TAMMIKUUN TOIVOT marraskuussa

Hi!!

(.) Täälläkin nyt sitten jääty kotin. Eli viimeiset vajaa 2 viikkoa ennen äitiysloman alkua ollaan nyt supistelujen vuoksi sairaslomalla. Tulin juuri neuvolalääkäriltä. Vko:t 32+4. Kohdunsuu pehmeä ja kiinni, n. 1cm kaulaa jäljellä... Vauva oli tosiaan kääntynyt raivotarjontaan, niinkuin loppuviikosta olin tuntenut (tasan viikko sitten oli vielä viistossa=poikittain).

NullPoints... Vaude... varmaan jännää, kun nyt tietää mitä päivää odottaa=)

Kirppuselle onnittelut tätiydestä!! Itse olen viiden täti=) Tätinä oleminen on kivaa...

Olivia78... kannattaa luottaa siihen ekaan ekassa ultrassa tehtyyn lasketunajan arvioon!! Se on varmin. Ihan alussa kun sikiö on tosiaan niin erilainen iahn muutaman päivän eroin. Täs vaihees nää vauvelit omat jo yksilöllisen kokoisia... Mulla oli esikoisen kanssa reilu 10v sillai, että kuukautisten mukaan laskettuaika olisi ollut 25.3 sit ekas ultras selvis, että hedelmöittyminen on tapahtunut oletettua myöhemmin ja laskettu aika siirtyi tasan 3 viikkoa eteenpäin, eli oli 10.4! Noh... sitten vauva kasvoikin aikas hirmuista vauhtia ja puolenvälin jälkeen yksi lekuri sanoi, että uskoo sen ensimmäisen lasketun ajan olevan oikeampi. Arvaa rupesinko odottaa vauvaa syntyväksi maaliskuun puolenvälin paikkeilla... No, syntyikin sitten 18.4, eli ihan niinku ajallaan 41+1... mutta hiukanko tuntu pitkältä odottaa ku itsekin mietti, että josko niil ois käynyt vaan joku "kämmi" ja lasketun ajan arvio ois menny sekaisin... Nyt tiedän, että alkuraskaudenaikainen ultrassa määritelty laskettuaika on kaikkein varmin.

Mukavaa loppuviikkoa...
rakuuna 32+4
 
Täällä on liitoskipuja :wave: Ihan uusi ilmiö, alkoivat varmaan viikko sitten. Nyt vaapun kuin ankka... Että voikin sattua!

Neuvolassa käytiin eilen. Sf-mitta on kuulemma alakäyrällä, eli oli neuvolan täti työterveyden kanssa samaa mieltä siitä, että ahtaalla olen ja siksi oksettaa vieläkin. Nyt en ole kyllä melkein viikkoon oksentanut. Elämän pieniä iloja...

Mitään painoarvioita en ole vielä saanut (ultria lukuunottamatta). Arvelivat, että vauva olisi kohdussa pää alaspäin. Mutta on kuulemma niin pieni ja kova vatsa ja vauva niin tuolla kropan sisällä, että varmaa eivät osaa sanoa. Kummallista. Tuntuu että kaikki muut kyllä saa paremmin tietoa...

Hassua että olen tällainen pikkumahainen. (Sf-mitta oli siis 26.) Kun jotenkin ennakkoon ajattelin, että tallaiselle pienelle ja pyöreälle tapille (160 cm) varmana tulee ihan valtava maha... Mutta kaipa tässä vielä ehtii :p

Tärkeintä oli saada kuulla, että kaikki on edelleen kunnossa: verenpaine, hemoglobiini, sydänäänet, painon määrä... Ihan kaikki just niinku pitääkin. =)

