Tammimammat 2009

  • Viestiketjun aloittaja Noa
  • Ensimmäinen viesti
lilja..
heips taas!

Täällä koettiin tänään taas riemua kun neuvolan puntari näytti 3910g !!! Poika on siis kasvanut oikein hienosti! :) Sen kunniaksi päätin tänään tehdä ensimmäisen vaunulenkin. Mentiin puolentunnin lenkki ja oli kyllä tosi mahtava ilma! :)

Tänään oli myös ensimmäinen päivä kun oltiin pojan kanssa kahdestaan kotona. Hyvin on päivä mennyt..ollaan nukuttu ja syöty. Mitäpä muutakaan, heh..Huomenna tuleekin yks mun kaveri vauvansa kanssa kylään, niin on taas ohjelmaa koko päiväksi!

Mä oon kans miettinyt, että viitsiikö vielä ottaa vauvaa mukaan kauppoihin. Kun nyt tuntuu olevan tosi paljon kaikenmaailman flunssia liikenteessä...olis ihan kauheeta jos tuo pieni ihminen sais jonkun megaräkätaudin. Ehkä on parempi vielä olla kotona.

Meillä on vauva alkanut olemaan enemmän hereillä päivisin. Tuossa se nytkin makoilee hereillä sitterissä ja ähisee jotain omia juttujaan..tarvii vissiin mennä juttelemaan sille jotain. Se on ihana, ku se tuijottaa silmät suurina ja kuuntelee tarkkana. :)

mukavaa illanjatkoa kaikille! :)

 
Jeannex
Huomenna mulla on aamulla se yliaikakontrolli.. meinaa vähän jännittää:). Onneks mies tulee kans, vaikka sil ois ollu koulutusta. Toivottavasti ne kuuntelee mua, en halua hätiköityä käynnistystä vaan siks et mun raskausviikot on laskettu keskiarvokierron mukaan! Mun mielestä viikkoja on 42 vasta perjantaina eikä huomenna!

Apua.. tulispa vauva ihan ite, ku parhaaks näkee.. Luulen ettei kohdunsuulla oo tapahtunu mitää. Enää ei mieskää saa mulle mitää oireita;).. Huoh.
 
Liinuzhka
Hui Jeannex, hui!! :D Otathan synnärikassin mukaan? Siis, eli saattaa olla että jäät sinne?

Meillä on enää 100 g synnäriltä lähtöpainosta, oli neuvola tänään. Ja napakin lähti päivänä 6. Imetän muuten tässä samalla ku kirjoitan. Asento on hieman hankala, mutta skidi pötköttää tossa imetystyynyllä aivan rennosti ja tissi suussa ja mulla molemmat kädet vapaana. Se on tähän naputukseen tottunut jo mahassa, ku pitkin öitä täällä roikuin, että on kuin kotonaan. Tänään en oo tainnu olla huvitutti ollenkaan. On osannu päästää irti siinä vaiheessa ku on masu täys.
Käytiin naikkarilla siis sellaisessa vapaaehtoiskuulotestijutussa. Ne tutkii aivojen toimintaa samalla kun soittavat musiikkia ja testaavat kääntääkö tuollainen vastasyntynytkin jo katsettaan kun kuulee ääniä. Poika teki testin hienosti ja pääsee opetusvideollekin, koska oli niin kiltti. Saatiin tosiaan Stockalle 30 euron lahjakortti ja vielä sellainen lehmä-pehmolelu. :D
Pojalla on pahan näköinen hiertymä taipeessa. Mä lähdenkin antamaan sille ilmakylpyä ja taidan samalla ehdottaa miehelle että otetaanko lasilliset punkkua. :)
 
Jeannex
No lähtö nyt muutenki voi tulla koska vaan, vaikka ens yönä, ja vähän pitää varautua henkisesti siihen et ne väen vängällä haluaa käynnistää huomenna (vaikka epäilenki sitä). Mut joo, otan kassin mukaan.. #/

En voi vieläkään uskoa et meille tulee vauva..

Oon ollu lähes oireeton jo pari päivää, ja vauvaki ollu tänään tosi rauhallinen. Tyyntäkö myrskyn eellä vai eikö se tosiaan tajua ite syntyä? Tää on kyl aina joinain hetkinä niin raastavan jännittävää ;O..
 
pupuliini77
Tsemppiä jeannexille huomiseen! Kyllä se vauva sieltä vielä ulos tupsahtaa! :)
Pakko oli tulla teille kertoo heti: ne avaimet löyty! Olin vienyt ne alakerran kylppäriin, jossa ne oli tipahtanut mun vartalovoidepurkin taakse piiloon. Uskomatonta, mutta löytyi nyt vasta, koska eilen illalla en käyny suihkussa...

