~*~ Tammikuun Vauvat 2012 marraskuussa ~*~

Mima73:hug:
Oikein paljon jaksamisia sinulle. Täältä löytyy myös yksi, joka tekee lähes kaiken lapsiin ja kotiin liittyvän yksin. Mies hoitaa sen rahavirran. Työpäivän pituudet vaihtelee, mutta eipä sitä apua juurikaan saa, vaikka olisi niitä töitä vähemmän. Miehen vapaa aika menee usein siinä ruudun edessä. Välillä tuntee itsensä tosiaankin niin väsyneeksi ettei jaksaisi muuta kuin itkeä. Illalla kun saa tenavat nukkumaan, kaadun itsekin peiton alle. Yöt menee vaihtelevasti. Lähes joka yö pienimmäinen herättää useita kertoja. Aamulla aikaisin ylös kun lapset herää ja lähtee kouluun. Onhan tämä suoraan sanottuna raskasta. Päälle kun lisätään vielä ripaus muita huolia. Mutta lapset kasvavat nopeasti, eikä tässä kaikessa olisikaan mitään järkeä ilman ihania mukuloita. Onneksi on myös niitä hyviä hetkiä. Kun äiti on väsynyt, voi joku lapsista ottaa kaulasta kiinni ja pussata poskelle. Silloin taas jaksaa paremmin. Koita Mima jaksaa ja löytää niitä hyviä pieniä asioita jokapäiväisestä elämästä. Kyllä se elämä helpottaa. Eikä tulevaa kannata murehtia, eletään hetki kerrallaan =)

-Amalia- ja Muru 30+2
 
Kiitos Amalia,just tota tukea tarvitsin.Neuvolassa kun ei uskalla paljon omista ongelmista puhua kokemuksella tiedän että heti tyrkyttävät masennuslääkkeitä ja sehän on vasta aivan viimeinen keino.Mies sattui just soittamaan kun itkin ja tuli käymään kun luuli mun olevan sairas kun ääni oli tukkonen.En halunnut sanoa puhelimessa että oli paha mieli.Ihanaa oli käydä rauhassa suihkussa ja mies hoiti kuopuksen iltapuuron syöttämisen.Mulle ylellisyyttä,vessassakin joutuu nimittäin käymään ovi auki.Esikoinen tuli myös silittämään kättä kun äidillä oli paha mieli.Mutta enemmän toi esikoinen väsyttää,yhtenään satuttamassa pientä,toissapäivänä potkas kuopusta kun pieni yritti ottaa lelun häneltä,lisäksi tönimistä ynnä muuta.Helppo on toista kiusata kun kävely vielä aika horjuvaa.Olen yrittänyt vaikka mitä ja selittänyt ettei toinen tahallaan hänen leikkejä sotke mutta...Luulis että kohta 5vuotias jo vähän ymmärtäisi.Senkin takia yrittäis opettaa siskoa veljensä kanssa leikkimään kun kohta vauva vaatii huomiota ja esimerkiksi imetysaikana ei pysty noita kahta haukkana valvomaan.Minkä ikäsiä lapsia Amalia sinulla on?

Kiva että Amazing Race taas jatkuu,yritän jaksaa sen katsoa ja sitten nukkumaan.Meillä ollut muutamana yönä taas levotonta en tiedä voiko reilu 1vuotias nähdä jo pahoja unia vai miksi herää yöllä itkemään.Hammas vasta puhjennut joten ei se ainakaan syynä.Mies lähti yötöihin mutta sanoi olevansa huomenna kotona,herää kuitenkin myöhään mutta lupas tehdä ruuan.Harmi että mun täytyy aina saada itkukohtaus ennenkuin toinen ymmärtää että mäkin tartten tukea.
Öitä kaikille ja toivottavasti saadaan kaikki nukuttua vaikka omat olot ei välttämättä hyvät ja vaikka lapset välillä valvottaa.Minulla myös lonkat puutuu yöllä pahasti ja vaikea löytää hyvä nukkuma-asento tän jättimahan kanssa.
mima73 huomenna32+0
 
