TAMMIVAUVAT 2007

Myyra harmailee
Kränä: Sano tosiaan neuvolassa ettet yksin jaksa. Olikos se nyt neljä tuntia kerrallaan kun kodinhoitaja tulee auttamaan. Siinä ajassa kerkiää itse vähän hengähtää.
Kaverilla kävi kahtena vai kolmena päivänä viikossa kotiapu, kun hänellä oli kaksoset. Onhan sulla aikamoinen työmaa siellä! Pyydä reilusti apua vaan, saat sitä aivan varmasti. =)
 
mutkin saa lisätä tänne joukkoon.. =) Meillähän neiti syntyi 12.1.2006, mut on ollu nii kiireistä, et en oo kerenny ku käydä tammimasuihin vaa ilmottaa hänen syntymästään.

Synnytyskertomusta:
Heräsin 12 pvä aamulla 4.30 kipeeseen supistukseen. no siinä oli sit puolentunnin tauko ja 5.00 alko vettä liruttelemaan ja säännölliset supistuksen n.5min välein. Kovasti kipeetä teki ja supistukset oli aivan eri tuntusia ku muuten raskausaikana. No siinä 6.00 soitin synnärille ja käskivät mennä sinne,sit ku kotona ei enää pärjää.
7.00 oltiin sairaalassa ja sillon mulla tuli vettä jotosi paljo. Kätilö teki sisätutkimuksen ja olin 4cm auki ja kanava oli hävinny.. =)

Supistukset teki jo tosi kipeetä, joten kipuun käytin lämmitettyä kauratyynyä, ennen ku päästiin saliin. Kauratyyny oli muuten tosi hyvä kivunlievitys mulla, ku kipu oli pahinta selässä.
No saliin päästyä alko kätilö heti hommaamaan epiduraalia mulle, ku kivut alko oleen jo tosi, tosi kovia!
Siinä 10 aikoihin sain puudutuksen ja sen jälkeen tunsin enää pari kipeetä supistusta ja sit tuli aivan mahtava ja täysin kivuton olo. Puudutus oli kyl aivan huippu juttu!Mul alko supistukset heikkenee senjälkee ja niit tuli enää 10min. välein. Kätilö meinas jo, et pitää laittaa oksitosiinitippaa, et supistukset taas tihenis,mut päätti sit kuitenki kattoo kohdunsuun tilanteen ensin.
Olinki sitten jo auki 9 ja puol cm. joten tippaa ei tarttettu. :whistle:
Siinä sitte käveleskelin miehen kans pitkin salia ja ähisin pahimpiin ponnistustarpeisiin..
Joskus 12.40 aikoihin ponnistamisen tarve oli jo tosi kova ja kätilö totes tutkiessaan mua, et vauvan pää on jo ihan suulla, enää vaan n.2cm sisäpuolella vauvan pää.

12.45 Siirryin sitte jakkaralle ponnisteleen ja 13.20 meidän tummatukkainen prinsessa sit oli mulla josylissä. Koko synnytys oli mulla mun mielestä aika helppo. =) Tosin kyllähän se ponnistusvaihe oli tosi kipee, mut se oli sen arvostaki!


Maito riittää mulla hyvin. vauvan syntymäpaino oli 3350g ja kotiin lähtiessä painoo oli 3200g. No 2vk syntymän jälkee kävi terkkari punnittee vauvaa ja painoo oli jo 3900g! Aika reilusti siis kasvanu ja tosi hyvin syö ja paljo maitoa tulee! Yöt on ollu välil hyviä ja välil taas vauvalla vääntää aikalailla vattaa.. Kuplaton:ia on nyt käytetty ja toivotaan et sil pysyis kivut pois. Viime yö nukuttii hyvin, vauva nukahti joskus 9 aikoihi ja heräs syömää n. 12, 3 ja 6 aikoihin, sit 9 herättii...

Vaippana meil on 3-6kg liberot. :)
 
tänne ehtisin kun odottelen lättytaikinan turpoamista hetkisen....

meillä on tuo tytteli nukkunut puolen päivän jälkeen jatkumona. herätetty on syömään ja taas on unta jatkanut. toivottavasti ei tartte yöllä valvoa. alkaa univelka painamaan. meillä on tullu sellanen rytmi yöllä et puoliltaöin nukahtaa ja sit nukutaan pari 3 tunnin pätkää ja kuudelta sit valvottais. ja uudelleen nukahtaa kasin maissa kun tuo esikko sit taas heräilee. ja kun itellä menee aikaa syöttämisen lisäksi tuohon lypsämiseen niin unet on jääneet n. 5 tuntiin. toisaalta aika hyvin kun senkin saa nukkua parissa osassa. onneks tuo vauva on rauhallisempaa sorttia ettei jatkuvasti itke kipuja. nälkäänsä huutelee tai sitä kun nukahtaminen ottaa koville, säpsähtelee kesken unenhakemisen.

ulkoilemaan ei olla vielä päästy ja ei ilmeisesti päästäkään vähään aikaan kun on pakkasta luvannut vielä ens viikonkin. täytynee siis harkita kauppapäivää huomenna et saatais jotain uutta ohjelmaa päiviin. aamulla on taas punnituksen aika ja toivotaan nyt parasta et ei tartteis enää ravata jatkuvasti vaa'alla. ja sit sais vähän taas löysentää tota kellon vahtimista ton tytön syömisten suhteen.

no, huomenna tuun taas kertoilemaan uutisia

mallu laitatko vielä teidän prinsessan syntymäpituuden. saan sen tonne ekan sivun listaan. en jaksa selata tammimasujen puolelta tuota tietoa.

epuska sinäkin voisit kertoa teidän syntymätiedot?! ei tietty pakkoa mut olis kiva tietää....

t:mikki ja neiti 2vko1pv
 
En huomanutkaan laittaa painoa vauvasta tohon. Eli neiti oli 3350g ja 48cm pitkä. Ja mullahan oli rv 39+5

Me ollaan käyty ulkona jo kahtena päivänä. Heti perjantaina käytiin hetki vaunuttelemassa ku tuli 2vk täyteen vauvalla. Tänää käytii myös ulkona ku pakkasta oli tarpeeks vähän.

Mua on kauheesti mietityttäny vauvassa moni asia. Pelkään koko ajan, et se saa jonku mahataudin tai flunssan. Ittellä oli mahatautia viimeviikolla ja pelkäsin koko ajan et se saa sen. Onneks ei ole saanut. Sit mietin koko ajan et onko kuin paljo puklaaminen normaalia, ku vava puklaa tosi paljon melkee joka syönnin jälkeen. Tänään se puklas nii paljo, et mun melkee koko olkapää oli puklussa. Mut se ei tuu mitenkää yökkäämällä, vaan se vaan päästää sen sustaan... Sit se heti ylensä nukahtaa ku se puklaa ensin. Mietin et voiskohan se olla, et se söis liikaa yht´äkkii, ku mul tulee tosi paljo maitoo ja se hotkii sitä kun se syö. Ja paino tosiaan oli noussu hyvin.
 
On sitä vähän pöljä...Kouluun aioin tänään mennä kun on työharjoitteluasioita hoidettavana. Siis oikeesti pitäis varmaan opetella sopimaan kaikki tapaamiset klo 12 jälkeen eikä aamuun! \|O Ennen viittä heräsin vauvan kanssa, mies ei kerta kaikkiaan heränny. Ja juuri sain vauvan nukahtamaan, itsellä pitääkin sitten jo kohta lähteä. :whistle: Saattaa olla että tänään tulee nukuttua päikkärit! Ja pakkastakin mahoton.

Vilipi ja saara

hei oletteko huomanneet että olisko relatipoilla mitään tekemistä ton mahan toiminnan kannalta? mie itse kun otan ne illalla, yöllä sitten kyllä huomaa, et mahassa möyryää ja kurisee. Voisko vauvaakin sitten pitää hereillä se että olen siirtynyt antamaan tipat iltaisin? mietin vaan kun jo pari kertaa nukkui yhdellä syönnillä yössä. Ja taas heräillään kahdesti, kolmesti jos ehdin itsekin nukahtaa ajoissa.
 
epuska
Hoh,

En ollut sitten tänne tietoja laittanutkaan.

Tyttö syntyi 3.1. rv 40+2 ja pituus 52cm paino 3320.

Mulla on nyt hirveä huoli tuon tytön pulauttelusta ja rohinasta. Välillä hän ei saa kunnolla nukuttuakaan, kun rohisee ja itkeskelee. Ja aina ruuan päälle lentää kaaressa tai muuten vaan pulautukset, monta kertaa. Tuntuu, että molemmat, pulauttelu ja rohina on lisääntynyt. Huomenna menen neuvolaan ja siellä toki tästä puhun, mutta silti tuntuu niin pahalta tämä. Olen tosin lukenut noita muita ketjuja pulauttelusta, ja niissähän todetaan, että useinmiten ihan normaalia, mutta mutta...

Kun rohisee noin kovasti, niin tuntuu siltäkin, että uskallanko viedä ulos, ettei vaan sitten pahene rohinat. Voi tätä uusäidin elämää!
 
Ulkona pakkasta taas -26, ei siis olla ku kerran päästy vauvan kans vaunuttelemaan 15minuutiksi! Epistä...

Viime yönä tehtiin niin et mä menin leikkihuoneeseen nukkumaan, mies jäi vauvan kans ja antoi pullosta sille evästä. Multa lähti taju samantien ku sänkyyn pääsin ja nukuin 7tuntia putkeen!!! Heräsin sit siihen ku maito valui liivien ja suojien läpi :eek: Pumppasin enimpiä pois ja jatkoin vielä pari tuntia unia. Olipa ihanan levännyt olo aamulla! :) Jaksoi paljon paremmin hoitaa aamuhommat.
Ja poikakin oli vetäny pullosta joka kerralla 80ml ja heräsikin vain kolmesti koko yönä! Että kyllä siirrytään pulloon mekin ainakin öisin... Sano ja ajatteli muut mitä tahansa! Eihän sitä kellään oo hyvä olla jos äiti on kokoajan väsynyt ja kiukkuinen. Ja itellä on asiasta hyvä mieli niin mikäs siinä.

Joo ja oonkin ajatellut puhua neuvola-tätille siitä kotihoitoavusta. Oltais sitä viimeksikkin saatu ku tyttö syntyi mutta en huolinut, serkkutyttö kävi kesälomalla viikot kaverina. Nyt ei oo lomia kellää eli kaikki apu on tervetullutta! Ja mummo aikoi käydä sit niinä päivinä kun kodinhoitaja ei käy, ja eihän mies oo "ku" 4päivää viikosta pois B)
Meillä muuten täti käy vielä kerran kotona vauvan kattoo ja sit pitää alkaa käymään neuvolassa. Poika on silloin 3viikon ikäinen eli nyt keskiviikkona tulee siis.

Välipala aika, syömään siis :wave:
 
Hienoa et oot saanu Kränä nukkua! Hyvä juttu! Onneksi löysitte kuitenkin näinkin pian teille toimivan tavan syöttää lasta, ettet ihan loppuun palanut. Onko sun mies muuten siis ihan kokonaan poissa kotoa? Vai tuleeko yöksi kuitenkin? Oot kyllä vahva kun jaksat yksin. Mie en...

Vaikka en imetäkään niin meillä on aina jäänyt vauvan synnyttyä joitain pieniä asioita roikkumaan asuntoon mitkä muistuttaa siitä et on sitä ainakin yritetty. Miehen kanssa aamulla muisteltiin...esikoisen aikaan mulla oli häntäluu murtunut synnytyksessä ja väliliha leikattu joten istuminen oli hankalaa. Meillä oli olohuoneessa patja siitä hyvästä monta kuukautta lattialla (ja makuupussi+tyynyjä kasa) että sain katsoa töllöä samalla kun imetin. Tällä kertaa sitten sain imetystyynyn ystävältä, ja huomasin aamulla et sekin taitaa jäädä pidemäksi aikaa kun lapset siitä tuntuu tykkäävän. Keskimmäinen puki lattialla vaatteita päälle mutta kun laiskotti, niin nojaili siihen tyynyyn kuin nojatuoliin. Ja oli oikein tyytyväinen! Toimiskohan se vauvallakin sitten tukena kun alkaa istumaan? Kauheeta, vasta syntyi ja nyt jo ajattelen tuollaisia!

Olipas kiva käydä koululla. Hieman lyhyeksi jäi reissu. Opettaja oli kyllä sitä mieltä että ei kannattais lähteä työharjoitteluun tänä keväänä, itse olen vielä kahden vaiheilla. Se alkais jo viikolla 16 jos paikan saisi. Taidan kysellä, mutta jos ei heti irtoais paikkaa niin sitten antaisin olla...Aina olen lähteny aikaiseen takas töihin/kouluun kun vauva on syntynyt, mutta miltähän tuntuis olla kotona ihan oikeasti äitiyslomalla?

Vilipi ja saara (ja edelleen samoilla silmillä kuin aamullakin, onneksi vauva nukahti vähäksi aikaa)
 
Joo mies on Oulussa sen 4päivää viikosta että ei tuu yöksikkään kotiin :( Ihan täällä on yksinään lasten kans pärjänny tähän asti mut nyt tuskin enään kovin hyvin pärjätään. Riippuu tietty hieman miten vaativaksi vauva käy, jos nyt yhtä rauhallinen on jatkossakin niin saattaahan olla ettei ulkopuolista apua tarvita (muut ku mummot) ainakaan kovin kauaa. Toiveajattelua B)

Mulla kans oli imetystyyny, ikinä en sitä imettämiseen käyttänyt mutta lasten istumaan opetteluun se oli erittäin hyvä! Harmi vaan et myin sen pois, luulin etten enää tarvi. Oishan se ollu hyvä apu taas istuma harjoitteluihin mut jospa ne tavalliset tyynyt ajaa saman asian.

Nyt vaan tahtoo tissit taas pakkautua täyteen eikä oikein pumpulle anna kunnolla maitoa :/ Ongelma taas tämäkin...
 
Meidätkin sais lisätä joukkoon, eli poika syntyi 11.1.2007 rv 39+2. Painoa pojalla oli3810g ja pituutta 49,5 cm. Keltaisuus on poikaa vaivannu. Ollaan kotoa käsin jouduttu käymään valossa ja bili-kontrolleissa.
Galluppiin meillä käytettiin kotona aluksi Pamperssin new borneja, kun Liberon vastaavat tuntuivat pieniltä nyt ollaan siirrytty Liberon 3-6 kg. Tutti meillä on käytössä myös (Ainu ensitutti).
Viime viikolla kävi terveydenhoitaja kotona ja vauva painoi jo 4150g. Äkkiä nuo vauvat kasvaa :)
Vauva nukkuu aika hyvin. Syö 2-3 kertaa yössä, vaikka saa vain rintamaitoa. Kaksi edellistä lapsosta heräili vähän väliä tissille yöllä, joten tyytyväinen saa olla, kun saa nukuttua nyt paremmin kuin sillon.
Kastepäivänkin sain tänään varattua 17.2 ja nyt pitäis miehen kanssa ruveta päättään nimeä pojalle ja kummeja. Ei meinata vaan miehen kanssa päästä yhteisymmärrykseen tuosta nimestä :kieh: .
Nimimerkkini on muuttunut yhden numeron verran tammimasu ajoista, kun olen täyttänyt vuosia :LOL:
Sirpa ja poika 18 pv
 
Maanantaita!

Kävin lääkärissä flunssani takia ja epäilin että on alkava keuhkoputkentulehdus. Lääkäri sanoi että tämä on virus jota on liikkeellä, eikä vauva saa siihen äidinmaidosta suojaa, eikä mitkään lääkkeet auta mun paranemiseen.

Luulin jo että vauva ei saanut tartuntaa, mutta nyt se on kyllä räkänen ressukka. Sain tolla nenäpumpulla molemmista sieraimista paksut vihreet nöllit ulos ja tyttö nukahti tyytyväisenä kun on helpompi hengittää. Neuvolatäti kehotti puhelimessa ottamaan lastenklinikkaan yhteyttä jos kuume nousee. Meidän korvakuumemittari antaa vähän mitä sattuu lukemia. Isi osti digitaalisen kuumemittarin ja mitataan pyllystä kun tulee kotiin. Ihan kauhee huoli on. Puhuttiin miehen kanssa että nyt sen vanhemman huolen tajuaa ja se ei oo kiva tunne! Tuskin tää mitään vakavampaa, kunhan ei mitään jälkitauteja tulis. Silti pelottaa kun toinen on vasta 2 viikkoa vanha pikkunen :(

Ruoka ainakin onneksi maistuu. Maitoa tulee reilusti ja oon saanu sitä pakastettuakin. Ulos olis kiva päästä mutta nyt ollaan kipeitä ja visusti sisällä. Olis toi pakkanen muutenkin vähän turhan kiree... Ihanaa ajatella ens kesää =) =)

Juu eipä tässä muuta. Voikaa hyvin ja terveisiä vauvoille :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2007 klo 11:28 epuska kirjoitti:
Hoh,

En ollut sitten tänne tietoja laittanutkaan.

Tyttö syntyi 3.1. rv 40+2 ja pituus 52cm paino 3320.

Mulla on nyt hirveä huoli tuon tytön pulauttelusta ja rohinasta. Välillä hän ei saa kunnolla nukuttuakaan, kun rohisee ja itkeskelee. Ja aina ruuan päälle lentää kaaressa tai muuten vaan pulautukset, monta kertaa. Tuntuu, että molemmat, pulauttelu ja rohina on lisääntynyt. Huomenna menen neuvolaan ja siellä toki tästä puhun, mutta silti tuntuu niin pahalta tämä. Olen tosin lukenut noita muita ketjuja pulauttelusta, ja niissähän todetaan, että useinmiten ihan normaalia, mutta mutta...

Kun rohisee noin kovasti, niin tuntuu siltäkin, että uskallanko viedä ulos, ettei vaan sitten pahene rohinat. Voi tätä uusäidin elämää!

epuska takasin virtaukselta kuulostaisi eli refluksiini taudilta myöskin eli ruoka virtaa takaisin suuhun ja menessään myös keuhkoihin joka aiheuttaa rohinoita aika lailla,vaadit päästä vaan lastenlääkärille lähetteellä tutkimuksiin,ei passaa antaa rohista liikaa.
meillä se suljettiin pois ensin ja baby-astmaksi diaknosoitiin pojalla ikää silloin 4kk mut kuitenkin.
Voihan kyse olla myös vaan sellaisesta että nenä nielussa rohisee ja siksi kuulostaa hirveältä..mutta mutta käykää lääkärissä parempi selvittää se kuin katsoa ja katua sitten... :hug: :)
 
tänään oltiin taas neuvolassa ja painoa jo 2740. joten hyvältä näyttää. nyt taas saadaan kokeilla rintaruokintaa ja siksi keskiviikkona vielä painokontrolli.

täytyy mennä kun tuo esikko roikkuu niskassa. jos iltatoimien jälkeen ehdin lisää kirjoitella...

t. mikki
 
Täälä on hyvin levätty!
Saatiin ukko nukkuun 12 maissa ja heräs syömään vasta puol 6, takas nukkuun mentiin joskus 15 yli 6 ja edelleen nukutaan!!!
Mä olenkin ruvennut miettimään, et sopiikohan tuo mun tissimaito ukolle ollenkaan? Ainkin nukutaan Nannilla paremmin, eikä olla niin kiukkusia!
Tissimaidolla nukutaan tunnin, kahden pätkiä ja taas ollaan hetki hereillä ja KIUKUTELLAAN, kun vattaa vääntää.
Oon karsinu omasta ruokavaliostanikin kaikki vatsanväänteitä aiheuttavat, ja enempää en keksi!
Tänään testataan, ja annan ainoostaan tota nannia.
Voiko tissimaidolle siis olla allerginen?

Unohdettiin nuo vitamiini tipatkin, tänään alotetaan nekin.
 
Huomenta!

Meilläkin on nukuttu viime yö aika mukavasti, vain kaksi syöttöä...

Eilen illalla kasin aikaan yhtäkkiä meidän pojan ääni muuttui ihan käheäksi. Kun hän itkee tai muuten vaan älisee, hän kuulostaa siltä, kun hänellä olisi pahempikin flunssa!? Ei hän mielestäni ole mitenkään nuhainen tms. , mutta rohisee ja kähisee. Onko tammimammoilla tietoa, mikä voisi vaivata? Muuten poika on kyllä virkeä ym.

Pakkasterkuin, pulleroballerina ja Möykky 4 vko
 
Huomenta!

Meillä on päivä ja yö vaihtaneet paikkaa. Ilta tankkaus on vaihtunut aamuöyhön. Klo 04 käytiin vasta nukkumaan. Silloinkin nukahti vasta kun otin ihan itseäni liki. Klo 9 syötiin ja tyttö nukahti rinnalle. Kohta varmaan taas herää kun ei syönyt kun yhdestä rinnasta.

Täällä ei ole onneksi pakkasta kun -11 astetta. Päästään kauppaan.

Tänään on itselläkin parempi päivä. Eilen taas tuntui imetys niin vaikealta ja turhauttavalta että ajattelin siirtyä pulloruokintaan kokonaan. Meillä on edelleen käytössä rintakumi, joka on ihan tosi ärsyttävä. Tyttö huitasee sen ainakin kerran kädellä pois ja maidot valuu pitkin poikin. Ja nielee samalla ilmaa ja vääntelehtii rinnalla. Toisinaan taas tuntuu ettei saa siitä mahanpuruja. Viimeyönä annoin lisäksi tuttelia ja se uppoaakin ihan eri tavalla. Meni hetki kun pullo oli tyhjä ja söi kun ei olis ikinä ruokaa nähnyt.

Meillä on tytöllä pientä nuhaa. Välillä on ok, mutta välillä tuhisee aika kovaa ja sitten tulee aivastuksen mukana kissan kokoisia räkäklönttejä.
Minulla on ollu kurkku vähän kipeä. Toivottavasti en tule enempää kipeäksi eikä tyttö saa mitään.

Aurinkoista päivää kaikille!

Lili ja Pikku-Myy 3vk tasan
 
epuska
Meillä oli eilen taas aika rankka ilta. Nykyään 8 - 12 välillä on itkua, lyhyitä nukahtamisia, rauhoittuu syliin, välillä ottaa pulloa, välillä tuntuu, ettei itsekään tiedä mitä tahtoo. Pahimmalta tuntuu se, että eilen itse olin tosi kärttyisä vauvalle. Sanoin, etten jaksa tuota kitinää. On ihan kauhea morkkis. Tuntuu siltä, että huono äiti oon, kun en jaksa pikkuistani hoivata rauhallisena. Onneksi isänsä auttoi. Mutta silti. Miten voin olla niin ilkeä?

Tuhina ja rohina jatkuu, mennään neuvolaan tänään, ja kiitokset vastanneille, kysyn siitä lääkäriin menemisestä. Huoli on niin kova.
 
Poio: Meillä on kaikkien vauvojen kohdalla käynyt niin et ku on siirrytty korvikkeeseen niin vauvat on nukkuneet pidempään ja olleet tyytyväisempiä kuin rintamaidolla! Mä kans esikoisen kohalla jätin kaikki ruuat pois mistä ois väänteet voinu johtua mut ei auttanut oikeen mikään...

Lili77: Jouduin kans käyttää esikoisella rintakumeja ku oli vielä silloin niin sisällä nuo nännit ettei poika niistä kiinni saanut kunnolla ja en kans tykänny niistä ollenkaa. Ja poika ei suostunut syömään ilman niitä, 1,5kk ikäisenä sit pisti jarrut päälle eikä enää suostunut imemään ollenkaa tissiä. Kannattaa vähitellen alkaa vierottaa siitä kumista ettei tuu vauvalle tapa siitä. (mun mielipide)

epuska: Ihan varmasti jokainen äiti joskus kiukustuu vauvan itkuun ja ajattelee silloin semmoisia asioita jota katuu myöhemmin. Mutta se on normaalia eikä kannata piinata itseään enää syytöksillä et ois huono äiti! Jaksamista :flower:

Meillä on siis öisin heräilty tiheästi sen takia että vauvalla on jäänyt nälkä! Ei oo saanu kerralla tarpeekis evästä. Nyt on 2 yötä syötetty omaa maitoa ja nania sekaisin pullosta ja eka yönä heräs 3 syömään (5-6kerran siaan!) ja viime yönä heräs vaan kahesti! Sai itekki nukkua sen 5tuntia putkeen, taas on hyvä levännyt olo eikä kaduta yhtään että siirryttiin pulloon!!! :heart: Kyllä sitä nukkuneena jaksaa sitten paljon paremmin :D

Pakkasta taas yli -20 että ei ulkoilla meillä ei... :( Haluttas jo kunnon lenkille koko perheen voimin!!!!! Ihana hiljaisuus ku muut lähti kauppaan :)
 
Olen yrittänyt joka päivä imettää lopuksi ilman rintakumia mutta ei se oikein onnistu. Tyttö saa siitä ihan hyvän otteen mutta ei saa pidettyä sitä suussa. Kun aloitan imetyksen niin rinnat on aina niin pinkeinä ettei otteesta ole toivoakaan ilman rintakumia. Josko siitä pääsis eroon kun tyttö vahvistuu ja rinnat roikkuu enempi.

Onhan tää taas vähän turha asia valittaa mutta aamuyön pimeinä tunteina sitä toivois että asiat toimis.

Lili
 
akokiko
moikka!

kerrompa minäki vähän vauveliinista!ja omasta voinnista.
vauva nukkuu vielä aika paljon.iltasin valvoo pari tuntia ja aamulla myös sen pari tuntia.muullompa se vain nukkuu ja välillä syö. Vain rintamaitoa on saanu meijän poju,ei oo tarvinu antaa tippaakaa muuta.Mulla tuliki sitä maitoa alussa niin paljo etten ehtiny imettää ja se pakkautu toiseen rintaan niin pahasti että sain pari päivää sitte ensimmäisen rintatulehuksen.nyt syyään sitte antibioottikuuria.Kuumetta ei oo ollu enää sitte eilisen jälkeen,eikä myöskää pääkipua,mutta oli se hirviä olo,ku se kuume ja pääkipu tuli.Oon antibioottien kans ottanu rela-tabletin,niin ei ainakaa näyttäs olleen vauvallakaa mahavaivoja,eikä mullakaa.Vauva valvoessa on vain ja kattelee ympärille,kuuntelee ääniä... niin ihana ja niin kiltti että mulla on pakko aina se syliin ottaa ettei sillä tarvi yksin siellä vaunuissa valvoa :heart: :)
teveydenhoitaja on tänään tulossa tänne.Saapa nähä onko vauveli kasvanu paljon.Sairaalassa jo,se paino oli ihan hyvässä nousussa.Ainaski maitoa on poika hyvästi saanu ja reippaasti on syöny.
Kylvyt ensimmäiset otettiin tuossa sunnuntaina.Pikkasen kuivahti iho,vaikka oli öljyä veessä,mutta pikkasen rasvaa sivelin sitte iholle.Nyt näyttäs taas ihan hyvältä.
Vaipan vaihdosta ei poika niin hirviästi tykkää,meinaa itku aina tulla,vissiin rupiaa paleltaan.
Mulla mies ei pysty koko viikkoa olleen isyyslomalla,mutta aiko muutaman päivän pittää.eilen oli kotona,mutta tänään piti mennä töihin,muista päivistä ei vielä tiiä,riippuu töistä.rakennusalalla on mieheni töissä.Mutta paljon siitä on kyllä apua,sillon ku se on kotona.Paljon käy lasten kans ulkona ja luistelemassa,saan olla sitte vauvan kans kahestaan vähä aikaa rauhassa ja levähtää.Ja oon minä siltä siivousapuaki saanu! =) reipas mies!! :heart:
että ihan hyvin täällä menee!! kuhan nyt paranis tästä rintatulehuksesta niin eiköhän se tästä! ulos vaan niin haluttas kirpiään pakkaseen piristymään,mutta se ei nyt kyllä onnistu!
mutta voimia teille äiteille,tuoreille!! =) jaetaan kuulumisia!

t.akokiko ja "jake" 1vko
ps.vauvan nimi kyllä on tiedossa,muttei tosiaan oo mikään JAKE ,ei edes sen tyylinen ;)
 
Annette-79 harmaana
Meidän pikkuisella on ollut nyt parina-kolmena iltana vatsanväänteitä... johtuiskohan tuosta syömästäni antibiootista.. No aamulla otin kuurin viimeisen tabun joten pian nähdään helpottaako nuo väänteet samalla.

Noista rela-tipoista.. Annatteko tipat ihan sellaisenaan, vai maitotilkkaan sekoitettua? Ohjeessa sanotaan, että pitäisi sekoittaa pieneen määrään nestettä,mutta miten tuo onnistuu rintalapselle???? Toki lusikkaan voisi maitoa lirauttaa sen verran, mutta osaako vauva sitten siitä sen kunnolla nielaista???

