**Tammikuun Tuhisijat** ~ HEINÄKUU ~

Zuh
Vaunuista: minulle oli aika selkeä.minkä merkkiset vaunut halusin ja ne myös hankin. Noissa vaunuissahan toki pitää miettiä millaisissa oloissa niitä työntelee, onko vakaa meno vai ketteryys ykkösasia. Itse lenkkeilin talvioloissakin koiran kanssa niin halusin tukevat vaunut, vaikka ne ei shoppaillessa kätevimmät olekaan. Ja toki myös kokoontaitettuna vievät enemmän tilaa. Irrotettavat päällyset, mieluinen jarru, aidan korkeussäätö (isillä ja äitillä pituuseroa yli 20senttiä) ja ilmatäytteiset renkaat - siinä minun kriteerit :) Erikseen sitten on ollu matkarattaat.

Soodatesti: onko joku testannut aiemmissa raskauksissa, pitikö paikkaansa? Melkosia poppaeukkoja ollaan kohta, kheh!

Macigarnie: onko teilläkin maastonakki?

Hankinnoista: mulla on "hyvä" tilanne, ei tartte hankkia oikeastaan mitään.. ihan hölmöähän se oikeasti on kun ei pääse shoppaamaan!!

Nyt on kerrottu melkein kaikille isovanhemmille ja omille sisaruksille. Saa röhnöttää sohvalla hyvällä omalla tunnolla vieraisillakin, kheh!

-Zuh + Öhmö 12+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj ja Hennu86
Ahkerasti taas kirjoiteltu.

Mulla ei oikein keskittyminen nyt toimi, huominen jännittää. Toivon mukaan kaikki hyvin.

Soodatesti : En ole aikasemmin kuullutkaan tollasesta :) Pitäsköhän kokeilla....

Tuntuu että uni taas kerran voittaa...

Chelsea 12+1
 
Niina85 Tsemppiä sinne ultraan! Toivottavasti ja siis varmasti huominen kokemus sairaalassa on paljon mukavampi!

Tintti Mulle kans sanottiin edellisessä raskaudessa, että sano sit hammaslääkärissä olevas raskaana, ni tietävät antaa jonku tietyn puudutteen. No sitte ku sanoin, ni lääkäri sano, että juu onnea vaan, mutta kyllä ne puudutteet sopii nykyään kaikki raskaanakin oleville.

zanizipp :( Hirmusti kuitenki jaksamista sinne!

millamau Saanen muistuttaa, ettei ylipaino aina tarkota sitä, että söis epäterveellisesti. Ja vaikka alunperin johtuiski siitä, niin ei se tarkota myöskään, että raskausaikana söis välttämättä epäterveellisesti. Itellä on ylipainoa, mutta aivan terveen lapsen sain edellisestä raskaudesta. Ei varmaan ollu tarkotus loukata, mutta kyllä mua ainaki syyllistäminen ottaa päähän. En tekis mitään ulkonäköön tai muuhunkaan perustuvia yleistyksiä ehkä noin helposti. Nyt kyllä vähän kiehahti tässä...

kathii Olipa hauska idea laittaa kirjeet menemään :D

Vaunuista päätin tutkiskeltuani hetken, että halusin Brion Go-rattaat. Oli tosi näppärää, kun samaan runkoon sai turvaistuimen, vaunukopan ja sen istumaosan, niin et ne toimii nyt rattainakin. Sattu vielä sit heti löytymään huuto.netistä melko edullisesti ja läheltä koko setti paitsi turvakaukalo, ni ne sitte hommattiin. Ja hommattiin myös sit uutena se kaukalokin. Siinäki kävi hyvä säkä silleen, että Vauva-lehdellä oli semmonen tarjous, että jos kaveri tilaa sen lehden ikäänkuin mun kautta, ni sai lahjaks juurikin sen kaukalon ja siinä säästi vielä muutaman kympin kaupan hinnoista. Huutelin sit Facebookissa että kuka haluaa ilmatteeks sen lehen ni saatiin ite se koppa. Nyt en oo vielä perehtyny yhtään noihin sisarusrattaisiin. Noihin meiän nykysiin sais kyllä sen seisomalaudan sisarukselle, mutta eipä 1,5-vuotias vielä jaksa seistä niin pitkiä aikoja ku sitte tarviis. Mutta niitä Brion Go-rattaita suosittelen kyllä! Ainoa miinus oli se, että jo puolen vuoden käytön jälkeen jouduttiin ostaa uus turvaistuin ku poitsu kasvo siitä ulos niin pian...

