Tammimammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heissansaa!

Meillä on mennyt ihan hyvin. On vaan ollut tekemistä niin paljon etten ole ehtinyt kirjoittelemaan enkä edes kaikia viestejä lukemaan kunnolla. Lääkärintarkastus oli maanantaina neuvolassa. Kuusiviikkoisen mitat oliva 56 cm ja 4, 090 kg. Hoikka tyttö, mutta niin on esikoinenkin aina ollut.

Nyt on alkanut ryhmittymään vähän taukoja päivään ja vauva viihtyy itsekseen sitterissäkin. Nukahti siihen juuri :) Olin ihan innoissani toissapäivänä kun ehdin tehdä ihan kunnon ruokaa ja ohje oli aivan uusi. Välillä kiva kokeilla uusia reseptejä.

Meillä tuota puklailua on välillä ollut tosi paljon, mutta neuvolassa ei oltu huolissaan.

Näköjään samanlaista yövalvomista muillakin. Mä aattelin, että pikkuhiljaa yövalvomiset vähenis ja vauva nukkuis pitempiä jaksoja mutta mitä vielä, tuntuu että tässä on käyny ihan päinvastoin. Viime yönä meillä taas herättiin vähän väliä, eikä siinä mitään jos uni jatkuis pian, mutta poika ei meinannu nukahtaa ollenkaan uudestaan. Parina yönä uni pojalle on tullu vaan niin, että pidän häntä vatsani päällä. Siihen poika nukahtaa ja itsekin pystyn nukkumaan niin, mutta pelkään että tosta tulee tapa, eikä poika enää osaa nukkua mitenkään muuten. Eikä se nyt äidillekään niin mukava nukkuma-asento ole. Koko viime yön poika nukkui siis mun mahan päällä.

Joten katkonaisia yöllä täälläkin ja äitiä väsyttää..

Kotiin jäämisestä, ite oon aatellu olla pari vuotta kotona. Tuo on totta mitä Jumbis sanoi, että kai sitä pärjää jos vaan jättää turhuudet ostamatta. Se onkin kyllä viime aikoina ollut helppoa - kun ei pääse ikinä kauppaan, niin ei voi ostaakaan mitään. Mä oon ollu keskustassa töissä ja aina ruokiksella on käyny kaupoilla ja sieltä on helposti tarttunu mukaan kaikkia heräteostoksia. Nyt kun on vaan kotosalla niin ei tuu mitään osteltua. Ja kotihoidontuella ollaan laskettu pärjäävämme, mies maksaa sillon yksin asuntolainaa ja varmaan kaiken muunkin.. mihinkään matkusteluun tai muuhun ylellisyyteen ei varmaankaan jää rahaa, mutta kerkee sitä matkustella sit myöhemminkin.

osaako joku teistä kertoa, et kun vatsalihasliikkeiden tekoa ei suositella ekojen 3 kk aikana synnytyksen jälkeen, ettei lihasten väliin jää rakoa... niin siis, että mitä haittaa siitä on, jos ne vatsalihakset jää toisistaan erilleen? en siis ole tehny vatsalihaksia, mut havaitsin just, kun kokeilin niitä olemattomia vatsalihaksia jännittyneenä, ettei ne ainakaan vielä ole mulla menny yhteen..ja tietty rupesin jo aatteleen, et onko ne nyt lopullisesti sit jääny tälleen erilleen toisistaan. kai ne vielä tässä lähenee, kun synnytyksen jälkeen on kulunu nyt puolet tosta 3 kuukaudesta, joka suositellaan oleen tekemättä niitä lihasliikkeitä. tietääkö joku mitä se sit haittais?

Hei!

Meillä meni yö paljon paremmin kuin eilinen ilta. Tänään sitten ihmettelin, kun ulkona päikkärit jäi tosi lyhyiksi, mutta syy selvisi, kun toin tytön sisään. Siinä sitten äkisi ja kitisi jonkin aikaa ja väänsi sellaiset megakakat, että!!! Nyt ilta ollut tosi rauhallista ja nytkin ottaa tirsoja... Alkais kyllä olla jo kohta yöunille menoaika, saa nähdä sitten, vähän sotki päivärytmiä tuo mega-kakka:D Nauroinkin, että antoi tyttö äipälle synttärilahjoja... Aamulla, kun mentiin aamupesulle ja oli jo pesty pylly ja puhdistettu rähmät silmiltä ja puklut kaulalta, niin tyttö päätti pissata mun päälle:) Iltapäivällä tuli sitten ne iiiisot kakat ja oltiin sonnassa molemmat:D

Mulla on siis tänään synttäripäivä:) 27v tuli mittariin:/ Sinäällään ei mitään juhlimisia ole ollut, johan tuota kakkua väännettiin ristiäisissä viikonloppuna. Kylässä kävi meidän huonekaverit synnäriltä (eka kertaa) eikä me nyt mitään synttäreitä juhlittu. Seku sovittiin kyläilystä ja tämä ilta sopi heidän koko perheelle, samoin kuin meille. Mukava tutustua paremmin ja pitää yhteyttä, meidän tyttärillä on 2 päivää ikäeroa, heidän tyttö on vanhempi.

