Tammimammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nintsu -81

Vieras
SYNNYTTÄNEET:

23.12. Catriina (LA 02.01.08), rv 38+4, tyttö 51 cm, 3470 g, pää 35 cm
24.12. Simb@ (LA 12.01.08), rv 37+2, poika 49 cm, 3210 g, pää 34 cm
30.12. Nintsu-81 (LA 14.01.08), rv 37+6, poika 47 cm, 2420 g, pää 35 cm
30.12. Tähti-08 (LA 07.01.08), rv 38+6, poika 51 cm, 3680 g, pää 34 cm
01.01. Maagi08 (LA 06.01.08), rv 39+2 tyttö 50cm, 3110g
03.01. Laura 81 (LA 01.01.08), rv 40+2, tyttö
04.01. Heppe 80 (LA 01.01.08), rv 40+3, tyttö 52.5 cm, 3405 g
05.01. Jumbojätti (LA 02.01.08), rv 40+3, poika 55 cm, 4160 g, pää 35 cm
06.01. Emmu (LA 18.01.08), rv 38+2, tyttö 48 cm, 3060 g, pää 35 cm
11.01. vm-74 (LA 13.01.08), rv 39+5, tyttö 48 cm, 2880 g, pää 34 cm
15.01. Anni83 (LA 07.01.08), rv 41+1, poika 50.5 cm, 3340 g, pää 35 cm
16.01. Ulla79 (LA 09.01.08), rv 41+0, poika 50 cm, 3800 g, pää 36 cm
16.01. Mamsu (LA 13.01.08), rv 40+3, poika 51 cm, 4050 g, pää 36 cm
17.01. Mamma? (LA 22.01.08), rv 39+2, poika 50 cm, 3680 g
20.01. Lumi80 (LA 16.01.08), rv 40+4, tyttö 51 cm, 3295 g
22.01. Huima (LA 23.01.08), rv 39+6 , tyttö 52 cm, 4350 g, pää 37 cm
24.01. Rosa (LA 23.01.08), rv 40+1, tyttö 51.5 cm, 3620 g
25.01. Choco (LA 21.01.08), rv 40+4, tyttö 50 cm, 3325 g, pää 34 cm
03.02. op (LA 05.02.08), rv 39+5, poika 49 cm, 3070 g, pää 32 cm
05.02. Nuppu80 (LA 28.1.08) rv 41+1, tyttö 52 cm, 3550 g
05.02. Nunnu79 (LA 21.1.08) rv 42+1, tyttö 52 cm, 4150 g

No niin, tässäpä meidän listaa! Ajattelin, että jos uusia synnyttäneitä tulee mukaan, niin laittavat itsensä jonon jatkoksi, en viitsinyt enää kopioida niitä laskettuja aikoja tänne, siinä tais olla suurin osa sellaisia jotka ei oo pitkään aikaan kirjoitelleet..

23.12. Catriina (LA 02.01.08), rv 38+4, tyttö 51 cm, 3470 g, pää 35 cm
24.12. Simb@ (LA 12.01.08), rv 37+2, poika 49 cm, 3210 g, pää 34 cm
30.12. Nintsu-81 (LA 14.01.08), rv 37+6, poika 47 cm, 2420 g, pää 35 cm
30.12. Tähti-08 (LA 07.01.08), rv 38+6, poika 51 cm, 3680 g, pää 34 cm
01.01. Maagi08 (LA 06.01.08), rv 39+2 tyttö 50cm, 3110g
03.01. Laura 81 (LA 01.01.08), rv 40+2, tyttö
04.01. Heppe 80 (LA 01.01.08), rv 40+3, tyttö 52.5 cm, 3405 g
05.01. Jumbojätti (LA 02.01.08), rv 40+3, poika 55 cm, 4160 g, pää 35 cm
06.01. Emmu (LA 18.01.08), rv 38+2, tyttö 48 cm, 3060 g, pää 35 cm
11.01. vm-74 (LA 13.01.08), rv 39+5, tyttö 48 cm, 2880 g, pää 34 cm
15.01. Anni83 (LA 07.01.08), rv 41+1, poika 50.5 cm, 3340 g, pää 35 cm
16.01. Ulla79 (LA 09.01.08), rv 41+0, poika 50 cm, 3800 g, pää 36 cm
16.01. Mamsu (LA 13.01.08), rv 40+3, poika 51 cm, 4050 g, pää 36 cm
17.01. Mamma? (LA 22.01.08), rv 39+2, poika 50 cm, 3680 g
20.01. Lumi80 (LA 16.01.08), rv 40+4, tyttö 51 cm, 3295 g
22.01. Huima (LA 23.01.08), rv 39+6 , tyttö 52 cm, 4350 g, pää 37 cm
24.01. Rosa (LA 23.01.08), rv 40+1, tyttö 51.5 cm, 3620 g, pää 35.4cm
25.01. Choco (LA 21.01.08), rv 40+4, tyttö 50 cm, 3325 g, pää 34 cm
03.02. op (LA 05.02.08), rv 39+5, poika 49 cm, 3070 g, pää 32 cm
05.02. Nuppu80 (LA 28.1.08) rv 41+1, tyttö 52 cm, 3550 g
05.02. Nunnu79 (LA 21.1.08) rv 42+1, tyttö 52 cm, 4150 g

ONNEA KAIKILLE VAUVAUTUNEILLE!!!

Päivitin listaa, meidän nuppuselta puuttui pipon koko.

Täällä vietellään kiireistä vauva-arkea. Mies on ensi keskiviikkoon isyyslomalla ja kauhulla odotan, kun jään yksin pyörittämään päiväksi tätä kaikkea. No, ei kai siinä mitään... Pitää tinkiä niistä jutuista, mitkä ei ole niin oleellisia. Se on vaan aika vaikeeta mun luonteelle, kun kaikki pitää olla siististi ja järjestyksessä.

