TAMMIVAUVAT 2007

MOI

RASKAUS KAIPUUTA LÖYTYY JA PALJON :ashamed: :whistle: :heart:
minkäs teet lapset tehty mun osalta,jatkakoot muut.. :headwall: :snotty:

Meillä liberot käytössä 3-6kg koon puolesta ei tarviis kuin newborneja mutta pissiä tuloo jätkältä niin paljon etttei vauva koko riitä... :p Kuispukki.. :LOL: ja p*skatykki siis oikeesti joka vaipassa on kakka ja aina ennen ruokaa ja ruoan jälkeen :headwall: =) vaippoja siis kuluu.

Vähän tipoittain vastailen näihin kysymyksiin,aina silloin kuin muistan.. :xmas:
Niistä tipoista yksi jos toinenkin sanoi ..itsekin olen syöny jo 3kk ennen synnytystä maitohappobakteereja ja relat jatkuu lapsella ja itsellä edelleen.
Meillä on huomattu että molemmat tipat katkaiseen sen kovimman kivun jää vain kipristely ja ähinä cuplatonilla ja disflatylillä sama vaikutus ollu.
Tiiä sitten sitääpä kokeilla jos vaikka ilman tippojakin kohta pärjäilisi.

Itsellä oli huima yö..luulin et oon kauhean kipeä keuhkokuume tmv. siis oikeesti henki ei kulkenut ja vinkui korva oli kipee..ääntä mulla ei oo ollu sunnuntain jälkeen ollenkaan.Noh,mentiin pävystykseen..tuomio oli et hirvittävän paha astma kohtaus...astma paheni siis yllättäen aiheuttaen kivun hengittäessä ja tuntui et keuhkot on tulessa..Niin kovat tulehdukset keuhkoissa et sen kuuli pelkällä stetoskoopilla ei röntgeneitä tarvittu..äänihuuliin ja korvaan sain antibiootin(voi vauva paran maha... :( :headwall: ) ja kovat astmalääkkeet,kovemmatkin oisi antanut mut kun imetän ja haluan imettää niin osa lääkkeistä jäi pois siksi.Niin isot annokset lääkettä määräsi et apteekki sanoi et resepti jää tänne ja he hakevat kelalta siihen jonkin sik merkinnän,tietääkö kukaan mikä se on??
Oli kuulemma niin suuri annostus ja kova lääke... :/

et tämmöistä..en siis ollut kipeä(flunssa tmv.) vaan ihan pelkkä astma kohatus ja tosi huonoon jamaan päässyt astma :headwall: :whistle: on sitä ihminen tyhmä...

huilille mentävä,mahassa kiertää antibiootti.. :x

Nappa ja kekara 4vko
 
Hittolainen, et meidän jätkä syö!
Vetäsee 2-3 tunnin välein 100ml ihan heittämällä. Johtuskohan tuo tankkaaminen yön nukkumisesta? Me kun ollaan syöty yössä vaan kerran, nukuttukin 4-5 tuntia kerrallaan.. :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 18:37 Poio kirjoitti:
Hittolainen, et meidän jätkä syö!
Vetäsee 2-3 tunnin välein 100ml ihan heittämällä. Johtuskohan tuo tankkaaminen yön nukkumisesta? Me kun ollaan syöty yössä vaan kerran, nukuttukin 4-5 tuntia kerrallaan.. :whistle:
Meillä esikko tankkasi illat kun tykkäsi nukkua 8-12h yössä putkeen...eli tankkaa yötä varten :)
 
Moi!

Tyttörukka sai multa sen flunssan ja rohisee ja tuhisee niin että äiti ihan huolesta sekasin. Etsin sitten netistä kotikäyntejä tekevän lääkärin kun ulkona oli 20 astetta pakkasta. Aina herätessä limaa on eniten ja sitten kun lääkäri tuli, rohina ei ollu enää niin paha ja tyttönen vaan hymyili lääkärisedälle! Minä siinä nolona vieressä selittelin että äsken oli vielä niin kipeen olonen... Lääkäri totesi että ensivaikutelma on kyllä oikein hyvä. Kuumetta ei mitannu mutta hengitystä kuunteli ja korvat kurkkas ja kaikki oli kuulemma kunnossa. Sano että tyttö on oikein hyväkuntonen. Sitten setä kirjotti äidille 120e laskua ja lähti seuraavalle vierailulle. Sainpahan yöni nukuttua rauhallisemmin mielin.

Huomenna tulee neuvolatätikin ekaa kertaa käymään. Tosi innolla ootan punnitusta ym.

Meillä kävi mun työkaverit kylässä ja niillä oli omat 5 ja 6kk vanhat lapsenta mukana ja oli hämmästyttävää verrata kokoja tohon meidän 2viikkoseen!! Ne vauvat oli oikeesti kaks kertaa meidän vauvan kokosia mutta kuitenkin vauvoja. En oikeen osaa selittää, mutta hämmästynyt olin miten nopsaa ne kasvaa.

