Tammimammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Käytiin tänään lenkkeileen n. 1,5h kun oli niin mahtava ilma. Mikä sen ihanampaa, kun aurinko paistaa ja hanget hohtaa:) Tyttö nukkui päikkärit vaunuissa ja jatkoi siis uniaan vielä terassilla (nukkui klo 11.30-16). Sain hyvin pengottua kaapit ja katsottua oisko jotain materiaaleja kestovaippoihin ja sain tehtyä listaa, kun oon huomenna menossa kaupunkiin ja kangaskauppaan.

Onko kellään muuten tietoa, onko olemassa jotain systeemiä, jolla saisi pidettyä maitopullon lämpimänä just esim. kaupunkireissuilla? Vai miten ootte maitopullojen kanssa toimineet? Vai mennäkkö vaan lämmittämään johonkin kahvilaan tms? Kun pitää kuitenkin varautua, jos se tissi ei kelpaakaan...

Meillä "käynnistyi" eilen taas se pitkään sammuksissa ollut seksielämä :) Hitsi, että jännitin koko touhua, mutta hyvin se sitten meni, vaikken niin pystynytkään vielä rentoutumaan ja nauttimaan... kerran tossa viikko sitten oli vähän sellaiset fiilikset, että olis kokeiltu, mutta jänistin viime hetkellä. Hyvä kuitenkin nyt, kun tietää, että kyllä se vielä onnistuu, eikä edes sattunut, niin seuraava kerta menee kenties jo mukavammin. Kuinka pitkään teillä muilla kesti synnytyksen jälkeen, ennen kuin ryhdyitte taas makuukammaritouhuihin? Mulla meni niin pitkään tuon toipumisen kanssa, kun vasta 1kk synnytyksestä istuin varovasti koko takamuksellani, siihen asti ihan kierossa ja silloinkin vielä pyrstö oli tosi arkana. Viime maanantaina mulla oli jälkitarkastus ja kaikki oli kunnossa, hyvin kuulemma parantunut, limakalvot vaan ohuet, mutta se on ilmeisesti ihan normaalia.

Ootteko muuten sen Vau-kirjan jäseniä? Ootteko tilanneet sieltä mitään? Tuossa, kun tosiaan tytön päikkäreiden aikaan niitä kaappeja ja kangaskätköjä pengoin, niin esiin tuli myös noita jo lapselle kertyneitä leluja/kirjoja. Tilasin sieltä kerran tollasen Tuutulauluja -kirjan, johon kuuluu cd:kin. Tuossa vasta sitä kuunneltiin/lauleskeltiin. Minusta oli vaan vähän huono, kun ois saanut olla cd:lläkin laulettuna ne laulut, ei pelkästään säestys. Noh, äitihän siinä sitten opetteli ja Piiperöisellä oli hauskaa :D Meni vissin niin kovasti väärin ja nuotin vierestä!!! No, pääasia, että seurustelin vauvan kanssa ja vauva nautti :) Oon huomannut, että vaippaa vaihdettaessakin tyttö oikein pysähtyy kuuntelemaan, jos hänelle alkaa laulella. Ja oliko Tähti, joka mainitsi rallattelevansa vähän jos mistä lauluja/loruja, niin myös meillä.

Niin, noista vauvan vaatekoostakin on ollut puhetta... Meillä käytetään vuelä 56cm, jotkut ovat näistä kyllä jo käyneet pieniksi. Juuri vähän niinkö siirrytään 62cm:iin. Ei oo kauheen kauaa, kun kävin kaappia läpi ja otin suurempia esille. Monet 56:t silti on vielä tosi hyviä.

Mentävä taas...

Rosa ja Piiperöinen

hei taas

oli siis tosi upea ilma! mekin oltiin ainaski 1,5h lenkillä miehen kaa ja oli ihanaa ja romanttista pussailla auringon paisteessa, hankien hohteessa ja sitte mentiin vielä mäkkäriin syömään palkinnoksi ja pupu nukkui vaunuissa tyytyväisenä..

rosa kyseli sänkyhommeleista.. meil tais mennä 1 kuukausi mutta ei mitään hirveän aktiivisia olla oltu ku viel niitä tilaisuuksia ei niin ole tai sitten ennemmin kuluttaa ajan nukkumiseen..

nyt taas joku soittaa ja kysyy nimeä varmaan..

Moikka! Kävin tuolla spacessa kirjoittelemassa ja eilen lisäsin pojasta pari kuvaa.

Oltiin tänään veljen luona ristiäisissä. kovasti oli tohinaa ja mielettömän kuuma! harmitti kyllä kun hukattiin hyvä ulkoilupäivä.No, huomenna otetaan takasin.

Rosa: Mä kiedon maitopullon harsoon ja jos ehtii kylmetä, lämmitän sen vedenalla. Tohon on olemassa jotain termareitakin että maito pysyis lämpösenä tai kylmänä. Kysele lastentarvikeliikkeistä...

Meillä loppui sit kokonaan tissin imeminen, saa nähdä miten yö menee nyt. Viimeyönä viimeksi suostui tissille,mutta nyt päivä mennyt pullotellen.

Sänkypuuhia ei olla täällä harrastettu lainkaan vielä. Odottelen siihen kierukkaan asti, kun tytön jälkeen kun aloitettiin, tulin heti raskaaksikin.;)Mutta taas näköjään menee se 4-6kk ennen kuin alotellaan.

Kohta nukkumaan älytöntä univelkaa pois. Viimeyö meni huonosti mulla...=( Selkä taas kiusaa kivullaan...