Nuppu: Meillä oli alkuun tiiviisti tuo rintakumi käytössä, mutta ei oikeestaan enää. Tyttö jätti itse sen vähän niinkö pois. On mulla se aina lähettyvillä, että voi silläkin kokeilla, mutta kun imetys onnistuu, niin onnistuu kyllä ilman kumia. Alkuun ei tullut kuuloonkaan...

Mutta nyt iltapuuhiin...

Rosa ja Piiperöinen (huomenna 7vko)

Terveisiä Nykistä. Kirjoitan tätä hotellihuoneesta kun sain vihdoin netin toimimaan...

Meillä tyttö ei halua tuttia mutta syö pullosta (silloin kun olen työmatkoilla) ja se ei ole vaikuttanut mitenkään imetykseen, onneksi. Eli mies syöttää pullosta ja minä imetän.

Meillä on kans hormoninäppyjä, taisin jo mainita niistä n. kuukausi sitten. Lääkärin mukaan täysin normaalia.

Yöt sujuu toistaiseksi hyvin. Vauva herää 1-2 kertaa syömään ja nukkuu tosi hyvin.

Meillä nukutetaan vauvaa välillä sylissä kantaen, välillä sitteriä heiluttaen, välillä vauvakeinussa, välillä auton turvaistuimessa, jne. Eli kokeillaan mikä toimii minäkin päivänä...

Rosan kysymykseen vastaus, äitiydessä on eniten yllättynyt 2 asiaa: 1) miten nopeasti kiinnyin vauvaan ja miten paljon rakastan vauvaa ja 2) miten paljon empaattisempi olen muita äitejä kohtaan, esim. ennen jos näin kiljuvan lapsen, saatoin ajatella että miksi et saa lastasi hiljaiseksi, mutta nyt olen paljon ymmärtäväisempi ja arvostan äitejä ihan eri tavalla. Luulen että olen myös herkempi toisten tunteita kohtaan ja osaan paremmin katsoa asioita toisten näkökulmasta, siis äitiyden seurauksena.

OP, yritän vastata sun matkakysymyksiin: joo, turvaistuinta tarttee taksissa. Täällä ei saa laittaa vauvaa autoon ilman että on turvaistuimessa (eli vanhempien syli tai muu ei käy) eli taksi ei varmaan ottais teitä kyytiin ilman turvaistuinta, koska poliisi vois antaa sakot ja liikenne ei oo mitenkään turvallisimmasta päästä. Jos et jaksa raahata Suomesta turvaistuinta, voit yrittää vuokrata matkan ajaksi. Kesällä Nykissä on tosi kuuma, mutta silloin paikalliset lähtevät usein pois kaupungista (esim. Hamptonsin alueelle) joten kesällä näet täällä lähinnä turisteja. Kesäkuu ei ole ihan niin kuuma kuin heinä-elokuu. Suosittelen siis touko-, kesä- tai syyskuuta jos haluat kesävaatelämmintä muttei tajuttoman kuumaa. Nykissä ihmiset on konservatiivisempia kuin Kaliforniassa, joten julkinen imetys kyllä on ok, mutta suosittelen jotain liinaa jotta paljas rinta ei näy. Itse käytän imetykseen suunniteltua "viittaa" joka maksoi Targetissa (tavaratalo) n. 12 dollaria ja on ollut todella hyvä julkisissa tiloissa imettäessä -- kukaan ei huomaa että imetän, koska "viitta" näyttää tavalliselta vaatteelta. En osta vauvalle omaa paikkaa lentokoneessa, vaan pidän sylissä. Oon kuullu että monet uudet vanhemmat jotka matkustaa vauvan kanssa tekee niin, että varaa paikat niin että välissä on yksi paikka, eli ei varaa vierekkäisiä paikkoja. Sitten kun vauvan kanssa matkustavat pääsevät ekana koneeseen, he menevät paikoilleen ja laittavat vauvan siihen "vapaaseen" välipaikkaan makaamaan. Sitten jos joku tulee siihen paikalle, se yleensä pyytää koneesta toista paikkaa, koska ei halua "erottaa perheettä" tai ei halua olla vauvan vieressä. Ja olisi hankalaa olla siinä keskellä kun vanhemmat vuorottelevat kumpi pitää vauvaa sylissä. On kuulemma toiminut joka kerta.

Odotan että pääsen huomenna kotiin ja näen vauvan ja miehen. Tajusin just että Nykistä on suunnilleen sama matka/aika Lontooseen kuin Losiin, joten tosi outoa ajatella että mun perhe on toisella puolella maata.

Hyvää loppuviikkoa kaikille.

Käytiin neuvolassa ja juteltiin aika pitkään sen tädin kanssa. Lähinnä sen mun lapun takia.Sain sitten taas kai vähän masnetuneen paperit ja sanoinkin, ettärankemmalta tuntuu nyt kuin ennen kun tytöllä tota uhmaa jne...noh, yritän nyt saada jotain kivaa meidän elämään sitten jalupailin et koitan päästä käymään jossain tapaamisissa jne..tyttökin sai kerhopaikan!!