Äippälomaa jo odotellen,

Papupata ja Papu 30+3
 
Meillä myllertää vattatauti :x Ei vielä muissa kuin kuopuksessa 3v. Oksensi koko viime yön niin kauan, että vatta oli tyhjä. Päivä meni ihan hyvin, mutta ruokailun jälkeen joskus kolmen jälkeen alko taas oksentamaan ja kaikki tuli pihalle. Nyt rassukka nukahti sohvalle :heart: Aikamoista kopittelua on ollu kun juoksen ämpärin kanssa likan perässä, ettei kaikki lentäis lattialle/sohvalle. Tässä odotellaan koska me muut aletaan voimaan pahoin, toivottavasti ei tulis kauheen pahana... Jännittää ihan pirusti kun miehellä näytelmän ensi-ilta perjantaina, että jos siööe tulee tää just sillon :headwall: Sanoin että pesee käsiään sit tosi usein ja pysyy vähän kauempana tuosta likasta, tosin ne rakenteli legoillaki ihan tohkeissaan yhdessä, laitoin sitte vaan ämpärin likan viereen lattialle :LOL: Vielä jaksaa naurattaa, mutta jos esikoinen alkaa kans oksentamaan ja minä tän mahani kanssa, niin sitten saattaa olla huumori aika piukassa!! :kieh:
 
Niin siis Nullpoints, onnea jouluaaton paketin odottamiseen :heart: :heart: Aika huimaa, että jo nyt tietää sitten sen milloin saat vauvan :)

Mulla oli se sf-mitta 29 ja neuvolatäti piti sitä aika isona (30+1 tänään siis) ja totesi että se saattaa olla noin iso kun on pää ylhäällä - tai sivulla, vähän miten nyt sitä katsoi. Nyt toukka on taas kääntynyt, se on kokonaan pää alaspäin tai ylöspäin, veikkaisin että on taas pää alaspäin. Lyhyt olen minäkin - 154-155 pitkä ja onneksi tuo masu ei ole paisunut aivan valtavaksi.

Mulla on painoa tullut se 5,5 kg nyt ja uskoisin että ne lähtee ja varmaan vähän enemmänkin kun synnytän. Jos imetys ei vie sitten kiloja niin jatkan laihduttelua, se kun sattuneesta syystä keväällä jäi kesken. Sain tuolloin 6 kg pois joten alan olla alkupisteessä ennen laihdutusta nyt - tosin malli on vähän toinen kuin keväällä :LOL: Mulla on kaikki menny muutenkin tuohon masualueelle, mammafarkut jotka ostin alkukesällä tippuis jalasta jos ei olis sitä resoria. Kuulin jostain että jos on ylipainoa raskauden alussa niin näinkin voi käydä, "laihtuu" vaikka paino nousee, kun se siirtyy masun puolelle. Mene ja tiedä, mutta pääasia että vauva kasvaa :)

Mulle on tulossa nyt ihan ehta flunssa ja närästys on jotain ihan uskomatonta :headwall: kurkkukin on tulessa ja tuntuu että ruokatorvi poksahtaa. Grrh ja vasta sunnuntaina otin lääkkeen - olen koittanut pitää lääkityksen aika alhaisena (1-2 tabua viikossa), mutta taitaa pian olla edessä vähän tiukempi tahti sen lääkkeen kanssa. Tosin sain luvan syödä niitä raskausaikana mutta silti se on aika kova lääkitys niin en halua kuin äärimmäisessä hädässä syödä semmosia troppeja.

Jep, mä ostin kans korttitarpeita ja alan väsäämään niitä viimeistään parin viikon päästä kun jään pois töistä. Uskomatonta että kohta sitä vaan jäädään vuodeksi kotiin... huh!

Kysyin muuten jo tarhapaikoista tulevalle toukalle (neuvolassa) - tyly vastaus, huono tilanne ei olepaikkoja tässä lähimaastossa. Pitää varmaan synnytyksen jälkeen ottaa heti selvää myös perhehoitopäiväpaikoista jos näyttää että näihin työpaikan lähimaastossa oleviin tai kotoa lähellä oleviin tarhoihin ei saa lasta. Ajattelin että kun kyselen niistä niin terkka pitää mua ihan hupsuna mutta se toteskin että mitä aiemmin haet sen parempi. No, kaipa se paikka jostain järjestyy - onhan niitä yksityisiäkin tietysti. Ja jos ihan paniikki tulee niin JOSTAINHAN sen kai sitten saa...?

Jees, nyt mustaherukkamehua lämmittämään, jospa tämä olo paranis. Huomenna meinasin kuitenkin kömpiä töihin...
 
