TAMMIKUUN TOIVOT marraskuussa

Heippa!
Poika luultavasti viedään mun vanhemmille, jotka asuvat noin 8 kilsan päässä. Molemmat ovat päivätyössä. Isäni ei oikein kärsi olla töistä pois, mutta äitee on luvannut ottaa pekkasia *jossei vauva päätä syntyä joulun pyhinä* ;) Anoppia en osaa ajatella poikaa hoitamaan, koska hän on jo 62-vuotias ja tekee vuorotyötä.. appiukko on kuollut vuosia sitten :(

Itse aloitin äippäloman 50päivää varhennettuna. Kesän olin töissä ja olen nyt ollut kotona. Mukava saada ensimmäisen äippärahan jo ennen joulua. Meidän pitäs kehitellä ukon kanssa alakertaan jonkinsortin remonttia alkavaksi.. uusi takka sinne jo asennettiin ja nyt ois tarkoitus laittaa seinää ja lattiaa uuteen uskoon. Kylppäri ja sauna saavat vielä siellä odottaa, kun niihin uppoaakin sitä rahaa hieman enemmän.

En oo lueskellut teidän juttuja kauas, mutta aattelin kysellä että ootteko ostaneet tulevalle perheenjäsenelle jo toppapuvun? Mä olen hieman kattellut, mutta en ole oikein löytänyt vielä mielestäni.. Elloksella oli semmonen ruskea, jonka hupussa oli karvaraunus, ihan kivan oloinen. Ja jos ootta löytäneet, niin mistä?

En ottanut tällä kertaa äippäpakkausta vaan sen rahan, kun esikoiselta on niin mahottomasti vaatteita. Oon pessy jo aikaa sitten kaikki vaatteet ja laittanut ne hoitopöydän laatikkoon oottamaan. Esikoisella oli aika paljon valkoisia ja ruskeita vaatteita ja tietty sitten saatiin ja ollaan ostettu sinistäkin. Pikkukakkoselle olen ostanut muutaman vaaleanpunaisen vaatteen.. eihän sitä koskaan tiedä :whistle:

Mutta nyt keittämään kahvia ihanaiselle miehelleni, joka tulee piakkoin töistä kotia! :heart:

Missy 34+2 ja esikko 1v6kk

Rakuuna: Ensimmäisen kerran minkäkin kuulin tuosta, että seuraava lapsi olisi painavampi :) . Meidän sisarrusparvessa tosin on menty aina painossa ylöspäin eka 3800, toinen 4050 ja vika 4070, siis mä ja sisarrukset. Tosin toivon kovasti, että näillä raskauskiloilla ois myös merkitystä, koska ekasta otin tosiaan kokonaisuudessaan sen 23kg ja nyt saldona vasta 8,4kg eli melkein 10kg vähemmän kuin viimeksi näillä viikoilla. Vaikka kyllä tuo nelikiloinen esikoinen ihan pieni minun silmissäni oli ja nykyään 4-ikävuoden kynnyksellä käyrien alla kasvaa sirona neitinä.

Synnytyksestä: Mies on kovasti lähdössä mukaan, kuulemma videokameran kanssa, vaikka minä vastusta ja uhkasin heittää sen seinään, jos hän leikkii jotain kuvaajaa kun pitäisi olla mun henkilökohtaisena orjana siellä salissa :D. Meillä on siis esikoinen silloin kotona minun kanssa ja ollaan kyselty miehen veli ja minun yksi ystävä varuiksi, mikäli äitini ehtii lähteä reissuun ennen kuin synnytys alkaa (la 11.1 ja matkalle lähtö 14.1). Lisäksi isäni lupaili, että josko hän suuntaisi silloin tänne päin, kun nuo esikon synttäritkin sattuu samalle päivälle kun on minun laskettua aika. Nimittäin tiedän, että miehen veli ja minun kaveri ovat erittäin sikeäunisia, jos lähtö keskellä yötä jälleen koittaa.