Mima73. On niin tutun kuuloista. Meillä nuorin täyttää pian kaksi. vanhemmat lapset ovat just kuusi täyttänyt ja seitsemän vanhat pojat. Poikien kanssa hermot tahtoo välillä kiristyä. Joutuvat jakamaan huoneen, ja aika paljon riitelevät. Onneksi eivät ole nuorimmaiselle ilkeitä. Sama juttu on täälläkin, ei edes vessarauhaa, ellei ota pienimmäistä mukaan. Omaa aikaa ei ole ollenkaan, ellei lasketa sitä tuntia illalla minkä jaksaa valvoa kun saa lapset nukkumaan. Meillä ei kyllä auta itkukohtaukset, päin vastoin. Jos väsyneenä itku tulee, häipyy mies silloin usein muihin hommiin. Nytkin jäin laittamaan lapsia nukkumaan, kun mies lähti kavereidensa luo.
Painajaisista, meillä tyttö herännyt muutamana yönä kovaan itkuun. Enkä kyllä muuta keksi kun pahan unen. Kyllä varmaan pienetkin lapset voivat nähdä pahoja unia. Tuleehan ihan telkkaristakin monenlaista, mitä itse ei osaa pitää pelottavana, mutta pikkuinen voi sen kokea eri lailla.
Ja omasta nukkumisesta vielä. Parina yönä olen herännyt selälläni, ja hitsi kun tuntuu niinkuin sisuskalut olisivat ihan lytyssä. Yleensä vain vasemmalla kyljellä pystyy nykkumaan, ja siinäkin puutuu. Heh, onneksi ollaan jo loppusuoralla :)

No mutta nyt peitonalle kirjan kanssa, ja pian unten maille. Että jaksaa taas aamulla..
 
Huomenta. Kovasti jaksamista sekä mimalle että amalialle. Olisiko mitään mahdollisuutta saada apuja välillä vaikka isovanhemmilta tai sisaruksilta? Tai jos eivät ole lähellä niin että se olisi mahdollista, niin välillä jotain ulkopuolista apua vaikka? Kuitenkin olisi tosi tärkeää ihan jokaisen kannalta, että te voisitte välillä levätä ja olotila olisi hyvä ja jaksava. Eihän kukaan jaksa ympäri vuorokauden tehdä töitä ja olla muiden käytettävissä. Toivottavasti jotenkin saatte apuja ja mieskin ymmärtäisi asian tärkeyden ja merkityksen.

Täällä on vietetty omaa vkonloppua koiralauman kanssa. Sataa, sataa ropisee joten aina saa käydä pesemässä koirantassuja ulkona olemisen jälkeen, mikä tuntuu kyllä aikas inhottavalta masusta, kun kyykkiminen ei tunnu hyvältä. Mutta voiton puolella ollaan, ihan kivaa on ollut olla vähän itsekseenkin ja tänään iltapäivän/illan puolella tulee mies kotiin ja koiratkin taitaa kiittää :). Ne kun pääsevät sitten reippaalle lenkille, mitä ei enää mun kanssa saa.

Meillä mies osallistuu aika tasapuolisesti kotitöihin ja koirat on tällä hetkellä enemmän sen vastuulla ihan sattuneesta syystä.

Kävin illalla leffassa ja täytyy todeta, että ei enää ehkä kovin fiksua lähteä ysiltä leffaan. Se loppui yhdeltätoista ja viimeisen tunnin torkahtelin :whistle:. Penkit tuntui epämukavilta ja siellä oli liian kuuma. Jotenka jos vielä käyn leffassa, niin aikaisemmat näytökset on ihan must ja tää sisäinen lämpöpatteri on tehnyt niin kuumaveriseksi, että t-paita päällä katsomaan.... normaalisti palelen tosi herkästi.

Mukavaa sunnuntaita kaikille!
KP rv 29+5
 
Oi leffassa käymisesta tuli mieleen että ootan kuin kuuta nousevaa että pääsen kattomaan sen uuden Twilightin!!!!!

Hengessä olen mukana niitten elämässä joilla valvotaan ja yksin saa huushollia pyörittää. Saan olla kiitollinen (ja olenkin!) siitä että miehellä on päivätyö eli tulee kotiin viimeistään viideltä ja hoitaa kyllä lapset vaikka siitä viidestä unille asti jos minä en jaksa/halua/viitsi/kehtaa ja siinä sivussa vielä tekee ruuan minullekin ja siivoaa vielä auttavasti jälkensä. Minähän se pääsääntöisesti olen joka tän kämpän pystyssä pitää mutta mun ei olis pakko muuta kuin olla ja hoidella lapset jos siltä tuntuu, mies tekee kyllä ihan kaiken mitä minä en jaksa päivän aikana tehdä.

Täällä meni yö taas mitenkuten, oli kuuma ja vessassa piti käydä ja sit ei vaan löytynyt asentoa jossa lonkkiin tai selkään ei olisi koskenut. Ärsyttävää herätä kipuun puolen tunnin välein ja kipuilla sitä että saa asennon vaihdettua ja odotella unta ja kun unenpäästä saa kiinni niin sit taas puolen tunnin jälkeen sama rumba. Ensi yöksi taidan ottaa taas gramman Panadolia.

