Tammimammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Käyn täällä sen verran ilmoittelemassa, että hengissä ollaan. Harvinainen hetki, että molemmat tytöt nukkuu ja kun oli pakko vihdoin käydä laskuja maksamassa (osa jo kaksi viikkoa myöhässä), ja kone tässä sopivasti auki, niin...

Jonkun verran ehdin selata aikaisempia kirjoituksia ja käsitin, että Jumbiksella on masennusta? Taitaa olla mullakin, en tosin itkeskele, mutta olo on aika masentunut usein, olen lihonut kahdessa viikossa lähes 3kg (puran väsymystäni yöllä syömiseen) ja hommat lipsuu käsistä. Esim. ristiäisiä ei olla vielä touhuttu, kummit on kysymättä (tai ok, yksi kummi on, mutta ne muut), kirkko/pappi varaamatta ja nimi päättämättä. Kaksi nimeä on mulla ollut jo useita viikkoja, mutta ei osata miehen kanssa niistä valita. Ja voitteko kuvitella kamalampaa: olen muistanut papulle antaa kaksi kertaa d-vitamiineja!!! Ja tyttö jo jotain 6viikon ikäinen... Siis muuten en koe olevani kamalan huono äiti, mutta tuollainen unohtunut. Ja sitten tietty on se, että koirat on huomiotta ja muutenkin tuntuu että kun esikoinen vaatii niin jumalattomasti, niin vauva tulee hoidettua "vasemmalla kädellä". Siis syötän toki, vaihdan vaipat jne. mutta seurustelu hänen kanssaan on tosi vähäistä - tai ainakin sata kertaa vähäisempää, miten huomioin esikoista silloin kaksi vuotta sitten.

Nauratti (anteeksi vaan) tuo Jumbiksen kertomus esikoisen kakasta lattialla - meille kun on käynyt niin kaksi kertaa parin viikon aikana. Eihän siinä mitään, että sen kakan siivoominen v-tuttaa, mutta kun meidän nuorin koira on molemmilla kerroilla hökässyt syömään sitä kakkaa sillä aikaa kun mä olen pessyt esikoisen pyllyä vessassa, niin huh-huh... meno on kuin hullujen huoneella: vauva sitterissä, minä huudan vessassa esikoinen käsivarsilla naama punaisena, että "elä p-kele syö sitä s-tanan p-skaa!!!" Ja mulla kun on aina ollut arvona se, ettei lasten kuullen kiroiltaisi, niin tässä tää nyt nähdään. Musta on tullut just se hermoheikko hullu akka, joka kilahtaa pienimmästäkin ja purkaa sitä sitten huutamisella (koirille ja esikoiselle). Mä oon AINA vihannut tällaisia ämmiä ja kun oon esim. kaupassa näitä kiljukauloja nähnyt, niin olisi aina tehnyt mieli käydä antamassa ehkäisyvalistusta, että ei oo pakko lapsia tehdä, jos hermot on tuota luokkaa. Ja nyt sitten ite samanlainen... Tätä mä pelkäsin jo ennen vauvan syntymää ja tässä sitä sitten ollaan.

Siis tarinan opetus on se, että te, joilla on vasta yksi lapsi, niin nauttikaa siskot tästä vauva-ajasta - on nimittäin tasan tarkkaan ainutlaatuista, että on aikaa vauvalle ja myös omalle levolle. Samoin kahdenkeskisille keskusteluille puolison kanssa muutoinkin kuin puolen yön aikaan sikamaisen väsyneenä.

Silti en tietenkään antaisi lapsiani pois ja ymmärrän olevani todella onnekas kahdesta terveestä tyttärestäni. Olen vain niin pettynyt itseeni ja siihen, etten jaksa olla kärsivällisempi ja touhukkaampi esikoisen kanssa. Ja että kaikki jaksaminen menee arjesta selviämiseen eikä resurssit enää riitä mihinkään ekstraan (kuten niihin ristiäisiin).

Mullakin muuten tekisi kovasti mieli nähdä teidän vauvojen kuvia ja laittaa omanikin sinne spaceen, joten mitenkäs tässä pitäisi toimia tunnusten saamiseksi? Onhan siitä täällä palstalla ollut puhetta, mutta jos kerta d-vitamiinienkin muistaminen on tällä tolalla, niin se tunnusten hommaaminen on ollut mulle ihan tähtitiedettä.

Huima"äiti on nyt vähän väsynyt" ja Papu 6vk

Heissulivei

Kävin imetystukiryhmässä ja oli ihan mukavaa paitsi vaikeuksia oli keskittyä kun pupu huusi melkoisesti. Sitten kun yritin imettää nii toinen vaan huusi :) veikkaan syynä sen että pupu oli väsynyt ja turhan paljon oli hälinää... Sain kuitenkin muutamia vinkkejä kumeista vierottamiseen mikä oli ihan jees :)

Juu tää jengi tuntuu tosi kotoisalta, kiitos teille siitä :) Mulla on jo mielessä kehittynyt mielikuvat miltä teistä jokainen näyttää... ois kyllä metka nähdä teiät ihan livenä :)

Täällä noita rintaraivareita kans harrastetaan iltaisin nykyään mutta en anna pupulle periksi. Koetan luottaa siihen että kyllä se syö kun sillä on nälkä ja lakkaa sitten raivoamasta. Mä en enä antais mielelläni pulloa ku pelottaa muutenki jos maidon tuotanto hiipuis näitten kumien ansiosta...

Mut nyt imetystä taas :)

Nuppu+Pupu 4vkoa

Huima, laita emailia osoitteeseen tammimammat08@hotmail.com niin laitan sulle spacen tunnukset tulemaan omaan sähköpostiisi. Meiltä myös Jumbikselle extratsempit vauva-arkeen.

Täällä kaikki ok. Perjantaina on taas neuvola. Pitää kysyä siitä rotavirusrokotteesta. Kaipa se pitää ottaa. En oikein uskalla olla ottamattakaan. Miten te muut?

