TAMMIVAUVAT 2007

Lunta tulee ja tuiskuttaa :( Pakkasta -12 että saas nähä päästäänkö tänään sittenkää ulos vauvan kans :/ Ei kiva...

Löysin tänään miehestäni vauvakuvia, että on poika tullut isäänsä!!!! Miten voiki olla niin saman näköisiä :heart:

Minne on Minttuli hävinnyt ku ei oo kuulunu?
 
Heippa mammat!

Meillä oli eilen neuvola ja poika painoi jo 4360g ja pituutta oli jo 55cm.(Syntyessään 3510g ja 49cm) Rintamaito siis riittää hienosti, vaikka sitä olen tässä itse pähkäillyt...

Me ollaan ulkoiltu jo paljon ja välillä jopa usean tunnin reissuja. Ollaan käyty Stockmannilla alennusmyynneissä, mun kavereiden kanssa lounaalla ja jopa kaksilla lastenkutsuilla! Mun mielestä on ihanaa liikkua ihmisten ilmoilla ja ei täällä Helsingissä vieraat ihmiset ainakaan päätään tunge pakolla toisen vaunuihin. Oon aina imettäny juuri ennen reissulle lähtöä ja tarpeen mukaan sitten reissussa. Mukana on ollu kuiteskin joskus varapullo pumpattua maitoa hätätapauksia varten.

Ristiäispäiväkin on nyt päätetty ja sain jopa kirkonkin varattua. Jatkobileet ovat sitten isovanhempien luona...


Terkuin, pulleroballerina ja möykky tasan 1kk :heart:
 
Me ollan käyty jo useaan otteeseen kävelyllä vaunujen kans... Täällä kun on ollu aika lauhaa, niin on hyvin voinu käydä.. Kaupassa ei olla vielä uskallettu vauvan kas käydä, ku mä myös jotenki pelkään et se saa jonku flunssan, tai muun sieltä... Ja ku tääl on ollu tosi paljo mahatautia, nii pelkään sitäki.

Meillä viimeyön vauveli lähes valvo... KOko ajan olis pitäny saada olla tississä kiinni, vaikka ei sitä edes imeny.. Sit suurilla silmillä vaan katto ja ei millään olis hälle uni tullu... Nyt päivällä nukkunu tosi paljo. Ajattelin, et liekö hällä rytmi sekasin tai onko semmosta vielä edes... Ku päivällä nukkuu hienosti ja nyt viime yön huonosti. Mut jospa se olis vaan yhden yön juttu, et ens yö olis helpompi :) Pitää toivoo.. Ei hän kipeeltä vaikuttanu, lähinnä seurankipeeltä vaan...

mallu+ manta tasan 3vk
 
Muistankohan kirjoittaa kaikkea mitä ajattelin kun luin noita juttuja.

Elikkäs me ollaan liikuttu jo heti alusta asti todella paljon. Vajaa viikon ikäsenä käytiin kaupassakin poitsun kanssa, mutta meillä oli sillon pakollinen neuvola mun verenpainetten kanssa ja tikkien poisto ja neukkatäti sanoi että poika pitää ottaa mukaan punnitukseen. Niin käytiin sitten samalla kaupassa pikasesti ja oli aamu niin ihmisiäkään ei ollut juuri mitään.

Mutta kaupassa ei olla tuon koommin käyty poitsun kanssa. Helpompaa käydä kaksin jos joku on kattomassa poikaa tai sitten mies on käynyt. Mullakun on sektion takia ollu kantaminen ja nosteleminen kiellettyä niin enpäs ole sitten kauppa kasseja kannellut.

Viikon ikäsenä oltiin mummolassa evakossa kun iskä piti varpajaisia. ( poika syntyi sunnuntaina niin ei ollu mahiksia pitää sillon ku oltiin sairaalassa, kun v-loppuna oli tarkotus juhlia). Mummolassa viihdyttiin todella hyvin :)
Puolentoista viikon ikäisenä käytiin ekalla kyläreissulla :)
Kahden viikon ikäisenä oltiin jo serkkupojan ristiäisssä. Ja kolmen viikon ikäisenä oltiin 60v juhlissa jossa oli 130 henkeä. vastustus kyky kasvaa kun saa vähän pöpöjä....mulla tälläinen ajatus maailma....
Nyt tosin ollaan vaan oltu kotosalla ja tietenkin vaunuteltu joka päivä ulkona...poika tykkää nukkua ulkona.

Meillä Jekovit D-vitamiini tipat...5 tippaa saa ja en ole huomannut juurikaan muutosta...paitsi voisko olla alkanut kakkamaan harvemmin? hmm. En ole ihan varma

Silmä tipat on myös meillä käytössä...tosin mä olen vähän luistanut niiden käytön kanssa...pitäis skarpata niin poitsun silmät paranisi :) Ja kyynelkanavien takia mäkin olen kuullut että vauvan silmät rähmii.