Huomenna olisi tasan 2kk laskettuun aikaan, tosin enpä usko että ensi vuoden puolelle asti päästään.

Rapsu rv 31+1
 
mima Täällä myös yksi "kotiorja", eli kaikki kodinhoidolliset asiat, kaupassa käynnit, koiran huolehtiminen ja lapsesta huolehtiminen, yöheräilyineen kuuluu 99% minulle, välillä tuntuu että on niin loppu et haluis vaan ryömiä johonkin koloseen ja nukkua, mut ei auta kun jatkaa.. Onneks tuo meidän junnu myös säännöllisesti terrorisoi miestä, joten saan näin hetken hengähtää..Vähän kauhulla odotan arkea kahden kanssa, miten selviän kaikista yöheräilyistä jne..mut kai se siitä sit lutviutuu..

Koittakaan jaksaa! :)

Sannuli Tulehan heti sitten kertomaan kuulumisia, jotka toivottavasti on hyviä! :)

Me ollaan oltu viikonloppu reissussa enkä oikein meinaa taas olla jutuissa mukana.. :D Mut täytyy tuossa viikon mittaan lueskella teidän kuulumisia..

Kamalasti tsemppiä vaivoista kärsiville ja leppoisaa sunnuntai iltaa kaikille! :) :flower:

Maira ja erittäin riehakas pimpula 29+5
 
mima73 ja -Amalia- jaksamisia kovin sinnekin!
Mulla ei sinäänsä nyt oon kauhean rankkaa, mutta lähinnä nuo hormoonit heittelee tuota mielialaa miten sattuu, aamulla meinasi töissä päästä itku, kun huomasin, että tietokone ei ollutkaan sammunut perjantaina ja jouduin ensin sammuttamaan sen ja sitten käynnistämään uudestaan, eli todella pikkuasioita!

Meillä mies on ihan kiitettävästi mukana lastenhoidossa, mutta mulle jää kyllä siivous 99% ruokaa mies tekee, mutta jättää keittiön aina siivoamatta jne.

Viikonloppuna jotenkin kypsyin ihan täysin koiraan, mä en vaan jaksa!! Kun mä en olis koko hurttaa ees ottanut, jos olisin tiennyt, että meille vielä vauva tulee ja kun muutenkin on hermot ja välillä jaksaminen kovilla niin tuo rakki ei kyllä auta asiaa yhtään!! Viikonloppuna päätin piiiitkästä aikaa siivota kunnolla (noh, sen verran kun pystyy, kun on remonttia kesken niin paikatkin on sen mukaiset) ja päätin pestä lattiat kunnolla, kun tuntuu et tuon kuopukset vaatteet on aina ihan mustat kun sen vain laskeekin lattialle (konttaava lapsi siis) ensin lakaisin, sitten imuroin ja lopuksi pesin lattiat ja aattelin, et kyllä se nyt on hyvä. Koiran laitoin ulos, ettei pyörisi jaloissa, tamppasin matot ja piti nekin höyrypestä, mut sit loppu jaksaminen (jos vaikka tänään jaksais ne pestä) noh, aamulla taas katselin lattioita niin joka paikka oli aivan täynnä koiran karvaa, tuntui ettei meillä olisi koskaan siivottukaan! Noh, ostin sitten kaupasta sellasen monitoimimopin ja siinä tuli mukana ne tomuliinat, imuroin taas lattiat ja vedin ne sen jälkeen sillä ja se koko liina oli aivan musta :( et ei oo ihme, että muksunkin vaatteet on mustat!! Kyllä noi lapsetkin ramppaa sisällä kengät jalassa (kun siitäkään ei oo sanottu kun miljardi kertaa, että sisällä EI kävellä kengät jalassa) mutta se rakki suurimman osan tuosta liasta (ja siitä v*tun karvasta) aiheuttaa.
Yöllä heräsin siihen, että se p*ska oksentaa valkoiselle karvamatolle :( :( :( kun haluaisi, että kotona olis edes joskus siistiä niin tuon koiran kanssa se on ihan mahdotonta, muutenkin mä oon niin kypsä siihen, että se on ihan selkeästi jo vaikuttanut väleihin ja koko koira välttelee mua kuin ruttoa. Kivaa....

Sannulin kuulumisia odotellessa! Toivottavasti kaikki on kunnossa!!!

tatomira 32+1
 
tatomira - minä täällä koiraihmisenä lueskelin edellistä viestiä (mulla niitä on neljä ja kyllä karvaa ja kuraa tulee sen mukaisesti...) ja mietin, että eikö olisi parempi, että koira saisi sellaisen kodin, jossa se ei ole rasite vaan rakastettu perheenjäsen? Se on kuitenkin myös elävä olento, joka tuntee ja aistii hyvin tarkasti ympäristöään ja tuo välttelykin kertoo, että ei sillä(kään) ole hyvä olla. Näin sekä sinun että koiran elämänlaatu parantuisi.

