Tammimammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
siis en voi ku ihmetellä, et mikä pistää tekemään äitiyspakkauksen helistimestä sellasen, et se ei ole vedenpitävä/eli siis vesipestävä. pesin sen ja eihän se mikään vesitiivis sit ollukkaan..toivottavasti siellä on sisällä muovihelmiä herneiden tai riisien sijasta :)

sain nukuttua viime yönä 3.5 h pätkän putkeen..jee. tuntu aika luksukselta. annoin aamulla taas vähän ilmakylpyä pojalle...saldona 1 pöräytys harsolle, 1 suoraan hoitotasolle ja heti ku laitoin sit vaipan, niin samantien sekin sotkuun...hoh.

poika on nukkunu taas päivällä tosi paljon. olen pessy vessan ja imuroinu koko kämpän, lukenu lehtiä ja ollu netissä. piti mennä kävelylle vaunuilla, ku on niin ihana ilma..mut mut, en löydä mistään kotiavaimia, joten olen motissa täällä ja ulkona vaan aurinko paistaa.

millä näistä ylimääräsistä kiloista pääsis eroon nyt, kun ei vielä voi mitään kauheena kuntoilla? kun ei ne itekseen näkymä lähdekkään. paino junnaa nyt siinä + 6-7 kg. vaikka käyn aina kun sää sallii, pitkällä vaunulenkillä ja eipä sitä ehdi edes kauheesti syömäänkään ylimäärästä, kun on kädet usein täynnä. millä teillä muilla ne kilot on karissu?

Kiloja on täälläkin tuo n. 7kg... Enkä tiedä minäkään millä ne saa pois. Toisaalta, varmaan ajan kanssa ne lähtee kyllä.

Sellaista tulin kysymään, että onko kellään mitään jippoa, kun keittää noita pulloja, rintakumeja ja tutteja ja kun meillä on tosi kalkkinen vesi, niin millä sais estettyä, ettei niihin jäis sellaista ikävää harmaata kerrosta???

Täällä junnaa myös paino paikallaan.:(( N. 5-6 kg on vielä jäänyt. Ja ihmettelen, että miten se voi pysyä tuossa, koska ei tosiaan ehdi syömään ylimääräisiä ja karkkeja en voi syödä ollenkaan, kun neidille tulee heti mahavaivoja. Olen aikaisemmin ollut nimittäin aikamoinen karkkihiiri.. No ehkä se tästä kevään mittaan tippuu, kun jaksaa vain lenkkeillä. Siinä mielessä tylsää tuo muutama ylimääräinen kilo, kun raskausaikaiset vaatteet ovat auttamattomasti isoja ja vanhoista vaatteista ei mene kuin osa, ja uusiakaan en hirveästi vielä haluaisi ostaa, kun odotan, että paino normalisoituu!!

Painoa on täälläkin vielä jonkun verran ylimääräistä. Uskaltauduin kokeilemaan entisiä vaatteita ristiäisiä varten, niin huomasimpa ettei monet mun suorat housut mahtuneetkaan enää......apua! Ainoa pelastus on sitten yhtä kokoa isommat housut, jotka joskus vuosia sitten hankin kiireessä ja ei ollut pienempää kokoa saatavilla. Olen jo monesti meinannut viedä ne pienennettäväksi tai antaa pois, mutta nyt olenkin tyytyväinen etten sitä tehnyt, koska niille oli käyttöä jo raskausaikana ja vielä nytkin. Eli jätän ne jemmaan, jos joskus tulisi toinen vauva.

Meidän mussulla on nyt lämpöä :( ja on ihan kamala huoli vaikka sitä ei ollut kuin 37,4 kainalosta mitattuna. Huomasin aamulla että oli normaalia lämpöisämpi ja ei rauhoittunut kunnolla mihinkään ja isänsäkin sylissä itki paljon ja ei jaksanut imeä kovin pitkään rinnalla. Otettiin parin tunnin aamu.päikkärit mussun kanssa ja senkin jälkeen oli vielä lämpöinen niin sitten oli pakko mitata se lämpö.

Nyt tulee vieraita, jatkan myöhemmin!

siis millä vauvan saa syömään pullosta?!! jokaisella ongelmat, toinen ei saa syömään tissiä ja toinen ei pullosta.. eli siis. meillä ei tule mitään tosta pullosta syömisestä. ostettiin tänään se huiman mainitsema mam ultivent vai mikä se nyt olikaan..ja toiveikkaana pumppasin maidot testieräksi sinne pulloon. no viemäriinhän ne maidot sitten meni, kun ei poika suostunu syömään pullosta. ottaa sen tuttiosan aina suuhun, mut sitten alkaa yskiä ja kakoa ja itkeä ja röyhtäillä ja puistella päätä ja ja ja ja.. nyt se vähä määrä, joka sinne mahaan meni oksennettiin sitten hetken päästä ulos pitkin vaatteita ja tyynyjä oikein kaaressa. ei näytä hyvältä mun omien reissujen kannalta. täytyy huomenna kysyä neuvolassa, kun on tarkastus, et miten sitä oikein opettelis. huoh. mikä tohon voi auttaa? mulla on perjantaina juhlat, joihin olen menossa ja mies ei tolla tavalla kyllä pärjää pojan syötön kans mitenkään. voisko hörpytysmukista tai jostain sellasesta olla apua ja miten sellasta oikein käytetään?

Äkästeen kommentoin ennen neuvolaan lähtöä.

Pullomaitohan säilyy huoneenlämmössä 6-8tuntia. Ja jos ei meinaa alasmennä pullosta,kannattaa pakastaa maito,pakastimessasäilyy 3kk.Siitävoi sitten tehdä perunasosetta,kun aika koittaa...älä siis OPheitämaitoja alas viemäristä!!Äidinmaidon litrahintakin on tosi suuri,joten siitä voi päätellä kuinka arvokasta ainetta se on.