Meillä on nyt tuon imetyksen kanssa vähän ongelmia...vaikka mä imetän ja poitsu syö ihan hyvin mun mielestäni...niin sitten se huutaa 10min päästä ruokaa lisää ja pakkohan sille on sitten antaa korviketta...ja saattaa sitä juoda vielä 60-80ml...elikkä eipä taida tuota maitoa tulla liikaa? Öisin kun herää kerran niin saa kyllä tissillä vatsansa täyteen ja jatkaa unia mutta ei päivisin ole tyytyväinen.

Tänäänkin aamupäivästä imetin 3 kertaa kunnolla mutta yhessä välissä annoin sitten pullosta 60ml, ja ei ollut oike tyytyväinen imetin sitten lisää...ja nukahti. nukkui 15min. ja heräsi itkemään taas ja nnoin taas maitoa pullosta 80ml.... nyt on sitten nukkunut monta tuntia.
Elikkä miten toi menee...mun maitoko ei riitä? mutta pitäis jaksaa kuitenkin imettää että saa joskus edes äidinmaitoa. mutta sitten taas olen kokenut kyllä helpottavalta että joskus saa antaa pullosta maidon. Olen kyllä kokenutkin imettämisen todella raskaaksi. Mutat nyt kun sitä maitoa ei vaan ole tullut niin paljon ja on syöttänyt välillä yhen syötön suoraan pullosta niin on ollut voimiakin imetyksen suhteen enemmän :)

Vaipoista vielä. Saatiin libero paketti...ja ne vaipat on ollut nyt käytössä, mutta kyllä mä tykkään tosissaan siitä pampersin jousto vyötäröstä kovasti...jokainen kyllä varmasti löytää mieleisensä vaippa merkin itselleen ja vauvalleen...ne on niin maku kysymyksiä.

meillä on kyllä välillä pitkien päikkäreiden tai yöunien jälkeen niin kylki pissasta märkänä ja molemmista vaippa merkistä tätä tapahtuu...tapahtuuko teillä mulla poikalapsilla tätä?

Tulipas hyvin tekstiä tässä kun poitsu nukkuu ulkona ja olen yksin kotona ekaa päivää. Mies lähti töihin isyyslomalta johan se oli päivää vajaa kk kotona...kun otti muutaman lomapäivänkin :)
 
Just juteltiin kaverin kanssa tuosta pissailusta ja vaipan vaihdosta.
Sen ei ole tarvinnut koskaan vaihtaa 4kk vanhalle tytöllensä vaippaa yöllä. Tuntuu musta ihan ihmeelliseltä.
Aikamme pälistyämme tulimme johtopäätökseen, että pojat pissii jotenkin erilailla. Välillä tulee kummasta puntista sattuu. :LOL: Mun täytyy aina tarkasti katsoa, että vaipan rimpsut on ulkona. Jos jäävät sisäpuolelle niin heti falskaa.
Mites muilla?Pissaako pojat enemmän/"laajemmin", kuin tytöt? (En nyt keksinyt tuohon mitään järkevää sanaa.)

Pappi kävi tänään kylässä. Pelotteli, että joudutaan ehkä siirtämään ristiäisiä, kun isyydentunnustus on niin lähellä.
Jos virallista nimipäätöstä (tai jotakin) ei ole keritty tekemään ristiäisiin mennessä. 9.2.on tunnustus ja 17.2. on ristiäiset.
Mun mielestä siinä on hyvin aikaa, mutta saattaa kuulemma mennä kolmekin viikkoa ennenkuin paperit on käyneet riittävän monella pöydällä pyörimässä.
Varoituksena vaan muille samassa tilanteessa olijoille!
Toivottavasti kerkiäisi. Meille on sylikummi tulossa Kuopiosta asti, ettei tässä viitsisi montaa viikonloppua jahkailla.

Tänään martilla oli ihan uusi valvomisjakso, klo7-10. Meillä siis rytmi vaihtelee jatkuvasti. Nukkui yön! Sitä pitää aina hehkuttaa. :heart:

myyrä ja martti 4vko 1pv
 
Jösses! Pakko teillekin kauhistella. Pistin sitten piilolasit päähäni.
Mä oon kuin turpiin saanut! Kamalat tummanpunaisenmustat iiiisot silmänaluset.
Pitäisköhän laittaa noi pullonpohjat takaisin.
Vääristää niin hyvin naamaa... :kieh:
 
meillä oli isyydentunnustus 30.1 ja ristiäisiä ollaan mietitty 25.2 niin siihen kuulemma kerkee hyvin. Mutta olen kuullut että pitää varautua tuohon 2-3viikkoon....mutta voittehan te sanoa siellä tunnustuksessa että olis pikkasen kiire sen asian kanssa. Tai sitten soita sinne ja kysy kerkeekö vahvistus tulee ennen ristiäisiä.