Faktahan on, että koirista tulee kuraa ja karvaa - siihen täytyy asennoitua kun koiran hankkii. Mutta jos huomaa, että rahkeet ei riitä niin minusta on myös hyvä vaihtoehto että pystyy antamaan myös koiralle mahdollisuuden sellaiseen kotiin, jossa sillä olisi ehkä parempi olla.
 
  • Tykkää
Reactions: Minksu
Ultrassa olisi käytynä. Kohdunsuuta on "normaali tilassa" 3,5cm, mutta pienestäkin paineesta lyhenee huolestuttavaan 2,3cm:iin. Kohdunsuu on sormelle auki. Sain ensimmäisen vauvan keuhkoja kypsyttävän piikin ja huomenna aamulla meen hakemaan toisen (varaudutaan siis pahimpaan). Kahden viikon päästä taas ultraan. Mitään ei saa nostaa eikä muutenkaan itseään rasittaa. Mahdollisimman paljon lepoa. Lääkäri totesi että tilanne ei kovin hyvältä näytä ja että ei tiedä onko siitä levostakaan hyötyä :( Vauva syntyy kun on syntyäkseen..huoh...No, vauva muuten voi hyvin. Painoa oli pienellä 1309g :)

Sannuli 29+4
 
katapultti joo, koiraihminen itsekin olen (ollut) ennen tuota meillä oli miehen kanssa 10 koirallista vuotta ja yhdessä välissä noita hurttia oli 2kpl yhtäaikaa, joten joo, tiedän, että niistä tulee kuraa ja sotkua ja karvaa.

Tiedän, et meillä on koiran kanssa nyt suuria ongelmia toimeentulon kanssa, miehen kanssa hurttimus onneksi on väleissä, kuten koko muunkin perheen mut mulla ja sillä on kommunikointivaikeuksia. Yritän kovasti tsempata itseäni just et saatais välit paranemaan, mut jotenkin nyt on pinna niin tiukilla, tosin suurin syy siihen on puhtaasti tämä raskaus!
uutta kotia olen miettinyt, mutta todennut, että se ei ole vaihtoehto. Tuo koira on vuoden ikäinen ja on jo kodinvaihtajana meille tullut, ei siis ole mikään ongelmakoira vaan aivan ihana, kiltti ja lempä ja aivan täydellinen lapsiperheen koira, mutta kiertolaiseksi en sitä laita. Tiedän kuitenkin, että kun tämä muksu ulkoistuu niin mun pinnakin pidentyy ja ostin tänään sitten taas uuden rätin tuohon lattiaongelmaan :D Ja kun tiedän senkin, että 1v hurtat osaa koetella hermoja niin osahan menee sen pelleilystä puhtaasti senkin piikkiin, hyvä tuosta vielä tulee ja eiköhän me saada sen kanssa välitkin selviksi jossain vaiheessa.

Sannuli voih! Noh, toivotaan että vauva nyt kuitenkin pysyy yksiössään ainakin pari-kolme viikkoa!! Et pääsette sinne seuraavaan ultraan. Onneksi viikkoja on kuitenkin jo noinkin paljon ja hyvässä hoidossa olette kuitenkin :)
 
  • Tykkää
Reactions: Minksu
Sannuli88 Suuren suuri myötätuntohali :hug: Järjsetyykö sinulle helposti nyt lepoa ja rentoutusta?

Ensikertalaisena kysyn, että mikä on kohdunkaulan mitta aluksi ja mikä sen kuuluisi olla suurin piirtein näillä viikoilla mitä meillä kaikilla nyt on?
 
Viimeksi muokattu:
Ninnatar mulla ainakin se on 3cm, se nyt vaihtelee ihan naisesta riippuen, mut löytyy sultakin neuvolakortista lääkärineuvolan yhteydessä (tai ainakin pitäisi löytyä)

Näillä viikoilla sen kait on jotain 2,5-3cm, mulla oli tokassa raskaudessa rv 28 se lyhentynyt tuosta kolmesta sentistä 2 senttiin, mut oli kiinteä ja kiinni niin ei sillä ollut väliä
 