Mutta nyt pukemaan

Olipa kiva lukea teidän kuulumisia kun olen ollut muutaman päivän poissa. Me oltiin viikonloppu mummolassa ja eilen tultiin takaisin. Olipa kiva huilia, äiti laitto ruoan ja muutenkin passasi. Mun siskot 17v ja 14v asuu vielä kotona ja hekin kilvan hoitivat vauvaa. Ihan luksusta. Poitsu täytti sunnuntaina 2kk ja hänelle leivottiin oikein kakku ja lahjojakin oli.

Tuli muuten mieleen että Rosa, minustakin tuntui haikeelta kun piti luopua niistä NewBorn-vaipoista.. ei ole enää vastasyntynyttä vauvaa:( Muutenkin poika on iso kuin mikä, kaksoisleuka senkun kasvaa.. huomenna on neuvola, saa nähdä onko paino lähempänä kuutta vai seitsemää kiloa.

Mulla on paino jopa vähemmän kuin ennen raskautta. Paino on laskenu koko ajan enkä ole tehnyt oikein mitään sen eteen. Ei vaan ehkä ole ruoka maittanut niin hyvin kuin ennen eikä ole oikein ollut aikaakaan syödä. Joinakin päivinä koko syöminen on ällöttänyt. Täytyy yrittää syödä vähän enemmän, etten ihan kuihdu.. no, ongelmansa kullakin:)

Nyt täytyy mennä kun poitsu alkaa heräillä. Heippa..

Ihan vaan lyhyt viesti, vauva torkahti tissille, mut varmaan herää ihan kohta syömään lisää. Yleensä torkkuu 5-15 minuuttia korkeintaan näin iltapäivisin.

Tänään ensimmäistä kertaa laitoin vauvan ulos nukkumaan. Ostin sen verkon/unisuojan vaunujen päälle (törkeä hinta se 48 e noin yksinkertasesta jutusta!) ja testailin itkuhälytintä. En kylläkään uskaltanu jättää vauvaa ihan yksin, vaan pötköttelin ite sohvalla ja "vartioin" vaunuja. Ehkä jonain päivänä uskallan touhuilla muita juttuja... =)

Onkohan Catriina linjoilla? Laitoin sähköpostia tuonne tammimammojen osotteeseen kun oon hävittäny spacen tunnukset, mutta vastausta ei oo kuulunu vielä.

Nunnu ja vauva 3 vk

jumbis, kaadoin sen maidon viemäriin, kun olin sen jo kertaalleen lämmittänyt toiveikkaana koko satsin..kun ei kai sitä uudestaan enää saa lämmittää, jos se on jo kertaalleen lämmitetty, vai olenko ymmärtäny väärin? en sitä muuten olis tietenkään heittäny pois. mulla on pakkasessa maitoa jemmassa kyllä.. kun olen olettanu, et tottakai vauvat pullosta syö..mut kappas, eipä kelpaakkaan.

neuvolassa mitattiin pojulle painoa 3830 g ja 52 cm pituus, päänympärys 36,4 cm. eli hyvin on lähteny kaveri kasvamaan.

Meillä muutto lähestyy. Huhtikuun lopulla pitäisi päästä muuttamaan uuteen kotiin ja viime päivät ovatkin menneet huonekaluliikkeitä kierrellessä. :-)

Tänään oli mullakin jälkitarkastus. Painoa on vielä reilut 5 kiloa ylimääräistä. En syö karkkia, ja suklaatakin ihan vain pari palaa päivässä (max). Muutenkin syön mielestäni vähän, mutta paino ei vain laske. Kumma juttu kyllä. Hb oli nyt 136 ja verenpaine 119/82. Paikat oli palautunut hyvin, joten nyt voi alkaa suht täysillä kuntoilemaan monella tavalla...

Amelie viihtyy jo tosi hyvin leikkimatolla. Ajoittain jopa puolikin tuntia yhteen menoon yksinään siinä touhuilee vaikka olen mieheni kanssa toisessa huoneessa. Kovasti ääntelee ja naurelee itsekseen.

OP, meillä on myös tuo tuttipullo-ongelma. Annoimme noin kuukausi sitten muutaman päivän ajan vauvalle iltaisin korviketta kun tuntui, että tissit ovat aivan tyhjät. Amelie söi hyvin kolmisen päivää, mutta sitten ei millään enää huolinut pulloa eikä huoli vieläkään. Neuvolasta sain muoviruiskun, jolla voi tarpeen tullen ruiskuttaa maitoa vauvan suuhun. Myös hörpytysmukia voi käyttää. En kyllä tiedä miten...

Onneksi oma maito riittää ja vauva kasvaa hyvin. Maidonkerääjän ostin, mutta en ole vielä saanut sitä keitettyä ja desinfioitua. Tosiaan vois kerätä sillä maitoa pakkaseen... toivottavasti vauva huolisi tuota pakastettua äidinmaitoa sitten tarpeen tullen pullosta.

Ajattelin tilata myös sen Ergon. Onko Lumella lisää käyttökokemuksia?

Catriina ja Amelie 2 kk 2 päivää

OP: Juu,no sitten ymmärrän sen maidon heittämisen pois.=)

Mulla oli jälkitarkastus tänään. Painoa on tippunut nyt 16,5kg!! Silti vielä on paljon tiputettavaa,kun tytön odotusajaltakin jäi roikkumaan useampi kilo. Vähän on aristusta kun paineli,mutta kohtu supistunut hyvin. Ainut että mulla saattaa nyt olla tulehdus kierukan takia ja nyt odotan tulosta 2vkoa ja sitten jos siinä jotain,haen eka lääkkeet ja hoidan tulehduksen pois jos sitä nyt sit on...sitten vasta saan varata ajan kierukan laittoon.

Huh,väsyttää ihan kamalasti! klo.5 asti jouduin heräämään 5min-30min välein antamaan Laurille tuttia / tissiä. Noh, nyt nukkuu ainakin omassa sängyssä ja jos nukkuis tämän yön paremmin...ei onneksi tarvitse huomenna aamulla herätä mihinkään aikaisin.