Ihana homma! Ja mieskin tuli laivalta ja oli mukava, eikä yhtään niin urpo kuin ennen risteilyä. Nyt on pakko taas mennä ja yrittää nukkua kun tuo yksikin vielä nukkuu.
 
Mira70
Jeannex, paljon tsemppiä ja voimia! Mä en jotenkin ennätä tänne enää ollenkaan vaikka vauva vain syö ja nukkuu ja mies hoitaa sitä ihanasti. Pullojen keittämiseenkin tuntuu menevän monta tuntia päivässä...

Ja sit rassaa aivan **:sti se ettei vauva suostu imemään mun rintaa vaan nautinnonhaluisena (kehenhän on tullut..?) tykkää juoda pullosta. Tänään on pakko soittaa Imetystukeen, jos sieltä saisi jotain apua. Eilen käytiin jo lääkärissäkin kun neuvolantäti oli sitä mieltä että kielijänne on liian lyhyt. No., lääkäri nauroi meidät melkein pihalle eli kielioli ihan OK. Tulipahan vakuutus heti hyötykäyttöön... Eli Noa, mä ymmärrän sun fiiliksiä niiiiin hyvin. Ja joku muukin taisi olla samassa jamassa. Onko paremmin onnistuneilla mitään vinkkejä..?

Nyt on taas pakko mennä, jos kerkeisin suihkuun ennen kuin neiti herää. Sit pidetään imuharkat.

t. Mira & kaikesta huolimatta syntymäpainonsa hienosti viikossa saavuttanut pikkuprinsessa :)
 
milo 84
Jeannexille tsemppiä (varmaan jo synnyttää :D )! Pian sitten vauvahoitopuolelle ketju :)

Meillä tänään neuvola puoli kolmelta, jännittää, mitä ne painosta sanoo.. :O Mun mielestä poju on kasvanut, mutta eihän sitä tiiä. Yöllä itki taas kun hullu ja pelottaa, että maito ei vaikkapa öisin riitä (?) ...:/

Mies heräs ennen mua, ei siivonnut, oli ollu netissä kun anto meiän nukkua ja sit se lähti solariumiin :|..... Sanoin että rakastan sitä vaikka se onkin pälli ;D Meiän täytyy tota turvakaukaloakin kokeilla autoon ennen neuvolaa ja herra isi on autolla sollessa.. Sitte vauva pitää pikapesulle laittaa ja vaihtaa vaatteet ja imettää kunhan herää, mikä tarkotti mulle äsköstä pikasuihkua ja pikameikkiä.

Ainii! Tänää laitan eka kertaa korkkarit jalkaan, kun en raskaana pitäny suonikohjujen pelossa korkokenkiä ollenkaan :) Kokeilin jo, ihanaa :) Harmi, että muu ruumis kaipaa vielä laittoa, mut pikkuhiljaa. Ei sais hätäillä, en vaan muuta osaa kun mulle heti kaikki nyt!

Nyt meen viel vessaan, jos tässä ehtii sitäkään :D

Tsemppiä muillekin imetyksen kanssa takkuileville ;) Itse en ees uskaltaa antaa korviketta vaikka välillä pelottaa ettei maito riitä, oon iha sekasin :O No, ehkä pian karskiinnun. :)
 
pupuliini77
Mira: meillä tuo imetys tapahtuu ehkä noin 2-3 krt/vuorokausi, sillä poika ei todellakaan saa tarpeeksi maitoa mun tisseistä. Se imeekin aina yhtä tissiä noin 30 minuuttia vähintään ja jos nukahtaa siihen, niin havahtuu kyllä ihan heti, jos yrittää sänkyyn siirtää. LIsäksi pojun imu on yleensä tosi heikko (tottunut pulloon tietysti) paitsi, kun sillä on ihan hirveä nälkä ja se on vihainen ja täysin hereillä. Mutta silloin se ei sit huoli yleensä tissiä, kun on niin raivoissaan jo. Mutta meillä tää on mennyt nyt sit näin,että yritän imettää sen pari kertaa edes ja sen jälkeen annan aina pulloa. Muutoin yritän lypsää ja sit annan korviketta. Nyt poika on vetänyt parin päivän aikana noin 60 ml tuttelia yms/kerta noin 2-3 h välein. Joskus se on vetänyt 120 ml ihan tunninkin sisään.

