TAMMIKUUN TOIVOT marraskuussa

Johjo joo tuo glögi kyllä teki aikamoiset kepposet! Ajattelin silti vielä kokeilla jospa sitä voisi päiväsaikaan juoda. Illalla ei taida kannattaa ainakaan juuri ennnen makuulle menoa. Ja oon nyt erityisen ihastunut vaaleaan glögiin mmm...

Sef kyllä meilläkin vauvasta puhutaan jo perheenjäsenenä. On tää massu jo niin todellinen :D

Olisi masukuva mutta miten ihmeessä sen saa tänne tai profiiliin...??? :ashamed:
 
Kommentoin myös tuohon onko vauva jo todellinen perheen jäsen. Meille on kyllä. Ei olla lapsille vielä paljastettu sukupuolta ja siksi pitää välillä puhua miehen kanssa varovasti kun ollaan jo alettu kutsua vauvaa tulevalla nimellään. Mieskin juttelee vauvalle masuun ja silittelee mahaa. Lapsetkin kohtelee masuvauvaa niinkun se ymmärtäis ketä he ovat ja pyytävät vauvaa tulemaan jo ulos. No eihän tässä tosiaan ole kun 3 viikkoa niin vauva voikin syntyä minä hetkenä hyvänsä. Olen myös luonut jo vahvan tunnesiteen vauvaan ja ajattelen hänet jo yhtenä lapsistani jota kasvatan mahassani.
Tänään on lääkäri, ja saan nähdä vauvan! :heart:
sarabi rv 34
 
heisan kaikki mammat
en oikeen osaa vastata tohon että onko vauva jo"perheenjäsen". en osaa vielä kyl ehkä pitää osana meijän perhettä. viimestään varmasti sitten ku syntyy niin tulee itsellekki tunne että on tullu uusi perheen jäsen. mulla on niin paljo koko aika hommaa ja kaikkee et hyvä ehtii ajatella/huomata että on edes raskaana. nii no kyllähän kunnosta jo huomaa että on raskaana, kaikki tekemiset on ku hidastetusta elokuvasta :D ku esikoinen syntyi niin mulla kesti kauan tajuta että hei mä oon nyt äiti. tottakai rakastin vauvaa heti ja oli tärkeintä maailmassa heti, mutta äiti olo tuli vasta vähä myöhemmin. en tiiä onko teillä muilla ollu sellasta oloa?. oli jotenki aluksi vaikee puhua vauvalle esim. että äiti tekee nyt sitä, äiti tekee nyt tätä. mutta kyllä se tuli sitte ajan kanssa.

juu mutta pikaseen vaan taas tulin :wave:
 
Meilläkin tämä kakkonen on jo aika vahvasti mukana puheissa ja perheessä, vaikka esikoisen kohdalla pidin jotenkin paljon enemmän etäisyyttä masuasukkiin. Tytöstä tulee satavarmasti Sofia nimeltään, joten sillä nimellä kulkee jo nyt. Esikoisenkin nimi oli tiedossa heti sukupuolen varmistuttua 4d-ultrassa, mutta hän kulki tekonimellä synnärille saakka.
Jotkut ovat tosi hämmentyneitä kun puhun tytöstä jo nimellä, mutta meille se on luontevaa, ja auttaa esikoistakin sopeutumaan tulevaan (tosin hänelle puhun aika usein vielä "vauvasta").

Mulla on jo aika raskas olo, kun tyttö painaa alhaalla lantiossa ja häpyliitos kipuilee. Esikoista odottaessa selällään pystyi olemaan, nyt meinaa tehdä pahaa jo yöllä selän kautta kylkeä kääntäessä. Vähän jännittää kuinka pitkään tyttö kohdussa viihtyy, esikoinen kun syntyi jo raskausviikolla 38. Olisi kiva tietää tuo kohdunsuun tilanne, kun supisteluja on jonkin verran, ja tosiaan maha & tyttö on alhaalla. Toivottavasti tyttö nyt vielä viihtyisi kohdun suojissa nelisen viikkoa, ja eiköhän niin tapahdukin. En usko, että mitään riskiä ennenaikaisuuteen on. Pitää kyllä ensi neuvolassa pyytää, josko vähitellen pääsisi lääkärille, niin saisi tietää tilanteen.

Nyt pitää lähteä pistämään pyykkejä narulle. Esikoinen on hoidossa, ja mun pitäisi vielä siirtyä kotihommista opiskelun pariin, niin ei mene ihan "hukkaan" tämä hoitopäivä.

Tuttiritari 33+6
 
No niin, nyt on se kauan odotettu päivä takana. Tietoa tuli sekää hyvää että huonoa.
Olin äippäpolilla eka siinä käyrässä, jossa mitattiin lapsen sykettä. Se oli hyvä kokoajan. Sitten oli vuorossa lääkäri ja ultraus. Siellä se vaavi pötkötteli viistotarjonnassa, pää edelleen ylhäällä. Ja minä kun luulin että se oli kääntynyt ja alaspäin.