Onko teillä jo nimet päätetty? Pidättekö salassa?

Meillä ei ole ihan vielä...jahkailua vieläkin. Pidetään salassa. Mietitään että jos siihen kaste ohjelmaan painettaisiin se nimi jo ...joten vieraat saisi nimen selville heti kun tulevat sisälle. Vai annetaanko vieriaden jännäillä papin sanaan asti...hmm.
Ristiäiset pidetään mun vanhempien kotona ja vaan läheiset meidän perheet ja mun kummit + mun kummilapsen perhe tulee paikalle.

Mekin koitetaan selvitä yö ilman vaipanvaihtoa, mutta viime yönäkin oli pakko käydä vaihtaa kun oli jo vähän kosteena yökkäri, sitä ei alettu kyllä vaihtamaan. Meillä tosissaan poika kastelee ohipissoillaan vatsaa tai sitetn kylkeä...vaippaakaan ei voi laittaa niin tiukalle vatsan kohdalta että se ahistaisi sitä...
 
Me keksittiin nimi ja salainen on vielä. Pappi ehdotti, että mitäs jos isä sanoo nimen kaikille, vanhemmathan nimen antaa. Oli mielestäni hyvä juttu.

Pappi kehotti ilmoittamaan tunnustuksessa, että ristiäiset on silloin ja papereiden pitää olla valmiina. Olishan se tosi noloa, jos joutuisi siirtämään päivämäärää sen takia.
Ei me osattu edes ajatella moista. Eikä kukaan siitä viitsinyt varoittaakaan. Kai olettivat, että tiedämme kaiken, kun ollaan toista kertaa asialla.

Me vietetään pippalot kotona. Viimeksi pidettiin seurakuntatalossa, kun asuttiin vielä kaksiossa. Silloin meille tuli vieraitakin melkein 40. Nyt tulee alle 20, kun kutsuttiin vain "pakolliset". Eiköhän me tähän pikkuiseen neliöömme mahdu sillä jengillä.

Pitää vielä miettiä tuo koiran kohtalo. Pyytäisikö naapuria katsomaan sen ajan. Otus on aika ihmisrakas ja vaatii silityksiä hyvinkin hanakasti. Ainakin pappi pelkäsi sitä selvästi.
Mikähän siinä on ettei tunnusta pelkäävänsä vaikka sen näkee korvallaankin, että toinen kammoksuu?
 
Meilläkin tulee usein pojalla pissat lahkeesta läpi niin, että koko kylki on märkänä. Ja joka kerta olen ollut laittavinani vaipan ihan kunnolla ja pippelinkin suunnannut alaspäin, eli ihan mysteeri on miten ne pisut silleen karkailee.. Eikä ole vaippamerkillä väliä, samaa on tehnyt niin Liberot kuin Pamperssitkin.

Meilläkin on ristiäiset 10.2. Nimeksi tulee Ropert Johannes. Lempinimi on Roope, kuten on ollut työnimenä tähänkin saakka. Etunimi tulee miehen isoisänisoisän mukaan, joka on myös sukunimemme "perustaja". Sukunimi on harvinainen ja pojan ainoa kaima on tämä edesmennyt isopappa. Poika kastetaan kirkossa ja juhlat ovat kirkon yhteydessä olevassa seurakuntasalissa. Pitopalvelu ym on hankittu, nimikoidut servetit tilattu ja sinänsä pitäisi kaiken olla valmiina. Papin kanssa ei vielä ole oltu juttusilla, alkuviikosta soitellaan.

Senkun vielä keksisi mitä itselle laittaisi päälle, kun mitkään vanhoista vaatteista ei vielä sovi eikä kaupasta ainakaan vielä ole löytynyt mitään mieleistä. Eipä tosin ole koskaan aikaa katsoakaan, kun en saa itseäni lähtemään ostoksille ilman vauvaa. Isän kanssahan tuo pärjäisi vallan mainiosti kun pakastimessa on lypsettyä maitoakin, mutta minua ahdistaa ihan älyttömästi ajatus siitä, että lähtisin jonnekin ilman vauvaa.. En vain pysty. :ashamed: Ehkä ensi viikolla sitten yritetään taas..

Meillä on nukuttu kaksi edellistä yötä hyvin, jopa kolmen tunnin pätkiä poika vedellyt. Olen saanut hänet pysymään hereillä hieman kauemmin syömässä ja se on auttanut kun on saanut tankattua enemmän. Ensi yönä ollaan ekaa kertaa kahdestaan kun mies palaa töihin ja suoraan yövuoroon. saas nähdä miten pärjätään..

Nyt vaavi vaatii vaipanvaihtoa, joten lets menoks..