Huhhuh, semmosta! Huomenna on sitte neuvolalääkäri mulla. Pääsen ihan yksin sinne ku mun äiti tulee vahtiin tuota poikaa. Jee, omaa aikaa? :D Nyt ollaan sitte kerrottu muuten lähes kaikille kavereilleki jo uutiset. Yks läheisimmistä on vielä kertomatta, hänellä on laskettu aika marraskuussa ni kiva olla samaan aikaan raskaana :)

Elisa 10+5
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
Zanizipp :hug:

Hammaslääkäristä: Multa eivät oo raskausaikana suostuneet viisaudenhammasta poistamaan. Mutta paikkausta varten puudutuksen oon kyllä saanut.

Soodatesti: En sorru, en sorru. Enhän? Enkö? Entä jos? :D

Elisa, käyt samalla syömässä ja ostoksilla ja vaik jossain päikkäreillä ja sanot äitilles, että lääkäri oli myöhässä. ;)

Mä oon menossa huomenna töihin juttelemaan pomon kanssa. Jänskättää kyl, että miten suhtautuu uutiseen.

Tässä se ultrakuva, jonka lupasin:
 
saanen kysyä että mistähän ylipaino sitten johtuu jos ei epäterveellisistä elämäntavoista? en siis ota kantaa tähän ylipainoinen äiti tai tupakoiva äiti -aiheeseen, vaan ihan puhtaasti tähän yksittäiseen lauseeseen tartuin kun monen suusta se tulee. monesti kun siskoni alkavat mulle "paasaamaan" syömisestä ja sanon heti että en edes syö niin paljoa niin siskot kumpikin sanoo että niin neki luuli sillon ku olivat lihavia (molemmat siis laihtunu +-15kg) mutta sitten ku oikeesti alko kattomaan mitä söi ja miten liikku ni ne kilot lähti ihan selkeesti liikkeelle. että varmasti ihan yhtä paljon kuulee ylipainoisilta puolustuspuheita niinkuin tupakoiviltakin.

eikä se lihavuus ehkä vielä raskausaikana siihen lapseen vaikutakkaan, mutta perheen ruokatottumukset siirtyvät sukupolvelta toiselle lasten kasvaessa. en aijo valehdella ettei säälittäisi kun näkee 7 vuotiaan kokoisia 3 vuotiaita.. mutta ei siinä, kyllä mua ihan yhtä paljon pattiin ottaa raskaana olevat tupakoitsijatkin puolustuksineen. liikalihavuus tappaa ihan siinä missä tupakkakin.

noh tuli siinä ehkä otettua nyt kantaa tähän "ylipaino äidit ja tupakkaäidit". huomioikaa nyt rakkaat kanssakirjoittelijat että tässä puhutaan nyt ihan oikeasti kunnon ylipainosta. 10-15 kiloa yli ei nyt ehkä vielä niin kovin kamalasti ole.

ja jos on kykeneväinen antamaan toisille kritiikkiä niin musta sitä pitäs pystyä myös ottamaan vastaan. tarkoitan siis kun ensin syyllistetään tupakoivia ja sitten kun sanotaan liikakiloista niin tulee kauhea sanasota ja "ärsyttää syyllistäminen". en usko että tässä on ketään henkilökohtasesti syyllistetty.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: anu84
Hei arvon naiset :D Minäkö nostin tämän haloon kirjoittamalla tupakoinnista?
Sen tarkoitus oli nimenomaan tukea niitä jotka polttavat, jotka ovat vähentäneet/yrittävät vähentää tai lopettaa kokonaan! Kerroin faktoista jotka JOKAINEN, oli sitten tupakoiva tai tupakoimaton, tietää.

Minua itseäni noiden faktojen kertaaminen, ajatteleminen ja sen kaiken tiedon lukeminen päivittäin auttoi LOPETTAMAAN tupakan polton. Moralisointiin minulla ei ole varaa. Niin kuin senkin kirjoitin. Löytyy minustakin asioita joita voisi moralisoida :p Haluan tehdä tämän nyt kerralla selväksi :heart:

Lihavuus keskustelu meni mielestäni kuitenkin sellaisille raiteille että :whistle:
Jos vetäisi lihavuuden esille pitäisi nostaa paljon muitakin aiheita samaan kastiin. Herttileine :D onhan sitä ihmisillä vaikka mitä huonoja tapoja jotka joskus aikanaan voi mahdollisesti vaikuttaa lapsen kasvuun ja kehitykseen. Joku ei tykkää ulkoilla lasten kanssa, joku ei tykkää kyläillä... jne. jne.
Nyt jäiti hattuun :D
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj ja anu84
Zanizipp suuret pahoittelut :hug: Voimia!