Hei niille tiedoksi jotka ei oo käyny spacessa kattomassa että ehdotin josko laitettais sinne kuvat itestämme! Ja laitoin itestäni kuvan, jotta näätte millanen hirvitys täältä nimimerkin takaa löytyy! =)

Voi Nintsu, aivan ihana kuva susta ja vauvasta!! Ihana vauva, niin söpö. Etkä miltään hirvitykseltä näyttänyt, päinvastoin:) Mäkin yritän löytää itsestäni jonkun siedettävän kuvan ja lisätä Spaceen. Ei musta kyllä taida mitään hyviä kuvia kyllä olla ollenkaan, mutta koitan löytää edes jonkun.

Täällä menee taas ihan kivasti, nyt on semmonen levollinen mieli kun vauva nukkuu päikkäreitä. Päivät on kyllä tosi vaihtelevia, toisinaan vauva kitisee koko päivän ja välillä hän nukkuu vaan melkein koko ajan.

Niin op, mun piti semmosta kommentoida että ei meilläkään poika vielä 6 viikon iässä meille vanhemmille hymyilly. Eka hymy tais tulla joskus 6-viikkoisena kyllä, mutta kunnolla vanhemmille varmaan vasta 8 viikon ikäisenä. Nyt kun poika on 3 kk (ja päivän yli!) niin hymyillä ei ole mitään rajaa, poika on välillä sellanen ilopilleri ja hihkuu onnesta. Että kyllä niitä hymyjä varmasti pikkuhiljaa alkaa enemmän satelemaan teilläkin!

Me aloitettiin sekstailu varmaan pari kolme viikkoa synnytyksestä, mutta mitenkään aktiivista toi touhu ei kyllä ole. Alussa piti käyttää liukkaria, että hommasta tulis ees jotain, mutta enää sitä ei onneksi tarvita. Huomenna muuten menen aamusta sinne kierukan laittoon, apuuva!

Tuli muuten vielä mieleen noista kakkavaipoista, pitääkö teillä vaipat hyvin? Meillä poika kakki ennen joka vaippaan ja silloin ei ollu mitään ongelmia, mutta nykyään poika saattaa pantata kakkaa useamman päivän ja sitten kun sitä tulee, niin sitä kans tulee ja joka paikka on kakassa. Aattelin että johtuu vaippamerkistä, mutta se on näköjään ihan sama mitä merkkiä käyttää, helposti tulee yli kumminkin.

Rosa kyseli tuosta Vau-kirjasta, mä en oo sieltä tilannu mitään. Meinasin kyllä odotusaikana tilata, mutta sitten se jotenkin jäi enkä oo ees enää muistanu koko kerhoa. Niin ja tuosta maidon pysymisestä lämpimänä, mä oon lämmittäny maidon normaalia kuumemmaksi ja kietonu pullon johonkin lämpöseen, esim. toppahanskaan tms. niin se on pysynyt niin melko pitkään lämpöisenä.

No eipä tässä kummempia, maksan tässä vielä vähän laskuja, varmaan poikakin kohta herää päikkäreiltä. Palailemisiin!

Meilläkin Amelie on híhkunut ääneen jo jonkin aikaa. Muistaakseni oikeita hymyjä tuli jo kun kuukausi tuli hänelle ikää täyteen. Eilen nauroi eka kerran ääneen kun minäkin nauroin.:-D

Tänään Amelie otti myös eka kerran helistimen mun kädestä omaan käteensä useamman kerran ja piti sitä aina kädessään jonkin aikaa. Mulle tuli kyllä tippa silmäkulmaan. :-)))

Meillä kakkaa tulee moneen vaippaan päivässä. Vaippoja menee noin 6-7 päivässä, ja noin neljässä niistä on kakkaa.

Nintsu, hyvä idea tuo kuvian lisääminen. Ihana kuva tosiaan susta ja vauvasta. :-)))Lisään oman kuvani spaceen pikapuoliin. Olin blondi tammikuun puoleenväliin saakka ja nyt on siis tumma väri hiuksissa kuten kuvasta pian näette.

Amelie on nukkunut nyt tosi hyvin pari, kolme yötä. Viime yönä hän heräsi syömään klo 00.40 ja sitten vasta aamukuuden jälkeen seuraavan kerran.

Nyt vauvan seuraan leikkimatolle...

Catriina ja Amelie 3 kk ja 2 päivää

Ihanaa! Tissi kelpaa vielä öisin.

Kävin kanssa heti katsomassaminkänäköinen ihminen Nintsun nimimerkin takaa löytyy ja hyvä kuvahan se oli! Mä luulen että vedeän pohjat "äiti on väsynyt"-kuvissa. ;)

Tänään oltiin ulkoilemassa ja kaverin luona kylässä. jotenkin tosi pirteä olo pitkästä aikaa ja ei yhtään mielimaassa. =)

Rosa: Mä olin tytön aikaan siinä Vau-kirjassa,mutta lopetin sen kerhojäsenyyden vähän ennen 1v-synttäreitä. Poikaa en ajatellu siihen liittää..lopulta kun miettii,ne mitä sieltä sai oli aika ankeita.

Nyt poika heräilee vaunuissa..

Kiva Jumbis että Tisu kelpaa :) !
Ja ihania kuvia teillä kaikilla, kiva nähdä ihan mimmosia kavereita nimimerkin takaa löytyy. Laitoin pari kuvaa Erikistä ja sit minusta, ja huomatkaa, nämä ovat nyt aivan ehtoja "väsynyt äippä" kuvia :D En tähän hätään löytänyt parempia, ovat toisella koneella. Ja meidän kamerassa ei oo musta kuvaa ristiäisistä kun puuhailtiin kaikkea, mun veljellä pitäisi olla hyviä kuvia :-/ Mut lisään vielä vähän pirteämmänkin kuvan, näytän noissa aika hurjalta :D Mut.. mitäpä sit pärställeen voi ;)

Meillä ollaan kierukan jälkeen harrastettu petipuuhia vaan kerran, tosin jälktarkastuksesta ja kierukan laitosta on alle viikko.. :) Mut tuskin mitöön kauhian aktiivista tulee oleen. Hyvin meni vaikka kyllä vähän jännitti, olihan mulla kans 2 ja 3 asteen repeemät tuolla. Mut ovat hyvin parantuneet!