Hilmuska ja Roope, huomenna 4 vko


<br><br>
 
pepsu
Tuli nyt tänne ilmottautumaan ja pikkuhiljaa lukee näitä tekstejä..

Eli meille syntyi pieni rinsessa torstaina 25.1 klo 5.26, pituutta 53cm ja painoa 4030g. Rv oli 41+5.

Keskiviikkona oli äitipolil tarkastus, ke-aamulla oli ensimmäisiä suppareita tuntunu aamu viidestä. Tarkastuksessa oli paikat 3cm auki. Kaikki oli kunnossa, painoarvio 4300g. Kotiin odottelee, perjantaille sovittiin käynnistys. Kotona sitten suppareita tuli säännöllisen epäsäännöllisesti. Tulivat illan mittaan kipeemmiks. Ei kuitenkaan ihan tappokipeitä ollu... Mihin olin siis itse vaurautunu.. Puol kahen maissa to aamuyöstä lähettiin sit sairaalaan, ite olin vaan menos tarkastuttaa onko edenny mihinkään ja olihan sitten kohdunsuu 8cm auki!!! No ei siinä mitään, suihkuun hetkeks ja sit ammeeseen köllimään.. Ammeesta pois ja ilokaasua kun sitlä tuntu. Ammeen jälkeen oltiinki jo täysin auki. Kalvot puhkastiin ja viel sain tippaa suoneen ku tuntu et kohtu rupee väsymään. Aqua-rakkulat iskettiin selkään ku oli selkä niin jumalattoman kipeä! Ponnistuvaihe oli jotain ihan kauheeta enkä pystyny kunnol ponnistaa ku pari kertaa per supistus. Mies sai kyl kunnon rutistuksia ja pari kertaa purin hauikseen sitä :D mut aika luomuna tuo tyttönen sit synty ja helpottunu olin ku oli pikkunen maailmas. Istukan syntyminen tuntu inhottavalt mut huomattavasti helpompi ku tuo nelikilonen pökäle. Muutama tikki tuli, ku leikattiin noin sentin pitunen viilto. Ite kävelin suihkuun synnytyksen jälkeen ja näin. Tyttö hiffas tissin ihan heti, mikä on tietty loistojuttu.

Mut tossa toi synntys suunnilleen oli, kokonais kesto säännöllisistä supistuksista pikkusen syntymään oli 5 ja puol tuntia..

Mut nyt lukee vähän teidän muiden juttuja :flower:
 
Myyra: Meillä oli isyyden tunnustaminen viime keskiviikkona ja paperit tuli eilen meille postissa. Eli viikko ja 1 päivä asiaan meni, ainakin meillä Nokialla! =)

Meillä on tänään ollut nyt illasta kovasti vattavaivoja. Ihanitseekkin sattuu, kun toinen on niin tuskanen. :'( Nyt Möttönen köllöttelee sammakko asennossa isänsä rinnan päällä, siinä on mukava olla.

Iltarutiineista Ella vissiin kyseli.
Me ollaan otettu tavaks, syödä illan viimenen ruoka suurinpiirtein samoihin aikoihin 10-11 maissa, sit pyllyn pesulle ja yöasu päälle.
Sit laitetaankin pojalle kapalo ja sänkyyn rauhottumaan.
Siellä se sit yrittää noin vartin ajan saada käsiäänsä vapaaks, ennenkun nukahtaa. ;)
 
No nyt pääsin koneelle takaisin.. Aika tavalla tökkii tämä sivusto taas. En ehtinyt ihan kaikkia murheitani vielä edelliseen.

Kertokaahan kokeneemmat, onko ihan normaalia kun vauva on nukkunut tänään melkein koko päivän? Yleensä hänellä on pari seurustelujaksoa päivällä ja illalla, mutta tänään on tosiaan vain nukkunut, syönyt pikaisesti (vähemmän kuin normaalisti) ja itkenyt lopun vähän hereilläoloaikaansa, siihen sitten nukahtanut? Huolestuttaa. Vai onko näillä jotain kasvukausia tms, jolloin uni maistuu enemmän kuin maito?

Onneksi on ensi viikolla se lääkäri, niin pääsen puhumaan näistä asioista, jotka ovat käyneet huolestuttamaan. Tosin olisi varmaan pitänyt ennemmin varata ihan lastenlääkärille aika, sillä meidän terveyskeskuslääkärit ovat kaikki vähemmän suomalaisia eikä ainakaan vanhusten terveydenhuolto oikein täällä pelaa. No, voihan sitä varata sitten aikaa, jos tuntuu ettei käynnistä ole mitään apua.