Mä menen tohon pinnasängyn viereen taas kuuntelemaan hengitystä ja panikoimaan. On tää äitiys ihanaa =)
 
cartsa: Mä en sen maksatautini takia saa käyttää mitään ehkäisyä missä on hitunenkaan hormoneja. Ne rasittaa maksaa. Olen jo miettinyt kuinka hikinen hermokimppu olen keski-iässä, kun en niitäkään lääkkeitä saa syödä. ;) Vaihtoehtoina on siis kortsu tai nipsisnapsis. Tai onhan niitä 10 minsan kapseleitakin.

epuska: Kiitokset vastauksesta. Nyt vaan jännitetään, mikä väri ilmestyy. Harmillisia teidän illat. Toivottavasti ei tule enää. Peukut on pystyssä!
Selviskö teidän rohinat?

pullojen keitosta: (Mullakin unohtuu välillä nää gallupit.) Mä olen ottanut tavaksi keittää aina käytön jälkeen. Huuhdon pullon ja jätän sen likoomaan. Kerralla keittelen monta, etten nyt ihan yksitellen.

myyrä ja martti (keksittiin muuten pojalle jo nimi :D se on valtiosalaisuuden luokkaa vielä...) huomenna jo 4vko :heart: Kyllä aika kiitää!

Onko muut muuten tarvinnut silmätippoja? Me jouduttiin pyytämään resepti. Neuvolalla oli onneksi valmiiksi kirjoitettuja, ettei lääkäriin tarvinnut lähteä.
Vaavin silmät vuotaa älyttömästi ja rähmii. Aina toinen silmä on ummessa, kun herää syömään.
 
Huomenta!

Täällä sitä kukutaan, tosin vain minä! :LOL: Muut nukkuu. On se jännä miten tuo elimistö ei osaa nukahtaa kun kerran ylös nousee. Vauva ei meinannu millään nukahtaa kun mies oli syöttänyt. Pari tuntia vaan katteli, mut miehellä meinas jaksa loppua ja minä sitten valvoin vauvan kanssa ja nukutin. Nyt ei sitten itsellä väsytä. Tai väsyttää mut kun valot sammuttaa niin ei nukkumatti vieraile, ei. Hormoonit vieläkin pelissä, luulen ma.

Pullojen keittämisestäkö täällä oli puhuttu. Meillä keitellään kerran päivässä kans isompi satsi. On meinaan pulloja niin paljon et menis vuorokausi ilman et tarvis pestä, mut aina pesun jälkeen olen keittäny. Ollaan vähän laiskoja oltu ton keittämisen kanssa, mut keitän nyt joka syönnin päälle niin kauan kun vaan jaksan. Luulen et taas käy niin et kun kiinteät aloitetaan niin harvenee tosi paljon nuo sterilointihommat.

Tälle päivälle luvattiin jopa VAIN -12-15 astetta pakkasta, luulen et tänään ulkoillaan sit oikeesti. Olen jo eilen ilmoitusluontoisesti sanonut miehelle et on mun vuoro tänään saada raitista ilmaa, se ei vaan tiedä vielä et meinasin tytönkin ottaa mukaan. Mitähän tuumailee kun meinasin jättää sen yksin kotiin. :whistle: Tuskin se kuitenkaan jää, on se sen verran liikkuvaa sorttia.

Nyt ei ajatus luista. Eilen tuli kirjoiteltua pitkät pätkät ja se katosi bittiavaruuteen, nyt en muista mitä pitikään kysyä. Mut eiköhän se tule mieleen...

Ristiäiset sain 18.2. järkättyä. Harmittaa kun olin niin myöhään liikkeellä et en saanut sitä pappia jonka halusin enkä edes tohon lähikappeliin saanu ristiäisiä. Meillä on sitten tuolla kirkolla yhteiskasteessa. Mutta on sekin jotain uutta kerrottavaa lapsille, muut onkin kastettu kotona. Nimi vaan vielä puuttuu. Lempinimeksi on tullut tähtisilmä, on se sen verran kirkas katse yöllä kolmen aikaan että ihan kateeksi käy (juuri silloin kun itsellä ei pysy silmät millään auki :D ).

Vilipi ja saara
 
epuska
Moi,

Eilinen oli paljon helpompi. Kokeeksi en eilen antanut mitään D-vitamiinia, meillä ollut nyt Jekovit käytössä. Illalla ei huutoa, tyttö nukkui normaalin rytmin mukaan, eikä edes lisämaitoa mennyt. Koko yö 3-4h ruokailun välissä. Voiko tuo vitamiini vaikuttaa mahaan vasta illalla/yöllä, jos sen aamulla jo antaa? Tänään palasin lähtöruutuun vitamiinin kanssa ja annoin pari tippaa devitolia. Saa nähdä miten käy.

Tuosta D-vitamiinista on meillä tullut ihan kirosana, tuntuu, että mikään ei sovi, kaikki aiheuttaa huutoa, mutta nuo viimeiset 3-4 iltaa oli pahimmat. Miksi, oi miksi, ei luonto ole järjestänyt tuota vitamiinia rintamaitoon????
 
