TAMMIVAUVAT 2007

Anopit on kyllä sitten ihania..! :/

Hyvä juttu Iitta, että kakka-asia selvis.
Toiset siis "pakkaa" oikein kunnolla! =)

Ja me hölmöt ollaan oltu täälä huolissaan, kun tuo meidän Möttönen kakkaa vaan kerran päivässä!
Tosin tänään ollaan #&%?$!* kolmesti! :D
Kylvetettiin poika tuossa illalla ja aattelin siten, et kiedon vaan pyyhkeen ympärille syönnin ajaks ja kappasvaan, kakathan sieltä tuli! :D
Ihme epeli!
Huomenna olis neuvola, siitä sit lisää sitten.
 
Heipsun.
Toinen isyyslomaviikko alkaa huomenna. Ihanaa!

Mikki: Meillä kesti tuota sängyn kastelua pari-kolme viikkoa. Pidin aina valmiina sängyn vieressä puhtaita lakanoita, peittoa yms. Pesukone jylläsi kolme kertaa päivässä, raskastahan se oli.
Miten pisu kasteli aina kaikki, tyynystä lähtien?!
Pidän peukkuja ettei teillä kestä niin kauaa. Ja eihän tuo ollut välttämättä kuin normaali vahinko vain. Kyllähän niitä sattuu isommillekin paljon.

Meidän viimeyö oli kamala. Vauva kipuili ihan älyttömästi. Välillä ihan kiljui kivusta.
Huomasin jossain välissä, että yhdessä keitetyssä tuttipullossa oli sisällä tomaattikastiketta. Roiskunut hellalta, kun mies teki eilen lasagnea. Epäilen, että jossain muussakin pullossa/tutissa on ollut jotakin ylimääräistä, niin kamalia kipuja rassukalla oli! Me yleensä peitetään pullot liinalla, mutta nyt se oli kiireessä unohtunut.

Mitä vauvan suolistolle voi tapahtua, jos on saanut jotakin ruokaa, maustetta tms. vahingossa?
Tänään on ollut onneksi rauhallista, yö oli vain kipeä. Kakkaa tuli aamulla reippaasti, vanhaan tapaan, joten paha on tullut varmasti jo pois. Tuskin siis mitään kamalaa on päässyt tapahtumaan?

Martille tulee muuten masuvaivoja maitohappobakteereista ja vähän Disflatylistakin. Yllättävää. Esikoisen masuvaivoihin maitohapot oli pelastus. Muuten vauvelilla ei olekaan vaivoja kummemmin. Paitsi tuo lasagne ei sovi...

Keksikääs joku läksiäislahja perhepäivähoitajalle. Vanha, herttainen, jää kohta eläkkeelle. Mitä ihmettä ostaisin?

myyrä ja martti 4vko 3pv

Niin ja Onnea Uusille Vauvaperheille!:flower: :flower:
 
Heipsan kaikille!

Ihanaa kuulla Melle, että olette jo päässeet kotiin ja kaikki on kunnossa! :flower:

Ja tosi "mukavaa" kuulla, että muillakin on ongelma-anoppeja. Minulle jäi anopin edellisestä vierailusta sellaiset traumat, että jännittää jo tuleva lauantai kun on ristiäiset. No, tokkopa hän siellä innostuu neuvomaan. Tai sitten neuvovat oman äitini kanssa kilpaa. APUA!! Se on kumma, etteivät toiset tajua, että kolmessakymmenessä vuodessa voi ehkä tapahtua jotain eikä ne opit enää ole suosituksissa. Äitinikin vain vouhottaa siitä, miten häntä on aikoinaan neuvottu. Pitäisi vaan opetella olemaan välittämättä, mutta minä ainakin olen vielä niin herkkä äitiydestäni, etten kestä enkä jaksa että minua arvostellaan.

Eilen pystyin ensimmäisen kerran osallistua tallihommiin ja olipa mukavaa pitkästä aikaa. Terveydenhoitaja käski odottaa jälkitarkastukseen, mutta otin pienen varaslähdön. Mitään painavaa ei voi nostaa vieläkään kun tuntuu että kohtu tippuu housuun. Ajattelin kuitenkin, että uskallan jo jotain tehdä kun pystyn kävelemään ja istumaankin liki normaalisti. Kauhean kauan tuntuu toipuminen kestävän eikä vieläkään ole pidätyskyky palautunut vaikka jumppaan ahkerasti. Kauankohan siihen vielä menee.. Tosi ikävä vaiva.