Amelie heräs juuri ja touhuilee tuossa sängyllä itsekseen ympäristöä tarkkaillen. Hän on alkanut nyt viimeisten parin viikon aikana seurustella kovasti. Joskus syömisestäkään ei tahdo tulla mitään kun on äidille niin paljon asiaa. Ihania hymyjä tulee myös vähä väliä. :-)))

En ole vielä saanut sitä Ergon tilausta menemään, mutta tällä viikolla ois aikomus.

Mukavaa maaliskuuta kaikille ja jaksamista!

Catriina ja Amelie 10 vkoa ja 2 päivää

Oi, kivaa - tänne on tullut päivän aikana näin paljon kirjotuksia! Olipa hauska lukea teidän kuulumisia! Tosiaan, kaikki te tunnutte ihan hyviltä ystäviltä vaikkei olla koskaan tavattu:)

Huima, tuosta d-vitamiinien ottamisesta ei kannata ottaa stressiä! Olen käsittänyt, ettei kaikki äidit anna niitä ollenkaan. Ja neuvolassakin sanottiin, että jos joskus unohtaa antaa tipat niin se ei ole maailmanloppu. Toisaalta sitten mulle heräs kysymys, että miksi niitä pitää sitten edes antaa jos niitten muistaminen ei ole niin tärkeää.. Mä olen kyllä antanut säännöllisesti, kertaakaan ei ole vielä unohtunut, ihme kyllä!

Multakin eilen vähän hermo meni. Vauva heräs jo kuudelta aamulla ja itkeskeli vaan. Jossain vaiheessa mulla meni hermo ja sanoin vauvalle että nyt vittu hiljaa. Kello oli siinä vaiheessa jo varmaan 12 ja olin kuunnellu sitä kitinää väsyneenä tuntitolkulla. Jätin vauvan makkariin huutamaan ja painuin suihkuun. Olin siellä 5 minuuttia ja yritin lepuuttaa hermoja. Auttoi kyllä.. tuli tosi huono omatunto tosta kiroilusta, loppupäivän sitten vaan hellin vauvaa. Ja sitten hän kyllä nukkuikin monta tuntia putkeen. Mä en yleensä edes kiroile, mutta eilen oli vaan hermot niin tiukalla että oli pakko ärähtää, onneksi vauva ei vielä sanoja ymmärrä. Mä vaan itkeskelin itekki ja pyysin vauvalta anteeksi, että silleen hermostuin, äiti oli vaan vähän väsy.

Nintsu muuten, ihana kuulla että imetys on lähteny sujumaan! Minustakin se tunne on ihana, kun pitkän syöttövälin jälkeen rintoja oikein kiristää. Toiset ei siitä varmaan tykkää, mutta mulle se on niin harvinaista "herkkua" että pitää oikein nauttia siitä:) Ja eilen sain taas lypsettyä 20 ml, jee.

Vaipoista. Pampers ehdottomasti paras meidän pojalle. Meillä käytössä se Midi-malli (4-9 kilosille) ja se on paras. Kokeilin myös Liberoa kun sitä sai vähän aikaa sitten tarjouksesta k-superpäiviltä, mutta nyt olin onnellinen kun paketti loppui ja sai taas siirtyä Pamperssiin. Melkeen suurin osa taitaa tykätä Liberosta, mutta jostain syystä mä en siitä tykkää. Pampers istuu meidän pojalle niin paljon paremmin.

No niin vauva heräilee, taitaa olla ruokailun aika. Heippa ja jaksamisia kaikille!

Simba ja poika 2 kk 1 viikko

Hei taas!

Neiti on päikkäreillä, jälleen ulkona. Ei muuten kukaan ainakaan täysin teilannut mun pakkasilla ulkona nukuttamista...

Meillä käytetään Liberon miniä tällä hetkellä. Tai nyt oon oikeestaan käyttänyt Muumin minejä, kun saatiin niitä iso paketillinen vauvalahjaksi! Sinäänsä hyvä ja tarpeellinen lahja, mutta en tykkkää Muumeista niin paljon kuin Liberoista. Pampersia kokeiltiin (oli niissa sairaalan paketeissa) alussa myös, mutta se ei oikein tuntunut meidän neidin pyllylle hyvältä.

Vaippakeskusteluista puheen ollen, käytättekö jotain pyllyrasvoja? Mitä? Onko vauvoillanne hyvä iho? Meillä on iho pysynyt hyvänä, ihan vähän oli tässä taannoin pientä näppylää häpyhuulissa. Rasvaa ruukaan silti pyyhkäistä oikeastaan joka vaipan vaihdolla. Kaulalle laitan rasvaa aamuin ja illoin, kun maitopuklut valuu sinne ja ikävää, jos pääsee kovin hautomaan siellä kaulapoimuissa (meillä kun niitä alkaa pikku hiljaa olla...) Kylvyn jälkeen laitetaan koko keholle öljyä. Meillä on käytössä vähän vaikka mitä rasvoja, kun äitni on farmaseutti ja hän on niitä meille kantanut. Parhaimmiksi tällä hetkellä olen kokenut Aqualan Plussan ja Hyvä Salvan. Myös mm. Abobaset, Novalanit ja Aqualanit on testattu. Samoin Dermoshopin Baby Extra. Sen muuten huomasin, että kun heitin Novalanin kosteuspyyhkeiden käytön pois, niin ne muutamat näpytkin hävisivät sen siliän tien. Nyt meillä siis tehdään niin, että pylly pestään aamulla vesihanan alla ja muuten pestään aina vaan kakat, jotka siis tulee about 6 päivän välein... Mites muut tekevät? Entä montako vaippaa teillä menee keskimäärin vuorokauden aikana? Meillä vaihdetaan yöllä kerran vaippa. Sitten aamulla ja aamupäivällä, sitten pitkien päikkäreiden jälkeen ja illalla pari kertaa. Suunnilleen 6 vaippaa menee...

