Tammimammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa kaikki!!

Nyt oon ollut ikuisuuksia kirjoittamatta.. huh!! Ihan anteeksi pitänee pyytää :D Meillä oli viime viikko aivan älyttömästi menoja, ihan joka päivä oli neuvolaa, lääkäriä mulla ja pojalla, papin tapaamista ymym. Ja ristiäiset oli sunnuntaina! Ristiäisten jälkeen oli niiiin poikki. Koko päivä siinä meni hääräillessä ja poika rupesi yhtäkkiä nukkuun öitäkin huonosti. Oon ollut tosi väsynyt. Viime yön sain nukuttua ja nyt on jo virkeämpi olo! Niin ja toisaan käytettiin tietsipöytää "alttaripöytänä" ja laitettiin kone kaappiin piiloon. Kesti aikansa ennen kun saatiin se taas esiin ja pääsin tänne kirjoitteleen!

Mut hyvin siis menee väsymyksestä huolimatta! On tämä raskas vauva arki aika ihanaa. Mistäs sitä tosiaan alkais kertoileen. Viikko sitten poika oli neuvolassa, kokoa 59,5cm ja painoa piirun verran yli 6 kiloa! Eli kasvaa kovasti. Hänellä oli pissassa tippa verta viime viikolla, ja päästiin tällä viikolla lekuriin, mut kaikki oli ok. Otettiin pojasta pissinäytekin ennen lääkäriä. Eka näyte semmosella pussilla joka teipattiin pallien ympärille, poika ei kovin siitä tykännyt :-/ Ja kuiteskin näytteeseen tuli turhia bakteereja iholta ja meni pieleen. No sit nyt maanantaina taiteilein aamulla pienen kupin kanssa jahtaamassa lentopissaa hoitopöydällä. Varsinaista touhua,kun toisella jalat vipottaa joka suuntaa ja pissa lentää oikealle ja vasemmalle :D Mut onnistuhan se. Näyte siis puhdas, sanoi että pojilla tuota verta voi tulla pikkasen siitä perhekalleuden päästä kun on vielä aika ahdas :) Poitsu siis terve kun pukki!

No ristiäiset meni hurjan hyvin. Koko aamu siivottiin, meillä usein jää se viime tippaan, kun jos aikaisemmin siivoaa niin koirankarvat ehtii taas vallata lattiat. Poika itki ihan alussa, otin hetkeksi sykkyyn ja lopun aikaa oli mun siskon, sylikummin sylissä. Loppuillan nuokkui ja heräili ja hymyili kaikille vieraille. Eipä parkunut juuri ollenkaan. Oli aivan ihana tilaisuus. Lapsiakin oli paikalla kun miehen siskoilla on molemmilla pari :) Silmät kostui myös"ystävä sä lapsien" laulun kohdalla, kun on niin haikea. Varsinkin kun siinä lauletaan elinaikaa lisää vanhemmille. Ajattelin vaan kuinka onnellinen oon, mies kun koettelemusten jälkeen terve ja sylissä meillä on pieni rakas poika.

Voi kun on paljon kommentoitavaa, muistankohan edes puoliakaan.

Niin.. muuten päädyin tuohon kierukkaan, minkä lekuri laittoi eilen. Olipa epämielyttävää sen laitto.. tuli synnytyskivut heti mieleen kun kohdunsuulla sattui :-/ Mutta onneks ei kestänyt kauaa tuo toimenpide. Kierukkaan päädyin, kun en haluaisi muistaa niitä pilleitä ottaa ja sit hormoonit toimisi vähän tasaisemmin. Mut olihan tuo aika kallis...

Äitiydestä yllätyin siinä, kuinka mun hermot on kestänyt näin hyvin ja kuinka lapsen itku ei enää ärsytä. Mua kanssa haittasi kun lapsi parkui vieressä, ainakin julkisilla paikoilla, mutta nyt vaan hymyilyttää. Oma lapsi muuttaa kummasti kaiken. Samoin se yllätti, kuinka voimakkaat tunteet ovat. Ne ei mulla syttyneet ihan heti, siis toki rakastuin häneen heti syntymästä, mutta toipuminen vaati omansa. Nyt muutaman kuukauden aikana, on poika aivan käsittämättömän rakas, ja vaikka yöllä herätään välillä tiheämpään, en kertaakaan ole poikaa kohtaan ärtymystä tuntenut. Mulle uni on tärkeää ja oon aina nukkunut paljon, niin olisin uskonut että ärsyynnyn noista pätkäunista.. mut ei :) Niin ja arvostan kanssa äitiäni enemmän. Olen itse kaksonen, joten hän hoiti, kun isäni teki paljon töitä, niin meitä ihan pienenä yksin. Isosiskoa ja meitä kaksosia. Huh huh.. eipä oo ollut helppoa.

Mulle sopii kans tapaaminen muuallakin, sovitaan joku kiva paikka Hesassa, ja toki Lumi voidaan odotella sua että tiedät milloin pääset tulemaan tänne :) Minäkin tosiaan olen asustellut kaksi vuotta jenkeissä, ja kaipaan sieltä kaikenlaista.. myönnän, ne Peanutbutter Cupsit on hyviä vaikkakin rasvapommeja!!! Kaipaan sieltä niitä aamumuroja, missä oli kaikenlaisia vaahtokarkkeja mukana. Oiskos ollut Lucky Charms tms. Karkkihirmu kun oon :)

Pääsiäinen ollaan kotosalla, tää päivä on ollut ihana. Poika nukkui niin että nukahti puol 11. Heräsi syömään 3, 5:30 ja nukkui sit vielä 9ään! Ollaan kävelty ulkona, saunottu, grillattu ja kun aurinko paistoi, me avattiin kuohuviinipullo ja juotiin sitä terassilla ulkona toppatakit päällä! Naapurit ihmetteli. Kevään kunniaksi! En kyllä paljoa ottanut, mut lasin.