Kohdunsuuta oli vielä hyvin jäljellä, jos en väärin muista niin tais olla 4 cm ja paikat oli kiinteä ja pehmeen väliltä. Mutta sitten tärkeimmät: Minulla ei ole parvorokkoa. HUH!
Parvorokon olen sairastanut jo, elikkä minulla on ollut tautia vastaan vasta-aineet.

Mutta se inhottavin uutinen... Valkuaista oli virtsassa ja paineet huiteli jo 164/90 ! Turvotusta alkaa olla jo sormissa ja kasvoissa ja väsymystä. Huomenna näytteen vienti labraan ja sitte jos siinä näkyy taas valkuaista minut otetaan osastolle siihe vuorokausi virtsahommaan. Sitte jatkosta en tiedäkään.

Onko teille muille tehty kasvukontrollia? Mulla on nyt 31+5 ja vauva vastasi viikkoja 30 ! Saako nää paljo heitellä, mulla ei ole mitään tietoa? Vauvan painoarvio oli 1590 grammaa, et onhan se vielä niin pieni!

Kahden viikon päästä on taas uusi kontrolli ja sitte 36 viikolla synnytystapa-arvio, jos sinne asti edes päästään.. Toivottavasti! Nyt lähden päiväunille.

Vointeja teille masunkasvattajat!

tammimasu 31+5
 
Tammimasu Toivottavasti paineet pysyvät kohtuullisella tasolla ja valkuaista ei virtsassa liiemmin olisi, raskausmyrkytys ei todellakaan ole mikään mukava juttu. Vauvakin saisi kasvaa vielä lisää kohdun suojassa. :hug: Tuosta kasvusta sen verran että minusta tuo heitto viikoissa ja mitoissa ei niin kauhean suuri ole ja kun siihen vaikuttaa pienet mittavirheet. Älä suotta ole huolissasi tuosta :hug:

Olkaahan mammat varovaisia kun ulkoilette, siellä on liukas keli. Minä meinasin eilen heittää voltin, mutta onneksi ukko sai napattua kiinni. Repäisi kyllä mahassa ja jonkun aikaa olikin aikamoiset kivut alavatsalla, mutta onneksi ne laantui illan mittaan ja tytsykkäkin on ollut virkeällä tuulella joten eiköhän kaikki ole ok :D

MaMa ja tytsykkä 33+5
 
Heipsis taasen.

cruella: meillä on ihan tavallinen vyö keskipenkillä (ei siis se lantiovyö), joten siinä mielessä kiinnittämisen pitäisi onnistua hyvin, jos vain penkki mahtuu sinne. mmamaa voidaan sit yhdessä reilun puolen vuoden päästä ihmetellä et minne me mahdutetaan lapset kun kolme turvaistuinta ei takapenkille mahdu tai sit saa jo olla extra leveä auto.

Johjo: Kyllä mulla ainakin on kaikkee muuta kuin rautaiset hermot.. :LOL: Oon vaan jotenki esikoisen vauva-aikana oppinu menee ajoissa nukkuu, tosin menee mullakin se väsymys sit ohi jos tarpeeksi myöhään valvon. Meillä kans muksut herättää vielä yleensä vähintään kerran yössä mutta normiyönä kuitenkin maksimissaan 3 kertaa yön aikana. Ja tää on siis kahden lapsen yhteissaldo. Esikoinen osaa käydä yöpissalla tarvittaessa ilman äidin herättämistäkin, jos vaan ei oo heränny painajaisiin, mut kuopus huutaa vähintäänkin pyyhkimään.

Eilen illalla tein ennätyksen, kun menin jo klo 19 nukkuu.. Olin niin poikki että torkuin nojatuolissa. Mies sit huolehti lasten iltatoimista ja laittoi ne nukkuu (ja tietysti unohti esikoisen lääkkeet!) ja oli ihanasti vielä huolehtinu pyykit kuivumaan. Mä heräsin sit 15 yli kymmenen yöllä ihmettelemään et ikö nyt olekaan aamu. Kävin sit peittelemässä muksut ja oikomassa pyykkejä pyykkinarulla ja palasin 15 vaille yksitoista takas nukkumaan. Onneksi unta ei tarvinnu kauaa odottaa. Viideltä heräsin kun esikko oli pissanut sänkyynsä ja katsoin että kello oli kuusi. Poitsu kävi sit pissalla ja huuhdeltiin peppu ja mä latasin pesukoneen valmiiksi ajastuksella niin että pesu alkaisi tunnin päästä. Sitten esikoinen puki päälle kun ajattelin itsekin nousta eikä poika enää halunnut nukkumaan. Painuin makkariin pukemaan ja katsoin kelloa uudestaan. No kellohan oli tosiaan kuusi eikä viisi. Eikun vaan pojalle sanomaan että täytyy kyllä ainakin pötköttää jos ei enää nukkua halua, viltin alle sohvalle peittelin poitsun ja kävin laittamassa pesukoneen ajastimeen tunnin enemmän aikaa, ettei ala kuudelta vielä pesemään. Kuudelta soi kello ja puoli seiskaan menin torkulla. Sitten virkeenä ylös. Tosin nyt taas väsyttää, mutta ehkä suihku virkistäisi.