Mutta, minäpä lähden vähäksi aikaa tuohuilemaan, kohta häätyy ottaa neiti sisään ja taas unisena syömään... Huuomenna on taas tulossa vieraita, ja torstai on yhtä vieraiden kestitsemistä... Perjantaina on siivous- ja leipomispäivä (onneksi mieskin on vapaalla! Ja onneksi äitini ja anoppini auttavat leipomisissa!) ja perjantai-iltana meille tulee lentokoneella ulkomaan kummi:) Lauantaina onkin ristiäiset... Ostin muuten sinne uudet mustat housut, kun ei entiset mahdu päälle... :( Paitoja onneksi löytyi, niin en ala ostamaan uutta. Mitä muilla on ollut ristiäisissä päällä?

Rosa ja Piiperöinen 5vko 5pv

Meillä pidetään nyt Lidlin vaippoja. Ovat mun mielestä parhainpia,vaikka ei Liberoissakaan mitään vikaa ole. Muut vaipat,kuten Pampers ei pidä pissaa. kestovaippoja oon nyt alkanut pitämään myös,kun vihdoinkin muistin ne kaapista kaivaa esille. Muistais aina muuten vaan hakea lidlistä noita vaippoja...paketti maksaa 8,99e.

Käytän rasvaa pyllylle tarpeen mukaan, tosi harvoin laitan kun iho on pysynyt hyvänä. Jos jotain laitan niin Acon talkirasvaa tai sitten Tenavatalkkia. Kylpyveteen sekoitan vauvaöljyä sekaan ja naamaan laitan perusvoidetta tai bepanthenia. lauri perinyt mun atooppisenihon ja naamaan se on iskeny tosi pahana.Kylvyn jälkeen ei tartte muuta ihoa rasvailla kun se öljy hoitanu asian.
Pyllyn pesen minäkin aamuisin veden alla ja muuten sitten jos kakat on. kosteuspyyhkeet seuraavat meitä vain matkoilla jos ei mahdollisuutta pestäpyllyä.Muuten ei niitä käytetä.
Huima: Sullahan on vähän kuin meillä,mutta meiltä puuttuu koira. D-vitamiinit meinaa unohtua mullakin ja on useasti unohtunutkin..ja kaiken lisäksi mä vielä koitan muistaa antaa rela-tipat. Kirosanoja sylkee minunkin suuni ilmoille ja nyt vähän koittanut niiden suhteen olla hiljaa...tyttö sanonu jo kaksi kirosanaa ja se vähän laitto miettimään...
Vielä en kuitenkaan ole itteäni junan alle saanu kiskottua...ja toivon ettei sinne tarttis mennäkkään. Mua itkemisen lisäksi alkanut ahdistaa kaikki .

Tossa kakkajutussa ei muu ärsyttäny mua kuin se,että tyttö on pirun tarkka kaikesta(mistä lie periny ton).Käskin hänet siitä potalle jatkaa kakkaamista ja olin ite menossa siistimään sen kakan lattialta. Noh,johan se sinne pottaan oli ne loput tarpeensa tehnyt ja samalla vähän harjoitellu paperilla pyyhintää...veski ja tyttöoli ihan kakassa ja veskinpönttö täys paperia. Ei muuta kun suihku kouraan je pepsemään ja Lauri vielä kaipas äidin seuraa samalla...Tyttöolisi halunnut ensin tulla siivoomaan ne kakat pois.

Nyt hetkeks lepäämään ja kunhan tyttö herää,vispipuuron vatkaukseen

P.s. olenkohan ihan huono äiti,jos lähden lauantaina baariin??Mies lupas katsoa lapsia ja laurikin olis jo kuitenkin 2kk.

V***u, meillä kävi tv-lupatarkastaja... Kökkö-örvelö sentään. Hoin van, että tämä asunto on miehen nimissä, joten tuleppas hoitamaan asia uudestaan, kun hän on kotona. Niin siis kuten alkusanoista huomattee, mehän ei olla lupaa maksettu... Jossain vaiheessa maksettiin, mutta jossain vaiheessa, tais olla viime syksynä ei enää maksettukaan... Hitto kun oisin hoksannut, niin oisin sanonut, että ei siitä mitään näy, kun tv:ssä sisäinen digiboksi antenniverkkoon (kun muutetaan, ollaan antenniverkossa) ja ollaan nyt kaapeliverkossa. Oisin vaikka voinu näyttää sille ja pokkana väittänyt, että kaikki muut "laatikot" on karaoke ym. juttuja vaan... Oiskohan mennyt läpi...??? Että pistelee. Ois Piiperöinen vaikka itkenyt just, niin oisin päässy siitä äijästä, oven suulla palellutti minut!!! Lapsi on vieläkin vaunuissa, tosin nyt jo sisällä.

Et Jumbis todellakaan ole huono äiti! Tiätkö mitä, huonot äiti ei edes miettis, että ovatko huonoja äitejä, jos lähtevät baariin, ne vaan menis! Ja nyt heität myös ajatukset junista ja muista pois! Toki voit kertoa täällä huolesi ja murheesi ja niin pitääkin! Sitä varten me "siskot" täällä olemme, toistemme tukena ja turvana ja apuna! Niin, ja tosiaan mustakin tuntuu, että tunnen jo teidät kaikki ja myös kuvittelen minkä näköisiä olette. Oiski outoa, jos joku, jonka oon kuvitellut blondiksi, oiski ihan musta hiuksinen!

Niin, meillä siellä kylpyvedessä ei ole ollut kuin pelkkä vesi. Meilläkin kuitenkin on sitä Acon öljyä ja Lactacydiä, että voiski alkaa laittaan sinne veteen öljyn. Synnärillä opettivat kylvettämään pelkällä vedellä. Kuinka usein muuten kylvetätte vauvan? Me saatiin siihenkin ohje, että n. 2 kertaa viikossa, mutta kun tyttö kylvystä niin nauttii ja iho on hyvä, niin on kylvetetty n. 2-3krt/vko. Ei oo mitään tiettyjä kylpypäiviä, silloin kun mies on aamuvuorossa tai vapaalla, kun on illat kotona. Kylvetys on meillä ihan vaan vauvan ja isukin juttu...