Hei Epuska, tuohan kuulostaa siltä että vauva saa tarpeeksi maitoa! Varmaan helpottava tunne. Kun sie sitä eilen mietit, niin sillä vastailin. Oletkos kokeillut niitä D-tippoja? On sellasessa ruskeessa pipettipullossa. Meillä keskimmäisellä toimi ne kaikkein parhaiten. Niitä annetaan tosin muistaakseni 20 tippaa ja se pullo ei kauaa kestä, mut on siis niin mietoa et ei maistunut ainakaan minun suuhun millekään. Tuo Jekovit ainakin on ihan tajuttoman pahaa, tosin meillä neitokainen on sen makuun jo tottunut, kaksi viikkoa on sitä nyt syöty ja täys 3 tippaa menee. Enää ei väännä mahaa sen takia ainakaan.

Ja samoilla silmillä mennään edelleen, luulis tänä iltana tulevan uni kohtuu nopeaa

;)

Vilipi ja saara
 
Päiviä kaikille!

Kyselit Myyra silmien rähmimisestä, ja meillä myös on tuo ongelma.
Oon pyyhkiny niitä sit ihan kostealla vanulapulla aamusin, kun näin neuvottiin neuvolassa. Täti sano sen johtuvan siitä, et kun nuo silmäripset kasvaa.. Pikkusen on rauhottunut täälä jo.

Niin, pullonkeittogalluppi.
Mä keittelen kans useemman kerralla ja laitan samoin käytön jälkeen likoomaan pullot ja tutit eri kippoon.

Mä olen antanut nuo Jekovitit, 3 tippaa, yhden kerrallaan aamusin.
Vielä ainakaan ei masua väännä!

Tietäiskö kukaan, kenellä olis tarvetta tuolle rintapumpulle?
Ostettu siis 20.1, Ainu merkkinen. Ovh joku 70e.
On aika tarpeeton nyt, kun sitä maitoa ei vaan tule!!! :/ <br><br>
 
Mukavaa,että epuskan perheellä oli rauhallinen yö. :D
Meillä nukuttiin kanssa. Mitä nyt röyhtäys ei meinennut tulla sitten millään ja sen takia masuun sattui. ja minä kävelin.

nyt meillä taas kakataan. eilisestä viisastuneena laitoin muumivaipan. noita huonompia kun voi kakkia tiuhaan tahtiin huoletta. oi voi, kipeä kakka tulossa. höh.

mulla on kanssa noita mama-vaatteita ja härveleitä täällä aika paljon. mietin, että pitäiskö tehdä paketti huuto.nettiin myytäväksi. mun vaatteet on vaan niin eri kokoisia. alussa olin kokoa 36-38 ja lopussa 44 :eek: ruoka maistui hyvältä....ja namit :whistle:
meneekö käytetty rintapumppu ja maidonkerääjä kaupuksi vai haluaako ihmiset ostaa uusia? voihan ne keittää, mutta ällöttääkö käytetyn ajatus?

oi voi, kun masussa kiertää. moi.

4vko :heart:
 
MOI

epuska joo niitä DEETIPAT nimisiä d-tippoja kandee kokeilla meillä esikolla toimi vain ne =) ei sitä kaikkee muista aina ihmisille infota :headwall: jokovit on vesipohjainen ja pitäisi toimia hyvin eikä ärsyttää mahaa ja devitol on sitten öljypojhainen ja sopii huonoiten vauvojen masulle suurimmalla osalla ollu sen kanssa ongelmia.
On se muuten ihan oikeesti ihme et miksi se d-vitamiini ei oo siellä äidin maidossa :headwall: :whistle:

poio ai niin sanovat syystä silmien rähmimiseen..asia on kylläkin niin ettei nuo kyynelkanavat ole kehittyneet ja heti synnyttyään ne alkaa aukeamaan ja joillakin kellä on tiukasti ummessa niin alkaa tulehdukset kun ei silmä huuhtoudu normaalisti.Eli hieroppa sitä lapsen silmää sieltä missää kyynelkanava itselläsikin tuntuu nenän vierestä sormella sillai pumppaamalla sen avulla aukii jos on auetakseen ja rähmiminen loppuu siihen kun kyynelkanava alkaa pelata.
NIITÄ OFTAN AKVAKOL TIPPOJA EI SAA KÄYTTÄÄ PIENILLÄ LIIAN KAUAA KAKSI VIIKON KUURIA JA SITTEN LEKURIIN!!(silmälääkärin ohje jolla käytiin tällä viikolla meidän pojan kanssa) on ne tipat sen verta kovia et ne tappaa kaiken niin hyvät kuin pahatkin silmän pinnalta!
Mutta taas tulehdusta eli märkivää silmää ei saa pitää liian kauan kun kalvot kärsii.Helppoa tuo juttu. :whistle:

Meillä on nyt silmätipat/emulsio käytössä siihen asti et pojan silmä paranee tai sit menee aukaisuun ,rähmii tosi pahasti välillä parempi päivä ja välillä huonompi päivä sen suhteen..mitähän siitäkin tulee ja olipa halvat lääkkeet kun hain 47? kolmeksi kk:deksi.

juuh,masua nyt sitten itketään ja poika ripulilla..eilen aloitettu antibiootti äänihuulten tulehdukseen sitten vaikuttaa toiseen aika kovasti.
Itselläkin maha sekaisin,vaikka kuinka aamua iltaa vedän maitohappobakteereja.samoin poika.
ei hellitä ei tuo astma ja eihän sitä voi vielä olettaakaan kun kohatuksesta vasta vrk. aikaa.yskittää ja ahistaa pitää vaan vetää avaavaa \|O
kyllä se tästä.kuhan menis nuo kovat pakkasetkin.