No nii..poika vaan kasvaa. Nyt painoa 6,640kg ja pituutta 62cm. Pipa 39,8cm.

Mutta nyt pakkailemaan tavaroita, mennään äidilleni sunnuntaihin asti. =)

Jumbis

Heipsis!

Huomenna meilläkin neuvola. Näkee paljon tyttö kasvanun :) Viime kerralla oli reilun viikon aikana tullu 400g!! Musta tuntuu että nykyään vähemmän tissillä päivisin, että välillä tosiaan kaipaa seurusteluakin tytteli..

Meillä näköjään yöt menee aika vaihtelevasti. Viime yönä nukku eka 4h putkeen, sitte 2h ja sitte ½h pätkissä ku toissa yö mentiinkin koko ajan max 2h pätkissä.. Mikäköhän siihen vaikuttais ku kuiteski aina syö iltasin reippaasti jne...

Aamupäiväunet meni äsken pipariksi ku ei jatkanu vaunureissun jälkeen unia ja nyt koko ajan nukahtelee ja herää ja kitisee :( noh, tänää tälleen...

Alkanu tulee muuten menkkamaisia kipuja mulla. Ei kai enää voi olla jälkisupistuksia?

Jumbis, teillähän poika kasvaa hienosti! Iso poika jo!

Meillä on parin viikon päästä jo 3 kk-neuvola, saas nähdä millasia mittoja sieltä tulee. Poika on jo aika painava ja kantaminen käy jo työstä. Samalla tulee se eka rokote. Onko kukaan muu saanut ohjeita tuota 3kk-rokotusta varten? Meille sanottiin, että kannattaako varata suppoja kotiin jos rokote nostaa kuumeen, mutta mä en nyt muista enää että pitikö niitä suppoja laittaa varmuuden vuoksi jo etukäteen vai vasta sitten jos se kuume nousee..

Lypsämisestä vielä, millasia määriä te lypsätte kerralla? Käsin vai pumpulla? Mä oon NIIN onnellinen, kun tuo lypsäminen on alkanut sujumaan, äskenkin lypsin vaivattomasti 70 ml. Ei tarttenu ku tissistä pitää kiinni niin maito suihkus kuppiin. Rintapummpua en kyllä edelleenkään osaa käyttää, mutta onneksi se käy vaivattomasti käsinkin. Sitten vielä: mitä te teette sille maidolle? Pakastatte? Mä lypsin äsken ihan sitä varten, kun huomenna mennään koko perhe (vauva, minä ja mies) kaupungille shoppaileen ja syömään ja sitten jos en löydäkään mitään rauhallista imetyspaikkaa niin voin antaa pullosta tota lypsettyä maitoa. Voishan sen tietty pakastaakin, jos mies joskus ruokkii vauvaa.. mutta niitä tilanteita on kyllä niin harvoin, että voin kyllä lypsää sitten uudestaan. Mun ei tartte ainakaan sen takia ikinä lypsää, että rintoja kiristäis. Outoa kyllä sellasta tilannetta ei ole vielä tullut eteen. Lypsän siis vaan sitä varten, että vauva voi syödä pullosta jos on joku reissu.

No niin täytyy mennä, poika heräilee päikkäreiltä..

Eipäs herännytkään, itki kyllä mutta kun vähän paijasin niin rauhoittui ja jatkoi nukkumista.

Rosalle, mikä on yllättäny äitiydessä.. enpä tiedä, ainakin tämä huono äiti-fiilis välillä. Mulla saattaa olla joskus öisin todella ikäviä ajatuksia vauvaa kohtaan, kun toinen vaan itkee ja ite haluis nukkua. Silloin toivon, ettei oltais tehty koko vauvaa. Onneksi niitä tunteita on vaan harvoin tai ei ainakaan joka yö. Päivät yleensä menee ihan kivasti ja tänäkin aamuna oli aivan ihanaa, kun poika vaan naureskeli. Mutta siitä olen ollut yllättynyt, miten paljon mulla niitä negatiivisia ajatuksia toisinaan on. En tiedä, onko mullakin masennusta vai mitä. Mutta pakko myöntää, että toisinaan on todella paha olo tästä kaikesta.

No niin mä tästä lopettelen. Mies jää tänään isyyslomalle ja lähdetään sukuloimaan, joten en varmaan ensiviikon aikana hirveesti kirjottele.

Hyvää vointia kaikille!