Nyt meen kaivaan sen tissin esiin ja toivon, että se kelpais neitokaiselle... Niin muuten, yöllä sitten itkin 1,5h minäkin... Ei mitään varsinaista masennusta, mutta oon vaan niin pettynyt näihin meidän imetyksiin, jotka menee taas vaan enemmän ja enemmän pieleen... Mulla niin tympii, kun kaikki kysyy riittääkö maito ja se saa mun karvat pystyyn ja stressaan koko hommaa vaan enemmän. Oikeesti, tämä on niin iso kolaus mulle, kun aioin imettää ainakin 6kk asti ihan vaan täysimetystä ja sittenkin n. 1v asti... Ja nyt lapsi ei oo vielä kuin vajaa 6 viikkoa :((((((( Ehkä tämä onkin mulle ihan oikein... Raskaana ollessa sitä kuvitteli, että imetys on NIIN helppoa, että tissi suuhun ja siinä 10...15min ja se on siinä. Eipä ookaan...

Jumbis, baariin vaan! Piristää varmasti jos vähän käy tuulettumassa. Ei se kenestäkään huonoa äitiä tee jos välillä käy rentoutumassa, päinvastoin.

Noista vaipoista vielä että meillä menee yleensä 6-7 vuorokaudessa. Yöllä en yleensä vaihda, ainoastaan silloin jos vauva ei meinaa lopettaa itkua niin sitten mennään vessaan vaipanvaihtoon. Jos vauva nukkuu tyytyväisesti eikä turhia kitise syöttöjen välillä, niin en vaihda vaippaa koko yönä.

Pyllyrasvoja en oo käyttäny muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Silloin on ollu käytössä se Erisan, mikä oli äitiyspakkauksessa. Synnärillä sanottiin, ettei tarvitse käyttää jos iho pysyy hyvänä. Kylpyöljyä oon aina lorauttanu kylpyveteen, vauva käy kylvyssä pari kertaa viikossa. Pepun joudun pesemään joka vaipanvaihdon yhteydessä, koska vauva kakkaa niin usein. Oon käyttäny aika paljon myös noita kosteuspyyhkeitä, koska tuntuu etten aina saa pelkällä vedellä kaikkea puhtaaksi. Varsinkin kivesten väliin tai sinne sivuille jää monesti kakkaa, mitkä on helpompi saada pois kosteuspyyhkeellä.

Rosa, harmi toi tv-lupajuttu. On varmasti helppo keksiä JÄLKIKÄTEEN mitä olis voinut sanoa. Meillä kävi kans kerran, sillon kun vielä asuttiin kerrostalossa. Sanoin että ei ole telkkaria ja tarkastaja vaan tokaisi rappukäytävässä että "no, asiahan on sitten kunnossa" eikä edes yrittänyt tulla sisään. Vaikka kyllä meillä sillonkin telkkari oli. No, nykyään kyllä maksetaan lupa kiltisti että enää ei tartte pelätä tarkastajiakaan.

huh huh, täällä on pikkuisen ollut kiirusta viime päivinä. Ollaan muutettu taas joksikin aikaa takaisin Suomeen. Siis ollaan kesä taas täällä ja sitten katsotaan taas mihin lähdetään. Kyllä tuo kahden lapsen kanssa matkustaminen on sitten rentouttavaa ;) Ensin pari tuntia junassa sitten pari tuntia odottelua lentokentällä ja sitten tunti koneessa ja taas odottelua parisen tuntia ja taas koneeseen vajaa tunniksi... lapset on niin hyviä matkustajia, mutta itselle tuollainen on kyllä yhtä tuskaa... ja huolehdi sitten siinä kaikista syömisistä ja muista...

Huiman kanssa samanlainen kokemus siitä, että tätä kakkosta tulee hoidettua vähän siinä sivussa... esikoinen on alkanut nyt temppuilemaan ja äiti vaan olis se joka kelpais ylipäänsä mihinkään. Selkäranka saattaa kohta sanoa naps!!!

Nyt taas vaipanvaihtoon ja syöttämään... "äiti syöttää, äiti pyyhkii, äiti leikkii, ei iskä!!!!!!!!!!!!!!" Eli tällaista tänne.

Ai niin ja multakin ne d-tipat unohtuu vähän väliä... Norjassa aletaan antaa d-tippoja vasta 6 viikon iässä eli ei se niiden unohtelu voi kovin vaarallista olla... ja siellä vielä annetaan Möllerin Trania...

No niin nyt pissalle esikoisen kanssa...

Jumbis, mä veikkaan että se baarireissu tekee susta oikeasti vaan paremman äidin!! Tuulettumaan vaan sanon minä! Tekis itekin kauheesti mieli lähteä.. Ja lähtisinkin jos ois enemmän maitoa tuolla pakkasessa.

Me käytiin kaveriäitin kanssa vähän shoppailemassa tänään. Oltiin melkein 3 tuntia reissussa. Ostin taas pojalle kaikkea vaikkei ois varaa. Mut kuin niihin kauppoihin voi mennä ostamatta mitään?? Oisko jollain jotain ideaa? Mies meni töiden jälkeen työporukan kanssa syömään ja lätkämatsiin, käytiin siis minä, vauva ja koira lenkillä kun tultiin reissusta (poika söi välillä). Oli ihan mielenkiintoista selviytyä noi rappuset vauva toisessa kainalossa ja koiran hihna toisessa kädessä. Ajattelin, että jos koira nyppää niin päästän vaan hihnan irti etten mee kumoon. No, hengissä selvittiin. Meidän vuffe muuten aivan varmasti söis kanssa kakkaa jos meillä ois samanlainen tilanne ku Huimalla ja Jumbiksella! (ja ties kuinka monta tollaista tilannetta onkaan tulossa...) On se sellanen hoto. Ulkonakin menee kaikki mikä on vähän koholla maantasosta.