Meillä kolma vuotias on niin kalassa uhmassa et OSTASKO KUKAAN 3v POIKAA EI PUHU MUTTA OSAA KUITENKIN UHMANSA ESIIN TUODA :headwall: :LOL: siis oikeesti ihan hermot menee sen kanssa itselleen se uhmaa ja leluilleen ,ei syö on yök jne.jne.
huoh.kolmen uhma on pahin :whistle: :eek: :kieh:
semmoisia :xmas:

Nappa ja kekara4vko.
 
Yhdyn edelliseen! 3-v on paha!
Viimeksi aamulla mulla leikkasi kiinni, kun ei jaksa/ei pysty syömään, riisumaan, pukemaan. Ei sitten mitään.
Siinä kun yön valvoo niin on aika kypsä räjähtämään tuollaiselle kielennäyttäjälle. Nalkutin ja rähjäsin taas oikein huolella. Hyi mua. Paha mieli siitä tulee mutta ei pinna kestä ei.
Miksi ihmeessä mä töissä kestän ihan mitä vaan hermoja menettämättä mutta kotona leikkaa kiinni?! Kaippa täällä kotosalla on nuo tunteet pelissä eri tavalla.
4-v raivareita odotellessa...
 
D-vitamiineista: Meillä terkkari sanoi että ne voi vääntää vatsaa vasta 12 tuntia antamisen jälkeen, joten ne pitäs sitten antaa illalla (jos näin on), jotta ei sitten haittaa yötä.Käski seuraamaan että tuleeko vatsanväänteitä johonkin tiettyyn aikaan päivästä.

Viimeyö meni ihan mukavasti. Kolmen tunnin välein herättiin syömään mutta ei valvottu sen enempää. Hyvä hyvä, toivottavasti tämä on suuntaus ja loppuu se 5-8 välinen kukkuminen. Illalla ollaan yritetty sen kanssa leikkiä ja seurustella niin ettei yöllä sitten enää tarvitse.

Mies lähtee taas ens viikolla kolmeksi päiväksi reissuun, ottaa jo nyt päähän. Typerä projekti. Eikö sitä vois videoneuvotella, säästyis aikaa ja rahaa. Vois loppua toi ulkomaalaisten kanssa veljeily. :headwall:

Kamalaa valitusta. Valvomisesta tulee vaan niin kamala päänsärky. Ihan kuin olis kesto krapula.

Nyt täytyy lähteä kauppaan kun toi Pikku-Myy vielä nukkuu

Lili ja Pikku-Myy 3vk ja 3pv (päivät on niin sekaisin ettei näitä lukemia kannata uskoa)

Tiistainakin olin niin varma että on maanantai että piti mieheltä kysyä että oliko se ollut töissä edellisenä päivänä.
 
Heippa kaikki!
Te muut näytätte ehtivän hyvin vaihdella kuulumisia täällä, kun taas musta tuntuu etten millään ehdi koneelle. Vaikka vauva nukkuu paljon, mutta silti tuntuu että pikku mies on saanut arjen kuvito hyvin sekoitettua. Lisäksi silloin kun vauva nukkuu niin yritän antaa aikaa esikoiselle enkä sitten raaski tulla koneelle (vaikka mieli tekisikin, kun kaipaan kyll tälläista "omaa aikaa").

Kyselisin pientä galluppia eli milloin te aloititte vaunuttelut ulkona? Ja toinen kysymys, että oletteko olleet vauvan kanssa jo jossain kaupassa, kylässä tms. Me ei vielä olla oltu ja ajateltiinkin, että parempi olla menemättäkään, kun ei ole pakko, isoihin marketteihin siis, kun voidaan miehen kanssa vuorotellen käydä kaupassa. Mutta musta alkaa vaan tuntua jo siltä, että haluaisi arjen normalisoituvan, että voitais koko perhe yhdessä liikkua tuolla niinkuin ennenkin. Vauva on tosin vasta huomenna 2 viikkoinen, että en tiedä miks mulla niin kiire on. Muutama kuukausi sitten kun olimme erään lapsi/perhepsykoterapeutin luennolla miehen kanssa, niin luennoitsija siellä sanoi jyrksti ettei alle vuoden ikäistä saisi viedä kauppaan, vertasi sitä jopa lapsenphoinpitelyyn...

No mutta siis miten teillä muilla?
 