Tämmöistä tältä erää. Mukavaa iltaa kaikille!
 
heippa kaikille!

seuraavasta saan sontaa niskaani mut kerron kuitenkin..... meillä esikko oli kaupassa jo kotiutumispäivänä :eek: piti ostaa rintapumppu yms ja mies ei olis pärjännyt yksin ja ruokaakin piti ostaa joten nopeimmin selvittiin kun mentiin kaikki yhtäaikaa ei niin että olisin yksin käynyt. ja välimatkojen takia oli järkevintä käydä matkanvarrella. ja samalla reissulla käytiin jo kylässä :eek: mieheni äiti kulkee hyvin vähän pois kotoaan (liikuntarajoitteinen) ja siksi pysähdyimme matkanvarrella näyttämään vauvaa. myös nyt kakkosen kanssa käytiin kotiutusreissulla sitä kautta. neiti oli 7 päiväisenä mukana kummipojan synttäreillä. siellä vain nukkui joten ei ollut vierailla kiusausta ottaa lasta syliin. meillä ei siis ole pahemmin rajoitettu näitä reissuja. ja onhan meillä ollut jo pakollisia neuvolareissujakin 8kpl.

nyt tyttövauvan omaavana on huomannut eroja tuossa pissaamisessa. pojan kanssa oli aina kyljet märkänä varsinkin jos ei joka syötöllä vaippaa vaihtanut. nyt tytön kanssa on kerran vaihdettu sen takia vaatteita. itellä sellanen olo että pojilla pippeli "pyörii" vaipassa, roikkuu sopivasti reunoja vasten jossa ei imukykyä. mutta meillä tää tyttö pissaa enemmän hoitoalustalle kuin tuo poika. ja kun se pissa pääsee tulemaan huomaamatta niin vaatteita menee sen takia vaihtoon. poika kun pissas aina syliin asti eikä lirutellut vaatteilleen. eli pissapyykkiä tulee yhtäpaljon :kieh:

minä kävinkin tänään parturissa :D ihanaa... lapset jäivät isän hoiviin ja minä lähdin nauttimaan hetken rauhasta. ja tämä oli siis miehen käsky. viime viikolla sanoi ensimmäiseksi herättyään et nyt äitee varaa sitten parturiajan. oli ilmeisesti tukka aika järkyttävän näköinen. edellisestä parturireissusta oli aikaa puolvuotta ja parturini totes että olin sitten pitänyt viimevuoden väliä hiusten värjäyksestä. en raskausaikana käynyt kuin lyhentämässä. ja tuossa joulun alla äiteeni lyhensi takatukkaani pari senttiä kun hapsotti liikaa.

nyt tuo ukkoni lähti kavereitaan katsomaan ja mun pitäis silittää mut kun tuntuu et nukkumatti kutsuu ennen kuin ehdin rautaa kuumentamaan.....

ja pitäis alkaa pikkuhiljaa (tai aika lujaakin) järjestämään niitä ristiäisiä :whistle: :ashamed:

t:mikki ja neiti 2vko 6pv
 
Nostelen.
Taas yö nukuttiin. :D Ja syöttövälit on venyneet pysyvästi siihen kolmeen tuntiin, välillä jopa yli. Hiphei! :heart:

Ihana ilma! Tehtiin esikoisen kanssa lumilabyrintti ja mentiin siellä littaa (suomeksi hippaa, pohjanmaaksi peppaa, hehhee). On tämä auringonpaiste ihanaa! =) :D

Poio: Kiitos tiedosta! Toivottavasti Tampereella toimitaan yhtä ripeästi, kun siellä teillä.
Epäilenpä vahvasti. Välillä tuntuu ettei tässä kaupungissa toimi mikään. Vai tuntuuko virkamiehistä tärkeämmältä, kun asiakkaat joutuu odottamaan kauemmin? Hmm...
 
Moiksan kaikki! Meilläkin kotielämä päässyt vauhtiin 2 viikon sairaalajakson jälkeen. Hippu on kova tissimies ja saa ollakin, ei haittaa.. Oikeastaan koko ajan haluaa olla tissi suussa.. :D Yöt kyllä nukkuu hyvin, herää yöllä kerran ja aikaisin aamulla tissille, unille käy myöhään.. Kova ääni on ja vaatimusta on. Ongelmaa muodostaa pyllyn ihorikko, kun kakkaa on jatkuvasti ärsyttämässä ja ilman vaippaa on hankala olla, kun jalkojen kipsit eivät saisi sotkeentua... Vaippoja vaihdetaan supertiheästi ja bepanthenia kuluu paksulti joka kerta
 
Moiksan kaikki! Meilläkin kotielämä päässyt vauhtiin 2 viikon sairaalajakson jälkeen. Hippu on kova tissimies ja saa ollakin, ei haittaa.. Oikeastaan koko ajan haluaa olla tissi suussa.. :D Yöt kyllä nukkuu hyvin, herää yöllä kerran ja aikaisin aamulla tissille, unille käy myöhään.. Kova ääni on ja vaatimusta on. Ongelmaa muodostaa pyllyn ihorikko, kun kakkaa on jatkuvasti ärsyttämässä ja ilman vaippaa on hankala olla, kun jalkojen kipsit eivät saisi sotkeentua... Vaippoja vaihdetaan supertiheästi ja bepanthenia kuluu paksulti joka kerta
 
