Tammimammat 2009

  • Viestiketjun aloittaja Noa
  • Ensimmäinen viesti
Tyär
Joo, vaihtoon vaan tämmöset rytmihäiriköt :) Nyt on päivä ja tyyppi nukkua posottaa 2,5 tunnin pätkissä tosi tyytyväisenä. Viime yös valvottiin melkein kokonaan.

Onko tämä vauvahomma aina ollu tämmöstä?Miten ne sitte selvis ennen aamulla navettaan?
 
Paavon äiti
Meidän rytmiäirikkö nukahti. Ongelma on vaan siinä, että hän saattoi mennä vasta päiväunille. Sehän nähdään pian. Yritän tsekin mennä jo nukkumaan.

Niinpä, miten sitä ennen selvittiin, kun oli vielä koko liuta lapsia ja vaipat pestiin avannossa ym...

Hyvää yötä vaan kaikille!
 
Mira70
Nopeasti lisämaidosta, Emiliako se kyseli... Meille sanottiin Jorvissa ohjeeksi että pitäisi antaa 10 ml/ikäpäivä oman maidon lisäksi - siis meidän 4-päiväiselle 40 ml lisämaitoa joka syöttökerralla mun tippojen lisäksi. Mut tuo ei riitä meidän neidille, se vetää jonkun 60-70 ml kerralla ja koko ajan enemmän. Kun pumppaan, saan irti n. 40 ml omaa maitoa/kerta eli ne sit vielä lisäksi (mut ei joka kerta).

Sorry sekava viesti mut IHANAA kuulla, että muutkin miettii näitä juttuja enkä ole ainoa "uusavuton" ja "epäonnistunut"....
 
Jeannex
Tänään soitan ajan siihen kontrolliin, joka ois sitte tiistaina.. Voi olla että käynnistetaan sillon, tai pitää ainaki henkisesti varautua siihen jossei mitään tapahdu viikonlopun aikana.. Outo olo. Näin kauan ootettu ja silti tää pääsee jotenki yllättämään. Kortin mukaan tiistaina on 42+0. Oman kierron mukaan siis 41+4.
 
Liinuzhka
Tylsää, kun tulee pakkasia, ei päästä ulos. Oltiin jo hakemassa isoveli päiväkodista yks päivä vaunuilla. Siellä se nukkua posotti koko matkan tyytyväisenä. :) Tapan tässä aikaa kun pitää soittaa klo 12 aikaa pojalle neuvolaan.
Tykkäättekö te siitä käytännöstä että tullaan kotiin neuvolasta? Mä en kyllä yhtään. Kenen idea sekin on? :(
 
Jeannex
Ääk, tulipa aikanen herätys tiistaille, 8.15 pitää olla äitiyspolilla :O.. Noh, jos sinne siis päästään. Kyl toi viikonloppusynnytys kelpais mulle:). Jos vaikka saunassa ehtis käydä la klo20.30-21.00 ni sitte;).
 
magpie
Onnea Juanuska, kuulosti ihan hyvältä kokemukselta sun synnytyksesi!

Mulla on tullut raskausarpia tisseihin, voi hitto. Muut osat säästyivät, mutta noihin nyt ovat iskeneet. Pitäisi vissiin rasvailla ahkerammin ettei totaalisesti arpeutuisi... No, katotaan mitä näistä on imetyksen jälkeen jäljellä, ehkä pari arpea ei siinä konkurssissa enää tunnu.

Musta oli ihan kiva kun terveydenhoitaja tuli kotiin silloin ekalla kerralla. Mulla oli tietty se haavakin, joten en olisi millään voinut kävellä neuvolaan ja samalla sitten sain tikit pois.

Joo, inhottavaa kun viikonlopuksi tulee niin kylmää, olin suunnitellut että mentäisiin pitkälle kävelylle vauvan kanssa. Mutta nyt ei ehkä sitten viitsikään.

Eilen annettiin vauvalle toinen kylpy ja tällä kertaa ilman huutoa! Tuntui nauttivan lämpöisestä vedestä kovasti.

Nyt pitää mennä, vauva heräsi.
 
milo 84
Huomenta kaikille :)

Meillä jälleen uneton yö takana. Tai poika nukkui aina noin tunnin ja valvoi tunnin viiva kaks ja sama uusiks.. Nyt tuo on kaks tuntia nukkunut, niin oon ehtiny siivoilla .