Minähän se tunnun asuvan täällä koneella. Olen ottanut itselleni sen vapauden, kun kohta mustakin tulee kokopäivätoiminen kotiäiti, kun esikko lopettaa perhepäivähoidon.
Olen silti kerinnyt siivoilemaan ja aloitin (jatkan) remontointiakin, nyt maalaan ikkunanpuitteita ja takapihan ovea valkoisiksi. Ihanaa, kun tulee uutta ilmettä kotiin. :D

Miten niin pahoinpitelyä? :eek: Onpas terapeutilla aika raskaat mielipiteet. Miten hän perusteli kantaansa?
Meidän poika tykkäsi vauvana valtavasti käydä cittarissa sun muualla kaupoissa. Ihan onnessaan katseli valoja, värejä, ihmisiä ja tavaroita. Ainoa mikä saattoi kaupassa ahistaa oli nälkä.
Uhmaikäisen raahaaminen kauppaan tuntuu joskus rääkkäykseltä, joutuu nääs istumaan paikallaan kärryissä tai kävelemään rauhallisesti kärryjen vieressä (=juoksee onnessaan pitkin käytäviä).

Nämä nyt on omia kokemuksiani. Lienee olemassa toisenlaisiakin.
 
Mullakin samaa kerrottu syyksi miksi silmät rähmii eli kyynelkanava on ahdas, muistaakseni näin. Ja ihan vedellä ollaan onneksi pärjätty toistaiseksi.

Siis ei kauppaan kokonaiseen vuoteen! Onpas hurja juttu. Me ollaan nyt yhteensä neljä kertaa käyty, tänään viimeksi. Ja ihan kahden viikon iässä aloitettiin, pikareissuilla ja hiljaiseen aikaan ajoitetaan reissut, jottei olisi kovin paljoa ihmisiä liikkeellä.

Meillä on mies kotona eli työtön ja mie opiskelen kotoa käsin. Ja mie en jaksa! Mulla on kauhee ikävä toista koko ajan ja sit kiukkuan sille kun olen päivän yksin vauvan kanssa. Ärsyttää ja suklaa maistuu...Kuinka paljon on repsahdus? Pussillinen menee aika lailla kerta syönnillä ja puolikas levy ei tee tiukkaa. Karkkia siis. Ja mies on laihiksella. Mie vaan syön ja syön ja syön...Miksi pitää toisella olla sosiaalinen elämä ja mulla ei.

Vilipi
 
Iltaa!

Me ulkoiltiin tänään ekan kerran, jotain 15-20 min. oltiin ja pakkasta oli joku 10 astetta. Tuntu silti niin lauhalta ku on pitäny näitä kovia pakkasia nyt. Kaupassakin käytiin..
Tyttö on valvonu parina päivänä tosi paljo, jopa vähä kiukuttanutkin kun menny yliväsyneeksi. Vaan pientä täällä kiukuttelu kuitenkin. Ja yöt kyllä nukkuu sit hyvin, viime yönä syötiin vain kerran.
En tiedä mitä tekis tuon imetyksen kanssa..saisikohan mielenrauhan jos vain sitte lopettaisi eikä kiusaisi itseä asialla. Iltapäivällä kävi tissillä kuten tavallista, sitten kitinää eikä saanut nukuttua kunnolla ja kappas!vetäs sitten 100ml pullosta päälle! Jotenki on vaan ajatellu et joka tippa on hyväksi mitä itsestä lähtee ja olen kyllä rintaa antanut mutta kun ei riitä niin ei riitä!
Mut jospa nyt lähtis pesulle..
 
synnyttänyt
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 20:14 Eeva82 kirjoitti:
Moi!

Tyttörukka sai multa sen flunssan ja rohisee ja tuhisee niin että äiti ihan huolesta sekasin. Etsin sitten netistä kotikäyntejä tekevän lääkärin kun ulkona oli 20 astetta pakkasta. Aina herätessä limaa on eniten ja sitten kun lääkäri tuli, rohina ei ollu enää niin paha ja tyttönen vaan hymyili lääkärisedälle! Minä siinä nolona vieressä selittelin että äsken oli vielä niin kipeen olonen... Lääkäri totesi että ensivaikutelma on kyllä oikein hyvä. Kuumetta ei mitannu mutta hengitystä kuunteli ja korvat kurkkas ja kaikki oli kuulemma kunnossa. Sano että tyttö on oikein hyväkuntonen. Sitten setä kirjotti äidille 120e laskua ja lähti seuraavalle vierailulle. Sainpahan yöni nukuttua rauhallisemmin mielin.

Huomenna tulee neuvolatätikin ekaa kertaa käymään. Tosi innolla ootan punnitusta ym.

Meillä kävi mun työkaverit kylässä ja niillä oli omat 5 ja 6kk vanhat lapsenta mukana ja oli hämmästyttävää verrata kokoja tohon meidän 2viikkoseen!! Ne vauvat oli oikeesti kaks kertaa meidän vauvan kokosia mutta kuitenkin vauvoja. En oikeen osaa selittää, mutta hämmästynyt olin miten nopsaa ne kasvaa.

