TAMMIKUUN TOIVOT marraskuussa

Heipsan :wave:

Mielenkiintoisia nuo tyttö vai poika veikkaukset :D mä en ainakaan luota sydänääniin et kumpi on...molemmilla pojilla on ollut sydänäänet sellasta 140 luokkaa...kumpaa tuoki sit tarkottas :whistle: ja tällä kertaa ne on musta aika samanlaiset äänet...tosin meidän neuvolan täti ei ees sano lukemia ellei kysy. en oo jaksanut edes kysellä kun hyvin lyö =)
mahan muotokaan ei mun mielestä kerro sitä...toki jollain voi pitää paikkansa,mut oon nähnyt ristiriitasia mahoja ja tuloksia :D

sf-mitta mulla on ollut aina aika keskikäyrillä...kuopusta odottaessa oli sielä ylhäälläkin,mut ei oo yli "rajojen" ollut. nuo onki ollut hyvin sieviä syntyessään vähän päälle 3kilosia ja 50senttisiä :heart:

nukkuminen on vähän mitä on....asentona on kylkiasento ja lonkat onki sen tuntuset aamusin. painaa kivasti jalkoihin,mut selällään en voi nukkua....ahdistaa ja painaa liikaa.

Mulla on nyt taas tullut oksettavaa oloa ja viime yönäkin vauva melskas mahassa niin lujaa et mua oksetti,maha oli kipeä ja kaikki tulikin pihalle :eek: :x mut ei taas enään muuten mitään...nää yölliset pahoinvoinnit vaan joskus mietityttää,mut eipä niitä usein ole. kai tää on jotain normaalia. tai sit mun elimistö yrittää stoppuutella liika herkuttelua :ashamed:
ei tää mahatautiakaan voi olla kun aamulla sit normaali olo kun puuron syön eikä okseta enään sen yön jälkeen.

Juu...muuten kyllä edelleen hyvä vointi onneksi! ei täs muuten jaksas touhuta noiden poikien kans päivisin. alkaa kyllä pyllynpesut ja nostelut olla raskaita....välistä selkään ottaa ja maha on tiellä....painaa joka paikkaan :kieh: mut jospa tää taas tästä....enään 10viikkoa jäljellä :D

mmamaa 30+3

mörtsykkä pienin kypärälakki mitä oon nähny on tutan 60cm. anoppi on ite tehny meille kaks mini kypärälakkia.

sef hyvä että odotus päättyi onnellisesti :flower:

tuttemui kyllä mullaki omatunnon päälle ottaa viedä pojat hoitoon vaikka itse oon kotona. mutta ajattelin kans että tekee pojille vaan hyvää(ainaki esikoiselle). sielä on virikkeitä kummiski enemmän ja just sosiaaliset taidot ym. ja omaa napaa ajatellen jaksaa itse paremmin, kun mun mies ei oo mistään aktiivimmasta päästä hoitamassa lapsia, eli melkein yksin hoidan. mies niin paljo töissä ja jos ei töissä niin kotona on paljo hommia vielä(ollaan laajennettu taloa ja ulko varastossa on remppa hommia).

nukun yleensä kyljellä nyt, monesti kyllä mahalta herään. oon tottunu aina nukkuun mahalla, oli kyllä vaikee tottua nukahtamaan selällä.

mulla ollu kummallaki pojalla sydänäänet odotusaikana 120-130 ja ku synnyttämässä oli esikoita niin kätilö sanoi että on pojan sydänäänet. monesti sanotaan että tytöillä on korkeemmat, mut en ite kyllä luota niihin.

Mä en raaski viedä hoitoon lasta jos oon ite kotona. Nytkin maksettiin 3 kuukautta päivähoitomaksua tyhjästä kun olen ollut sairaslomalla, ja hoitanut tytön kotona itse koko ajan. Tosin tämän kuun alusta alkaen irtisanoin hoitopaikan. Tunnen itseni huonoksi äidiksi, jos oon ite kotona ja vien lapsen hoitoon :ashamed: Toki jos en jaksaisi hoitaa lasta niin mielummin hoitoon veisin, kun kuluttaisin itseni ihan puhki.

Nasolinista olen lukenut että sitä saisi käyttää, mutta tänään kävin pullon ostamassa ja heti suihkautin sitä autossa nenään... no kotona luin käyttöohjeen niin siinä lukee, että ei suositella käytettäväksi raskauden aikana :eek: Mä en voi nukkua kun on röörit ihan ummessa, mitä hittoa mä tähän nenään tungen |O

mä käytin nasolinia viime raskaudessa kun oli niin kova flunssa päällä. apteekissa sanottiin että sitä voi käyttää mutta mahd vähän.

mä en tarkottanu että en jaksais hoitaa lapsiani, (jos joku saa sellasen kuvan musta)mutta uskon että jaksaminen on oikeesti aika kovalla kolmen alle 3vuotiaan kanssa. esikoinen on n2,5v ja kuopus 1,5v ku kolmosen pitäis syntyä. esikoisella ihana uhma päällä ja kuopuksella tulossa uhma hyvää vauhtia perässä. mutta katon tilannetta kuinka arki alkaa vauvan kans sujua, jos ns"helppo"vauva tulee niin tod.näk. otan pojat pois kokonaan hoidosta.

mä myös käytin nasolinia joskus alkusyksystä. Siitä oli apteekkarit aika eri mieltä, toiset sanoi että ei saa käyttää ja toiset että saa käyttää mutta mahdollisimman vähän ja vain sen maximi ajan mitä pakkauksessa sanotaan. Niinpä käytin joskus nukkumaan mennessä koska mun on mahdoton nukkua jos en saa nenän kautta hengitettyä :p

Vastaan tuosta nasolinista. Mun äitiysneuvola lääkäri on sanonut että saa käyttää raskaana ollessa vaikka säännöllisesti pitemmän ajan kun ohjeessa sanotaan. Kerroin suihkuttavani joka ilta (kesäkuusta lähtien) molempiin sieraimiin niin hän sanoi sen olevan ok. Mutta kuitenkin kerran tai korkeintaan kaksi kertaa päivässä saa suihkauttaa. Lääkäri sanoi että siitä menee vauvalle niin pieni osa tai ei ollenkaan ettei kannata olla huolissaan. Ainoa että jos on suihkuttanut niin paljon että kurkku kuivaa niin sitten on käyttänyt liikaa.

Minäkin vien lapseni kolme kertaa viikossa hoitoon vaikka olen itse kotona. Siellä on viskari ja neppari kerhot ym. toimintaa. Ma ja Pe on kotipäiviä ja siitä saakin kivasti pitkän viikonlopun. Olen ollut huonovointinen ja pakko on ollu levähtää ennen ku vauva syntyy. Meidän lapset on niin lähellä eskari ikää että ois hassua ottaa ne tässä vaiheessa pois hoidosta ja sitten lykätä vuoden päästä takaisin. Kaveritkin on siellä ja he selvästi jo viikonlopun jälkeen ikävöivät kavereitaan. En pode huonoa omaatuntoa että vien lapset hoitoon, meillä tämä järjestely toimii hyvin.
Meillä aika jännä tällä kertaa kun tavallaan nuo poika ja tyttö sykkeet on pitäny paikkansa ja tällä kertaa on tyttösyke mutta ultran mukaan kahdesti katsottu että poika tulee. Saas nähdä kulkeeko meidän tyttö sitten vaaleansinisissä, koska olen aika rohkeasti tehnyt poika hankintoja. Pojalle on nimikin valmiina, toki myös tytölle kaiken varalta. Siinä oliskin äidin ja isin naamat ymmyrkäisenä jos meidän pojasta tuliskin tyttö :LOL:

Lonkkasärky on täälläkin aika karmaiseva! Nyt jo harmittaa nukkumaan meno kun tietää miten pahasti se särkee :kieh: Ice powerit ei enää auta, eikä särkylääkkeitäkään voi syödä joka ilta, eli täytyy vaan kärsiä tää loppuaika.
sarabi rv 32+2

Alkuperäinen kirjoittaja Pearl84:
sasha: Täällä kanssa vähän samat tuntemukset, kun neuvolaan menee, ni kaikki tehään mahollisimman nopeesti ja äkkiä pois, vaikka siellä ei todellakaan mitään ruuhkaa ole.. viimeks tais aikaa kulua peräti 15min. Täällä sentäs käydään nyt 2 vkon välein. Sitten toiseks mulla on parilla kerralla leukkarit ollu pissanäytteessä plussalla ja viimeks oli tosi pahasti, mikä vois viitata johonki tulehdukseen, ni hän oli sitä mieltä että ei mulla mitään ole. Kuiteskin näytti tikkua, että kato nyt, miten pahasti nää on plussalla, ihan violetilla! Ens vkol kyl jos on leukkarit+++, ni vien kyl ite näytteen labraan. Voihan esim. pissatulehdus olla oireetonkin.. tai sitten joku emätintulehdus. Onneks oon ite hoitsu, ni ees jotakin jostain kerrankin elämässäni tajuan ja voi ees vähän pitää omia puolia, prkl!:kieh: No joo.. osaahan ne varmasti asiansa, ehkä sitä ite vaan on niin hysteerinen sitten..
Toisaalta ihan lohdullista, että on muitakin samanlaisia neuvolakokemuksia. Jotenkin on vain pettynyt olo, kun kirjoissa ym. on hehkutettu miten läheinen ja ihana suhde tulee terkkarin kanssa raskauden aikana. Ja **skat.

Aika hauskoja noi sukupuoliveikkaukset :D Meillä on siis selkästi poikamaha...

Pikaisesti kommentoin muutamaan juttua ennen kuin lähdetään miehen kanssa saunaan. Valvon nykyään aina pitkään ja nukun sit seuraavana päivänä nuorimmaisen kanssa päiväunet. Yöunet vaan jää 4,5-5,5 tuntiin. Tottuupahan tulevaan ;) . Ja nämä rauhalliset illat on mukavaa aikaa.

Minä laitan aina nukkumaan kyljelläni, mutta herään selälläni. Kohtuullisen hyvin pystyn nukkumaan miten vaan mutta en mahallaan enkä edes puolimahallaan. Liian iso maha siihen. Vesseli aloittaa kauhean potkimisen jos olen liian paljon mahalla. Vissiin sillä käy tila ahtaaksi.

Sf-mitta oli mulla tuosta kuopuksesta kaikkein suurin. Huiteli reilusti yläkäyrän yläpuolella. Silti oli syntyessään kaikkein pienin meidän kolmikosta (3980g). Eli ei se mitta suoraa vauvan kokoa ainakaan kerro.

Syke on tällä Vesselillä 140-145 ollut joka kerta ja poika pitäis siis olla tulossa. Tuosta kuopuksesta oli sykkeet ihan samaa luokkaa ja oli tyttö. Perhesuunnitteluneuvolan lääkäri sanoi mulle joskus että ihan lopussa lähellä synnytystä tytöllä nousee sykkeet, mutta muuten sykkeillä ei ole mitään merkitystä. Tiiä sit pitääkö paikkaansa.

Lähetäänki nyt saunaan jatkan sen jälkeen loppuun.

Meilläkin kuopus (synt. 04/06) jatkaa päiväkodissa 10pv/kk. Olin eilen päiväkodissa keskustelussa, mikä lie varhaiskasvatussuunnitelma-keskustelu olikaan. Sanoin tytön omalle hoitajalle (mies lastentarhaopettaja) että tyttö jatkaa päiväkodissa ainakin helmikuun loppuun ja ehkä pidemmällekkin kevättä. Ihme ja kumma se olikin sitä mieltä että hyvä juttu, tekee hyvää lapselle saada sosiaalisia kontakteja, oppia toimimaan ryhmässä jne. Olin ihmeissään ku oon potenu huonoa omaatuntoa tuosta päätöksestä ja "pelänny" mitä sanovat päiväkodissa (ku jonossakin varmaan olis lapsia tulossa). Meillä ei ole kaveriperheissä samaa ikäluokkaa olevia lapsia joten ikäinen seura jäis ilman päviäkotia olemattomiin (isosisaruksetkin 7 ja 9v). Perhekerho kerran viikossa 1,5 tuntia olis ainut mitä olis jos jäis pois päiväkodista. Ja ihan kiva että saa parina päivänä viikossa itekki nukkua jos sattuu vauva olemaan valvovaa sorttia. Tyttö tykkää olla päiväkodissa ja jää mielellään. Toivottavasti ei ala sit mustasukkaiseksi kun vauva saa jäädä kotiin äidin kanssa ja hänen pitää mennä hoitoon. Saapa sen sieltä otettua pois jos siltä sit tuntuu.

Johjo & Vesseli 30+3

Tänään on huono päivä. :headwall: Töiden takia, mutta ei siitä nyt sen enempää, tulee vaan vielä huonompi päivä jos vatkaan näitä täälläkin :LOL:

Jeesh, enää olis 11 työaamua jäljellä mutta luulen että jään jo hiukan aiemmin kuitenkin pois. Eilinen oli niin ihmeellinen juttu, siis kai kroppa nyt alkaa jo sanomaan että pitää tahtia hidastaa - kaupassa käyminen oli tuskaa kun tuntu että masu repeää ja illalla alko selkäkin vihoitella. Kumma kyllä sain sitten nukuttua hyvin, mutta todennäköisesti tahti hidastuu nyt. Ja jos samanlaisia tuntemuksia alkaa tulemaan niin käyn sairaslomaa hakemassa, toukka on nyt sitten päällimmäisenä marssijärjestyksessä. Kyllä mä nyt tajuan kun olette puhuneet supistuskivuista ja selkäsäryistä, mulle yksi ilta jo teki olon turhauttavaksi joten voimia teille joilla on pidempään ollut näitä vaivoja :hug: :heart:

Jep, nyt hommiin vaikka ei yhtään kyllä huvittais. Tahtosin vaan pois täältä, ja tänään taidan painellakin hyvissä ajoin pois... liekö tämä hormoneistakin johtuvaa mutta nyt tuntuu että emälä on ihan rutussa :headwall:

runttis ja toukka 30+3

Nasoliinista pitää nopeesti kommentoida, että mulle joskus sanottiin, ettei kannata käyttää kun turvottaa limakalvoja entisestään. Mulla oli kyllä toistuvia poskiontelotulehduksia ja niihin auttoi suolavesi (saa apteekista suihkutettavana ja rohkeammille on tarjolla nenäkannu, jolla huuhtelu kanssa onnistuu...). Suosittelen!

Nyt pitää paneutua töihin, kun maanantaista aloittaa äippälomatuuraaja ja ohjeet on vielä hiukkasen vaiheessa...

Heipsis taasen.

Pakko sanoo, liekkö kiinni hormooneista vai väsymyksestä vai mistä, mutta tänään tuntunu kaikki naurattavan, joten MaMa74:n kommentti nojatuolissa nukkumisesta herätti aikamoista hilpeyttä täällä päin. Mulla tulee muuten selkä kipeeksi nojatuolissa, vissiin se kun on vähän takakeno asento aiheuttaa kivun. En oo muutenkaan nyt viihtyny yhtään takakenossa asennossa, vaan istun mieluiten selkä suorassa tai sit etukenossa.

Nukkuminen onnistuu täällä melko hyvin, tosin yleensä yöllisten wc reissujen jälkeen toukka innostuu riehumaan, päiväsaikaan on sit kyllä melko hiljaa ja rauhassa.. Liekkö päivärytmi sekaisin tai jotain. Tämä möhömaha nukkuu kyljellään. Mitään muuta asentoa en voisi kuvitellakaan. Selällään lähtee taju ja puoliksi mahallaan jos erehtyy olemaan on lopputuloksena tosi kipeä maha, joten selkä- ja lonkkakivuista huolimatta on helpoin ja paras nukkua kyljellään. Mies kuuleekin sit ajoittain huokailua aiheesta "sitten kun tää vauva tulee mahasta pääsen taas nukkuu mahallaan". Sitku.. No eihän sinne oo enää ku n.10-12vko. Sit pitäis jo olla muksun maailmassa. Hurjaa. Laskin just kalenterista et meidän suunniteltuun ristiäispäivään on 15 viikkoa ja yksi päivä. Ristiäiset on siis ajateltu pidettäväksi 28.2.2009.

Nyt tekee ruokaa et pääsee joskus syömään. Palataan!!

tulia & viljami 29+3

nukkumisasennoista mulle sopii vain kyljelleen olo. Selälleen en voi nukkua, koska maha painaa sisäelimet ruttuun :LOL: ja vatsalleni en pääse, kun on niin iso pallo tuossa edessä :D .

Hoitoon viemisestä olen sitä mieltä että missä äiti, siellä lapset.
Toki täytyy lapsen saada virikkeitä ja kontakteja muihin lapsiin riittävästi, mutta niitä voi järjestää muullakin tavalla, kuin viemällä lapsen päiväkotiin, jossa muut tekevät sen äidin puolesta.

Esikon kanssa käytiin äiti-lapsikerhoissa, perhekerhoissa, jumpassa ja tavattiin tosi paljon muita perheitä joihin oltiin netin kautta tutustuttu juuri sillä menttaliteetillä, että haluttiin virikkeitä lapsillemme jotka siis eivät olleet päivähoidossa. Myös puistot ja keskustan äitien kokoontumispaikat tulivat tutuiksi. Enemmänhän tuo äidiltä itseltään vaatii, mutta mulle henkilökohtaisesti tämä on ainoa oikea tapa toimia, enkä koe sitä millään muotoa rankkana tms.

Nyt esikko on jo eskari-iässä ja eskariin hänen annan toki mennä, sillä siitä on hyötyä koulua ajatellen, mutta mikäli ei eskarissa kävisi, niin olisi kotihoidossa kokonaan. Parasta olisi jos eskariinkaan ei tarvitsisi mennä 5 päivänä viikossa mutta en tiedä onko se täälläpäin tai muuallakaan mahdollista.

Vaikka tämä on minulle ja perheellemme paras tapa olla ja elää, niin toki jokainen elää siten miten itse parhaaksi katsoo, eikä mulla ole tarvetta tuomita ketään, sillä ihan yhtä lailla joku muu saattaa kokea tämän minun tapani ns. "vääräksi", kuin minä ehkä koen jonkun muun tavan. Tämän sanoin nyt lähinnä siksi, että tämä tuntuu olevan joillekin arka aihe, enkä halua omalla kohtuu jyrkällä asenteellani asiaa kohtaan kenenkään mieltä pahoittaa :)

Olen hurahtanut aivan täysillä kirpputoreihin. Käyn kirppiksellä 1-3 kertaa viikossa ja ostan kaikki hyväkuntoiset ja edulliset vaaleanpunaiset vauvanvaatteet :LOL: Tällä tavoin saan 3 kärpästä yhdellä iskulla...saan tyydytettyä ostovimmaani, teen sen vieläpä halvalla ja jopa luontoa säästäen :) Tänään on taas kirppispäivä ja odotankin innolla että isäntä tulee kotiin ja pääsen valloilleni tonkimaan kirppiksiä :LOL:

Sef 30+2

sef: Minä olin kans ennen sitä mieltä että miksi lapsi päiväkotiin jos äiti kotona :ashamed: . Mutta en ole enää. Tuo meidän keskimmäinen oli kotona kun olin kuopuksesta äitiyslomalla. Annoin silloin kyllä tytön päättää jääkö päiväkotiin osapäiväiseksi vai onko kotona ja saa käydä seurakunnan kerhossa 2pv/viikko 2 tuntia kerrallaan. Halus olla kotona niin sai olla ja kävi kerhossa. Mut nyt kun täällä lähellä ei ole oikein alle 3v. muuta kuin seurakunnan perhekerho joka kestää vaan 1,5 tuntia ja siitäki menee osa kirkkosalin puolella. Jää liian vähäksi lapsiseura kun ei ole tuttujakaan kellä olis samanikäinen. Tammi-helmikuussa kun ei vauvan kanssa oikein voi puistoissakaan käydä kun todennäköisesti on kovia pakkasia. Ja itse en jaksa vauvan kanssa jolla ei ole rytmiä lähteä avoimeen päiväkotiin tai vastaavaan. Enkä muutenkaan halua pientä viedä paikkaan missä paljon räkäisiä lapsia. En muutenkaan ole oikein "kerhoihminen". Tyttö jää päiväkodista pois keväällä just siksi ku on vauvalla jo (todennäköisesti) jonkinlainen rytmi niin kerhoissa yms. kulkeminen helpompaa ja voi ulkoilla enemmän kun pakkaset hellittää. Ja jotenki kiva kun sai vielä päiväkodista "siunauksen" asialle niin tietää tekevänsä oikein :D . Lääkäri käski pitää lapsi päiväkodissa sairaslomanajan. Harmitteli vielä kun ei ole joka päivä etten saa tarpeeksi levätä :eek: . Yritin kyllä sanoa että kyllä minusta 2-3pv/vk on ihan tarpeeksi lepoa. Malttais vaan levätä ku tekis mieli aina vaan siivota kun ei ole häiritsijöitä :whistle: .

Toki on hienoa jos äiti jaksaa käydä kerhoissa yms. että lapsi saa ikäistään seuraa ja virikkeitä. Olis varmaan itelläki eri asia jos tuttavapiirissä olis edes kyläilypaikkoja joissa samaa ikäluokkaa olevia lapsia. Kaverit pitää meitä vaan hulluina kun alettiin vielä neljäskin tekemään. Pilailumielessä telkkarin hävittämisestä jne on saatu kuulla. Ja miehen työkaveri puhuu meidän autosta lestabussina vaikka on vaan Toyota Avensis Verso :LOL: . Me otetaan huumorilla ja kaikki tietää ja siksi uskaltavat pilailla.

Jaahas nyt alan laittaan ruoan pöytään tuolle kuopukselle niin päästään kauppaan.

Johjo 30+4

Huomenta.

Uskomuksista... Mä lapsena jostain kummasta olin saanut päähäni, että sukupuolen voi ennustaa leuasta?? Mä en yhtään muista, mistä olin sen kuullut. Ja niin mä katselin raskaana olevin naisten leukoja ja kerroin niille sukupuolen... heh... ja voitteko kuvitella, en arvannut pieleen kertaakaan =) Edelleen saatan katsoa naisten leukoja :D Jos keskelle tulee sellainen kuoppamainen, saa pojan... Hih...

Nasolinista... olen ymmärtänyt, että ei raskauden ekalla kolmanneksella limakalvoja supistavan vaikutuksensa vuoksi (= keskenmenoriski). Mutta mä olen itse sitä mieltä, että aina kannattas lääkäriltä kysyä... Ja että lääke ku lääke, kannattaa aina ottaa huomioon, kummasta on vähemmän riskiä raskaudelle, lääkkeen käytöstä, vai olemisesta ilman lääkettä.

Täällä vauva kaivelee kylkiluita... :D Argh... Tämä istuma-asento sen saa aikaiseksi.

rakuuna 32+6

Neuvolassa käyty ja kaikki ok. Minä käyn kahden viikoin välein neuvolassa ja ensi kerralla terkka tekee sen lähetteen sinne äpolille. Äpolilla käynti on jossain rv 36 eli neuvolalekuria mulla ei ole enää kun kuitenkin siellä KYSillä lekuri tutkii. Tytsykkä on raivotarjonnassa, mutta edelleen suhteellisen ylhäällä eli mahtuu mylläämään oikein hyvin :D
Aamulla aivastaessani kuului aivan järkyttävä paukaus tuolta lantiosta, ukko katsoi hölmistyneenä ja kysyi että hajosiko jotain. No ei varmaan ollut kaukana etteikö olisi tuo alakerta sanonut työsopimustaan irti :LOL: eihän tässä uskalla lähteä kohta ihmisten ilmoille kun ei ole takuita kestääkö tuo alaosasto kasassa :whistle: No onneksi ei vielä ole pidätyskyky mennyt :LOL: sitten voisi olla ettei paljoa naurattaisi :kieh: Olipas taas omaan napaan liittyvää tämä kirjoitus :ashamed:

MaMa ja tytsykkä 32+1

Alkuperäinen kirjoittaja MaMa74:
Aamulla aivastaessani kuului aivan järkyttävä paukaus tuolta lantiosta, ukko katsoi hölmistyneenä ja kysyi että hajosiko jotain. No ei varmaan ollut kaukana etteikö olisi tuo alakerta sanonut työsopimustaan irti :LOL: eihän tässä uskalla lähteä kohta ihmisten ilmoille kun ei ole takuita kestääkö tuo alaosasto kasassa :whistle: No onneksi ei vielä ole pidätyskyky mennyt :LOL: sitten voisi olla ettei paljoa naurattaisi :kieh:

MaMa ja tytsykkä 32+1
:LOL: :LOL: Päivän paras!! Sori kun nauran sulle, tuli vaan niin jotenkin oma elämä mieleen, just samanlaista meillä, en tiedä kohta uskallanko lähteä mihinkään kun tuntuu, että en jaksa edes kauppaa kiertää läpi ilman erinäisiä vaivoja lantiossa, virtsarakossa ja mahassa... :headwall:

Lappitar: mä harkitsen jo pitkään ennenkuin lähden pitemmälle kauppaan. Vessahätä iskee ihan taatusti just silloin kun vessaa ei ole lähimainkaan. Ja kaupassa on tosi ikävä kulkea kun on hätä :headwall:

Janttu & toukka 33+0

...taitaa mennä tämä päivä teidän juttuja lukiessa. Kaks viikkoa ollu "lomalla"...eka viikon lomalla Oulussa ja Rollossa ja mies oli unohtanu kannettavan porokämpälle, joten meni toinen viikko ilman konetta putkeen. Hyvin on silti hengissä säilytty :D

Pari viikkoa sitten oli lääkärineuvola ja sieltä uutisia;
Paino -100g viikossa ja nyt yhteensä 8 kg, pissa ok, paineet 90/52 ja lääkäri käski suolaa syömään! Paikat oli tiukasti kiinni, eli saa uimassa käydä ihan rauhassa;) Lääkäri olisi halunnut ultrata, että kumpi meille on tulossa, mutta kieltäydyin edelleen kunniasta....
ei vissiin ollu lääkärillä kovin kiirettä sinä päivänä :LOL:

Meillä poroerotukset pahimmillaan ja töitä olen tehnyt ehkä enemmän kuin olis "varaa", en kyllä edelleenkään kanna mitään ja vauveli osaa kyllä ilmoittaa jo hienosti äidilleen, milloin on istuttava alas!

Inarissa oli eilen pakkasta -20 ja sain nätit punaiset posket, kun koirien kans vähän ulkoiltiin..
Nyt lukemaan teidän juttuja ja palaan sitten kommentoimaan...

Anar ja Eemeli 30+3

Neuvolakäynti takana ja paineet oli koholla. Pari kiloa oli noussu paino kahdenviikon aikana, eli ei hyvä. En ymmärrä miten on päässy noin paljon nousemaan, ku oon tarkkaan katsonu mitä syön. Veden juontia pyysivät lisäämään, sitä mulla tulee juotua liian vähän. Kerran viikossa oon herkutellu ja sillonki tosi vähäisesti. Aargh, tympäsee. Mulla on nyt jo sellaset 12 kg noussu.Ja hirvittää ku on joulut ja kaikki vielä edessä.

