mutkin saa lisätä tänne joukkoon.. =) Meillähän neiti syntyi 12.1.2006, mut on ollu nii kiireistä, et en oo kerenny ku käydä tammimasuihin vaa ilmottaa hänen syntymästään.
Synnytyskertomusta:
Heräsin 12 pvä aamulla 4.30 kipeeseen supistukseen. no siinä oli sit puolentunnin tauko ja 5.00 alko vettä liruttelemaan ja säännölliset supistuksen n.5min välein. Kovasti kipeetä teki ja supistukset oli aivan eri tuntusia ku muuten raskausaikana. No siinä 6.00 soitin synnärille ja käskivät mennä sinne,sit ku kotona ei enää pärjää.
7.00 oltiin sairaalassa ja sillon mulla tuli vettä jotosi paljo. Kätilö teki sisätutkimuksen ja olin 4cm auki ja kanava oli hävinny.. =)
Supistukset teki jo tosi kipeetä, joten kipuun käytin lämmitettyä kauratyynyä, ennen ku päästiin saliin. Kauratyyny oli muuten tosi hyvä kivunlievitys mulla, ku kipu oli pahinta selässä.
No saliin päästyä alko kätilö heti hommaamaan epiduraalia mulle, ku kivut alko oleen jo tosi, tosi kovia!
Siinä 10 aikoihin sain puudutuksen ja sen jälkeen tunsin enää pari kipeetä supistusta ja sit tuli aivan mahtava ja täysin kivuton olo. Puudutus oli kyl aivan huippu juttu!Mul alko supistukset heikkenee senjälkee ja niit tuli enää 10min. välein. Kätilö meinas jo, et pitää laittaa oksitosiinitippaa, et supistukset taas tihenis,mut päätti sit kuitenki kattoo kohdunsuun tilanteen ensin.
Olinki sitten jo auki 9 ja puol cm. joten tippaa ei tarttettu.
Siinä sitte käveleskelin miehen kans pitkin salia ja ähisin pahimpiin ponnistustarpeisiin..
Joskus 12.40 aikoihin ponnistamisen tarve oli jo tosi kova ja kätilö totes tutkiessaan mua, et vauvan pää on jo ihan suulla, enää vaan n.2cm sisäpuolella vauvan pää.
12.45 Siirryin sitte jakkaralle ponnisteleen ja 13.20 meidän tummatukkainen prinsessa sit oli mulla josylissä. Koko synnytys oli mulla mun mielestä aika helppo. =) Tosin kyllähän se ponnistusvaihe oli tosi kipee, mut se oli sen arvostaki!
Maito riittää mulla hyvin. vauvan syntymäpaino oli 3350g ja kotiin lähtiessä painoo oli 3200g. No 2vk syntymän jälkee kävi terkkari punnittee vauvaa ja painoo oli jo 3900g! Aika reilusti siis kasvanu ja tosi hyvin syö ja paljo maitoa tulee! Yöt on ollu välil hyviä ja välil taas vauvalla vääntää aikalailla vattaa.. Kuplaton:ia on nyt käytetty ja toivotaan et sil pysyis kivut pois. Viime yö nukuttii hyvin, vauva nukahti joskus 9 aikoihi ja heräs syömää n. 12, 3 ja 6 aikoihin, sit 9 herättii...
Vaippana meil on 3-6kg liberot.