Sannulille :hug: ! Onneksi sait nyt kortisonit pikkuisen keuhkoja vahvistamaan ja onhan tuo kohdunkaulan pituus vielä ihan ok. =) Toivotaan, että lepo auttaa. Vaikka ihan hyvät viikothan nyt onkin, ainakin lastentehon näkökulmasta, mutta silti toivotaan vielä montaa lisäviikkoa teille sisäkkäin. :)

Kohdunkaulan pituudesta olen itse saanut sellaisen informaation, että kaikki yli 2,5cm on normaali pituus. Sen alle jäävät mitat ovat riski ennenaikaiseen synnytykseen, mutta toki (kuten tatomirakin kommentoi) siihen liittyy myös se, pehmeneekö kohdunkaula samalla. Vaarallisinta on tilanne, että sisäsuu lähtee aukeamaan salakavalasti, sillä sitähän ei normaalissa sisätutkimuksessa voi huomata.

Mulla tuli taas eilen jotain ruskeeta tavaraa tuolta alapäästä. Supistelikin ihan nasevasti ja alakertaa särki aika hurjasti. Nyt on taas rauhoittunut. Jotenkin itseä huojentaisi hirveästi, että joku viitsisi alakerran tilanteen tarkistaa, mutta eipä täällä mihinkään lääkäriin tällaisin "oirein" pääse ja yksityisille olen syytänyt rahaa jo ihan tarpeeksi oman mielenrauhani takia. :D Eipä auta kuin odotella ja toivoa, että pysyisi ainakin muutaman viikon vielä kasassa...

Sormet syyhyää taas neulomisten kimppuun, kun saa rauhassa tehdä lasten päiväuniajan. Ainoa murheeni on, että dvd-soitin sanoi sopimuksensa irti enkä voi nyt samalla katsoa suosikkisarjaani. Ostin nimittäin erään sarjan koko tuotannon boksina lähinnä imetysaikoja ajatellen ja näköjään tuo soitinkin on sitä mieltä, että katsellaan niitä ehkä sitten joskus ensi vuonna. :headwall:


NS 31+3
 
Kiitos tytöt tuesta! :)

Ninnatar No lepoa on periaatteessa pakko järjestyä (vaikkain aika hankalaa on kun taloudessa on 1,5v. tyttö :D ). Mies hoitakoon imuroinnit sun muut ;)

Mullakin oli käsikopelolla kokeiltuna kohdunkaula lyhentynyt 3cm siihen 2cm:iin neuvolalääkärin luona, mutta tuo kädellä kokeiltuna on aina vaan "sinnepäin" tulos, joten sen takia ultrattiin. Eihän noissa mun kohdunkaulan mitoissa olisi mitään ihmeellistä jos esikoinen olisi täysiaikainen ja jos ei kohdunsuu olisi hirveästi pehmentynyt ja ei olisi jo auki. Kun on ennenaikainen synnytys taustalla niin vakava uusi ennenaikaisuuden merkki on kai tuo jos kohdunkaula on näillä viikoilla 2,5cm tai alle : /
 
Mima73: lle ja muillekin samassa tilanteessa oleville voimia arkeen! sekä sannuli88lle jaksamista tuohon rankkaan tilanteeseen ku saa koko ajan pelätä et millon se syntyy... toivottavasti menis kuitenki vielä muutama viikko eteenpäin! :)

Neljän suora: Mullakin tuli viime raskaudessa loppuvaiheessa (ehkä noin kk ajan ennen synnytystä) semmosta ruskeaa limaa alapäästä, mut mulle sanottii et se on limatulppaa kohdunkaulalta/suulta. eikä sen kummempaa.. mut mua ei kyllä supistellut yhtää eikä mitää muutakaa ongelmaa sen vuodon seurauksena ilmennyt.

Ja tatomiralle piti kommentoida sen verran et täällä kans yks jolla hormoonit heittää mielialaa laidasta laitaan... ja kaikista eniten ärsyttää just se ku talo ei pysy hetkeekään siistinä ja koko ajan saa olla jotai siivoamassa, vaikkei meillä oo yhtää lemmikkejä mut silti sitä sotkua tulee....

an-ri 28+5
 
Sannulille paljon voimia! Mä lähetän sulle täältä sellaiset kohdunsuuteipit ja liimat, että sä rukoilet mua ottaa "kiroukseni" veke tossa kaheksan viikon päästä ja pieni sais syntyä :) Onneksi ovat reagoineet polilla syntymän uhkaan ja toimivat sen mukaan!