Tää videoitkuhälytin on kätsy kun näkee koko ajan vauvan (neurootikkoko??) ja mitä se tekee ja nukkuuko masulleen vahingossa tms. kohta se varmaan herää kun tunkee puoliunessa jo sormiaan suuhun. Tuttia ollaan nyt jo monena päivänä ja unettomana yönä kokeiltu, mutta se ei tahdo sitä kuin maksimissaan minuutiksi ja sylkee pois että hyi äiti, ei tuo oo tissi!

ulos tekis mieli mennä, mutta meille sanottiin sata kertaa että kaks viikkoa ennen vaunuilua piste. ja että eka lenkki maks 20 minsaa.. :/ Mietittiin heti miehen kans et no huhhuh, ensin puen sitä tunnin ja sit kerkeen roskikselle ja sit riisutaan taas tunti :D

Mulla tuli jotain 23 kiloa, sitten 5 jäi laitokselle (hheeeehhhh EI NAURATA!!!!) ja sitten en oo nyt punninnut, mutta seistessä masua ei juuri ole eli melkein suora massu, mutta tosiaan iho ei vielä oo kimmoittunut ja istuessa on enemmän mahaa.
Mutta pylly ei oo lähteny ja reidet mihin mulla tuli aika paljon, kun reidet on ainoo paikka mihin arvetkin löysivät tiensä.
Eilen kokeilin farkkuja, ei vielä ainakaan mene kiinni. Mutta syöny oon todella vähän / just just hengissä, ja jjuonu paljon nesteitä ja jättäny kaiken makean pois. Ärsyttää vaan kun vieraat tuo aina jotain pullaa ja sitten ne jää tohon heruttelemaan "tule syömään minut" , mut ei onneks tee mielikään, äkkiä vaan kuntoon.

Eniten ootan että päästään pojan kanssa juoksulenkeille ja muutenkin ulkoilemaan :) Ja sitten ku lupa tulee niin salille jne ymssss :)

Hassua, että ei taaskaan väsytä yhtään vaikka itse nukkunut muutaman tunnin. Miehellä "suht" hyvät unenlahjat, ei herää kertaakaan yöllä vaikka vauva kiljuu vieressä ja pieree ja hikkaa ja minä hyssyttelen ja heijaan ja vaikka mitä puhelen ja laulan porsaita äidin oomme kaikki, että rauhoittuisi ;D

Nyt se herää, heipat!
 
Noa
Moikka!

Ekaks, Emilia ja muut vauvan vatsavaivojen kanssa kärsivät: mulle yks hoitsu sanoi laitoksella yhden huutoyön aikaan että suklaa, maito ja ruisleipä on kolme pahinta vatsavaivojen aiheuttajaa eli ne kannattaa ihan ekaks jättää omasta ruokavaliosta pois. Itse söin eilen vahingossa pikkasen suklaata ja yhden ruisleivänkin ja illalla oli armottomat vatsanväänteet, poika valvoi jotain viidestä puoli yhteentoista, välillä nukahti max puoleksi tunniksi ja välillä huusi kurkku suorana. Eli nyt suklaat pois! Annoin myös relatippoja, en tiedä auttoiko ne, mutta kyllähän tuo lopulta rauhoittui ja nukkui loppuyön suht hyvin. Ja ihana anoppini, pelastava enkeli, tuli illalla hyssyttelemään vauvaa, että sain nukkua puoli yhdestätoista yhteen. Luojan kiitos että hän asuu tuossa 500 m päässä ja on sanonut että tulee milloin vaan hoitamaan jos haluan nukkua. Ja eilen illalla olin vielä yksin kotona kun mies on poissa ja hirvee paniikki iski ja itku tuli kun aattelin jos se huutaa koko yön. Onneksi ei. Nyt se nukkuu taas kun enkeli. Sain sit itsekin nukuttua pari kahden tunnin pätkää loppuyöstäkin. Miten pärjäisinkään yksin, en mitenkään.

Paavon äiti: kiitti imetyskannustuksesta! Tuliko sulla miten maitoa alkuun? Itse jätin yöimetykset nyt viime yönä pois kun aattelin et jos sen vatsavaivat tosiaan johtui musta. Eli annoin tissiä vasta aamulla ja samalla kun se söi toista, niin toisesta rinnasta tippui ihan pisaroita, kun huomaamattani vähän painoin sitä toisella kädellä. Tuollaista herumista en ainakaan tähän mennessä ole huomannut, toivottavasti mullakin tuo maito pikkuhiljaa lisääntyisi.

Ja sit vielä vartalosta. Mun vartalo näyttää nyt ihan ruipelolta roikkuvine vatsoineen ja kaikki vaatteet näyttää roikkuvan päällä. Ihan outoa kun ei ole enää vatsaa. Mulla jäi noin 8 kg laitokselle eli 3 ylimääräistä enää. Mutta painoihan vauvakin lähes 4 kg,siihen sit vielä istukka, lapsivesi, veri ym, niin en ihmettele. Ja nyt vauvan kanssa ei aina ehdi syödä silloin kun on nälkä eli ruokailut jää helposti vähälle. Kyllä miekin ootan jo niin kovasti et päästään ulos vaunulenkeille, toivottavasti ei tule ensi viikolal kovia pakkasia. Eka 15 min ulkoilua aateltiin hoitaa ihan tuossa parvekkeella vaunuissa, kun eipä siinä tosiaan ehdi kun roskikselle kävellä ja heti sisälle. Siitähän saa sit lisätä joka kerta sen 15 min, eiks se niin ollu eli puolen tunnin lenkin voikin jo käydä ihan oikeesti kävelyllä.