Mä menen tohon pinnasängyn viereen taas kuuntelemaan hengitystä ja panikoimaan. On tää äitiys ihanaa =)
Täällä ollaan kanssa huolesta sekaisin kun pikkuneiti on saanut minulta flunssan. :ashamed: Jotenkin tuntuu niin pahalle kun nenä on ihan tukossa ja rohina kuuluu ja välillä yskii.Ikää huomenna 3 viikkoa.No,jospa tästä selvittäis,keittosuolatipat onneksi auttaa jonkin verran. :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2007 klo 17:11 Ella78 kirjoitti:
Heippa kaikki!
Te muut näytätte ehtivän hyvin vaihdella kuulumisia täällä, kun taas musta tuntuu etten millään ehdi koneelle. Vaikka vauva nukkuu paljon, mutta silti tuntuu että pikku mies on saanut arjen kuvito hyvin sekoitettua. Lisäksi silloin kun vauva nukkuu niin yritän antaa aikaa esikoiselle enkä sitten raaski tulla koneelle (vaikka mieli tekisikin, kun kaipaan kyll tälläista "omaa aikaa").

Kyselisin pientä galluppia eli milloin te aloititte vaunuttelut ulkona? Ja toinen kysymys, että oletteko olleet vauvan kanssa jo jossain kaupassa, kylässä tms. Me ei vielä olla oltu ja ajateltiinkin, että parempi olla menemättäkään, kun ei ole pakko, isoihin marketteihin siis, kun voidaan miehen kanssa vuorotellen käydä kaupassa. Mutta musta alkaa vaan tuntua jo siltä, että haluaisi arjen normalisoituvan, että voitais koko perhe yhdessä liikkua tuolla niinkuin ennenkin. Vauva on tosin vasta huomenna 2 viikkoinen, että en tiedä miks mulla niin kiire on. Muutama kuukausi sitten kun olimme erään lapsi/perhepsykoterapeutin luennolla miehen kanssa, niin luennoitsija siellä sanoi jyrksti ettei alle vuoden ikäistä saisi viedä kauppaan, vertasi sitä jopa lapsenphoinpitelyyn...

No mutta siis miten teillä muilla?

Olipa mielenkiintoinen kommentti terapeutilta. Muistatko, mitkä olivat hänen perustelunsa asiaan? Kiinnostaisi tietää..

Me ollaan käyty kaupassa muutaman kerran. Hieman vaille kolmeviikkoisena käytiin ensimmäisen kerran. Sitäkin kyllä varmistin ensin neuvolan terveydenhoitajalta ja hänen mielestään se oli aivan ookoo. Se, mitä itse pelkään on, että saadaan joku influenssapöpö tms. matkaan, joten joka päivä en viitsi ihmisten ilmoilla liikkua. Jotenkin tuntuu "turvallisemmalta" muutenkin käydä aamupäivän aikaan kun ihmisiä on vähemmän liikkeellä. Tänään jouduttiin imetykselle sovituskoppiin, kun pikkumiehelle tuli kova nälkä kesken reissun. :whistle: Oli vähän turhan pitkä kauppareissu sinänsä.

Jaaha, nyt pikaisesti iltatoimiin ja tissittelyille..

Hilmuska ja Roope 3 vko 5 pv


 
Huomenta!

Hilmuska, kiva tietää et kaupassakin se imetys onnistuu,vaikka sit sovituskopissa! Mie sitä hermoilin silloin ennen synnytystä et mites kaikissa paikoissa voi imettää. No ei ole sitä ongelmaa, nyt on mikrot hukassa...

Sainpas nukuttua! Vauva heräsi vain kerran yöllä. Miehen kanssa mietittiin et miten sais yöllä imemään pulloa tehokkaammin. Syö noin tunnin, joskus kauemminkin, ja saattaa olla et sisään menee vain 40ml! Normaaliannokset on kuitenkin reilun desin luokkaa. Siis se on vain sellaista lupsutusta. Ja nukkuu suurimman osan ajasta. Puoli vuottako se oli et sais yrittää yösyönnit lopettaa? Tuntuu vain niin kurjanlta toisinaan heräillä eikä toinen sit syökään. Noh, onneksi kuitenkin nukkuu! :)

Huomattiin myös että tuttia oppi syömään aiemmin kuin sisarukset. Nyt jo mies saa siirrettyä syöntiä öisin kun huolii häneltä tutin. Minulta ei oikein huoli. Mie vissiin höpöttelen liikaa öisin...seurustelu vauvan kanssa kun on öisin jotenkin niin erilaista, läheisempää.

Galateija, oletko kokeillut sitä kotikaljan juontia että lisäis maidontuloa? Pitäis lähteä herumaan helpommin sillä. Tai imetysteetä? Nyt vasta näin kaupassa et on olemassa imetysteetä! Joka tapauksessa, noinhan sen ajattelee et joka tippa on arvokas vauvalle. Kyllä osittain imetykselläkin on puolensa. Esim. ei joka kauppareissulle tarvii varautua pulloja ottamaan mukaan.

Tänään ihanan lauhaa, ei edes -5 näyttänyt meidän mittari! Antaa tulla vaikka kuinka lunta, mie meen vaunutteleen. Pakko, muuten ei tule tästä suklaan himosta loppua.