Mä laitan välillä pojan pyllylle sinkkivoidetta tai Bepanthenia, kun pyllyvako punoittaa melko helposti. Kylvyssä käytetään kylpyöljyä, ja hoitoöljyä oon laittanut iholle joskus kylvyn jälkeen.

Jaaha, nyt on vähän omaa aikaa varmaan vielä jäljellä, jos söisin rauhassa.. =)

Nintsu + pieni mies 2 kk ja risat

Ai niin ja vaippoja menee varmaan 7-10 päivässä, vaihtelee kovasti. Enkä mäkään oo muistanut joka päivä d-vitamiinia antaa.

Ja Rosa, tsemppiä kovasti imetykseen!! Jos joudut osittain siitä luopumaan, älä ota stressiä, se ei oo huono asia. Sä oot ainakin tehnyt kaiken mitä voit sen eteen. Me ei olla vielä päästy irti kumista, mutta mä oon lakannut stressaamasta siitä. Ja nyt on jouduttu muutaman kerran antamaan korviketta tissittelyn lisäksi, mut sekään ei tunnu enää pahalta. Kunhan lapsi kasvaa! =)

Enköhän uskalla sitten lauantaina lähteä ulos. Toivottavasti mies pärjää lasten kanssa...joudun vain pumpun ottamaan mukaan,kun rinnat ei kyllä kestä ilman pumppausta koko iltaa.

Vaippoja meillä menee 5-7kpl päivässä. Öisin en vaihda vaippaa,jos ei ole pakko. Kylvetän pojan 2kertaa viikossa,joskus 1..en vain aina muista kaikkea tehdä. =/Meidän ihana tyttökin kun änkeis suihkuun vaikka joka päivä ja saa kauheen kohtauksen jos vauva pääsee vain pesulle...

Onko teidän vauvaoilta jo tullut kyyneleitä?Laurilta tulee ja toisessa silmässä kyynelkanavatukkeutunut ja nyt rähmii enemmän mitä ennen. Hymyileemyös aivan kauheesti ja selkeesti harmittaa kun ei vielä osaa nauraa. =) Kääntyi meidän sängyllä mahalleen 2kertaa toissapäivänä...

Tyttö taas kokkailee itselleen tuolla jotain...*pelottaajo sesotkun näkeminen*

Jumbis ja Lauri 1pvä vajaa 2kk.

Heipsis

Rosa, ootko käyny tuolla imetystuen nettisivuilla? siellä ja maitolaiturilla oon itte ainaski saanut hyviä vinkkejä imetykseen. Tsemppiä kovasti! Älä vielä luovuta!

Juu noita kaiken maailman kommentaattoreita on tullu kuultua ja nuo hiton "onkomaitoriitänyt"-kysymykset puistattaa jo. Siskoni on näköjään ottanut tehtäväkseen mun tallomisen ku nyt se viimeks oli sitä mieltä että meiän pupu on stressaantunut ku oon vienyt sitä ihmisten ilmoille näin nuorena.. siis kun kerroin että vauva itki kun olin tuolla imetystuki-ryhmässä.. Noh, kai ei sais näin pienen kaa sitte mihinkään liikkua mutta mä oon jo ratkaisuni tehny.

Jumbis, pupu on itkenyt jo kyyneliäkin muutaman. Mutta rähmimistä ei oo ollu.

Vaippoja vaihdetaan kai tuo noin 6 kertaa päivässä ja öisin ei lainkaan. Pyllyrasvana käytän sebamedin suojavoidetta muutaman kerran päivässä.
Kylvyssä käydään 1krt viikossa pelkällä vedellä ja öljyä käytetään satunnaisesti. Eli ihonhoitomme on tällä hetkellä hyvin yksinkertainen.
Vaippammerkki on tällä hetkellä pampers newborn 1

Nintsu, kateeks käy sun shoppailureissua :) olitko vauvan kanssa vai ilman?

öitä kaikille

täällä on tullu nyt uutena ilmiönä pojalle rintaraivarit. tänään on oltu sellasta kiukkupussia että! sit kysymyksiin, joita on ollu..eli meillä nupun kans samaten käytössä pampers newborn 1. muumit ja liberot päästää läpi sekä kakkaa että pissaa. vaippojen määrää en ole koskaan laskenu. öisin vaihdetaan normaalisti max yhdesti. ja kakkavaipan vaihdon yhteydessä vaihtelevasti joko käytetään natusanin kosteuspyyhkeitä tai sit pestään. ulos lähtiessä, reissussa sekä nukkumaan mennessä ja öisin ainakin käytetään vain pyyhkeitä, ettei poju herää liikaa tai sit ettei pylly vaan jää märäks ennen ulos lähtöä.

kylvetys on noin 2 kertaa viikossa ja sillon käytetään pesuöljyä vedessä. joka vaipanvaihdon yhteydessä laitetaan rasvatalkkia, muuten ei käytetä mitään rasvoja tai öljyjä. aiemmin poju kakkas joka vaippaan, mut nyt saa joskus vaihtaa myös vain pissivaippaa, mikä on ihanaa.. pienet on ilot :)

jep, jumbis ulos vain! se tekee hyvää, niinku muutkin ovat jo maininneet. minä taidan olla siis huono äiti rosan määritelmän mukaan ;) olin työpaikan juhlissa kun poju oli alle 4 vkoa..ja en edes miettiny, et olisinko huono äiti, jos sinne menen. menin ilman mitään tollaisia mietteitä. olisin ottanu siideriäkin siellä, jos meillä ei olis ollu sitä pojan pullosta juomisongelmaa..eli siks olin autolla valmis meneen kotiin, jos kutsu käy.

kivakiva..mies parka satutti selkänsä, ja minä joudun nyt tekeen kaiken meillä..eli hoitaa vauva lisäks myös koiran ja ruoan ja kestitykset ja ja. kumpa paranis pian.

ja vielä tosta koirajutusta, et meidän koira tekis kans saman, jos kakkaa olis lattialla. meidän piski on nimittäin usein yllätetty lapin reissuilla syömässä mies paskaa tuntureilla.. aika kuvottavaa.. no herkkunsa kullakin! nyt kyseisen karvaturrin kans ulos, ku poika kerta vihdoin lopetti tissiraivoomisen ja syönnin.. ja sit vähän siivousta.