Hevoset meinasivat kattoon lentää kun Roope ensimmäisen kerran avasi ääntään tallissa. Tosi epäluuloisesti suhtautuivat sitten minuunkin sen jälkeen. Siinäpä on totuttelemista heppasillekin. ;)

Eilen illalla kokeilin ykkösoluen vaikutusta maidonnousuun ja kyllä siinä tehoa oli. Yöllä suihkusi niin, että vauva oli tikahtua. Pärski välillä nenästäkin sitä maitoa, joten ei ehkä kannata illalla maistella kaljoja. Naapurin emännät kehuivat kotikaljaa paremmaksi. Eipä minulla mitään ongelmaa maidon tulon kanssa ole, mutta kokeilun vuoksi.. Iltaisin tosin välillä tuntuu että rinnat ovat kuin tyhjät rukkaset kun vauva imee koko ajan, mutta sekin on kuulemma normaalia ja maitoa pitäisi tulla siitä huolimatta. Outoa muuten, mutta imetyksen aikana on rinnat muuttuneet vähän erikokoisiksi. Miksiköhän? Imetän kyllä aina kummastakin vuorotellen, eli ei pitäisi maidon pakkaantumisestakaan johtua.

Jeps, tällaista täältä tänään. Vauva nukkuu ja vielä voisi ehtiä itsekin torkahtamaan. Houkutteleva ajatus..

Iloista päivää kaikille!!

Hilmuska ja Roope 4 vko 2 pv


 
Heissan kaikille!

Neuvolassa käyty ja Möttönen oli tosiaan sit kasvanut! =)
Tänhetkiset mitat on 4170g ja 54.1cm, pipo oli 38cm. :D
Ihon rasvailu täytyy nyt ottaa ilta touhuihin mukaan, ollaan tähän asti laitettu vaan sellasta natusanin light-öljyä välillä. Nyt tuolla näytti iho paikkapaikoin aika kuivalta :/ , vissiin eilinen kylpy kuivatti lisää.
Kamala äiti, kun en oo huomannu..
Taas pissattiin kahdesti hoitoalustalle tuolla neuvolassa, paniikkipisut vissiin tuli taas. Onhan se kurjaa, kun vaatteet viedään!

En osaa Myyra tuohon sun kysymykseen vastata, mutta luulisin että kaikki on hyvin jos kerta vatta toimii ja ei itke enää?
Tuskinpa siitä mitään pysyvää vahinkoa oli!
 
nostellaas samalla, ollaan menossa 2 sivulla.

ristiäisiä pitäs rueta miettimään, ristiäiset ois 18 päivä eli ensi viikonloppuna.
loppu viikolla soittaa papille.. ja kertoa nimi.. mut me ei olla viel päätetty. monta vaihtoehtoa. ja ei olla isännän kanssa oikein viel yhes mietitty, aina menossa ei ole kotosalla kuin iltasella.

ja, kiirettä pukkaa pitäs toi autokin katsastaa , mut metästys on ukkelilla tärkeempää.... aagghh. vissiin mun tehtävä niin et pakattava muksut autoon ja lähettävä ite käymään kaupungissa katsastamassa toi auto. näillä pakkasilla ei vaan huvittas muksujen kanssa lähtee ajelee, jos toi kosla hyytyykin matkalle.

tyttö herää 2-4 krt yössä syömään. ulkosalla on pari kertaa käyty vaunuttelemassa.
jälkivuoto alkaa olla loppusuoralla, onneksi. siteistä olen saanunna ihottuman... tietääkö kukaan onko sellasia siteitä olemassa josta ei sais ihottumaa??

nytkun ei ollunna iso maha vastuksina
tein lauantaina ruisleipää, ja ranne on kipeä, vissiin lääkärissä käytävä kun ei kipu hellitä.


nipsu ja tyttö 1kk 2pv
 
Hilmuska: Neuvolalla pitäisi olla neuvovia isovanhempia varten tehtyjä valmiita lappusia missä kerrotaan nykyaikaisesta vauvojenhoitosysteemistä. Pyydä sellaiset äidille ja anopille, jos vähän auttaisi.
Hyvä että ovat tuollaisia tehneet niin ei itse joudu todistelemaan mitään. Lappu kouraan vaan. =)

Mulla oli kanssa tissit erikokoiset silloin, kun sain imettää. Jostain kumman syystä pienemmästä tuli kuitenkin paremmin. Ties mistä johtui.