Vilipi ja saara
 
Mulla ei esikoisen aikaan auttanut edes se kotikalja maidontuloon vaikka join sitä litra tolkulla päivittäin. Ja se mammatee oli niin karseen makusta etten saanu kupillistakaan alas :x

Vieläköhän mulla sitä babybluesta on ku välillä on niin herkillä. Eilen puhuin äitin kans puhelimessa ja kaikki asiat itketti :( Vaikka ihan normaaleita asioita höpötettiin. Ja ruoka ei maistu, ei tee ees mieli karkkia :eek: Jota raskausaikana söin päivittäin... Nyt oon kotona ollu kohta 3vk ja oon kahesti syöny vaan karkkia. :snotty:

Ihanaa! Tänään saattaa jopa päästä ulos! Toista kertaa vasta... Nyt -13 ja lunta hivuttelee vähän. Jospa lauhtuu vielä vähän.
Ja kaupoissa tms ei oo vielä käyty, vauva on kerran siis käyny 15min vaunuttelemassa ja kerran pika reissun pakollisella lääkärin tarkastuksessa. Ja kauppoihin tms mennään vasta sitten kun on pakko, mä kans vähän vierastelen niitä kaikkia tauteja mitä voi saada sieltä. Toki ne kyllä kantautuu sieltä isompien lasten mukana jos on tullakseen mut silti...
Miehellä vielä jatkuu loma :D Ihana työnantaja! Mut kyllä sais kohta lähtee jo tienaamaan...

Vauvalle on nyt jääny se et herää 1-2aikaan yöllä syömään ja sitte 5aikaa. Ja syö silloin ku muut herää ja jatkaa edelleen unia parilla tunnilla. Kerkee kivasti siinä tehä aamuhommat ja sitten jätkä valvoo pari tuntia ennen ku alkaa taas päiväunille. Jekovitia nyt saa täyden 3tippaa eikä ne tipat oo vaikuttanu tuolle mitenkää. Ajattelin seuraavan pullon ostaa DeVitolia niin voi antaa sit samaa ku tyttökin ottaa ettei tartte kaikille olla omaa, esikko ku taas syö Sanasolia...

Taas ajatus pätkii... kirjottelen taas ku muistaa jotain :/

Kränä ja poika 3vk3pvä
 
epuska vierailee
Toinen rauhallinen ilta peräkkäin! :D Taivun siihen, että meille ei sitten jekovit sopinut. Nyt annettu devitolia 2 tippaa, ja illalla ei ollut mitään seitsemän tunnin huutomaratonia! Kaikki ei vaan sovi kaikille. Vähän kitinää ja ähinää on kyllä ollut, mutta mikä tahansa on parempi, kuin katsoa toista, joka on tuskissaan ja itse olla ihan hermona.

Mites tuollainen kaupungilla ostoksilla käyminen? Tyttö on nyt kuukauden, ja mun pitäis päästä ostamaan talvikengät ja muuta tavaraa, ja mietittiin miehen kanssa, että eikös voitais piipahtaa kaupungilla lauantaina. Mutta mitkähän traumat siitä sitten tulee???? Ja onko riskinä saada flunssaa, jos tungoksessa pyörii? Yksin lähtiessä mulla kestää niin kauan, että en oikein ehdi kaikkia asioita toimittaa, kun on bussimatkat kotiin ja takaisin (kestää n tunnin yhteensä välillä pidempäänkin...) ja sitten pitäis vielä ehtiä katselemaan kenkiäkin!
 
Moikka!!
Onnittelut kaikille vauvan saaneille :flower: !!
Meillä kone oli huollossa 2vkoa...huh huh...maailman pisin aika :LOL: !!!!

Kaikkea tekstiä en kerkee lukemaa,kiirettä pitää!!

Meillä ristiäiset 10pv.....nyt jo jännittää,tilasin sinne sellaset kahvi servetit jossa on painettuna vauvan nimi sekä kastepäivä,siinä on myös sellanen kehdon kuva,ihanat :heart:!!!!

Neiti itkeskelee välillä iltasella maha vaivoja ja väsymystä,uni kun ei meinaa silmää tulla ni sillo on konsertti valmiina...huh huh,välillä on tosi raskasta....onneks on niitä hyviäkii iltoja ni ei jää vaa nuo "huonot" mielee.....!!!

Meillä käytetää jekovit tippoja,tosin devitolitkii käy mut jotenkii sitä tulee vaa vanhasta muistista niitä annettua......!!!

Nyt syömää jotai ku ei oo aamupalaa ehtiny vielä syödä!!!!

Moi moi :wave: :wave: !!!

-Emma83 ja neiti 2kk2vkoa-
 
Me ollaan käyty bussilla neuvolassa 2 viikkosena. Ja sitten kaupassa vaunuilla. Terkkari sanoi vain että niihin ostoskärryjen vauvanistuimeen ei saa laittaa kun niissä on niin paljon bakteereja. Sanoi että vaunuilla tai sitten omassa istuimessa kärryyn. Eikä saa antaa mummojen naamailla.
Muuten ei ollut mitään rajoituksia. Kuulemma on hyvässä suojassa vaunuissa.

Meillä menee Jumboon sellaiset vajaa 15 minuuttia kävellen ja vaunuilla ollaan menty. Kukaan ei ole naamaansa vaunuihin työntänyt, eikä tähän aikaan ole juuri ihmisiä liikenteessä. Olen käynyt vaan Prismassa ja apteekissa. Tyttö on nukkunut koko ajan.

Täytyypä lähteä "pahoinpitelemään" lastani kun unohdin ostaa eilen vaippoja.

On se ihanaa kun tulee taas viikonloppu!

Lili ja Pikku-Myy 3vk ja 4pv
 
No heippa! Kiva että te muutkin olette ihmetelleet sen luennoitsijan mielipidettä ettei ekaan vuoteen kauppaan lapsen kanssa. Hän perusteli sen niin, että on ihan hirveää kun lapsi ahdetaan ulkovaatteissa kaukalossa kauppaan, jossa vauvan asento on sellainen, että hän katsoo suoraan ylöspäin eli kohti kaupan kirkkaita valoja ja sitten ypärillä on kauhea meteli ja häly, eikä vauva ymmärrä yhään mistä on kyse. Lapsi siis menee tuosta ärsyke/viriketulvasta aivan sekaisin ja on lisäksi vielä kuumissaan niissä kaikissa toppauksissaan.

Itse kyllä mietin, että jokainen järkevä vanhempi osaa varmasti vähentää vauvan vaatteita kaupan sisätiloissa ja kaukaloissakin (useimissa) on "kuomu" ts. suoja ettei vauva nyt suoraan kohti lamppuja katso ja jos kauppaan mennään vaunuissa niin aika suojassa lapsi niissä tosiaan on. Tuosta hälystä en sitten osaa sanoa, kuinka paljon se pientä vauvaa sekottaa, mutta vaikea ainakin meidän perheessä olisi toteuttaa sitä, että suojelisi vauvaa lähes kaikelta ensimmäiset vuodet ja linnoittauduttaisiin vain kotiin. Esikoisenkin kanssa ollaan pienestä asti käyty kaupungilla ja ihan normaalilta 6-vuotiaalta hän vaikuttaa.

Tämä on taas vaan tätä, kun olen kai synnytyksen jälkeisessä hormonimyrskyssä niin herkäsä mielentilassa etten itsekään enää tiedä mikä on oikein ja mikä väärin. Siksi oli pakko kysyä miten teillä muilla, kun mietin jo mielessäni että jos vauvan kanssa kauppaan lähden niin ihmiset suurinpiirtein osoittavat sormellaan, että tuossa menee tuo vauvan pahoinpitelijä perhe...

Oltiin muuten tänään neuvolassa. Viikko sitten neuvolanterveydenhoitaja kävi meillä ja olin silloin rintatulehduksen kourissa 39 asteen kuumeessa ja makasin vain sängyssä hänen käyntinsä ajan. mies sitten hänen kanssa punnitsi vauvan ja jutteli vauvan hoitoon liittyvistä asioista. No tänään neuvolassa mies oli mukana ja taas piti vauvaa koko ajna sylissä, riisui, auttoi mittauksessa ja punnituksessa ja sitten taas puki vauvan. Jälkeen päin vain puhuttiin, että mahtaa terkkari ajatella, että onpa saamaton äiti. Eihän hän nyt ole kertaakaan nähnyt, että mä olisin vauvaa edes sylissä pitänyt :ashamed: .
Toivottavasti hän ei nyt vedä mitään omia johtopäätöksiään, sillä toki minäkin nyt vauvaa hoidan, vaikka täytyy tosin sanoa, että mies kyllä häntä välillä ihan tosissaan yrittää omia. Kuulostaa ehkä ristiriitaiselta sen kanssa mitä olen aiemmin kirjoittanut, kun sairaalasta päästyämme mulla oli itsellä hirmu vahvana tuo vauvan "omiminen", mutta kun sitten melkein heti olin muutaman päivän sängyn pohjalla siinä 39 asteen kuumeessa ja mies hoiti vauvan silloin täysin niin nyt hänellä on jäänyt se tavallaan päälle. No, ehkä se siitä kun mies palaa isyyslomalta töihin, ettei meidän tarvitse mitään riitaa auvan hoitamisesta kehittää ;) .

Niin neuvolassa vauva oli kasvanut hyvin. Painoa tullut sairaalasta lähdön jälkeen puoli kiloa, pituutta tullut syntymästä 2,5cm ja pipo mitta kasvanut 1,5cm ja ikää herralla siis 2 viikkoa tasan tänään.

olikohan täällä juttua jo iltarutiineista? Tai onko teillä muilla lakanut muodostua päivään jo jotain rytmiä? Meidän vauvalla on aika selkeä rytmi, mutta itse haluaisin iltaan vielä saada jotain selvempää rutiinia tms. mikä viestittäisi vauvalle, että on yöunien aika ja toistuisi siis samana tuttuna illasta toiseen. Esikoisella oli aikoinaan tarkat rytmit ja rutiinit mutta mä olen totaalisesti tässä kuudessa vuodessa onnistunut unohtamaan kaikki, että miten se vauva aika hänen kanssaan menikään.
 

Yhteistyössä