Taas täytän palstaa kovasti..

Halusin antaa jakseluja kaikille teille ja toivottaa hyvää pääsiäistä! Kyllä me mammat tiedetään mikä on paras meidän omille lapsille. Eipä anneta muiden kommenttejen häiritä.. joohan! Toisesta korvasta ulos vaan.

Kirjoitan pian lisää nyt kun kone kunnossa.. niin ja lisään samantien pojan nimen tuonne Spaceen! Tai no.. etunimeksi hän sai Erik :)

Ulla & Erik 2kk + 5pv

Tulin tänne piipahtaan uudestaan...

Ulla: Jouduitko itse maksamaan kierukan???Meillä saa ekan kierukan ilmaseksi ja itsekkin päädyin siihen..se vain asennetaan aikasintaan 4kk synnytyksestä täällä.Onneksi ei tarvitse kauaa enään odottaa.

Nyt poitsu kaipailee taas äitiä iltahöpinöitä kuuntelemaan ja pitäs saada tytölle jotain alas...

Jumbis, joo.. jouduin itse kustantamaan! Oli 150 euroa.. eli pirun kallis :( Mut mun kohdalla ehdottomasi parempi. Meillä ei edes puhuttu että pitäisi odottaa synnytyksen jälkeen noin kauan? Mullahan on siis vain 2kk takana. Oiskohan munkin pitänyt sitten odotella? Eipä kyllä siitä edes neuvolassa puhuttu :-/ Hitsi kun hyvä että saatte ilmaiseksi, sehän olisi loistavaa!

Toivotaan että tyttö söisi :)

Mulle tulee aina tosi huono äiti -fiilis kun luen näitä juttuja, sen takia oon yrittänyt pysytellä poissa täältä:( Mut aina tänne on kuitenkin pakko tulla lukemaan. Jotenkin vaan tuntuu kurjalta, kun kaikki aina hehkuttaa äitiyttään ja mä en sitä oo vielä oikein löytäny. Ärsyttää kun ei saa nukkuakaan kunnolla. Voi kun sais ees kolme tuntia nukkua putkeen joskus. Viime yönä jätkä heräs tunnin välein!! Nuku siinä sitten. Eikä mieskään paljon hoida, ei ainakaan tarpeeksi.

Poika nukkui tänään onneksi parin tunnin päikkärit, mutta sen jälkeen on ollu hereillä, ei edes pieniä pätkiä enää nuku. Nytkin se tossa sitterissä kitisee, mä en enää jaksa kanniskella ympäri taloa ja mieskin vaan tuijottaa telkkaria.

Sori tää tunteiden purkaus, musta vaan välillä tuntuu että oon ihan loppu kun vauva vaan huutaa kaiket yöt ja päivätkin kitisee. No, jospa ens yö olis ees vähän parempi.

Noni, nyt mieskin tuli vittuilee tohon ja mä aloin itkemään. Ei tästä elämästä taida tulla yhtään mitään. Tuun taas kirjottaa, kun olo on vähän parempi.

Simba

Niin ja vielä tosta kierukasta, mäkin kävin jo ostamassa sen, ens viikolla on asennus. Kiitos Ulla kun kerroit tosta kivuliaisuudesta, täytyy varautua särkylääkkein. Olihan se kallis, ja varsinkin kun seksielämäkin on aika kuollutta.. mutta tuleepahan ehkäisyasiat sit kerralla kuntoon.

voi simba, tsemppiä sulle! eiköhän kaikki ala helpottaan, kun vauva kasvaa ja saat itse taas unta. ja kun vauva alkaa tekemään muutakin ku vaan itkeä ja kitistä. se on varmasti rankkaa, jos vauveli ei ole oikein millonkaan tyytyväinen, varsinkin ku ite ei saa tarpeeksi levätä. jonkun olen joskus kuullu sanovan, et ekat 6 kk on enempi tai vähempi kaaosta ja kiristystä ja sit vasta alkaa kunnolla nauttimaan siitä, mitä onkaan tänne maailmaan pyöräyttänyt. joskus äitiyden löytyminen voi viedä vähän kauemmin aikaa, mutta se ei tee susta kuitenkaan huonoa äitiä eikä siitä ole syytä potea huonoa omaatuntoa. olisko sulla joku joka vois hoitaa vauvaa niin, että saisit levätä hiukan tai olla miehen kanssa kaksisteen? pieni irrottautuminen arjesta vois helpottaa. jaksamista!

Simballe jaksamista. Toivottavasti alkaa helpottamaan pian.

Meillä on ollu aika kiireistä. Sit lisäks yksi ihminen lähipiiristä oli vakavasti sairaana ja luultiin jo, että menehtyy, mutta onneksi on nyt paranemaan päin. Sitten yks ystävär on kanssa sairaalassa. Meillä kotona on kuitenkin asiat hyvin. Esikoisella on vielä antibioottikuuri meneillään, kun sunnuntaina iski kova korvakipu joka oli sitten korvatulehdus. Kallis reissu tuli, mutta on se sen arvoista ja voidaan myöhemmin pyytää vakuutuksesta takaisin. Oli jo niin kipeänä että ei olisi ollut reilua joutua ajamaan ensin puoltatuntia päivystykseen (josta saimme vuosi sitten arvostelua, että ei olisi pitänyt tulla niin vähäpätöisen vaivan kuin vesirokon takia) ja jonottaa siellä ties kuinka pitkään ja siihen päälle vielä lääkkeiden haku apteekista. Kipulääke ja antibiootit auttoivat kivun suhteen jo kerrasta.