Nyt yritän ehtia shoppailla hennesiltä itelle ja pojulle vähän vaatteita :)
 
Paavon äiti
Liinu, meiltä terkka kysyi, haluammeko me hänet kotikäynnille vai tulemmeko itse neuvolaan. Mies sitten päätti, että me menemme mieluummin neuvolaan. Eli ei ka terkka väkisin kotiin tunge jos ei halua?

Meidän poju oli eilen yöllä vain päiväunilla ja valvoi sitten kolmesta viiteen ja oli vieläpä aika äkäinen.

Noa, en oikein tiedä, paljonko sitä maitoa aluksi tuli, mutta pikkuhiljaa lisääntyi. Soitin imetystukipuhelimeenkin ja sieltä sai ihan hyviä neuvoja. Nainen siellä sanoi, että viikko ei ole viellä ollenkaan pitkä aika ja maito nousee kyllä myöhemminkin. Meillä luovutiin lisämaidosta ensin päivällä ja sitten yöllä. Päivällä siksi, koska silloin kestää hermo imettää vähän väliä. Tietysti vauva imee enemmän tissiä, kun ei saakaan pullosta lisää.

On tämä imetysjuttu ihmeellinen. Miksi se on niin vaikeaa niin monille? Luulin etukäteen, etten stressaisi asiasta, mutta jotenkin kun tuo pieni on tuossa, niin todellakin haluan imettää ja tehdä sen puolesta paljonkin. Ja niiden pullojen kanssa pulaaminen oli minusta todella hankalaa.

Meill on muuten erilaisia pulloja. Olen huomannut, että poika ei oikei osaa juoda Nukin puollosta. Hän saa siitä ehkä 10 ml/15 min. Se onkin tosi hyvä pullo silloin kun olen vaikka saunassa ja poika alkaa huutaa. Hän on ihan tyytyväinen pulloa imiessään ja sitten kun tulen takaisin annan heti tissiä. Jos oikeasti tarvitaan lisämaitoa, Aventin pullosta sitä tulee melkein 10 ml/1 min.
 
Noa
Joo, minäkin taidan soittaa sinne imetystukeen, olisi ihan mukavaa saada asiantuntijalta vinkkejä. Meillä taas toimii hyvin ne Nukin pullot, kun niistä poika ei ime ilmaa niin paljoa kuin vaikka sellaisesta Ainun peruspullosta. Aventin pulloja en ole nähnyt meidän kaupoissa. Ja tosiaan, kyllä tämä imetys herättää tunteita, kun tahtoisi niin paljon imettää ja siten antaa pojalle kaikki hyödylliset vasta-aineet. ja olisihan se kätevää kun olisi ruoka aina valmiina ja tarjolla, esim. matkoilla. Miten sitä sitten lämmitelee maitoja tuolla jossain? No, eipä tässä varmaan olla mihinkään varsinaiselle matkalle lähdössä kun vasta kesällä, ja silloinhan saa jo antaa muutakin ravintoa. Mummolassa ja kylillä maidon lämmitys kyllä onnistuu. Ja kyllähän se vie rahaakin aika paljon tuo korvikkeiden osto, ei ne ihan ilmaisia ole.

Ja mun mielest'ä on hyvä että terkka tulee kotiin ekalla kerralla, ei tarvii heti lähteä pojan kanssa raahautumaan neuvolaan. Saa olla ihan rauhassa.

Kylläpäs se nyt nukkuu pitkään, joskus puoli 12 nukahti ja vieläkin nukkuu! KOhta sieltä herää kiukkuinen ja nälkäinen poika :) Mittasin maidonkin valmiiksi pulloon, eikun käyttää vaan mikrossa 10 sekkaa.
 
Enzian
Moi mammat!