Simba ja poika 2,5 kk

äitiyskysymykseen kommenttia.. minä olen yllättynyt myös lumin tavoin siitä, kuinka nopeasti vauvaan on kiintynyt. ja kuinka helppoa ja luonnollista ja kivaa tämä tähän mennessä on ollut. rankkaa mielestäni on vauvan kanssa seurustelu. en jotenkin osaa sitä hommaa ja se väsyttää mua. ehkä se helpottaa, kun vauva alkaa reagoimaan, mutta nyt se on vaan yksin puhelua mun puolelta, johon ei mitään reaktiota ja katseita, jotka menee mun ohi jonnekkin seinään. mutta se seurustelun vaativuus on yllättäny mut täysin. en osannu odottaa myöskään sitä, kuinka paljon vauva aiheuttaa riippuvuutta. siis kuvittelin, että elämä jatkuu kuten ennenkin, että voin vain mennä ja "unohtaa" koti asiat..mutta kuitenkin sitä nyt huomaa, että aina ajattelee vauvaa ja jättää menoja tekemättä sen takia, kun haluaa olla vauvan kanssa. ja myös mullakin on muita lapsia ja äitejä kohtaan fiilikset muuttunu, eikä ne kiljuvat kakarat enää niin paljon ärsytä :) ennen kaikki lapsi ja perheasiat oikeestaan ärsytti mua..mutta niipä se äitiys on muuttanu asenteita, hyvä niin! ja vielä yksi ei niin syvällinen yllättävyys on se, että minä tosiaan uskoin, että imetys saa tietenkin ylimääräiset kilot karisemaan..ja pah, oikein suututtaa, ettei se mennytkään niin! :)

Minulla on myös alkanu tuo maidon lypsäminen onnistumaan. Äsken pumppasin 70 ml, kun huomenna joudun olemaan jonkun tunnin pois kotoa. Pakastimessa on myös jonkun verran, mutta olen pumpannut vain silloin kun tiedän, että on jotakin menoa tulossa. Simba, minullakaan ei ole ollut sellaista tunnetta että olisi pakko pumpata, koska rintoja kiristäisi. Joskus tuntuu jopa, että tuleeko niistä mitään, kun ei ole sellaista, että maito "painaisi". Mutta ainakin nyt vielä on riittänyt pelkkä rintamaito.

Minua on positiivisesti yllättänyt äitiydessä op:n tavoin, että tämä on ollut yllättävän luontevaa ja suhteellisen helppoa. Minulla oli aika pessimistisiä ajatuksia vielä raskausaikanakin äitiydestä ja sen rankkuudesta. Olen myös paljon ymmärtäväisempi muita äitejä kohtaan ja erityisesti omaa äitiä kohtaan. Mitä kaikkea hän onkaan minun vuoksi tehnyt!! Toisaalta on yllättänyt omien menojen hankala järjestäminen. Toki tiesin etukäteen, että ei voi lähteä silloin kun itsestä tuntuisi siltä, vaan täytyy mennä vauvan ehdoilla. Mutta kuitenkin varsinkin kun täysi-imetän, emmekä ole kokeilleet antaa korviketta, niin usein tuntuu paljon helpommalta jäädä kotiin, kuin jättää vauva isän hoitoon pariksi tunniksi. Ja yleensäkkin kuinka paljon jonnekkin lähteminen vauvan kanssa vaatii etukäteistyötä!! Mutta onneksi se helpottuu koko ajan, kun kokemusta tulee..

Rosalle myöhästyneet synttärionnittelut! :))

nuppu..samaa ongelmaa, nimeä ei vielä lyöty lukkoon. ja pari vkoa enää armon aikaa. siis meillä on ollu mielessä 1 ainut etunimi lähes koko raskausajan, mut nyt ku se pitäis lyödä lukkoon, niin on ruennu mietityttään ja pelottaan toisen ihmisen nimestä vastuussa oleminen. ja sit vaikeaksi sen nimen miettimisen ja päättämisen tekee se, et me ollaan kutsuttu meidän lasta tietyllä nimellä jo monta vuotta ennen ku se on ollu edes tulossa..ja sillä nimellä on puhuttu syntymän jälkeen ja kaikki meidän sukulaiset ja kaveritkin on käyttäny sitä jo monta vuotta. nyt on siis tosi vaikee kutsua poikaa miksikään muuksi kuin sillä suunnittelu/tekonimellä.. kun ne kaikki muut nimet tuntuu niin väärältä. kai me annetaan sit se, mikä on ollu mietinnässä raskausajan 2 muuta nimeä on jo päätetty.. kutsumanimi tulee varmaan aina olemaan sit se päähän pinttyny nimi. jos nuppu kaipaat kommentteja nimistä, niin laita teidän vaihtoehtoja spaceen..meinaan, jos haluat tukea :)

ny nukkuu..

Päivän ulkoilulenkki takana! Lapsi tyytyväisenä päikkäreillä terassilla. Minä päätin ottaa ensin hetken aikaa itselleni ja surffailla netissä. No okei, pyykkikoneen pistin pyörimään. Myös astianpesukoneen tyhjennys ja täyttö olis edessä, samoin imurointi ja ainakin vessan pesu... Lakanatkin meillä sais pistää taas vaihtoon... Mutta joku toinen päivä... Musta on muuten ollut taas hirveen hankala pukea tuota lasta ulos, kun ei oo enää niitä pakkasia, vaan ollut plussan puolella, nyt taitaa olla noin -2astetta.