Tuosta imetyksestä... Meillä on joinakin öinä mies antanut neidille pullosta Nan-korviketta, että minä oon saanut nukkua. Viime yönä tosin ei annettu ollenkaan korviketta, eikä päivisin oo annettu sairaalassa olon jälkeen. Alussa annettiin kotona yöllä tissimaidon lisäksi, kun tuntui, että vauva jäi nälkäiseksi. Rintakumista on koitettu päästä eroon. Sen otin käyttöön sairaalassa, kun varsinkin toinen nänni meni niin araksi. Neiti meinaa vaan saada kunnon raivarit, jos ei saa heti rinnasta otetta. Yöllä en edesw viitsi yrittää kiusata toista (ja itseä).

Mahavaivoja meillä on itkeskelty myös välillä. Ostin Relaa ja tuntuu auttavan. Myös Cuplatonia on kokeiltu. Vähän liian harvoin kakkaa tuo meidän vauveli. Nytkin on viimeksi kakkapyllyä pesty tiistaina... Edellisen kerran väli oli 3pv. Mites muiden vauvat? Saako kakkapyllyäpestä useamman kerran päivässä vai muutaman kerran viikossa? Itse kyllä toivoisin, että vähän useammin tulisi sinapit, voisi sekin helpottaa masuvaivoja.

Saimme sovittua papin kanssa jo ristiäispäivänkin, 8.3. Nimikin on kai valmiina. Tai oli jo ennen raskautta. Nyt mulla on vaan pari muutakin ehdotusta, ei vaan mene miehelle läpi, että kai siitä "vanhasta" pidetään kiinni. Kummeja tulee 4. Ristiäiset itsessään on ihan pienet. Kutsutaan vain mummot ja papat, isomummo ja kummit.

Ulkoilemaan ollaan päästy kahtena päivänä. Musta on hirveen vaikeeta pukea vauvaa ulos! Ollaan puettu ihan liikaa miehen kanssa vauvalle. Eilen jo mietittiin, että mitäs sitten puetaan, kun on vielä paljon kylmempää...??? Torstaina ulkoiltiin n. 20min ja eiöen 30min. Olipahan luksusta, kun käväsin eka kertaa synnytyksen jälkeen kaupassa. Mies odotteli sillä välin vauvan kanssa ulkona. Jotenkin koko maailma on kuin "uusi", kun on ollut pari viikkoa sisällä, tai käynyt ulkona sen verran, että hakenut postia tai vienyt roskia!

Nyt jatkamaan hommia...

Rosa ja tytteli 16vrk

Meillä poika kakkii 2-6 x / vrk. Eli pyllyä saa pestä tosi usein! Ja pissii joka vaippaan + ruikkii vaipan vaihdon yhteydessä sinne tänne poika kun on.. =)

Meillä on nimiäiset 24.2. Ei siis mitään virallista, kahvitellaan isovanhempien, isoisovanhempien ja kummien kanssa! Kaikki tosiaan tietää jo nimenkin, et mitään ylläreitä ei oo tulossa.. =)

Mä muistan Rosa hyvin ton tunteen kun pitkästä aikaa pääs ulos ja kauppaan käymään! Tuntu hassulta että koko muu maailma on entisellään, kun oma maailma on muuttunut ja mullistunut täysin! Että kaupassa tavarat on entisillä paikoillaan, ja ihmisillä on edelleen yhtä kiire.. Nyt on olo jo tasoittunut, ulkomaailma tuntuu samanlaiselta kuin ennen synnytystä.

Meidän pienestä miehestä on tullut varsinainen sylivauva. Ei päiväsaikaan viihdy enää lainkaan yksin nukkumassa missään, täytyy päästä syliin. Oon harkinnut sitä kantoliinan ostoa, helpottais huomattavasti arjen aherrusta kun ois kaksi kättä käytössä! Viime yö meni tosi hyvin, ja nytkin päivä on sujunut mainiosti, poika piereskelee välillä mutta ei itke. Vallan ihana tapaus ollut!! =)

Mä oon pukenut pojalle ulos bodyn + potkuhousut, collegepuvun, tumput + paksut sukat + kypärämyssyn, villapipon ja pipon ja semmosen pörröpuvun, jossa on kevyt vuori. Sit tietty vaunuissa on se äitiyspakkauksessa tullut makuupussi. Hyvin ollaan tarjettu, poika tuntuu olevan enemmän lämminverinen kuin kylmän arka vaikka pieni onkin!

Hyvää viikonloppua, me lähdetään kaupoille!

Nintsu + pieni mies 1 kk + 2 vk ja päiviä päälle

Meillä tyttö kakkii suurin piirtein samalla tavalla kuin Nintsun poika eli kakkapyllyä saa pestä melkeimpä joka vaipanvaihdolla. Öisinkin joutuu yleensä pari kertaa vaihtamaan kakkavaipan. Tyttökin pissaa melkein aina vaippaa vaihtaessa, mutta ei onneksi saa sellaista kaarta aikaiseksi kuin poikavauvat :)

Mullakin on ongelmana nuo suihkutissit. Maitoa tulee siis ihan suihkuamalla kaaressa ja tyttö ei tietenkään pysty sellaisesta mitään maitoa juomaan. No, sitten sitä maitoa on ihan joka paikka täynnä ja tyttö ihan maidossa! Huutaa sitten tietenkin sitä, kun nälkä olisi mutta maitoa ei pysty imemään. Pidetään sitten aina pieni tauko ja jatketaan. En oikein tiedä mitä muutakaan pitäis tehdä. Tyttö ei onneksi kärsi kovin pahoista ilmavaivoista ja makuulta syöttäessä tuo suihkuaminen ei tunnu häiritsevän niin paljoa kuin istualtaan syöttäessä.