Mies olisi hoitanut vauvaa koko viime yön, mutta jostain kumman syystä toisella syötöllä mun oli pakko päästä syöttämään. Mies oli ihan kiitollinen, kun pääsi nukkumaan. Tulipahan yksi syöttö nukuttua.

Mieheni soitti muuten tänään KELAan kysyäkseen isäkuukauden kiemuroista. Työntekijäkään ei tiennyt siitä oikeastaan mitään, kehotti tutustumaan nettisivuihin. :eek: On tää kanssa kummallista, kun henkilökuntakaan ei tiedä mitä koko juttu tarkoittaa käytännössä!

Multa kanssa onnitteluja mellelle. Ihanaa, että kaikki on hyvin!!!

myyrä ja martti 4vko 4pv
 
Juu mä en kanssa ole saanut koskaan kelasta kunnollista palvelua. Ja kun viimeksi soitin ja kyselin just samasta elikkä miten se menee isyysvapaat jne. Niin siellä tokastiin mulle että mistä olen saanut sen numeron. Olisi pitänyt kysyä sen ihmisen nimi ylös ja tehdä valitus. Jos kerta soitan kelaan jonka numeron sain ihan puhelin luettelosta ja sitten sieltä yhdistetään minut sille naiselle...niin anteeksi nyt vaan kun satut olemaan kelassa töissä ja sulel yhdistetään puheluita...alkoi suututtamaan ihan kamalasti.
No sitten mies keksi soittaa ihan sattumalta johonkin pohjosen kelaan ja sai niin loistavaa palvelua sieltä että. täällä etelässä ei näköjään saa oikeanlaista palvelua...

Tästä lähin kun mulla on asiaa kelaan niin soitan taatusti johonkin pohjosen kelaan...siellä heitä kiinnostaa työnteko :)
 
moikka äipät

Me oltiin viikonloppuna ekaa kertaa reissussa mummolassa 160km päässä kotoa perjantaista sunnuntaihin.Hyvin meni reissu,pieni mies sanoi kerran automatkan aikana että en oo enää tässä kaukalossa mut vaikeni sitten tutilla.sama toistui takaisin tullessa lähes saman matkan päässä.Mikä lie. vieressä poitsu nukkui mikä ei niin suotavaa mutta kun hänen mielestään reissu sänky oli aivan kamala eikä siinä voi nukkua(huuti kuin hyeena vaikka nukkuvana sen siihen laittoi..) noh,luksusta reissussa,kotona viime yönä nukkui ihan hyvin omassa sängyssä. :)
Poikaa vaan edelleen vaivaa nuo vatsan väänteet.ei oikein tunnu minun syömiset edelleenkään vaikuttavan suuntaan tai toiseen eli ilmasta kai vaan kyse.
Join ekan kaljan lauantaina saunassa ihan kolmosta ja ah niin hyvää kuumassa löylyssä.Minä teen aina niin et kun haluun nauttia yhden sidukan tai ölsin et imetän ennen saunaan menoo ja samoin tein juon sen lauteille päästyäni näin ollen haihtumiselle jää aikaa sen 2h kun lapsi taas syö tissiä ,en tunne yhdestä huonoa omaa tuntoa eikä tuo ole vahongollista,makuunkaan ei ole vaikuttanut (tai ei ainakaan ole lapset siihen reagoineet..) eikä itkuakaan ole tullut sen jälkeen. Jos haluu juoda eikä haluu sitten heti imettää niin kannattaa lypsää päivän aikana pulloon maitoa et lapsi saa sitten puhdasta maitoa aivan varmasti.VNKKI!