Pitkästä aikaa taas täällä :) Meidän porukat oli Suomesta täällä sunnuntaista asti enkä kerennyt käydä täällä lueskelemassa ja kirjoittelemassa. Oli mahtavaa kun oli vauvalle hoitoapua! Muutenkin vauvan kanssa menee hyvin. Kerroinkin aikaisemmin että poika ei oikein suostunut syömään tissiä ja pumppasin sitten maitoa ja annoin pullosta. No, maanantaina sitten kokeiltiin taas imetystä ja se sujui kuin ei mitään koskaan olisi ollutkaan!! Eli maanantaista lähtien poika on täysimetyksellä ja tissi maistuu. On myös saanut painoa aivan huimasti siitä lähtien kun rupesi syömään tissiä. Olen niin onnellinen ettei tarvii enää puljata pumpun ja pullojen kanssa! Toivoin ja haaveilin myös aina että imetys onnistuisi multa ja nyt olen onnen kukkuloilla kun se tosiaan onnistuu. Multa maitoa tulee todella hyvin ja pari kertaa on pitänyt pumpata liiat maidot pois ennen imetystä, koska vauva ei olisi saanut niin täydestä tissistä edes otetta. Nyt maidontulo on alkanut tasoittua niin, ettei sitä ylituotantoa ole ihan niin paljoa. Poika nukkuukin vallan hyvin, tähän asti ollaan selvitty kahdella yöheräämisellä ja syöttämisellä. Yleensä poika menee nukkumaan n. klo 23 ja nukkuu sitten noin viiden tunnin unet ja heräilee neljän maissa. Sitten vaihdetaan kuiviin ja syötän ja sitten nukkuu pari tuntia n. klo kuuteen ja sitten taas vaipan vaihto ja syöttämiset ja sitten parin tunnin aamu-unet. Joten en voi todellakaan valittaa, saan yöllä hyvin nukuttua! Tottakai tuo rytmi voi muuttua ja sitä vähän pelkäänkin....Pojalla on välillä vatsavaivoja ihan selvästi ja itkee vatsaansa. Ja jos vatsaa vääntää niin ei saa oikein unenpäästä kiinni. Tuntuu että mun syömiset vaikuttaa tosi paljon vauvan vatsaan..Eilen söin jotain herkkusienikastiketta ja se kai kävi vauvan massuun. Ja joo, myönnän, oon syönyt suklaata :( Pitää nyt oikeesti kattoo ettei tuu syötyy. Ruisleipääkin söin kun Suomesta sain. Eikä oo ihan järkevää multa kun ei omakaan vatsa oo tottunut suomalaiseen ruisleipään.

LIINULLE, MIRALLE ja JUANUSKALLE lämpimät onnittelut vauvojen syntymisen johdosta!! <3 <3 <3 Liinulla oli todella vauhdikas synnytys!!!
Juanuska, toivottavasti tyttölle ei jouduttaisi laittamaan lastaa!
Marilla oli tosi positiivinen synnytyskertomus! Ja onneksi tytöllä on nyt kaikki hyvin!

Paavon äiti ja Pupuliini: On varmasti todella rankkaa, kun vauvat valvoo noin paljon ja varsinkin öisin. Musta tuntuu jo ihan epätoivoiselta, jos poika valvoo yöllä pitemmän pätkän eikä heti nukahda :( Toivottavasti vauvojen rytmi pikkuhiljaa muuttuu yöpainotteiseksi että saatte itsekin yöllä nukuttua.
Paavon äiti, kysyit vauvan pään koosta syntyessä. Meijän pojan päänympärys oli 34,5 cm. Ai niin, meidän poika imee myös mun nenää, jos saa sen suunsa lähelle :) Kun röyhtäytän poikaa olkapäällä, hän nostaa päätään ylös ja hamuaa muhun päin ja jos käännän pään häneen päin, nappaa nenästä kiinnia ja alkaa imeä. Ja leukaa tykkää myös imeä :)

Milo: Mulla alko oleen alapää kunnossa n. 2 viikkoa synnytyksen jälkeen. Siihen asti oli HIRVEÄ paineentunne ylhäällä ollessa, samoin vihloi ja juili, kauheita tuntemuksia enkä uskonut että koskaan paranee...Samoin en tuntenut lantionpohjanlihaksia, tai siis ne tuntu ihan ihmeellisiltä ja synnytyksen jälkeen sitä seuraavalla viikolla meni ihan pari kertaa pissatkin housuun kun en vaan tuntenut että rakko oli ihan täynnä ja sit en saanut pidätettyä! Ei ollut kivaa...Sillon vaan itkin vessanpöntöllä ja aattelin et ei tästä tuu koskaan enää mitään. Mut jotenkin ne paikat vaan alko palautumaan ja nyt tuntuu jo ihan normaalilta. Seksiä ei olla harrastettu eikä tulla varmasti vielä moneen viikkoon harrastamaankaan. Helmikuun lopulla on jälkitarkastus ja ootetaan ainakin siihen asti. Jälkivuoto on mulla nyt kolmen viikon päästä synnytyksestä niukkaa. Sidettä kyllä pidän vielä.

Magpie: Mulla on kanssa raskausarpia tisseissä...Sinne ne sit tuli kun ei muualle!! Inhottavan näköisiä on...Pitäis munkin rasvata. D-kuppi mulle tuli, eli B:stä siihen paisuivat.

Jeannex: Oikein paljon tsemppiä synnytyksen odotteluun!! Me ollaan hengessä mukana! Ja ei sulle oo enää pitkä aika, pian saat vauvan syliisi!

Harmittaa kun oltais tänään lähdetty miehen mummon luokse kylään vauvaa näyttämään, mutta mulle iski joku ihme flunssa :( Poskionteloita kolottaa ja yskittää ja nuhanenääkin tuppaa. Toivottavasti vauva ei saa tätä! Oon tosi väsynyt ja nukkunut päivisinkin monta tuntia vauvan nukkuessa. Ei vaan jaksa mitään kun on kipee. Mut ehkä tää menee pian pois, toivottavasti!

No niin, nyt lähen tästä huuhtelemaan nää poskiontelot sarvikuonokannulla ja hautomaan lämpimällä.

Mukavaa iltaa kaikille!
 
lilja..
päivää vaan kaikille..

meidän pojan päänympärys oli 34,5.

