun "juttelee" jo niin paljon =))

Rintaraivareita ollut taas jonkun verran, mutta aamulla taas meni hyvin. Aika kiireistä ollut nyt, kun kaikenlaisia asioita hoidettavana ja tänään ajattelin olla koko päivän vaan kaksistaan poitsun kans kotona. Minusta tuntuu, että aika menee liian nopeeta koko ajan ja ahdistaa koko ajatus, että pitäis mennä töihin niin pian ja olla erosta pikkuisesta päivät ja välillähän voi joutua tekemään ylitöitäkin niin en tiedä mitä siitä tulee...

Nyt se murunen heräilee pikku torkuiltaan, moikka!

Tähti ja poitsu reilu 3,5kk

Piitu ja Nuppu, meillä on kanssa univaikeuksia. Tosin erityisesti öisin. Yöt on ihan mahdottomia, toisaalta alan jo tottumaan siihen tunnin välein heräilyyn kun sitä on kestänyt jo varmaan pari viikkoa. Eka pätkä on aina pidempi, peräti 2 tuntia.. meillä poju menee yleensä 22 nukkumaan, sitten eka herätys siinä 0.30-1.00, sitten seuraava herätys klo 2 tai 3 ja siitä eteenpäin 4,5,6,7,8,9 ja kymmeneltä noustaan ylös.. ennen noustiin jo aiemmin, mutta noitten tiheitten yöheräilyjen takia olen ottanut "oikeudekseni" nukkua vähän pitempään. Öisin kelpaa vain ja ainoastaan tissi. Päiväunetkaan ei enää ole kovin sikeitä/pitkiä.

No, toisaalta elämä on nyt kuitenkin muulla tapaa helpompaa kuin ennen. Poika viihtyy itsekseenkin välillä, joten saan tehtyä kotihommia vaikkei pojan päiväunet niin pitkiä oliskaan. Poika kattelee mielellään jos mä laitan ruokaa, pesen pyykkiä tai tyhjennän astianpesukonetta. Imurin äänestä hän tykkää kans, joten saan talon mainiosti imuroitua samalla kun poika makoilee olkkarissa. Ennen se oli täysin mahdotonta, sillä poika hätääntyi heti jos vaikka 20 sekuntia joutui olemaan ilman syliä.

Vitsit eilen taas onnistuin.. leikkasin pojan kynsiä ja yhestä kynnestä tuli sit vähän liian lyhyt. Verta oli joka puolella. Ei poika itkenyt yhtään, mutta mua hävetti oma osaamattomuuteni. Vielä puolen tunninkin päästä sitä verta tuli. Oon kyllä miettiny, että on vain ajan kysymys koska näin käy. Se kynsien leikkaaminen on niin älyn vaikeeta, kun poika riuhtoo käsiään koko ajan. Ja vaikkei riuhtoiskaan, niin silti se kynsien leikkaaminen on mun mielestä vaikeaa kun ne kynnet on niin pienet.

Onkos muilla jo kädet löytyny? Meillä poika on löytäny oikean kätensä, sitä hän tuijottelis aamusta iltaan. Hupaisan näköistä. Jostain syystä vasen käsi ei kiinnosta yhtään. Ehkä senkin vuoro vielä tulee..

Joko teille on tullu veronpalautustiedot? Mulle tuli palautusta yli 1000 e, jee. Osasin kyllä odottaakin, viime vuonna ostettiin tää talo, enkä laskenut veroprosenttia korkojen vuoksi. No, eiköhän ne rahat mene säästöön suoraan, kotihoidontuella tulevat varmasti enemmän kuin tarpeeseen.

Simba ja poju 3 kk 3 viikkoa

Moikka taas!

3kk neuvola eilen meni hyvin. Poitsulla painoa tullut kuukauden aikana kilon, mut pituuskasvu vähän notkahtanut, kun käyriä katseli. 7,01 kg ja 61,1. Tosin, kun mitattiin tuota pituutta niin poitsu oli ihan selkä mutkalla, ja olinkin sanomassa siitä, niin täti posottelil jo koneelle kirjailemaan ja tuhahdin siinä sitten itsekseni että olkoon. Kuulemma tosin normaalia vaikka vähän notkahtaakin, ollaan vielä 0 käyrällä kun alussa tuo kasvaminen oli aika lailla raketin lailla :D Kunhan vaan jatkossa taas kasvaa.