Meillä on kohta neuvola (klo 15) Vähän jännittää ehtiikö tulla megapaskat ennen sitä, sillä aamulla laitoin taas sitä mallasuutetta, kun poika ei ole paskannut nyt 2,5 vrk:teen. Taitaa kaikki tullut paino olla pelkkää sitä itteään, jos ei tule ulos ollenkaan...

Nyt käyn syömässä.

P.S. Mun pikkupukkis on tainnut jotenkin levitä, tai sit pepun tikkien sulamisen jälkeen on jotenkin levähtänyt olo pepussakin, höh! :(
 
magpie
Hyvä Pupuliini että avaimet löytyivät, eipä tarvitse niistä enää stressata.

Luulin että mun jälkivuoto loppui, mutta se jatkuu sittenkin. Kyllästyttää jatkuvasti pitää jotain rättiä housuissa. Koskahan tässä voi odotella kuukautisia? Toivottavasti ei vielä vähään aikaan... Imetys kai pitää ne poissa ainakin jonkin hetken?

Kuinkas Milon ja Pupun neuvolakäynnit sujuivat?

Hei muutes, kun vauvojenne nimet varmistuvat niin laittakaa niitä sinne meidän sivuille! Olen utelias...

Sain vauvan vasta nyt päiväunille kun herättiin yhdentoista maissa. Piti lähteä apteekkiin ja postiin, mutta miehen täytyikin lähteä käymään tapaamaan yhden työkeikan pomoa. No ehkä ehdin vielä senkin jälkeen, katsotaan nyt kuinka tuo vauva suostuu nukkumaan. Ajateltiin tänään kokeilla ensimmäistä kertaa antaa maitoa pullosta, pumppasin jo valmiiksi. Mielenkiintoista nähdä miten vaavi reagoi!
 
Mira70
Pupuliini, paljon sä saat kerralla lypsettyä? Mulla tulee 20-60 ml lypsyuseudesta riippuen. Meidän neiti ei osaa ottaa oikeaa imuotetta joten se ei saa käytännössä kuin tippoja mun maitoa suoraan rinnasta. Mä olisin ihan onnesta soikeana, jos saisin tän syömään rinnasta edes kerran päivässä... Tuttelia meillä menee välillä - etenkin iltatankkauksen aikana - yli 100 ml. Ihan rajatonta tuntuu olevan pikkuisen nälkä. Toisaalta parempi niin, koska se oli tosi nälkäinen sairaalapäivien jälkeen kun yritti saada multa maitoa (jota ei silloin vielä noussut) ja nälässä en halua lastani pitää vaikka mitä täysimetyksestä paasattaisiin.

Nyt on pakko herätellä tätä mun päällä nukkuvaa marakattia, koska se alkaa haista apinatalolle... Neidiltä löytyy kakka melkein joka vaipasta, joten mallasuutetta ei meillä tarvita :).
 
Noa
Me kans nostettiin kerta-annoksen määrään noin 60 milliin, ja se menee kyllä lähes aina helposti alas, ellei nukahda. Mutta edelleen herää 2 tunnin välein syömään, maksimi on tainnut olla nyt 3 tuntia! Välillä viikolla kun se nukkui jopa 4 tunnin unet kerran pari päivässä. No, kaipa se nälkä on kasvanut ja ihan hyvä että kasvaa kun sitä painoa saa tulla lisää. Me mennäänkin jo torstaina uudelleen neuvolakäynnille kun ensi viikolle ei saanut kotiaikaa ja ne haluaa katsoa tuota painoa vielä...

Itse alan olla aika väsynyt kun viime yö meni niin vähillä unilla, jostain syystä en vaan saanut heti unta ja kohta poika taas heräsi syömään. Pitäisi nyt vaik yrittää päiväunia ennenkuin se herää iltahuudoille. Meillä on aika vakio että se valvoo illalla ja kitisee ja nurisee sylissä muutaman tunnin, ennenkuin käy yöunille.
 
lilja..
hmm..Jokohan se Jeannex on punnertamassa vaavia maailmaan...? jännää...sit me ollaankin jo kaikki synnytetty! jeee!!! :)