Mä en ole ollenkaan enää varma sittenkään, että riittääkö mun rintamaito vauvalle...päivällä kyllä imetän ja poika nukahtaa aina tyytyväisenä rinnalle kun on imenyt n.20min...ja sitten nukutaan 3 tuntia. Mutta sen jälkeen sille iskee joku ihan karmiva nälkä ja se syö mun molemmat tissit kahteen kertaan, mutta siltikään se ei tuu täyteen. Mun on ollut pakko antaa korviketta lisäksi. Yöllä on sama juttu...

mä jatkan kohta...nyt pitää mennä TAAS imettään...
 
pupuliini77
Moi! Eilen oli sivusto aina välillä jumissa, ni en saanut kirjoiteltua. Ensixikin: aivan mahtava fiilis! Nukuin 13 h ainoastaan yhden kerran vessassa käynnillä. Mies siis hoiti koko yön poikaa, jotta saan sit taas valvoa seuraavat 6 yötä. Mies oli aamulla aivan tsippi ja nukkuu nyt päiväunia.

Hyvä vinkki tuo suklaan poisjättäminen. Mä en yleensä syö paljonkaan suklaata, en edes raskausaikana, mutta nyt sitä on tullu syötyä lähes joka päivä ja paljon... Ehkäpä pojan ja omatkin ilmavaivat johtuu niistä. Ja nyt kokeiltiin taas pari purkkia nannia. Vaikuttais, että meidän poitsun mahalle tutteli on parempi. Mutta kyllä on kovia vatsavaivoja meidänkin miehellä, itkuakin on jotenkin nyt tullut enemmän kuin ennen. Mut eikös koliikki ole sellaista, että vauva itkee monta tuntia putkeen, eikä mikään auta? Ei kai sit kuiteskaan vielä koliikkia meillä, hope so...

Niin ja onnea Juanuskalle! Nyt sit tosiaan jeannex kiireellä synnyttämään, ni ehtis vielä syntyä tammikuun puolella! :)

Mulla tuli raskausaikana noin 12 kg lisää, joista nyt noin 4-5 kg on jäljellä. Vanhoista housuista meni yhet strech-farkut just ja just jalkaan (oli kyl tosi löysät ennen), mutta kyllä mä niitä raskausvaatteita joudun silti vielä pitämään. Seksiä meillä ei ole harrastettu kohta noin puoleen vuoteen, joten eipä ole vieläkään mikään kiire. Luin muutes sen: Ei kiitos! Kirjan. Oli kyllä aika samanlaista meininkiä kuin meillä toisinaan. Tosin nyt mä olen jo kyllästynyt ja unohtanut koko seksipuolen. Ja jotenkin pelottaa, että tuo alapää on aivan löystynýt synnytyksestä. Kyllä se ainakin vähän väljemmältä vaikuttaa. Mun yksi kaveri kyl aloitti seksin noin viikon kuluttua synnytyksestä. Se on varmaan hyvin yksilöllistä, miten nopsaa voi aloittaa. Jos ei ole ompeleita tms. repeämiä, ni miksei vaikka heti!

Ai joo, jeannex kyseli, että josko meidän sitteriä saisi makuuasentoon, mutta ei sitä saa. Se on gracon travel bouncer-malli, joka on vähän istuvampi. (Eikä käy ihan vauvoille)

Kiva, että enzianilla menee hyvin imetykset ja nukkumiset. Tosi kadehdittavaa! Mä en kyl tajua, miten toi meidän jamppa jaksaa valvoa niin paljon. Viimekin yönä se oli nukkunut noin 2 h ja loput ajat kupannu. Eilen se ei nukkunu päivälläkään juurikaan. Toivottavasti tää on vaan väliaikaista! Onneksi saan nukkua edes sen yhden yön/vko kunnolla. Ja aion kyllä nukkuakin!

Hyvä, että Milon mies sai edes päivän(?) virallista isyyslomaa. Mun mies piti sen sairaalaviikon (sillä oli talviloma) jälkeen yhden viikon isyyslomaa, eli vielä 2 vkoa olisi jäljellä. Ja toivon, että pitäisi ne pian, jotta saisin levätä paremmin. Saapi nähdä...

Hieno ilma siellä muutes on ulkona, mutta hemmetin kylmä, eli ei päästä katsomaan yhdessä sittereitä. En viitsi poikaa viedä edes lyhyelle autoreissulle noin kylmään, ellei ole pakko. Nyt hyvää viikonloppua kaikille! Täytyy ruokkia tuo ahmatti!
 
pupuliini77
Ai niin, unohtu kertoa, että mun mies lähtee huomenna Turku-Tukholma miniristilylle, eli melkein 2 vrk:tta joudun sit olemaan yksikseni. No, olkoon nää nyt sit ne ns. varpajaiset ja kyl mäkin sit vielä jossain vaiheessa lähen, jolloin ´mies saa hoitaa sit puolestaan vauvaa.
 