Muuten kaikki tosi hyvin, seuraa hyvin, sai loistavaa huudon kun kokeili nostaa kädistä poikaa istuun, kun pää seuraa niin hyvin. Tosin hirveän hyvin ei kuulemma vielä käytä olkapäitään avuksi kun nostelee päätään, mut kun laitettiin siihen asentoon niin pää oli kyllä niin korkealla, ettei sinänsä jaksamisesta kiinni, taisi vaan olla poitsun laiskuutta ;)

Samoin rokote annettiin, ja meillä ei tullut mitään ongelmaa siitä. Hetken muuttui tomaatin väriseksi huudon kera, mut pian jo rauhoittui. Olin kanssa varannut suppoja yöksi, kun ajattelin et jos tarttee, mut poika yllättikin koko perheen. Jäbä ei todellakaan itkenyt ja herättänyt koko perhettä, vaan päätti ensimmäisen kerran eläissään nukkua koko yön läpi :):):) mä olin aamulla ihan halolla päähän lyöty, et ei voi olla totta. 22:30-6:30 eli 8 tuntia! Eikä vaikuttanut siis mitenkään kipeältä, aamulla oli virkeä, söi hyvin ja nyt aamupäivänkin ollut hyvällä tuulella. Siis lisää pikkejä vaan meille kun kerta yöt saa nukkua ;) no ei vaiskaan.

Mut saatto olla siis ihan sattumankauppaa tuo yö, mut tulipa kerrankin nukuttua ja kuten te kaikki tiedättä, on kyllä tarpeen ja pitkästä aikaa ihan uusi kokemus. Mut, odottakaa huomiseen, niin varmaan taas kirjoittelen et viime yö meni ihan pyllylleen, kun nää on muutenkin niin vaihtelevia :)
Poitsu on kanssa ruvennut jokeltelemaan kovasti. Hirveästi kertomista aina välillä. Tulee semmosta heeee, heeee, guug, guuu ääntä pitkiä pätkiä. Ja joo, täälläkin on hurri lapsi, kun itkiessä tulee sitä nej nej nej huutoa.. Tosin isukkihan on suomenruåttalainen niin sehän sopii :)

No nyt poika nukahti tisulle kun tässä samalla syö, pitää laittaa nukkuun. Päätettiin muuten ottaa tuo rota rokote. Kumman te valitsitte sen rotarix vai sen oliko se nyt rotatec? Meinaan, et onko niillä eroa?

Nuppu, meillähän on kärsitty masusta aika lailla ja tissillä on itkut loppunu. Se jotenkin rauhoittaa. Itkujen lisäksi on sit ihan poika kipristellyt ja piereskellyt ym.. Ja Rosa meillä kans odottiin tuota kakkaa monta päivää, kunnes eilen saapui helpoitus. Ja poika oli taas ihan rauhallinen ja nukkui päivällä hyvin, olisikohan se syynä yös siihen et nukkui viime yön niin hyvin kun aiemmat yöt sitä kakkaa pungerti ja ei oikein nukkunut pitkää pätkää millään?

No, nyt pitää mennä laittaan tosiaan poika nukkuun, moro!

Ulla: Meillä on kyllä niin selkeä yhteys tolla, että vauva on rauhaton eikä nuku ja kohta tulee kakat. Tätä oli siis sunnuntaina ja päikkäreistä ei tullut mitään. Kakka tuli maanantaiaamusta. Illalla oltiin taas vähän rauhattomana, ja illalla vielä lisää kakkaa. Eilen posoteltiin taas päikkärit tosi hienosti, ei tuttirallia eikä mitään. Tänään heräsi taas kesken lenkin ja valvoi kotiin asti. Yritin ja yritin saada ulos nukkumaan kunnes luovutin ja kohtahan turahtikin kakat... Nyt on kuitenkin ihana, kun kakka tullut maanantaina ja tänään. Selkeesti auttaa, kun oon enemmän hieronut niitä vyöhyketerapeutin neuvomia alueita nyt enemmän. Niin ja siis kun saatiin kakkapylly puhtaaksi, niin johan alkoikin uni maittaa eikä tarvinut kuin kantaa ulos vaunuun, ei hyssyttelyjä ei mitään ja siellä on nyt n. tunnin nukkunut.

Ai Ulla, eikö teille ole vielä annettu rotarokotetta? Meille annettiin viime viikolla. Meillä oli se Rotarix. En edes tosta toisesta tiennyt. Meillä ei oo ollu siitä mitään sivuvaikutuksia.

Simba: Meillä on myös kädet löytyneet:) Hauskan näköistä, kun katselee niin pitkään omaa kättään ja sitten se menee suuhun... Ei oo tullu vielä verotietoja. Odotan myös, että saisin palautuksia...

Nuppu: hauska tuo, että pitäiskö kantaa soraa parvekkeelle:D Tiedänpä muuten tapauksen, että laittoivat parvekkeelle/terassille kyniä ja niiden yli sitten heiluttivat vauvaa, niin hytkyi vaunut sopivasti... Kaikkea sitä kuulee... Ilmeisesti oli tarpeeksi tiheessä ne kynät:D

Nyt kotihommiin... Vieläkö ootte muuten ehtineet katsoa sitä nelosen meille tuli vauva? Minä oon kattonut silloin tällöin. Yleensä niitä seuraavan aamun uusintoja ehtii katteleen. Lapsi lattialla ja sen kanssa tule samalla leikittyä, juotua kahvia ja katottua sitä puolella silmällä...