Minäkin kävin äitipolilla. Oon nyt 5vrk mittaillut itse sokereita, kertaakaan eivät ole edes hiponeet raja-arvoja. Oon ihan systemaattisesti seurannut kuinka mun sokerit reagoi mihinkin ruokaan ja täytyy sen perusteella todeta, että insuliiniresistenssiä ei ainakaan vielä ole tullut. No vielä menen ens viikolla tohon rasitukseen, niin kaipa se sit varmaksi siellä selviää?!?
Ultrassa oli öttiäisellä kaikki hyvin, virtaukset erinomaiset ja kaikki rakenteet (taas). Ei mitään huolestuttavaa. Paitsi KOKO. 6vrk sitten vauvan painoarvio oli sen 1485g ja tänään 1872g. Voi V***u. Tämän mukaan syntymäpaino alkaisi lähentelemään 5,5kg!!!!!!!!!!! Ja minähän en sitä sitten kyllä synnytä! Vaihtoehdoiksi antoivat... Raskausajan diabetes tai laskettuaika hitosti väärin. Siis 2-3 viikkoa. Kumpikin vaihtoehto tuntuu erittäin epätodennäköiseltä.
Kysyipä tuo lääkäri että eikö mun itseni mielestä mun maha oo isompi kuin aiemmissa raskauksissa. Ei, ku tää on musta pienempi ku muista on ollu. No eikö sua satu mihinkää tai mitää. No joo, sattuu välillä hitostikin, mut nii mua on sattunu muistakin! Okei, otetaan uus kontrolli kolmen viikon päähän. Ja siellä kerrotte mulle mitä? Supistuksista yms raivostuttavista krempoista en puhunu mitään, sisätutkimusta ei tehty. No, eipähän tarvinnu rötköttää siinä "mukavalla" lavetilla reva auki, että sai pitää karvaset kinttunsa piilossa, eikä kenenkään tarvinnu säikähtää mun entistä sievää karvakolmiota joka nykyisessä mallissaan muistuttaa enemmän hehtotuheroa! Argh!
Mä oon nyt jotenki typertyny ihan et jää kommailut nyt väliin ja tuun paremmalla mielellä jutskailee :O

Ihanaa tätä päivää teille, ihanat tammimammat!

Revalilla ja öttiäinen 29+3 (sen pippeli ei muuten ollut kadonnut mihinkään :) )
 
Sannulille oikein paljon toivotaan täältäkin, että pikkuinen vielä tovin pysyisi matkassa. Koita nyt lepäillä mahdollisimman paljon :hug:

Tatomiralle minä toivon pakkasia. Ja eiköhän niitä jossain välissä tule. Eipähän kulkeennu töppösissä niin paljon kuraa sisälle. Meillä kun on näitä nelijalkaisia myös aikas joukko. Meillä on eteisen yhteydessä pikkanen huone, jossa saavat nelijalkaiset karvatukset oleilla rapakeleillä..ja muutenkin. Yksi koira vaan pääsee sisätiloihin ellei ole kurainen. Tämä minun koira alkaa olla jo niin iäkäs, ettei tuhoja tee, mutta päästelee kyllä toisinaan semmoisia kaasupaukkuja että oksat pois. Teidän koira on tosiaan vielä aikas teini, että varmaan tilanne rauhoittuu kyllä. Voimia ja pitkää pinnaa sinulle :).

Ihmettelen tässä pikkasen tätä omaa tilannetta.. Eli kun se kohdunsuu oli kuitenkin pikkasen auki ja pehmentynyt silloin reilu pari viikkoa sitten. Eikä mitään kontrollia kuitenkaan asian suhteen ole. Enkä saanut mitään rajoituksia mihinkään suuntaan. Pikkasen vain mietityttää jos onkin paikat alkaneet kypsyä. Kuitenkin toisinaan supistelut tuntuvat kipeiltä. Täytyy varmaan neuvolan tätille taasen kummastella asiaa.

Joulu alkaa pikkuhiljaa hiipiä. Joko olette muksuille lahjoja miettineet? Mie taidan tehdä tänäkin vuonna lahjatilaukset netistä. Ja hyvissä ajoin. Jos vaikka sattuu olemaan muuta hässäkkää joulun alla. Mietin vähän tälläistä putiikkia testata Leluja netiss

Niin ja Mairalle vielä jaksamisia myös. "kiva" että löytyy muitakin kotiorjia. Koitetaan nyhtää sitä apua jostakin vaikka väkisin. Jos ei saada, ni kyllä me aina jaksetaan jotenkin :)

No mutta oikein mukavaa loppuiltaa mammoille ja masukeille!

-Amalia- ja Muru 30+5
 
Kiitos kaikille tukea antaneille,ihana kuulla ettei täällä olla ainoita.Mulla helpottaa olo siitä että voi jakaa oman olon täällä.Ja kiitos Inkalilla sait minut myös nauramaan vaikka siis ei sinun tapahtumat vaan tuo kirjotustyyli,mahtavaa!