Tää raskaus on aiheuttanut mulle tosi voimakasta väsymystä, mutta kyllä mä normistikin menen tosiaan ajoissa nukkuu, mut vastavuoroisesti heräänki sit 6-7 paikkeilla aamusella. Töissä ollessa heräsin joka aamu viideltä et ehdin hoitaa aamutoimet rauhassa.

Vauvasta puhuminen: Meillä vauva on vaan vauva tai satunnaisesti muistetaan sanoa viljamiksi. Hirveesti ei tule mahalle juteltua, en osaa höpöttää ns. tyhjälle.. Tosin joskus pitää kyllä kommentoida asioita vauvalle, kuten jos kääntyilee kivuliaasti tai viime yönä kun alkoi asia vaivata niin ilmoitin vauvalle että koitas pysyä siellä masussa pääalaspäin, äiti ei ala synnyttää sua peppu edellä ja leikkaustakaan ei äippä halua, joten pääedellä please. Mutta enemmänkin vauvan tulo ajoittain pelottaa. Jotenki sitä miettii että mitähän sitä on tullut tehtyä, kun isommatkin on jo niin isoja ja kaikkee.

Kun esikoinen syntyi oli äitiys jotenki tosi selvä asia ja rakkaus syttyi automaattisesti, mutta kun kuopus syntyi melkein purskahdin itkuun kun mietin (siis siellä salissa) että miten mun rakkaus riittää sekä vauvalle että esikolle. Kuopukseen piti totutella.. Ensimmäisinä päivinä puhuin monesti vauvasta poitsuna tai pikku-ukkona tai vastaavasti. Ihmiset sit huomautteli että eikös teille tullu tyttö.. Ainiin. Esikoinen on poika. Kyllä mä nyt olen jo kovasti kiintynyt vauvaan, mutta jotenkin ei se vielä kuulu perheeseen tai on jotenkin kauheen vaikee hahmottaa sitä vauvaa perheenjäsenenä, kun se köllii vielä masussa.. Luultavasti tälläkin kertaa vauvaan täytyy sairaalassa totutella hetki, vaikkei siitä mistään hinnasta luopuisikaan niin täytyy kuitenkin tehdä vauvalle tilaa. En vaan osaa kuvitella millaista elämä on sitten kun vauva on syntyny.

Mutta jatkoja talvipäivään.


tulia & viljami 31+0
 
moikka!

Ärsyttäää valittaa aina, mutta onko kellään teistä olut vulvodynia oireita tai ärtyykö alapää seksistä tai sisätutkimuksista useammaksi päiväksi? Minulla on sellaista vaivaa ja alkaa pelottaa tuo synnytys, jos ei nyt sektiokin pelota...

Pelkään eniten sisätutkimuksia, kirjoitin toiveisiinkin, kun selaisia sai kirjoittaa sinne "sähköiseen synnytystietojärjestelmään" pikkuhaikaraan tästä vaiasta ja toivoin, ettäei olisi ylimääräisiä sisätutkimuksia sitten synnytyksen aikoihin...Mä ihan huudan yleenä tuskasta tai voivottelen ainakin että ai, ai, aiiiiiii.. joka tutkimuksen yhteydessä...

Onko kellään kokemusta vaivasta ja onko aiemmin synnyttäneitä porukassa, jotka myös kärsii tutkimuksissa mutta kuitenkin on selvinnyt synnytyksestä?? Ajattelin rueta syömään taas kalaöljyä limakalvoja ajatellen, söin jonkin aikaa aiemmin ja tuntui olevan paremmassa kunnossa.

Minäkin puhuttelen vauvaa välillä ja ihan konkreettisesti on tullut kyllä jo vauva ajateltua elämään, kun ensimmäinen tulollaan ja paljon on esimerkisksi tullut pohdittua joitakin menoja ym. miten hoituu tuevaisuudessa, kun tarvitsee miettiä miehen työvuorot ym. tarkkaan. Aloin käymään säännöllisessä fysioterapiassa, joka jatkuu sitten synnytyksen jälkeen ja tarkoitus on sitten päästä selkävaivoista tai aiakin pyrkiä pärjäämään niiden kanssa.

Onko täällä monta, jolle tulossa suunniteltu sektio? Onko teillä tietoa, millä viikolla se olisi?

Alkaako muilla olemaan vauvan nimi varmana milessä.. Meillä ei ihan ole. Haluan vielä joulukuun lopussa kun on synnytystapa-arvio kuulla sukupuolestakin, tiedä vaikka on muuttunut matkalla, on kai niinkin joskus päässyt käymään

;)
 
Tammimasu :hug: Toivottavasti jakselet siellä ja toivotaan ettei olisi raskausmyrkystys!
Nimestä meillä ei taida olla tällä hetkellä mitään tietoa kun ei sukupuoltakaan tiedetä. Ei olla nimiä pitkään aikaan edes mietitty. Muutama oli mielessä alkusyksystä, katsotaan jos niistä joku sitten kolahtaa tai tulee joku ihan uusia nimi kehiin :) Eli meillä vauva kulkee tällä hetkellä ihan vaan vauva-nimellä myös.
Minä myös inhoan sisätutkimuksia yli kaiken, en osaa ollenkaan olla rennosti ja se ei varmaan ainakaan auta tilannetta yhtään. Ja nyt mua jännittääkin jo synnytystapa-arviointi ja sisätutkimukset synnytyksen aikana kun ei tiedä ensikertalaisena mitä odottaa. Viimeksi alapäähän on kurkattu kesällä..olisi kyllä kiva tietääkin kohta millainen tilanne siellä on.

Väsyttää |O
 
Moikka!

Joo, nimeä ei ole valmiina vielä, meillä ei ole edes kun se yksi vaihtoehto! Pitäis kai alkaa penkoo lisää ehdotuksia...

Johjo, sulla on sama homma nukkumisen kans ku mulla! Meen nukkuu yleensä siinä 01 aikaan, joskus jo klo 24 ja joskus vasta lähempänä kahta. Ylös on kuitenkin aamulla noustava, onneks muksut nukkuu 8-8.30 asti ettei ihan seiskalta tarvi nousta.
Ja joo, tosi inhottava se on joka pvä väsyneenä nousta, mutta toisaalta mulla ainakaan ei oo mtn järkeä mennä aikasemmin sänkyyn kun sit pyörin vain siellä siihen asti et klo on yhden aika...

Cruella: Kun esikoinen syntyi niin minusta oli kans jotenki outoa puhutella vauvalle et "äiti tulee" ym. Meni siin pari kk ennen ku sen sisäisti. Silti, poika oli jo ykkönen mun elämässä ennen ku syntyikään!
Laitoksella oli pari tilannetta kun ei viel tajunnu et olin oikeesti äiti. Eka kerran ku poika alkoi itkee osastolla niin meinasin kysyä kätilöltä et "mikä tolla on hätänä" :LOL: Onneks en ehtiny kysyy, ku hoksasin yhtäkkii et vois koittaa haluuko vauva maitoo :D Sit eka yönä kun poika herätti mut, ni hermostuin ihan hiiteen et kuka siel mesoaa! Ennen kun sit tajusin taas et hei, mulla on nyt vauva...
Kakkosen kans noi asiat ei enää tullu outona ja uutena niin sen kans menikin sit ilman sen kummempaa sekaannusta.

Meillä vauva on Eelis. Tai sit siskon kans saatan puhutella sillä yhdellä ja ainoalla nimiehdotuksella mikä meil on...
En tiedä, ei neiti kuitenkaan ole ehkä vielä perheenjäsen...

Siskolla oli appiukon Mazda lainassa, sellanen pieni koppi jossa takana kuitenkin kaikilla paikoilla 3-piste vyöt. Sinne ainakin saatiin mahtuu kolme lasten tuolia, ainoo et kun yks tuoli oli sellanen korokeistuin, niin sen kiinni laittaminen oli hankalaa kun koko takapenkkirivi on tuolia täynnä. '

Jees, vaan täytyy painua ruoan laittoon.

Liitoskivut on yltyny niin hirveiks et jokainen askel sattuu! Pakko oli silti kävellä tänään, vein ja hain pojan kerhosta... Auto ei edelleen toimi :/ Sit kolasin eilen pihan, ja se oli kyllä virhe! Selkä kipeytyi ja häpyluuta poltteli koko illan! Ei oo kivaa olla "rampa"...