Meillä on ristiäiset vasta pääsiäisenä. Tullaan silloin Suomeen. Nimi meilläkin on ollut tiedossa jo pitkän aikaa. Itse asiassa täällä piti jo antaa nimi ja se tulee passiinkin eli sitä ei enää voi muuttaa. Nimiä tulee kolme ja kaikki on lyhyitä. Kaksi niistä menee suvussa. Mulla on ollut tuo tytön nimi tiedossa jo monta vuotta. Pojalle olikin vähän vaikeampi keksiä nimeä. Kummeja tytölle tulee kolme. Sylikummilla voi olla hommaa, kun tyttö on tosiaan jo melkein 3 kk ennen kuin kastetaan. Meilläkin kaikki tietää etunimen eli mitään isoja yllätyksiä ei tule.

Täällä on nyt ihan täydellinen keväinen talvipäivä. Harmittaa vaan kun esikoinen on just päiväunilla niin ei päästä ulos. Harmi kun nukkuu aina tämän parhaan ulkoiluajan. Mutta toisaalta hirveän hyvä että nukkuu vielä päiväunet niin saan vähän omaakin aikaa... jonka sitten käytän netissä ;)

Kävin vielä odotuspuolella kirjoittamassa,kun en tajunnut heti tulla täältä katsomaan onko ketjua tehty...

Tyttö lähti äitini luokse yökylään ja hitto että saan pidätellä itkua. Ei ole ollut kuin kerran yökylässä tätä ennen ja sekin silloin kun olin synnyttämässä. Nyt oli pakko laittaa äidilleni,kun pojalla alkaneet maailaman kauheimmat mahavaivaitkut.

Eilen poika itki 5tuntia putkeen. =( Oltiin tänään kaikki ihan töttöröö ja varsinkin mies kun joutui vielä aamulla lähteä kuudelta töihin. Nyt näytääisi poika olevan ehkä vähän rauhallisempi ja cuplatonta olen melkein joka syötöllä antanut...mutta aittais nyt sitten jotain! Rela-tippojahan ollaan käytetty jo pidempään...Olen nyt tajunnut,ettäpoika itkee mahaansa joka toinen ilta,voiskohan luokitella koliikiksi?? Huutaa yleensä 1-3tuntia...eilinen oli ennätys.

Meillä kakataan jokapäivä...2-6kertaa.

Ristiäiset meillä on 17.2.Nimi on nyt päätetty ja osalle kerrottu. Papikisi onneksi saatiin miehen isänvaimo,joka kastoi tyttömmekin. Itse en niin välittäisi ristiäisiä pitää,en ole kirkon ihmisiä,mutta mies haluaa lapset kirkkoon kuuluviksi.Kummeja tulee ainakin 3, mietitty vielä jos pyytäisi iso-siskoni. Sylikummin valinta on vaikeinta tässä ja pitäisi sekin päättää kohta.

Poika nukkuu nyt tyytyväisenä,käytin kylvyssä..itse voisin hipsiä saunaan. =)

Jaksamista vauva-arkeen kaikille!!

Ikvää,mutta mahavaivat vaivaavat edelleen ja eilenkin itkettiin monta tuntia. =(

Voisikohan koliikki iskeä näin myöhään? Olen ollut siinä uskossa että tulee 2-3viikon iässä. Ja hassua että itku alkaa aina samaan aikaan illasta...tytöllä oli sama juttu.

Eilen aloin vain miettimään mitä väärää olen tehnyt,että meitä koetellaan näillä itkuilla...alkoi ärsyttää kaikki ne joilla helppo lapsi (anteeksi!). Tulee ihan huono äiti-fiilis jatkuvasti päälle ja varsinkin siitäkin kun laitoin tytön äidilleni yökylään...ihan kuin tahtois päästä "ylimääräisestä" lastiosta eroon...HITTO! Kauhulla taas odottelen iltaa...mieskin kärsii,mutta se ei taas tajua sitä miten mä koitan jaksaa, kun eka hoitelen vauvan nukkumaan huutojen jälkeen,siinä sivussa tyttökin herää ja se pitää nukuttaa+ kotityöt ja lasten ruokkimiset!

Joo,anteeks tämä vuodatus! Mua vaan ahdistaa nyt kaikki...ja viikon päästä pitäs tosiaan ristiäisetkin saada pidettyä.

Jumbis

Moikka!

Kirjoittelen tässä kännykällä, kun ei oo nettii.. Ollaan oltu pojan kanssa ekaa kertaa yökylässä anoppilassa. Ja kyllä mun jännitti miten menee. Mies sai pitää katos varpajaiset kotosalla ja me lähettiin evakkoon koko poppoo. Poika, minä ja koira. Voi herranjessus tuota tavaran määrää! Koiransänky, rattaat, omat kamat, turvakaukalo ymym. Onneks on suht tilava auto. Yö meni yllättävän hyvin eikä me pidetty miehen vanhempia kovasti hereillä itkuilla, mitä eniten pelkäsin.. Että alkaa nää ilmavaivaitkut. Mut klaarattin hyvin. Poitsu nukahti klo 12, heräs syömään 3,6,8 joten meille aivan huippuhyvä saldo kun tämmönen heräilijä syöppö poika :D

Kiva kuulla (ei siis et te muutkin kärsitte) että en oo ainoa joka joutuu tappeleen näiden suihkujen kanssa. Ootko jumbis pumpannut aina pojalle, vai ymmärsinkö väärin? Me ollaan nyt testattu tätä yksi rinta useammin tekniikkaa ja näyttää auttavan vähän. Tosin mun maidon tuotanto on aika pientä niin korviketta joudutaan ennen nukkumaan menoa antaan että poika saa ittensä täyteen. Eli aina jotain.. Ilmavaivat on ehkä hitusen auttanu ja oon ruvennut röhtäyttään oikein ultrakauan poikaa niin parempi. Tosin öisin joutuu enemmän valvoon.

no nyt täytyy mennä, ruoka valmista. Kirjoittelen lisää illalla!!