Keskiviikon neuvolaterveiset!

Painoa oli tullut viikossa 522g eli yhteensä nyt 12kg viime keväästä, vaikka neuvolatäti sanoikin, että hän laskee sen tuosta ensimmäisestä neuvolakäynnistä eli silloin olis tullut yhteensä vajaa 7kg.
Sf-mitta oli 30, josta sainkin sitten kuulla, että voin odottaa jälleen nelikiloista vauvaa :snotty: . Esikoinen oli 4050g ja koska itsekkin olin juuri samankokoinen, todennäköisyys saada isompia vauvoja on suuri. Neiti oli käääntynyt pää alaspäin, mutta en usko, että asettuu vielä kun on astetta vauhdikkaampi kääntyilijä.
Hemppa ja paineet oli hyvät.

Tämän pikku kakkosen kohdalla ajattelin siis kokeilla noita kestovaippoja. Tuttia saa syödä, mutta ehtona jälleen, että ennen 1½ vuoden ikää siitä on päästävä, ettei tule purentavikaa. Kolmantena yritän myös kuunnella vauvaa, etten tarjoa tissiä heti ensimmäiseen kitinään vaan yritän esim. silittelyllä rauhoittaa jatkamaan unia ja yrittää pissitystä.

Hankinnoista: Eniten rahaa on vienyt vaunuostos eli pakettiin tuli emmaljungan city jetit plus vaunukoppa ja gracon logico s kaukalo yhteishintaan 750?, jonka tosin meidän vanhemmat maksoi puoliksi... Pinnasänky saatiin käytettynä 20?, johon uusi patja parikymppiä. Appi tekee siihen päälle hoitotason eli sekin 0?. Vaatteita olen ostanut n 100?, sitteri 25?. Vielä menee tarvikkeisiin joku satanen, jos vaan saan itseäni niskasta kiinni ja saan ommeltua itse nuo kestovaipat. Rasvat tms. on jo hommattu atoopikkoesikon vuoksi. Samaten kuin tuttipulloja on jemmassa.. Eli loppuen lopuksi aika halvalla on päästy.

Sitteri tosiaan meillä korvaamaton, pääsi juuri suihkuun helposti ja sai aamiaisen ja muut ateriat rauhassa syötyä, esikoinen myös rauhoittui unille nopeasti sitterin keinutteluun. Hyppykiikku oli esikolla, mutta tällä kertaa jää hommaamatta. Kävelytuolia ei ollutkaan, mutta esikoinen alkoikin jo 8kk kävellä puita pitkin. Jotenkin näen ne kehityksen viivästyttäjinä. Samoin tuon sitterin jos siinä on koko ajan.

Seksistä: Mulla on taas palanneet omat halut. Aika kuivaa kautta oli pitkään, mutta nyt on taas oma "seksuaalisuus" herännyt. Ainoa huono puoli on nuo supistukset, jotka tuntuvat yltyvän homman aikana. Siinä menee helposti halut kun joutuu odottamaan muutaman minuutin kipujen poistumista. Ja maha on tiellä :ashamed: . Miestä nauratti kun kirosin kumpua, joka on koko ajan tiellä..

Nyt leipomaan, joku kumma mieliteko kun koko ajan pitää leipoa :p

Aminohappo ja neiti nelikiloinen 31+3

muoks* Piti vielä mainita, että meillä gracon mirage mallin matkarattaat, joihin olen ollut todella tyytyväinen. Toimii juuri kuin pitää, menee konttiin kuin konttiin ja hintaakin on alle satasen.
 
ruusu23 jaksamisia oksennustaudin kanssa :hug: tosi inhottava tauti.