Rosa ja Piiperöinen

Oisko kellään muuten ideoita polttareihin? Mun pitäis alkaa sellaiset järkkään mun siskolle... Pää ihan tyhjä... Ja sekin on hankala, kun oon ollut vaan omissa polttareissani aikoinaan, niin... Kertokaahan hyviä ideoita... Ja häihin pittä sittenmyös alkaa suunnitteleen kaikkea... Huh huh... Kyllä nekin kesän valitsi mennä naimisiin...

Joo Rosa, ei meillä oo vielä annettu. Neuvolassa ei siitä puhuttu sanallakaan, ja jotenkin heräsin sit asiaan myöhään. Ajattelin ekaks et me ei sitä oteta, mut toisaalta tuo rotavirus on kyllä niin kauhea että parempi jos jotain suojaa sais :) Kerro lyhyesti siskostas, lähinnä onko huimapää tai rauhallisempi ja mistä pitää, voidaan sit heitellä sulle vähän ideoita :)

Yks mistä pidin ohjelmanumerona omissa polttareissani (sillä mulla kavereita vähän sieltä täältä ja eri kaupungeistakin) oli se kun jokainen oli tuonut esineen mukanaan, joka jollai tavalla liittyi polttarivieraan ja mun historiaan yhdessä. Ja sit pitää arvata keneltä se on, ja jos ei arvaa niin sit toinen kertoo. Niin ja pitää kaikille kertoa että mihin tarinaan kyseinen esine liittyy.. Oli hauskaa mitä kaikkea kamut oli roudannu mukanaan, monila oli huumoria mukana :D ei aina voinu tosin kertoa kaikille ihan koko tarinaa :D

simba, mulle tuli jo aikoinaan se verotieto..taisinpas sitä palautustani iloita täälläkin :) mullakin tulee aikas paljon. se oli nyt päälle 900, mut tulee vielä satoja lisää, kun kotitalousvähennyksen saan siihen päälle meidän remontista. eli ihan kivasti tulee mullekkin siis rahaa jouluksi.

meillä poika on ruennu hankalaks, kun ollaan reissussa. se ennen nukku aina koko reissut..nyt se herää aina, kun noustaan autosta ja alkaa vaatiä päästä pois vaunuista tai turvakaukalosta.. ja haluta tissiä ja itkee useasti..tissikään ei välttämättä kelpaa, huoh. olipa kiva autolla ajaa, kun poju takapenkillä parku hammaslääkärireissulta, kun palattiin. no jossain vaiheessa se onneks nukahti, ja nukkukin sit sellaset 3 tuntia! sain pestyä kylppäriä ja veskiä. leivoin banaanikakun ja tein vihreän kookoscurryn ruoaksi, nam. koko kakku ihan ittelle ja vauvalle, kun mies lähti työmatkoille italiaan. palaa vasta sunnuntaina, joten vein koiran hoitoon siskolle, ettei tartte yksin sompailla vauvan kans koko ajan ulos.

mulla ei ole ideoita polttareihin eikä häihin, en ole IKINÄ ollu polttareissa mukana. ja häissäkin näin aikuisiällä vain 2 kertaa, joista molemmat päättyi avioeroon..toinen alle puolessa vuodessa ja toinen vuodessa.. ehkä mun ei kannata mennä vieraaksi, kun noin nihkeästi on menny :) heh, olen kyl syyttäny mun miestä, kun se on ottanu molempien hääkuvan. suunniteltiin joskus, et se ottais meidän omankin kuvan itsestään laukeavalla, kunnes muistin, et noi miehen kuvaamat henkilöt on päätyny eroon, et ehkä ei..heh.

josko vielä ottais palan banaankikakkua.... 1/4 kakusta on jo massussa..huh, voisin popsia koko kakun tänä iltana, kun se on NIIIIIIIN hyvää. ja super nopea ja helppo tehä tällai vauvallisenakin.

piti viel kommentoida.. et hassua, kun kaks plus lehdessä oli juttua fabuland legoista. mulla oli niitä pienenä tosi paljon, ne oli ihan huippuja..niin, nyt ne on sit niin retroja jo, et niistä saa maksaa tosi paljon jossakin kirppareilla.. paljon aarteita on siis mulla kotipuolessa jemmassa :)

Moi!

Meillä ei enää nukuta pitkiä päikkäreitä. Yöllä kyllä nukutaan hyvin, mutta päiväunet vaan lyhenee koko ajan. Tää johtaa siihen että teen töitä pätkissä niin kauan kun tyttö viihtyy sitterissa tai leikkimatolla...

Meilläkin on löytyny kädet ja niitä myös syödään ahkerasti. Johtuuko käsien syöminen ja kuolaaminen siitä että hampaita on kohta tulossa? Siitä olikin jo puhetta mutta unohdin, joten milloin ekat hampaat yleensä tulee?

Meillä kans oikea käsi kiinnostaa enemmän ja sillä myös huidotaan leluja, mutta kuvittelin että se johtuu siitä että vauva on oikeakätinen. Pitääkö vasenta kättä jotenkin harjoittaa?