Vauva taitaa olla jo yöunilla kun on sitterissä nukkunut jo tunnin tai kauemmin. Ellei kohta herää niin yritän siirtää sänkyyn.

Simballe supervoimia lähetän! Meiän Pupu on kyl kans sen sorttinen kitisijä että ei se yhtään yksin viihdy ja koko ajan tarttee olla heikuttamassa ja keikuttamassa jotenkin että ymmärrän oikein hyvin voimiesi loppumisen. Älä tunne huonoa omaatuntoa ettet vielä ole äitiyttäsi löytänyt, kaikki tulee jokaisella omalla ajallaan.

Vaikka mä koen äitiyteni löytyneen niin tulee välillä noita huono äiti-fiiliksiä ->usein yöllä ku vauva kitisee tissiä suuhun ja ei saa otetta siihen millään. Mulle oikeen tulee tuskan hiki ja sellanen v-tutus että tekis mieli lyödä jotain. Sitten kun vielä kattoo hyvin nukkuvaa miestä vierellä nii harmittaa vielä enempi. Aamulla tosin Pupun hymy pyyhkii tuon olon hyvin nopeasti..

Milläköhän perusteella vauvat "jaetaan" kun osa saa sellasia hyvin nukkuvia ja hymyileviä tapauksia ja sitten jotkut saa sellasia kitisijöitä joita ei helpolla tyytyväiseksi saa :) Pupu kuuluu tuohon jälkimmäiseen ryhmään ja neuvolassa sitten lohdutetaan kuinka me ollaan saatu sellanen lapsi joka ilmoittaa heti jos joku on huonosti! Eli koko ajan :D

Tuosta ehkäisystä.. Mä en halua hormonia käyttää eikä mies kortsui joten aika riskillä mennään keskeyttäen... Nyt ei kyl olis tarpeen tulla raskaaksi kun sektiosta toipumiseen pitäis hieman antaa aikaa ja häätkin olis reilun vuoden päästä :/ Noh... monesta vetoa niin eiköhän tää koidun vielä mun "turmioksi" ja hoidetaan kohta kahta vaippaikäistä ;)

Onks teillä aiempia kokemuksia hormonikierukoista? Kärsiikö kukaan sivuoireina haluttomuutta tai kärttyisyyttä? Ne on mulla ollu pillereiden ja hormonirenkaan sivuoireet ja ei uskaltais kallista kierukkaa ottaa kokeeksi...

Noh, nyt vaunuilemaan ja viime hetken osstoksille ennen ristiäisiä -JÄNNITTÄÄ!

Nuppu+Pupu

Simba, teidän poika oli muistaakseni päivän Amelieta nuorempi. Meidänkin tyttö on nukkunut paljon huonommin viimeiset pari viikkoa. Suht koko ajan on käsi suussa ja kuolaa. Taitaa siis tulla hampaita. Öisin on heräilee usein (tunnin, parin välein), joten mullakin on silmät aika ristissä päivisin. Uskon, että tuo yöheräily kuuluu tähän ikäkauteen ja menee pian ohi. Tsemppiä sulle!

Mulla maito on lisääntynyt viime aikoina. Johtuu varmaan Amelien yöheräilyistä, jolloin hän on siis myös tissillä.

Saa nähdä millaisiin mittoihin neiti on kasvanut. Ensi viikon torstaina sen näkee kun on seuraava neuvola. Silloin on myös 3 kk:n rokotukset. Nyt jo hirvittää. Pitää vielä muistaa hakea nestemäistä Panadolia apteekista kaiken varalta viemään pois rokotuksen jälkimaininkeja.

Kovasti muuttoa jo odotetaan. Vielä pitäisi noin kuukausi jaksaa vanhassa asunnossa.

Jumbikselle kovasti tsemppiä ja jaksamista!

Catriina ja Amelie päivää vaille 3 kk

Kiitos ihan kauheasti lohdutuksen sanoista, tuli todella hyvä mieli:) Kiitos myös sinulle Nuppu, jotenkin on huojentavaa kuulla etten ole näitten ajatuksieni kanssa yksin. Mullakin pahimpia on yöt kun vauva kitisee ja mies vaan nukkuu sikeesti vieressä. Ja illat on myös ikäviä - jossain vaiheessa tulee aina sellainen olo, kun on kanniskellu vauvaa koko illan että nyt ei enää jaksa. Kun tuon melkeen 7 kilosen jässikän kanniskelu käy oikeesti jo työstä. Vauva viihtyy tosi huonosti itekseen, aina pitäs olla heiluttamassa ja kanniskelemassa että toinen olisi tyytyväinen.

Tosiaan noi aamuhymyt usein korvaa yön huudot, kumma juttu. Ja oikeestaan eilisiltakin meni sitten ihan kivasti, poika nukahti vähän tuon viestini lähettämisen jälkeen (klo 23) ja heräsi ekan kerran vasta 2.40 syömään eli jätkähän nukkui melkeen 4 tuntia putkeen, uusi ennätys!! No, sen jälkeen herätyksiä oli kyllä tunnin parin välein, mutta oli edes yksi pitempi unijakso:) Ja illalla olo muutenkin parani, menin sitten vielä yksin saunaan oluttuopposen kanssa ja sen jälkeen katottiin miehen kanssa vielä yks leffa loppuun (ollaan yritetty kattoa sitä ainakin 5 kertaa, mutta aina jossain vaiheessa jokin keskeyttää kattomisen) joten saatiin olla miehenkin kanssa hetki kaksin. Nyt olo on taas hyvä. Poikakin nukkuu tyytyväisenä päikkäreitä ulkona. Näin tää mieli heittelee vuoristorataa.

Ehkä tää elämä tästä rupee helpottaa. Välillä on vaan tosi raskasta ja tuntuu, ettei enää kertakaikkiaan jaksa, mutta onneksi on välillä näitä parempia hetkiä ja se auttaa jaksamaan. Kiitos vielä kerran kun olette täällä niin ihania.

Simba

Simba, ymmärrän täysin tunteesi ja nuo "heilahtelut". Väsyneenä kaikki on hankalampaa, itse olin joitakin viikkoja aivan lopenuupunut ja en olisi enää mitenkään jaksanut niitä pätkittäisiä ja lyhytunisia öitä, joten meillä päädyttiin siihen, että mies hoitaa aamuisin ainakin pari tuntia, että minä saan nukkua. Muuten ei tulisi elämästä yhtään mitään, nyt jaksan niiiiin paljon paremmin leikkiä ja hoitaa poitsua ja muutenkin tuntuu, että nautin kaikesta enemmän ja muistikin toimii paremmin :))) Kyllä se lepo on vain niin tärkeää äideille!! Tuntuu aivan kamalalta, että jotkut kertovat kun eivät muista esim. vauvansa ensimmäisestä vuodesta paljon mitään kun on mennyt "sumussa" niin väsyneenä. Jos vain sinulla, Simba, on mitään mahdollisuuksia hankkia hoitoapua että saat itse nukuttua paremmin, niin suosittelen!

Eihän tuo monen kuukauden väsymys aivan parissa viikossa vielä ohi mene, mutta pikkuhiljaa...

Meillä muuten neuvolasta saa sen kuparikierukan ilmaiseksi, mutta hormonikierukka pitää ostaa itse. En tiedä vielä, että mitä aletaan käyttää. Näin viime yönä unen, että harrastettiin seksiä eikä käytetty mitään ehkäisyä... jännättiin vain, että mitenkähän käy ;-)) Huh huh, en kyllä haluaisi oikeassa elämässä vielä "jännätä"...

Meillä poitsu teki viime yönä ennätyksen ja nukkui 6,5h mutta se on varmaan vain satunnaista, valitettavasti.

Toivottavasti Jumbis teillä parannutaan pian!!

Meillä poitsu viihtyi tänä aamuna tosi pitkään mahallaan ja kannatteli päätään korkealla käsien varassa ja kuului parit hihkaisutkin =)

Nyt jo itkee tuolla, täytyy syöttää ja lähteä ulos nopsaan että pääsee unille.

Joo Simba, et oo yksin tunteittes kanssa.. Mua just viimeks tänä aamuna ärsytti aivan älyttömästi pojan vinkuminen ja kitinä. Kun on syönyt, vaippa on kuiva ja puhdas ja sylikin tarjolla, mitä vielä voi haluta?? No, tissiä tissiä... Eikös nyt 3 kk iässä oo taas yks tiheän imun kausi? Meillä ainakin tuntuu siltä. Yöllä poika on nyt nukkunut max 3 h kerrallaan ja päivälläkin kitisee vähän väliä. Onneks on ruvennut nukkumaan yhdet kunnon päikkärit (n.2-3 h) ettei tartte olla huolissaan siitä, että saako hän tarpeeksi unta. Joo mutta nyt aamun jälkeen kun vihdoin poika nukahti, tuli itelle taas tosi paha mieli siitä, että hermostuin toisen käninään. Onneks mies on kotona ja otti pojan kun mua vaan ärsytti enemmän ja enemmän. Välillä selkeästi jaksaa paremmin itkua ja kitinää ja välillä huonommin. Meillä muuten myös jyystetään nyrkkiä ja kuolataan.. Hampaitako vaiko mitä?

Me päädyttiin tuolle kondomi/keskeytetty linjalle ehkäisyssä. Niinku aikaisemmin täällä mainitsin, mä oon töissä nähnyt nuorilla ihmisillä todella ikäviä seurauksia hormonivalmisteista (lähinnä e-pillerit) ja mulle ne aikoinaan aiheutti myös haluttomuutta ja suuria mielialan vaihteluita. Kyselin kuparikierukasta, mutta neuvolalääkäri sanoi että täytyy ottaa tuore papa ennen kuin sellainen voidaan laittaa, ja muutenkin muistaakseni puhui jotain kuudesta kuukaudesta synnytyksen jälkeen..

Meillä poika kannattelee tosi hyvin ja pitkään päätään, ei vaan kauaa pysy mahallaan kun työntää ittensä kyljelleen. Ja sit itkettää... Jotenkin pelästyy sitä keikahdusta. Pysyykö teidän vauvat vielä kyljellään? Meidän poju ei pysy, heilahtaa heti selälleen.. Ja välillä vimpsuttaa ittensä poikittain sänkyyn!

Nyt täytyy lähteä suihkuun, ollaan menossa vierailemaan illemmalla!

Nintsu + pieni mies 8pv vajaa 3 kk

meillä poju kiukuttelee syöksyvää maitoryöppyä aina iltaisin. päivät menee hienosti kitisemättä, mut illalla kai päivästä väsyneenä (häh, sehän nukkuu lähes koko päivän) alkaa poikaa ärsyttään se vuolas suihku. muuten onnekseni ei ole pahemmin käninää. ei se yksin tykkää olla, mut sylissä heti sit on tyytyväinen.

asennoista.. meillä ei tykätä enää oikein pahemmin olla selällään, paitsi aamuisin. mielummin haluaa olla pystyasennossa rintaa vasten ja kattella ympärille, pää ei retkua enää lähes yhtään. myös mahallaan on kova yritys olla. kannattelee mun mielestä päätä ihan hurjan hyvin ollakseen vasta 1,5 kk. se asento on siis kans hyvä, kun näkee ympärille. sit olkapäällä on hyvä olla. ja hoitopöytä on jostain syystä tosi kiva paikka..miksi!? siihen minä sen köytänkin välillä kiinni, jos haluun tehdä jotain omia juttuja. kun sitteri on vain harvoin hyvä pojan mielestä. en ole muuten vieläkään saanu pojalta hymyä..prkl, tosikkoko se on vai ollaanks me niin tympeitä sen mielestä, ettei meille tartte hymyillä? iloisesti se pitää suutaan ja silmiään, jos seurustellaan ja kyhertelee tyytyväisyys pulputusta. joskus hymyilee niinku jollekkin muulle aina välillä, siis täysin ohi musta pää muualle kääntyneenä. tämäkö on sitten kiitos kaikesta huolenpidosta :)

tänään lähdetään taas nimiäisostoksille. eli kakkuvuokaa, hiusväriä, pojalle juhla-asu yms.. ihan törkeesti maksaa vauvan juhlapuku, 40 €.. yhdestä kerrasta aika suolanen hinta, mut kerranhan se vaan nimen saa. mun olis niin tehny mieli laittaa mulle aikoinaan tehty kastemekko sille päälle, mut ehkä se ei sit kuitenkaan ole hyvä idea, kun ei kerta ole ristiäiset kyseessä..

no nyt meikkiä naamaan, et olen valmis, ku mies tulee töistä (eli siis näin, ei ollutkaan miehellä vapaata koko pääsiäistä vaikka sitä aiemmin jo hehkutin ja odotin). kertoilehan nuppu sit meille mikä tuli pupun nimeks ja kuinka kaikki meni!

niin ja siis ei pysy enää meidänkään poika kyljellään, vaan aina palaa takas selkäasentoon. millään en meinaa saada sitä pysymään kyljellään edes ruokailun aikaa, ellen pidä vartalosta kiinni.

Simballe voimia!Elämä on välillä raskasta lapsen kanssa ja se väsymys vielä siihen päälle.

Oon itse ollut pirttihirmu tänään. Tyttö nyt paremmassa kunnossa, syö ja juo.Ei oksentanut lainkaan ja ripuloinut,joten jospa nyt ohitse menossa. Tuo sairastelu kausi toi mulle vaan lisää univelkaa jasit kasan lisää pyykkejä ja tiskejä. Pitäs melkeinpä kaikki steriloida melkein,ettei kenellekkään iske tautia enään. Ja mies vaan koneellaan säätää,tosin nyt on iltavuorossa.

Huomenna pitäisi miehen äiti tulla meille kylään mun avuksi. Toivottavasti tulee,sillä tää väsymys on saanu mut tiuskimaan taas kaikille ja jos yritän jotain tehdä, alkaa jossain taas äidin vaatiminen.Sain sentään pojan vaatteet laitettua kaappiin ja pienet sieltä pois.

Mäen tiedä mitä tekisin ton imetyksen kanssa nyt. Poika huutaa vaan kun tissiä tarjoan ja sit pitää pumppaamaan ruveta.Saa nyt päivisin aika usein pullosta maitoa ja korvikettakin menee kun ei maitoa enää kauheita tule rinnoista. Öisin saan jotenkin syötettyä rinnasta,mutta nyt sekin vähän takkuaa. Onneksi herää syömään 1-2kertaa vain. Itse sit heräilen joka ähinään edelleen.Poika kylläsiirtyy 6kk ikäsenä samaan huoneeseen tytön kanssa.Yöt menee klo.21-23 ja eka herätys klo.2 (joskus 6)ja 6,8herätys. Eli joskus nukkunut klo.22-6,mutta itse saamari heräilen öisin ihan turhaan.

meilläkin lempiasento löytyy selältään,kyljellään ei enään pysy ja mahallaan ei tykkää makoilla,paitsi rinnan päälle,polvella tai sit jos kantaa silleen.

Tyttö nyt kiusaa veljeensä..pakko mennä.

Simballe voimahali ja rutistus (vaikkakin elo ja olo vauvan kanssa ja äitinä tuntui jo paremmalta)! Muista, että täällä voimme kaikki purkaa ilomme ja surumme. Etkä todellakaan ole huono äiti! Tiedän kuitenkin tuon tunteen, kun itselleni tulee välillä morkkis, jos ollaan oltu jossakin ja tyttö ei ole päässyt kunnon päiväunilleen ulos ajoissa ja kun tiedän, kuinka tärkeät ne päiväunet tytölle on. Lisäksi tunnen syyllisyyttä, jos istun koneella ja tyttö istuu sitterissä ja tapittaa suurilla silmillään... Vaikka tiedän, että en voi eikä tarvikaan tytön kanssa koko ajan seurustella. Silti sellaisestakin tulee välillä huono äiti -fiilinki. Mun mielestä sulle Simba olis kuitenkin tärkeintä, että saisit nukkua kunnolla. Voisko joku tulla vaikka päivällä vaunuttelemaan pojan kanssa, niin voisit ottaa päivällä muutaman tunnin unet?