Nyt menen kantoliinaa etsimään netistä ja Ergon ajattelin ostaa Lapsimessuilta sitten (25.4-27.4). Oltiin siellä viimevuonna ja nyt pitää kyllä päästä uudestaan!!!

Heissulivei!

Nyt ehkä kerkeen kirjoittamaan pienen pätkän, kaveri kyllä uhkaavasti "huhuilee"..

Nimiäiset on pidetty, laitoin viime viikolla kuvia Spaceen ja siinä samassa onpi pienen miehen nimi.. Oli rento tapahtuma, ei tosiaan tehty muuta kuin syötiin ja juteltiin. Oli ihanaa muutenkin kun oltiin koko viikonloppu mun vanhempien luona, ja pikkuinen oli koko ajan jonkun muun sylissä, mä hoidin vain ruokailut.. Nyt taas on virtaa touhuta toisen kanssa! =)

Me ollaan pidetty poikaa lattialla koirasta huolimatta (ei mikään jättikoira mutta 20 kg lihasta, täys touhottaja ja erittäin vilkas tapaus) ja hyvin on mennyt. Koira käy välillä nuolasemassa pojan kättä tai kasvoja ja varoo kovasti mihin astuu vauvan lähellä. Välillä joudutaan kieltämään koiraa liiasta nuolemisesta, hän kun on älyttömän kova pusuttamaan.. =) Niin ja yöllä vauva nukkuu meidän välissä / mun vieressä, alkuun oli omassa "kopassa" mut piristyin aina liikaa kun nousin häntä hakemaan ruokailemaan ja totesin että nukun paremmin kun vauva on vieressä. Nukahdan nykyään imettäessäkin!

Meillä oli tänään 2 kk tarkastus (lääkäri siis) ja kaikki on hyvin! Poika on pirteä ja jäntevä ja kehittynyt normaalisti. Painoa oli nyt 3750 g ja pituus 53,5 cm. Piippa 39 cm..

Mulla on nyt yllättäen paino noussut siitä mihin se tippui synnytyksen jälkeen muutaman kilon. On kyllä ruokahalukin sellanen että!! Ja karkkia ja suklaata tekee ihan älyttömästi mieli!! Oon antanut aika pitkälti mieliteoille periksi.. Et ei ihmekään että paino nousee! Painan silti vielä vähemmän ku ennen raskautta.

Jaaha, kutsuhuuto raikaa!

Nintsu + pieni mies hiukka vajaa 2kk

Meidän pienellä miehellä on edelleenkin lämpöä ollut tänään eikä uskallettu lähteä reissaamaan kotia kohti vielä. Vähän harmittaa, että tuli nyt kipeäksi, kun ollaan mummolassa. En raaski antaa muiden syliin vauvaa, kun tuntuu, että hänen täytyy olla äidin tai isän lähellä, kun on kipeänä. Eli meillä ei ole ollut kovin "luksusta" mummolassa vaikka sylejä täälläkin olisi.

Minulle varmaankin olisi hyvä, jos ottaisimme vauvan nukkumaan viereemme ja oppisin imettämään makuulta... yöt ovat niin kamalia, herään ihan täysin joka kerta kun vauva herää syömään. Meillä ei tuo viereen ottaminen vaan onnistu, kun on niin pieni sänky meillä :( Varmaankin pitäisi ostaa joku leveä varapatja ja alkaa nukkumaan lattialla vauvan kanssa yöt. Olen nyt alkanut harkitsemaan, että palkkaisimme jonkun hoitajan tulemaan meille kotiin päiväksi silloin tällöin, että hän hoitaisi vauvan päivällä ja toisi hänet minulle vain imetyksen ajaksi. Minä itse siis yrittäisin vain nukkua ja levätä. Johtuukohan meidän pojan huono nukkuminen siitä, että äidinmaito on liian "laihaa"? Oletteko huomanneet, että korvikkeella nukkuisi pitempään?

Eikö muuten kellään muulla kuin mulla ole miehen kanssa "kasvatuksellisia" ongelmia?? Laitoin joku aika sitten kommenttia siitä kun meillä on erimielisyyksiä vauvan hoidosta, että kuinka paljon saa pitää sylissä, itkettää, antaa tuttia jne. Mies osallistuu aika paljon hoitoon, mutta pitää vähän "kovempaa linjaa" kuin minä ja se ei tunnu kovin kivalta.

Meidän poitsu muuten rakastaa kylpemistä! =) Hän on aina kuin naantalin aurinko ja räpyttelee silmiään ja flirttailee kun pääsee kylpyyn, viihtyisi siellä aina pitempään kun on tarpeen. Annetaan nykyisin kylpy joka toinen päivä ja välipäivinä vain pikkupesu illalla, muuten mennään kosteuspyyhkeillä. Tänään oli just kylpypäivä. Uskallettiin antaa kylpy, kun lämpöä pojalla vain vähän ja täällä kylpyhuone on niin trooppisen lämmin...

Kuinkahan zombiena sitä saa huomenna sitten matkustaa... mutta on kiva päästä kotiin!

Tähti ja poitsu kohta 2kk

Hei

Meillä ei kasvatuksellisia ongelmia oo vielä tullut. Mies on kaikesta ollu tähän asti aika samaa mieltä ku mä mutta tuota itkun kuuntelemista hän sietää paremmin ku mä oon melkein heti reagoimassa :) Mies luottaa kissaan myös enempi eli ei olis huolissaan jos esim kissa ja vauva ilman valvontaa keskenään ku mä en halua niitä yksin jättää..