Meillä kakataan varmaan 4-8 kertaa päivässä, joten kestovaippoja pestään ahkerasti.

Meillä ei onneks oo pahemmin itketty mahaa, mutta olen huomannut että tiettyjen ruoka-aineiden (esim. suklaa ja valkosipuli) poisjättäminen helpottaa.

Tähti, meilläkin "kurlataan"! Ja ymmärrän miltä susta tuntuu ajatus mennä töihin ja olla erossa vauvasta. Siks mä oonkin päätyny siihen ratkaisuun että työskentelen kotoa käsin, jotta voin olla mahdollisimman paljon vauvan kanssa. Tiedän ettei tää oo kaikille mahdollista, mutta jos sulle on mahdollista esim. tehdä etätöitä 1-2 päivää viikossa, niin se vois olla yks vaihtoehto.

Simba, meilläkin kynsien leikkaaminen on vaikeaa, joten me leikataan kynnet vain silloin kun vauva nukkuu. Vain kerran ollaan vahingossa osuttu sormeen mutta toivottavasti ei tapahdu toiste, koska siitä seurasi aivan mieletön huuto (pahempi kuin rokotuksen jälkeen). En ole varma sattuiko vauvaan vai huusiko hän vain koska pelästyi ja joutui heräämään tosi ikävällä tavalla. Mutta jos kokeilet leikata kynsiä nukkuessa, kerro oliko helpompaa.

Rosa: vaikutat sellaselta joka jaksaa touhuta vaikka mitä (kun kerrot miten paljon teet kotihommia ja muuta vauvanhoidon lisäksi) joten uskon että järjestät tosi kivat polttarit! Mä pidin kaverille 2 päivää kestävät polttarit, joissa tehtiin juttuja yhdessä, esim. mentiin tanssitunnille (ryhmänä) ja seinäkiipeilyyn ja syömään ja sitten tehtiin kaikkea outoa kuten jokainen teki jollekin toiselle osallistujalle vessapaperista hääpuvun! Mutta sanon samaa kuin Ulla, että kerro minkä tyyppinen siskosi on niin sitten voidaan ehdottaa tarkemmin :)

OP, jos teillä on sellainen turvakaukalo jossa on kantokahva, niin jos sun poika herää kun nouset autosta, kokeile heiluttaa sitä turvakaukaloa eteen ja taakse. Meillä keinuttaminen on auttanu ja tyttö nukahtaa melkein heti turvakaukaloon, siis jos ollaan jossain ulkona. Mutta se vaan näyttää aika hurjalta koska kaukaloa pitää heiluttaa aika korkealle ja tosi lujaa...

Ulla, meidän Amelie oli myös 3 kk:n neuvolassa 7010 g. :-)

Pari viimeistä yötä meillä on mennyt taas parilla, kolmella imetyksellä, joten olen saanut nukuttua itsekin paljon paremmin. Vauvakin on myös päivisin virkeämpi. Kovasti jo jokeltelee varsinkin kun on hyvällä tuulella. Kirjoja katsellaan kovasti joka päivä ja silloin Amelie aina innostuu erityisesti. Jalat ja kädet vispaavat eri suuntiin ja ääntelee.

Ensi maanantaina olisi tarkoitus laittaa se rotarokote. Pyysin eilen reseptin neuvolasta. Onko kenenkään vauvalla tullut mitään sivuoireita siitä? Terveydenhoitaja sanoi, että ärtyisyyttä ja väsymystä voi tulla...

Op, teidän Islannin & USAn matka kuulostaa hienolta. Itse en ole USAssa käynyt. Reilut 10 vuotta sitten olin kyllä muutaman tunnin JFK:n lentokentällä, josta silloin vielä pystyi näkemään World Trade Centerin. Tuolloin olin matkalla Torontoon työharjoitteluun. Noista matkusteluista oli aikasemmin jo puhetta. Kiinassa olen siis käynyt monen monta kertaa ja siellä asunut yhteensä reilut 4 vuotta & Irlannissa olin vaihdossa vuoden. Lisäksi noin 10 Euroopan maassa on tullut vierailtua.

Onko teillä muilla lomareissuja tulossa kesällä tai myöhemmin syksyllä? Me matkaillaan tänä vuonna ihan kotimaassa. Itä-Suomessa voisi käydä autoilemassa. Anoppi on tulossa luultavasti kesällä käymään. No, tulevana viikonloppuna ajateltiin käydä Haaparannan Ikeassa, joten siitä tulee sitten Amelien eka ulkomaan reissu. :-D

Catriina ja Amelie 116 päivää

Me olimme eilen painokontrollissa neuvolassa, kun viikko sitten, kolmen kk:n neuvolassa painoa oli tullut vain 200 g. Pituutta oli kylläkin tullut peräti 4 cm! Neuvolantäti oli nyt sitä mieltä, että parin viikon välein täytyy käydä punnituksessa. Nyt neiti painoi 5 350 g. Pikkuinen tyttö on. Nyt painoa oli onneksi tullut viikossa 150 g, joten terkka sanoi, että ei aloiteta vielä lisäruokaa. Mutta voi olla, että kahden viikon päästä aloitetaan jo peruna!! En välttämättä haluaisi aloittaa kiinteitä vielä, kun maitoa riittää tai ainakin tyttö on hyvin tyytyväinen, mutta toki sitten aloitetaan, jos se on neidin painolle eduksi. Terveydenhoitaja sanoi, että pulauttelukin voisi vähentyä, kun ruoka kiinteytyy.

Ulla; Meidän neidille laitettiin se Rotarix- rokote.Se on kaksi osainen rokote, kun taas se toinen täytyy ottaa kolmessa eri satsissa. Meillä ei tullut mitään sivuoireita, voi olla että tyttö oli hieman väsyneempi illalla ja seuraavana päivänä, mutta en tiedä oliko se sen vuoksi kun päiväunet keskeyty. Käsihygienian kanssa kannattaa olla tarkka, koska vauvan kakassa on rotavirusta viikon verran.

Piitu; hyvä tietää, että nämä levottomat päiväunet saattaa liittyä ikään. Voisi pitää meidän kohdalla ihan paikkaansa, koska yöunet on olleet tosi rauhallisia, et onneks tuo tuttiralli on vain päivisin. Tänään on nukuttu jo kaksi tuntia ja ainoastaan yhden kerran on tarvinnut käydä laittamassa tutin!! Jospa tuo pari päivää oli ohimenevä vaihe..

Minulle ei ole tullut vielä verotietoja ja jännään miten käy! Minun piti palauttaa veroilmoitus vasta tämän kuun alussa, ja yleensä tietojen tuleminen on mennyt loppukesään tai alkusyksyyn. Monena vuonna olen joutunut maksamaan takaisin, mutta viime vuonna maksoin ennakkoja aika paljon ja olin kuitenkin syyskuusta asti sairaslomalla, joten pitäisi tulla palautusta.

Olen pakkaillut koko viikon pikkuhiljaa, kun meidän olisi tarkoitus nyt viikonloppuna lähteä sinne Ylläkselle. Voi vitsit, että tavaraa joutuu ottamaan paljon mukaan! Saas nähdä sovitaanko itse auton kyytiin enää.:D Catriina, meidän olisi pois tullessa tarkoitus pyörähtää Haaparannan Ikean kautta. Se olisi meidänkin neidin ensimmäinen ulkomaanreissu!:))

OP, kuulostaa tosi ihanalta teidän matkasuunnitelma! Meillä on myös haaveissa joskus käydä Islannissa. Alustavasti puhuttiin, että sitten kun meillä on viisivuotis -hääpäivä, joka on vuoden päästä syksyllä. Varasitteko jonkun valmiin matkan vai varasitteko erikseen majoituksen ja lennot?

Jahas, liian aikaisin hihkuin tuttirallista, nyt huudetaan!!

Laura & Pikkuneiti

Ulla: Musta tosta rotatokotteesta ollaan niin montaa mieltä ja tuntuu, että monilla terkkareillakin on siitä eri käsityksiä. Mulle sanottiin 2kk neuvolassa, että sen ekan voi antaa samalla, kuin ne 3kk rokotukset. No, sitten itse soitin, että eikö voisi antaa aiemmin, kun en halua niitä kaikkia kerralla. No, terkkari siihen tuumas, että joo, tottakai, koska aiemmin annettunahan sillä on parempi tehokin! Niin, että eka tyrkytti sitä 3kk neuvolan yhteyteen. No, kaverille oli sanottu (kävi just 2kk neuvolan), että ei sitä nyt voi antaa, kun kuukauden päästä tulee 3kk rokotukset, että rotassa on 1kk varoaika molempiin suuntiin, mutta että samalla, kun 3kk rokotteet annetaan, niin sen voi antaa! ihme neuvoja! Jos on muka 1kk varoaika molempiin suuntiin, niin eikös se muka koske sitä samaa päivää, kun annetaan ne rokotusohjelman rokotteet, ei muka...

Mun sisko on tosi urheilullinen (harrasti lapsena ja teininä kilpahiihtoa ja juoksua, nykyään enää harrastus ja kuntoilumielessä). Enemmänkin huimapää, kuin rauhallinen, mutta ei silti niin huimapää, että mihinkään benzihyppyyn tms lähtisi, uskoisin... Sellainen on nyt yhden kanssa mielessä, joka mun kanssa on alkanut järkkäämään niitä polttareita, että jos pukisi siskon just johonki hiihtopukuun tai vanhoihin suomiverkkareihin tms. Tuo oli hauska, et jokainen tois jonku esineen, mikä liittyy yhteiseen historiaan...