Ihana kuulla Melle teistäkin! =)

Käytiin ostaan tänään meillekkin tuonne sänkyyn sellanen mobile.
Lastentarvikkeessa oli tarjouksessa juuri sellanen pehmolelu häsmäkkä, minkä halusinkin.
Nyt pikkumies nukkuu sängyssään, tänään jo toisia päikkäreitä!
Ihmeellinen tilanne, kun meillä tuo sängyssä nukkuminen päivällä ei oo oikein onnistunut aikasemmin. Jospa tää(kin) tästä.
Oli kyllä tänään aivan loistava ilma, harmi kun meillä oli vieraita koko päivän niin ei päästy ulos. No, vieraat toikin sitten ihania tuliaisia!
Möttönen sai farkut, hupparin ja lelun. Mekin saatiin miehen kanssa iso kynttilä, mitä tuskin raaskis polttaa.. ;)
Eilen illalla tää mamma repäs, join saunan päälle yhden siiderin!!!
Tuosta oli se seuraus, et maitoa nousi viikon tauon jälkeen tosi reilusti kumpankin tisuun. Yöllä kävi olo niin tuskaseks, et oli pakko pumpata. Ja yli 100 ml kummastakin tuli! Heitin nää maidot kyl viemäristä alas.
Nyt taas ei mitään, ei tipan tippaa!
Pitäskö alkaa juomaan siideri joka päivä? Mut turhaahan tuo olis, kun en sitä maitoa uskaltas tolle kuitenkaan antaa.. :/

Poio ja Möttönen tasan 3 vkoa
 
En nyt enää muista kuka, mut joku kyseli et onko normaalia toi et vauva nukkuu vaa päivällä ja syö tosi vähän. En osaa sanoo onko kuin normaalia, mut meillä neiti nukkuu toisina päivinä ihan hirveesti ja just syö tosi vähän ja harvoin, mut tuntuu tyytyväiseltä. Kysyin tosta neuvolassa ja sanoivat et noin pienellä on vielä normaalia, kun se unirytmi ei vielä välttämättä oo. Meillä siis normaalisti myös valveilla varsinki 16-20 aikana melko paljo... En tiiä ymmärrätkö mitä tarkotan ku nii sekava kirjotus, mut ite ymmärtäsin et on normaalia vaikka toisina päivinä vauva nukkuuki paljo..

Meillä viimeyö meni tosi hienosti! Ehkäpä parhaiten koko vauvan aikana. Vauva nukahti n.22 aikaan. Heräs syömään 3.45 ja söi noin tunnin ja nukahti. Sit nukku sinne 8 asti ja söi. 9aikaa taas nukkuun ja 11.00 sit heräs. Et hyvin ollaan nukuttu! Onneks näin tänään, toissa yö oliki seurustelu yö vauvalla.

Sorry tosi sekava kirjotus ku nopeesti yritän kirjottaa!

mallu ja pirpana 3vk. ja 1pvä. Oho, meneepä aika nopeeta! :whistle: :)
 
Kotona ollaan taas. Polvella tuhisee ihana Pete-poika.

Pete syntyirv 40+6 tiistaina 30.1. klo 16, painoi 4080 g, oli 51 cm pitkä ja pipo tais olla 36 cm.

Vähän synnytyskertomusta:
Parina yönä oli ollut jonkunlaisia supistuksia, mutta päivisin ei juuri mitään. Tiistaita vasten yöllä oli muutama kunnollisen tuntuinen, mutta ei mitään säännöllistä. Aamupäivällä kulutin aikaa mm. siivoamalla roskakaapin ja muuta yhtä rattoisaa. Kattelin sitten ellua sohvalla, ja tuli pari supparia, mutta ei mitään järkevän tiheää/säännöllistä. Edelliset reippaasti synnyttäneenä tilasin kuitenki miehen töistä kotiin, ettei sit synny lapsi autoon.

Äh, polvella istuminen ei riittäny. Kantoliinan ja tyynyn avulla imetän tässä samalla...

Vastaanotossa oli jo 4 cm valmiina, joten pääsin siitä saliin. Suppari tuli säännöllisiksi siinä vastaanotossa, ja siitä laskettuna sitten synnytys kesti 3,5 h. Kaasulla menin ja akkaenergialla.