Täällä ei oo taaskaan mitään uutta. Mies on iltavuorossa. Aamupäivästä käytiin koko perhe vaunuttelemassa 2h. Oli komea ilma. Mies lähti sitte töihin ja tyttö veteli yhteensä 5h unet ulkona. Tissittelyt on sujuneet nyt illalla tosi hienosti (about 1kk tauon jälkeen!!!) Tyttö jopa nukahti äsken tissille. Luttasi menemään molemmat rinnat, saa nähdä nukahtiko jo yöunille vai herääkö vielä (nukkui muutewn viime yönä klo 21.30-5.15!). Korvikettakin silti meni tänään jokunen ml. Että ei siitä olla eroon päästy, mutta olen iloinen, kun pitkästä aikaa tyttö ei huutanut ja raivonnut rinnalle vaan söi kiltisti. Eikä pulloruokinta ole haitannut/sotkenut imetystä. Eli jumbis, tiedän hyvin tuon tunteen. Se on/oli musta ihan kauheeta, kun vauva raivosi rinnalla ja tissi ei vaan kelvannut!

Mukava kuulla Ullastakin pitkästä aikaa! Kaipasinkin sinua jo tänne kirjoittelemaan kuulumisia.

Meillä myös ristiäisissä se mun herkistyminen tapahtui sen "Ystävä sä lapsien" -laulun aikaan. Ei voinut mitään. Tuli vaan niin kumma tunne, kun n. 2,5v vauvahaaveiden ja yrittämisen jälkeen se vauva oli siinä ja vietimme hänen ainutkertaista, ristiäisjuhlaansa... Monet, monet kerrat oon katsonut lastamme tippa silmässä. Oon aivan sydämeni pohjasta rakastunut siihen pikku kääröön. Ja vaikka välillä väsyttää, niin kertaakaan lasta kohtaan ei ole tullut negatiivisia ajatuksia. Ainut mitä kaipaan ajalta ennen lasta on se, että haluaisin päästä miehen kanssa yhtä aikaa saunaan!

Mistähän täällä on ollut puhetta... Ainakin siitä kylkiasennosta... Ei pysy meidänkään Piiperöinen enää kyljellään. Aina kääntyy selälleen. Mahallaan en oikeestaan pidä muuta kuin joskus polvien päällä, jos mahaa kipristää. Tai sitten kanniskelen siinä asennossa, että on niinkö massullaan.

Tuo, mitä Nuppu pohti siitä, että milläköhän persuteella vauvat "jaetaan" on aika jännä juttu... Miksiköhän tosiaan jotkut vauvat on tyytyväisempiä kuin toiset? Mitkäköhän seikat asiaan vaikuttaa...? Mietin sitäkin, että saakohan toiset vanhemmat vaan tyytyväisiä vauvoja ja toiset vaan vaativia, mutta ei se niinkään mene. Nimittäin äitini on puhunut, kuinka minä olin vauvana tosi tyytyväinen ja helppo. Aloin nukkumaan kuulemma 6h unia kolmen viikon iässä ja 8h unia 2kk iässä. Pikkusiskoni taas oli kuulemma täysin vastakohta. Hän huusi illat naama punaisena aloittaen joka ilta kello 18. Yöllä nukkui ehkä just ja just 2h kerrallaan. Äitini onkin sanonut, että hän tunsi hoitaneensa vauvaa vasta pikkusiskoni kohdalla.

Mutta, lähden nyt iltapalalle ja muihin touhuihin vielä ennen nukkumaanmenoa.

HYVÄÄ PÄÄSIÄISTÄ KAIKILLE! Ja ilmoitelkaahan niiden pienokaistenne nimiä Spacessa.

Rosa ja Pikku-Pääsiäispupu-Piiperöinen maanantaina 2kk :)

Anteeks, oli vielä pakko tulla keittiöstä kommentoimaan, että siis kauheeta, kun kirjoitin, että kun väsyttää plääp plääp ja samaan hengenvetoon kerron vauvan nukkuvan yössä n. 8h ja päiväunia n.5h... Tuota 8h yöunia ei siis tapahdu läheskään säännöllisesti vaan pääasiassa meillä syödään edelleen klo 2 ja klo 5 maissa. Joitakin kertoja tyttö on jättänyt klo 2 syönnin väliin, mutta vaan muutamia kertoja. Ja siis kaikki tylsät kotityöt mua väsyttää, kun tuntuu, että vaikka niitä kuinka tekis, niin ne ei vaan ikinä lopu! Ja eihän ne lopukaan...

Moikka pitkästä aikaa!
Hengissä ollaan täälläkin tuon kuusiviikkoisen kanssa, vaikken ole ehtinyt kirjoittelemaan. Olen kyllä käynyt lukemassa, ja voin vain todeta, että on tämä mainiota vertaistukea. Ihana lukea että muilla on samanlaisia tilanteita ja ajatuksia kuin itsellä. Jotenkin sitä on niin vihreä tän vauvanhoidon kanssa, eikä tiedä miten mikäkin asia "kuuluisi mennä" tuon vauvan kanssa. Tosin vaikuttaa siltä, ettei mitään yleispäteviä ohjeita ole olemassakaan, vaan vauvat ovat todella yksilöitä, ja omat vaikutusmahdollisuudet on rajalliset.

Nukkuminen on meillä kovin lyhyissä pätkissä, yöt menee nyt niin, että eka pätkä on noin 2 - 2,5 h ja loppuyö tunnista puoleentoista pätkissä. Päivällä nukkuu oikeastaan vaan vaunuissa kunnolla, kun lähdetään ulos, yleensä reilun tunnin, mutta joskus jatkaa vielä partsilla toisen tunnin. Meilläkin on tuon nukuttamisen suhteen niin, että kaveri sammuu vaan tissille, kun maha on täysi ja sopivasti unelias, muuten en ole saanut nukahtamaan kuin kerran rinnan päälle.