Meillä ei oo pullosta syömishankaluuksia, tosin pulloa tuo ei oo nyt 2vkoon saanutkaan.. Mutta meillä myös niitä ultivent-pulloja jotka on muuten raivostuttavan eri osaisia ;) tuntuu että pullon pohjakumin väliin menee hukkaan maitoa. sit meil o käytössä aventin pulloja ja pumppu ja niissä pulloissa tuttiosa on kuulemma tissiystävällinen :) ja reiät on pienet nii maitoa ei tuu liikaa kerrallaan nii ehkä se OP:n vauvan masussa asti pysyis se maito ku ei pääse "hotkimaan"..

Pupun paino oli noussu muuten 230g viikon aikana eli rintamaito tuntuis riittään vaik välil tuntuu että sitä ei tuu yhtään tai sitte meiän pupusta on tullu vaan nii tehokas imuttaja :)

Ootteko ollu jo jonkin verran yksinänne ilman vauvaa? Ja kuinka pitkiä aikoja? Mä oli maanantaina kynsihuollossa 1,5h nii että mies oli vauvan kaa kotona (vauva kyl nukkui koko ajan) ja mun sisko heti kritisoi sitä.. Tuli vähän huono äiti olo siitä sitte ja harmittaa ku tänää tarttis käysä vaatekaupassa nopsaa ilman vauvaa:(

Onko teiän neuvoloissa imetystukiryhmää? Meillä ois kohta tapaaminen ja mietin että pitäis varmaan mennä ku hyvät neuvot on aina tarpeen:)

nyt taas imetystä:)

Nuppu+Pupu 3vko+1pvä

Mä oon Nuppu käynyt kaupoilla yksin ja nyt lähiaikoina lenkillä koiran kanssa niin että vauva on isänsä kanssa kahdestaan.. Tekee aivan hirvittävän hyvää mulle, ja varmasti myös pikkuiselle ja mun miehelle! Älä pode huonoa omaatuntoa jos jätät vauvan sun miehen kanssa kahdestaan, se tekee myös niille hyvää! Mä lähdin sillon heti jo kun tultiin sairaalasta kotiin käymään kaupassa (tosin sen takia etten luottanut että mies osais tuoda oikeita vaippoja, oikeeta korviketta..) ja mietin että oisko tästä nyt pitänyt tulla huono omatunto. Kun ei tullut. Oon huomannut että jaksan sitten vauvan kanssa taas paljon paremmin kun oon ollut tunninkin poissa!

Piti muuten kirjoittaa siitä imetystyynystä kun täällä oli puhetta... Mulla on semmonen bumerangin oloinen tyyny, ja mulla se on kyllä toiminut tosi hyvin. Välillä oon joutunut käyttämään sohvatyynyä vielä lisäks mutta yleensä pärjään pelkällä imetystyynyllä. Se toimis kyllä varmaan parhaiten nojatuolissa käytettäväks, mutta meillä ei oo yhtään..

Ootteko Tähti mitanneet teidän vauvan lämpöä takapuolesta? Kun sanotaan että se ois ainoa paikka mistä lämmön saa luotettavasti pieneltä vauvalta. Meillä vauvan normaalilämpö tuntuu olevan semmonen 37 astetta..

Jaahas ja maitoa on erään saatava.. =)

Nuppu: Älä kuuntele siskoas! Kyllä äiti voi ihan hyvin käydä ostoksilla tai manikyyrissa ilman vauvaa. Pysyykin paljon pirteempänä kun pääsee hetkeksi pois kotoa. Tuli ihan kurja olo sun puolesta. Mä taisin käydä ekaa kertaa jossain ilman vauvaa, kun vauva oli pari-kolmeviikkoinen. Pari tuntia poissa kotoa tekee ihmeitä! Jotkut ei halua olla poissa vauvan luota ikinä ja suotakoon se heille, mutta ei minusta saisi syyllistää äitiä joka haluaa joskus käydä ilman vauvaakin jossain.

Tähti: meidänkin poika rakastaa kylpemistä! Hän ei varmaan tiedä mitään ihanampaa (tissin lisäksi) kuin lämmin kylpy. Siellä hän viihtyisi pitkiäkin aikoja! Me oltiin muuten kans viikonloppu mummolassa (pe-ma) ja oli aivan älyttömän ihana palata kotiin! Kivaa oli mummolassakin, mutta jotenkin tätä kotona oloa ja tuttuja rutiineja arvostaa nyt ihan toisella lailla.

Me oltiin tänään 2kk-neuvolassa ja poika oli kasvanu hyvin. 58cm, 6285 gr. Neuvolantäti muuten syyllisti meitä vähän tosta perhepedistä, hänen mielestä olis hyvä jos ei annettais enää kauaa nukkua vieressä, oppii muuten nukkumaan siinä eikä osaa mennä enää omaan sänkyyn ollenkaan. Tuli kyllä siitä vähän paha mieli, jatkossa varmaan valehtelen että poika nukkuu pinniksessä yönsä. Musta tuo perhepeti on maailman kätevin: ei tarvitse nousta yöllä kertaakaan vaan aina kun pojalle tulee nälkä, laitan tissin suuhun ja monesti nukahdan itsekin samantien. Joskus poika ei osaa päättää onko nyt kylläinen ja herää hetken päästä takaisin syömään - olis tosi raskasta jos joutus vaikka kymmmenenkin kertaa yössä nousemaan itse ja nostamaan pojan tissille, odottaa että syö ja laittaa sitten takaisin omaan sänkyyn. Mä oon vielä niin huono nukkumaan, että menis aikansa ennen kun saisin taas unen päästä kiinni ja siinä vaiheessa pojalla olis varmaan jo taas nälkä.. ja muutenkin on ihana kun poika nukkuu vieressä, mikäs sen ihanampaa kuin aamulla tuijotella omaa tuhisevaa vauvaansa.

Myös minä olen jättänyt vauvan isän hoiviin tunniksi pariksi, tosin päiväunien aikaan, enkä ole potenut yhtään huonoa omaatuntoa. Ja uskaltaisin jättää vaikka pikkuinen olisi hereilläkin, mutta kun hän nukkuu niin pitkiä pätkiä kerrallaan, niin hereillä olo aika onkin aikamoista tehotankkausta.:)) Tyttö on silloin puolentunnin- tunnin välein tissillä ja minimiaika on 40 min, yleensä tunti "tissitellään". Ja kun emme ole korvikkeita joutuneet ainakaan vielä antamaan, niin se menisi vähän hankalaksi.. Mielestäni sinun Nuppu ei missään tapauksessa tarvitse potea huonoa omaatuntoa!! Olemmehan me 24/7 vauvan kanssa, joten kyllä muutama tunti omaa aikaa silloin tällöin tulee tarpeeseen.

Kuinka paljon muuten saatte pumpattua maitoa kerralla? Olen nyt jonkun kerran pumpannut (en tosin varmaan kahteen viikkoon..), ja minä en saa kovin paljoa tulemaan, noin 40-60 ml kerralla. Vauvalle maito on hyvin riittänyt, että en sitten tiedä onko tuo maidon "tuotanto" minulla juuri sopiva vauvalle tai olenko sitten liian malttamaton pumppaamaan..

Myös minä sanoisin, että kannattaa mitata lämpö vauvan takapuolesta, tulee paljon luotettavampi tulos. Näin ainakin silloin sairaalassa neuvoivat. Lääkärit eivät edes hyväksyneet kainalosta mitattua lämpöä. Meidän neidillä normaalilämpö on 37,4-37,7. En ole varma, mutta käsitin, että vauvoilla se pitäisi olla yli 37, koska yksi aamu siellä sairaalassa ollessamme (flunssan takia) tytön lämpö oli 36,8 ja se oli ilmeisesti liian matala vauvalle, koska hänelle tuotiin sitten lämpöpeittoja. Mutta varmaan nämä on vauvakohtaisiakin juttuja..

Tähti, onko teidän vauva muuten normaalin oloinen, vaikka on lämpöä, vai onko väsyneempi tms.? Pikaista paranemista!

Laura, mä pumppasin yhtenä aamuna 120 ml toisesta rinnasta, olin imettänyt siitä just kaks kertaa peräkkäin mutta tuntui että se räjähtää.. =) Muuten en ookaan pumppaillut..

Vauvanlämpö pitää olla yli 37. Laurilla oli syntymän jälkeen alle ja kaksipäivää jouduttiin pitämään lämpötyynyjä kapaloissa...Pyllystä kannattaa lämpö mitata, sieltä saa luotettavimman tuloksen. Mittaan viel'ä joskus meidän tytöltäkin pyllystä,jos haluan tarkan tuloksen. Lämpöä on jos mittari näyttää 38, kuumelääkettä tarvitsee jos lämpö 38,5...tosin vauva heti lääkäriin jos näyttää 38, alle 3kk ikäistä ei saa itse lääkitä!

Meilläkin normaali lämpö on 37,4-37,7.

Olen nyt pojan kanssa kahden, käytiin tekemässä tunnin kävelylenkki. Mies on siskollaan tytön kanssa vaikka kotonakin riittäisi tekemistä.Alkanut hänen sisko ärsyttämään kauheesti...erosi kihlastustaan ja nyt soittelee miehelle kun on yksin poikien kanssa ja tietää et mies vapaalla...heidän kissakin piti eilen lopettaa kun sitäoli ammuttu.Mulla ei vaan myötätutoa heru,koska kaikki alkoi siitä kun tämä miehen sisko petti sitä kihalttuaan heidän kodissaan vielä!! Ja on tässä taustalla muutakin...mutta tämmöinen soppa täällä! Mies vaan kiltisti menee auttamaan siskoaan...ei yhtäänmieti ettäkotonakin tosiaan olisi tekemistä ja muutenkaan ei kauheesti ole sitä yhteistä aikaa töidensä takia ja olisis kiva viettää nämä vuoravapaat keskenään...

No nyt edelleen etsin jotain kantojuttua meille....=))Oon tosi väsyny vieläkin,kun Lauri on päättäny vain valvoa ja tyttö taas flunssassa..joka ihan varmaan kohta taas pojalla, vaikka ensimmäinenkään ei ihan vielä ohi...eli kipeenä olemista meillä ja valvomista tiedossa....

Jumbis

Nyt sitten sain hommattua kantorepun meille. Liinaa mietin,mutta en sitten ostanutkaan. Ostin meille Yamo-kantorepun kuosilla ruskearaita.

Nyt vaatteet päälle ja kauppaan ostamaan ruokaa...

Pääsinhän minä vihdon taas kirjoittelemaan :)
Lähiaikoina on ollut päällimmäisenä yks sana.. väsy! En ymmärrä mksi yhtäkkiä näin väsyttää, vaikka pari yötä meillä on nukuttu jo ihan hyvin. Uskon että mulla alkoi kaiken lisäks menkat.. ja ne tietty väsyttää.. mut kun ei voi olla varma. Tuon jälkivuodon kanssa kun on ollut omituisia taukoja muutenkin. Mut nyt oli piitkä tauko ja taas on rätti käytössä.. ja se väsy päällä. Muistelisin hämärästi melkein vuoden taakse päin että näin ne menkat taisi väsyttää ;)

No kaikesta huolimatta meillä nukuttiin viime yö hyvin! Tai siis niin hyvin kun nyt voi. Eli jäbä nukahti klo 23 ja heräili vasta 3 jälkeen, eli yli neljä tuntia luksusta. Aamuheräilyt meni 2h syöttövälillä, kun yleensä meilläkin on tuota tunnin välein tankkausta juuri aamuisin. Tänään ei, jee! Tähti, meillä jätkä nukkuu noin tunnin enemmän korvikkeella. Me ollaan nyt joka ilta annettu korviketta, välillä menee parikymmentä milliä, välillä jopa yli sata! Ei vaan tisut riitä tuon nukuttamiseen..

