TAMMIKUUN TOIVOT marraskuussa

Pearl, mulle neuvolassa todettiin että sf-mitta isohko toukan asennon vuoksi ja vielä päälle ettei tunnu kauhean isolle, joten mitalla ei tosiaan taida olla mitään merkitystä, kunhan se vain jotenkin ylöspäin menee. Jos on pienempi lapsi tulossa niin eikö silloin synnytystapa-arviota tehdä? Mun kaverilla oli niin ahtaat paikat että se mahtuis tekemään vain 2,5 kg lapsia... joten jos on normaali vauveli tulossa niin eihän sekään välttämättä mahdu. Hmm... no, yksi lääkäri on vielä jäljellä joten tenttaan siellä sitten ja vaadin päästä arvioon, ainakin jos yhtään epäilyksiä heräilee. Toinen kaveri synnytti synnyttämistään ja sitten lopulta tuli päätös, ettei se mahdukaan tulemaan - kivaa punnertaa puoli vuorokautta ja sitten pikapikaa sektioon kun on jo kiire... sen takia haluan kyllä täsmällisesti tietää miten on mun alateiden laita =)
 
Tuosta synnytystapa-arvioinnista en osaa sanoa tehdäänkö sitä automaattisesti kaikille. Minä kun sain esikoisen silloin v.92 niin ei silloin tehty mitään arvioita, mutta siitä onkin jo ikuisuus :whistle: Kuopusta odottaessa se tehtiin sen takia että edellinen synnytys oli suunniteltu sektio ja tässä raskaudessa seurataan vauan kasvua tuon sokerihommelin takia. Mutta kannattaa kysyä neuvolasta jos asia mietityttää..
 
Tulin taas koneelle hiukan laskuja makselemaan (tili tuli,tili meni... :ashamed: ) ja tekemään joululahjatilauksia H&M:stä.
Nyt kun kummallakin pikkuveljellä on uusioperheissään tyttöjä,totesin hyväksi ideaksi ostaa sellaset paketit,missä on joku tyttömäinen vaate,koru ja vaikka huulikiilto :D
Miehellä on synttärit vielä ennen joulua eikä mulla ole hajuakaan,mitä keksis...
VINKKEJÄ?!?!? :eek:
Jotain sellasta,missä ois joku pikku ideakin ;)

Kaasoillekin vihdoin keksin kiitoslahjan,Pentikin porokynttelikön.
Saavat tosin ne vasta tammikuussa,kuten kuvatkin,kun tässä nyt sattuneesta syystä on kaikenlaista rahanmenoa...
Ja ex-mies sai sitten vielä kerran aiheutettua mulle ULOSOTTOON maksettavaa!!
Ja merkinnän tietty,kun en niin isoista summista selviä...
Vi...taa :'(
Mies ei ois halunnut avioehtoa mutta nyt tehtiin sellanen,koska muuten mun äitiysloman takia saatetaan ulosmitata toinen autoista tai mun avioosuus talosta!!
Ei tiedä pitäskö itkeä vai nauraa...
Voihan sen avioehdon purkaa myöhemmin mutta missään nimessä en halua,että exä saa ulotettua lonkeronsa mun uuden miehen omaisuuteenkin!
Tulipa taas valitusta... :ashamed:

Tyttöjen raskauksissa mulle iski kerran kova migreeni.
Eilen sitten tietsikkaa plärätessäni rupes tulemaan valopilkkuja näkökenttään ja sellanen "tunne" takaraivolle.
Alapaine on koko ajan ollut hiukan kohollaan ja het mittasin paineet.
145/95!!!
Säikähdin ihan tolkuttomasti,että ei voi olla...
Parin minuutin päästä mittasin uusiksi ja sitten oli jo 130/88.
Tuo isompi paine laski pikku hiljaa,alempi on koko ajan 86-88.
Ei tule kyllä mitään,jos rask.myrkytys taas hyökkää päälle.
Vko:nloppu menee vauvahankintoja noutaessa mutta muuten täytyy muksuillekin sanoa,että äiti lepäilee nyt,onneksi Juha on kotona.
Ti:na on nla ja jos siellä löytyy valkuaista,niin lopputuloksen tietää...
Jännityksessä tämä meidän nti isiä ja äitiä pitää!!

Pikku neiti 32+3
 
Nukkumisesta... Täällä herätyttää kyllä useita kertoja yössä, kun lonkat ja selkä kipeytyvät... ja asentoa ei voi vaihtaa ilman, että herää.

Sf-mitasta... Mun mielestä kannattaa ajatella, että jos neuvolassa kiinnittävät huomiota siihen, niin kannattaa ottaa se sillai, että mielummin tsekkaavat tarkemmin, kuin olisivat välittämättä. Mä jouduin esikoisen kanssa käydä useita kertoja ultrassa loppuraskauden aikana, kun pitivät isona. Se että kiinnitetään huomiota mittaan ei tarkoita sitä, että se olisi paha juttu. Korkea sf mitta VOI olla merkki siitä, että sikiö on iso, lapsivettä liikaa... ja ne taas VOI olla merkkejä jostain muusta. Mittauksilla ja tutkimuksilla on tarkoitus poissulkea nämä vaihtoehdot ja todeta, että kaikki on normaalia. Ja taas jos sf-mitta on pieni, niin sekin voi olla syy jostain. Mulla taas oli toisen kanssa sf mitta "liian pieni" ja jouduin n. 2 viikkoa ennen laskettua aikaa siitä taas käymään äitipolilla (ja mainittakoon, että vatsani oli tuolloin suurempi kuin ekassa raskaudessa)... ja silloin todettin, että olin turvonnut niin paljon, että lapsivesi oli ns. "lähtenyt kohdusta muualle kehoon turvotuksen myötä" (heh... tai miten se nyt voisi kuvata, ei kai ihan oikea oppisesti tuolla tavalla) ja lopulta synnytys käynnistettiin vko:lla 39+3 ja lapsivettä ei synnytyksessä tullut lainkaan. Ja tähän vielä maininta, että siinä ekaraskaudessa (kun siis pidettiin isona) oli vkolla 32+ sf-mitta 33, vko:lla 35+ sf 35. (maksimissaan mitta oli 36). Kun taas tokalla kerralla vko:lla 30+ sf 29 nous vko:lle 33+ sf 31 ja sit oli taas vko:lla 35+ sf 29!!! Ja sit korkeimmillaan oli 34, mut ennen synnytystä taas pysy 33:ssa.

Todettakoon vielä, että molemmat lapset olivat normaalikokoisia, eka OLI kyllä isompi ku toka =) pituutta 5cm enemmän, painoa 700g enemmän ja päänympäryskin 5,5cm isompi... Hih... mutta siis molemmat oli kuitenkin normaalikokoisia, että isompi ei ollut mitenkään "iso vauva" ja pienempikään ei mikään "rimpula". Niin ne on erilaisia... :LOL:

Paah, ottiko noista kukaan selvää?? =) Mutta siis ajatelkaamme, että se on niitten terkkareitten hommaa ja vastuuta, että kiinnittävät huomiota asioihin ja reagoivat... Asennosta, mittaajasta, äidin kropasta jne on kiinni paljon...

Nyt on vkolla 32+4 sf-mitta 30.

Joulukortit on askarreltu=) Nyt tää on kyllä oikeesti hiukan harjoittelua, että mitä kaikkea sitä tekis nyt kun on jäänyt kotiin=) Tosi vaikea sopeutua siihen, että on taas pitkästä aikaa kotona... Heh... Voisihan sitä pikkuiselle kutoa vaikka jotain?

runttipulla... mulle tehtiin ekan kanssa lantionkokoarvio röntgenissä, kun mun äidillä lantio, josta ei vauva mahdu. Se oli mun kohdalla silloin ihan itsestään selvyys (n. 11v sitten). Mutta mun sisko ei ole päässyt siihen, vaikka on ollut pelkopolin asiakas... Se on hoitanut synnytykset sektiolla... Mutta pidän outona, että ei tuota katota, jos varsinkin äiti haluaa??

sef... Onnittelut, että asiat on reilassa ja päätös tullut.

rakuuna 32+5
 
Pearl ja kaikki muutkin jotka sf-mitasta ovat jutelleet... Tosiaan tuo mun huolestuminen pienestä sf-mitasta johtuu siitä, että mun käyrä menee alakäyrien alapuolella tosi alhaalla (eli nyt sf-mitta on siis 24cm ja viikkoja 31+4) ja ei ole siis kasvanut tasaisesti vaan menee nyt suoraan eteenpäin... siitäkin voivat neuvolan tädit siis päätellä, että vauva ei kasva ainakaan kovin huimaa vauhtia... Tosin mulla vauvat kasvaa tuolla lantiossa, joka pienentää sitä mittaa, mutta pitäishän sen kuitenkin tasaisesti kasvaa, nyt oon jo yli kuukauden ollut täsmälleen saman kokoinen. :/

Nyt en kerkeä enempää kommentoimaan, ai niin , sefille onnea huoltajuusasiassa!!

-Lappitar ja Hippunen 31+4
 
Tuulia78 kamala exä sulla, koita jaksaa!

sf-mitasta meille sanottiin ainakin alunperin ultrauksessa, että saamme pienen vauvan ja sf-mitta kuitenkin huitelee tuolla käyrän yläpuolella. Neuvolantäti sanoi, että tuo mitta ei kerro vauvan koosta mitään.

Nukkumisesta mä nukun huonosti oli asento tällä hetkellä mikä tahansa. Yleensä yritän nukkua kyljelläni, mutta tämä jatkuva flunssa pistää nenän siihen malliin tukkoon ettei saa hengitettyä. Ja yleensä herään selältäni nukkumasta.
 
rakuuna: Niih, mutta kun täällä terkkarit neuvolassa ei oo just mitenkään reagoinu tuohon hirveään sf-mittaan! :/ Ite oon vaan ollu ihan kauhuissani.. ja äitipolilla oon vauvan sydämen takia "joutunu" ravaamaan, ni siellä oon vaan kiinnittäny huomiota, et kaikki ok ja vauva pikemminkin pienikokoinen ja lapsivettä ym. normaalisti. Eli näin ollen, mun kohdalla tuo sf ei meinais isoa vauvaa. Mutta tiiä häntä, täytyy ens kerralla tosiaan äitipolilla kysyä lääkäriltä mitä mieltä on vauvan koosta, kun nyt on alkanu vaivaamaan.

Lappitar: Aika jännä, että ei sulla sitten nouse ollenkaan, toivottavasti vauvalle kuiteskin kaikki ok. Mutta eipä noista sf-mitoista varmaan kannata kauheesti huolestua.. Mulla tosiaan käyrät huitelee taivaissa ja ultran painoarviossa alakäyrällä, että otahan tuosta selvää. Jotankin enempi kuitenkin siihen ultraan luottaa ja kun on vielä viimesen päälle hyvillä koneilla tehty.

janttu: Jep, jotenkin mäkin kyllä luotan omalla kohallani enemmän tuohon ultran painoarvioon.

Ja täällä ei kuulemma tehä mitään arvioita, että mahtuuko vauva tulemaan vai ei.. kuulemma eka synnytys on sitten se synnytystapa-arvio, ou jee...
 
Voi itku millainen exä Tuulia78lla on. Voin vain kuvitella miltä tuntuu tuollainen tilanne, kun exä aiheuttaa ongelmia. Tsemppiä paljon sulle!

Kiva, että Sefin huoltajuusasia järjestyi! :flower:

Nukkumisesta sen verran, että nukun kyljelläni tyynyjen keskellä. Pää on kohotettuna, että ei tule ehngenahdistusta yöllä. Hyvin on toiminut järjestely, ei enää olen ongelmia hengityksen kanssa =)

Mulle ei sf-mitasta ole sanottu mitään. Tuntuu, että sillä ei ole mitään merkitystä. Muutenkin outo tuo terkkari. Edelleen mennään 3-4 viikon välein neuvolan kanssa , vaikka olen ensisynnyttäjä :eek: Jotenkin aina tuntuu, että sitä terkkaria ei kiinnosta yhtään mikään ylimääräinen. Se tarkistaa mitan ja ottaa verenpaineen. Siinäpä se. Sitten vaan ovesta pihalle.

t. Sasha80 ja toukka (29+5)
 
Neljän viikon välein mullakin on vielä neuvola... Ja ekaa odottelen. Mutta eipä ole kertaakaan tuntunut, ettei siellä välitettäis. Tai kesällä tuntu ku oli sijainen, joka ei omistanut edes mittanauhaa.
Huomenna alkais taasen uusi viikko, aika menee ihan siivillä...
 
lasten hoitoasiaan Oon aiemmin vastustanut sitä, että lapset viedään hoitoon kun äiti kotona :ashamed: mutta nyt aiomme itsekin pitää hoitopaikan koko äitiysloman ajan. Käytetään epäsäännöllisesti hoidossa, mutta koen kuitenkin tärkeäksi sos.kontaktien takia. Ja sinne on sitten helppo palata! Nytkin hoitoajat on 10-20h/vko, joten ehtivät kotonakin olla. Ja yrittäjänä joudun tekemään jotain töitä myös äippälomalla.

nukkumisesta Minä nukun myös puolimahallaan :D Vauva saa vain kai hyvin tilaa myllätä siinä asennossa ;) Onneksi mun unenlahjat sellaiset, etten häiriinny.

sf ja synnytystapa-arvio Täällä kai tehdään kaikille jonkinmoinen arvio painoarvion yhteydessä n.rv34:lla. Oysissa tehdään ilmeisesti kaikille ensisynnyttäjille, tarvittaessa otetaan rtg. Sf-mitta voi kyllä antaa suuntaa vauvankin koosta, mutta sen merkityshän on käyrän seuraamisessa. Käyrän pitäis olla suht tasainen, ei liian suuria hidastumia tai pompsauksia. ;) Jos mitta lopettaa kasvamisen tai jopa pienenee yhtäkkisesti, on aina syytä tarkistaa ultralla vauvan vointi ja virtaukset. Osastolla se mun huonekaveri joutu kontrolliin just sf-mitan kasvun loppumisen takia ja heti samalle aamulle tehtiin sektio.
Mutta suoraan sf-mitasta ei voi arvioida vauvan kokoa.
 
:attn: :attn: Täällä tuli ensimmäinen kivulias supistus! Olin menossa vessaan niin meinas vetää ihan kaksinkerroin kun tuntu että toukka tulee sekä alhaalta että tuosta mahanahkasta ulos... kuuluu niitä kait jo nyt ollakin, vai mitä sanoo kokeneemmat? Aiemmin en ole tienny mitä supistus edes on - nyt kyllä tiedän!

Joo, lapsukaiset saa aikalailla paljon virikkeitä siellä tarhassa ja sitten toisaalta on enemmän aikaa hoitaa kotona sitä pientä vauvaa. Mun mielestä siis ihan jees että on hoidossakin eikä vain kotona. Hirvittää oma tilanne vain sit vuoden päästä että mihinkähän siperiaan joudutaan lapsi viemään... tai voihan se olla että saadaan päivähoitopaikka hyvinkin, mutta olen tämmöinen stressaaja näissä asioissa...

 
Lara83
Onnea kirppuselle tädiksi tulemisen johdosta!
Samoin onnittelut NullPointsille maailman ihanimmasta joululahjasta :heart:

Neuvolasta kotiuduin juuri,
rv 31+1
sf 28,5cm
verenpaine 90/56
hb 102

eli ei ihme että heikottaa..... :headwall:

sf mitta oli esikoisesta yläkäyrällä tai välillä ylikin ja syntymäpaino oli 3470g. Meidän neuvolassa ei kummemmin kommentoitu tota mittaa, eikä täällä mitään synnytystapaarviointejakaan harrasteta. Neuvolantäti arvioi painon 6 päivää ennen kuin lapsi syntyi ja silloin arvio oli 3,7kg ja tosiaan vajaan viikon päästä siitä syntyi alle 3,5kg tyttö :)

seflle onnea oikeuden päätöksestä :flower:


Lara83 ja Eemeli 31+1 :heart:
 
sasha: Täällä kanssa vähän samat tuntemukset, kun neuvolaan menee, ni kaikki tehään mahollisimman nopeesti ja äkkiä pois, vaikka siellä ei todellakaan mitään ruuhkaa ole.. viimeks tais aikaa kulua peräti 15min. Täällä sentäs käydään nyt 2 vkon välein. Sitten toiseks mulla on parilla kerralla leukkarit ollu pissanäytteessä plussalla ja viimeks oli tosi pahasti, mikä vois viitata johonki tulehdukseen, ni hän oli sitä mieltä että ei mulla mitään ole. Kuiteskin näytti tikkua, että kato nyt, miten pahasti nää on plussalla, ihan violetilla! Ens vkol kyl jos on leukkarit+++, ni vien kyl ite näytteen labraan. Voihan esim. pissatulehdus olla oireetonkin.. tai sitten joku emätintulehdus. Onneks oon ite hoitsu, ni ees jotakin jostain kerrankin elämässäni tajuan ja voi ees vähän pitää omia puolia, prkl!:kieh: No joo.. osaahan ne varmasti asiansa, ehkä sitä ite vaan on niin hysteerinen sitten..

janttu: toivottavasti tää on kanssa ihan kirppukokoa! :D
 
terveisiä neuvolasta

Molemmilla kaikki kunnossa

painoa tullut 2 viikon aikana 1kg, tosin oma vaaka näytti melkein 2kg vähemmän kuin nauvolan vaaka. Ja lähtöpainoon tullut jo 14kg lisää, ihan älyttömästi....

RR 128/75
hemppa 122
sydänäänet 140
sf-mitta 34
Mulle sanottiin, että kun lapsivettä on normaalisti ja sitten terkkari viel kokeili vauvaa, niin sanoi, että ei ole mikään pikkanen tulossa. Ja jos mitta viel kovasti nousee, niin kuukausi ennen laskettua aikaa olis koko arvio. Ja että jos näyttää kovin isolta, niin meillä edessä ehkä käynnistys. se on vaan kiva kun se taitaa just jouluksi osua käynnistys. No eipä tarvitse miettiä mitä tekee jouluna.
Mutta meillä on tosiaan ens pe yksi ultra, ja se on lääkärin tekemä, että eiköhän silloinkin saa jo jotain arvioita.

ja lähetteen verikokeisiin sain jalkojen kutinan takia, sanoi, että yleensä ei ole yhtään mitään, ja kun mulla kutisee niin vähän, mutta halusi kuitekin tarkistaa.

Sain vihdoin tänään tilattua käynnin tutustumiseen, jorviin eli sekin on jo parin viikon päästä. Ja vika lääkärikin on jo varattu.

Taitaa loppu oikeasti häämöttää....

äitiyslomasta mulla se alkaa 26.11, mutta olen koko raskauden ollut kotona, että eipä tähän muutosta tule ollenkaan.

nukkumisestamä nukun suurimman osan ajasta kyljellään, tämä baby, kun on ollut jo kuukauden verran pää alaspäin, raivotarjonnassa, niin se on helpoin tapa nukkua, ja lonkat on nyt yllättävän vähän särkenyt.

sefonnea että toinen odotus on ohi, nyt sitten tammikuuta odottelemaan. juhlikaa nyt kunnolla.

Eipä kummempaa.

Emmy83 ja vaaveli 32+4
 
Sef onnea myös täältä suunnasta! Varmasti helpotus kun on ohi tuo kiista. Nyt vaan anutiskelemaan loppuraskaudesta! :flower:

Nukkumisesta, itse nukun jossain ihmeellisessä puoli-kylkiasennossa. Sängyn yläpäätä olen närästyksen takia kohottanut joten välillä tulee myös selälläänkin oltua. Jos kierähdän kokonaan oikealle kyljelleni niin vauva protestoi vahvasti! :LOL: Mulla siis myös vauva raivotarjonnassa.

Viime yönä heräsin kauheeseen kipuun joka tuntui aivan alavatsassa, oisko kohsunsuulla tuntunut. Ainakin samassa kohadassa on tuntunut kipu kun on ollut kohdunkaulantulehdus. Mikä lie, painoko sitten vaan jonkun erään pää :p Ohi meni kun aikani pyörin ja kävelin.

Mua alko nyt kiinnostamaan kun täällä on pari palstaa jossa pähkäillään vauvan sukupuolta sydämensykkeen perusteella..onko tommosessa mitään perää..?

Entä tuo sf-mitta, mulla oli eilen neuvolassa käydessäni 28 ja viikkoja 31+1..ei ainakaan terv.hoitaja sanonut mitään että olis tulossa iso vauva.

Eilen kasattiin vaunut, jotka tuli postissa. Samalla otettiin sitteri pois laatikosta. Meidän koira oli niin sulonen, ensin se omi kuomun ja kävi sen päälle lattialle nukkumaan ja sitteriinkin hyppäsi oitis kun saatiin se laatikosta pois. Höpönassu :heart:
 
Mimssu82 enpä usko että sydämensykkeen perusteella voisi tehdä mitään varmaa päätelmää sukupuolesta. Meillä on tytöistä sykkeet olleet 120-170 eli vaihtelua on ollut. Kuopuksella oli jatkuvasti 120-135 eli niiden perusteella olisi pitänyt olla poika vaan tyttö tuli. Pojasta en sykkeitä edes muista kun on siitä niin pitkä aika..
Sefille onnittelut odotuksen päättymisestä onnellisissa merkeissä :D ja nyt sitten odottelet tämän toisen odotuksen päättymistä..
Runttipulla muutamia sellaisia supistuksia on ollut että on ollut ihan kivulias, mutta ne on olleet todella lyhyt kestoisia. Eiköhän niitä kivuliaita supistuksia ala pikkuhiljaa tulla enenevässä määrin :D

MaMa ja tytsykkä 32+0
 

Kylläpäs on taas tekstiä tullut :)

Mimssu82 Mulle ihan neuvolassa sanottiin et pojilla on yleensä matalammat sykkeet kuin tytöillä ja mun kokemukset tuttavapiirissä tukee tuota teoriaa. Poikkeuksia kuitenkin aina löytyy,mutta ihan on kuulemma tutkittu juttu...

Mulla sf mitta on mennyt tasasesti yläkäyrällä, mutta kovin on vakuuteltu ettei se tosiaan automaattisesti tarkoita jättivauvaa :)
Itseäni vauvan koko kuitenkin hieman jänskättää ja koska itse olen ollut iso syntyessäni, samoin kuin mieheni niin lääkäri lupaili lähetettä ylimääräiseen ultraan. Siitä koitan siis pitää kiinni.

Hankinnoista Paljon olen saanut siskolta vaatteita, leluja ja mm. sitterin aivan ilmaiseksi. Emmaljungan duo edget maksoivat mun vanhemmat. Ite ollaan ostettu pinnasänky, gargon logico s turvakaukalo ja gracon mosaic matkarattaat joihin kaukalon saa kiinni. Lisäksi innostuimme ostamaan semmoisen moottorikeinun ja tietty kaikki tilpehöörit pinnikseen. Vaatteitakin olen itse ostellut, pari tuttipulloa ja tuttia sekä vaippoja ja kuvioituja harsoja yms. Kaikkea en edes muista...ja rahaa on kyllä palanut salakavalasti, kun pikkuhiljaa kaikkea ostelee :D
Kalleimmat olivat yhdistelmät jotka tosin onneksi saimme lahjaksi. Ja kaikki muukin on kieltämättä tarpeellista. Summaa en osaa sanoa, satoja euroja....

Nyt alkaa taas pätkimään ajatus, joten jatkan kommentointia toisella kertaa =)

Nipsuliina & Iivari 33+0
 

Yhteistyössä