Oltiin tosiaan eilen kantoliinan kanssa ulkona metsässä. Poika jaksoi olla noin tunnin, sit rupes ähisemään. Vaikea sanoa oliko vaan ettei ollut tottunu vai kuuma? Mut tosi ihanaa oli kävellä. Laitanpa siitäkin muuten spaceen kuvan! Oon kyllä tosiaan harkinnut sitä yamon tai ergoreppua, ei tartte sitten sitoa liinaa kesken kaiken jos vaikka pitäis saada poika hetkeks pois sylistä.. hmm. En vaa osaa päättää kumman tilaisin.

Tänään ollut aika väsy, mut huomaan et menee nämä väsyt ja olot tosi vuoristorataa. Välillä on taas superpirteä olo!

Simba, meillä poika kakkaa päivän parin välein, ja aina tulee niskaan saakka kun ei pidä nuo vaipat. Kun ei oo oikein mitään suojaa selässä ja sieltä aina valuu.. Siinä ollaan koko poppoo pesulla sen jälkeen kun poika päättää turauttaa kakat :D Eli ei pidä meilläkään vaipat :(

Mut nyt meen, ruoka valmis, lisää sit jossain vaihees taas kuvia!

Heissulivei

Kiva kattella noita kuvia spacessa :) Mäkin laitoin kuvani sinne...

Pupu nukkui tänään 4,5 tunnin päiväunet!! Uskomatonta! Oon keksinyt miten jatkaa pupun unia vaunulenkin jälkeen -> en ota ulkovaatteita pois vaan siirrän vaivihkaa meidän sängyn päälle koisimaan ja uni jatkuu hyvin eikä näytä läkähtyneeltä.

Vielä pitäis ne parvekevaunut hitsi hankkia niin sain nukutettua sielläkin kun toistaiseksi oon vaan käyny vaunulenkillä enkä vaunuja voi siirtää parvekkeelle kun roskaa eikä mahdu kulkemaan makkarin läpi....
Ei teillä kellään ois myydä parveke-vaunuja mulle? ;)

Juup, pupu näyttää kasvaneen hirveästi kun nyt se jo viihtyy hetken sitterissä!! Ihan hassua ja toisaalta hivenen haikeaa kun nykyään kelpaa muukin viihdyke kuin tissi :D
Onko kellään käytössä leikkikaarta? Kelpuuttaako teiän vauvat ne viihdykkeeksi? Meillä ei oo ja mietin hankintaa...

Ulla, pystytkö laittaa yksin vaavin kantoliinan vai tarttetko apua siinä? Mulla nyt jääny toi liinailu ku ei heti sujunut hyvin nii en oo uudestaan jaksanu yrittää... :(

Juu ja kakkaa tulee meillä useasti päivässä. Melkein joka vaipassa on...

Nyt syömään ku huikoo ja pupu on tyytyväinen sitterissä, edelleen -oho

Nuppu ja Pupu 7vkoa

Hihii, vähänkö kivaa käydä kattelemassa teistä kuvia!! Hassua saada nyt kasvot näille nimimerkeille, jotka on kohta jo vuoden täällä kirjoitelleet! Kiitos että lähditte mukaan "oma naama" juttuun! =)

Käytiin tänään pojan kanssa Helsingissä, mä sain kaipaamaani sushia!! Ai että oli hyvää! Kaveri nukkui sinne mennessä vähän reilu 3 h, oli kaverin luona hereillä n. 40 min jonka aikana tissitteli kahdesti ja sit nukkui kotimatkan ja kotonakin vielä taas yli 3 h. Ja nyt on kiukkunen ja nälkäinen, eli lähden tästä imettämään... Nopea tilannekatsaus siis tällä kertaa! =) Ai niin meillä poika hymyili ekaa kertaa varmaan siinä 7 vk kohdalla, ja alkuun niitä tuli tosi harvaan. Mutta nyt, pari päivää vajaa 3 kk hymyilee aina vastaukseksi (jos on vaan muutenkin hyvällä tuulella, nälkäisenä tai väsyneenä ei hymyilytä, ymmärtänemme kaikki..). Pari kertaa oon yllättänyt hänet tuijottelemasta mua, pieni hymy huulilla.

Nintsu + pieni mies tosiaan hiukka vajaa 3 kk

No nii..laitoin nyt sit itestänikin kuvan. On otettu tytön vauva-aikana ja on sitten tosi väsynyt äiti kyseessä ja kotikin on kuin kaatopaikka. =) Sen verran tuosta muuttunut, että en ehkä naamasta enään ole noin pyöreä, hiukset kasvaneet ja alahuulessa tappi. Muuten kyllä ihan tunnistettavissa vielä. =))

Nuppu:Meillä on lelukaari sitterin päällä ja poika tykkää jutella leluille. Mä jätän pojan joskus eteiseen vaunuihin nukkumaan vaatteet päällä, aukasen vain vetoketjut ja saan pipotkin pois..siinä sit nukkuu sen verran kun nukkuu.

Nyt kuuluu mölinää sängystä ja tyttö iltapalaa vailla

Meillä kakataan ainakin kerran kaksi päivässä,joskus pitää 1-2päivää väliäkin.