Myypeli
Hitsi, kun tänne ei koskaan kerkiä! Nyt, kun viimein ennätin, niin kesti lukea vanhoja juttuja niin kauan, että toi yksi jo tuolla tuhisee pahaenteisesti. No, se on nukkunutkin jo mnta tuntia, joten saakin herätä murkinoimaan.

Onnea kaikille jakautuneille. Aika hurja tuo Liinun synnytys. Saat tosiaan muuttaa asuntovaunuun naikkarin pihalle, jos halajat lisää muksuja. Oli autosynnytys lähellä!

Kauhean paljon täällä on yökukkujamuksuja. Mun pitää olla iloinen, kun poitsu nukkuu öisin 2-4h putkeen, syö ja nukahta uudelleen. Aamuöisin sillä on usein vatsanpuruja ja silloin se ähkii, puhkuu ja kiemurtelee. Saadaan silti nukuttua 7-9h joka yö. (kopkop. koputin puuta...) Jos poika nukkuisi sängyssään, niin ei saataisi nukuttua, koska se herää aina, kun sen siirtää sinne. Mä nukun sen kanssa patjalla ja se sujuu hyvin. Tarvitsee vain raottaa paitaa, kun se herää nälkään ja sitten se nukahtaa siihen aina heti syönnin jälkeen uudelleen. Vaihdatteko te muuten vaippoja monta kertaa yössä? Mä pyrin vaihtamaan vasta aikaisin aamulla tai korkeintaan kerran yössä, kun toi herää aina siihen, kun mennään peppupesulle. En tiedä, onko se haitaksi, että nukkuu muutaman tunnin kakat housussa? Aika hyvinhän ne vaipat sen imevät eikä peppu punoita yhtään. Oon huomannut, että ainakin meidän pojalla Pampersit pitävät paremmin kuin Liberot. Niissä on korkeampi se vyötäröosa.

Hyvä vinkki toi suklaan ja maidon poisjättäminen. Sitten pitää varmaan syödä kalkkitabletteja, kun sitä varmaan tarvitsee saada paljon. Ruisleivän jätinkin jo aiemmin pois. Mulla on niitä Dee-tippoja ja tyhmänä nostin annostuksen aika nopsasti sinne 20 tippaan. Ne on kai yleensä kohtalaisesti siedettyjä, kun ovat miedompia kuin esi. Devitol. Ruotsissa kuulemma aloitetaan D-tipat vasta 3kk iässä, kun ovat niin vahvoja, että pienten vauvojen massut eivät kestä. Sikäli ei voi olla vaarallista aloittaa niitä vasta vähän myöhemmin. Mä koklaan nyt muutaman päivän ilman.

Me käytiin viime viikonloppuna lekurlla, kun pojan silmä turposi. Se oli vain kyynelkanavatukos eikä vaatinut kuin putsausta. Lekuri oli lasten erikoislääkäri ja tosi tatavanoloinen. Se sanoi, että pitäisi imettää kerralla vain muutamia minuutteja per tissi, sillä maito tulee ensimmäisten minsojen aikana ja muuten on vain huvituttina. Siitä vaan kärsii rinnanpäät. Olenkin lyhentänyt imetyksiä ja antanut tuttia huvi-imutteluihin. Se on kohentanut mun omaa oloa tosi paljon ja jotenkin maitoakin tulee paremmin, kun se ei ole siinä koko ajan nyhtämässä.

Oliko se Noa, joka sanoi, että Aventin pulloja ei saa teiltäpäin. Mä olen tilannut niitä Baby Stylen nettikaupasta. Ovat siellä halvimpia. Ne on kyl tosi hyviä ja niissä on se koliikinestomekanismi. Kandee hommata niitä numeroa 1 olevia tuttiosia, kun kakkosista tulee pienelle liikaa.

Jee, meillä on lauantaina ristiäiset. Kävin eilen tilaamassa kukka-asetelmat ja äsken tilasin netistä vaatteita. Tahdon välttämättä sinisen paidan, mutta kroppa ei ole vielä palautunut niin hyvin, että voisin pitää tiukempia paita-puseroita. Jakkupuvutkaan eivät mene lähellekään päälle, piru että suututtaa! En voi käyttää kuin äitiyshousuja, kun muut ei me päälle tai kiristävät sektiokohtaa, joka on vähän höllänä vielä. Mulla jäi n. 10 kiloa sairaalaan, mutta ne loput 6-7 ei kertakaikkiaan hievahda mihinkään. En tosin ole asialle mitään vielä tehnytkään.

Kamala sepustus, anteeksi!! Tuntuu vaan olevan niin paljon juttua, kun harvoin tänne pääsen.
 
Tammipoitsun äiti
Taas nopsaan ehdin koneelle; kummasti on nämä surffailut vähentyneet vauvantulon myötä...

Meillä terkka ei tullut kotiin vaikka olisimme tahtoneet, oli kuulemma niin listat täynnä ja henkilökuntavajetta. Kiva oli sitten mennä 17 asteen pakkasessa sinne neuvolaan paikan päälle, hehhee! Autolla tietty mentiin.