Soodatesti alkoi kieltämättä houkuttamaan :D Olihan se joku muukin pissistä tehtävä sukupuolitesti, liittyiköhän kaaliin jollain lailla.. joskus luin täältä kaksplussalta.

LeenaT Ihana ultrakuva :heart: Voi kunpa itselläkin olis kaikki hyvin ensi viikon ultrassa..

Nyt nuggumaan. Erehdyin nukkumaan tunnin tirsat illan suussa ja sen jälkeen ollut hirveän huono olo. Ummetus on jotain aivan kamalaa taas! Maha parka ja itseasiassa sekin voi lisätä tätä pahonvointia.

Myös niistä kohdun seudulla olevista kivuista Filuuri kyseli. Mulla on :wave: Tosi koviakin välillä, juurikin iltaisin ja öisin eniten. Kyselin niistä itsekin täällä aikaisemmin ja huojennuin kun en ollut ainoa jolla moisia on. Joten on varmaan ihan normaaleja :) Varhaisemmilla viikoilla mulla ei ollut meinaan mitään, nyt vasta myöhemmillä viikoilla.

Päivittelen huomenna uusia tulokkaita ja päivittyneitä tietoja.
 
Tänään käyty nt-ultrassa ja siellä se pikkuinen kaveri liikkui kummasti :heart:.
Kaikki oli hyvin,vastasi 2pvä pienempää,ja nt-mitta oli 1.1, taitaa tää olla todellista :)

Äitiyspakkauksesta ollut puhetta,niin ite miettinyt et saattaa jäädä ottamatta kun kuopuksella on viime vuoden pakkaus ja kaikki vaatteet vielä tallella,ja tod.näk.tämä jää sitten meidän viimeiseksi lapseksi. Vaikkakin ihana niitä vaatteita olisi höpistellä kun paketti kotiin saapuu :)

Hammaslääkärin puudutteista,niin viime vuonna kävin ja puuduttivat,ei kuulema raskaus ollut esteenä.

Zanizipp :hug:

Peikkotyttö ja touhu 12+4
 
Muistetaanhan, että laihakin voi syödä epäterveellisesti. ;)
Juurikin näin. Tähän kohtaan voin meinaan nostaa oman käpäläni pystyyn :wave:
Oon aina ollut luonnostaan hoikka, en lihoa en millään, raskaana ollessakin se on vaikeaa ja synnytyksen jälkeen tippuu 2 viikossa kaikki tulleet kilot pois.

Mutta voi kuule kuinka monta pullaa, keksiä, suklaapalaa menee päivittäin, leivälle kunnon silaus Oivariinia, meetvurstia päälle - lista olisi loputon :ashamed:
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
juu ja usein luonnostaan laihat syövätkin epäterveellisesti. mutta ennemmin tai myöhemmin vanhemmaksi tullessa lihovat hekin :D en sanois että yhen ihmisen kirjotuksesta kukaan nokkiinsa ottaa mutta kun netissä (ja etenkin palstoilla!!) lähtee kaikki helposti mukaan tämmöseen "mob" -henkeen :D pakko nyt vielä kerran sanoo että on ne liikakilot ihan tosissaan iso ja paha riski, ihmiset ei vaan sitä sillä tavalla noteeraa (halua noteerata??) eikä ehkä tiedä niin paljon toisin kuin päihteistä. kaikella sitä saa elämäänsä sekasin, mutta ihmisiähän tässä vuan olllahan.

pitäsköhän sitä mennä nukkumaan ku viideltä herätys! tänään töissä oli pakko oikasta vessan lattialle ja jalat seinää vasten ku oli niin kova väsy että tuntu et selkäranka napsahtaa poikki seistessä :D

minit ja muut 12+4 (muistaakseni heh)
 
Zanizipp osanottoni! :hug:

Soodatesti lupaili tännekin tyttöä. ;) Ei niin mitään reaktiota. :D Ja en ole ikinä aiemmissa raskauksissa tälläistä tehnyt, joten en tiedä kuinka olisi reagoinut aiemmin tyttöraskaudessa tai poikaraskaudessa. :D
 
magicarnie
eiköhän meil kaikil ole omat mielipiteet asioista :saint:

ei se meistä ihmeellisempiä tee. toki saa sanoa täällä jos siltä tuntuu, ei saa herneitä kukaa vetää muualle kun suusta omaan napaan ;)

käytiin saimaal ajelemas tänään. oli kaunis ilma vaikkakin se hemputin aurinko oli pilves puolet ajasta :kieh:

iltsikka palaa ja sit pötslöjö

oon muuten huomannu et ku nukun ni käännyn masulleni väkisin öisin, on vaan kumma tunne tuol masus et ei ole hyvä asento. joku papu siel on tiellä =)
tahi luulen niin, voiko sen tuntea noin aikaisin vasta 11+1 menos. :O

vähäks tuntuu et ois eka kerta ku on se 8v väliä ni on unohtunut nii kovasti kaikki :heart:

korjaus, ei 11+1 kun 10 vko hitsi et oon sekaisin välil :LOL:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Olipahan kyse mistä tahansa riippuvuussairaudesta ( riippuvuus voi kehittyä mihin tahansa nautittavaan tai tekemiseen, joka tuottaa sinulle mielihyvää ). Syyllistäminen ei auta. Ja auttaa et voi ihmistä jos hän ei halua apua / ei tunnusta olevansa riippuvainen. Ainahan voi ottaa asian varovaisesti puheeksi.
Joten ylipainokin voi olla sairaus tai ylipainon takana on jokin sairaus. Ja jos verrataan kumpaan saat helpommin hoitoa ylipainoon vai päihderiippuvuuteen. Oma näkemys on ylipainoon. Mutta joku voi olla eri mieltä.

Anteeksi jos olen jotenkin loukannut jonkun tunteita omilla kirjoituksillani. Se ei ole ollut tarkoitus.

magicarnie: täällä on samanlaisia tuntemuksia, ihan kuin ois eka vauva tulossa. Itsellä ekasta raskaudesta aikaa 11 vuotta. Melkein kaiken unohtanut.

ON: Olo on oikein hyvä. Kohdun kasvukipuja on, iltaisin enemmänkin. Viime yönä sain nukuttua oikein hyvin. Kaksi edellistä yötä huonommin. Sitä edellisetkin yöt ovat menneet samalla tavalla.

E & pippuri 9+6
 
Pakko nyt vielä selventää, kun ei mun mielestäni kukaan väittänyt ettei ylipaino johdu epäterveellisistä elämäntavoista. Lähinnä koitettiin vaan tuoda ilmi sitä seikkaa, että ihan perus kotiruuallakin saa itsensä lihotettua. Itse oon omat liikakiloni mässännyt kotiruualla tuohon vyötärölle ja toki liikunnan vähyys on siihen vaikuttanut myös. Mutta jotenkin mä kokisin, että voisin lapselleni olla aika paljon pahempaakin kuin ylipainoinen äiti. Mut kuten sanottu, kukin olkoon asioista sitä mieltä ku sattuu olemaan. :)

Mukavaa tiistaita jokaiselle! :)
 
Ihanaa tiistaiaamua teille kaikille! :)

Tulin poksumaan 13+0 *poks*

Huonovointisuus on palannut takaisin :/

Tupakointi ja painoasia on nostattanut keskustelua (ja tunteita, syystäkin). Itse toivoisin, että jokainen lapsi saisi parhaimman mahdollisimman lähtökohdan elämäänsä, he kun eivät voi siihen itse vaikuttaa kasvaessaan äitinsä mahassa. Mutta tottakai jokainen äiti tekee päätöksensä itse. Painosta pakko kommentoida, sillä itse olen hoikka, mutta olen silti huolissani kasvavan vauvan hyvinvoinnista, sillä huonovointisuuteni takia syön melko yksipuolisesti tällä hetkellä.. :ashamed: en siis pitäisi lievää ylipainoa pahana, jos muuten syö ja elää normaalin terveellisesti. Tupakka-asiaan sen verran, että jokainen tupakka vähemmän on vähemmän!! Jos siis saat vähennettyä, vaikka yhdenkin tupakan päivästä pois, on se vähemmän ja siitä saa olla iloinen!! Moni kokee huonoa omaatuntoa, kun ei pääse kokonaan pois, kun pitäisi saada niitä positiivisia onnistumisen tunteita, jotka sitten tsemppaavat aina eteenpäin! Tottakai tavoitteena on, ettei sikiö altistuisi ollenkaan tupakalle. Eli iloitkaa pienistäkin onnistumisista! Ja tsemppiä kaikille sen parissa painiskeleville!!
 