mmamaa juu sama täällä. välillä on pinna niin tiukalla ja tuntuu et pojat vaan tekee kaikki maailman kiusat just sillon. on paljo hyviäki päiviä mutta välillä on jo heti herättyään pinna kireellä. tuntuu et nuo lapsetki sen vaistoo ja tahallaan ärsyttää sillon. tai sit se vaan tuntuu itestä pahemmalta ku tosiaan on hermot tiukalla. onko sulla lapset kotona kun vauva tulee vai onko sulla hoitopaikkaa lapsille? mulla on sovittuna että pojat jatkavat hoidossa 10pvä/kk, ihan oman jaksamisen takia. mun ukosta ei nimittäin kauheesti oo apua, nyt on kyllä hyvin skarpannu ja autellu enemmän. mutta oon kyllä alannu miettiin jos sittekki ottaisin pojat pois kokonaan hoidosta, ku on se vaan aika kallista pitää hoidossa. just tuli päätös et 210e/kk tosta 10 päivästä. noh, pitänee kattoa.

nullpoints toisaalta ihana päivä toi jouluaatto mutta itekki kyllä toivon ettei vauva syntyis jouluaattona, haluisin sillon olla lasten kanssa kotona. toiv tyttö saa kivan joulun vaiks ootteeki sairaalassa, kurjaa vaan teille ku olis lapsen kans kiva viettää joulu. miksei ne ennen joulua tee sektiota sulle? luulen et täälä päin ei leikata eikä käynnistetä jouluaattona eikä yleensäkkää pyhänä jos ei oo ihan pakko.'
 
Nopeesti vaan nyt......
Cruella jouluaatto kun ei oo pyhä sanan varsinaisessa merkityksessä. Ja aikaisemmin eivät tee kun haluavat sen olla niin lähellä rv39 kuin vain voi....... Kirjoittelinkin tonne jo ylemmäs miks ei sit muina päivinä.
Mies saa tulla tytön kans sairaalaan niin useesti kun vaan pystyy. Typylle on jo ostettuna sen pyytämät lahjat. Mun anoppi ja appiukko ovat sit meillä tosiaankin et on sielläkin elämää ku mä oon poissa. Sit ajattelin et lahjat mulle voivat tuoda sairaalaan ja siel sit avaan ne. Niin ja onhan uusi tulokaskin, kai joulupukki pitäis häntäkin muistaa. Tuo vaikka vaippoja jos ei muuta. :LOL:
Pää on vieläkin pyörällä. Ehkä huomenna olisin normalisoitunut. :ashamed:
 
Hitsi kun te olette kovasti kirjoitellut, on ollut keskittymiskyky kovin huono, että en ole pitkään jaksanut kirjoitella.

Jee tänään sain tietää, että mun lääkkeiden kanssa pystyy imettämään, olen pelännyt että en pysty imettämään syömieni lääkkeiden takia.

kirppuselleonnea tädiksi tulemisesta, mä olen kahden ihanan tytön täsi, ja se on ihanaa hommaa.

Tänään kävin katsomas sitä 2 viikkoista vauvaa, tuli heti sellainen olo, että kun olisi jo tammikuu niin saisin oman vauvan syliin, oli se niin suloinen pieni poika. Ja äitikin oli yllättävän virkeä. Jaksoi katsoa mua jopa kolme tuntia, vaikka taisin typeriä kysellä.

nullpoints sulla on päivä mitä odotella. eikä se joulu tosiaan ole paha päivä, vaikka sitä miettiiki, että ei halua, että vauva silloin syntyy, mutta eipä päivällä ole väliä, kunhan sielt terve lapsi tulee.

Piti tänään mukamas soittaa sinne jorviin tutustumisesta, mutta ei muista, niin ei muista. ei voi olla näin lahopää..

hermoista musta tuntuu, että mun hermot on nyt taas hetkeksi rauhoittunut, en ole itkenyt, enkä raivonnut kenellekään.

Huomenna neuvolaan, joten huomenna lisää kuulumisia.

Emmy83 ja vaaveli 32+3
 
Täällä kans yks hermoheikko ilmoittautuu :wave: Just poika tos iltapalalla kysy et "äiti, mikä sulla on? ..eiku joo, mää tiedän, oot väsyny" :D Surkea silti et lapset saa kärsiä äärimmäisen tiukasta pinnastani :( :ashamed: Eikä yhtään auta asiaa et mies ei jumaliste tee mitään |O Vaihtoon vois laittaa koko äijän just :kieh:

Selkä- ja liitoskivut alkaa oleen melkoisen sietämättömiä, mutta pakko niiden kans on oppia elämään nämä loppu viikot kun ei paljon ole vaihtoehtoja. Koira on silti lenkitettävä, ja kylällekin täytyy kävellä kun ei tuota autoa ole.

...ja vali vali... :ashamed:

Jotain plussaa tälle päivälle, sain aloitettuu eteisen siivouksen, joka tosin alkoi sortumavaarasta :LOL: Pitää sitä järjestää jotta saan sinne sellaiset vauvan tavarat joita on turha varastoon viedä. Sit kun ne on saanu uuden paikan niin alan pakkailee varasto tavarat laatikoihin ja vien varastoon. Sit alkaakin eteisessä oleen sen verran tilaa et saan sen siivottuu. Vielä olis siis paljon operoitavaa, mut alkuun pääsin ainakin!

Meillä muuten oli tytöllä se kävelytuoli. Se vaan oli aika vähäisellä käytöllä, eikä siks haitannu kehitystä. Kävelemään neiti lähti päivälleen saman ikäisenä kun esikoinen, eli päivää vaille 11. kuukauden ikää.

Mutta, nyt nukkumaan jotta jaksaa taas aamulla lähtee kävelee kylälle. Olis kerho pvä... Onneks sain vaunun renkaat kondikseen (yhdistelmät siis), neiti istuu niis sen aikaa et vauva vie ne. Oli hiukka paljon kevyemmän pukata mitä noi miehen vanhat retro rattaat :LOL:

Mrs O
 
Huhhahhei kun menee mulla taas näköjään yö kukkumiseks tää... :kieh:

lappitar (en tiedä käytinkö tummennuksia oikein) mulla terkka viimeks jollain vanhalla ultralla kattoi sen lapsiveden määrän, ja kuulema ihan normaali se oli. et ei mulla ainakaan siit tuo ihme naksuminen johdu. mistä lie, outoa on, mutta ei kai mitenkään haitallista. Ja totta, ei taida olla kuin päivän heitto viikoissa... =)

johjo niin, tottahan tuo on etten pahemmin ole itsestäni täällä ilmoitellut. hyvähän se on niitä turhia poistella, onhan tuo lista aika pitkä. ja tosi kivan näköinen etusivu. esikoinen meille tulossa on siis..

papupata78 mullakaan ei vatsan pinkeyden takia ole terkka saanut neuvolassa tunnusteltua miten se vauva siellä on, niin se on sit kaivanut jostain kaapin perukoilta sellaisen vanhan ultran ja sillä katsellut vauvan asennon. on se kun on niin erilaiset käytännöt ja varustukset eri paikoissa!


seksi mieli tekisi, mutta tuntuu ettei iltaisin vain jaksa, ja päivisin ei vain saa aikaiseks... tuntuu välillä niin vaikealta kun limakalvot on kuitenkin kuivemmat, vatsa tiellä yms...

unista sen verran, et itse olen nähnyt vauva unia suht usein. mieskin on sitä mieltä kun kerron unistani että yllättäin vauva unia... :D

todella monella taitaa olla tuo sf mitta 28. minulla siis on myös, siksi pisti silmään...

vauvan kypärämyssyistä kysyisin ehkä tyhmänkin kysymyksen, mutta kun ei ensikertalaisena oikein tunnu tietävän mitään, niin mistä työ ootte hankkineet pienelle kypärämyssyt?? ku mie kun olen joka paikasta niitä katsellut, ja löytänyt vain 80senttisiä.. onko niitä pienempiä edes vastaavia, vai onko mulla silmissä vikaa....

jeps,mut pitäis varmaanunten maille mennä ennen kuin vaavi aloittaa mylläämisen (tai hikkaamisen- hikotteleeko muilla päivittäin?). pahoittelen jos otan esille aiheita joista ootte jo jutellu, muistikapasiteetti pienentynyt entisestään... :ashamed:
mut kauniita unia siis!!!

mörtsykkä ja pieni 31+4
 
Lappitar: Onko sulta katottu napanuoran virtauksia. Mun kaverin esikoinen oli pikkasen yli 2kg vaikka syntyi lähes 2 viikkoa yli lasketunajan. Kakkosen kohdalla virtauksia (en muista miksi) alettiin seuraamaan ja selvis että on heikot virtaukset. Epäilivät sit että esikoisen kohdalla ollut varmaan sama juttu. Ihan terve oli tuo esikoinen, mut vaan pienikokoinen.

mörtsykkä: Täällä on myös masuasukilla hikka päivittäin tai jopa useamman kerran päivässäkin. Ja noita Tutan kypärälakkeja on ainaki myös 60 cm. Oulussa niitä on melkein joka paikassa ellei oo loppunu, marketeissa, Halpa-Hallissa jne. Minä ostin Kärkkäiseltä joka on sellainen (halpa) sekatavarakauppa. Yksiväriset oli muistaakseni 3,90 ja raidalliset 4,90 ja oli tosi paljon värivalikoimaa. Turkoosin ja raidallisen ostin. En meinannu osata päättää ku olis ollu monta kivaa väriä. :D

Johjo & Vesseli 30+3
 
[/b]Nullpoints Onnea :hug: jouluunhan on ihan lyhyt aika!!!!!

Mulla on ollut vatsatauti!!! HYI KAMALAA! Nyt helpottaa jo onneksi!

Neuvolassa kävin. Kaikki hyvin! Painoa tullut 2 kiloa 4 viikossa, ei paha.. Raivotarjonnassa jo vauva. Sf mitta huima 32!!!

Mukavaa päivää kaikille!
 
Ärsyttää tää flunssa :headwall: Ei saa yöllä nukuttua, kun nenä on tukossa.
Mä toivon, että jos tämä raskaus ei päädy sektioon, että vauva ei ole iso. Esikoinen painoi 3950g ja voi jessus mikä homma neiti oli synnyttää :x Repeämä, ISO eppari ja neidiltä solisluu murtui, ja värkki hellänä ihan kiitettävän ajan, ei paljon tarvinnut istuskella ihan heti.... Kuopus sektiolla 3725g. Hitto, että jotenkin ahistaa tuo synnytys, tai siis se ponnistusvaihe, ei oikeastaan se kipukaan, vaan että saan jonkun järkyttävän repeämän tai vauvalle sattuu jotain. No sen näkee sitten.

Sf-mitasta, tuolla mun veljen vaimolla joka eilen sai vauvan, oli mieletön maha, iso sf. Vauva syntyi päivän yli la:n ja painoi vain 2500g, pieni kirppu :heart: Mutta ei ole äitikään kyllä koolla pilattu, reilu 150cm....

Nyt pitää laittaa imuri käyntiin, kaveri tulee konttaavan muksunsa kanssa käymään :whistle:
 
Kapalointia harrastin esikon kanssa ja tulen harrastamaan myös pikkukaKkosen kanssa, sillä sen käteväksi koin. Meillä kapalointiin käytettiin ihan perinteistä lakanaa ja se toimi.

Kirppunen: Syön 4 kertaavuorokaudessa, eli aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Tässä vähän listausta...

Aamu:
Puuroa veteen tehtynä, päälle rasvatonta maitojuomaa (jossa siis normimaitoa vähemmän hiilareita) ja lisäksi juon tuota samaista maitojuomaa 2dl.
Tämä aika vakio joka aamu.

Lounas:
Ihan perus pöperöä.

Edellispäivä menin ravintolaan lounaalle ja otin siellä alkusalaatin (myös salaatinkastiketta) ja patongin, sapuskaksi otin broilerin filettä punaviinikastikkeessa, potuiksi valitsin muusin. Join vettä.

Eilen söin paistettuja pottuja ja 3 kalapuikkoa, höysteeksi makukurkkuja ja punajuurta. Join maitojuomaa.

Päivällinen:
Ihan yhtä perus pöperöä.

Edellispäivä söin päivälliseksi tuon paistetut potut ja 3 kalapuikkoa kera tuorekurkun ja join maitojuomaa.

Eilen söin tonnikalasalaattia, jossa oli siis makaroonia, tonnikalaa, kiinankaalta, kermaviiliä, kurkkua, tomaattia ja herne-maissi-paprikaa. Join maitojuomaa.

Iltapala:
Tummaa leipää 1-2 viipaletta, päälle margariinia, juustoa ja makukurkkua (tai tomaattia tai salaattia tai tuorekurkkua tms.). Juon maitojuomaa.
Lisäksi otan noin 2-2,5 dl turkkilaista jogurttia (rasvaa kevyet 10% :LOL: ) jonka sekaan lorautan fun light mehua. Ja eikun nauttimaan :)
Syön joka ilta tämän saman.

Unista: nyt ovat vauvaunet saapuneet...muutoinkin on kova halu jo saada vauva maailmaan, eli tammikuuta odotan ihan hirmuisesti.

Sef 30+1
 
cruella Mulla on pojat kotona sittenkin kun vauva syntyy. ei nuo oo koskaan ollu hoidossa,ei varmaan edes jäis sinne. kumpiki ovat niin mun perään ettei oo kun pari aikuista kenen kans jäävät vähäks aikaa,jos esim. mulla menoa. oon kyl miettinyt et olis ihana jos sais noi edes parina päivänä viikossa hoitoon sitten tammikuussa,mut eipä taida onnistua. en oo sit enään edes harkinnut asiaa. onneksi kuitenkin pärjäävät isänsä kans niin hyvin et mä saan iltasin ja viikonloppusin omaa aikaa ja häippästä "pakoon" täältä jos siltä tuntuu :D

Joo mut nyt mentävä keksimään pojille tekemistä.....hermostuvat pian :ashamed: ja tosiaanki ne saattaa huomata äitistä et tolle kannattaa ryppyillä just nyt...siltä ainakin tuntuu. noh onneks tänään tuola hermopuolella on rauhallisempaa,ainakin vielä :D

kivaa torstaita kaikille!

mmamaa 30+3
 
runttipulla: mulla oli kans sama ilmiö kuopusta odottaessa. Ylipainoa oli kun raskauteen lähdin ja kyllä mun kroppa kuihtui mahaa lukuunottamatta raskauden aikana. Kokonaisuudessaan ei siinä raskaudessa tullutkaan ku noin 6kg painoo lähtöön lisää ja palautuminen synnytyksen jälkeen oli jotenki nopeempaa ku esikoiselta.

kirppunen: ei oo tarkotus masentaa eikä muutakaan, mutta on se vaan jännä miten eri tavalla eri ihmiset on rakennettu. Meillä kuopus oli 3940g ja 49cm ja hyvin mahtu tuleen. Ei repeämiä, ei tikkejä, ei vaikeuksia istua. Tosin en sit tiiä et vaikuttiko jotenki se et se oli toinen synnytys ja edellisestä synnytyksestäkin oli aikaa vaan vähän vajaa 1v 5kk. Esikoinen oli syntyessään 3610g ja 50cm, tuli pari pientä repeämää yht. 5-6 tikkiä, olo mainio. Enkä itekään oo mitenkään koolla pilattu, just ja just on mittaa 160cm. Jännä juttu.

Joulukorteista en vielä tiedä mitä tekisin, kun ifolorilta sais tilattua kuvakortteja edullisesti ja ne ois sit aika kiva juttu isovanhemmille, mut toisaalta ois kiva askarrella lasten kanssa. Tosin viime vuonna askartelu meni sit siihen että mun piti koko ajan kannustaa lapsia et saatiin ne muutamat tarvittavat kortit tehtyä. Ehkäpä hommaan tänä vuonna pensselit ja annan lasten sutia vapaasti värejä korteille, josko sillai sais tuotettua kortit helpommalla. Tai sit vaan etsin mainion kuvan noista veijareista ja teetätän siitä kortit ja pääsen huippu helpolla. *laiskimus* *nauraa*

Vielä pakko kommentoida tota jo olemassa olevien lasten hoitojärjestelyä sitten ku vauva syntyy.. Meillä oli alunperin ajatuksena et isommat vaihtaisivat kokopäiväisestä päivähoidosta sopimuspäiville (3pvä/vko hoidossa) heti tammikuun alusta, mutta nyt kun näyttää et mun olo on jo nyt vaikee niin voidaan joutua lykkäämään tän järjestelyn aloittamista vauvan syntymän jälkeen tapahtuvaksi. Haluaisin et isommatkin sais olla enemmän kotona, kun kerta äiti ja vauvakin on, mutta tarvii nyt sit kattoo et kuinka tässä tehdään ja missä vaiheessa hoitopäivien määrää vähennetään.


tulia & viljami 29+2
 
Heissan!

