:wave:
Johjon kysymykseen ja muutenkin lastenvahdin järjestämisestä... meillä tilanne on surkea. KAIKKI sukulaiset asuu yli 1000km päässä ja ovat työssäkäyviä vielä, myös isovanhemmat. Appiukko on ottanut lomaa tammikuussa pari viikkoa, ja aikoo tulla päivän varoitusajalla tänne jos tarttee ja syntyy juuri tuon kyseisen kahden viikon aikana... Mutta eipä taida sekään auttaa jos synnytys käynnistyy... vauva on maailmassa ennen kuin pappa on Oulun kohdalla tulossa... :headwall: Ollaankin tässä päämme puhki mietitty vaihtoehtoja, mitä ihmettä tehtäis, että mies pääsisi synnytykseen mukaan... Mun sisko tulee jouluksi tänne, viipyy viikon verran, joten siinä ois otollinen aika synnyttää tai sitten tosiaan tuo tammikuun pari viikkoa mutta oon niin satavarma, ettei tämä tulokas halua helpottaa kenenkään elämää ainakaan siinä suhteessa, vaan syntyy tyyliin samana päivänä, kun mun sisko lähtee pois... :kieh: Yksi mun ystävistä on mammalomalla, joten hänelle periaatteessa voitais jättää poika päiväsaikaan hoitoon ja toivoa, että pappa kerkeää (tai mies kerkeää Rovaniemeltä takaisin) ennen yötä. Vielä on hätätapauksessa mahdollista, että tämä ystävä vie pojan toiselle kaverille illalla ja voi viettää yönsä siellä ja taas aamulla palauttaa meidän pojan tälle ystävälle... huh, kyllä menee siinä tapauksessa vaikeeksi!
Anarillekaan ei voi poikaa jättää, jos vaikka tulee perässä synnyttämään
Onneksi meillä tää yhteisöllisyys on täällä voimakasta, eli ystävät auttavat toisiaan hädässä, mutta eivät hekään voi olla töistä pois, koska kaveri lähtee synnyttämään :ashamed: Eli saattaa olla, että tosiaankin synnytän yksin :'( Rovaniemellä ainakin esikoista kävi sitten katsomassa kaikki isovanhemmat, tekivät kyllä urotyön (meillä on siis "kolmet" isovanhemmat kun mun vanhemmat on uusissa naimisissa) kun ajoivat Roihin asti katsomaan meidän vauvaa :heart:
Jos nyt aletaan sitten galluppia tekemään oikeen kunnolla niin mitenkäs tuo
synnyttämään lähteminen, ketä pelottaa? Tai lähinnä tarkoitan sellaisia, joilla matkaa on enemmän kuin hmm... sanotaan vaikka 50km... Kun mulla ja
Anarilla se matka on n. 350km...
Kieltämättä mietityttää!! Esikoinen syntyi käynnistettynä 41+5 joten en joutunut kokemaan sitä matkaa supistusten kourissa, enkä ambulanssissa vaan ihan mukavasti taksin kyydissä huristelin ja taksikuski ei meinannut uskoa, että oon menossa synnyttämään, maha oli niin pieni! Mieskin sai tulla rauhassa perässä kun selvisi, että seuraavana päivänä käynnistetään. Mutta nyt jotenkin tuntuu, että jos ei suunniteltua sektiota tule perätilan vuoksi niin aivan varmasti tapahtuu kaikki mahdollinen, ennen kuin olen synnytyssalissa :| Täällähän ohjeet on hieman erilaisia, kuin esim. kätilöopiston vieressä asuvilla, täällä matkaan lähdetään, jos vedet menee tai jos supistukset ylipäänsä ovat säännöllisiä. Eli vaikka tulisivat 30min välein mutta ovat kivuliaita niin ei muuta ku taksiin tai ambulanssiin, johon kätilö sitten lähtee mukaan.. tilastollisesti kukaan ei synny ambulanssiin mutta keskimäärin yksi vauva vuodessa kuitenkin. Ambulanssissahan ei saa myöskään kivunlievitystä, joten kiva taipale kärsittävänä :x JA sitten on vielä mahdollista, että supparit hiipuu ja päästään Roihin ja passittavat takaisin kotiin :headwall: Meillä ei oo oikein mitään paikkaa Roissakaan, missä oleskella, joten ei muuta ku 350km takaisin kun ei hotelliinkaan ole varaa :headwall:
No joo, tulipas kauhukuvia! Taidan jatkaa teen hörppimistä ja keskittyä iloisiin asioihin, kuten siihen, että lumityöt on ainoa askare tällä hetkellä, jota voin melkein kipuilematta tehdä!
Kunhan vaan varoo tosiaan tuota massua, ettei siihen tökkää.. Nyt oon monena päivänä peräkkäin oikein nauttinut, kun on ollut uutta lunta sopivasti maassa ja päässyt hissukseen pukkaamaan samalla kun esikko leikkii (ja syö lunta)...
Missylle tervetuloa! :flower:
-Lappitar ja Hippunen 33+4