Ja hienoa, että Pupuliini löysi avaimet ja että mieskin oli taas kiva ku tuli kotiin reissusta! :)

meidän vauva se sit valvoi viime yönä melkein 4h putkeen...eka se söi mun molemmat tissit ja sit piti antaa vielä korviketta lisäksi (????) ja hetken päästä se halus taas lisää ja taas se söi molemmat tissit..ihan uskomatonta! sitten se vaan valvo tyytyväisenä..silmät suurina katseli mua ja ihmetteli. :) Siinä me sitten istuskeltiin sohvalla parituntia, kunnes mä aloin väsyyn ja laitoin vauvan sänkyyn. Itkua ei kuulunut, mutta se ainainen ähinä, öhinä ja korina vaan kuului ku se siellä yksikseen valvoi...eihän siinä itekkään pystyny nukkuun. Kyllä se sitten loppuenlopuksi nukahti ja nukkui melkein 3h. Mä olin aamulla ihan sairaan väsynyt...tottuukohan sitä ikinä noihin yöheräilyihin ja kuinka kauan ne jatkuu...?????

Tänään en oo nukkunut edes päikkäreitä ku meillä oli vieraita ja sit ku ne lähti, niin mä laitoin vauvan vaunuihin ja lähettiin ulos. Oli taas niin mahtava ilma! Nyt mentiin vähän pidempi lenkki ja vauva nukkuu edelleen...tosin meidän sängyllä...se on kohta nukkunut 4,5 h. Mitenköhän meillä taas ensyönä mahdetaan nukkua...
pakko mennä kohta herätteleen.

Kuulin tänään, että poikavauvat kuulemma syö enemmän kuin tyttövauvat. Voiskohan pitää paikkaansa?? No meillä ainakin kokoajan ruokahalut kasvaa ja sitä korviketta on pakko antaa aina imetyksen lisäksi.

noniin...pikku-ukko heräilee...

heippa!
 
milo 84
Terveisiä neuvolasta ja jumboilemasta! :)

Vauva on kasvanut hienosti :) Kasvua viime viikolta parisataa grammaa, nyt jo 3425g ja 50,5 senttiä. Ja syntymäpaino oli 3280 ja pituus 48, eli hyvin tullu kahessa viikossa. :)
Huonot uutiset on ne, että vauvalla todettiin koliikki ja huomenna aloitetaan d-tipat, jotka vielä usein pahentaa koliikkioireita.. :( Tänään taas jo useita tunteja itkua, ja yötä odotellessa, jolloin sillä pahimmat oireet.

Neuvolatäti kehotti viemään vauva vyöhyketerapiaan. Varpaita ja jalanpohjia ja massua muutenkin ollaan hierottu, ehkä pientä apua. Aion huomenna kattoa jonkun vyöhyketerapian vaaville, jospa siitä saisi apua.

Jumbossa meni tosi hienosti, oltiin varmasti melkein kaks tuntia kaupoissa ja vauva ei inahtanutkaan jasöi tuttia koko reissun, vaikka muuten sitä syökään. :)

Kotiin kun päästiin, alkoi kiljunta joka loppui vasta tunti sitten. :/

Magpie, nimi ei oo viel sataprossaa :) Ja täälläkin jälkivuoto ja kivut vieläkin, aika paljon vuodan kun vieläkin yösiteet koko ajan käytössä ja pitää suihkun kans vieläkin käydä veskissä..

Nonni, vaavi itkeekin jo, olikin jo tunnin hiljaa.. He. He. He. :|

Hyväää yötä äideille, isille ja vauvoille! Nukkukaahan vauvat hyvin ! :)
T. Milon Vauva
 
Paavon äiti
Moikkis,

Meillä on välillä käytössä kantoliina. Poika on ruvennut läheisriippuvaiseksi, joten siinä on ihan kätevä pitää, kun hän ei juurikaan enää viihdy yksikseen. Hän itkee kunnes pääsee syiin ja on nytkin sylissä. Alkaa rasittaa. Mieskin on työmatkalla ja yhdistettynä pojan valvomisiin tässä on viihdyttämistä. Poika nukkuu nykyään yleensä minun peittoni alla ja siihen olen saanut hänet nukutettua nyt kolmena yönä "jo" ennen kahta. Perhepeti ei ollut suunnitelmissa etukäteen, mutta teen mitä vaan, jotta saan hänet nukkumaan ylipäätään missään.

Minusta on outoa, ettei neuvolassa kannusteta erityisemmin imetykseen. Uniongelmiinkin tarjotaan joka kerta ratkaisuksi korviketta. En ole sitä enää öisin antanut. Eri asia sitten, jos poika ei enää kasvaisi tarpeeksi.