Simba: Minä sain eilen lypsettyä illalla n. 100ml. Määrät vaihtelee n. 60ml...150ml. Lypsän yleensä iltaisin ja joskus, kun vauva on ulkona päikkäreillä. Ihan sen takia lypsän, kun se imetys on vaikeeta ja että saisin kuitenkin ylläpidettyä tuota maidontuotantoa. Usein sitten syötetään omaa maitoa pullosta, kun imetys ei onnistu. Oon myös pakastanut maitoa, jos on tullut noita suurempia annoksia. Tosin muistaakseni vaan muutaman kerran oon saanut ton 150ml. Useimmin annos on n. 100ml.

Tuosta, mikä äitiydessä on yllättänyt... Musta on yllättävää se, kuinka nopeeta vauvan kanssa kuluu aika. Ennen äitiyslomaa ja ennen vauvan syntymää suunnittelin, että sittenhän EHTII tehdä sitä ja tätä ja kuinkas ollakaan, mitään ylimääräisiä ei hirveesti ehdikään... Myös se, kuinka sidoksissa vauvaan on, on yllättänyt. Kuitenkin musta on jotenkin ihanaa, että tuo pieni ihme, ihmisen alku on minusta niin riippuvainen. Omaa äitiäni arvostan Lauran tavoin ihan erilailla nyt. Äidilläni oli minua synnyttäessä myös paljon vaikeuksia, niin sitä oon nyt itse synnyttäneenä ajatellut ihan eri valossa. Hän siis synnytti minua n. 20h, kunnes päätettiin tehdä hätäsektio ja isälle oli sanottu, että yritetään pelastaa sekä äiti että lapsi. Siis nyt vasta jotenkin oon tajunnut, mitä he ovat käyneetkään läpi...

Tuo vauvan nimestä päättäminen on muuten yllättävän iso juttu! En sitä ennen ajatellutkaan niin. Meillä tämä nimi oli myös jo pitkään tiedossa. Sitten, kun vauva syntyi, niin ehdottelin kyllä miehelle paria muuta nimeä, mutta ne ei menneet läpi. Me siis laitettiin se nimi, mikä oli pitkään valmiina. Ennen se nimi vaan tuntui jotenkin niin ihanalta, mutta sitten kun sen antaminen jollekulle oli oíkeesti edessä, niin kyllä minä ainakin sitä pyörittelin ja "makustelin", että onko se sittenkään hyvä... Oli se... :) Juu, laittakaa vaan ehdotuksia Spaceen, niin kommentoidaan:)))

Rosa ja Piiperöinen 7vko ja 1pv

heipsis

huh millasta taas ollu... eilen oltiin vierailulla ja pupu vaan itki ellei saanu tissiä :( no äsken oltiin neuvolassa ja taas pupu vaan itki :( lähes sen koko tunnin!! No sitte mentii kahen tunnin lenkille ja ku tultiin kotiin nii heti ku nostin vaunuista niin alkoi itkee ja nyt sitten tissillä....

Neuvolassa saatiin mukavia lukuja :) Pupun paino noussu syntymästä kilon ja pituutta tullu 4cm! Iso tyttö jo kun 4,6kg ja 56cm..
Mulla vielä 4kg ylimääräistä mutta eiköhän ne tuosta kunhan jatkan noita kävelylenkkejä :)

Neuvolassa kysyin vielä tosta vauvan nukkumisesta vieressä nii terkkari sanoi että kandee mahd pian hankkiutua eroon jos meinaa... mutta en tiiä, tää on nii paljo helpompaa ku pupu nukkuu vieressä,,, toisaalta tää varmasti kostautuu myöhemmin... Oliks niin että puolvuotias ei enää tartte yösyöttöjä että vois siihen mennessä kai yrittää saada ton nukkuu omas sängys :)
Hassua että vielä raskaana ollessani mietin että vauva nukkuu heti omassa sängyssä :D

Mä laitan spaceen nimiehdoituksia niin käykääpä siskokullat kommentoimassa ;)

Nuppu+Pupu

Äitiydessä on yllättänyt vauvan hoidon rankkuus. Taas on sellainen hetki elämässä kun huomaan olevani heikompi mitä olen. Eli oon oppinut taas itsestäni lisää ja varmasti muuttunutkin. Ärsyttää oma heikkous ja epävarmuus ja osaamattomuus kun toinen itkee mutta ajan kanssa tässä kai harjaantuu. Täytyy olla nöyrä ja kärsivällinen..

No niin... Pyykit viikattuna, astiat kaapissa ja likaiset koneessa, imuroitu, paikat järjestyksessä... Enää uutta koneellista pyörimään ja se vessan pesu. Piiperöinen nukkuu edelleen. Klo 11 on lähdetty ulkoilemaan.