Minä saan kyllä siis kotihommia ihan mukavasti tehtyä, mutta yx mikä on alkanut risoon ihan kauheesti, on ruoanlaitto! Ei vaan jaksa ja viime aikoina ateriat ei oo olleet lähelläkään mitään courmet-ruokia. Eilenki syötiin purkkihernekeittoa, tosi herkullista:/ Sitten musta ois niin kiva, kun aina olis vaan sitä eilistä lämnmitystä, nopeesti saatavilla nääs...! OP:n kokkaukset ja leipomiset kuulosti niin ihanilta!

Meillä meni tänään taas nuo päikkärit vähän höpöksi. Tyttö nukahti kyllä, kun lähdettiin, mutta TAAS heräs välillä, eikä auttanut, vaikka äiti teki pari ylimääräistä lenkkiä... Otin tytön sitten sisään ja vähän reilu tunti siinä katteltiin toisiamme. Sain kyllä keittiötä siivottua ja kahvit keitettyä. No, sitten alkoikin silmä luppasta ja nyt on kohta tunnin nukkunut terassilla. Ei tarvinut, kuin kantaa vaunuun!

Ai, Lumikin käyttää kestovaippoja! Millaisia käytät? Ootko täysin kestoilija vai osittain? Meillä kestot on käytössä osittain. Aina ulkona päikkäreillä on kertavaippa, samoin yöllä ja jos lähdetään jonnekin. Nyt, kun se Rotarix annettiin viime pe, oon myös käyttänyt kertavaippoja, kun en halua nyt "suljata" vaippojen kanssa, kun sitä kakkaahan nyt pitää käsitellä varoen. Tänään taitaa olla vielä se tartuttavin päivä. Niin, mutta ite oon kokenut ehkä taskuvaipat kätevimmiksi. Oon niitä nyt itekkin ommellut. Äippäpakkauksen vaipastakin oon tykännyt.

Catriina: Onko teillä siis nyt eka vai se toka osa Rotarixiä? Ei tullu meillä sivuvaikutuksia.

Mulla on matkustelut jäänyt viime vuosina tosi vähiin. Nuoruusvuosina tuli käytyä Kreikassa ja Italiassa aurinkolomalla. Au pairina olin Brysselissä vuoden. Siitä oli helppo matkustella joka puolelle ja monissa Euroopan kaupungeissa tuli käytyä (mm. Pariisi ja Disney Land, Rooma, Lontoo, Munchen, Amsterdam... jne). Miehen kanssa on käyty Kanarialla. Aasiassa tai Amerikassa en oo käynyt ollenkaan. Joku aika sitten oli kovasti suunnitteilla lähteä Aasian suuntaan, mutta se sitten jäi, kun just tuli tontin osto, sitten alkoi rakentaminen ja vauvan odotus... Nyt on varmaan matkustelut matkusteltu joksikin aikaa. Tapasitko Catriina muuten miehesi Kiinassa ollessa vai Suomessa? Onko miehesi kotiutunut hyvin Suomeen?

Nyt laskujen maksu ja kotihommiin. Illalla tulee vieraita...

Rosa ja Piiperöinen 12vko

Muakin alkoi kiinostaa, missä Catriina on tavannu miehensä.. meinasin just kysyä, mutta Rosa olikin ehtinyt ensin. Missäs muuten te muut ootte tavannu miehenne? Mä oon tavannu ihan perinteisesti baarissa, sillosella opiskelupaikkakunnallamme.

Niin ja mitä te muuten teette työksenne? Kuka kehtaa kertoa.. Mä oon ite optikkoliikkeessä töissä. Tai siis olin.. saa nähdä koska palaan.

Matkustelusta.. Me käytiin pari vuotta sitten miehen kans Floridassa, siellä Miamissa ja Orlandossa ku siel on se Disney World. Häämatkalla oltiin Brasiliassa Rio de Janeirossa. Sit oon käyny ihan Euroopassa rantalomia viettämässä. Viime kesänä oltiin Irlannissa, harmitti vaan ku ei voinu juoda mitään paikallisia erikoisuuksia kun olin raskaana. Mä kun oon kauhee oluen ystävä.. nyt on ihanaa kun voi taas juoda sauna-olutta:)

Oho, poika heräilee, täytyy mennä. Jäi vähän lyhykäiseksi kirjottelu mutta kirjottelen taas paremmalla ajalla..

baarista olen minäkin mieheni löytäny. olin silloin tapailusuhteessa erään toisen kanssa, joten sillon heti ei mitään sutinaa ollu..ja aika hassua, mies oli käyny puolestaan treffeillä sen mun deitin ex:n kanssa!!! siis onko pieni maailma :D

laura, me ostettiin ihan vaan lennot. eli majoitusta ei vielä ole, pitäis alkaa katteleen sopivia hotelleja.. taitaa mun veronpalautus palaa tohon reissuun.

me ei nyt sit sitä rotavirus rokotetta oteta. parin viikon päästä on sit ne 3 kk rokotukset, jotka otetaan. oon miettiny, et voisin alottaa kiinteitä nyt suunniteltua 6 kuukautta aiemmin. sillä saisin ehkä vähän ittelleni aikaa ja mieskin tuntis ittensä hyödyllisemmäks. se kun on vähä masennellu, kun ei voi tehä mitään, kun vauva itkee ruokaa. se voi olla vauvan kans vaan sillon, ku se on hyvän tuulinen (voi miten kurjaa ;) ). ja ku neuvolassa kysyin noista allergia asioista oli se tätsy samaa mieltä mun kans, et ehkä se on ennemmin niin, et jos vauva on allerginen, niin se alotusaika ei siinä ratkase, vaan se on allerginen. ehkäpä siinä 4-5 kk alan jotain kokeilla..kattotaan nyt.

jaaha, maiskutusta kuuluu makkarista.