Itsellä jälkivuoto loppui vihdoin ja viimein.Sen neljä viikkoa kestikin ,tällä viikolla 8.2 on jälkitarkastus ja saa ehkäisyn kuntoon edes jollakin lailla.
Meillä kun taukoa seksissä ei ollut kuin viikon verran synnytyksestä. ;)

Käytiin sen verran pika pikaa kaupungilla kun mummolassa oltiin et mies vei vihkisormusta valihtemaan..en itse valinnut mut mies halusi nähdä sen mun sormessa ennen ostopäätöstä,tiemme veikin sitten jukka ailion liikeeseen ja sieltä se löytyi pari tälle kihla sormukselle.Ihana yhdellä isolla timantilla sydämen sisällä paksu 6mm sormus.on nyt tämän äipän nimetön ihan tupaten täynnä kultaa ja timangeja :D

isojen poikien kanssa piti tehdä sopimus että tehdään kilttinä olosta ,kotihommista ja yllensäkin olosta palkinto juttu ,eli pahvi seinälle ja joka päivä/viikko tarra tulee siihen jos ollaan kiltisti ja totellaan äitiä siivotaan lelut jne. ei auta muuten en jaksa enää kiljua niille asiasta.samoin rangaistus tuoli on varattu :whistle: jotain on keksittävä kun nyt ekaa iltaa isäntäkin on iltavuorossa :/ ,kuinkahan meillä ilta menee..hui ihan hirvittää etukäteen. :x No jospa me hengissä selvitään :)

Nappa ja poika 1kk
 
Tervehdys kaikille!

On vähän ollu kiirusta,että ei ole pahemmin kerennyt täällä käydä.

Onnea kaikille tammivauvoista! :heart: :hug:
Kuinka moni on vielä yliajalla? :)

Meidän tammivauva Viuhti sai eilen kasteessa nimen Tuomas Arvo Kalevi :heart:
Poitsu oli kiltisti koko juhlan ajan.

Tulen myöhemmin lukemaan uusimmat edelliset jutut ja sellaista. :D

Ja tässä hän on pyhässä kastemekossa http://irc-galleria.net/view.php?nick=Mary79&image_id=52685871<br><br>
 
moikka kaikki ,

Meille syntyi 2.2.2007 pieni tyttö 3200gr ja 49,5 cm. Viikoilla 40+5.

Synnytys kesti yhteensä 2 tuntia 40 minuuttia josta 56 minuuttia ehdin olla salissa. Oli kyllä vauhdikas mutta täytyy sanoa että kivulias kun ei ehtinyt saada mitään muuta kun ilokaasua...
Lapsivesi oli vihertävää ja vauvan tulehdusarvoa seurattiin ja se kohosikin muttei onneksi siihen antibioottirajaan vaan alkoi laskemaan ja tänään päästiin kotiin.

No nyt on ihanaa kun on pikkutyttö , on vauvat niin suloisia että.


Palailen lukemaan teidän juttujanne pian nyt syöttämään tyttöä!

T: Sartsa32 + tyttö =)
 
saikku77
Tervehdys!
Meille syntyi kolmas poika perjantaina 2.2.2007 viikoilla 40+6.Painoa 4010g ja pituutta 52cm.Synnytys oli helppo ja nopea vaikka peppu edellä maailmaan tultiinkiin.nyt opetellaan vauva-arkea isoveljien innokkaalla "avustuksella"
 
Onnea uusille vauvoista...kyllä se on vaan niin ihanaa ja ihmeellistä :)

Hei olettekos paljon jo pitäneet vauvojanne lattialla selällään ja masullaan? Entäs olettekos ponganneet jo hymyjä?

Mä koitan saada tuon poitsun aina ku on hereillä ja hyvällä tuulella tuonne lattialle, mutta ei se aina onnistu, mutat kerran päivässä olisi edes pienen hetken.
 
Hilmuska, täällä vähän erilaista ollut tallielämä.. Kun kävin kotona vaatetta hakemassa ja tallia tsekkailemassa viikko synnytyksestä, niin kipusin 10 minuutiksi hepan selkään.... :whistle: Toissapäivänä meni jo puoli tuntia. Ravia en hirveästi uskalla, kun tuntuu kyllä alavatsassa, ihan vain käynnissä työskentelin. Hippu nyt olikin niin pieni ja syntyi kovalla vauhdilla, eikä mitään ompeleita siis tullut.

Tänään olen yrittänyt lastenvalvojalle soitella isyyden vahvistamisesta, jotta Hippukin saisi Kela-kortin ja päästäisiin Kelan papereita täyttelemään.. -25 on pakkasta, joten taitaa asiat tulla hoidetuksi puhelimitse tai sitten pakataan lämpimästi vaunuihin.. Hipulle kun pitäisi yksi setti 50 cm vaatteita käydä hakemassa, kun hukkuu näihin 56 cm vaatteisiin, vaikka ikää on jo tasan 3 viikkoa...
 
Hitisin hitsi, että tuli taas kylmä!
-22 on meillä mittarissa, ei siis toivoakaan päästä pihalle.
Aurinko paistaa kyllä nätisti.. B)
Suunnittelin, et oltais lähdetty tuonne Ideaparkkiin katsoon jätkälle
jotain nimiäis vaatetta.
Olis ollu kiva lähteä vähän ihmisten ilmoille, mutta ei sitten! :ashamed:

Aateltiin tuossa miehen kanssa, et tilataan leipomosta kakku nimiäisiin. Saavat kirjottaa pojan nimen siihen päälle! :heart:

Me ei olla pidetty poikaa vielä lattialla ollenkaan, vois varmaan koittaa joku ilta pesun jälkeen. Sais niitä ilmakylpyjä samalla, mitä neuvola suositteli.
Eilen rasvattiin poika kunnolla pesun jälkeen, ku neuvolantäti käski alottaan rasvaus. Kuinkahan usein ton rasvaa tulis laittaa? Aateltiin et riittäiskö pari-kolme kertaa viikko?
 
epuska vierailee

Onnea uusille vauvaantuneille ja voimia vauva-arkeen. Joskus se koettelee... Eilen täällä tuli taas itku silmään, tänään on autuaan levännyt olo.

Me on pidetty tyttöä kyllä lattialla. Onko siihen jokin syy, että ei pitäis pitää?? Ainakin hän siinä tuntuu viihtyvän. Meillä on maton päällä tytön oma alusta, jolla hän loikoilee.

Parin rauhattoman päivän ja yön jälkeen on tänään ja viimeyönä ollut taas rauhallista. Kolmen tunnin unipätkiä! Eikä ähinää. Otettiin käyttöön cuplaton, ja ainakin se vähentää tuota ilmavaivaa. Ja se jo helpottaa kummasti. Oon ollut niin huolissani ja väsyneenä tosi itkuinen, kun tuntuu, että tytöllä on paha olla. Tänään annoin relatippojakin, saapas nähdä sopiiko masulle, ainakin toistaiseksi kaikki hyvin. Meillä tuo levottomuus on ollut sitä todella kovaa ähinää, ja välillä itkua, josta ei aina ole saanut selville, että itkeekö tyttö unissaan vai onko hereillä. Eilinen päivä oli sitten ihan kunnon itkua klo 9 - 15.30, lopulta nukahti pidempään uneen mun rinnan päälle ja uinui 2 tuntia! Ähinä on ollut niin kovaa, että me ei kumpikaan olla saatu nukuttua yöllä, kun kuullostellaan herääkö tyttö ilmavaivoihinsa. Nyt viime yönä viimein nukuttiin! Ihanaa! =)

Ristiäiset on meillä ensi su. Tulee n. 20 vierasta, ihan vaan lähisukulaiset on siinä. Enempiä ei meille mahtuiskaan. Piti järjestää näin nopealla aikataululla, että kaikki pääsee tulemaan, muuten olis mennyt varmaan huhtikuulle.
 
Minäki tänne tulin valittelemaan nuita ilmoja! Aamulla mittari näytti -32, nyt ei oo enää ku -26 :kieh: Lapsista tulee pirttihirmuja ja itellä sekoo pää :whistle: Haluttas tosiaan jo pihalle, täällä ei oo ulkoiltu kolmeen päivään!

Meillä poika on lattialla aina ku on pidempään hereillä. Ja illalla sit puolisen tuntia ilman vaippaa. Hyvin viihtyy ku meillä on se lelukaari leikkialusta systeemi jossa roikkuu kaikenlaisia leluja. Ja ilman vaippaa on ihan mielissään. Pitää vaan itellä olla koko ajan lähettyvillä ettei nuo isommat mee kovin rajusti sinne vauvaa "viihyttämään"... Meillä esikoinen tykkäs olla paljon lattialla ja itekseen viihtyi pitkiäkin aikoja. Tyttö taas ei viihtynyt ollenkaa yksin eikä lattiallakaan juuri. Niin ne on lapset sitten erilaisia.
Kunnon hyvmyjä ei oo vielä saatu, jospa kohta... :heart:

Huomenna alkaa pehmeä lasku arkeen. Mies on siis edelleen kotona, käy vaan päivät tienaamassa remonttihommissa mun kotona. Mummi on nyt 2päivää ollu lapsia viihyttämässä, huomenna se joutuu menee töihin ja mä jään lasten kans tänne päiväksi yksin. Onneksi mies tulee sit illalla kotiin! Kai sit ens viikolla alkaa se "oikea" arki. Miksei tällä paikkakunnalla voi olla miehelle kunnon töitä ettei tarttis viikkoja olla pois kotoa???

Mulla toisesta tissistä tulee vielä 40ml kerrallaan maitoa, toisesta ei ollenkaa! Ja just tuo toinen on isompi ku toinen, kaks muuta lasta tykkäs enempi imee tuota isompaa ja siitä tulikin enemmän maitoa. Nyt tää poika on tykänny enemmän imee pienempää ja siitä tulee nyt enemmän maitoa... Outoa :/
 
Jospa tänne minäkin kirjoittaisin kun koneelle näin päivällä kerkesin illalla kun ajatukset ei oikeen luista muuten kuin lukiessa.

Meillä ristiäiset ensi sunnuntaina ja samalla pääsee meitin vanhin tyttö ripille kaksi kärpästä siis samalla iskulla =)

Meillä toi imetys ei oikeen onnistu. Tutkittu on syytä ja nyt sitten odotellaan aikaa kielijänteen näppäisyyn ei siis poju saa kieltä kunnolla tisuun kiinni. Jospa sen jälkeen onnistais jos enään huolii tisua ollenkaan. Nyt vaan pumppaan ja muutaman kerran päivässä imetän etumaidot pois ja siinä se onkin sitten.

Äkkiä aika menee poika tuli sunnuntaina 1 kk ja on jo iso mies :)

Arjelle haetaan täällä edelleen rutiini ja paikkaa milloin mitäkin hommataan. Edelleenkään ei olla ulkoiltu vaunuilla kun toi hissi remontti on kesken ja kuudennesta en jaksa vaunuja pihalle raahata kun ei ole alhaalla paikkaa minne jätetään.

Isommat lapset ovat suhtautuneet vauvaan todella hyvin jopa 2 v "isoveikka" hoitaa tuo vaippoja, juottaa yhdessä pullosta. Äidille ja isille kiukkuaa senkin edestä sitten taitaa uhma olla tuloilaan jos ei jo ole täällä.

Mutta tällä viikolla me mennään ulos hissi valmistuu jos sitten ei ole liian kovat pakkaset.

 
heippa kaikille!

ja onnittelut uusille tulokkaille :flower:

hurjia anoppeja on ollut liikenteessä :kieh: meillä onneksi (toistaiseksi) on anoppi pysynyt aisoissa. kyllä se taas ehtii jotain keksimään....

täällä myös kovat pakkaset paukkuu ja ulkoilut saa unohtaa. mut oon ton tyttelin kanssa totutellut vaunuihin nukkumista tossa viileässä ulkoeteisessä. eka pitempi ulkoilu oli sunnuntaina kun koko perhe oltiin naapurin metsässä retkellä. laskettiin vähän mäkeä ja paistettiin makkaraa. pienen sai mukaan vaunujen pehmeässä kantokopassa ja se sidottiin pulkkaan kiinni.

meillä saatiin vihdoin sovittua ristiäiset 11.3. samalla kastetaan miehen siskopuolen tyttö joka on 2 viikkoa nuorempi. kirkossa kastetaan ja srk-talolla juodaan kahvit. saapi nähdä missä kunnossa talo on kun aamusella menee vanhukset sinne soppaa syömään ja eivät ehdi kunnolla siivota kun me jo sinne tyrkätään.

oltiin tänään neuvolassakin. kokoa jo huimat 3010g ja 50,7cm. pipo34 ja korviketta ei oo tarvittu pariin päivään ollenkaan. pullosta tosin osa joudutaan vielä antamaan...

nyt tää neiti nukahti ja mä poistun kotihommien pariin :wave:

t. mikki ja neiti 3vko3pv
 
pepsu
Tänään käni nla terkka ja jukupliut, neidillä painoa jo 4440g ku syntymäpaino 4030g! Kyl tuo tissil viihtyykin :) mut hyvin on painoa tullu ja kaik muukin oli kunnos, ens ke taas neuvolaan..

Onnittelut kaikille vauvan saaneille!!

t.pepsu ja nuppu 12pvää
 
Täällä tuli kade, Melle! :wave: Minä kaipaan ihan älyttömästi jo hevosen selkään, mutta eipä tällä perällä vielä vähiin aikoihin sinne nousta.. Hyvä kun kovalla tuolilla pystyn edes istumaan.

Meillä oli lääkäri tänään ja kaikki on vauvalla hyvin. Refluksia ei ole ja pulauttelu johtuu ilmasta, sanoi hän (huonolla suomella). Kuunteli ja koputteli massua ja sanoi, että selkeästi on ilmavaivainen, mutta ei menisi koliiksi kuitenkaan nimeämään. Vauvajumppaa pitää meidän alkaa harrastamaan, olivat kädet vielä lavoista liikaa "kiinni" ja jos kädet ovat pitkään nyrkissä, pitää hieroa peukalohankaa ja sillä tavalla aukoilla niitä. Niskaa voi harjoittaa varovasti käsistä nostamalla, vielä ei Roope juurikaan sillä tavalla jaksa kannatella päätään. Muuten kehui jänteväksi ja hienosti kasvaneeksi pojaksi. Roope pyörähti pöydällä ympärikin ihan kuin näyttääkseen kuinka jäntevä poika onkaan. :)
Cuplatonia kehoitti antamaan ohjeen mukaan jokaisen syötön yhteydessä ja myös niinä helpompinakin päivinä.

Poika oli taas ottanut painoa reilusti ja nyt strategiset mitat ovat 5025g ja 55 cm. (Syntymämitat 3845g, 50cm). Täti tuumasi, ettei huolta, etteikö äidinmaito riittäisi.

Meillä on ollut ongelmapäivä tänään kun paukahti yöllä vesiputki jäähän. Onneksi tallille vesi menee porakaivosta, joten sieltä mies kantoi ämpärillä ja sitten vain lämmiteltiin kattilassa. Tuli siinä mieleen, että on kyllä ollut ennenvanhaan aikamoista vauva-aika ja kaikki pyllynpesut..

Joku kysyi hymyistä.. Roope hymyili ensimmäisen kerran tasan kolmeviikkoisena. Hymyä tulee harvakseltaan, eikä kukaan muu ole vielä sitä päässyt todistamaan kuin minä. Äidin vauva. Lauantaina tulivat ensimmäiset kyyneleet ja nyt se itku vasta liikuttavaa onkin kun kyyneleet virtaavat poskella.

Huomenna on tulossa kirkkoherra vierailulle ja sovitaan ristiäisasioista. Postissa odottavat nimellä varustetut servetit, ne pitäisi muistaa hakea huomenna ja kiikuttaa pitopalvelulle. Toivottavasti on nimi kirjoitettu oikein. Lauantaina onkin sitten se suuri päivä. Ihanaa. Jännittävää.
Kuinkahan minä pystyn olemaan kaappaamatta lasta syliini jos hän alkaa kummin sylissä kovasti itkemään. Kun vieläkin meinaa tulla itku itsellekin jos pikkuinen oikein kovasti parkuu, se ääni käy niin kovasti sydämeen.

Ja taas täällä aletaan heräilemään, joten eikun tissittelemään.

Iloista illanjatkoa kaikille!

Hilmuska ja Roope TASAN 1 KK!!
 
Epuska: Kiva kuulla, että teillä on ollut levollinen yö. Meinasinkin jo kysellä missä olet, kun ei ole kuulunut vähään aikaan mitään.

Eikös vauvoille tee vain hyvää olla kovalla alustalla, siis lattialla?!