Vauvantarvikkeista: Mä olen päättänyt, että alan niitä järjestellä vasta vuoden vaihteessa, jos silloinkaan. Jotenkin oletan tämänkin syntyvän ennemmin jälkeen la:n kuin ennen, ja toinen syy on se, että nyt ne on niin tiivisti pakattu laatikoihin, että tarviin ladata kaikki voimat ennen kuin alan ne tyhjentämään (onneksi sentään ovat jo lajiteltu eri kokojen mukaan)... Ja sehän tarkoittaa, että täytyy siivota esikon laatikosto, jonne vauvan vaatteet olisi tarkoitus pistää :whistle: . Laiskottaa...

Tämmöinen kysymys, että paljonko olisitte valmiina maksamaan itse kudotusta vauvan myssystä/hatusta? Mulla lähestyy myyjäiset, jonne otan noita tekemiäni hattuja leivonnaisten kanssa myyntiin, mutten ollenkaan tiedä paljonko noista hatuista voitais olla valmiina maksamaan.. (Laitan vielä myöhemmin kuvan, kun pääsen kotiin saakka.)

Amino

missy83 tervetuloa

lappitar mua kyllä jännittäis tosi paljo jos olis noin pitkä matka synnyttään. hui.kauhee edes ajatella. juu mua jännittää kyllä synnyttään lähtö eniten tai se että koska lähen ja et onko mies edes kotona sillon. meiltä ajaa vähä yli puolessa tunnissa sairaalaan, et ei kauaa toisaalta mee, mutta kuopus tuli niin nopeesti että sen takia tuoki matka jo jännittää ja jos ukko ei oo kotona ku pitää lähtee niin pojat pitää pukee ym ja siinä menee aikaa sit.

anoppi on sairaseläkkeellä ja appiukko metalli hommissa, anoppi on lupautunu hoitaan mutta toiv on kotona just sillon, on paljo mökillä, joka on 100km päässä. mun äiti on kiinteistöfirmassa ja pystyy lähteen kotiin jos hoito tarvetta on.

tänään olis tasan kk laskettuun aikaan . huh. ei oo kauaa enää. mun sisko on nähny unta 3 kertaa, että synnytän 36+1 eli tulevana sunnuntaina ja kahdessa ekassa unessa syntyi tyttö mut viimesessä ei selvinny kumpi tuli. saas nähä onko sisko nähny enne unia :D mä en sukupuolta tiedä, enkä haluakkaan. haluan elää jännityksessä loppuun saakka. pitää sanoo lääkärille kokoarviossa heti, että ei sitte kerro kumpi tulee.

tänään oon paketoinu kaikki joululahjat valmiiksi. ihana olla ajois ku yleensä oon ihan viime metreillä vasta hommannu vimpat lahjat ja paketoinu, tosin kyl omille pojille puuttuu lahjat ja mun äitille, mutta ajattelin hakee ne sit tilipäivänä.

juup, mutta alkaan valmisteleen lähtöä, ollaan menos kaverin pojan 3v synttäreille.

illalla taas palailen :wave:

Meillä synnärille tutustuminen oli jo 11.11. eli reilu 2 kuukautta ennenn laskettua aikaa :whistle: Olin mukana sellaisten mammojen kanssa joilla suurimmalla osalla helmi/maaliskuussa LA. Mieluusti olisin ehkä vähän myöhemmin mennyt. Tai voisin mennä vaikka vielä uudestaan! :D

Synnytyksestä mies haluaa ehdottomasti tulla mukaan ja anoppi tulee meille lapsenlikaksi. Anoppi asuu lähellä ja on jo jäänyt eläkkeelle joten silläkään ei ole merkitystä tuleeko lähtö yöllä vai päivällä. Synnärille on meillä matkaa reilu 50km mutta minä olen niin hidas siinä synnytys touhussa ettei ole mitään hätää vaikka matkaa jonkun verran onkin, ei ole pelkoa syöksysynnytyksestä :D
Missy83 tervetuloa mukaan kirjoittelemaan :wave:

Huomenna neuvolaan, saa nähdä kuinka paljon on tullut painoa :whistle: Tänään käytiin shoppailemassa kaupungilla ja nyt selkä huutaa armoa |O Olo on kun ois saanu selkäsaunan, eipä tarvitse enää suunnitellakaan mitään ostosreissuja joulun merkeissä.. Minä sitten lupauduin tekemään anopillekin joululaatikot kun kerran pääsin vauhtiin, täytyy ottaa jakkara tuonne keittiöön ettei tarvitse seisoskella kun selkä on niin pirun kipeä..

MaMa ja tytsykkä 34+0

Missy83 tervetuloa tammikuun möhiksien joukkoon :hug: !

Mies tulee mukaan synnytykseen eikä ole ollutkaan mitään muuta puhetta. Lapsi on kuitenkin meidän ensimmäinen ja äiti lupasi katsoa meidän karvaisempia vauvoja eli koiria. Se onkin jännää nähdä miten meidän vanhat vauvat ottaa vastaan tämän uuden.

Toppahaalareista
sen verran, että minä ostin täältä kaksplussan kirppikseltä kaksi aivan ihanaa aivan käyttämättömän näköistä haalaria (56cm ja 62cm) 18?:lla, joten ei paha. Ajattelin että alle riittää body+potkarit+paita, koska ulkona on ehkä minuutin ja autossa kuitenkin lämmin (matka kotiin alle 40min). Jos tulipalopakkaset niin olen pakannut vielä fleecehaalarin mukaan. Lisäksi ruskovillan myssy ja pipo.

mpa älä masennu..mulla ihan sama. Turvotus alkanut, paineetb noussu ja taas liikaa painoa tullut. Pissa kuitenkin puhdas ja muuten vauva terve eli kaikki mikä pitää on silloin kunnossa. Ei hätää :heart: !!Mä en anna enää ton neuvolan ja "arvojen&käyrien" stressata. Mullakin on sf ollut alakäyrällä, keskikäyrällä, yläkäyrällä ja taas keskikäyrällä. Vauva keski- ja alakäyrällä. Enkä tosiaan sokeasti luottaisi mihinkään painoarvioihinkaan. Tilanne kuitenkin elää tässä loppuvaiheessa syystäkin enemmän kuin aiemmin.

Remontti ja vauvantarvikkeet on nyt pulkassa, kaksi huonetta maalattu, paneelit maalattu ja hiottu, yksi lipasto entisöity sekä parveke rempattu. Vauvalle olen löytänyt tosi edullisesti tarvikkeet, sitterit, vaatteet yms. melkein uutta vastaavassa kunnossa tosi edullisesti käytettynä täältä tai huuto.netistä, kun olen niitä pihinä ihmisenä toukokuusta lähtien vahdannut :kieh: .

Tutustumiskäynnistä synnärille mä sain neuvolasta ohjeet soittaa, kun rv 32 on meneillään ja sieltä sitten annettiin tämän viikon aika. Ihan hyvä ainakin ekakertalaiselle, niin ei sitten tarvi hermoilla ehtiikö tutustumaan ennen synnytystä.

Sairaalakassi täällä vielä pakkaamatta, mutta mukaan ajattelin ottaa imetysliivit ja topin, liivinsuojia, rintakumeja, vauvan ensilelun, muutaman oman siteen, huulirasvan, omat pesuaineet, vähän jotain makeaa, vauvan vaatteet, ajanvietettä, aamutakin ja tossut (neuvoivat nkl:llä ottamaan omat), kaurapussin (neuvoivat nkl:llä ottamaan oman jos haluaa heillä vaan vesipusseja vaikka varmaan ihan sama), kamman ja lähden varmaan vaatteissa joissa tulinkin (yritän ehtiä vetämään mukavat vermeet niskaan :heart: )

Terkuin Olivia ja little miss sunshine rv 34+6 ( :eek: )

Meillä tulee mies ehdottomasti mukaan synnytykseen, oli sitten yö tai päivä! Mun äiti voi onneks ottaa töistä lomaa ja hoitaa siis esikoisen. En vois kuvitella ilman miestä lähteväni, oli viimeksikin mun ainoo tuki ja turva ja olisin varmaan tullut hulluksi ilman! Sympatiat on kyllä vahvasti niiden puolella, jotka saattaa jostain painavasta syystä joutua lähtemään yksin :hug:

Missy83, tervetuloa! Muttamutta, siis oonko mä käsittänyt jotain ihan väärin vai eikös sen ekan äippärahan saa vasta päivää ennen laskettua aikaa? Siis huolimatta äitiysloman alkamisesta?

Iltaa!

Paljon on taas tekstiä tullu...

Meillä mies lähtee mukaan synnytykseen! Vaikkei hän oo niin tätä raskautta huomioinu (puhellu vauvalle tai juuri potkuja kokeillu) niin oli mukana pelkopolillakin, ja synnytykseen haluu tulla! Onneksi, koska minä en sinne yksin haluais lähteä!! On se niin iso tuki ja turva siellä, ainaki mulle kun kammoan koko sairaalaa niin paljon et maha menee kipeeks kun edes ohi ajetaan...

Toppapuku saatiin kakkoselle jo aikoinaan siskoltani, sellainen 62cm valkoinen puku. Eli se laitetaan sit päälle kun kotiudutaan. Kotona vaunulenkeille onkin sit ihana sellanen tytön värinen puku jossa ei ole lahkeita, vaan on sellainen pussi-malli. Sekin on kokoa 62.

Anoppi myy alusvaatteita kotiputiikissaan, ja jos hätä iskee niin pääsee kyl kattoo muksuja kun synnärille on mentävä! Sit toinen vaihtoehto on et viedään muksut samalla kyydillä siskoni luo Ouluun, ja koira mun veljen luo. Jos synnytys syystä tai toisesta kestää sit sen 6h, matkoihin menee 2h (miehellä ) ja sit kun salissa ollaan synnytyksen jälkeen viel se 2-3h, niin 10-11 tuntia on koirallekin liikaa yksin. Siksi siis sekin viedään hoitoon. Jos anoppi pääsee meille kattoo muksuja niin koira lähtee silti mun veljelle, koska anoppi ei sitä voi sietää :/

Synnytykseen lähtö pelottaa kyllä, koska jos se alkaa kotona, eli eivät saa sitä käynnistettyy sillon 13.1, niin "hyvällä" tuurilla en ehdi edes sairaalaan! Vaikka meillä ei ole kun tunnin ajomatka... Sit taas sekin pelottaa et jos ehdin sairaalaan niin en ehdi saada kivunlievityksiä...
Muuten olen suht rauhallinen synnyttäjä, mutta jos kalvot puhkeaa, niin vauva on maailmassa reilusti alle 30min! Siksi sitä käynnistystä suunnittelivat Oysissa...

Missy83 Tervetuloa mukaan!

Nukkuminen on täyttä tuskaa |O Viimeyönä nukahdin kolmelta, heräsin viideltä ja nukuin sen jälkeen n. pari tuntia :headwall: Nyt väsyttää ihan sikana, tietenkin! Lonkat on tuskassa joka yö eikä siihen auta minkään maailman tyyny viritelmät joita oon kokeillu...