Meidän pojan päänympärys oli syntyessään 37 :)

Meillä nyt pari vikaa yötä mennyt aika hyvin (kop kop), poika nukkunut sellaisia 3,5 h pätkiä ainakin yhden yössä, sitten vähän vähemmän aamuyöstä ja aamulla. Viime yönä sain nukuttua pätkissä yhteensä ruhtinaalliset 7 h, JEE! Päivisin poika kovasti tykännyt seurustella, tosin viime yönäkin yritti kovasti mutta minä vaan tungin tuttia suuhun ja lopulta sitten nukahti. Päivällä viihtyy melkein makuuasennossa olevassa sitterissä ja tuijottelee lelukaaren leluja ihmeissään ja heiluttelee niitä jo kädellään. Tänään aamulla olimme mieheni kanssa näkevinämme häneltä pikaisen hymynkin!!

Mä täällä pähkäilen ristiäisjärjestelyjen kanssa. Meillä on ristiäiset jo viikon päästä sunnuntaina. Siivota pitäis jossain välissä, ja vähän vaihtaa verhoja ja muutenkin järjestellä täällä kotona. Tarjoamiset tilaan osan pitopalvelusta, osan tekee isovanhemmat ja mäkin varmaan leivon jotain pientä. Jos nyt jossain välissä ennätän. Milloin teillä muilla on ristiäisiä/ nimiäisiä suunnitelmissa pitää?

No niin, pitää varmaan taas mennä lypsypuuhiin ennen imetystä. Mulla on edelleen maidon ylituotantoa täällä; viime yönäkin pelästyin että poika tukehtuu kun söi hotkimalla ja sitten meni tosi pahasti maitoa väärään kurkkuun, sitä tulee niin suihkuamalla. Olen yrittänyt kaikkia keinoja (mm. rinnan lypsäminen ennen imetystä, imettäminen samasta rinnasta 2 kertaa peräkkäin jne) mutta silti tuntuu että rinnat on aina ihan pinkeinä. Ongelma se on tämäkin, kuka haluaa ylimääräistä maitoa täältä :=) ??

Ja vielä... voi ei, joudunko nyt luopumaan suklaasta, mä kun olen vetänyt sitä levykaupalla tässä viime viikkoina naamaan? Pienellä ollut vähän ilmavaivoja, tänään annettiin cuplatonia ennen imetystä, saa nähdä auttaako. Onko teillä muilla käytössä cuplatonit, relatipat vai mitä? Ja auttaako?

ps. Magpien tyttelin kuvat Multiplyssä on syötävän suloisia, söpö prinsessa teillä!
 
milo 84
Moro mamat :)

Jeannex, joko oot lähteny? :)

Meiän pikkumies ei kans unesta tiedä öisin, se heräilee tunnin välein ja itkee, kitisee, inisee, älisee ja tuijottaa ja pieree ja kakkaa. Sitten tunnin välein imetän sitä ja sillä on tunnin välein oikeastikkin öisin hirmuisa nälkä, ottaa tissin oikein apinanraivolla suuhun ja imee kunnes nukahtaa tai alkaa vatsanväänteet.

Äiti sanoi, että hakee mummilta keinutuolin meille, niin vauva nukahtaa paremmin. Siinä tuolissa kuulemma koliikkiminä ja koliikkisiskoni nukuttiin hyvin äidin ja isin sylissä. :)

mulla on unet maksimissaan kahen tunnin pätkissä, kuulemma ilman kolmen tunnin unta melkein päivittäin (siis putkeen kolme tuntia) voi tulla helposti burn out.. :/

Äskön mies jäi tuudittaa vauvaa ja kävin ostoksilla nopeasti. Ostin itelle maailman rumimpia kalsareita kolmet jotta niitä voi käyttää noiden siteiden kanssa ja sitten imetystopin ja vauvalle 50senttisiä vaatteita lisää ettei ihan koko ajan tartte koneessa pyörittää. Poikahan vaihtaa useemmin vaatteita kuin äitinsä,hehe :)

Ei vaan tuntuu, että koko ajan puklais päälleen tai pissa tulis yli äyräiden vaikka vaihtais puolen tunnin välein vaippaa ja yölläkin oli repinyt potkuhousut jalastaan ja sitten sillä oli hirmuisa vatsanväännekakka joka tuli sitten sen paidallekin kun oli samassa vääntelyssä repinyt vaippansakin niin että rekkamiesvako näkyi.. Kyllä toisaalta naurattaa kun pikkumies vetää vaatteita aina pikkutunneilla veks, mut pahaa tekee kun niin paljon vääntelehtii.. :/

Ärsyttää toi meidän turvakaukalo, se on hirmupienen olonen ja en halua tunkea vauvaa siihen. Mikä tarkoittaa että aina kun mies ei oo kotona, en voi lähtee mihkään jos en opettele käyttämään sitä. :S

Nyt mies lähti ostaa jotain vaatteita itelleen.. täl ruhol ei paljoo vaatteita vielä itelleen ostella. Paitsi noita mummokalsareita. :(

Pupuliini, jos sunkin mies on töissä esim ens tai sitä seuraavalla viikolla, tuu ihmees meille vauvan kanssa jos pakkaset vaan antaa myöden kattomaan kisuja joku päivä :)
Näillä näkymin meillä isi joutuu jo keskiviikkona töihin .
 