Niin, se miksi tulin tänne takaisin, niin mullahan jäi se sanomatta tosta "äitiydessä yllättänyt", niin aivan ykkösenä on se imetyksen vaikeus! Sitä kun kuvitteli, että tissi suuhun ja vauva imee sen n. 15min ja uudestaan sama parin tunnin päästä. Sitten tuokin on totta, että muihin äiteihin suhtautuu eri tavalla. Esimerkiksi ennen en oo voinut ymmärtää, kun kaverit ja tutut on selittäneet lapsistaan ihan kaikkea, ja mua ei olis voinut vähempää kiinnostaa... No, tänäänpäs tämä mamma on kolmelle ihmiselle hehkuttanut, kuinka meidän mussukka on tehnyt KAHDET KAKAT!!! Siis sehän on ihan ennen kuulumatonta, kun tavallisesti se väli on ollut about 6 päivää! Mutta, siis pointti oli se, etten olis ikänä päivänä uskonut vauvan kakasta hehkuttavani kavereille!!!

Nyt meen tsekkaan heti ne Nupun nimiehdotukset!

Kertokaapas vielä viisaammat, että koska voin pitää Piiperöistä kantoliinassa pystyasennossa? Ei viihdy oikein hyvin makuu/sikiöasennossa (tosin enää en oo kauheen aktiivisesti viitsinyt kokeillakaan...) Käytän sidontana kietaisuristi kakkosta. Jos Piiperöisen laittaa kasvot minuun päin, niin silloinhan saan hänen päänsä tuettua, mutta onko siinä sitten muuta rajoitetta?

Rosa

Moikka! Nyt on ollu näköjään vähän hiljasempaa täällä. Enpä kyllä itekään oo käyny kirjottelemassa. Mutta nyt nostan tätä kun ollaan taas tiputtu toiselle sivulle.

Vauva on kasvanu hienosti ja jutustelee jo kovasti. Sekä mulle ja miehelleni että sille hymynaamalle. Aika hauskaa. On aika hyväntuulinen ja virkeä vauva siis. =) Ainoo mikä nyt mua huolestuttaa on nuo hormoninäpyt. Aika hurjan näkösiä, kun kasvot on ihan näppyset. Rasvailin niitä perusvoiteella, toivottavasti ne helpottaa pian. Onko muilla ollu niiitä ja miten kauan ne vaivas?

Entäs päikkärit muilla? Meidän vauva nukkuu kyllä vaunuissa niin kauan kun vaunut on liikkeessä. Ollaan oltu shoppailemassa ristiäisvaatteita 5 tuntia ja vauva nukku ihan koko ajan. Lenkilläkin nukkuu, mut sen jälkeen kun jätän vaunut parvekkeelle niin yleensä heräilee aika pian sen jälkeen. Sisällä ei nuku ollenkaan puolta tuntia kauempaa muuten kuin sylissä. Pieniä torkkuja ottaa kyllä pitkin päivää syönnin päälle. Yöllä vauva kyllä onneksi nukkuu kunnolla, tavallisesti herää syömään vaan kerran yön aikana.

Mut on yllättäny äitiydessä ensinnäkin se, miten voimakkaita tunteita vauvaa kohtaan on. Rakastin kyllä sitä masuakin, mutta nyt välillä tuntuu, että ihan pakahdun, kun niin paljon rakastan tuota vauvaa. On se niin ihana. Ja toinen juttu,mikä yllätti, on se, miten kauan imetykseen menee aikaa, varsinkin iltaisin. Ei sillä, että se haittais, mut tosi sitovaahan se on. Negatiivisia ylläreitä ei oo tähän mennessä ollu muuta kun nuo näpyt. Argh.

Jaahas, pitää lopettaa, vaavilla on nälkä. =)

Nunnu ja vauva melkein 6 viikkoa

Meillä on huomenna neuvolaan meno ja jännittää kovasti kuinka pikkuneiti on kasvanut. ainakin näin silmämääräiseti ja vaatteista päätellen jotain on tapahtunut.:)) Vauvan unirytmi on pysynyt samankaltaisena jo kuukauden verran, mutta saa nähdä kun tulee kolme kuukautta täyteen, muuttuuko se. Ainakin joku sanoi, että usein vauvan rytmi vaihtuu kolmen kuukauden välein. Jää nähtäväksi nyt..

Meillä nukutaan päikkärit ainoastaan ulkona, neiti ei suostu nukkumaan sisällä puolta tuntia pidempään. Mutta hän ei välitä onko vaunut liikkeessä vai pysähdyksissä. Nyt äitiä on laiskottanut tämän viikon, enkä ole jaksanut lähteä vaunujen kanssa kävelylle, joten neiti on nukkunut terassilla.

Nunnu; meillä oli myös noita hormooninäppyjä ja ne olivat tosi hurjan näköisiä, mutta hävisivät itsekseen. Olisiko ne olleet noin pari viikkoa. Niitä oli kasvoilla tosi paljon ja rinnassa, ja jopa päänahassa. En rasvaillut tai muuten erityisesti hoitanut niitä, ainoastaan aamuin illoin puhdistin keitetyllä vedellä kasvot (kuten muulloinkin). Hävisivät itsekseen, eikä jättäneet mitään jälkiä. Huomattiin, että ulkoilma (siis kun vauva nukkui ulkona) ehkä vähän laski näppyjä, koska kun vauva oli ollut pitkään sisällä, ne näkyivät voimakkaammin.