Mrs O & Nti Eelis 30+3
 
tammimasu Toivottavasti huomenna näyte olisi kunnossa eikä ainakaan menisi tilanne pahemmaksi :hug:

Vauvasta puhuminen Meillä on viime viikkoina alettu puhua vauvasta jo yhtenä perheenjäsenenä ja usein nimelläkin. Kyllä vauvasta on tullut niin tärkeä että sitä pitää jo omana lapsena. Mies höpöttelee vauvalle paljon ja itsekin huomaan välillä höpötteleväni :) Siinä tulikin oikeastaan samalla myös vastaus tuohon haidi84:n kysymykseen, eli nimi on meillä aika selvä ollut jo pitkään, tai en ainakaan usko että enää siitä mihinkään muuttuu :)

(.) Tänään oli taas neuvola ja jotain edistystä on tapahtunut. Sf-mitta ei ollut reilussa kahdessa viikossa noussut ollenkaan eli vauva on laskeutunut. Terkan mukaan masu oli edellisestä käynnistä selkeästi alempana ja yleensä kuulemma vauva on näin alhaalla vkolla 36-37 eli vois syntyä tässä tapauksessa ennen laskettua aikaakin..Sanoi vaan että toivottavasti päästään ainakin vkolle 36 ja mieluummin vielä vkolle 38. Mutta tosin viisi viikkoa sitten lääkärikäynnillä oli paikat ainakin vielä kiinni...Seuraava lääkäri ja synnytystapa-arvio on vasta kahden viikon päästä ja silloin vasta tietää että mikä kohdunsuun tilanne on.

Samalla siis selvisi syy niihin selkäsärkyihin...Vauva vaan painaa niin alas ja huonoon paikkaan. Olin kyllä varmasti aika näky kun neuvolaan kävelin; vasen jalka ei kestä kunnolla painoa ja tuntuu että se pettää alta, ja lisäksi oli niin liukasta että sai tosissaan kävellä kieli keskellä suuta :p Jopa mummot käveli mua nopeammin :D Kahden panadolin voimin selvisin siitä reissusta :)

Fistik ja PikkuPrinssi 34+4
 
Nyt se ois sitten toiseksi viimeinen työvuoro takana. Enää perjantai-illan pikkujoulut hoidettava ja sit saa työhanskat heittää nurkkaan. Tosin se koulu vielä pitää mua kiinni joulukuun 17 päivään asti :/ . Tyttö on jo nyt alkanut kysellä, että vieläkö pitää mennä päiväkotiin ja että milloin saa jäädä kotiin äisin kanssa :heart: .

Meillä kyllä puhutaan vauvasta ja onhan se tuossa edessä mukana, mutta en ole sisäistänyt asiaa vielä niin, että meitä on kolmen sijasta kohta neljä. Enkä osaa myöskään jutella vauvalle.. Mies kyllä sitä tekee mut ehkä mä kaipaan vauvan syliin saakka, ennen kuin osaan ajatella vauvan todellisena. Sama oli esikon kanssa. Ja nyt kun esikoinen ei ole mukana, tulee mulle aina välillä sellainen jokin puuttuu olo, kuin olisin hänet jonnekin unohtanut vaikka olisikin hoidossa :whistle: .

Huomenna olisi sitten neuvola. Mua pelottaa jo etukäteen taas se vaa'alle meno. Nesteenpoistokuuri luvassa ananaksilla ja mansikoilla siis tänä iltana :ashamed: . Mä olen niin kateellinen niille, joilla paino pysyy alhaalla.

Nyt kotia.

Amino ja Kuutti 33+2? (nyt lyö kyllä tyhjää.. )
 
tammimasu :wave: tsemppiä sinne, ei varmaankaan mitään vaarallista. Mulla tuossa juuri kävi kyläilemässä ystävä, jolla paineet loppuaikoina huiteli taivaissa. Toivottavasti sinä ja vauva voisitte hyvin loppuun saakka.

Neuvolakuulumisia RV 34+1 tai 34+4

Sf 32cm (tasaanutunut viimekerran yläkäyrältä n. normaaliksi eli ei noussut)
Hemppa (ei mitattu)
Raivotarjonta edelleen, pää alhaalla ja melko tukevasti kiinnittynyt :heart: (toivot.pysyy)
Verenpaine 100/70 eli noussut viimekerran 90/60. Syynä varmaan salmiakki :ashamed: ja herkuttelu.
Painoa +14kg lähtöpainoon ja joulu tulossa. Nim.merkillä 25kg magic raja rikki ennen syntymää :D . Pitää vähän kiristellä nyt terveemmin ennen joulua.
Vaikka vauva on tosi alhaalla ei väläytelty mitään teorioita synnytyksen ajankohdasta niikuin Fistikillä. Toivottavasti ei sitä välttämättä meinaakkaan. Tämä mun tyttö tosiaan kyllä ollut alhaalla jo syyskuusta lähtien ja paikat silti visusti kiinni. Varmaan vähän eri käytännöt eri paikoissa.