En ole pumppaillut pojalle maitoa kuin muutaman kerran. Maidonkerääjällä olen eniten kerännyt maitoa pulloon ja siitä sitten pakastanut...

Mä annan pojan imeä yhden rinnan syötöllä. Jos näyttää vielä nälkäiseltä,annan sitten toisenkin. Mulla tuleemaitoa niin paljon, että usein yksi rinta riittää. Tuohon suihkuumiseen auttais sekin, että ensin vähän käsin lypsäis maitoa pois rinnasta..niin että se suihkuvaihe loppuis ja sitten vasta tarjois rintaa,mutta kenenköhän vauva malttais tuota odotella?! meillä ainakin tahdotaan se ruoka heti!

Nyt odottelen ruokaa ja sitten voin huokailla hetken,kun mieskin kotosalla. Siivosin tytön huoneen kunnolla tänään ja huomenna odottais meidän makkari. Annoin joitain leluja äidilleni mukaan,kun niitäkin tursuu joka paikasta...onpahan siellä sitten tallessa.

Tuosta pumppaamisesta...mietin et jos vain pumppaamaitoa,miten se yömaidon laita. Herääkö sitten yöllä pumppaan sen maidon vai pumppaako sen etukäteen jääkaappiin sitten?? Antaako kukaan omaamaitoa vain pullosta???En haluis luopua omasta maidosta ennen 4kk:tta ainakaan...

Meillä oli eilen kastejuhla kirkossa ja kahvitilaisuus seurakuntakodilla. Ruokapuoli otettiin pitopalvelusta. Ruusunnupulle tuli kolme kummia ja ensimmäiseksi etunimeksi Amelie. Tarkemman nimen laitan spaceen. Amelie ei itkenyt yhtään vaan katseli kirkkain silmin ympärilleen isän sylistä koko kastetilaisuuden ajan. :-)))

Nintsu, meillä on ihan sama juttu. Vauva ei enää viihdy sängyllä yksikseen tai voi sanoa, että yleensäkään sängyllä sen jälkeen kun on "kunnolla" herännyt yöunilta. Mäkin jo selasin nettikauppoja. Ajattelin, että pitäs se rintareppu hankkia. Onko kellään kokemuksia Ergo-repusta? Sitä oli kehuttu tällä palstalla paljon. Laitan tähän linkin:

http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/ergo/

Vai oisko kantoliina parempi? Minkä merkkinen?

Kakkaa tulee useamman kerran vuorokaudessa. Pissaa on joka vaipassa. Mullakaan ei maidon pumppaaminen ole onnistunut. Ostin se Avent Isis käsikäyttöisen pumpun, mutta tippaakaan maitoa en saa sillä rinnoista ulos.

Keskiviikkona neuvolaan. Saa nähdä joko menee 5 kilon painoraja rikki.

Catriina ja Amelie 7 viikkoa

hittolainen..oon vaan lueskellu tota odotuspuolen juttua vielä.. hyvä lumi, et ilmoitit meidän siirtyneen tänne..ties kuin kauan olisin siellä yksinäni palloillu.
laitoin siis kuvia meidän pojusta sinne spaceen. se on kumma, et heti ku saa oman ruoka tms annoksen eteen, niin käy kutsu toisaalle..kuten nytkin :)

poju 1 vko

Meillä on sama juttu, OP, että heti kun meinaan itse syödä (tai oikeastaan tehdä ihan minkä vaan "oman" jutun, esim. lukea sähköpostit) niin heti käy kutsu :) En kyllä valita, koska oon aina halunnut vauvan ja musta on ihanaa olla äiti, mutta silti, aika ihmeellistä miten hyvä ajoitus vauvoilla on!

Tänään me oltiin ekaa kertaa ulkona kävelyllä! Vauva on 3 viikkoa tänään ja lääkäri sanoi että kuukausi ois hyvä odottaa, mutta me mietittiin että kun kuitenkin imetän ja vauva on terve, niin ehkä uskaltaa mennä ulos jo nyt. (Nintsu, oli kiva kuulla mitä kaikkea puet vauvallesi päälle, koska tänään laitoin vain paidan ja housut ja vauva oli ilman makuupussia, ettei tullut liian kuuma!) Käytiin syömässä ja kaupassa ja oli outoa olla ihmisten ilmoilla, kun oon periaatteessa ollu melkein koko 3 viikkoa sisällä, paitsi illalla kun olen käynyt koiran kanssa lenkillä ja viime viikolla kun osallistuin pariin työkokoukseen.

Mies hoiti vauvaa 2 päivää viime viikolla ja hoitaa 2 päivää tällä viikolla, kun mulla on pari työjuttua. Kaikki meni tosi hyvin ja olin pumpannut maitoa valmiiks jota mies sitten sulatti pakastimesta. Mulla pumppaaminen on onnistunut ihan hyvin, vaikka aluksi sattui aika paljon, mutta nyt olen ilmeisesti tottunut paremmin. Mulla on Medelan sähköinen rintapumppu, mikä on osoittautunut tosi hyväksi, varsinkin niinä kahtena päivänä viime viikolla kun olin kokouksissa, niin sain nopeasti tauoilla pumpattua.

Catriina, me tilattiin toi Ergo-reppu ja odotetaan että tulee postissa, joten sitten voin sanoa oman kokemuksen. Me oltiin kuultu niin monilta kehuja siitä, että siks päätettiin tilata se. Kuulemma helpompi laittaa päälle ja parempi selälle kuin kantoliina (huom. mulla ei oo kokemusta kantoliinasta, mutta toi on mitä olen kuullut muilta) ja parempi vauvan selälle ja lantiolle kuin kantoreput joissa vauva "roikkuu".

Meidän vauva sai nimen jo sairaalassa, koska siellä piti täyttää syntymäilmoitus ja sosiaaliturvatunnuskaavake. Normaalisti nimi on päätettynä jo kuukausia etukäteen, mutta me päätettiin ihan viime tipassa, samalla kun täytettiin kaavaketta. Haluttiin suomalainen nimi jonka voi sanoa helposti myös englanniksi. Nyt kun nimi on päätetty, ei vois enää kuvitella mitään muuta nimeä :)

Meillä oli nuo ilmavaivat pari viikkoa hallinnassa, mutta nyt tuntuu että ne taas ovat alkaneet..:( Luulen, että osaltaan ne johtuvat meilläkin siitä,että maitoa tulee minulta ensiksi niin kovalla voimalla, että neidillä on täysi työ niellä sitä, ja samalla menee sitten ilmaa mahaan..

Te jotka olette pumpanneet maitoa tai antaneet vastiketta miten olette lämmittäneet maidon?? Itse olen pumpannut vähän jo "varastoon", mutta en ole vielä antanut pullosta, koska vauva nukkuu yölläkin suhteellisen pitkän pätkän yhteen menoon, joten olen yölläkin imettänyt. Tuntuu, että tuosta lämmittämisestä on monenlaista tietoa. Toiset kieltävät ehdottomasti mikrossa lämmittämisen (tuhoutuuko siinä jotain ravintoaineita tms..??), mutta jotkut sanovat, että ei ole merkitystä miten lämmittää. Joten miten te olette toimineet?

Laura 81 ja pikku neiti 5 vk ja vähän päälle

mä sain eilen vihdoinkin pumpattua maitoa! mies saikin jo eilen kokeilla syöttämistä. me lämmitettiin se ihan mikrossa, en ole kuullut ettei niin kannattais tehdä..joten en ole tullu edes ajatelleeks asiaa.
mulla on aika haikee olo raskauden ja synnytyksen suhteen. se oli jotenkin niin tunnerikas ja ihana tapahtuma. voipi olla, että joskus tosiaan haluaa tämän uudelleen kokea. tosin aivan samanlainenhan se ei tule olemaan, kun se ei ole enää ennenkokematon tapahtuma..mut ihanaa kuitenkin.
meidän pojulla on polvessa isolla alueella joku verisuonipoikkeama. saatiin kättäriltä kotiinlähtö lääkärintarkastuksessa lähete lastensairaalaan, jossa sitten tutkivat polven tarkemmin..eivät siis osannut sanoa siellä kättärillä, että mikä siinä on. arvioivat, että joudutaan sitä hoitamaan laserilla, koska se on polvessa, et se ei tule olemaan sit haittana konttausvaiheessa. katsotaan mikä siinä on diagnoosi ammattilaisen mielestä.
me oltiin siis eilen ekaa kertaa ulkona. tänään mennään taas. kätilö ohjeisti ulkoilun suhteen meitä sillai, et syntymäpaino pitäs olla saavutettu ja tulla maitokakkaa, muuten ei väliä, koska aloittaa ulkoilua. eli meillähän syntymäpaino oli ylitetty jo 4. päivänä ja maitokakkaa alkoi tulla jo laitoksella. pukeuduttu meillä on body+sukkahousut+villapuku,-töppöset ja -sukat+äitiyspakkauksen ylisuuri raidallinen kevyttoppa+makuupussi. niska ei ollu kylmä eikä hikinen vaan lämmin, joten kaipa oli ihan sopiva varustus. nyt lähden kerjäämään taas imetyshetkeä laittamalla jotain syötävää ittelleni :)

Meillä ollaan Laura annettu pumpattua ja korviketta molempia. Omaa maitoa eli pumpattua ei saa lämmitellä mikrossa, vaan vesihauteessa tai ihan vaan juoksevan kuuman hanaveden avulla. Niin että saa käden lämpöiseksi. Meillä on toiminut hyvin se, että lämmitämme ensin veden vedenkeittimellä, joka ei kestä kauaa. Sit vesi semmoseen kuppiin mihin mahtuu sisälle pullo. Ja pullo maitoineen sinne vesihauteeseen. Ollaan tehty näin sekä pumpatun että korvikkeen kera. Korviketta voisi kuulemma mikrossakin lämmittää, mutta olen kanssa kuullut ettei kannata + meidän mikro kun vähän epätarkka, niin välillä kuumentaa liikaa sitä maitoa, jollon en uskaltaisi antaa.

No.. tää kone pätkäs mun tekstin!

Ilmeisesti kun omaa maitoa lämmittää mikrossa niin siinä tapahtuu joku muutos ja tuhoaa jotain hyviä ainesosia siitä. Näin minulle on kerrottu. Korvikkeessa ei samaa ongelmaa kun ei ole niin herkkä, kun tommonen teollinen tuote, mutta senkin ylikuumenemista pitäisi välttää. Sinänsä kai ei pumpatunmaidon lämmittämisessä mikrossa ole vaaraa.. mut siis pilaa sitä laatua :)

Mites teillämuilla tuon kovikkeen antaminen. Ootteko hörppyyttäneet vai ihan pullosta? Meillä jo synnärillä lykättiin pullo pojan suuhun, eikä edes puhuttu hörppyytämisestä :-/ Se on varmasti osiltaan vaikuttanut tähän meidän imetysongelmaan, kun poika lutkuttaa tisua sen verran tehottomasti.. no tietty kun saa pullosta ja sit kun joudutaan käyttään rintakumia mun oman suihkuisuuden takia niin hän on tottunut saamaan maidon helpomman kautta. Nyt mietityttää että saankohan ollenkaan enää häntä totutettua syömään ilman kumia? Kun pientä "nännihämmennystä ilmassa". Kai sitä pitää vaan yrittää ja yrittää ilman. Imuote kun ei oo sit poitsulla kai enää ihan kunnossa.. Oiskos hyviä vinkkejä mitä tekis? Toisaalta js poika kasvaa vähän niin luulisi tuon imun hänellä tehostuvan, vielä kun on aika pieni poika.. :)

Mulla ei alussa kanssa tullut pumppaamisesta oikein mitään, mutta kun rentouduin ja löysin hyvän tahdin niin on onnistunut. Mulla vielä semmonen aika surkea käsikäyttöinen superperusmalli.. oon kyllä ajatellut ostaa paremman käsikäyttöisen, tai sit ihan sähkö. Mutta nuo sähkökäyttöiset on niin kalliita!

Tuo ergoreppu muuten näyttää tosi kivalta! Varmasti rahansa arvoinen juttu. Saa mukavasti tavaroitakin mukaan :)

Jaahas.. täällä taas kitistään.. ilmaa :) Pitänee mennä!

Moikka pitkästä aikaa!

Tää mamma on niin arjen pyörteissä, etten ole sen sairaalasta pääsypäivän jälkeen edes avannut tietokonetta, ennenkuin nyt. Täällä menee kaikki hyvin, tyttönen heräilee päivästä/yöstä riippuen kahden-viiden tunnin välein syömään ja joinain päivinä hän jo seurustelee useita tunteja putkeen! Esikoinen on maailman paras isosisko, ei vielä yhtään mustasukkainen, vaan haluaa hoitaa, halia ja pusia vauvaa :) Tosin meillä on keskitytty ihan täysillä siihen, että ei huomioida vauvaa enempää (itse asiassa roimasti vähemmän) kuin esikoista. Varmasti mustasukkaisuutta tulee vielä myöhemmin, mutta nyt alkuun on ihanaa kun ei tarvitse koko ajan jotain katastrofia pelätä.

Minä olen käynyt lenkkeilemässä lähes joka päivä esikoisen kanssa (puolen tunnin lenkkejä vain) siitä lähtien, kun vauva oli 5vrk. Yritän ulkoilemalla ehkäistä omaa väsymistä, ja eka viikko menikin loistavasti - mieli ja kroppa oli virkeät, paino alkoi tippua mukavasti ja oli oikein supermamma olo. Mutta viime viikon alusta asti on ollut kaamea väsymys ja selkään/hartioihin sattuu koko ajan. Syömisetkin on nyt viikon ajan ollut mulla aika herkkupainotteisia (siis syön "mielennälkään") ja paino nousi viime viikon aikana 3.5kg!!!! Nyt ei olekaan enää mitenkään supermamma olo ja ajatuskin siitä että mies lähtee töihin tän viikon torstaina masentaa.

Tosiaan tuntuu että aika on tosi kortilla siitä huolimatta, että mies on ollut isyyslomalla viimeiset kolme viikkoa - mitenkähän sitä ehtii edes vessassa käymään sitten kun mies on taas töissä...?

Tuosta maidon pumppailusta: mä en saanut pumpattua maitoa esikoisen aikaan, mutta nyt onnistuu (siis samalla ainun pumpulla) ja ajattelen, että se johtuu varmaan siitä, että itsellä on jotenkin rennompi ote hommaan kuin silloin pari vuotta sitten. Nyt tietää ja luottaa siihen, että oma maito riittää ja imetys onnistuu. Eikä myöskään pelkää sitä kipua, mikä täysistä rinnoista pumpatessa tulee. Eli täällä täysimetetään ja pumppaillaan ylimääräiset jääkaappiin (ja laitetaan se myöhemmin pakkaseen, jos ei tule käytettyä vuorokauden kuluessa). Olen tuohon pumppaamiseen päätynyt esim. jos olen ollut lähdössä kauppaan tai ulkoilemaan ja rinnat on jäänyt täyden tuntuisiksi vielä imetyksen jälkeen. Mies on sitten syöttänyt tuttipullosta sitä maitoa vauvalle, jos hän on herännyt minun ulkoilun aikana. Meillä maito lämmitetään vesihauteessa tai jos on oikein kiire (eli vauva itkee pää punaisena), niin syntisesti on lämmitetty maito juoksevan kuuman veden alla.

Nyt esikoinen heräsi päiväunilta, pakko rientää!

ps: meillä on pari nimeä ehdolla vauvalle, mutta toistaiseksi kumpikaan niistä ei tunnu ihan oikeilta. Ristiäispäivämäärää ei ole mietitty eikä kummejakaan - tai no, kahta on pyydetty ja molemmat harkitsevat asiaa. Kolmas kummi on jo mielessä muttei olla vielä kysytty... eli hyvällä mallilla, heh...

Huima ja tyttönen 20vrk

Mäkin vasta nyt hokasin, että keskustelu oli siirtyny tänne vauvaosastolle:)

Suosittelen kyllä lämpimästi tota rintareppua. Meillä ei olis tullu yhtään mitään vaikka ristiäisjärjestelyistä, ellei reppua olisi ollut. Meillä kun poika ei viihdy hetkeäkään yksin. Aina pitää olla sylissä, muuten tulee itku. Eli ennen ristiäisiä sain imuroitua, tehtyä ruokaa jne. ja poika oli sillä aikaa repussa. Myös meikkaus ja hiusten laittaminen kävi ristiäispäivänä kätevästi poika repussa. Meillä on itseasiassa kaksikin reppua, toinen miehellä (BabyBjörn Active) ja mulla se perusmalli. Itse ostin tuon perusmallin 5 eurolla huutiksesta, eli ei ollu paha satsaus ja on ollu ihan korvaamaton! On meillä kantoliinakin, mutta en ole osannut sitä käyttää. Tuo perusmalli on hyvä vastasyntyneelle, mutta kun poika vähän kasvaa niin varmaan alan käyttää tota Active-mallia, koska se on selälle parempi. Tuossa perusmallissa ei kovin painavaa vauvaa jaksa kanniskella.

Mä oon antanu korvikkeen ihan pullosta. Tosin vauva on jo 7 viikkoa, eli imutekniikka jo hallussa. Vauva sai lisämaitoa sairaalassa sekä pullosta että hörpyttämällä. En oo antanu korviketta kun kaks kertaa, eli viime perjantaina kun olin työkavereitten kanssa syömässä ja mies hoiti vauvaa. Mies antoi siis sillä välin korviketta. Mä kun en saa lypsettyä käsin enkä pumpulla, niin sen takia tuo korvike on ollut käytössä. Muuten vauva on täysimetyksessä. Tänään me lähtiin kauppaan 6 kilsan päähän ja olin ihan varma, että vauvalle tulee matkalla nälkä joten lämmitin perjantailta jäänyttä korviketta mukaan. Ja kaupassa sitten alkoikin kauhea huuto. Annoin sitten pullosta maitoa ja maailma oli taas pelastettu:) Meidän poika syö tosi usein nykyään, 1-2 tunnin välein.. sen takia on inhottava lähteä mihinkään kauppaankaan, kun en halua siellä ihmisten ilmoilla imettää. Ja matka kestää kuitenkin sen aikaa, että pojalle tulee nälkä ja hän alkaa huutaa.

Meille sanottiin perhevalmennuksessa, ettei äidinmaitoa saa lämmittää mikrossa. Tuhoaa jotain.. en muista mitä.. ei kai siitä vaaraakaan ole, mutta parempilaatuista maitoa saa, kun lämmittää sen vesihauteessa. Tuo Ullan mainitsema konsti onkin tosi hyvä, eli lämmittää ensin veden kiuhuvaksi vedenkeittimellä, sitten kaataa sen johonkin kattilaan tms. ja pullo veteen. Lämpenee tosi nopeasti. Korvikkeen sitävastoin saa lämmittää mikrossakin.

Meillä poika kakkaa tosi paljon, ainakin 6 kertaa päivässä. Jatkuvasti saa olla pyllyä pesemässä, onneksi iho on kuitenkin pysynyt hyvänä.

Simba ja poika 7 viikkoa (niin meillähän poika synty etuaikaisena jo joulukuussa, mutta jos vaan sallitte niin pysyn täällä tammivauvoissa, kivempi kirjotella tänne kun on tuttua porukkaa)

Lämmitän itse maidon kuuman veden alla tai oikeastaan sulatan maidon siinä ja sitten pulloon ja jatkan lämmitystä kuuman veden alla.KOrvikkeen lämmitän mikrossa,mutta sitä ei onneksi tarvitse antaa ja noikin on olleet hätätapauksia kun sitä ollaan annettu.

Suosittelen Ergoa! meillä oli tytöllä se ja hitto kun meninkin myymään liinan ja ergon pois, silloin ajattelin että toista ei ainakaan viiteen vuoteen ole tulossa. Nyt pitäisi itse saada hommattua kantoliinan ja tuon Ergon ajattelin myös ostaa.

Pikku-siskoni tuli meille ja nyt aletaan viihdyttämään lapsia...=)

Jumbis

Heissulivei!
Täällä siis kahtena kappaleena ja kotona vihdoin.. En oo ehtinyt nyt valitettavasti tässä lukemaan teiän viestejä mutta laitanpa nyt jotain tuosta synnytyksestä ja paneudun keskusteluun myöhemmin...

Eli ei ollut mikään helpoin reissu meillä ja nyt jälkeenpäin kun muistelee, tulee itku silmään. Eli supistukset alkoi 5.2. tiistaina klo 1.30 säännöllisinä välittömästi, noin 6min välein. Klo 6.30 soitin Haikaranpesään ja käskivät sinne koska multa tuli veristä vuotoa. Klo 7.30-> Haikaranpesässä ja olin 1cm auki... Sain petidiiniä joka hiljensi supistusten vauhtia ja klo 12.00 kätilö meinas että ellei mitään tapahdu nii klo 15 kotiin. No supistukset alkoi tautisen voimakkaana petidiinin vaikutuksen lakattua ja ei lähdetty kotiin vaan synnytyssaliin.

Klo 17.30 sain epiduraalin ja oli 5cm auki. Koko ajan kaikki näytti menneen putkeen, kätilö tosin mainitsi että vauvan sydänäänet supistuksen jälkeen ei kunnolla nouse... Noh klo 19.00 olin 6cm auki ja lääkäri tutki vauvaa ja kone huusi hälytyksen ja lääkäri sanoi että 20min päästä teillä on lapsi. Mä olin ihan shokissa kun en osannut varautua. Itkua tuli mutta onneks oli mies mukana koko ajan. Mut kiidätettiin saliin ja puudutettiin eli olin hereillä leikkauksen ajan. PElotti ihan hitosti ja tunsin mitä mahassa tapahtu mutta kipua en tietty tuntenut... Klo 19.31 lääkäri nosti vauvan sermin yli ja sanoi että tyttö tuli. Olin niiiin helpottunut kun kuulin rääkäsyn mutta sen jälkeen vauva kiidätettiin lapsiosastolle ja sen enempää en sinä iltana häntä nähnyt..

Seuraavana päivänä kun jalkani taas toimi, mentiin kattoo pikkuista. Lisähappea ei enää tarvittu mutta sokeri ja natrium-taso oli liian alhaiset joten hän oli vielä seuraavan yön lastenosastolla. Olo oli jokseenkin orpo kunnes sitten torstai-iltana saatiin hänet osastolle. Eilen kotiuduimme ja maitoa on alkanut tulemaan. Imetys ei ole ollut helppoa koska pupua on ruokittu alkujaan pullosta. Yritän vieroittaa pupua lisämaidosta mutta aloittelijan epävarmuus ei paljoo auta :) Eikä se,että en ole saanut pupua esim. heti alusta ihokontaktiin..

Myöhemmin kun mietittiin miehen kanssa niin ollaan hirveen onnekkaita että ollaan kaikki kolme hengissä. Tollaset asiat kyllä säikäyttää toden teolla mutta nyt menee ehkä jo hitusen paremmin..

Nuppu + pupu

ps. superonnittelut myös muille vauvautuneille :) Op, oltiinko me samaan aikaan haikaranpesässä? Me oltiin osastolla 5 huoneessa 2 :)

Oltiin tänään shoppailemassa, mä ostin kaks imetys t-paitaa ja pari "tavallista" paitaa.. (päätin ostaa kaks tosi erikoista paitaa, sellasia mitkä miellytti silmää mutten yleensä ois ostanut). Ihanaa oli saada itelle jotain!! =)

Mä yritin kanssa eilen pumpata pitkästä aikaa ja sain aikaan 10 ml kummastakin rinnasta.. Eri kerroilla siis. Pumppasin sen jälkeen kun jätkä oli syönyt, eli tästä voipi varmaan päätellä että tissi tulee tyhjäksi! Meillä on riittänyt yhden rinnan imetys kerrallaan, ja oon yleensä vielä samasta rinnasta imettänyt jos poika vaatii ruokaa 2 h sisään edellisestä kerrasta. Mulle sanottiin sairaalasta, että rintamaidon saa kuumentaa vain vesihauteessa ja korvikkeen voi lämmittää sitten joko hauteessa tai mikrossa.

On muuten pojalle tullut painoa, tuntuu kantaessa paljon raskaammalta ja mies katto tänään meidän kotivaa'alla että painoa ois nyt 3,4 kg. Katotaan perjantaina mitä lukemia neuvolassa näyttää! Uskallettiin ostaa kuitenkin tänään pojalle nimiäisvaatteet vielä 50 cm kokoiset..

Joo, kiitos Catriina linkistä, tota Ergoa vois kyllä harkita.. On kummiskin rintareppu vielä hommaamatta!

Eiköhän me Simba@ saada vielä täällä kirjoitella vaikka ollaankin joulukuussa synnyttäneitä.. En mä ainakaan oo ujostellut! =)

Nintsu + pieni mies 1,5 kk

Voi, Nupun juttu oli tullut just tossa välissä... Rankka on ollut teidän reissu, onneksi kaikki on nyt hyvin!! On varmasti kamalaa kun ei saa vauvaa vierelleen ensimmäisenä yönä.. Voi että! Kiitos tarinasta! Paljon onnea vielä kerran sulle ja sun miehelle prinsessasta!! =)

nuppu, kyllähän oltiinkin samaan aikaan osastolla, me oltiin siinä viereisessä huoneessa nro 3! me lähdettiin kotiin sillon keskiviikkona iltapäivällä, joten ei taidettu törmätä (tumma tukka etuhiuksilla ja rillit+kaunis vaaleanpunainen sairaalamekko)? aika hassua kuitenkin, et ollaan siellä oltu seinän takana toisistamme :) saatiin muuten ammeellinen synnytyshuone..mut ei todellakaan tullu mieleen käyttää sitä niissä tuskissa. se olis voinu olla ihan hyvä alkuvaiheessa avautumista. mutta onnea teille, onneksi kaikki meni kuitenkin lopulta hyvin.

Kävin juuri meidän spacessa katsomassa teidän laittamia vauvakuvia. IHANIA!!! (Meidänkin vauvasta on nyt vihdoin kuvia.)

Maidon lämmittämisestä...meillä mies lämmittää ihan vaan hanan alla kuumassa vedessä. Itse olen syöttänyt pullosta vain pari kertaa, normaalisti aina imetän.

Nuppu, onneks olkoon! Meidänkin vauva vietiin vauvaosastolle tarkkailuun enkä saanut vauvaa heti rinnalle. Oli aika outo olo ekana yönä kun tiesi että oma vauva on toisella puolella sairaalaa. Mua jännitti etukäteen miten kaikki menee kun munkaan vauva ei päässyt heti alussa ihokontaktiin (ja häntä ruokittiin pullosta ekat 12 tuntia) joten kuvittelen ymmärtäväni sun tilanteen. Onneks teillä on kaikki nyt hyvin!!

Onko teidän miehet hyvin mukana vauvanhoidossa? Mä oon tosi onnellinen kun mun mies hoitaa vauvaa ehkä jopa tottuneemmin kuin minä (hän ei pelkää että vauva "menee rikki" kun mä taas oon ehkä liian varovainen).

Onko kenenkään vauvalle tullut allergisia reaktioita? Mä söin jotain outoa mikä ei sopinut vauvalle, koska hänelle tuli naamaan punaisia näppylöitä ja ilmeisesti mahaan sattui pari päivää. Katsoin just netistä mahdollisia allergisoivia aineita ja aion lopettaa sitrushedelmien ja mausteisten ruokien syömisen vähäks aikaa jos se auttais. Katsotteko tarkkaan mitä syötte vai oletteko voineet syödä mitä vaan?

Yhteistyössä