Mulla on tullut vähän keskeytyksiä kirjoitteluun, mutta vastailen nyt noihin galluppeihin. Vähän silmät ristissä, mutta yritetään ;-)

Meillä käytetään nyt enimmäkseen Liberoja. Yöllä laitan MAXI 7-14kg ja päivällä käytetään MIDI 5-7kg (?) kun niitä on vielä 1,5 pakettia käyttämättä... Tajusin yksi yö kokeilla jo tuota isompaa kokoa, vaikka poju on nytkin vasta reilu 5,5kg, niin on pitänyt paljon enemmän pissiä yöllä ja yksi yö ei tarvinnut vaihtaa ollenkaan. Eilen pysyi megakakatkin sisällä tuossa isommassa. Sitten on ollut pirkka midi kokoa vastaava, piti hyvin pissaa ja pampersin kaiken kokoisia, mutta niissä vaippa tuntuu kostealta pissan jälkeen päältäpäinkin. Niitäkin olisi vielä mideja melkein yksi paketti, saadaankohan käytettyä noi kaikki koskaan. Vaippoja menee normipäivänä noin 4-5.

Vaipanvaihdossa en ole käyttänyt voiteita kertaakaan, 5-6 krt natusanin talkkia olen laittanut "väleihin" koko aikana. Käytetään kakkavaipoissa enimmäkseen natusanin kosteuspyyhkeitä, pissavaipoissa ei mitään. Peppu pestään kylvetyksen yhteydessä ja välipäivinä iltapesulla. Kylvetetään joka toinen päivä ja aika usein pelkällä vedellä, noin joka kolmas kerta laitetaan natusanin baby bath vaahtosaippuaa laventelin tuoksuista, jos se rauhoittaisi illasta... Saman merkin baby shampoolla pestään hiukset noin joka 2-3 kerta tai sitten vain tuolla saippuavedellä tai pelkällä vedellä. Öljyä käytetään todella harvoin, on vain jäänyt käyttämättä. Iholle ei laiteta yleensä mitään kylvyn jälkeen, kun on näyttänyt hyvälle. Kasvoissa on viime aikoina ollut kuivaa/ihottumaa, joten poskiin ja leukaan ollaan laitettu välillä äitiyspakkauksen voidetta. Eilen ostin myös shoppailureissulla pienen pyöreän purkin jotain yrttivoidetta bebesiltä kampista. Onkohan kukaan testaillu vielä sitä? Se tuoksui mukavalle ja pitäisi olla täysin "luonnollinen". Sitä voisi käyttää kasvoihin ja muuallekin tarvittaessa. Pitää ensin testata ainakin itsellä ennen kuin uskallan vauvalle laittaa.

Meillä oli pienehkö (noin 1,5x3cm) täplä karstaa otsan hiusrajassa viikonloppuna ja melkein panikoin, kun se oli punoittava ja mietin jo että tulehtuuko ja pitäiskö mennä lääkäriin... Laitettiin bepanthenia ja sillä parani 2 päivässä :) huh, mikä helpotus oli. Nyt täytyy muistaa harjata kunnolla tuo hiusrajakin.

Meillä oli siis eilen aikamoinen hulinapäivä, kun reissattiin junalla helsinkiin ostoksille, minä, mies ja vauva. Lähdettiin aikaisin aamulla ja palattiin kotiin puolen yön jälkeen. Oli kiva kierrellä pitkästä aikaa ja meni hyvin vauvankin kanssa. Tosin yksin vauvan kans en olis selvinnyt, pakko on olla toinenkin käsipari mukana. Saatiin mukaan kivoja "vauvan" vaatteita kokoa 74-80cm ja yksi lelu :) Katseltiin myös huonekaluja, mutta ei löytynyt mitään sopivaa.

Poitsun pläjäytti reissussa sitten megakakat, kun ei ollut tullut mitään melkein viikkoon! Mutta vaippa piti, yes! ja vieressä sattui olemaan just hyvä vauvanhoitohuone, niin saatiin puhtaassa paikassa vaihtaa vaipat. Illalla junassa iltapesujen ja pyjaman jälkeen poitsu teki sit lisää kakkaa, mutta annettiin olla kun nukkui. Ei vaihdettu edes kotiintultua vaan sitten kun heräsi seuraavan kerran syömään, pari tuntia meni kotona vielä. Siirto vaunusta sänkyyn onnistui siis huippuhyvin :) Ihme kyllä poitsun "rytmi" ei mennyt sekaisin reissussa. Heräsi normiaikoihin ja meni vielä aamu 5-6 syötän jälkeen nukkuun 1,5h, mikä on harvinaista. Nyt yritän sit hissukseen poitsua hoitaa, että mies saisi nukuttua... hänellä paljon univelkaa. Toivottavasti itse pääsen iltapäivällä nukkumaan, kun ei minunkaan yöt ole olleet 3,5-5h pidempiä. Reissu kuitenkin virkisti silleen "henkisesti"!! =)

Tapaaminen siellä messuilla on hyvä idea, vaikka me ei varmaankaan päästä silloin :( Olikos ne maaliskuun loppupuolella?

Nyt ei enää ajatus kulje... yritän syödä aamupalaa, jos poitsu suostuisi torkkumaan muualla kuin sylissä nyt...

Tähti ja poitsu reilu 2 kk

Heippa taas kaikille.

Nyt on pirteä olo kun tultiin juuri vaunulenkiltä. Käytiin kaupassa samalla ja oli kyllä niin piristävää huomata, että kyllä tää liikkuminen vauvan kanssa alkaa pikkuhiljaa sujua. Bussilla pitää mennä, kun meillä ei ole tässä lähellä kauppoja. Vauva oli bussimatkat ihan hiljaa:) :) Yleensä hän aina kitisee tai itkee ja monesti oon jääny muutaman pysäkkivälin aiemmin pois bussista, kun en viitti kiusata kanssamatkustajia sillä huudolla. Mutta nyt poika oli tosi kiltisti bussissa, IHANAA. Ja nyt jatkuu kotonakin unet eli äidillä on aikaa taas roikkua netissä:)

Onko teidän vauvoilla muuten "kavereita"? Meidän poitsu on aivan ihastunut leikkimaton leluihin, hän aina rupattelee niille ja hymyilee. Oikeastaan vasta tällä viikolla leikkimatto on alkanut kiinostaa, ollaan kyllä pidetty häntä siinä jo aiemminkin, mutta hän ei ole siinä viihtynyt. Ykköskaveri on kuitenkin se neuvolasta saatu hymynaamajuliste!! Mä olen ihan mustasukkainen sille, äidille poika kun ei ikinä anna niin kauniita hymyjä kuin tuolle julisteelle. On tosi hauskaa seurata kun poika jaksaa minuuttitolkulla katsella "kaveriaan", hymyilee ihan onnessaan, kujertaa ja höhöttelee. Hymynaama vaan mollottaa takaisin aina yhtä iloisena. Nähtävästi se on paljon parempaa seuraa kuin oma äiti:)

Millasia rytmejä teillä muuten nykyään on? Vai onko mitään rytmejä? Meillä poika menee nukkumaan yleensä puolilta öin, herää kolmelta ja kuudelta syömään ja sitten kuuden jälkeen tissi maistuu tiuhaan aina aamu kahdeksaan - yhdeksään, jonka jälkeen noustaan ylös. Ollaan hereillä ehkä tunti ja sitten mennään päikkäreille. Poika nukkuu päivisin 3-4 tuntia ja sitten illemmalla ottaa muutamat lyhyet torkut.

Mutta sellaista. Jatkan tässä kotihommia, palaillaan taas!

Simba ja poika 2 kk 1 viikko

Hei!

Apuva. Mä oon huomannu sen meidän reissun jälkeen että vauva on koko ajan tissillä. Se on heti tyytymätön jos ei saa olla siinä, vaikkei sil ois nälkäkään :( Alkaa kohta tympäsee tää tissittely. Kuinka paljon teiän muitten aika kuluu tissittelyyn? Käytännössä tuo on tissillä kaikki muut ajat paitsi yöllä ku nukkuu 2-4 tunnin pätkiä ja päivällä vetää välillä 2tunnin unet mutta muuten se asuu tissillä. Asiaa ei helpota se että en kauheesti "uskalla" vaivata miestä (kun sillä koko ajan kiireitä) että se pitäis vauvaa enempi sylissä...

Toinen mikä on muuttunut reissun jäljiltä, on että tuo ei enää viihdy vaunuissa. Nyt alkaa tuntua että olikohan se jotenkin traumaattinen kokemus vauvalle... Harmittaa hitosti ku päivittäiset kävelylenkit on vähän menny pipariksi ku toinen alkaa heti kitistä vaunuissa ja mua alkaa ahistaa ja haluun sitte kotiin.

Tuntuu että koko ajan tulee vaan uusia huolia tän vauvan myötä mutta kai tää on sitte tällasta lopun elämän. Vielä ei oo vaan tottunut siihen.

Jumbis muuten, oiskohan ollu seiska-lehti missä mainostettiin että joku "missi-elina"kin oli käynyt jo baarissa kun sen vauva oli 2kk että anna palaa vaan :) munkin kyllä tekis mieli niiiiiiin paljon vetästä tuopillinen jääkylmää olutta ja vihreä Kent-tupakka!!!! Varsinkin välillä ku hermoja raastaa tuo itku ja kitinä....

Simba, kunpa meillä ois ees jotain rytmiä :( ainoa rytmi mikä löytyy on yö-aika mitä vietetään klo 22-9... muuten päivät kuluu joka päivä eri tavalla :( toivottavasti toistaiseksi

Meillä siirryttiin juuri Pampersin 2 kokoon. Parhaiten on juuri nuo Pampersit sopineet, Liberoista kun tuli vaippaihottumaa.:( Sinänsä ihme juttu, kun eikös Liberot ole juuri niitä, ettei vaipassa ole mitään kosteuttavia aineita tms.? Nyt on muutenkin neidin iho pysynyt tosi hyvässä kunnossa, lähes joka vaipanvaihdon jälkeen pestään pylly, koska kakkaa on edelleenkin melkein joka vaipassa.. Yöllä pyyhitään kosteuspyyhkeellä, mutta aamulla taas pestään vedellä.

Me käydään kylvyssä noin kaksi kertaa viikossa, joskus vain kerran. Nyt ollaan käyty toissapäivänä ja eilen, kun eilen neiti puklasi aivan järkyttäviä määriä (en ihmettele, kun halusi olla koko ajan tissillä..) ja oli yltä päältä puklussa. Ja ei siinä ehkä vielä kylvyv tarvetta ollut, ajattelin, että vesihanan alla iltapesun yhteydessä huuhtasen ylävartalon, mutta sitten illalla tuli megakakat, jotka tuli vaipasta ulos niskaan asti!! Eli kylpy oli todella tarpeen:)) Mutta yritänpä välttää taas liikoja mausteita, siitä tämä megasatsi ilmeisesti johtui.. Kuinka teillä muilla, puklaako vauvat kuinka? Meillä nimittäin puklaillaan tosi isoja määriä. Olin yhdessä vaiheessa huolissani siitä, mutta neuvolan täti sanoi, että se on ihan normaalia, koska paino kuitenkin nousee ja muuten vauva on pirteä ja touhukas.