Tämähän on hauskaa!!! Hyviä kuvia teistä ootte laittaneet spaceen. Tosi hyvä idea laittaa omatkin kuvat näkyviin, saa kasvot näille niin tutuille, mutta kuitenkin niin tuntemattomille tammimammakavereille! Mulla vaan ärsyttää ihan hirveesti, kun mulla on noita kiloja jäänyt aivan liikaa synnytyksestä ja ne ei vaan liiku yhtään mihinkään. Siinä ristiäiskuvassakin kauhean näköinen. Kun pääsiskin vielä niihin hääpäivän mittoihin joskus... Kaikki hyvä (lue: erittäin makea!) vaan maistuu niin pirun hyvältä ja vaikka kuinka päätän pitää tiukkaa linjaa, niin ei se kauaa pidä :(

Ullan pojalla muuten melkoinen tukka! Meidän Piiperöisen tukka on saanut ihasteluja ja ihmettelyjä osakseen melkoisesti, mutta kyllä tältä pikku miehen alultakin hiusta päästä löytyi melkoisesti! Ja ihanan pullukat posket:))) Me sidottiin ristiäisissä Piiperöiselle vaaleanpunainen rusetti hiuksiin.

Nuppu: Meilläkään ei oo vielä leikkikaarta. Ostin reilu viikko sitten sellaisen kaarisysteemin sitteriin, mutta ei se kiinnosta vielä yhtään, niinpä aattelin odottaa vielä sen lelumaton/leikkikaaren kanssa hetken. Ja meidän Piiperöinen siis täytti eilen 2kk. Eilen kangaskätköjä penkoessani löysin pari tosi "alkeellisen" näköistä lelua, sellainen Brion helistin -systeemi, missä on sellainen kilikello sisällä (on muuten Piiperöisestä tosi hauska! Kunhan äiti jaksaa heiluttaa sitä...) ja se äitiyspakkauksen naama-helistin.

Mullakin tuo kantoliinailu jäi vähän, kun en heti aloittanut ja Piiperöinen ei viihtynyt kehtoasennossa, nyt on harjoiteltu vähän pystyssä oloa, mutta ei tarpeeksi aktiivisesti... Jos joskus on toinen lapsi, niin pitää aloittaa heti laitokselta kotiutuessa. Se kuitenkin säästäisi niin paljon omia hartioita ja sitä voisi käyttää kotonakin puuhastellessa.

Piru, etä mua tympi aamulla, kun kävin kangaskaupassa ja koitin saada sitä kosteussulkukangasta kestovaippoihin (PUL:ia). No, eihän sitä just nyt ollut eikä tienneet koska saavat lisää... Viikonloppuna olis se vaippaompelukurssi... Tilasin sitten kestovaippakaupan kautta netistä ja soitin vielä perään, että voisko ne sitä vähän hoputtaa, että saisin paketin perjantaiksi. Ainakaan vielä(kään) ei oo tullut laskua sähköpostiin... Saapa nähdä... Mutta siis tosi tylsä homma, kun tollanen kurssi on, niin sitten ei saa materiaalia... Kerroppa Jumbis vielä (sadannentuhannen kerran, musta tuntuu, että aivot homehtuu äitiyslomalla!), että mikä susta on paras vaippasysteemi? Ja imut, kannatatko sellaisia taiteltavia, vai kannattaisko ne ommella valmiiksi? Niin, ja oli tosi kiva, kun aamusta lähettiin katsoon niitä leivinuunijuttuja, niin Piiperöinen nukahti jo hoitopöydällä, kun puin häntä ja nukkui koko automatkan. Sitten tottakai kaupassa meni 2min ja alkoi kitinä... Noh, onneksi kuitenkin saatiin siinä kateltua ja päästiin miehen kanssa jopa yhteisymmärrykseen. Nyt on tiiliskivet jo tilauksessakin. Mites Catriinan talo? Muutto kohta edessä? Laitappa kuva teidän uudesta kodistakin??? Meille tulee sellainen ns. perinnetalo.

Mutta nyt saunomaan ja vauvan kylvetykseen (vaikkakin on siis miehen heiniä, mutta minä sitten hieron vauvaa öljyllä ainakin niistä vyöhyketerapiapisteistä). Niin ja meillä on huomenna 2kk neuvola! saapa nähdä miten neiti on kasvanut.

Rosa ja Piiperöinen 2kk ja 1pv

Jumbis kerkes väliin... Niin, meillähän siis kakataan tosi harvoin ja kun kakkaa tulee, sitä tulee tosi reippaasti. Alussa väli oli pitkään noin 6 PÄIVÄÄ! Se oli kauheeta, äidillekin, kun sitä kakkaa sitten tehtiin ja pitkään. Nyt pääsiäisen pyhien aikaan tuli kakka ja tyttö oli niskaa myöten sonnassa. Aattelinkin jo, että muut käyttää esiliinaa leipoessa, meillä sen tarvis kakkavaipanvaihtoon, kun tuntuu, että on joka paikka kakassa! Nyt kuitenkin tyttö on ktehnyt kakat n. parin päivän välein. Uskonkin, että siellä 10.3. tehdyllä vyöhyketerapialla on ollut vaikutusta. Ja siis itsekin hieron tyttöä vyöhyketerapeutin ohjeiden mukaan lähes päivittäin.

Ja meilläkin on niin, että otan tytön vähän ennen otaksuttua heräämistä ulokoa sisälle ja puran ihan vähän vaatteista. usein sitten ihan puoliunessa otan hänet tissille, kun muuten tissittelystä ei välttämättä tule mitään...

Juu mäkin aivan tohkeissani katselen teidän kuvia, ihania!! Hassua nähdä teidät ihan oikeesti. Sitä on ollu tietty mielikuva jokaisesta ja nyt voi sitten katsella osuko oikeaan. Aivan ihania kuvia, mä ihan liikutuin niitä katsellessa. Tuo Catriinan kuva vauvasta ja ristiäiskakusta on kans niiin liikkis. Samoin tuo missä Tähti nauraa vauvansa kanssa on ihana. Ja kaikki muutkin ihania kuvia. Kiitos kun ootte laittanu niin paljon!!! Ja kiitos Nintsu hyvästä ideasta että laitetaan omia kuvia!!

Tähti mun piti sellasta kysyä, että onko teidän vauva jo pitkään osannu noin hienosti kannatella itteään mahallaan. Ei meillä vaan jakseta olla hetkeekään käsien varassa, vaikka harjoteltu on paljon.

Sitä piti vielä tässä kommentoida että mä oon kanssa tehny pitkään noin että otan pojan nukkumaan sisälle niissä ulkovaatteissa. Vähän riisun pipoa ja avaan vetoketjuja. Poika nukkuu helposti parikin tuntia niissä ulkovaatteissa sisällä, kai on sitten niin mukavan lämmin.

Leikkimatosta vielä, meillä on sellanen. Tai se on just sellanen riemukaari. Kyllä poika siinä hetken viihtyy, mutta ei kovin pitkiä aikoja. Mieluummin hän edelleen on hoitopöydällä ja katselee seinää:)

No niin ei tässä nyt tän ihmeempiä, piti vaan tulla kattoo noita Space-kuvia. Vitsit kyllä oli oikeen päivän piristys:)

Mäkin kävin lisäämässä kuvia spaceen. Tosi kivä nähdä teidän naamat :) Nyt tiedämme minkä näköisten ihmisten kanssa ollaan juteltu jo pitkään!

Meillä kans kakataan monta kertaa päivässä ja joka yö oon pessy koneellisen kestovaippoja.

Meillä on leikkimatto mutta kaaressa olevat lelut viihdyttävät n. 5 minsaa ja sitten pitää päästä takas syliin, eli näköjään riippuu vauvasta.

Tänään vauva oli ekaa kertaa kaverilla hoidossa kun olin töissä neljä tuntia. Harkitsen vakavasti töiden vähentämistä/lopettamista ja oman firman perustamista, koska tää vauva-aika on kuitenkin niin lyhyt ja haluan olla mahdollisimman paljon kotona. Nyt siis työskentelen kaikki päiväunijaksot kotoa käsin (eli 2-6 tuntia päivässä), mutta on hieman hankalaa olla asiakkaan kanssa puhelimessa jos vauva alkaa itkeä ja vauva menee tietysti kaiken edelle. Mitä mieltä olette, onko ihan hullua jos lopetan työt? En siis saa mitään äitiysrahaa joten jouduttais todella laskemaan rahat, mutta niin jouduin opiskellessakin tekemään eli kaikkeen voi tottua. Ja jos nyt lopettaisin niin en vois enää mennä samaan firmaan takas. Mua hieman huolestuttaa koska oon ihan unelma-alallani ja firmassa on periaatteessa monia hyviä puolia. Apua, mun pitää vielä miettiä mitä teen... Hankalaa kun en saa äitiyslomaa enkä äitiysrahaa.

Rosa: Mä käytän edelleen sisävaippaa (imuja niissä jo tarpeeksi valmiina) ja päälle villahousut. Toi kyllä lähinnä yöllä,mutta välillä myös päivisin. Päivällä enemmän taskuvaippoja ja itse pidän taiteltavista imuista, mutta myös valmiiksi muotoihin ommeltujakin on. Banbu on imuna erittäin hyvä ja hamppu myös!

Hitto mikä ilma! Ei sitten lähdetä kaupungilla katsomaan leikkitoimintapaikkaa, huomenna vasta kun mieskin sit ihan normaalisti jo otona saanu olla ja päästään autolla.

Lumi: En osaa tohon oikein sanoakuin teet miten itse parhaaksi näet. Tietenkin lapsi menee kaiken edelle. Voi olla että joudun itse lähtemään töihin jossain vaiheessa, jos miehelle tarjotaan esimies tehtävää. Tulot tippuu meillä sit vähän,mutta saisin miehen viikonlopuiksi kotiin ja joka arki neljältä olisi kotona...päästäisiin eroon vuorotyöstä. harmi ettet saa äitiysrahaa laisinkaan, se kuitenkin auttaisi vähäsen.

Mua ihan hirvittää kun laitoin sen kuvan itsestäni. Olette muut niin pirteän ja hyvännäköisiä ja mä näytän ihan mörökölliltä. =) En ole koskaan meikannutkaan, tai kerran kaksi vuodessa...inhoan hiuksiani kun ovat niin pirun paksut ja menevät aina takkuun...jos sitä pääsisi sinne Bodyshoppiin joku päivä.