Jeannex
Täällä ollaan.. vähän jännitti eilen illalla et tulisko lähtö tänä yönä mut niinpä sitä vaan herättiin aamulla omasta sängystä.. heh, ihanku joku bilehile ois sanonu ton:D. Tilasin supistuksia tälle päivälle et vois sitte mennä saunaan täällä kotona vielä kipuillessa, mut ei kyl näytä siltä et näin kävis. Ihan hyvä pläni silti:). Ja piti miettiä et tehäänkö kalaruoka tänään vai huomenna, ku jos en ehikää syödä molempien päivien ruokia. Tällasta se nyt on sit.

Mun pienin pikkusisko on syntyny 2.2. ku olin kymmenen ja monen monta vuotta olin sille kakkosäiti, jonka puoleen se käänty ku äidillä oli kädet täynnä muita asioita (meitä on siis neljä lasta). Ois tosi hassua et tää tulis tokapäivänä eli maanantaina.. Hyvinki mahdollista:).

Jaksamista teille vauvojen kanssa, pian täälläki valvotaan miten sattuu..
 
Liinuzhka
Huoh. Viimein se nukkuu itekseen! Kohta herää, mutta ei voi mitään. Mulla on näköjään nyt sitten kylkikaveri. Se herää heti kun laitan sen omaan sänkyyn ja alkaa huutamaan. Ensin ää. Sitten äää-ä. Sitten ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ. Ja lopulta Ennää ennää. Naurattaa kun yks väsynyt yö tokaisin sille takaisin "näätpäs". :D

Mulla alkaa muutenkin olemaan jutut ihan sekasia. Kaveri soitti päivällä ja sanoi että jos oikeesti haluut mennä nukkumaan niin tuun hakee teidän pojan vaikka meille vähäks aikaa. :) Kiitti tarjouksesta mutta mä en varmasti kestäs ajatusta, toinen naapurissa, joka ei oo vielä edes tuttelia maistant. Joo kyllä mä tän tiesin että tulen olemaan pelkkä tissi, huvitutti. Mulla kun ei riitä sydäntä irrottamaan rintaani tuon imusta kesken syvän unen, vaikka se ei siitä kyllä mitään tajua. Aion ryhdistäytyä. Äsken siis tein niin ja sain siivottua! Mun esikoisesta on tullu iso poika, se sai telkkarin omaan huoneeseen. YHYYY!!

Miehestä on ollu hirmu paljon iloa! Se on ollu ja tehny esikoisen kanssa vaikka mitä, nytkin ne on synttäreillä + mummolla (anoppi). Mäkin olisin halunnu sinne synttäreille, 2- ja 3-v., mutta eihän tota 6 päivää vanhaa sinne...

Mulla on ties monennetta päivää pää ihan hirmu kippee. Oon koittanu venytellä syöttöjen välissä, mutta aina silloin tällöin unohtuu. Oon koittanu kävellä ryhdissä mutta taas huomaan rojahtavani lonkkien päälle. Kaipaan U L O S ! Mä meen huomenna vaikka väkisin. :) En ehkä ota vauvaa mukaan, riippuu säästä mutta huomenna on pakko päästä ulos. Vaikka kävisin yksinäni sauvakävelyllä.

Tosin meille on tulossa vieraita... "vahtikaa lapsia mä lähen ulos" heehehee...
Tuttuja ne on, mun faija ja veli perheineen. Eivät tosin uskalla tuoda niiden vauvaa meille ku esikoisella on pieni flunssa. Niinpä niin, pahoin pelkään että räkis siirtyy vauvaan. Mutta täytyy ajatella, että sairastaminen on hyväksikin, saa sitä vastustuskykyä...

Esikoisen kanssa ku kävin kaikenmaailman muskareissa, se sai sieltä joka kerta nuhan. Vitutti mennäkki "taas hakemaan se nuha", mutta kun se niin nautti musiikista... Saas nähä mitä innostun, vai innostunko kakkosen kanssa leikkimään. Jeannex on urhea! :) Noin mullakin meni edellinen yö, että kirjoitin pettyneeni herättyäni omasta sängystä. Mutta seuraava... ;)

Joku kysy miten on palautunu. Ihmeen hyvin! Kirpasee alapääsuihku, että kaikki ei oo ennallaan mutta en kärsiny niin paljo kun viimeksi. Seksi on käyny mielessä, mutta vain sellainen että tekisin jotain kivaa mun miehelle. Se on oikeesti ollu tosi viilipytty, entisen tulisielun sijaan. Ihana.

Noniin esikoinen tuli kotio. Pitää mennä vastaan.
 

Yhteistyössä