Jakamista valvomiseen etenkin Pupuliinille. Toiset vauvat ne vaan jaksaa valvoa. Pitää mennä!
 
pupuliini77
Voi hitsi Milon vaavia! Harmillinen tuo koliikki-tuomio! Toivottavasti se vyöhyketerapia auttaisi. Ja muuten: mä en antanut vauvalle kahteen päivään noita d-tippoja ja itseasiassa kun nyt mietin, niin tajusin, että noina kahtena yönä se nukkui vähän paremmin. Tänään taas tipat annoin, joten taitaa tulla ikävämpi yö taas. Eli tuo Milon koliikin pahentaminen varmasti on ihan totta noilla d-tipoilla. Miksiköhän niitä Suomessa annetaan 2 viikkosesta, jos Ruotsissa annnetaan vasta 3 kk vanhoille?

Mira: mä saan kerralla lysettyä sellaiset 20-40 ml (joskus tuli 50-60 ml, mutta niistä on jo aikaa) yhteensä molemmista tisuista. Eli aika nihkeästi sitä tulee. Ja vauvan imuäänistä neuvolassa kysyttiin, että kuuluuko sellasta nielemisen ääntä, niin ei kyllä kauhean paljon kuulu, ettei sieltä kyllä paljon mitään tule.

Hei mäkin olin tänään Jumbossa, tosin yksin. kävin ostaa pari mattoo Anttilasta ja sit eksyin jesper junioriin... heh, tulipa sit ostettua ensi talveksi toppapuku ja toppatakki sekä toppahousut, parit hanskat, pipu ja pari kypärämyssyä, heh! Oli sikahalvalal Koko satsi lähti pelkän toppapuvun hinnalla, eli 65 €lla. Kantsii käydä shoppailemassa! :) Mies oli nuija, kun jätin sen vauvan kans klo 18.30 ja tulin kotiin jo 21.10, niin ehti soittaa tuona aikana kolme kertaa. Ja soittojen aihe oli: milloin sä tuut? Kun tää vaan itkee... Ja sit ku tulin, ni kehtas sanoo vauvalle: Äiti se vaan hurvittelee kaupoissa, kun me ollaan täällä kotona. Sanoin kyllä ukolle, että ¨jos oon pari tuntia poissa, ni se ei ole mitään siihen verrattuna, että hän oli just 1,5 vrk:tta laivalla... Ja sanoin, että ens kerralla ei tarvi soittaa, ellei oikeasti ole asiaa, jotta mäkin saan NAUTTIA mun vapaasta ajasta. Vaikka käytinkin aikana shopaten vauvalle ja miehelle kaikkea. Itselle en ostanut mitään.

Niin ja neuvolakuulumiset: paino oli huimat 3860 g (eli syntymäpainoon tullut 1kg ja 20g lisää) ja pituus oli 50,5 (oli 46 cm syntyessä). Päänympärys oli nyt 36,8 cm. Ja meidän ahmatti on siis nyt 4,5 vkoa eli eilenhän oli virallisesti 1 kk-pv!

Nyt kuuluu taas kutsu käyvän, hyvää yötä ja huomenta! :)
 
Paavon äiti
Tosi kurja tuo Milon vauvan koliikki! Toivottavasti vyöhyketerapia auttaa.

Meidän poika on ihan toivoton takiainen. Itkee niin kauan, että pääsee syliin ja sylissä ollessaan ilmoittaa itkulla, milloin on aika vaihtaa asentoa. Nyt hän on kantoliinassa. Tätä on jatkunut neljästä asti iltaa kohti pahentuen. Mitään muuta "hätää" hänellä ei ole. Olisi edes mies kotona pitelemässä poikaa välillä.

Ai niin, kakkavaipoista on ollu puhetta. Pojalla on kakat tai märkä pieru joka ikisessä vaipassa. Hänelle pitäisi vaihtaa vaippa jokaisen pierun jälkeen, jos haluaisi pitää pyllyn puhtaana. Haluaisinhan minä, mutta koska iho on toistaiseksi kestänyt eikä poika protestoi, olen kuitenkin antanut olla pikkupieruvaipoissa. Vaihdan viimeisen vaipan yhden maissa ja mies vaihtaa aamulla ennen töihin lähtöä ja sitten vaihdan taas puolilta päivin. Päivisin meillä käytetään kestoja, mutta öisin niiden imukyky ei riitä noin pitkään vaihtoväliin, joten Pampersilla mennään kaksi vaihtoa.