Laura ja Pikkuneiti 2 ½kk

Jahas, viikonloppu vetelee taas viimeisiään. Hirveen nopeesti menee viikot! Meillä iskä on ollut koko viikonlopun iltavuorossa ja me tytöt ollaan ulkoiltu, kun on ollu niin hienot ilmat.

Kokeilin Piiperöistä juuri pystyasentoon liinaan ja meni paljon paremmin, kuin kehtoasennossa. Tosin hermostui taas, jos istuin, mutta oli tyytyväinen, kun olin liikkeessä. Vähän aikaa harjoiteltiin. Eiköhän se siitä, jos jaksaa vaan aktiivisesti totutella. Oli tosi kiva, kun just, kun sain neidin liinaan hyvin, niin tuli megapuklut..!

Meillä on ollut noita hormoninäppylöitä ihan vaan muutama. Ne tuli jo synnärillä. Nyt ovat hävinneet, mutta kyllä ne aika pitkään oli...

Meillä vauva nukkuu ulkona tosi hyvin päikkärit. Eli samoin kuin Lauralla, sisällä päikkäreistä ei tahdo tulla mitään. Pikku pätkiä vaan nukutaan silloin. Usein oon käynyt vaunulenkillä, mutta joitakin kertoja on vauva vaan laitettu vaunuihin ja esim. tänään nukahti tosi hyvin vaunuihin, eikä ne liikkuneet yhtikäs mihinkään, eikä edes hytkytetty. Muutaman tunnin päästä sitten vasta lähdin käymään vaunujen kanssa lenkillä. Tänään vaunuissa nukuttiin klo 11-15.15. Eilen klo 11-16. Vaikka päikkärit tuntuu hurjan pitkiltä, niin yöunillekin nukahtaa tosi hienosti, jos on vaan saanut nukkua nuo kunnon päikkärit. Jos ei, niin sitten tyttö on niin yliväsynyt ja yöunillekin meno on hankalaa.

Mutta nyt sitteristä vaaditaan ilmeisesti seuraa...

Rosa ja Piiperöinen 7vko ja risat päälle

Heissulivei!

Kiitos kaikille spacen kommenteista :) Rosan ehdotus oli kieltämättä houkutteleva ja viikko tässä nyt vielä pohditaankin :)

Meillä tuo päikkäri-hommeli menee niin että klo 11-12.30 on vaunulenkki-päikkärit joilta herätään heti kun ollaan kotona. Noh iltapäivällä tarvitaan lisäunia ja yleensä meenkin vauvan kanssa kolmen aikoihin sängylle pötköttelemään ja siellä makoillaan tissi enemmän tai vähemmän suussa pari tuntia.. Muuten pitkin päivää tosiaan vauva ottaa sylissäni unia 5-30min kestoiltaan vaihdellen. Odotan vaan sitä kun vaavi alkaa itsenäisesti vedellä pitkiä päikkäreitä ;)

Rosa, ootko päivittäin jaksanut kantoliinaa reenaa? Mä oon kokeillu kaks kertaa vasta ja itku tullu sekä pystyssä että kehdossa mut ilmeisesti hermoja tuohon totutteluun vaaditaan ;) Toistaiseksi en oo useammin kokeillu ku tarttee aina miehen avun siihen. saatko sä yksin vauvan kantoliinaan ja kuinka kireelle sidot ennen vauvan asettamista?

Tänään saunomaan ja vauva kylpyyn :)

Mukavaa uutta viikkoa kaikille, toivottavasti saitte näin palmusunnuntaina virvottua paljon munia ;) mä herkuttelen just yhdellä mignonilla :)

En ehdi paljoa nyt kirjoittamaan. Meillä taas tyttö kipeenä. =( Myöskään poikaei nuku enään päivisin kunnolla ja tytön kanssa nukkuminenkin menee entiseen malliin. Yötkin ollut yhtä hulinaa ja seurustelua. Poikakin itkee aina kun ulkovaatteet laitan päälle, jonnekkin katosi semeidän rauhallinen pakkaus.Tosin ikeniään hinkkaa nyrkeillä ja kuolaa...ettei vaan hampaita tulossa jo nyt.

Tissiä ei imetä kunnolla enään kuin öisin,päivisin huutaa 10-15min ja sitten saattaat hyvällä lykyllä ottaa rinnan. Korvikettakin juo 200mljos annetaan kerralla ja olenkin huomannut itselläni maidontuotannon olevan laskussa.=(( Stressiä kaikesta ja aina inhottaa alkaa imettää kun ei tiedä onnistuuko. Eli en enään täysimetä. Pumppaan miatoa pojalle ja saankin aika usein 200ml pumpattua. Lisäksi saa sitten korviketta muille syötöille.Ja tästä mä kerroin neuvolassa ja eikämua uskota missään lainkaan!!

Tytön uhma taas kauheassa vaiheessa ja se vie mun voimia. Kohtaukset on jotain sellaisia mitä ei osaa edes noin pieneltä odottaa (tai aika isohan tyttö jo on).

Ihan rättiväsyneenä ja selkä pa**ana koitan jaksaa. Olipahan niskatkin niin jumissa etten 2pvään saanut päätäni käännettyä kunnolla.