Tanja72: Meidän esikoisella oli myös kielijänne tosi kireä. Se oli ihan kielen kärkeen asti kiinni, eikä vauva saanut kieltä edes hampaiden ohi. Puhumattakaan että se olisi tullut ulos suusta ja pystynyt nuolaisemaan. Siksi jouduimmekin siirtymään aika pian pullolle, kun pumppaamalla mun maito ehtyi. Stressi sen teki.
Jäbä pääsi leikkaukseen silti vasta 1-vuotiaana. Siihen mennessä oli päivittäin meinannut tukehtua ruokaansa. Roikottelin melkein joka aterialla pää alaspäin rassukkaa. Kiinni jysähtäneellä kielellä ei paljon ruokaa suussa liikutella.
Vihdoinkin kun jänne napsaistiin, kieli oli kasvanut sydämen muotoiseksi. Jänne oli tosi ohut, ei kuulemma tullut tippaakaan verta. Pienestä siis voi olla paljon kiinni.
Vaadi pikaista leikkausta niin imetyksenne voi olla pelastettu. Ja muutenkin helpottaa jatkossa. Kiinteiden syöminen on niin paljon helpompaa, kun on normaali varustus suussa.
Vielä loppuun täytyy laittaa, että pyysin leikkausta siitä asti, kun kotiin päästiin. Mua ei kuunneltu neuvolassa ennenkuin henkilökunta vaihtui.

Poio: Mä en oikeastaan rasvaa ollenkaan. Kylpyveteen panen vauvaöljyä ja se on riittänyt hyvin kummallakin vauvalla. Jos on tosi kuivat jalat tai pylly sipaisen perusvoidetta. Tälle uudelle vauville en ole vielä kertaakaan laittanut voidetta.

Hymyistä: Meillä on hymyilty ihan alusta asti. Kotiin kun tultiin sairaalasta, vauva hymyili aina, kun kuuli isoveljen äänen. Nyt se on harventunut, mutta kyllä päivittäin joku meistä saa kunnon väläytyksen. Ikenet vaan loistaa. :heart: =)

myyrä ja martti 4vko 5pv
 
Moikka!! :wave:

Täällä vielä yhdessä koossa, nooh kyllä se siitä.. =)

Piti vain Poio kertoa kun esikoinen oli vauva, sairaalassa kehoittivat rasvailee oliiviöljyllä koska se on luonnon oma tavara ja siinä niitä vitamiineja on, mutta kysy kuitenkin vaikka neuvolasta mielipidettä koska esikoisen ajoista on jo sen 5 ja puol vuotta aikaa jos asiat on ehtinyt muuttua.. Tuo meidän sairaala on kylläkin tunnettu ns."luomu" sairaalana, silmien rähmimiseen ja napatyngän puhdistukseen suosittelivat keitettyä vettä, kyllä se auttoikin ihan hyvin.. =)

Täällä kovin suunnitellaan jo kastajaisia kun täällä massussa vain niin viihdytään massussa.. Taitaapi pikkuinen tietää että on kylmä hrrr.. :x

Cartsa 41+1 :heart: <br><br>
 
Mistä saa nimellä servetit ja minkä hintaisia??????????????????? Siis tilattuna?

Pullovauvat: Kuinka paljon teijän vauvat syö vuorokaudessa??? Tuntuu hirveeltä ku meijän jätkä vetelee jo 800ml päivässä! Kirjassa oli et 0-1kk ikäiset syö noin 500-600ml.... Pojalla ikää siis nyt 4vk 1pvä

Poio: Me ei rasvailla ollenkaa vauvan ihoa. Kylpyvedessä on käytetty kylpyöljyä silloin kun on kuivalta näyttänyt iho ja hyvin on riittänyt. Meijän synnärillä ihan sanottiin et rasvailua kannattaa välttää ettei iho totu siihen. Mut jos kerran th on käskenyt rasvailla niin en kyllä sit osaa sanoa et kuinka usein... Että ei ollu minusta sulle apua :(

Mä mietin tuota T-paitaa mistä Vilipi kirjoittelu aikaisemmin. Saiskohan sitä painettua nurjalle puolelle ja vähän vielä vinoon. Silleet et saumat ois ulos päin :D Näkis varmasti kaikki et äiti on vähän väsynyt :LOL:

Meillä vauva herää nyt yöllä kahelta ja viideltä syömään. Mies on syöttänyt aina eka vuoron niin oon saanu kunnon unet ku meen jo kymmeneltä nukkuu :D
 

Yhteistyössä