Wuhuuu! Oltiin tänää babybiossa ja oli tosi kiva kokemus. Todellinen seikkailuretki tehtiin junalla helsinkiin :) Menomatkalla pupu nukkui ja leffassakin suurimman osan ajasta kunnes heräsi ja katteli laajakangasta ihmeissään ja sitten tissiteltiin aivan rauhassa ilman suurempia kitinöitä. Kotimatka taas junalla ja pupu nukahti melkein heti vaunuihin. Oli kyllä niin positiivinen kokemus tuo että antoi älyttömästi rohkeutta lähteä kaupungille pörräämään :)

Mä oon mieheni bongannut netistä. Mutta meiän stoori ei siitä seurusteluksi vielä syntynyt vaan vähän myöhemmin.. Itse olin melkein välittömästi myyty mutta mies painoi jarrua... noo, sain mä sen sitten myöhemmin koukutettua ;)

Meille laitettiin Rotarix ja mitään sivuvaikutuksia ei mun mielestä ollut..

No nyt mä jatkan illan viettoa ja toivon että pupu nukahtais ees tänään omaan pinnikseen :/

Pikaseen taas täällä! nenä vuotaa solkenaan ja silmät ihan ummessa jatkuvan vedenvalumisen takia...=((

Me löydettiin miehen kanssa toisemme opiskelija-asuntolan pihalla. Tästäkin jo 8vuotta!!Huh! Oltiin kateltu vähän toisiamme jne...mies oli kämppiksensä kanssa musta jotian puhunut,että onpas persoonallisen näköinen tyttö. Mä kuolasin aina miestä kun sillä pitkät vaaleat hiukset, lökörivaatteet ja skeittas. *heh hee* Lopulta sit kerran biletinkämppikseni kanssa ja mies tuli sinne kans ja siitä se lähti...

meidän poika on löytänyt kätensä jo pitkän aikaa ja yksi päivä huomasi varpaansa, mutta tuijotteli vain niitä. Lelut ainakin huomannut myös ja nappaa tosi hyvin kiinni helistimistä jne...

Päiväunet on meilläkin tosi katkonaisia. 3kk ikäinen vauva nukkuu keskimäärin 14-15t vuorokaudessa ja meillä poika nukkuu sen 12tuntia jo yöllä. Nukkuu ekan pätkän 7,5-8t ja jatkaa vielä symisen jälkeen uniaan. yöunille mennään klo.21...joskus 21.30. Päiväunet sit ottaa kun väsyttää ja nukkuu vain sellasia pieniä pätkiä. Ulkonakaan ei enää vaunuissa nuku jatkuvasti ja autossa sama juttu.

Onko kellään alkanut vierastaminen?meillä on. sai kauhene kohtauksen kummitätinsä sylissä kun huomas ettei olekkaan äidin sylissä. Poika on kyllä toi riippuvainen musta ja joskus se jopa ärsyttää..pikkuhiljaa alkanut viihtymään myös isän sylissä.

Mulle ei vielä ole verotietoja tullut. En usko saavani taaskaan enempää kuin vähän reilu 300e. Mutta jännityksellä odottelen!

hampaat puhkeavat yleensä 4-7kk ikäisenä, siis ekat. Ei ole mitenkään outoa vaikka hampaat tulisivat jo 3kk ikäisenä.

meillä kurlataan myös ja päristellään. Nyt ei enään nyrkit silleen mene suuhun ja sormella kutittelee ikeniään. Myös sellasilla ikeniä hirovilla leuluilla ikeniään kutittelee...pitäs pojalle ostaa se hierovatutti.

Nyt täytyy taas kiruhtaa...

Jumbis

hehee, jumbis tiedän niin tunteen, et miten siistii se nuorempana oli, kun poika skeittas :D mun molemmat vakavat suhteet on ollu pojan kans, joka skeittas/on skeitannu.. että autotallista löytyy kyllä rullalautaa..saas nähä onko pojullakin jo pian skede kainalossa :)

missäs kaikki on, kun on niin hiljasta? mun mies on siel matkoilla, joten seuran puutteessa ravaan täällä toistamiseen :) vaikka kylläkin buukkasin tän mun "loman" ajaksi kauheasti menoa, mut aina kotona ollessa ravaan..