Koitan ehtiä taas kirjoittamaan...

Kääk, oltiin taas tiputtu toiselle sivulle! Noh, nostetaanpas vähän...

Meille ei kuulu oikeestaan mitään uutta. Tänään on lenkkeilty kauppaan ja nyt vauva nukkuu terassilla. Sain tuossa jo imuroitua. Vielä jos luutuiaisi vähän lattioita, kun näkyy ihan hirveitä jälkiä laminaatissa. Pukluja ja sen sellaisia, kun aina ei tule pyyhittyä niitä kostealla. Klo 18 maissa mun pitäis päästä täältä käymään Piiperöisen kanssa raksalla. Sinne tulee käymääm muurari mittomaan ja suunnittelemaan leivinuunia ja puuhellaa. Olis sitten munkin ihan kiva päästä suunnittelemaan se uuni. Muurari myös aikoi hommata kaikki tarvikkeet, niin kyllä mammakin haluais olla päättämässä tiilien värin... Onneksi siis on jo aika selvät sävelet, mutta silti haluan paikalle. Jos Piiperöinen nukkuu, selviän varmaan sen vähän aikaa hänen kanssaan siellä, voi vaikka nukkua autossa, mutta jos on hereillä, voin viedä hänet anopille vähäksi aikaa (mitä en kyllä haluaisi just nyt tehdä...), kun he asuvat meidän raksasta n. 2km päässä (ikävä kyllä... Tai nyt tuntuu siltä...)

Niin... Nupulla sisko-kulta on ottanut hänet "tallottavakseen" (erittäin hyvä ilmaus muuten!) Musta tuntuu, että mut haluaa talloa rakas anoppini! Eilen se pökkäs tottakai tänne, kun minä satuin illalla olemaan n. 1,5-2h poissa (kestovaippakurssilla) ja mies yksin vauvan kanssa. No, tottakai siitä tuli arvosteluja.. Sitten kun vauvalla oli sellainen pieni härdelli ilta (ihan sen takia, kun päiväunet jäi liian lyhyiksi, niin oli yliväsynyt) niin johan anoppi taas neuvoi kuin kahta ääliötä, että teidän pitää pitää vauvaa näin ja näin ja älkää tehkö niin ja näin. Mulla on siis niin sellainen olo, että anoppi haluaa nähdä minun epäonnistuvan! Oma äitikin antaa neuvoja, mutta siihen tyyliin, että kokeilkaapa tepsiskö, ei lannista tolleen, että tulee tunne, että on itse joku super-ääliö, eikä osaa mitään! Ja kuitenkin, kun minusta tuntuu, että oon onnistunut tässä äitiydessä ihan hyvin. Vauva on suurimmaksi osaksi ihan tyytyväinen. Me ei hukuta pas*aan, vaikka välillä likaista/sekaista onkin. Ruokaakin tulee tehtyä ja pyykit pestyä. Mutta ei kai ne anopin takki päällä piipahduksetkaan oo muuta kuin tarkistusreissuja, että ollaanko täällä pitkälle iltapäivään yöpaita päällä sekasorrossa...

Niin, oon menossa maaliskuun vimppana viikonloppuna kestovaippojen ompelukurssille ja siihen liittyen oli eilen sellainen infotilaisuus, jossa siis olin illalla. Siellä ihan vaan puhuttiin materiaaleista, mitä kannattaa hankkia jne.

Jumbikselle tsemppiä!!! Iso hali ja rutistus, kyllä me selvitään!!!

Ja Nuppu, kerrohan sitten minkä nimen päätitte antaa Pupulle:) Mukava, jos vinkeistäni oli/on jotain apua:)))

Nyt jatkan vielä puuhasteluja. Onko teillä muuten mitään pääsisäissuunnitelmia? Ootteko kotona/lähdettekö reissun päälle? Meillä isukki on just pitkästä perjantaista eteenpäin kaikki pääsiäisen päivät töissä, niin ei ole suunnitteilla mitään erikoista. Piiperöisen kanssa varmaan mennään pe tai la minun kotiini (miehellä silloin iltavuorot), mutta yöksi tullaan kotiin.

Rosa ja Piiperöinen kohta 8vko

Heippis pitkästä aikaa!

Mies on isyysvapaalla tän viikon, ja muutenkin ollaan oltu menossa paljon, ei oo kerennyt kirjoittaa.. Mutta ei mitään uutta ihmeellistä, olla möllötetään ja ihmetellään ja kasvetaan.

Oon miettinyt sitä meidän tapaamista. Onkohan siellä messuilla hyvä tavata, kun siellä on kummiskin kauhee härdelli ja meteli ja ihmismäärä.. Oiskohan parempi tavata jossain rauhassa, niin että Op:kin pääsee mukaan ja Lumi! Koskas Lumi olitkaan tulossa Suomeen? Oliko se ens kuussa? On pitänyt laittaa jo etukäteen kiitoksia siitä että olisit tuomassa niitä Twizzlereitä, täällä kuola valuen niitä odottelen!! =)

Yhteistyössä