No se siitä painosta. Sf-mitta oli 26,5 ja vauva näillänäkymin poikittain masussa. Yöt saan nukkua hyvin ja ainut mikä on haittana, niin se on tuo NÄRÄSTYS, mikä alkaa olla varmaan meidän monen ongelma! Mulla on kans synnytystapa-arvio sitte vk 36-38 ja siellä on sitte seuraava ja viimenen ultra. Kauheeta ku menee viikot nopeasti.

Vointia kaikille mammoille!

Tammimasu 30+1

jenkkivaimo
tammimasu: Sympatiseeraan sua ton painon kanssa; itellä tullu 14 kg ja rapiat, ja viikkoja 30+6 :ashamed: Ja mulla kans sama, etten tajua mihin se paino menee kun sf-mitta on nyt keskikäyrän alapuolella (26,5) eli ei se sinne mahaankaan oikeestaan kerry. Reisiin ja takapuoleen ehkä joo jonkin verran, mutta että 14 kg..? Kun syön tosi terveellisesti ja liikunkin mielestäni ihan hyvin. Herkkuja tietysti tulee aina vedettyä enemmän kuin pitäis mutta en tosiaankaan ahmi sokeria ja rasvaa mitään älyttömiä määriä. Aloitin spinningin uudestaan, toivottavasti se auttaa tasaamaan tota painonnousua.. Oli muuten aivan ihanaa, suosittelen! Pelkäsin vähän että miten sujuu tauon jälkeen ja etenkin tän mahan kanssa, mutta pari kivutonta supparia lukuun ottamatta (ja niidenkin jälkeen suosiolla kevensin heti) ei mitään ongelmia :) Ei kipuja, ei hengenahdistusta - pelkästään ihana olo sekä tunnin aikana että jälkeenpäin. Epämukavinta oli juomapullon kurottelu :D

Nukkumisesta. Nukun melko hyvin, vasta viimisen viikon sisällä uni on muuttunu kevyemmäksi ja aamulla väsyttää vähän enemmän kuin normaalisti. Viime yönä ekaa kertaa kuukausiin piti herätä aamuyöllä pissalle, normaalisti nukun helposti läpi yön. Nukahdan yleensä vasemmalle kyljelle tai selälle ja niin useimmiten heräänkin. Oikeella kyljellä ei oikein kärsi nukkua, kun pojan selkä on sillä puolella ja painaa sitten ikävästi.

(.) Vauva on raivotarjonnassa (jippii!) niin kuin arvelinkin, selkä oikeella puolella ja kädet ja jalat vasemmalla - toivottavasti pysyy oikeinpäin loppuun asti. Tästä asenosta johtuen vasen puoli on ns. tyhjää täynnä ja oikee puoli pullottaa. Äidn mukaan olin itse aikoinani mieltynyt tähän asentoon ja äitiparka ihan huolissaan että miten se voi elää kokonaan yhdellä puolella :LOL: Hb oli laskenut 103:een eli rautavalmistepurkki oottelee huomisaamua että saan tyhjään vatsaan otettua.

Vauvan liikkeet on muuttuneet rauhallisemmiksi, sellasiksi venytteleviksi. Enää ei tuu niinkään potkuja, lähinnä sellasta möyrintää. Mutta kyllä toi välillä pistää tuulemaan niin, että todella ihmettelen mitä se muka mahtuu siellä noin kiivaasti tekemään :D

jenkkivaimo ja poitsu 30+6

jenkkivaimo, meillä näyttäis vaavit olevan sitten samalla tavala masuissa :D Mulla myös vasen puoli tyhjää täynnä ja oikea puoli pullottaa. Terveydenhoitaja tunnustelikin, että oikeala puolella kaartuu selkä ja pappu töröttää pystyssä :D

Yhteistyössä