Mitäs galluppeja täällä on ollutkaan...
Iältäni minä täytän parin viikon päästä 30 ja (avo)mieheni on 32, yhdessä on oltu 6 vuotta.
Vaippoina käytetään liberoa ja pamperssia, nyt Midi/2 koko käytössä. Kestoja en ole ottanut vielä käyttöön, kun tuntuivat turhan suurilta ja toisekseen kveri kakkii joka vaippaan, niin ehkä sitten myöhemmin... Tuntuu tuota pyykkiä tulevan aika lailla muutenkin.
Meillä on käytössä nyt 60 senttiset vaatteet, niitä olikin kertynyt aika paljon, ihan jo harmittaa, että käyvät kohta pieniksi.

Suunnittelen tässä nimiäisiä, meillä ne on 6.4. Vieraita tulee alle 20, molempien sisarukset perheineen ja vanhemmat. Jännä muuten miten paljon on käynyt vieraita viime aikoina, voi vain todeta, ettei itse ole kovin kiinnostava, mutta vauvassa on vetovoimaa!

Äitiydessä mut yllätti sen aikavievyys, se, ettei tosiaan oikein muuta ehdi tekemään. Ja imetys, jonka kuvittelin olevan helppo, "luonnollinen" juttu, mutta jossa alkuvaikeudet oli kyllä melkoiset. No, nyt menee hyvin, täysimetyksellä, vastiketta on annettu vain pari kertaa, kun olen itse joutunut olemaan poissa kotoa ja mies on hoitanut vauvaa. Mutta välillä tuntuu, ettei tuo pikkuinen muuta tee kuin syö.

Tuttua on myös se, miten fiilikset heittelee laidasta laitaan. Toisinaan ärsyttää ja väsyttää ja sitten on vastapainoksi ihan uskomattoman voimakkaat rakkauden ja kiintymyksen tunteet. Ne tuntuvat muuten vain voimistuvan koko ajan.

Lapsi-messuille en ole varmaankaan tulossa, mutta tapaaminen olisi kiva juttu jonain toisena päivänä.

Nyt kuuluu ähinää sängystä (meilläkin muuten perhepeti), täytyy mennä.

Muska & Kassu huomenna 6 vkoa

Tissit ihan kipeenä kun taas joudun pumppaamaan maitoa pulloon. Huomasin myös että oikeanpuoleinen tissi saattaa tuottaa maitoa jo 200ml verran kun toisesta saan hyvällä lykyllä sen 100ml tulemaan.

kerronpa sellasen jutun, että kun tyttö oli vauva ja itki 3kk mahaansa, olin jo yhdessä vaiheessa valmis viemään hänet pois. Se jatkuva huutaminen kävi vaan hermoille ja silti vaikka mitä pahaa suustani laskin, en ikinä tietnkään olisi voinut tyttöä pois antaa..en edes yöhoitoon mummeille. Ja tyttöhän olikin ekan kerran yökylässä vasta kun olin synnyttämässä. neuvolassa onneksi meillä niin ihana täti, että ymmärsi mistä kerroin. ja neuvona: sano mitä on sanottavaa mutta älä koskaan tee mitään, tunteet vain pitää näyttää. Joten samaa rataa joskus menen vieläkin täällä jos sattuu molemmilla lapsilla olemaan huono päivä. Monet itkut on itketty ja edelleenkin saatan itkusilmässä täällä valokuvia katsella ja muistelle menneitä...

Tänään sain taas niin hyvän idean, että hoh hoi. Mies ei tykkää...mä niin vain haluan meille Emmaljungan Twin Ceroxit ja nyt koitan saada rahaa kasaan. samalla himoitsen lapsille DooMoo Seat- sitteri/säkkituoleja. Sitä aina piristyy kun saan lapsille jotain uutta ostettua...

Ah, huomenna ulos! Siis ihan lasten kanssa. Täällä mökkihöperönä jo, kun sairastelut pitäny sisällä meitä. Ja jos saadaan mummi vielä avuksi, otan kaikesta ilon irti ja toivon saavani nukkua edes tunnin kaksi rauhassa...

Seuraavalla neuvolassa taidan sanoa meidän imetyksen olevan ohi...öisin silti annan rintaa vielä jos huolii, mutta päivisin ei aika riitä siihen taisteluun kun tyttö huutelee laikkimään jne...

Ei tosiaan meilläkään aina nukuta sitä 23-6 pätkää!Mä oon vaan niin helkutin herkkä heräämään joka ääneen ja vaikea tapaus saamaan heti unta uudestaan. =/Ja tyhmänä joskus jää miettimään asioita...

Mutta nyt hetkeksi katsomaan telkkua ja sitten nukkumaan, mieskin saapuu tunnin päästä kotiin töistä.

Hyvää Pääsiäistä!

Meillä oli viime viikolla 2kk lääkäri. Kaikki oli hyvin, lääkäri sanoi että hyvän mallinen pää :) Paino oli 5057g, pituus 57,5cm. Ymmärsin Catriinan viestistä, että Suomessa rokotetaan kolmen kuukauden ikäisenä, mutta täällä annetaan rokotukset jo kahden kuukauden ikäisenä, eli saatiin kahdeksan rokotusta. Oli aika hurjaa katsoa vierestä, mutta meni kyllä paljon paremmin kuin odotin eikä ollut mitään jälkireaktiota, vaikka huolestuneena tietysti tarkkailin onko kuumetta tai muita oireita.

Simballe tosi paljon tsemppiä. Hyvä kuulla että sulla on myös päiviä jolloin menee paremmin. Väsyneenä ei tosiaan jaksa hyvin. Toivottavasti saat jonkun hoitamaan poikaasi välillä, jotta voit itse levätä. Mutta jaksamista sulle!

Laitoin muuten meidän spaceen mun osoitteen niille jotka haluaa tilata jotain.
OP, kyllä ehdit vielä tilata kantorepun, koska syntymätodistus ei vieläkään ole tullut postissa joten en vielä voi ostaa lentolippuja :( Jelly bean-karkit voin ostaa täältä ja voit maksaa Suomessa, mutta reppu sun kannattaa tilata itse. Jumbis, tällä hetkellä on halvempaa ostaa USAsta koska dollarin kurssi on niin huono. Kannattaa vaikka goolata "cloth diapers" niin näet mitä kaikkia merkkejä ja malleja myydään, koska täällä on tosi paljon eri merkkejä. Ilmoita jos haluat että listaan ehdotuksia milla sivuilla kannattaa käydä.

Tähti, hauskoja noi sun tuliaistoivomukset :) ja tosiaan niitä ois vähän vaikeampi tuoda täältä. Toivottavasti jaksat odottaa seuraavaan Amerikan matkaasi asti :)

Mulla on samoja ajatuksia kuin Tähdellä omasta äidistä, eli hän ei todellakaan huolehtinut omista lapsista niin hyvin kuin olisi pitänyt. Kun sanoin että olen empaattisempi kitisevien lapsien äitejä kohtaan, tarkoitin vauvoja. Mun mielestä kans lasten, jotka osaa puhua ja ymmärtää puhetta, kuuluu käyttäytyä hyvin ja jos ei, niin vanhemmat voi sitten viedä ne rauhoittumaan ettei ne esim. häiritse "lapsettomien" ruokailua ravintolassa :)

Ja muuten vielä Tähdelle halusin sanoa, että noi sun äidin kommentit siitä jos sulla on joku asia helpommin tai paremmin kuin hänellä oli, liittyy häneen eikä suhun. Eli kuulostaa siltä että äitisi on pettynyt tai vihainen itselleen tai jollekin aivan muulle asialle, mikä ei mitenkään liity suhun, mutta sen on helpompi purkaa pahaa oloaan suhun kuin selvittää itselleen mikä todellinen pahan olon syy on. En tiedä osasinko selittää tätä hyvin, mutta näen aika paljon vastaavaa töissä ja ratkon vastaavia "ongelmia" ja yleensä se joka syyttää muita tai valittaa että muilla on paremmin, usein on ärsyyntynyt jostain ihan muusta asiasta. Mutta, Tähti, uskon ymmärtäväni sua hyvin, koska mulla on ollu vastaava tilanne, ei äidin mutta muutaman muun ihmisen kanssa. En osaa sanoa muuta kuin yritä kestää ja unohda kommentit saman tien.

Okei, nyt syöttämään...

Heipparallaa!

Kaikki on vissin pääsiäisen vietossa, kun on niin hiljaista... Ja monillahan olikin niitä juhlia, ristiäisiä/nimiäisiä pääsiäisen aikaan... Jännityksellä täällä odotetaan, mitä nimiä mussukkanne saavat. Nupun pupun nimeä jännään, että saiko pupu minun ehdottaman nimen vaiko ei;)

Meillä on pääsiäinen sujunut aika rauhallisissa merkeissä. Perjantaina oltiin mun vanhempien luona koko päivä. Vaunulenkki tehtiin ja elettiin muutenkin, niinkö oltais kotona oltu :D Lauantai meni kotona ja tuli taas tehtyä pitkä lenkki. Eilen oltiin aamupäivä kotona, ja kun mies tuli iltavuorosta, niin mentiin käymään anoppilassa. Se ihme kyllä osas pitää suunsa kiinni, jopa silloin, kun anneettiin tytölle pullosta nannia!

Mutta, eipä tänne ihmeempiä... Tyttö huhuilee sitteristä. Häätyykin alkaa pukemaan kohta hänet ulos. Ajattelin taas tänään tehdä kunnon lenkin. Mulla niin tympii jo nämä ylikilot!

Rosa ja Piiperöinen tänään 2kk

Heissulivei!

Nimi on nyt spacessa :) ristiäiset meni ihan kivasti. Pupu itki melkein koko ajan ja sitten ku ei itkenyt niin mä itkin :)

äh nyt tulikin itku, täytyy mennä :) jatkan myöh

Moikka taas,
ja kiva kun täällä ollaan kaipailtu :)

Rosa, ihanaa kun teillä menee yöt noin hyvin! Joo, on se hassu miten se määrääntyy, että kuka saa temperamentiltaan helpomman ja taas toinen vaikeamman lapsen.. Ihan sattumaan varmaan, rauhallisille vanhemmille kun voi tulla tosi vaativa ja hankala tapaus ja päinvastoin?

Meillä ei kyllä olla noin roimia yöunia nukuttu ever... 2 viimeistä viikkoa on mennyt öiden suhteen aika puihin, mut tosiaan se pari päivää sitten yö menii hyvin, ja nyt viime yönä saavutettiin taas ennätyksiä! Välissä nukuttiin taas huonosti.. Mut viime yönä eka pätkä oli poitsulla lähes 6h! Ihan hullua :D Niiiiiiiin toivon että mentäis nyt tohon suuntaan. Nukkui siis 21:30-3:20. Mut.. muuten täällä ollaan saatu max 3h pätkiä. Pidetään peukkuja.

Nyt kuuluu pulinaa hälyttimestä, täytyy mennä hakeen poika sisään, jatkan pian. Tänään on ollut ihana päivä, mm. kantoliinalla oltiin ulkona lenkillä!

Yhteistyössä