Sovittiin kaikki neuvola ajat laskettuun aikaan saakka, joten sen suhteen on aikataulu selvillä. Tänään oli tutustuminen Naistenklinikkaan ja oli todella miellyttävä kokemus. Kierrättäjänä oli mukava kätilö ja möhiksiä miehineen semmonen 7 paria eli sopivasti. Osasto tuntui kotoisalta (kuin sairaalaosasto nyt voi tuntua) ja tuli innostunut/motivoitunut olo synnyttämisestä. Parin viikon perästä rv 36 olis synnytystapa-arvio ja sitten kai sitä vaan ootellaan tositoimia. Sai hyvää tietoa ja oli kivaa päästä vähän fiilistelemään.

Nukkumisesta mä nukun edelleen, kun tukki 9-10h yössä. Vähän saattaa joskus henkeä ahdistaa ja vaikea saada unenpäästä kiinni, mutta yleensä menee ohi muutamassa minuutissa.

Supistuksista ei täälläkään mitään tietoa, maha saattaa olla jotenkin kiree monta tuntia joskus, mutta ei se kai supistus ole. Kivuliaita ei ole ollut. On vaan jossain vaiheessa ollut menkkakipua, mutta ilman kiristystä...tiedä häntä.

:D
 
Nukkuminen no jaa viimeyönä nukuin klo 23-01, sitten valvoin viiteen saakka ja taas nukuin pari tuntia ja herätys klo 7 :headwall: Onneksi on tuo canal digital niin tulee läpi yön ohjelmaa. Niin ja tuhosin tuossa klo2 aikoihin fazerin sinisen 200gramman suklaalevyn :ashamed: Siis ei mikään erityisemmin herätä, ei tarvii käydä vessassa tms, mutta en vaan saa unta.

Meillä puhutaan kotosalla aika paljon vauvasta ja tuolle kuopukselle nimenomaan siitä kun vauva on, niin miten se muuttaa meidän elämää. Mutta en mä mahalle osaa puhua, tai siis vauvalle mahassa.

Jynssäsin äsken keittiön kloriitilla, joka hiton oven ja kolon lattiasta lähtien :whistle: Hullulla halvat huvit :LOL:

Tylsää, ukko lähti salille ja oon tuon kuopuksen kanssa kahdestaan ja en ees kelpaa hänen leikkeihin mukaan, kun äiti ei osaa leikkiä tytön mukaan :snotty:
 
tulen nyt sitten tänne valittamaan, kun ei kotonakaan ketään ole.... Piti lähteä kolmen jälkeen tutustumaan jorviin, sinne synnytysosastolle, mutta kotonapa olen edelleen, alkoi siis klo 17, kun olen taidokkaasti avaimeni jonnekin hukannut.... Mies tietty töissä, eli oisin tarvinnut ne avaimet että pääsen sitten kotiin. Ja nyt olen itkun kanssa etsinyt mukamas joka paikasta enkä löydä niitä mistään.
Miksi aina mulle käy näin. miehen työtkin aina samaan aikaan kun jonnekiin pitäis mennä, siiis on ylitöissä.... Mä en jaksa... Huomiseks aamuks ne jostain pitäis taikoa,kun menen pelkopolille 8.30, mutta mun aivot vaan lyö tyhjää että missä ne voisi olla. Olen miettinyt päääni puhki, että missä näin ne viimeksi, mutta enhän mä muista yhtään mitään....muistan kyllä kun tulin la niilla sisään, mutta ei ne ole voinut noin vain hävitä...


Nyt pitää siis varata toinen aika sinne jorviin....

Emmy ja prinsessa 34+2
 
Hei pakko tulla kysymään.. Onko muilla puutunu jalat? Mulla on nyt molemmat jalat ihan puutuneet nivusista alaspäin. Kyllä näillä kävelee jos pakko on, mutta tuntuuvat kauheen heiveröisiltä. Olo on muutenkin tosi heikko ja voimaton. Päivällä lämpimän suihkun jälkeen makoilin kyljelläni koipi kohti kattoa melkein tunnin että heikotus ja huimaus helpottivat sen verta että pystyin olemaan pysty asennossa ja syömään jotain.

Mietityttää vaan että mitähän sitä pitäis tehdä.. Josko sitä huomiseen pärjäis et vois sit soittaa neuvolaan. Tarvii kohta tehdä vauvan liikeseurantaa ja jos vauva ei liiku riittävästi niin sitten tarvii kyllä soittaa synnärille ja kysästä niiden mielipidettä. Uskomatonta vaan kuinka olo voi olla heiveröinen.


tulia
 
Heips!

Tänään alkoi mammaloma :) :wave: Sen kunniaksi vetäisin tuossa juuri levyllisen suklaata :) Oltiin myös perhevalmennuksessa pari tuntia tutustumassa Haikaranpesään ja ihan alkaa olla jo hyvä tunne tuon synnytyksen suhteen että eiköhän se sieltä ulos tule :)

Mulla on ollu aika paljon harjotussuppareita, tai kai ne vielä sellasia on kun eivät kummemmin satu paitsi välillä vähän selkään. Mut ei enää vaan rasituksessa vaan ihan voi tulla vaikka istuis vaan paikallaan. No, torstaina on neuvola ja parin viikon päästä lääkäri et sittenpä nähdään.

Tässäpä tätä omaa napaa taas, ei pysty enää istumaan koneella joten jatkuu joku toinen päivä :)

BabyP ja tyttö 34+2
 
Moiks möhömahat :D

Hoh mikä päivä...onneks pojat nukkuu ja saa kohta mennä itekkin nukkumaan |O

tulia joo saadaan sitten puolen vuoden päästä ihmetellä mahdutaanko autoon 3 istuimen kans :D ilmotellaan nyt kuinka käy turvakaukalonki kans...miten onnistuu ja mahtuuko ;)
Mä oon kans kova nukkumaan tai tarvin unta sellaset 8tuntia yössä et oon pirteä. meen aina viimestään 22 sänkyyn,joskus vähän venyy lähemmäs klo 23 mut oon monesti jo puoli kymmeneltä sängys,luen hetken ja nukahdan äkkiä |O en mä enään edes osaa valvoa myöhään...puoleen yöhön valvominen on iso saavutus ja seuraava päivä menee aivan väsyneenä ja ihan ku olis krapula :ashamed:

vauvasta puhutteluun no meillä puhutaan ihan vauvasta kun masuasukista puhutaan :heart: ei täs kyllä hirveesti tuu viel ajateltua kuuluuko tää jo meidän perheeseen,tottakai kuuluu ja pojille tulee puhuttua vauvasta muy mulla vähän samat ajatukset kuin cruellalla et ei täs "ehdi" täysillä olla mukana ja perillä siitä et meille tulee vauva. mä varmaan vasta osaan sitte paremmin ajatella asian kun tää tulee ulos mahasta :D mulla muuten sama homma kuin cruella&Mrs O esikon synnyttyä meni hetki ennenku tajusin/osasin nimittää itseäni äidiksi :heart: se vaan oli niin uutta ja outoa koko raskaus ja sitku sai sen vauvan niin siinä oli niin monenlaista tunnetta et mulla kesti jonku aikaa ennenku osasin oikein kunnolla nauttia äitiydestä. oon varmaan muutenkin oikein kasvamalla kasvanut äidiksi ....on tää niin tunteiden aallokkoa et välillä nauttii täysillä ja välillä tuntuu et kaikki kaatuu niskaan :LOL: johtuu tietysti varmaan näistä raskauden hormooneistaki....yhtä tunne mylläkkää välillä :heart: mut kyllähän tuo maha antaa jo niin selviä merkkejä olemassa olostaan et ei tässä unohda raskaana olevansa ja mitä lähemmäs laskettua mennään niin enemmän alkaa siltä tuntua et kohta meillä on kolme lasta :heart:

tammimasu :hug: toivottavasti ei tuu raskausmyrkytystä eikä muutakaan vakavaa.

tulia tosta jalkojen puutumisesta... mulla ei sitä muuten juuri oo kun öisin. tai jos lattialla istun jalkojen päällä niin hyvin äkkiä antaa jalat merkin et nouse ylös ei tollasta kuormaa jaksa pitää :LOL: puutuu äkkiä jos istun niitten päällä mut ei muuten juurikaan.

mulla on vaan aivan laiska väsy olo...ollaan oltu liikenteessä poikien kans KÄVELLEN :eek: ja kyläilty koko päivä. hoh että meinaa selkäki olla aivan kipeä...joka asento tuntuu raskaalta.
täytyy varmaan kohta mennä sänkyyn ja nukkumaan.

mmamaa 32+1
 
Tulia minulla jalat (reidet lähinnä ) puutuu helposti jos olen pitkään kyljellään. Neuvolan terkka sanoi että johtuu siitä että vatsa painaa tiettyä hermoa. Mutta ei minulla noin pahaa puutumista ole ollut kuin sinulla. Toivottavasti olosi parantuu ja tosiaan jos ei olo kohene niin soita ihmeessä neuvolaan.

Mikähän tarmokkuuden puuska iski meikäläiseen :eek: Minä tekaisin kaksi luumu-taatelikakkua pakkaseen, paistoin monta pellillistä pipareita (eilen väsäsin taikinan) ja sitten tein kolme isoa laatikkoa porkkanalaatikkoa pakastimeen jouluksi. Huomenna ajattelin urakoida lanttulaatikot pakkaseen... Joka joulu minä uhkailen että tänä vuonna en tee juuri mitään, mutta sitten se mopo alkaa keulia tai siis se karkaa suorastaan käsistä tuon touhuamisen kanssa :ashamed: Nyt piti aloittaa ajoissa kun ei tuosta omasta voinnista joulun alla ole takuuta...

MaMa ja tytsykkä 33+5
 
emmy83 onneksi avaimet löytyi

mama74 meillekki saat tulla ahkeroimaan :D

nimestä meillä ei oo hajuakaan. oon kyllä laittanu nimet siihen lappuun mikä sairaalaan on lähetetty, mut neki on tuulesta temmattu tai noh tytön nimi on anopin edes menneen äidin nimi. anopin äiti kuoli kun anoppi oli noin 3v. pojan nimen vaan keksin jostain, tykkään siitä nimestä mutta on liian lähellä kuopuksen nimeä että ei varmaankaa anneta sitä nimeä jos poika tulee.

tammimasu toivotaan että kaikki menee ok eikä ole raskausmyrkytystä :hug: mun kaverilla oli raskausmyrkytys, joutui sairaalalepoon moneksi viikoksi ja rv 35 tehtiin sektio.

tuli tossa mieleen kun muistelin aikasempia synnytyksiä, että onko teistä kukaan sanonu tai tehny mitää noloo synnytyksessä? esikoisella lähdin sen takia sairaalaan ku vedet meni(tai ainaki osa), ku pääsin synnärille asti niin kätilö otti mut vastaan ja teki sisätutkimuksen ja loput vesistä"räjähti"ulos, sit mä tyhmänä kysyin, että puhkasitko kalvot :LOL: joo, sit vasta hoksasin että senhän takia sairaalaan lähdin ku vedet meni. vähä nolotti sen jälkeen. kuopuksella en muistaakseni pahemmin nolaillu, ei ainakaan tuu mieleen.

tänään sain aikaseks laitettua vauvan kotiutumis vaatteet valmiiksi. laitoin bodyn, puolipotkarit, paidan, housut, villahaalarin, talvihaalarin, kypärälakin, pipo, tumput ja töppöset. nyt ku sais vaan aikaseks laittaa loput tavarat valmiiksi.

nukkumisesta mä nukun välillä yöt paremmin ja välillä huonommin. hyvänä yönä käyn vaan kerran vessassa ja välillä 3 kertaa ja joskus pojat herää, harvemmin kyllä.meen yleensä nukkuun n klo 23 ja aamulla noustaan poikien kans n klo 8-8.30 mutta yleensä oon ite heränny jo aikasemmin ja makoilen hereillä sängys niin kauan ku pojat herää.

cruella+vaavi 35+3
 
Cruella tää on vaan joku hetkellinen mielenhäiriö :D

Noloja juttuja synnytyksessä.. Esikoisen synnytyksessä minä aloin vaatia kätilöltä että minun pitää päästä vessaan, siis oli aivan armoton tarve päästä tarpeille. No kätilö siihen että ei kuulkaa rouva kun te synnytätte ja pitäisi alkaa ponnistamaan. Minä vaan sanoin että ei kun minulla on VAAN kauhea tarve päästä vessaan :eek: Lopulta kätilö sai minut vakuutteneeksi siitä että sen tarpeen tunteen takana todellakin oli vauva eikä mikään muu. Enhän minä tiennyt että se vauvan pää painaa niin että tuntuu että on vaan armoton vessähätä :ashamed: Arvatkaa vaan olenko kuullut asiasta vuosien varrella äidiltäni joka oli tukihenkilönä synnytyksessä |O :LOL: ( Enää en pyydä päästä vessaan tuossa vaiheessa synnytystä :whistle: ..) Olikohan tämä riittävän noloa :snotty: ...

MaMa ja tytsykkä 33+5
 
Kyllähän taas hermoja kysytään täällä!! Noi ipanat kun ei ala nukkuu ikinä sillon kun pitää |O Nytkin ovat 20.30 lähtien tuolla sängyssä pyörineet, leikkivät eivätkä usko mitään!! Hohhoi! Huomenna alkaa sit uus systeemi! Pakko saada noi nukkumaan sillon kun on nukkumaan meno aika!

Muutenkin pinna kireellä... Apua ei juuri kotihommissa saa! Huomenna tulee taas lunta ja se tarkoittaa sitä että minä saan ne sieltä kolata! Jippii... Joka paikka ennestäänkin kipeenä...

Mitään en oo saanu laitettuu valmiiks vauvalle! EN siis ihan mitään... sekin syö hermoja, kun aikaa ei ole... En siis ehdi edes miettii vauvan tavaroita tai niiden hankintaa kun yksin saa täällä paahtaa menemään...

Joo... tuli pelkkää valitusta... :ashamed: Oon nyt aika väsyny, henkisesti siis...

Mrs O
 

Yhteistyössä