Nukkumisjärjestelyistä, niin meillä poika nukahtaa omaan sänkyyn. Toistaiseksi nukkunut äippäboksissa, mut alkaa olla niin iso poika, että tänään tai huomenna saa siirtyä pinnikseen "sivuvaunuun". Aamuyöstä kun poika tankkailee, olen ottanut kullan omaan kainaloon tuhisemaan ja nukkumaan. Ei tartte sitten heräilä ja nousta ylös. Nyt kun otetaan sivuvaunu käyttöön, niin helppo sitten nukuttaa ja siirtää siihen/siitä. Meilä toi sivuvaunu idea siksi, kun koira hyppii joskus sängylle nukkuun ja mies pelkää että kierähtää päälle. Aamuyöllä olenkin siirtänyt pojan tähän mennessä aina sille puolelle ettei mies voi kääntyä..

Choco, oon ajatellut olla kotosalla niin pitkään kun mahdollista ja pää kestää. Rahat tulee oleen tiukassa, mutta jos vaan kaikki menee hyvin, niin haluaisin olla kotosalla lasta varten. Mun mielestä ekat vuoden on tärkeitä ja töitä ehtii tehdä vielä vuosikaupalla.

Laura, meidän boksu on ottanut pojan vastaan samalla tavalla kun Nintsun koiruus. Eli me pidetään poikaa lattialla ja sitterissä ym ihan rauhassa. Koira vaan haistelee ja pussailee (me kans saadaan vähän toppuutella tuota naamalle nuolemista) ja varoo kyllä astumasta päälle. Ovat olleet eri huoneessakin yksin jonkin aikaa. Muuten meidän boksu on kyllä tyypilinen bokseri eli leikkisä ja vöyhöttää joka suuntaan. Lasta kuiteskin varoo. Niin ja pumppauksesta kyselit. Tänään pumppasin aamulla, kun mun piti käydä lekurilla, 120ml ja enemmänkin olisi tullut, aika vaan loppui. Mutta eipä sitä aina tuu noin paljon, välillä kituuttamalla se 50 ml.. riippuu vähän onko aamupäivä ja ilta kun poika muutenkin syö koko ajan.

Huima, jopa kymmeniä kertoja noita kohtauksia! Huh.. mahtanut olla rankkaa katsoa vierestä. Onneksi ovat loppuneet ja lääkitys tehonnut, ihanaa. Tsemppiä sinne sinun ja äitisi koiruuksille. Toivotaan että tämä epileptikko rauhoittuu tämän lääkityksen myötä myös :)

Nuppu, älä huolta moisesta kanna! Ilman muuta otat itsellesi omaa aikaa. Olen myös ollut mm. koiran kanssa ulkona yksi jo kun poitsu oli 1vk ikäinen. En usein, mut välillä, ja kans muutamilla asioilla käydessä on mies hoitanu poikaa. Saa isukki näin myös laatuaikaa hänen kanssaa ja äippä vähän hengähdytaukoa.

Jumbis, hankala tilanne. Eipä varmaan heru kyllä pettäjälle kovasti ymmärrystä ja rankkaa jos miehesi sitten hänen luonaan ravaa ja käyttää sitä vähää aikaa mitä tarvitsisit häneltä. varsinainen soppa juu. Minkä repun ostitkaan? Meillä kantoliina käytössä, mut hermot menee tuohon solmimiseen ja ajattelin että reppu olisi tukevampi ja kivempi jos vaikka menisi hyvän sään tullen pojan kanssa metsään kävelemään.

Ootteko muuten käyttäneet kukaan kantoreppua tai liinaa ulkona vaikkapa metsälenkillä vai rattailla porskutelleet menemään? Musta on kurjaa kun nuo rattaat sitovat meidän lenkkeilyä koiran kanssa. Pidän häntä paljon vapaana, kun yleensä joka päivä ollaan kävely metsässä.. ja sinne ei rattaiden kanssa oikein voi mennä. Niin nyt on joutunut sitten teiden varsia rullailemaan. Jos vaan olisi enemmän tietoutta ja osamista / uskallusta niin olisi kiva ottaa poika reppuun/liinaan ja lähteä kävelemään.

Nyt meen lepäileen hetkeksi, poika nukkuu päiväunia! Ajatella.. rupesi tuossa muutama päivä sitten yhtäkkiä päiväunet vaunussa maistumaankin, ja nukkui jopa kerran 3h putkeen. Ihan älytöntä. Kerrankin saa aikaa puuhailla tai lepäillä päivällä. toivotaan että nukkuisin nytkin ulkona hyvin :)

Niin.... ja meidän piti mennä tänään aamulla ekaa kertaa vauvahierontaan.. mut se peruuntu ensi viikkoon. Pahus.. ois ollut kyllä kiva!

Ulla & poitsu 6vk

Heippa!

Täällä on siivouspäivä takana. Tai tein, mitä ehdin, kun neitokainen oli päiväunilla ulkona. Aika paljon sain aikaan. Nyt tunti sitten otin neidin sisään ja puoliunessa tissille. Oon alkanut tekeen nyt näin monena päivänä, kun meidän neidin pinna on niin äärettömän lyhyt, niin sekin taitaa olla syy meidän tissi-fiaskoille iltaisin. Nyt tissiteltiin n. 45min ja sinne hän jäi sängylle jatkamaan unia:)

Viime yön tyttö nukkui meidän vieressä koko yön. Nukahti ennen kymmentä sitteriin ja sitten yhtäkkiä vähän ennen, kun me mentiin miehen kanssa nukkumaan, niin tyttö heräs ja oli pirteä kuin mikä. Puoli kahteen hän sitten nukkui tosi huonosti, ähisi ja kähisi ja minä syötin välillä (jee, rintaa joka kerta! Tai siis ainahan meillä nuo yösyötöt onkin onnistuneet loistavasti.) Kuudelta syötiin sitten seuraavan kerran ja yhdeksältä herättiin.

Minä kävin eilen mittauttamassa hemoglobiinia. Oli ihan hyvin lähtenyt rautakuurin ansiosta nousuun. Synnärillä siis laski 90:een synnytyksen jälkeen ja sain ohjeeksi syödä rautalääkkeitä ainakin kuukauden. Eilen, kun kävin mittauttamassa, niin oli 119. N. 150:een on vielä kyllä matkaa, sellaisia lukemia mulla oli ennen raskautta. Käski neuvolasta jatkaa vielä rautaa jäkitarkastukseen asti (17.3). Käskin terkkaa sitten eilen tsekkaamaan myös vähän tuota mun pyrstöä, kun siellä on pari tosi kipeetä kohtaa vieläkin ja itse sitä tässä peilailin ja näytti vähän huolestuttavalta. Terkka sanoi, että on kolmessa kohtaa vaan aikalailla ärtyisyyttä. Käski kovasti suihkutella ja antaa ilmakylpyjä... Ja levätä... Noh, minä tyhmä sitten tottakai kuuntelen... En lähtenyt lenkille, mutta tosiaan oon heilunut rätti ja imuri kourassa senkin edestä... Just just... Ei se varmaan ihan sitäkään tarkoittanut. Kuinka pian ootte muuten synnytyksen jälkeen menneet saunaan? Minä en siis vieläkään enkä muistanut kysyä koska saan mennä. Tikit on edelleen kiinni alapäässä. Musta tuntuu, että aika kauan ne onki siellä olleet (???) huomenna tulee 5 viikkoa synnytyksestä.

Nintsu: Mainitsinkin jo aiemmin, että mullakin on aivan mieletön makean himo! Saa ihan tehdä töitä sen eteen, ettei repsahtaisi. Lenkille kun lähtee, niin kannattaa välttää lompakon mukaan ottamista, muuten tulee piipahdettua ärrällä tms äkkiseltään... Ei hyvä ei... Ikävä kyllä kotonakin on herkkuja pakkasessa, mokkapaloja yms. kun leivoskelin pakkaseen ennen vauvan syntymää ja ne on ihan hyvin maistuneet mullekin... Ne oli kyllä tarkoitus syöttää vieraille, jotka käy katsomassa vauvaa... Mun äiti oli myös tehnyt meille pullakranssin (mieletön!) ja sitä on pakkasessa paljon. Äiti sanoi, että se on kuulemma vanha perinne, että viedään vauvaperheeseen tuliaisena pullakranssi ja että hänkin oli saanut sellaisen, kun mitä synnyin.

Tähti: Meillä ei oikeestaan oo tullu kasvatuksellisia ongelmia. Musta vaan tuntuu, että molemmat ehkä liian herkästi tukitaan sitä tuttia vauvan suuhun ja pelkäänkin, että sekin sotkee sitä meidän iltaimetystä, mutta toisaalta, pitäishän sen sitten sotkea yö, aamu- ja päiväimetyksiäkin...? Musta meidän vauva on myös aika vaativa vauva (tai niin... hankala sanoa, kun ei tiedä mihin verrata, mutta...), tai vaatii olla koko ajan lähellä eikä kauan viihdy yksin esim. sitterissä toisessa huoneessa, jos vaikka käyn vessassa tai ripustan pyykkejä tms. Mitään erimielisyyksiä meillä siis ei kuitenkaan ole kasvatuksesta ja vauvan hoidosta.

Meidänkin tyttö viihtyy hyvin kylvyssä:) Hänen mielipuuhaansa:D Meillä on tehty niin, että mies on ensin käynyt saunassa ja sitten kylvettänyt lämpimässä pesuhuoneessa vauvan. Kerran vauva jopa nukahti kylpyyn, ilmeisesti oli niin rentouttavaa ja nautinnollista:) Me kylvetetään n. 2 kertaa viikossa. Se oli sairaalan ohje, jota on noudatettu aikalailla. Vähän vaihtelee kylpypäivät ja se, montako päivää on kylpyjen välissä. Mies tekee töissä kahta vuoroa, iltaa ja aamua, niin aina on mies kylvettänyt ja katottu niin, että sattnut joko vapaapäivä tai aamuvuoro, niin on voinut illalla ennen nukkumaanmenoa kylvettää. Iltavuoron jälkeen menee liian myöhäseen.

Nuppu: Minä olin eilen yksikseni n. 2h poissa vauvan luota aamupäivästä. Kävin siellä neuvolassa mittauttaan sitä hemppaa ja sen jälkeen kävin ostamassa vielä yhdet imetysliivit. Siis kun tuota maitoa tulee välillä holvaamalla ja tuntuu, että liivejä sai olla vielä yhdet. Monetko liivit te muuten omistatte? Mulla siis nyt kolmet. Yhdet Carriwellin ja kahdet KappAhlin kaaritukiliivit (molemmat samanlaiset, oli helppo käydä eilen ostamassa, kun tiesi koon!) Silloin, kun vauvaa ei vielä viety ulos, niin silloinkin kävin itse ulkoilemassa ilman vauvaa n. 30-60min. Meillä mies pärjää hyvin vauvan kanssa ja eilenkin vauva heräili, kun itse olin lähdössä.

Nuppu: Mun tietääkseni meillä ei ole imetystukiryhmää. Oon kyllä käynytyhdessä mammaryhmässä ennen vauvan syntymää ja tiedän, että siellä olis huomenna aiheena imetys ja nyt oonkin kuumeisesti miettinyt, joko huomenna lähtisin sinne vauvan kanssa... Mulla vaan jännittää vauvan kanssa lähteminen ihan hirveesti... Ollaan siis käyty hänen kanssaan vaan mummoloissa, joissa oleminen siis on ollut melkein verrattavissa kotona olemiseen. No, pakko kai se on joskus uskaltautua lähtemään hänen kanssaan liikkeellekin...

Laura: Minä saan pumpattua maitoa aika vaihtelevalla menestyksellä. Eilen illalla pumppasin aika helposti 80ml, kun taas joskus 50ml:kin on tosi tiukassa.

Oon myös miettinyt jonkun kantorepun hankkimista. Ergoon oon vasta tutustunut. Vois tsekata tuon Jumbiksen hankkimankin. Kerrohan siitä sitten kokemuksia. En tiiä, mutta itse koen tuon kantoliinan (mulla trikoinen) aika hankalana enkä ole tyttöäkään saanut siinä vielä viihtymään varttia kauempaa. Tosin aika vähän on kokeiltukaan... Pitäisi enemmän, mutta sekin hankaloittaa, kun tarvin aina miestä kaveriksi vauvan sinne liinaan laittamiseen. Millainen liina Ulla sulla on käytössä? Entä onko täällä muita liinailijoita? Saako niitä kantoreppuja alkaa käyttää jo 1kk ikäisellä vauvalla? Ja siis oon käyttänyt liinaa vaan sisällä. Ullalle tiedoksi, että on olemassa jotain kantotakkejakin äideille, joihin saa vauvan kätevästi sinne oman takin sisään kantoliinassa. Tai sitten tiedän, että jotkut on ostaneet vetoketjun (täytyy sopia se toinen puoli omaan johonkin takkiin) ja ommelleet johonkin takkiin sellaisen välikappaleen, niin silleen ovat saaneet ns. kantotakin. Ja tolleen vauvaa ei edes tarvi hirveesti pukea ulos, kun hällä siis kantoliina ympärillä ja se äitin kanssa yhteinen lämmin takki. Aika kätevää:)

Mutta, minäpäs lukasen vielä sähköpostit ja sitten keittiöön vielä puuhailemaan, kun tyttö on edelleen päiväunilla, jotka siis jatkuu meidän sängyllä...

Rosa ja Piiperöinen

Ostin siis Yamo-kantorepun. On tavallaan samanlainen kuin Ergo,mutta tuolla pystyy kai kantamaan vieläkin pitempäänkuin muilla...luvattu on ainakin 5vuotiaaseen asti.Kuosit on aivan ihania näissä ja hinta kohdillaan. Tätä voi käyttää n.3kk eteenpäin, kuten Ergoakin,mutta vauvatuella saa ainakin Ergoa käyttää vastasyntyneestä asti. Meidän poikakunon niin iso ikäsekseen ja jäntevä,uskallaan aloittaa ton kantorepun käytön jo nyt.Muista hyvin kun taistelin ekaa kertaa tyttöä kantoliinaan,sain hänet siihen,mutta aina sidonta jäi löysäksi.Olikohan kolmannella kerrallakun vasta onnistuin itse saamaan tytön siihen kunnolla..ja mulla oli trikooliina.Nyt en sitten liinaa ostanutkaan,mutta katson vielä tarjonnan lapsimessuilta sitten..Ulkonakin pidin liinaa ja olihan mulla vanhanmallinen Ergokin jossa tyttö pienenä viihtyi ulkona.

Nyt kiirehdittävä vaipan vaihtoonja laittamaan sauna päälle,kun mieli tekee koviin löylyihin ajatuksia purkamaan...Tulen huomenna kertomaan ekat kokemukset repusta sit.

Jumbis

Kiitos noista vauvan lämpö ym. kommenteista! Olisin vielä pikaisesti kysynyt sellasta, että minkä merkkisiä digi (?) kuumemittareita teillä on? Ovatko toimineet hyvin? Meillä neuvolantäti sanoi, että tavallisella lasisella ei saa mitata pepusta ja meillä on vaan sellanen. Ostettiin kerran digimittari, mutta se ei toiminut, niin sen jälkeen ei olla niitä kokeiltu.

Vauvan lämmöstäkin ollaan ilmeisesti sairaaloissa sitten eri mieltä. Meidän poitsu oli 36,7 ja se oli kuulema normaali lämpö. Olen sitten siihen verrannut sitä meidän lämpöä 37,4. Jos vauvan normaali lämpö on sitten 37 tienoilla, niin eihän se paljonkaan ole sen päälle. Tosin soitin kyllä neuvolaankin ja sieltä sanottiin, että jos on toista päivää tuo 37,4 niin pitäisi sitten viedä lääkäriin, että näin pieniä vauvoja pitäisi viedä tosi herkästi lääkäriin ja hän ei suositellut odottamaan pitempään...?

Tuota pientä "lämpöä" on edelleenkin ja pitäisi kai huomenna yrittää hankkia jonkunlainen digimittari, että saisi sieltä pepusta mitattua sen lämmön. Poitsu oli maanantaina melko itkuinen, mutta eilen mielestäni parempi ja tänään ollut enemmän oma itsensä, tosin uni on edelleenkin maittanut aika paljon päiväsaikaankin sylissä. Nyt ollaan siis kotona ja pitäisi uskaltaa nukkua eri huoneessa, ei kyllä mitään limaa/nuhaa pitäisi olla poitsulla ja pidetään nuo ovet ihan sepposen selällään että varmasti kuulee äänet.

Olen ihan avuton kipeiden lasten hoidossa, kun ei ole siitä kokemusta. Se on aika hassua, kun olen ollut lastenhoitajana useita vuosia ;-) Hoitamani lapset eivät vain oikeastaan koskaan sairastelleet. Kaksi kertaa olen käyttänyt lääkärissä korvatulehduksen vuoksi, enkä ole koskaan nuhaneniä joutunut hoitamaan...

On muuten ihana olla taas kotona! Paluureissu meni hyvin, junalla tultiin ja kerran piti vaihtaa välillä. Poitsu söi alkumatkasta kummatkin tissit ja loppumatkan nukuteltiin vaunuun ja välillä syliin, kun vaunussa tuli melko kuuma vaikka otettiin villavaatteet pois. Sitten käveltiin vielä kotiin raikkaassa ilmassa juna-asemalta =)

Nyt pikaisesti nukkumaan!

Yhteistyössä