Nyt pitäs mennä pykkejä laittamaan...Käyn laittamassa pojasta kohta pari kuvaa taas spaceen.

hei ulkopuolinen, kyseinen henkilö asuu usassa..

nintsu, meilläkin on toi pöllö potkuhaalari. se on päällä yhdessä munkin laittamassa kuvassa spacessa :) musta se on tosi söpö asu!

lumi, teidän tytöllä on joka kuvassa ihana kestohymy! näyttää niin tyytyväiseltä.

mikshän mun kuvakansio ei näy siinä oma space sivulla..liekkö kukaan edes kattonu mun kuvia, kun se ei siinä näy? hmh, se näkyy vaan sen valokuvat sivun kautta. ehkä mäkin sit rohkenen kuvani sinne laittaa, kun lähes kaikki muutkin on jo laittanu...rupeampas selaileen sopivaa.

nonnii, nyt on munkin nassu näkyvissä spacessa.

ostettiin lapsikirja, 0-16 vuotiaan vanhemmille. ja olen yrittäny tässä pari pvää jo saada kirjan oppien mukasta rytmiä aikaan, mut paskat. ei onnistu. en tiiä, onko jollekkin tuttu kirja. mut siinä on sellanen vakiomalli, jonka mukaan lapsi "pitäs" hoitaa, jotta se olis jossain rytmissä. eli siinä vauva syötetään yhdestä rinnasta, kunnes se irrottaa ittensä -> röyhtäytys -> uusi rundi samasta tissistä, kunnes ei enää ota rintaa vastaan -> röyhtäytys -> hoito -> seurustelua -> täyttökierros toisesta rinnasta, kunnes irrottaa ittensä -> röyh -> unihuikka samasta rinnasta -> nukkumaan.. toi ohjelma olis noin 1.5-2 h ja tän jälkeen vauva nukkuis noin 2.5 h. mut eipä toimi meillä ainakaan vielä. kirjan mukaan ei sais antaa nukahtaa tissille, ei nukuttaa perhepedissä, ei antaa torkahtaa syliin, ei antaa kaikkea huomiota vauvalle... et sillai. just, mut en ole nähnyt kohtaa, jossa kerrottais, kuinka vauvan saa olemaan nukahtamatta tissille?!!!!

meillä toi syö niin pieniä aterioita kerrallaan, et ei pysty nukkuun kovin pitkään ilman ruokaa..ellei olla jossain vaunuilla tai autolla.

nyt käy kutsu..

Joo Op, mä huomasin kanssa ton pöllöyökkärin!! Meillä se oli 50 cm (pois käytöstä jo, harmi juttu mut kävi pieneksi) ja liian iso kun toi kuva on otettu. Sukilla sen sai onneks "sopivaksi". Oli aivan ihana, saatiin se vauvakutsuilla lahjaksi, samoin ku se samaa sarjaa oleva pipo. Onpas hassu toi kirjan ohjeistus.. Me ollaan menty aika erilailla, ja vauva nukahtaa melkein aina tissille, tosin herää röyhtäyttäessä. Ei saa antaa torkahtaa syliin?? Mitä ihmettä? Siinä tuliskin vastasyntyneen kanssa kiire, kun pitäis aina äkkiä heittää se johonkin ettei vaan nukahda syliin. Mutta tosta perhepedistä kyllä oon melko samaa mieltä, siis en siinä mielessä etteikö niin sais olla, kyllä meilläkin vielä osittain perhepeditellään, mutta poika kyllä alkoi nukkumaan paljon paremmin ekaa pätkää kun siirrettiin hänet nukkumaan omaan sänkyyn. Nyt on tiheän imun jälkeen vakioitunut ekaksi unipätkäksi 5-6 h. On aivan luxusta! Ja siellä omassa sängyssä nukkuu päikkäritkin. Aika usein käy niin, että viedään poika sinne (kun on ollut jo pitkään hereillä) ja sit hän kattelee ja ihmettelee aikansa, ehkä kerran itkaisee ja käydään rauhottelemassa (ja välillä tutti suuhun) ja sitten nukahtaa. Kaikkea huomiota meillä ei kyllä vauva saa, joku aikaisemmin ahdisteli täällä sitä ettei osaa seurustella vauvan kanssa ja mulla on ihan sama juttu. Sit kun mies on kotona niin voin höpötellä vauvalle, mut täällä kahdestaan en jotenkin osaa. Välillä väkisin selostan esim. pukemista tai muuta tekemisiä (käytiin esim. yhdessä kattomassa spacessa kuvia, selostin pojalle kuka on kukakin ja kuka kenenkin vauva) mut aika nopeasti juttu kuivuu kasaan.

Ootteko muuten ajatellu milloin ruveta antamaan vellejä vauvoillenne? Mä oon ajatellu tässä 3-4 kk välissä jossain vaiheessa vähän aloitella iltavelliä. Vaikka tuo kaveri nukkuukin selkeät yöunet jo, niin sais sitä rutiinia sen vellin avulla. Eli iltavelli ja nukkumaan. Sit vois isäkin taas osallistua ruokailuhommiin, ja äiti vois vaikka joskus lähteä käymään illalla jossain..! =)

Oli kiva "tavata" Op ja Tähtikin!! Ja voi että teidän kaikkien lapsilla on paljon tukkaa, on tainnut siunaantua meidän pojan hiukset jonnekin muualle.. Ai niin ja oon mä ainakin Op nähnyt sun kuvat jo kauan siellä spacessa, oon ihastellut niitä kun on selkeästi otettu hyvällä järkkärillä ja taidolla! =)

Elähän nyt Jumbis hirvittele, hyvä kuvahan se oli! Me kaikki tiedetään miten kiire voi olla lapsen kanssa, puhumattakaan sitten kahdesta..

Onko se Lumi niin ettei täältä Suomesta saa ulkomaille mitään avustusta? Mä en tiedä mitään oman firman perustamisesta, mutta vois kuvitella että siinäkin on kova työ. Varsinkin alkuun.. Teetkö sä jotain asiakastyyppistä työtä? Oisko sulla valmiiksi asiakkaat jotka voisit ottaa mukaan omaan firmaan? Me laskeskellaan miehen kanssa myös tarkkaan rahat, jotta voisin olla mahd. pitkään kotona. Meillähän nyt on tietty ihan eri tilanne, kun saan äitiysrahaa ja myöhemmin kodinhoitotukea, mutta silti asuntolainoinemme ym. ei pärjättäis pelkästään miehen tuloilla (kun ne on jopa pienemmät kuin mun tulot oli silloin kun olin töissä). No, tsemppiä sulle päätöksen tekemiseen, pystyn tosi hyvin kuvittelemaan että haluaisit olla kotona vauvan kanssa ilman minkäänlaista painostusta / velvollisuudentuntoa työnantajaa kohtaan!!