  • Tykkää
Reactions: Hennu86
Zanizipp Voimia kovasti!! :hug:

LeenaT Olipa mukava nähdä ultrakuvaa! :)

Oon miettinyt samaa kuin minimee. Mulla ei oo ylipainoa, vaan enemmänkin on huolettanut tuo syömisen yksipuolisuus. Kun pahoinvointia oli enemmän, tuli syötyä sitä mikä meni alas, mutta edelleenkään ei oikein kovin monipuolisesti eväs maistu. Yritän syödä kyllä suht terveellisesti, mutta kyllä se välillä mietityttää että mitäs kun TAAS jäi ne kasvikset lautaselta pois. :ashamed: Oon aina ollut aika huono syömään salaatteja ja kasviksia (onneksi vähän kunnostautunut siinä jo), mutta tuntuu että nyt ne ei maistu senkään vertaa. Oon sitten yrittänyt hedelmiä ja marjoja syödä, jos ne korvaisi tuota leipä-jukurttimussutusta. Marjatkin on vaan niin kamalan kalliita vielä. Kunhan halpenee nuo mansikat vielä vähän, niin syön niitä kyllä sitten kaksinkäsin. :)

Ylipainosta ja tupakoinnista on täällä käyty muutenkin kuumana.:D Minusta jokainen tekee omat ratkaisunsa, tilanteita voi olla niin monenlaisia. Itse en kyllä hyväksy tupakointia raskausaikana, mutta ei ole minun asiani mennä siitä kellekään sanomaan. Lihavuus tietysti on usein merkki huonoista ruokatottumuksista, mutta ei läheskään aina, ja kuten sanottua, laihakin voi syödä epäterveellisesti, epäterveellisemmin kuin se lihava. Ja vaikka tekisi kaiken "täydellisesti oikein", lapsesta voi silti tulla sairas. Ei meistä kukaan ole täydellinen, joten eiköhän me kaikki tähän maailmaan mahduta. Jokainen tietää oman tilanteensa parhaiten. Toivottavasti saadaan kaikki terveitä pienokaisia! :heart:

Pitääpä ruveta minunkin soodapurkkiin pissimään. :D Tosin taidan tehdä sen sitten kun mies ei ole kotona... :D

Nöhveli & pikkumöykky 10+5
 
Huomenta Masulaiset!

Täällä poksahti eilen täyteen 12+0 ja eilen oli myös nt-ultra.
Asukki oli kasvanut mittojen mukaan, niskaturvotus 1.3
ja arvot kohdillaan. Pikkuinen siellä jumppas ja venytteli,
mutta rakenne kuvaa katsoessa ei enää viitsinyt näyttää meille kasvojaan.
Söpöö :heart:
Tämä oli mulle itselle sellainen etappi,
että nyt uskallan alkaa nauttimaan raskaudesta
ja haaveilemaan ehkä vauvanvaatteista ja tarvikkeista : )

Tässä oli mun nopeat kuulumiset,
sillä kohta lähden matkalle Amerikan maille.
Aktiivisesti olen kirjoituksia seurannut
ja matkan jälkeen ajattelinkin pingahtaa mukaan Facebook ryhmään.

Aurinkoista viikkoa!
[kiti] 12+1
 
Viimeksi muokattu:
Zanizipp suuren suuret pahoittelut :(
Mä niin toivoin että olisin ollut viimeinen tippuja listasta :(

Luin vkl omat tekstit uudestaan mitä tänne teille kirjoitin. Jotenkin jäi kylmä olo kirjoituksista :(. Käsittelinhän mä asiaa jo etukäteen, kaiken varalta. Mutta siitä huolimatta se ei auta kyllä yhtään.

Mä vaan mietin että mitä helv. myö ollaan tehty väärin, että näin käy jatkuvasti. Tällä hetkellä tuntuu etten uskalla alottaa enää uudetsaan. Koska jos vielä kerran menee persiilleen, nii en enää tiiä mitä sitten teen. On vaan pakko jaksaa pojan ja miehen takia :heart:

Olin järjestäny miehelle yllätyssynttärit lauantaiksi ja kaikki meinas mennä tapahtuneen takia ihan mettään :(. Onnex mun sisko ja miehen veli riensi apuun ja saattiin kuin saatiinkin hyvät juhlat pystyyn. Ja saatiin ies yllätettyä :heart:. Perjantaina mielesä kävi että ei jaksais mitään juhlia, eikä muita ihmisiä, mutta en sit ruvennu perumaan. Olis joutunu selittelee kaikenlaista. Sai ajatukset muualle vähäksi aikaa.

Tänään vieteään toista hääpäivää :heart:. Minä tosin kipeenä, joten ei varmaankaan sen erikoisempaa keksitä.

Anteeksi taas avautuminen, mutta helpotti taasen :heart:

Vielä kerran Hurjan Paljon Onnea muille odotukseen :heart::heart:.

Seuraavan kerran saatan tulla ilomoittelee itsestäni jos ja kun on taas iloisia uutisia :)

Pärjäilkää tyttöset :hug:, käyn aina sillon tällöin lukemassa teidän kuulumisia ja eri toten Hennun :heart: (samassa pinossa kun aikasemmin kuumeiltiin)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä