Heippa!
Täällä on siivouspäivä takana. Tai tein, mitä ehdin, kun neitokainen oli päiväunilla ulkona. Aika paljon sain aikaan. Nyt tunti sitten otin neidin sisään ja puoliunessa tissille. Oon alkanut tekeen nyt näin monena päivänä, kun meidän neidin pinna on niin äärettömän lyhyt, niin sekin taitaa olla syy meidän tissi-fiaskoille iltaisin. Nyt tissiteltiin n. 45min ja sinne hän jäi sängylle jatkamaan unia
Viime yön tyttö nukkui meidän vieressä koko yön. Nukahti ennen kymmentä sitteriin ja sitten yhtäkkiä vähän ennen, kun me mentiin miehen kanssa nukkumaan, niin tyttö heräs ja oli pirteä kuin mikä. Puoli kahteen hän sitten nukkui tosi huonosti, ähisi ja kähisi ja minä syötin välillä (jee, rintaa joka kerta! Tai siis ainahan meillä nuo yösyötöt onkin onnistuneet loistavasti.) Kuudelta syötiin sitten seuraavan kerran ja yhdeksältä herättiin.
Minä kävin eilen mittauttamassa hemoglobiinia. Oli ihan hyvin lähtenyt rautakuurin ansiosta nousuun. Synnärillä siis laski 90:een synnytyksen jälkeen ja sain ohjeeksi syödä rautalääkkeitä ainakin kuukauden. Eilen, kun kävin mittauttamassa, niin oli 119. N. 150:een on vielä kyllä matkaa, sellaisia lukemia mulla oli ennen raskautta. Käski neuvolasta jatkaa vielä rautaa jäkitarkastukseen asti (17.3). Käskin terkkaa sitten eilen tsekkaamaan myös vähän tuota mun pyrstöä, kun siellä on pari tosi kipeetä kohtaa vieläkin ja itse sitä tässä peilailin ja näytti vähän huolestuttavalta. Terkka sanoi, että on kolmessa kohtaa vaan aikalailla ärtyisyyttä. Käski kovasti suihkutella ja antaa ilmakylpyjä... Ja levätä... Noh, minä tyhmä sitten tottakai kuuntelen... En lähtenyt lenkille, mutta tosiaan oon heilunut rätti ja imuri kourassa senkin edestä... Just just... Ei se varmaan ihan sitäkään tarkoittanut. Kuinka pian ootte muuten synnytyksen jälkeen menneet saunaan? Minä en siis vieläkään enkä muistanut kysyä koska saan mennä. Tikit on edelleen kiinni alapäässä. Musta tuntuu, että aika kauan ne onki siellä olleet (???) huomenna tulee 5 viikkoa synnytyksestä.
Nintsu: Mainitsinkin jo aiemmin, että mullakin on aivan mieletön makean himo! Saa ihan tehdä töitä sen eteen, ettei repsahtaisi. Lenkille kun lähtee, niin kannattaa välttää lompakon mukaan ottamista, muuten tulee piipahdettua ärrällä tms äkkiseltään... Ei hyvä ei... Ikävä kyllä kotonakin on herkkuja pakkasessa, mokkapaloja yms. kun leivoskelin pakkaseen ennen vauvan syntymää ja ne on ihan hyvin maistuneet mullekin... Ne oli kyllä tarkoitus syöttää vieraille, jotka käy katsomassa vauvaa... Mun äiti oli myös tehnyt meille pullakranssin (mieletön!) ja sitä on pakkasessa paljon. Äiti sanoi, että se on kuulemma vanha perinne, että viedään vauvaperheeseen tuliaisena pullakranssi ja että hänkin oli saanut sellaisen, kun mitä synnyin.
Tähti: Meillä ei oikeestaan oo tullu kasvatuksellisia ongelmia. Musta vaan tuntuu, että molemmat ehkä liian herkästi tukitaan sitä tuttia vauvan suuhun ja pelkäänkin, että sekin sotkee sitä meidän iltaimetystä, mutta toisaalta, pitäishän sen sitten sotkea yö, aamu- ja päiväimetyksiäkin...? Musta meidän vauva on myös aika vaativa vauva (tai niin... hankala sanoa, kun ei tiedä mihin verrata, mutta...), tai vaatii olla koko ajan lähellä eikä kauan viihdy yksin esim. sitterissä toisessa huoneessa, jos vaikka käyn vessassa tai ripustan pyykkejä tms. Mitään erimielisyyksiä meillä siis ei kuitenkaan ole kasvatuksesta ja vauvan hoidosta.
Meidänkin tyttö viihtyy hyvin kylvyssä