Pitääkin vielä mainita meidän katastrofi-aamusta. Poika vääns kakat vaippaan, lähdin niitä vaihtamaan, huomasin että pojun pylly on melko punainen ja päätin tarjota ilmakylvyt. Laitan aina pyyhkeen suojaks pissi-suihkuilta, ja tällä kertaa sinne rysähti sitten jälleen kakat. No, rupesin niitä siivoilemaan pois, ja olin just laittamassa pojalle vaippaa kun hän ponnisti, ja rysäytti kakat kaaressa mun päälle, myös lattia ja pyykinpesukone sai osansa! Kun olin saanut tilannetta vähän haltuun, eli putsannut hoitoalustan ja lattian ja pesukoneen, vääntää jätkä puklut poskea pitkin niin, että korvaankin meni. Ajattelin että ei tässä mitään, pikku puklu ja pyyhin posken ja korvan. Nostin pojan hetkeks syliin jotta saisin hoitoalustan pyyhittyä (taas), kun huomasin ettei puklu ollutkaan mikään pieni, vaan koko takaraivo oli valkosen liman peitossa. Sit ei muuta kuin kylpyvesi juoksemaan ja poika kylpyyn. Hiphei trallalei näin meillä. =)

Nintsu + pieni kakka- ja puklukone

Heipsis!
Onpa kivoja kuvia kyllä teistä :)

UOh, tänään pupu nukkunu aika huonosti päivällä ja ollut muutenkin melko kitisevä ja siihen lisäksi mulla on pää ollu kipeä :( ja vielä päälle siihen mies meinaa mennä tänää lätkämatsii kattoo ja jättää mut yksin pupun kaa... no saanpahan hyvällä omalla tunnolla itteki mennä taas vaik shoppailee ;)

Mitäs Op, teillä oli joskus vaikeuksia muistaakseni syödä pullosta mutta syökö teiän poju siis nykyään pullosta? Kun meiän pupu ei meinaa enää kelpuuttaa pulloa, tosin tässä ollukin kuukausi taukoa kun on tarttenu tarjoo... Mietin vaan että voinko luottaa siihen että nälän tullen kun tissiä ei ole saatavilla niin pullo kelpaa??

Lumilla jokseenkin vaikea päätös... itse ehkä jäisin kotiin jos miehelle se ois ok ja jos siis rahallisesti jotenkin selviää... Jos oot nyt unelmaduunissa niin voit luottaa että teet työsi sen verran hyvin että myöhemminkin tulet saamaan mukavan duunin.. Musta tuntuu että sellanen joka nauttii työstä, tekee työnsä niin hyvin että sellanen halutaan palkata aivan varmasti. Mutta tuopa on vaan mun näkemys asiaan :D

Op, aika melkonen tuo rytmi mitä tuossa kirjassa tarjotaan :0 en tiiä kuinka moni lapsi oikeasti istuu noihin valmiisiin ohjeisiin. Varmaan jotkut jos noita kirjoja menee kaupaksi asti ;) Mutta ehkä en itse hermostuisi jos oma lapseni ei elä kuten kirjoissa..

Juu tuon lelukaaren saan kaverilta lainaan :) jee, se onkin kiva kun nyt tuo tytteli on vaan toljotellu äitiä sitteristä =) tosin joskus oon kuullut että alle yks vuotias ei muita leluja tarvitse kun omat vanhemmat ;) että niitten pitäis jaksaa viihdyttää... hihii

Tuntuuko teistä siltä koskaan että jonain päivänä tisseistä maito heruu yhtenään ja kiristäää ja toisina päivinä tuntuu että ne ois tyhjät säkit ja heruminen ei "tunnu"?? Mulla tänään "tyhjät säkit"-päivä ja tuntuu että pupukin siksi tyytymättömämpi.. =(

Nyt tää tyhjä säkki kyl lähtee hakee keittiöstä naposteltavaa :)

Mikäköhän ois muuten hyvä treffipaikka? Sellanen missä saa imettää ja mahtuu vaunujen kanssa ottaen huomioon että meitä on muutama ;)

Nuppu+Pupu

Täälläpä on ollut mukavan vilkasta, kun en ole ehtinyt koko pääsiäisen aikaan käydä netissä!! Meillä on täällä sujunut oikein mukavasti, tyttö on ollut tosi kiltti ja nukkuu jo oikeataan koko yön. Viime yönä teki ennätyksen ja nukkui puoli kymmenestä seitsemään asti! Toivottavasti tämä nyt pysyisi, koska tosi moni on "pelotellut", et odota vain kun tyttö tulee kolmen kuukauden rytmi muuttuu. Saas nähdä nyt, kun tämä rytmi on ollut jo yli kuukauden.. Minua ärsyttää muutenkin nämä kaikkitietävät, jotka kommentoi jokaiseen hyvin sujuvaan asiaan, et odota vaan.. Onko muilla lähipiirissä tai tuttavapiirissää vastaavaa?? Ai niin, meillä oli viikko sitten neuvola ja neidin strategiset mitat olivat tasan 5 kg ja 57 cm. Ilmeisesti ihan hyvin kasvanut, terkkari sanoi, että ei tarvitse antaa rintamaidon lisäksi korviketta. Muutamana iltana meillä on kyllä ollut noita rintaraivareita ja olen ajatellut, josko maitoa ei tule ja pitäisi antaa lisämaitoa. Mutta neiti on kuitenkin nukkunut yön tyytyväisenä, joten ehkä se on väsymystä mitä itkee tissillä.