Niin ja tuolla äskeisellä neuvolan imetyskannustuksella en tarkoittanut painostusta tai käskemistä, vaan tukea silloin, jos itse haluaa imettää, mutta siinä on ongelmia niin kuin minullakin on ollut. Esim. oikea rinta ei ikinä täysin parantunut siitä pumppaamisesta, vaikka siitä on aikaa jo viikkoja ja aluksi maito ei riittänyt ym.
 
Tyär
Paavo kuulostaa ihan meän vauvalta..nimittäin läheisriippuvuuden ja kakkaamisen osalta. Jostain syystä on menny perjantaista asti niin, että iteksen ei olla millään. Otin miekin kantoliinan käyttöön,että voi ees jotain tehä välillä. Kauhea ininä heti, kun laskee sylistä. Empatiat Paavon äitille, tämmönen on tosi raskasta. Mulla on puoliskolla ihan tajuton työsuma, jtoen en mitenkään voi koin paljon sitä vaivata just nyt vaan itekseni täällä heijaan tyyppiä ees taas.
Kakka välillä iha vihreää! Yleensä liittyy mahavaivoihin, eli sillon on myös ilmaa ja huutoa. Ehkä se on jotain mitä syön.

Luin jostain että ei ois normaalia että vauva jännittää selkää suuttuessaan "kaarelle" ja heittää päätä taaksepäin. Tekeekö teän vauvat niin? Mikähän sitä on normaalia ja mikä ei?
 
milo 84
Tyär, kuulostaa koliikkioireilta osa. Just eilen neuvolassa sanoivat että tuo vihreä kakka viestii koliikista kanssa :( Toivottavasti ovat vain vatsanväänteitä! Ja selkä kaarelle-kiljunta myös koliikkioireita. Jos liittyy vatsakipu. Tai esim. vatsan kovuus kun tunnustelee niin kivikova massu. :(

Paavon äiti, tsemppiä sinnekin, meillä kanssa takiaisvauva joka nukkuu maks kaks tuntia yössä omassa sängyssä jos sen sinne nuijanukuttaa ja syöttää ensin ylen :D
Meillä ei vielä kantoliinaa, vauva vielä niin pieni, etten jotenkin uskalla laittaa sitä sinne.

Viime yö valvottiin kokonaisuudessaan, kunnes aamukuudelta meni nukkumaan ja herättiin ennen kymmentä. Nukkui vihdoin melkein neljä tuntia. Yöllä huudettiin kovasti ja kiljui niin että tuli itku äidillä ja mies vei vauvan olkkariin sen kanssa että sain levätä hetken. Vauvalla alkaa tänään ne hemmetin deetipat enkä haluais millään niitä antaa. On jo nyt yhtä kärsimystä nuo yöt. En mäkään niitä joka päivä aio antaa, jos niistä koituu hirveämpi huuto (epäilen, että vauva saisi enempää huutoa öisin kylläkään aikaiseksi).

Mietin yöllä jo naapureitakin, että pitäskö käydä laittaa jotkut anteekspyyntö-kirjeet, että "Pahoittelemme vauvasta aiheutuvaa öistä meteliä. Jatkuu noin 3-6 kuukautta." :|

Täytyy kyllä myöntää, etten tiennyt vauva-ajan näin rankkaa olevan. Elin kyllä niin täysillä pilvilinnoissa, ja kuvittelin, kuinka vauvan kanssa tuolla lenkkeillään ja on niin kivaa ja ihanaa ja sitten kun koittaa ilta, meidän ruusunnuppu menisi omaan sänkyyn nukkumaan ja nauttisi pimeästä huoneesta.

Totuus on kyllä niin toinen. Öitä ei nukuta vaan kirjaimellisesti huudetaan ja lujaa ja valoja ei saa laittaa kaikkia ainakaan pois makkarista tai sitten ei ainakaan tule uni ja vaippaa on pakko öisin vaihtaa myös koko ajan tai huuto on vieläkin kovempi ja päivisin ei hirveästi uskalla lähteä mihinkään kun vauva syö pelkkää rintamaitoa enkä uskalla edes pumpata (EN TIEDÄ MIKSI) ja pelottaa jos vauva herää jossain ja en tiedä mihin menen imettämään.