Pakkasta on täällä edelleen liikaa... eli ei päästä ulkoilemaan vieäkään. Ihan sisätiloissa on vietetty aikaa. Harmittaa. Nytkin mittari näyttää -20, aurinko paistaa ja ulkona näyttää niin ihanalta... mutta sisällä vaan kökötetään koko sakki.

Saan tänään kampaajan kotikäynnille... ihanaa. Jotain piristystä tähänkin pehkoon :kieh: Tosin piristystä tuli jo kun värjäsin tukkani violetiksi.. tai on oikeastaan sellainen luumun värinen. Mieskin tykkäsi :D Mies aikoi viedä isot muksut mukanaan, mutta vauva jää minun huollettavakseni. Toivottavasti syöttö ajoittuu ennen sen kampaajan tuoa, että vauva malttaisi pysyä sitten rauhallisena "operaation" ajan. Jänskättää.

Meillä on kastetilaisuus 18.2. :heart: Vauva saa nimekseen Joonas Alvin... Alkukankeuden ja epätietoisuuden jälkeen löydettiinkin 2 kummia, yhden vielä haluaisin koska kuopuksellakin on 3 kummia.. ekalla ja tokalla 4. Mutta ksi huoli vähempänä, koska välttämätön määrä kasassa kuitenkin.

Tuli yllätyskin, kaupunki maksaa vauvalle vauvalahjan. Sama lahja oli jo kuopuksen aikana vuonna 2005, mutta sen piti olla vain sen vuoden ekstra. Nyt se on näköjään kuitenkin tänäkin vuonna. Kiva. Aina niitä hankintoja kuitenkin on sen verran, että kaikki apu on tarpeen :flower:

Vauva kutsuu :wave:

Annette ja "Pentti" 2vk4pvää
 
Heippa!

Oltiin juuri tunti ulkoilemassa ja nyt on ihanan virkistynyt olo! B)
Soitin neuvolantädillekkin tuosta tissimaito asiasta ja häneltäkin tuli neuvo sirtyä kokonaan korvikkeeseen. Ei lähe nälkä ukolta tolla mun tissimaidolla!
Anto hyvän vertauksen, et jos oot tottunut aamulla syömään puuroa ja yhtäkkiä saatkin vaan velliä.. :/
Mutta mitä mä teen tolle omalle maidolle?
Sitä kuitenkin kertyy tuonne tisseihin jonkinverran.
Jos pumppaan, niin sitähän tulee kokoajan lisää?
Sit jos en pumppaa sitä pois, niin tapahtuukohan räjähdys? :LOL:
 
Heips vaan!!

täällä myös pakkasta..23 näyttää mittari!! ei siis toivookaan päästä ulos! :\| tekis kyllä jo mieli!

mulla on huomenna hammaslääkäri! pitää jättää ekaa kertaa vauva iskälle ihan kokonaan. jännittää... siis tiedän kyllä että ne pärjää, mutta silti kun en ole vauvasta vielä koskaan ollu erossa!

meillä neitillä on kans massua vääntäny ja eilen alotettiin cuplatonit. saa nähä onko niistä apua! tämä myös vetää rintakumista ilmoja..mutta oon kuitenkin nyt saanu niin että alku imetyksen jälkeen vauva saa jo pelkästä rinnasta otteen. kyllä niitä aina kiroaa kun eivät tosissaan taho pysyä paikallaan että miksi ei voi olla "kunnolliset" tissit! (mulla siis niin matalat rinnanpäät että sillä ei vauva taho kiinni saaha! ) mutta pääasiahan on että vauva saa maitoa! tuli se sitten suoraan tissitä kumin läpi tai pullosta!!!!!

mites teillä muilla joilla vauvat saapi rintamaitoo niin miten usein kakkaavat? meillä neiti on kakannu viimeksi torstaina! neuvolassa sanoivat että jos ei viikkoon tule kakka niin sitten pitää antaa mallasuutetta! Tuntuu vaan itestä toi viikko melko pitkältä ajalta olla kakkaamata! pissaa kummiskin on joka vaipassa ja paino on hyvin nousussa niin ravinnon vähyyttäkään se ei kait voi olla.

tilasin viimeviikon lopulla rengas kantoliinan. ja nyt sitä sitten odottelen. onko muilla minkälaisia kokemuksia sellaisesta?

mukavaa pakkaspäivää toivottelee iitta ja vauveli 18pv
 

Yhteistyössä