Olisin lähtenyt kotiin jo alle 48 tunnissa, mutta tuli sit kaikenlaista, sydäntutkimuksia ja keltaisuutta vauvalle. Valohoitoa ei ihan jouduttu antaan, mutta nyt ollaan kotona sillä ukaasilla, että huomenna pitää mennä polille bilikontrolliin. Poika syö tosi tiheäsi, maitoa holvaa yli asti. Koitan välttää pumppailua, ettei enää maito lisäänny.

Äh että sairaalassa oli tylsää. Ei silti voi oikein valittaakaan, kun paljon oli niitä äitejä, joilla lapsi on teholla tai muuten eri osastolla. En pystyny edes juuri jutteleen sellaisten äitien kanssa, kun itketti heidän tilanteensa. Itsellä oli "vaan" vauvan sydänjuttuepäily, ja olin siitä ihan silmät turvoksissa.

Nyt tarvii lähteä syömään, ihana mies on tehny ruokaa.
 
tännekin ehdin taas vaikka väsymys alkaa painamaan... viimeyö meni todella rattoisasti. ensin en saanut unen päästä kiinni kun mies oli viihteellä ja odottelin häntä kotiin. en kyllä herännyt siihen kun hän tuli yhden aikaan. vauva nukkui kolmeen asti ja valvoi puoliviiteen. kun sain lypsettyä ja ehtisin sänkyyn asti niin esikko huutaa että on pissannut sänkyynsä (puoleen vuoteen ei ole vaippaa kastanut ja nyt ollut pari viikkoa ilman). kuudelta sain pojan uudestaan nukkumaan niin sit tietty vauva heräs. ja taas kun sain vauvan nukkumaan niin heräs poika aamupalalle. voi tätä arkea kahden lapsen kanssa :eek: kyllähän näitä yksittäin jaksaa. onneks ei oo joka yö samanlaista. nostan hattua niille joilla lapset sairastelee paljonkin. ite oon ihan "rikki" näistä normaaleista häiriöistä.

no, nyt menee silmät kiinni itsestään. huomenna päästään ristiäiskahville :) ja tosiaan tarttis niitä omiakin ajatella...........

saatiin muuten nimi jo sovittua. :) saapi nähdä muuttuuko vielä monta kertaa.....

nyt nukkumaan :wave:

t. mikki ja neiti 3vko

ps. meillä käännyttiin edellisaamuna pehmeällä alustalla kyljeltä vatsan kautta toiselle kyljelle :eek: siitä se sit alkaa se liikkuminen.....
 
Peesailen tohon, etä sairaalassa oli tylsää... Me kyllä miehen kanssa muutettiin pois synnyttäneiden osastolta jo seuraavana päivänä, koska Hippu oli teholla ja mun voimisissa ei ollut mitään seurattavaa (kohtu supistui pika pikaa ja se kyllä tuntui yöllä..., ei tullut ompeleita, kävellä posotin vauvan ja "kodin" väliä aloittaen 6h synnytyksestä..) Lisäksi sanoin, että tuntui hirveältä illalla kun toiset söivät lapsi vieressä, koko ajan kuului lapsen itkua ja itse vain mietti, että mitä sinne teholle kuuluu tai leikkaukseen. :'(

Mutta kun tätä nyyttiä nyt kotona katselee, niin välillä jo ihan unohtaa, että vauva on erilainen. Sairaalan osastolla sen väkisin muisti koko ajan, nyt erilaisuudesta muistuttaa toistaiseksi vain selän arpi. Kasvaessahan eroa tulee sitten enemmän.
 
Sunnuntaita!

Ihanaa kotiinpäluuta kaikille vauvansa kanssa kotiutuneille! Kiva huomata, että täällä alkaa olemaan jo vilkastakin jutustelua. Oli tosi paljon tullu kirjoituksia kun ei pariin päivään kunnolla ole ehtinyt lukemaan.

Ollaan nyt oltu eka yö reissun päällä minun vanhempien luona. Jännitin ihan tajuton et miten menee, mut tosi hyvin on menny. Vauvalla on ollut kaksi yötä 6 tunnin unijaksoa heti klo 22-23 etteenpäin. Ja senkin jälkeen ehtii vielä klo 7-8 asti nukkumaan. Siis ihmejuttu että kun saa nukkua pidempään niin silloin väsyttää enemmän. Miten minusta tuntuu et silloin kun valvoi yössä tuon saman verran kun nyt nukkuu niin väsyttää enemmän? Vaikka niin se miehen serkku varoittelikin, sanoi, että aina kun lapsi tulee heille unikouluun töihin niin vanhemmillakin alkaa väsyttämään enemmän kun saavat kerrankin nukkua. Päivisin meillä tyty sit syökin kahden tunnin välein ja vähän kerrallaan. Hyvä näin päin kuitenkin.

Ihanaa olla muuallakin kuin kotona, mut nyt ulkoilemaan! Ihana ilma tuolla.