Sitten pelottaa että vauvalle käy jotain, tai että se sairastuu johonkin ripuliin ja joutuu sairaalaan tai että sille tulee flunssa ja se tukehtuu räkään enkä huomaa tai että se yrittää pulauttaa mutta xxxx .. Tai... Tai... AHISTAA!

Miksi koliikkikin vielä. :( Näin aamulla, että vaikka mies yöllä oli maailman kiltein kun meni vauvan kanssa valvomaan, niin rassu oli niin poikki aamulla, (nukkui ehkä 2 tuntia ennen töitä) että sääliksi käy. Ja stressi muutenkin, onko sillä edes päivän päätteeksi töitä enää.. :( Ahdistavaa aikaa meillä ihan tosi. Tuntuu,että itsellä vähän masennustakin ilmassa, kun joka päivä itken ja ihan vähästä ja muutenkin kaikki nuo ajatukset joita kirjasinkin ylle.. ?

no joo, meen syömään aamupalaa.
 
Noa
Voi milo parkaa! Toivottavasti saisitte pian helpotusta. mutta ennemmin tai myöhemmin se joka tapauksessa helpottaa!

Meillä kans takiaisvauva. Jos sillä ei oo tissi tai pullo suussa tai nuku, niin se kitisee sylissä. Nytkin ollaan oltu kasista asti hereillä, pikku torkkuja ottanut vaan tissillä. Viime yönä nukuttiin max 2 tunnin pätkiä, syötiin ja valvottiin aina joku tunti pari. Ite kerkesin just nukahtaa kun sama rumba alkoi alusta.. Nukahtaa syliin mut herää heti kun siirtää omaan sänkyyn. Ja eilen sai paljon enemmän maitoakin kun aiemmin, mut silti heräili useammin muka nälkäänsä. Ite sain nukuttua yht. ehkä 4 tuntia. Hohhoijaa... Kyllä mustakin tää arki on rankempaa mitä kuvittelin ja koko ajan ootan et viikot kuluis nopeemmin ja pojalle tulis ikää lisää. Ja ensi viikolla ei oo ees miehestä apua öisin kun se menee töihin. Päivällä tää kyllä nukkuu pitkiäkin pätkiä, mut yöllä ei. Vähän helpottaa se kun tietää ettei tän ikäisellä vielä varsinaista rytmiä ole eli ensi yö voi olla parempi.

Kohta lähdetään ekalle vaunulenkille, saa nähdä tuleeko huuto vai kenties uni. Miehen piti lähtee yks duunijuttu hoitaa, saan anopin lenkkikaveriksi.
 
milo 84
Vauvalla kaksi imetystä ja tuntien unta takana, huoh. :)

Varasin pikku-apinalle myös vyöhyketerapia-ajan koliikkiin. Sain vasta ens viikon maanantaille ilta-ajan, jotta mieskin pääsee mukaan. Ne opettaa kuulemma meillekin hieronnan, ja antaa ohjeita asennoille yms ja ruoka-tottumuksille siis mulle jne. Sanoivat, että 99 % yksi kerta riittää, "kun Sirpa (siis se vyöhyketerapeutti) on niin hyvä opettamaankin, että osaatte hienosti kotona itsekin jo."

Tyyristä leikkiä, jos ei siis toimisikaan, mutta uskon, että siitä löytyy apua, kun googlasin äskön miljoona vauva-koliikki-kertomusta siitä kuinka se terapia on auttanut :). TOIVO ELÄÄ! Jos nukkuisin, näkisin jo unia tyynestä onnellisesta vauvasta sen pilvilinnapinnasängyssään:D

Olispa jo maanantai.

Noa, mäkin koko ajan toivon, että olispa vauva jo isompi. Ei tartteis enää pelätä kätkyt-juttuja, flunssia, ribuleita, niskan tukemista, koliikkivaivoja yms yms. Ja uloskin vois mennä ilman kaiken maailman pelkotiloja :)
 