Meillä on pysynyt rytmi hyvin samanlaisena jo kuukauden verran ja on tosi selkeä rytmi. (Onneksi) Aamulla heräillään kahdeksan maissa ja neiti ottaa pienet torkut aamupäivän aikana ja puolenpäivän tienoilla menee pitkille päiväunille (n. 4-6 tuntia) ja ilta valvotaan, muutamia torkkuja lukuunottamatta. Yöunille mennään 9-11 välillä ja nyt parin viikon ajan neiti on nukkunut 5-6 aamulla, jolloin herää syömään. Toivottavasti säilyy näin selkeä rytmi jatkossakin..

Tyttö on muutaman kerran mahaltaan kierähtänyt selälleen, kun ollaan pieniä hetkiä yritetty pitää häntä mahallaan, ja eilen huomasin, että selällä ollessaan tyttö hirveästi yrittää kurotella sivulle päin. Värikkäät kuvat kiinnostaa kovasti ja niille myös "höpötetään" ja hymyillään leveästi. :))

Laura & Pikku Neiti hieman yli 2kk.

Nuppu, poika oli mukana shoppailureissulla. Meillä kaveri rauhoittuu kun puetaan ulkoiluvaatteet ja laitetaan joko kaukaloon tai vaunuihin. Simahtaa saman tien. Olkaamme siitä onnellisia, muu ei sitten autakaan.. Päivällä tuo valvoo koko ajan, itkee ja kitisee kun väsyttää mut ei voi nukkua. Paitsi sylissä. En tiiä, kyllä ne parveke vaunut ois hyvät, mutta kannattaako niiden hommaaminen enää tässä vaiheessa??

Ja Nuppu, tuo vihreä Kent (eikös se ollut ennen Barclay?) olis poikaa.. Tulee ekalla baarireissulla muuten varmaan shokkina ettei siellä baarissa saa enää polttaa!!! Mä oon niin haaveillut siitä, että sais tuopillisen kylmää omenasiideriä ja tupakan.. Eipä onnaa enää muualla kuin kotona!!

Lapsimessu-treffit ois jees!! Täytyy vaan meidän kaikkien mennä sinne samana päivänä! Oliko ne ens kuussa??

Nintsu + pieni kiukkunen mies

Oltiin ulkona tossa aamulla ja hitto minkä huutokonsertin tyttö laittoi päälle, huusi ja riehui varmaan 30min putkeen. Oli pakko tulla sisälle ja siitäkös riemu syntyi...jatkoi kiukkuumista sit sisälläkin. =( Luojan kiitos mies vapaalla ja se sai neidin rauhottumaan ja nyt nukkumaankin.Laurikin pitäny vähän itkuseremonioita...Pitäs sinne lääkäriinkin päästä ton räkätaudin takia.

Minä lähden sit lauantaina ulos.Miehen äiti soitteli mulle aamulla ja sanoin et mä lähen ulos silloin,et mies on yksin tääl..lupas sit tulla seuraks tänne ja hoitaa kans lapsia. Saa nyt nähdä sit miten asian kanssa käy lopulta.

Siskoni on tulossa poikansa (4v.) kanssa meille tänään yöks,kun lupasin huomisen 8-13asti katsoa tota poikaa.Onhan se mun kummipoika sentään ja siskoki nyt auttanu tosi paljon meitä, et...ja onneksi kuitenkin osaa itekkin jo tehdä kaikkee, ettei mun sentään kolmea tartte vaipattaa ja syöttää. Saa tyttö ainakin leikkikaverin hetkeksi. Ja mieskin kotonavähän apuna tossa...

Mutta nyt taitaa poitsu heräillä vaunuissa ja itellä vähän massu murisee.

Jumbis ja Lauri 2kk

aika jännä tähti, et ne isot vaipat on sopivat teiän vauvalle. me nimittäin ostettiin vahingossa jo pampersin seuraavaa kokoa ja kokeilin sitä. ja se päästi kyllä yli, kun ei istunu niin hyvin, ku pienempi malli. vaikka se koko siis painorajan puolesta olis jo ok meidän pojalle. ehkä pojulla vaan on niin rimppa kintut ja pikku pylly, et ne oli siks liian isot ja falskas :)

meillä on nuppu kans tota tissittely "ongelmaa". poju on lähes koko ajan tissillä, kun on hereillä. siis pitää kitistä ja sit ku saa tissin vaan vaikka siihen huulille, niin ollaan tyytyväisiä vaik ei imettäis lainkaan. tutti ei edelleenkään ole pojun mielestä kelvollinen vaihtoehto lohtutissille. ja lisäks iskän syli ei ole lainkaan niin hyvä syli ku mulla, joten joudun lähes koko ajan oleen pojan kans..ja niin siis yksinhän poika EI viihdy. et syli syli syli tissi tissi tissi meininkiä aina valveilla..

meiän koira on ruennu stressaan nyt vauvasta. ku se on ollu nyt pari kertaa yksin päivän, on se nassuttanu jompaa kumpaa etutassua niin, et se on ihan läpimärkä. ja nyt se jäyti eilen taas toista niistä ihan urakalla ja se on nyt taas ehtiny jossain välissä, ku mun silmä on välttäny, nuolla toisen tassun ihan turvonneeks ja nilkuttaa nyt sit. kaukalo on päässä 24 h nyt taas, ettei se nuole tassuja. voi hemmetti..me kun jo luultiin, et se on ihan ok tän vauvan kans. hemmetti!

meillä on nimi probleema nyt käsillä.. kaks etunimi vaihtoehtoa. kumpi valita, siinäpä pulma! pojan verisuonipoikkeamasta ei muuten osattu sanoa lääkärissä mitään. puol vuotiaana on seuraava kerta, et katsotaan mitä sille on tapahtunu.

Yhteistyössä