Vilipi ja saara 1kk1pv (oikeaa nimeä ei vieläkään ja kaksi viikkoa ristiäisiin!! Taidan kohta itse alkaa määräämään nimen lapselle kun ei tuo mies taida osata valita. Vai onko se sen merkki et ei ole vielä sopivaa löytynyt?)
 
Heippa vaan!

Viimeinkin kerkesi koneelle..

Perjantaina soitin neuvolaan kun toi neiti oli ollu kakkaamati yli viikon ja mallasuutetta kokeiltiin kahtena päivänä mutta ei tehonnu. Mentiin sitten neuvolaan näytilli ja terkka yritti kuumemittarilla härnätä vauvan pyllystä että joskos se kakka tulis! Vaan ei... ja sitten punnittiin ja paino oli laskenu.. :'( no sitten soitti lasten polille että menisimmekö sinne näytille ja verikokeen otti myös etei bili arvot oo noussu..
mentiin sitten sinne polille jossa punnittiin ja huomattiin että paino ei olekkaan laskenu vaan noussu! Meijän neuvolan vaaka oli näyttäny väärin. :/ Vähänkö helpotuin! kerkesin jo toden teolla säikähtää että mikä vialla! No lääkäri sitten katto vauvan ja sormella kokeili pyllystä ja sieltähän se kakka alko tulemaan.. ja sitä tuli ja tuli... :D
Myöskin bili arvo oli normaali ja päästiin huojentuneena kotiin! Nyt siis voimme hyvillä mielin ootella seuraavalla kerralla kakkaa puolitoista viikkookin!

Eilen oltiin sitten ekaa kertaa reissussa! Käytiin mummolassa miehen vanhempien luona. Ihan kivasti meni reissu vaan sitä neuvomista en oikeen aina jaksa! Lopulta piti jo miehelle sanoa että NYT lähetään!!!
Neiti itkeskeli kun massua väänsi ja anoppi siihen että nälkä sillä on että anna tissiä.. vauva oli vasta syönyt vaan en jaksanu kuunnella sitä (anoppia siis) joten tarjosin tissiä jonkin aikaa vauva sitä lupsutteli. Ei todellakaan niin hanakkana kun silloin kun on nälkä. no sitten lopetti ja panin rinnan pois ja vauva hetken oltuaan rauhallisena alko taas itkeskellä (ja ilmiselvästi massua väänsi) niin anoppi siihen että anna vielä toista tissiä. Minä sille aika äkäsesti että ei sillä oo nälkä! Tais ottaa nokkiinsa!! Vaan ottakkoon!
Sellanen valitus virsi tällä kertaa!!

 
Juups eipä noiden anoppien neivomista jaksa. Kun ihan itsehän sä määräät silel lapselle rytmit ja tiedät koska on nälkä jne. Joten jos alat tyrkyttää tissiä joka kitinään niin sitä vatsaa vääntää enemmänkin. Voi vinde noita anoppeja...mäkään en jaksa.

Meille ne tuli viikko syntymän jälkeen ja kokoajan hoki että tissiä nyt sanoin että sori meillä ei edes opetella syömään tunnin välein ja ei sillä ole nälkä.

Sitten anoppi jaksoi valittaa meidän kummivalinnoistakin....ja yritti tyrkyttää ja vielä puhua miestäni ympäri että valittaisiin sen veli kummiksi, mutta ei mieskään sitä ollu tähän kierrokseen ajatellut joten sitä ei nyt vaan valittu.

Taispa anoppi ottaa nokkiinsa....mutta ottaakoon...ei se voi tulla meitä määräämään..onneksi on 600km päässä. Tosin tuskaa edessä kun sinne asti joutuu sen nurkkiin menemään....mutta ehkä mä en kestä siellä enää muutamaa päivää pitempään....noh mutta se taitaa olla vasta pääsiäisen ongelma...joten en vielä tressaa.

Varmaan ottaa toiset herneet nenään kastemekosta....otetaan mun suvun kastemekko, kun miehelle ei ole väliä ja sille sopii hyvin munkin suvun mekko. Tosin sanoi että hänen äitins'ä ilahtuisi jos olisi heidän. Sanoin että jos sinä itse haluat sen niin sitten voidaan keskustella, mutta ei sen takia vaan valita että saadaan äitisi hyvälle mielelle. On meidän pojan ristiäiset.

Okei valitus virsi vieläkin jatkuu. Sanoi että pojalle pitää avata tili, kun ei he osaa mitään ostella sille jne...voivat sitten muistaa aina rahalla. No käytiin miehen kanssa avaamassa tili ja ilmoitimme anopille. Eipä kelvannut meidän avaama tili pojan nimiin...vaan hän aikoo avata omiin nimiin oman säästötilin pojalle....hmm outoa,,,,mutta hänen tyylinsä. vai onko teidän mielestä?
 

Yhteistyössä