Sannuli paljon tukea ja jaksamista sinne myös,onneksi vauva on jo hyvän painonen.

Saa nähdä mitä ens neuvolassa sanovat,itsellä sellanen olo että vauva jo siirtynyt oikeaan asentoon.Kyljellään nukkuminen ei ole enää tuskaista mutta jalat puutuu joka yö.Toivottavasti hemoglobiini pysynyt hyvänä,en jaksa enää tätä ummetusta minkä rautalääke aiheuttaa eikä kyllä pukamatkaan tykkää.Suonikohjuihin auttaa tukisukat kun ne vaan jaksaa aamulla kiskoa jalkaan.Mulla siis lääkinnälliset sukat jotka mittojen mukaan tehty ja ne oli sikakalliit.Meinas hampaat tippua suusta kun kuulin mitä maksoivat joten passaakin auttaa.
mima73 ja poju32+1
 
-Amalia- kyseli, että onko joululahjaostoksia vielä tehty/suunniteltu.

Me ostettiin meidän keskimmäiselle jo aikaa sitten stereot jotka hän saa sitten joululahjaksi, se on niin kaivannut omia kun isoveikallakin on ja nyt kun hänelle on oma huone kovaa vauhtia tulossa (tai sitä vauhtia kun mies ehtii sitä tehdä) niin saa sitten sinne omat stereotkin. Sit on helppo kertoa utelijoille joululahjatoiveita, kun pyytää tytön suosikkiartistien levyjä :)
Kuopukselle harkitaan kovasti sitä fisher pricen tanssivaa koiraa (kun sillä on jo se play and learn puppy, jonka kylläkin meidän hurtta pureskeli rikki niin, ettei sen korva enää toimi :( ) ja tykkää siitä kovin niin aateltiin sit, et jos se tanssivakin koira olisi hänen mielestään kiva.
Mut esikoinen aiheuttaa päänvaivaa!! Jollakin vinkkejä, mitä 8v poika voisi haluta? Tai kyllä mä tiedän vaikka mitä, mitä se HALUAA, esim. lego ninjagoja, mutta sillä on legoja jo niin valtavat määrät, että en halua enää yhtä ainutta ostaa lisää! PSP on ollut pitkään harkinnassa, mutta kun tuntuu että tuo jätkä ei tee enää muuta kuin istuu huoneessaan ja lukee Aku Ankkaa tai hakkaa pleikkaria tai tietsikkapelejä (jos saa luvan) niin tuo PSP todennäköisesti vain passivoisi sitä lisää niin siksi sekään ei oikein innosta.
Mietin sitä stigan jääkiekkopeliä, mut innostuuko nykypäivän pleikkarilapset enää sellasesta? Sais isä ja poika laatuaikaa.

Ja siis me ollaan tosiaan siitä kummallisia, että ostetaan lahjoja vain 1kpl/lapsi et se yksi pitäisi sit tosiaan olla sellanen, että se muksukin siitä tykkää.

Saas nähdä, mitä ajatuksia herättää, kun mennään tänään katsomaan yhtä taloa, se olisi 6h+k eli kaikille lapsille olisi sitten siellä omat huoneet. Nythän meillä siis on 5h+k, joten vauvat joutuu jakamaan huoneen keskenään. Ja onhan tuossa talossa, mitä mennään katsoon neliöitäkin 40m2 enemmän kun nykyisessä. Toivottavasti se on ihan kauhea, ettei vaan tuu mitään muuttohaluja :D

-Amalia- aika jännä tosiaan, ettei siihen sen enempiä puututtu, kun ei kait noiden paikkojen ihan vielä näillä viikoilla kuuluisia alkaa pehmenemään? Kannattaa neuvolassa kysellä, et miten asia sitten on.

Pakkasia odotellessa tosiaan, helpottaisi paljon, kun sitä kuraa ei tulisi niin valtavasti. Tosin, vielä saisi reilu 3vko jatkua nää plussakelit, et voin pyöräillä töihin ihan sitten äitiyslomaan saakka :) tosin, eilen kauhukseni huomasin, että mun pyörän kumi oli RIKKI, joten tänään piti autolla tulla töihin, hmph!

Näin muuten viime yönä pitkästä aikaa synnytysunen! Synnytys meni tosi hienosti ja selvisin siitä ilman lääkkeellistä kivunlievitystä (mikä siis on mun salainen haaveeni) ja meille syntyi tyttövauva, 4040g eikä yhtään nirhaumaa eikä repeämää.
Tosin siinä sitten mietin -siis unessa ja ihan hereilläkin aamulla- että ei meidän vauva voi olla noin ISO, se olis ihan hassua jos meille tulis neljäkilonen, kun joku 3500g olis mulle iso vauva!

tatomira 32+2
 
Onko muilla sellaista viiltelyä alapäässä kun nousee istumasta seisomaan ja kävelemään? Sitten menee ohi.