Hänen mielipuuhaansa

Meillä on tehty niin, että mies on ensin käynyt saunassa ja sitten kylvettänyt lämpimässä pesuhuoneessa vauvan. Kerran vauva jopa nukahti kylpyyn, ilmeisesti oli niin rentouttavaa ja nautinnollista

Me kylvetetään n. 2 kertaa viikossa. Se oli sairaalan ohje, jota on noudatettu aikalailla. Vähän vaihtelee kylpypäivät ja se, montako päivää on kylpyjen välissä. Mies tekee töissä kahta vuoroa, iltaa ja aamua, niin aina on mies kylvettänyt ja katottu niin, että sattnut joko vapaapäivä tai aamuvuoro, niin on voinut illalla ennen nukkumaanmenoa kylvettää. Iltavuoron jälkeen menee liian myöhäseen.
Nuppu: Minä olin eilen yksikseni n. 2h poissa vauvan luota aamupäivästä. Kävin siellä neuvolassa mittauttaan sitä hemppaa ja sen jälkeen kävin ostamassa vielä yhdet imetysliivit. Siis kun tuota maitoa tulee välillä holvaamalla ja tuntuu, että liivejä sai olla vielä yhdet. Monetko liivit te muuten omistatte? Mulla siis nyt kolmet. Yhdet Carriwellin ja kahdet KappAhlin kaaritukiliivit (molemmat samanlaiset, oli helppo käydä eilen ostamassa, kun tiesi koon!) Silloin, kun vauvaa ei vielä viety ulos, niin silloinkin kävin itse ulkoilemassa ilman vauvaa n. 30-60min. Meillä mies pärjää hyvin vauvan kanssa ja eilenkin vauva heräili, kun itse olin lähdössä.
Nuppu: Mun tietääkseni meillä ei ole imetystukiryhmää. Oon kyllä käynytyhdessä mammaryhmässä ennen vauvan syntymää ja tiedän, että siellä olis huomenna aiheena imetys ja nyt oonkin kuumeisesti miettinyt, joko huomenna lähtisin sinne vauvan kanssa... Mulla vaan jännittää vauvan kanssa lähteminen ihan hirveesti... Ollaan siis käyty hänen kanssaan vaan mummoloissa, joissa oleminen siis on ollut melkein verrattavissa kotona olemiseen. No, pakko kai se on joskus uskaltautua lähtemään hänen kanssaan liikkeellekin...
Laura: Minä saan pumpattua maitoa aika vaihtelevalla menestyksellä. Eilen illalla pumppasin aika helposti 80ml, kun taas joskus 50ml:kin on tosi tiukassa.
Oon myös miettinyt jonkun kantorepun hankkimista. Ergoon oon vasta tutustunut. Vois tsekata tuon Jumbiksen hankkimankin. Kerrohan siitä sitten kokemuksia. En tiiä, mutta itse koen tuon kantoliinan (mulla trikoinen) aika hankalana enkä ole tyttöäkään saanut siinä vielä viihtymään varttia kauempaa. Tosin aika vähän on kokeiltukaan... Pitäisi enemmän, mutta sekin hankaloittaa, kun tarvin aina miestä kaveriksi vauvan sinne liinaan laittamiseen. Millainen liina Ulla sulla on käytössä? Entä onko täällä muita liinailijoita? Saako niitä kantoreppuja alkaa käyttää jo 1kk ikäisellä vauvalla? Ja siis oon käyttänyt liinaa vaan sisällä. Ullalle tiedoksi, että on olemassa jotain kantotakkejakin äideille, joihin saa vauvan kätevästi sinne oman takin sisään kantoliinassa. Tai sitten tiedän, että jotkut on ostaneet vetoketjun (täytyy sopia se toinen puoli omaan johonkin takkiin) ja ommelleet johonkin takkiin sellaisen välikappaleen, niin silleen ovat saaneet ns. kantotakin. Ja tolleen vauvaa ei edes tarvi hirveesti pukea ulos, kun hällä siis kantoliina ympärillä ja se äitin kanssa yhteinen lämmin takki. Aika kätevää
Mutta, minäpäs lukasen vielä sähköpostit ja sitten keittiöön vielä puuhailemaan, kun tyttö on edelleen päiväunilla, jotka siis jatkuu meidän sängyllä...
Rosa ja Piiperöinen