Enzian
Täällä kans ihan samoja fiiliksiä...Oon ihan poikki kun vauva ei nukkunut yöllä kunnolla. Ja nyt ollut monta tuntia valveilla lukuunottamatta puolen tunnin vaunulenkkiä jolloin veti sikeitä. Meijänkään poikaa ei enää huvittas olla omassa sängyssä vaan kaikista paras ois sylissä. Siihen yleensä nukahtaakin mut sit kun siirtää omaan sänkyyn niin herää ja huuto alkaa. Tutilla huuto yleensä loppuu joksikin aikaa mutta sit kun poika nukahtaa ja tutti tippuu suusta niin itku alkaa välittömästi.
En mäkään kuvitellut että tää vauva-arki ois tällästä...Ei sitä vaan jotenkin osannut kuvitella.
Onneksi pojan nuha on jo aika hyvin parantunut. Sekin stressaa tosi paljon kun pelkää ettei vauva saa kunnolla hengitettyä ja on koko ajan kuulostelemassa.
Huomenna ja perjantaina miehellä on vapaata, onneksi! Huomenna meillä on aika paikalliseen neuvolaan ja meillä onkin sata kysymystä kysyttävänä. Meijänkin pitäs alkaa antamaan niitä D-tippoja. En ees tiennyt sitä kun meille ei sanottu MITÄÄN niistä sairaalassa ja sit huomasin vauvan vihkosesta että sinne oli laitettu leima, että niitä pitäs alkaa antaa 3. viikosta lähtien. No sain sitten selville että ne tipat mitä vauvalle pitäs antaa, sisältää 65 % alkoholia. Ei me niitä haluta antaa. No mies kävi apteekista jotain toista merkkiä, missä on öljypohja eikä alkoholipohja ja kysyn nyt sitten neuvolasta kuinka paljon niitä pitää antaa jne. Ja voi kun toivon ettei niistä tuu enempää mahavaivoja vauvalle!!!
Niin ja sit huomenna tehään ensimmäinen vähän pidempi reissu pojan kanssa ja lähdetään isomummon luokse 50 km päähän. Meijän ois pitänyt mennä jo viime viikolla mut olin kipee niin ei päästy. Ihanaa päästä vähän ihmisten ilmoille!
Tänään ja eilen kävin tosiaan lenkillä, täällä on niin ihana aurinkoinen ilma ja neuvolasta sanottiin että ulkoilu tekee hyvää nuhanenälle. No oli kyllä ihanaa käydä ulkona, tuopahan jotain vaihteluu tähän sisällä olemiseen ja saa vähän liikuntaakin. Ja poika nukkuu aina vaunuissa. Mites Noa sun vaunulenkki meni, nukkuko poika?
Mä yritän tässä samalla nukutella vauvaa tohon sen sänkyyn...Luulin että oli nukahtanut kun oli niin hiljaa mut ei...silmät suurina siellä kattelee. Ja nyt tais alkaa mahaan koskemaan, kiljuu siihen malliin. Saa nähä saako pikkunen tänään koko päivään unta...Tuttiakaan ei enää huoli, huutaa vaan.
Jaksamisia kaikille!
 
Noa
Kuulostaa niin tutulta Enzian nuo pojan nukkumaanmeno-oireilut, meillä ihan sama juttu. Nyt sain sen lopulta sänkyyn, saa nähdä nukkuuko pitkään. Meidän vaunulenkki meni oikein hyvin, nukahti jo vaatteita pukiessa ja nukkui koko puolituntisen mitä käveltiin, mutta heräsi heti kun tultiin sisälle, kun en viitsinyt laittaa parvekkeelle jatkamaan unia jottei tulisi heti liian pitkä ulkonaoloaika. Mut oli ihana kävellä raittiissa ilmassa! Nyt siis nukahti maidon ja tissin päälle, toivottavasti nukkuis ees pari tuntia. Mun tissit on pojalle vaan unilääke ja huvitutti, rauhoittuu siihen tosi hyvin, mut musta se on alkanut ymmärtää että ravinto tuleekin toisesta paikasta eikä jaksa kovin nälkäisenä pitkään imeä.

Huomenna meidän pitää mennä jo yhdeksäksi neuvolaan, toivottavasti ensi yö menisi paremmin. Muakin vähän jänittää ne d-tipat että tuleeko vatsavaivoja. Meillä muuten vatsavaivat väheni huomattavasti kun palattiin nanniin ja relatippoja laitetaan 5 x tippa aina maitoannoksiin, siis pitkin päivää. Mutta tuo ihme heräily nyt alkoi vaivata...

Nyt yritän itekin ottaa vähän lepoa, unesta varmaan turha haaveilla. Puoli viiden aikaan tuleekin sit taas vauvankatselijoita.
 
Enzian
Poika nukahti! Otin syliin ja siinähän se nopeasti sai unta. Ja sain siirrettyä sänkyyn ilman heräämistä :) Nyt lähen itekkin nukkumaan, on tosiaan pakko nukkua sillon kun vauvakin nukkuu.
 

Yhteistyössä