Joku kysyi lelukaarista, meillä ei ole sellaista kaarisysteemiä, vaan sellainen "jumppari-leluhässäkkä" ja tyttö viihtyy sen alla tosi hyvin! Aluksi piti tietenkin totutella , mutta nyt kun neiti näkeekin sen, häänn alkaa seuraamaan tiivisti niitä leluja siinä.:) Se myös helpottaa kotitöitä, kun voi tehdä jotakin tytön sitä katsellessa. Vielä hän ei ole kuitenkaan keksinyt, että niihin leluihin voi myös koskea.

Minun on pitänyt jo useasti sanoa siitä tapaamisesta (mutta olen uhohtanut, sama vaiva kuin Rosalla, et aivot homehtuu äitiyslomalla :))), että en pääse tulemaan, vaikka haluaisin, koska emme asu pääkaupunkiseudulla. Mutta tuosta Space jutusta kysyisin, et voinko päästä mukaan ja onko sinne helppo laittaa kuvia, kun en ole mikään ekspertti näissä tietokone jutuissa..? Olisi tosi kiva nähdä teidän vauveleiden kuvia ja tietenkin teidän kasvot! Ja mekin voisimme esittäytyä.

Laura ja Pikkuneiti 2 kk ja 3 vk.

Heissan taas!

Huh mikä ilma ulkona! Mun piti vielä aamulla yksin ajaa autolla keskustaan, kun oli se hormonikierukan asennus. Yleensä mies aina ajaa, mutta meille tuli tänään jotkut ilmalämpöpumpun asentajat ja mies jäi odottamaan niitä pojan kanssa kotiin. Olin ihan paniikissa, kun en muutenkaan oo mikään hyvä auton ratissa, ja sitten vielä ihan kauhee keli. Pelotti ihan. No, onneksi auto on vielä ehjä enkä rytänny sitä. Hormonikierukan laitto sattui kyllä aika lailla, vaikka vedin neljä (!) särkylääkettä ennen operaatiota. Mutta onneksi se ei kestänyt kauaa. Kuvittelin että sitä kipua joutuis kestämään monta minuuttia, mutta sehän oli paikallaan noin kymmenessä sekunnissa. Hyvä niin! Nyt ei tartte enää pillereitä popsia, ihanaa!!

Mä aattelin että yritän täysimettää puolivuotiaaksi, joten en ihan heti vellejä tarjoa. Tietty jos neuvolasta tulee muuta ohjeistusta niin kai se sitten täytyy jo aiemmin antaa.

Lumi tuo sun tilanne on kyllä aika hankala. Mä en osais kyllä itekkään päättää. Toisaalta työpaikan pitämiselläkin on puolensa, varsinkin jos tuo on sun unelma-alas. Mutta varmaan tosiaan hankala tehdä töitä, jos vauva parkuu vieressä. En kyllä tosiaan tiedä, mikä olis järkevin ratkaisu sun tilanteeseen.

Meillä tuli taas viime yönä uudet unienkat, yli 4 tuntia unta! Poika kävi yöunille jo ennen yheksää ja heräs ekan kerran vasta yhdeltä. Ja sen jälkeen otti vielä kolmen tunnin unet. Ihan luksusta. Mä oon saanu pojan nukkumaan nyt pinnikseen, kun olen alkanu nukuttaa häntä mahallaan. En tajua, multa tais mennä 3 kuukautta sen tajuamiseen, ettei toi poika tykkää nukkua selällään. Ihmettelin, kun aina hän heräs kun siirrettiin pinnikseen, mutta nykyään kun laitetaan hänet mahallaan sinne pinnikseen niin poika jatkaa unia tyytyväisenä.

Nintsu, huvitti lukea juttuas, meillä on nimittäin ihan sama juttu ton vauvan kanssa seurustelun kanssa. Aina kun mies on kotona niin mä keksin jostain syystä paljon enemmän juttelemista vauvalle. Kahdestaan kun ollaan, niin jutut on huomattavasti harvemmassa...

Eipä tän ihmeempiä. Heippa taas.

äkkiä kommentoin vaan tohon nintsu, et mun mies on siis ammatiltaan valokuvaaja..joten parempi ollakkin ihan kivoja :) osa on kyllä mun ottamia, ne kyllä varmaan erottaa! toi sen ammatti on "tuhonnu" multa valokuvaus halut, ku mun kuvat on ihan p*stä revästyn näkösiä, sen ottamiin verrattuna.. niinpä en sit ole oikein ottanu kauheesti kuvia tässä meidän suhteen aikana. nyt olen pojasta ottanu, kun päivittäin se muuttuu ja ei mies ole kaikkea näkemässä. eihän sillä ole mitään väliä, et miltä ne mun ottamat näyttää, ku olen todellinen amatööri, mut kyllä se sapettaa, kun joku välillä sanoo (siis ihan hyvällä), et toi on liian valottunu ja toi on sitä ja toi tätä.. ja vaikkei sanoiskaan, musta tuntuu että se arvostelee niiden sommittelua yms. joo, mut kivahan se on kun yleensä aina näyttää hyvältä kuvissa, kun on joku joka osaa ottaa (ja käsitellä ne, jos ei naama ihan kuosissa sattuis olemaankaan) :D meillä ei siis ole todisteena "äiti on vähä väsynyt kuvia".

nyt kiirehdin kauppaan..

Yhteistyössä