:) mustakin toi kundien skedeily oli nuorempana tosi cool, mä vaan en ollu sellanen tyttö joka olis ollu skeittareitten mieleen tai en liikkunut oikeissa piireissä... Nooo, kenties meiän tyttö pokaa ittelleen jonain päivänä söötin skeittarin.

Mä innostuin tosta babybio-seikkailusta sen verran että sovin ensi viikolle treffit tyttökaverin kaa hesaan=) Jee ja huomenna pääsen kynsihuoltoon kun oikean käden peukkukkynsi napsahti toissapäivänä enkä kykene sitä itte korjaa... Toisaalta kyl ärsyttää maksaa siitä mutta onpa se mulle sellanen lepohetki vauvanhoidosta =)

Mites tammimammojen masut on palautunut? Mulla vielä kasa löysää masun päällä ja sektioarven päälle tulee pieni makkara ;) kaipa se pienenee kun pääsee taas pian salille, musta vaan tuntuu ettei mun vatsalihakset oo vielkään yhdistynyt...

taas mukavaa viikonloppua saapi toivotella :)

Heippis pitkästä aikaa!!

On ollu niin haipakkaa tää viikko etten oo kerennyt kirjoittelemaan.. On käyty kyläilemässä, Jumbossa ja tänään mun työpaikalla. Oon ihan poikki, ja niin on poikakin.. Joo ja kun on oltu kotona, on poika kitissyt melkein jatkuvasti. Vatsaväänteet tuli rytinällä takaisin, aloitettiin nyt illalla korvikkeen sijasta velli, kun kaverin pojalle se oli auttanut ilmavaivoihin. Ollaan annettu nyt kahtena iltana (vielä kyllä blissataan korvikkeeseen), eikä muutosta oo vielä huomannut. Paitsi sen, että poika tykkää maissivellistä tosi paljon!! Korvikkeen kanssa aina puljasi ihan hirveästi, sitä valui pitkin leukoja ja rinnusta, mutta tätä velliä syö niin hienosti ja nätisti. Sen oon kuullut monelta, että kiinteiden aloitus vei ilmavaivat mennessään.. Ostinkin jo kaappiin valmiiksi luomuperunasosetta, peruna+porkkana-sosetta ja joitain muitakin sekoituksia.

Nuppu, mä oon kanssa suunnitellut tuota babybioa, onko sulla tietoa koska se on seuraavan kerran? Vitsit että mua ärsytti tänään tulla Hesasta takaisin junalla kun oli semmonen vanha pikajuna.. Tosi inhottava tunkea semmoiseen pieneen välikköön vaunujen kanssa, ja sit piti pyytää joku auttamaan nostossa ja laskussa..

Simba, mä oon tosiaan sairaanhoitaja, siitä olikin sillon joskus täällä puhetta. Oli kiva käydä töissä toteamassa ettei sinne oo vielä yhtään ikävä! Mä meen kylläkin lokakuussa kuukaudeksi töihin, mies jää isäkuukautta viettämään, mutta sen jälkeen jään kotiin niin pitkäksi aikaa kun rahat riittää. Toiveissa olis että kesään 09. Musta tuntuu ettei mun pää kestäis kotona olemista sitä kolmea vuotta, mutta nostan hattua niille jotka siihen pystyy!! =)

Mä en oo viittinyt vähään aikaan mainita mun painosta täällä kun oikein hävettää.. Painoa on nyt siis saman verran ku ennen raskautta. En saanut pidettyä itteäni laihana, perkule. Oli ihana silloin pari viikkoa synnytyksen jälkeen kun mulla oli NIIN pieni maha!! Ei oo varmaan koskaan ees ollut niin pientä mahaa! Ja nyt on tullu kaikki takas.. Nyt oon jättänyt herkuttelun vähemmälle, päätin että jos karkkia tekee mieli niin saan ostaa semmosen minipussin. Viikon aikana oon sellaisen ostanut kaksi kertaa, ja molemmilla kerroilla mies on syönyt osan.

Voi vitsi, Nupulla on siis rakennekynnet?? Mä oon haaveillut niistä sen jälkeen kun mulla häissä oli ne, mutta meillä on töissä rakennekynnet ehdottomasti kielletty. Pitäisköhän kesällä repästä.. Jotkut semmoset nätit suht lyhyet ettei tuu vauvaa raavittua!!

Kukas se mietti sitä nyrkkien jyystämistä?? Ullako se oli?? Meilläkin sitä harrastetaan erittäin ahkeraan.. Mä kanssa alkuun ajattelin että nyt on pojalle tulossa hampaita, mutta se taitaakin olla sellanen "hei nää on mun kädet" kokemus. Meillä myös poitsulla on valkoinen täplä ikenessä, mutta neuvolan tätskä sanoi että se on sellanen harmiton näppy, ei hampaan alku..

Mulle tuli veronpalautuksia melkein 600 egee.. Ja lisää tulee kun ilmoitan matkakulut. Ihan jees!! =)

No niin, nyt makkarista öhistään..

Nintsu + pieni mies 3,5 kk ja vähän päälle

Yhteistyössä