Tietääkö kukaan vastausta tuohon mun aiempaan kysymykseen noista PUL-kankaista??
Tilasin eilen kaks rullaa lankaa jotta saan muutamat pienet villahousut kudottuu. Niihinki löytyi netistä hyvä ohje (en ole paljoa kutonu ennen) ja vaikka olin aluks sitä mieltä etten villiksiä käytä, niin kaveri kehui niit niin paljon et pakko kai se on kokeilla :D

Oli mulla jotain muutakin kommentoitavaa, mutten muista ollenkaan mitä se oli :whistle:

Nyt ruokalevolle :wave:

Mrs O & Nti Eelis 30+5

synnytykseen mies lähtee meilläkin mukaan. Toivottavasti uudessa työpaikassa on joku, joka tulee hälytettäessä paikalle. Viimeisimmät synntykset on olleet nopeita ja eka supistuksesta on ambulanssi soitettu. Nyt mun pitäis saada sekin antibiootti heti synnytyksen alkaessa, että ehtii vaikuttaa. matka on meilläkin vaan tunnin, ja viimeisin synntys kesti puolitoista tuntia, joten kiirettä voi pitää. Lappilaisten matkat tuntuu aika älyttömiltä. :hug:

Toppapuvun olen hommannut pienen, tummanpunaisen, joka sitten sopii kummallekin. ;) Linkin laitoin kerran aiemmin, mutta tässäpä niille, joita vielä kiinnostaa
http://verkkokauppa.winkkeli.fi/epages/Planeetta.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/winkkeli/Products/23/SubProducts/23-0001

MrsO Aika jännä tuo käynnistys juttu. Mulle lääkäri Oysissa sanoi, että käynnistäminen on riskejä sisältävä toimenpide, joka vaatii lääketieteelliset perusteet ja näihin esim. nopea synnytys ei kuulu - ei vaikka ennen lapsen syntymää tulis ehtiä saada tietty määrä antibioottia suoneen. Ambulanssit on nopeita synnyttäjiä varten :eek:

Missy83 Tervetuloa =)

Ja vielä siihen masukuvakysymykseen. Kun olen nyt yhden kuvan onnistunut tänne laittamaan, niin voin jo neuvoa muita :LOL: Eli itse vein oman kuvan aijaa.comiin ja kun sain siitä ne osoitteet, kopioin sen "pieni kuva"-osoitteen ja liitin suoraan tähän tekstiin. Profiiliin on selkeät ohjeet omissa tiedoissa, mutta mulla profiiliin kuvan lisääminen ei jostain syystä onnistunut :/

siinä se nyt on :LOL: kiitos Tuttemui neuvosta :flower: Sama homma, profiiliin mä en myöskään tuota saanut.

Ja lappilaisten matkat tosiaan on aika pelottavan hurjia..meillä on toooosi lyhyt matka sairaalaan, oisko 10 minuutin ajomatka :p

Mrs O Joo tätä energiaa tuntuu piisaavan niin, etten kohta tiedä enää mitä tekisin :D , sano vaan osote niin minä tuun ;) . Varmaan, joku ensisynnyttäjän psyykkeen harhautuskeino tajuta mitä on oikeasti tapahtumassa. Kohta varmaan patterit loppuu ja sitten en enää touhuakkaan mitään. Ihme hommeleja nuo hormoonit teettää...

iltaa mammat.

Täällä kans tänään touhuttu, vaikka mitä. Sain siivottua, leivottua, silitettyä, pestyä pyykkiä ja vihdoin tehtyä viikonloppua varten pari korttia. Huomiseksi jäi vielä onneks jotain tehtävää, että tivottavasti sitä energiaa riittää huomiseenkin.

Olen tuota talvipuku asiaa miettinyt mullaon kaksi 68cm pukua, mutta tarviiko se vauva kauhean pientä pukua, kun eipä se muuta ulkona tee kuin ole vaunuissa, tai turvaistuimessa. Toki se hukkuu siihen pukuun. No huutonetissä on kyllä aika halvalla pieniä pukuja myynnissä, että täytyy tässä miettiä vielä asiaa.

Meillä mies tulee ehdottomasta synnytykseen mukaan, mun eka niin haluan sen mun henkiseksi tueksi, ja mun mies on tällä hetkellä ainoa joka pystyy mua rauhoittelemaan, että jos menen paniikkiin synnytyksessä. Mutta kyllä mua tuo synnyttämään lähteminen mietityttää, että koska se tulee, sehän voi tulla ihan koska vain. Meillä on kyllä synnyttämään vain se 5min autolla, mutta jotenkin se hermostuttaa mua.

Mulla on tosi tukala olo koko ajan. Musta tuntuu että maha "räjähtää" kohta, kun tää maha on niin piukea. Muutenkin on tässä pari päivää ollut sellainen että ei enää selviä tän mahan kans. No eihän tässä ole enää kuin se loppurutistus 5 viikkoa laskettuun aikaan.

Nyt ei muista mistä te olette puhelleet täällä... Että eipä kai tässä muuta kuin että taidan alkaa miettimään mitä iltapalaa sitä söisi.

Emmy ja prinsessa 34+4

Aminohappo mulla ei ole kyl hajuakaan mitä noista vois pyytää! Mutta ihanan näköisiä pipoja ovat :D Just tuommosen haluaisin itekin vauvalle mikä tos ylemmässä kuvassa on, tuo vaalean punainen =)

Tuttemui,onpa tosiaan jännä että sulle on noin sanottu Oysissa :eek: Tiedän nimittäin yhden naisen jolle käynnistetään joka kerta, koska tämä nainen on niin nopea synnyttää! Ja mulla meinasivat sitä käynnistystä siis "vain" sen pelon takia :eek: Tosin sanottiin että jos paikat on visusti kiinni vielä silloin niin sit eivät kai lähde käynnistämään...
On aika outoa minusta ettei ne sun kohdalla suunnittelis käynnistystä :eek: Eikös se oo tarpeeks "lääketieteellinen" syy kun pitää ehtii se lääke saamaan!!

Ihania mahakuvia taas :heart: Jospa sitä itekin sais joku pvä laitettuu sen...

Mrs O

Aminohappo on kyllä tosi kauniita myssyjä ja vaikee mennä sanomaan paljonko niistä vois pyytää, varmaan 5-10 euron luokkaa. En tiedä! :eek:

Minä kateellisena luen, mitä kaikkea ootte puuhannu. Tekis niin mieli itselläkin siivota ja yms. ku energiaakin olis. Minut määrättiin täysin lepoon, raskausmyrkytys epäilyn takia. Sain neuvolasta mittarin lainaa ja olen sitte mittaillu paineita kotosalla.

Nyt on näyttäny kokoajan jotai 145/ 85. Jospa se lähtis laskuun. Kerran näyttäyty valkuaista virtsassa. Onko teillä kellään muulla näkyny ja sit ei oo enää ollu vastaisuudessa?
Tässä vaan rukoilen että ei enää näkyis, ku mulla on viikkoja vasta 32!

On ihania masuja kaikilla, nyt lähden huuto.nettiin pyörimään.

Tammimasu ja tasan 32

ihania masukuvia teillä.

aminohappo aivan ihania pipoja. vaikee kyllä hintaa sanoo, varmaan se 10e ois ok.

täälä päin ei käynnistetä kuulemma helposti. vasta ku on tarvis käynnistää. tosin kuopuksella olisi ottaneet mut sisään ja käynnistäneet ku olin kokoarvios. ja kai se riippuu lääkäristä/kätilöstäki.ite toivoisin toisaalta käynnistys aikaa, koska sillon saisin järkättyä poikien hoidon yms valmiiksi, mut toisaalta mielummin lähtisin synnyttään "omilla" suppareilla.

missy83 mietin tota äippärahaa, että eikö sen saa vasta päivä ennen laskettua aikaa vaikka alottaa sen 50 päivää ennen? niin mulle kelasta joskus sanottiin ku kyselin.

Iltaa!

Vitsit että tämä päivä meni nopsaan, tällä tavallako ne kaikki päivät sitten jatkossa menee... :whistle:

Aminohappo, kymppi vois olla ihan jees hinta, en usko että pidetään pahana. Vitonen on jo melkein ilmanen joten lähemmäs kymppiä mä hilaisin hinnan :) Ihania pipoja tosiaan ovatte, onneks meillä anoppi on tehnyt jo useamman niin on mistä valita.

Mä muistin tänään että mun piti eilen mennä sinne hammashoitajalle kuulemaan se tulos siitä sylkitestistä ja tietenkään en muistanu koko asiaa kun olen nyt kotona. Voi perkeus mun pitää varmaan soittaa sinne huomenna, vissiin joudun sitten maksamaan sakot siitä. :headwall: Vaikka muuten tuo lysti on ilmasta niin hmm... no, jos joudun maksamaan niin sitten joudun, oma lahopää kun ei muista mitään näköjään.

Ah muilla on ollut sitten vieläkin aikaisemmin sairaalatutustumisia, luulin jo että meidät on vahingossa pyydetty näin aikaseen :LOL: Ens viikolla on sitten neuvola ja samalla se synnytysvalmennus - joka siis on vain sen yhden kerran.

Oletteko muut vielä tutkiskelleet vauvajumppajuttuja? Tänään tuli aikuisopiston lehtinen ja siellä olis semmonen, tekis mieli mennä mutta kun se ALKAA tammikuussa ja eihän sitä heti semmoseen voi rynnätä, vaan varmaan ennemmin sitten kun vauva on jotain kuukauden pari ikäinen... pitää kai sinnekin soitella että pääseekö kesken kauden mukaan, mutta luultavasti ei pääse. Ja aika kalliskin toi vauvajumppa oli, 81 euroa kevätkausi.. vauvauinneissa on hintaeroja valtavasti, niitä selvittelin tuossa taannoin ja osalla on tiukat säännöt että pitää olla mukana alusta asti että voi sitä harrastaa - eli tammivauvat eivät pääse kaikkialle mukaan mitenkään. Tai pääsee sitten syksyllä alkaviin, mutta silloin on se hmm... sukellusrefleksi vai mikä lie mennyt pois vauvalta. Onneksi löysin paikan johon hyväksytään sitä mukaa kun vauvalla on ikää ja painoa tarpeeksi, mutta joka paikassa se ei käy.
Jotenkin tuntuu että tammikuussa syntyneet jää kaikista noista paitsi, kun kaikki alkaa tammikuun alussa ja silloin ei mukaan pääse. Mä mielellään kerran pari viikossa harrastaisin vauvan kanssa jotain, niin olisi elämässä säännöllistä juttua - siis jotain jossa tapaisi kollegoita ;) perhekahvilat ym on tietty mutta ei siellä kai mitään jumppailla ja jotenkin semmonen harrastaminen olis just kivaa vauvan kanssa, saataisiin yhdessä tehdä kaikenlaista. Vaunulenkkejä tietty koitan harrastaa päivittäin jos vaan sää sallii, mutta silloin vauva kuitenkin vaan pötköttää siellä kyydissä.. no, en tiedä, täytyy selvitellä vielä noita juttuja ja jos jossain vaiheessa tutustuu tämän oman kotoalueen äiteihin niin ehkä sieltä tulee apuja. Neuvolassa vaan kohauteltiin olkapäitä ja sanottiin että ei oikein ole mitään.

Mutta nyt saunaan ja sitten iltapalalle, aamulla menen käymään töissä tyhjentämässä mun työhuoneen omista rojuista. Millonkahan sitä tajuaa että ei ole pitkään aikaan menossa töihin?