Olen myös huomannut, että jos olen sohvalla puolimakaavassa asennossa, niin vauva möyrii tosi paljon. Jos siitä nousee ylös tai istumaan, niin myörintä loppuu. Onkohan tuo puolimakaava asento hänestä jotenkin ahdistavaa?
 
Viimeksi muokattu:
Heip!
Eipä mulla mitään erikoista, mutta oli ihan pakko kommentoida, että mun mielestä Tatomira teidän lahjapolitiikka kuulostaa erinomaiselta! :flower::flower: Kun sitä tavaraa tulee varmasti myös pitkin vuotta, niin yksi mietitty lahja jouluna kuulostaa tosi hyvältä. Sit lisäksi pitää sanoa, että tuo jääkiekkopeli on musta hyvä lahja. Ainakin meidän suvun netti/pleikkaririippuvaiset pienet pohjat (saati isommat!!) tykkää siitä tosi paljon. Myös pöytäfutis on mahtava, siitä tykkään itekin. Vink vink. ;)

Mä en ole joululahjoja juuri miettinyt (tai no jotakin ajatusta on), mutta onneksi ei tarvitsekaan miettiä juuri muille kuin miehelle ja omille vanhemmille. Mun puolesta muut (vieraammat) sukulaiset voisivat jättää mun lahjomisen väliin. En oikein välitä siitä tavasta, että hankitaan jostakin kerralla väkisin kauhea määrä tavaraa ja sitten jaetaan ne summanmutikassa eri sukulaisille lahjoiksi. Meillä on pieni koti ja olen ihan mielelläni ilman ylimääräistä tavaraa, jollei se sitten ole jotenkin tosi harkittua. Mä en ole oikein tottunut siihen, että aikuiset lahjovat toisiaan (paitsi nämä muutamat, jotka mainitsin), tulee hiukan vaivaantunut olo, kun itse ei esim. miehen sisaruksille mitään hankita. Tykkään kyllä tosi paljon joulusta, mutta kaikki muu siinä menee kyllä lahjojen edelle. Tietty sitten kun tuo syntymätän kasvaa, saattaa mun mieli muuttua.

Jaa jaa, torstaina olis taas neuvola. Varmaankin unohdan sen, kun mulla ei nyt ole mitään erikoista raskauteen liittyvää ollut. Mitähän sitä keksisi kysyttävää? Osaisikohan/olisikohan jo aika sen th/kätilön jo jotain kertoa synnytyksestä?

Tsemppiä ja erityisesti lepoa kaikille, jotka saavat pelätä ennenaikaista synnytystä! :hug: Tääkin on aihe, josta mä en oikein tiedä mitään. Katsoin neuvolakortista ja lääkäri ei näköjään ollut siihen merkinnyt mitään kohdunkaulan pituudesta tms. Totesi vaan, että kaikki ok. Yritä nyt siinä sitten tulla jotenkin viisaammaksi.

Tellu Po, joka kohta saavuttaa tuon 30 rv:n rajapyykin.
 
Tellu Po samis, mäkään en joululahjahysteriasta tykkää sitten yhtään! Mulle tulee tosi vaivautunut olo jos ylipäänsä saan joululahjoja! Miehelle mulla on sellanen kestolahjatoive, joka pitää täyttää joka vuosi tai joulu menee pilalle (karkkirasia) mut mulle oikeasti riittäisi täysin pelkkä sekin! Mä en kaipaa mitään keneltäkään muulta!

Itse ei lahjoja juuri ostella, esim. sisarusten lapsille ollaan jätetty ihan suosiolla lahjat ostamatta, koska niitä sisarusten lapsia on jo 8kpl niin ei meillä oo ees varaa ostaa kaikille lahjaa!!

Toki jouluna pitää olla juurikin lapsille ja itellekin ees se pari pakettia, kun onhan se osa joulua, mut niitä ei tosiaan tarvii olla mitään kauheaa vuorta niitä paketteja! Mulle tärkeintä joulussa on se kiireetön yhdessäolo, syöminen ja kun illalla käpertyy viltin alle lukemaan kirjaa kuuman glögin kera ja mussuttaa karkkia niin, että tulee paha olo niin ei sellaista tunnelmaa saa kuin jouluna
 
  • Tykkää
Reactions: Maijuli84

Yhteistyössä