Vointeja kaikille mammukoille :heart:

Äippärahasta: Itse olen ymmärtänyt sen niin, että ensimmäinen rahakausi on 30päivää ja sitten loput kaudet maksetaan 25päivän jaksoissa. Eli ensimmäinen kausi olisi 4.11-9.12. Jos menee kelan sivuille ja sieltä sinne laskennat-osioon, niin siellä on semmonen vanhempainpäivärahakausi -laskuri. Mutta otappas nyt selvää tosta Kelasta! ;)

tammimasulle
voimia sinne paineiden ja valkuaisen seurantaan!

Kyllä vaan meinaa olla niin kauheen tukala olo täälläkin. Maha kinnaa ja vauva junnaa.. Pissalla ramppaaminenkin on tullut ihan mahottomaksi.. koko ajan semmonen paineen tuntu tuolla alhaalla. Aina kun näitä vaivoja ilmaantuu, niin sitä aattelee että kyllä on odottavan aika pitkä, mutta itseasiassahan nää meidän vaavit on niin pian maailmassa!! :)

Mimssu82 , kuten myös :hug:

Vauvaharrastuksista katselin kanssa just tänään mitäs täältä Itä-Helsingin alueelta löytyisi tai sitten ihan suurhelsingin alueelta. En tosin huomannut, että olisi kovast mitään vielä 2009-kaudesta ollut saati osallistumisrajoitteita. Olisin kanssa hätähousuna varmaan ilmoittelemassa syntymätöntä lasta jo harrasteisiin :LOL: . Joo ...tähän väliin jarrua. Tosissaan muakin hirveästi kiinnostaa nuo muskarit, värikylvyt, vauvauinnit ja vauvajumpat. Tietenkin sitten vauvan persoonan ja oman jaksamisen puitteissa, mutta pyritään olemaan aktiivisia. Mulla ei ihan kauheasti ole mamma-ystäviä, joten olisi mukavaa näissä ympyröissä tavata enemmän mammakavereita.

Ihania pipoja maksaisin myyjäisissä varmaan 5-8?, mutta olenkin pihi :ashamed:

Jaksamista mammat :hug: taas yksi yö lonkkien kanssa tappelemista (alkoi mulla pari päivää sitten :kieh: &%¤#"#¤%)

Pikaisesti vaan lisään noihin harrastuksiin liittyen tekstin joka on suora lainaus netistä:

Missä iässä harrastamaan?

Sopiva ikä harrastuksen aloittamiseen vaihtelee harrastuksen mukaan. Vauvamuskareissa ja jumpissa on monesti useita ryhmiä eri ikäisille vauvoille ja taaperoille. Vauvauinti puolestaan kannattaa aloittaa suositellussa iässä.

Monet järjestäjät pitävät musiikki- tai liikuntatuokioita esim. 0-6 kk ikäisten ryhmille. Tällaisille tunneille vauvan voi viedä periaatteessa vaikka kaksiviikkoisena, jos itse vain jaksaa ja uskaltaa. Kovin pieni vauva on tietenkin herkkä sairastumaan, joten isoja ihmisryhmiä voi olla hyvä vältellä ensimmäisinä viikkoina. Aivan vastasyntynyt ei muutenkaan vietä paljoa aikaa hereillä, joten muskaritunti voi kulua nukkuessa. Pikkuruinen vauva viihtyy usein muutenkin paremmin äidin kainalossa kuin ihmisvilinässä.

Järkevintä on aloittaa liikunta- tai musisointitunnit aikaisintaan kuukauden parin iässä. Sitä ennen voi laulella, jumpata ja leikittää vauvaa kotosalla. Lempeä yhdessälo ei koskaan mene hukkaan.

Vauvauinti kannattaa aloittaa on 3-5 kuukauden ikäisenä. Painoa vauvalla saisi silloin olla vähintään 5 kg, jotta vauva sietää viileässä vedessä oleilun kylmettymättä itse. Yläikärajana uinnin aloitukselle pidetään usein puolen vuoden ikää, vauvauinnissa kun hyödynnetään sukellusrefleksiä, joka alkaa puolivuotiailta hävitä.

Yhteistyössä