Flunssaisia terveisiä töistä - täällä sitä mustaherukkamehun kanssa kökitään. En tiedä kyllä miksi tänne raahauduin nimittäin en ole saanut juur mitään aikaiseksi tänään. Hö, sama kun olisin jäänyt kotiin ja tehny vaikka niitä joulukortteja ;)

Toukka potkii masussa vimmatusti kun se saa sokerista mehua nyt, mutta se tuntuu nyt järkevimmälle juomalle kun en viiti mitään troppejakaan ottaa. Kuumetta ei ole mutta nenu vuotaa ja kurkku on kipeänä.

Tulia, jospa mäkin palautuisin sitten nopsaan synnytyksen jälkeen :whistle: Toisaalta jotenkin oma ruoto on nyt toissijainen juttu, pääasia että tällä tulevalla neidillä on kaikki hyvin - kerkeehän sitä sitten vaikka kesällä tiputella painoa. Talvi ja kevät menee imettäessä toivon mukaan, ja vaikkei se laihduttais yhtään niin onhan noita keinoja muitakin - syö vähemmän kuin kuluttaa ;)

Jep, kai tässä pitäis jotain hommiakin tehdä ja sitten syömään lounasta, tämä päivä taitaa mennä työnteon osalta punaiselle ristille... Mutta eikös sitä jo nyt saa ottaakin vähän rennommin - kun on enää reilu 2 vkoa töitä?

Runttis ja toukka 30+2
 
Meidän odotus on päättynyt :heart:

Vaavi on toki vielä masussa mutta se toinen odotus, eli se huoltajuusasia. Nyt mieheni siis on käräjäoikeuden päätöksellä tyttäreni oheishuoltaja :)

Kohta lähden kauppaan ostamaan pullaa sekä neidille, että isälle sillä nyt on juhlan aika :flower:

Anopille jo soitin ja onnittelin "virallisemman" mummitittelin johdosta ja oli kovin hyvillään :)

Sef 30+1
 
Unista paljon minäkin unia näen nykyään ja vielä aivan ihmeellisiäkin, mutta ei niissä vauvoja ole ollut :eek: muuten kyllä hyvinkin tapahtumarikkaita :D
Painonpudotuksesta minulla paino putosi hyvin synnytyksen jälkeen. Painoin jälkitarkastuksessa 6,5kg vähemmän kuin ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Yllätys,yllätys puoli vuotta tästä nykyisen odotuksen ekalla neuvolakäynnillä painoa oli 8kg enemmän kuin jälkitarkastuksessa |O eli imetyksen aikainen makeanhimo oli tehnyt tuhoisaa jälkeä :ashamed: eli nyt aion tehdä toisin sen etten sorru imetysaikana syömään herkkuja, olkoonkin miten vaikeaa tahansa :kieh:

Millaisessa asennossa te nukutte? Minusta tuntuu etten enää löydä asentoa jossa ei paikat puutuisi alta aikayksikön tai sitten alkaa juilia alaselkään tai reisiin |O Minä jo suunnittelin että alan nukkua nojatuolissa niin ei tarvitse yrittää pyöriä sängyssä kun se pyöriminen alkaa olla jo sellainen suoritus sinällään että hermot menee.. Tulipas taas valitusta kerrakseen :ashamed: Huomenna aamulla neuvolaan katselemaan millaisia lukemia saadaan painosta ja sf-mitasta :whistle:

MaMa ja tytsykkä 32+0


 
Nukkumisesta mulla on oikeesti niin pieni maha, ettei se hirveesti häiritse nukkumista. Siis sf-mitta on normaali, mutta tuo mun maha on jossain tuolla syvällä, että se ei sillai hirveesti tuossa edessä pömpötä. Nukun "puolimahallaan", yleensä siis nukun mahallaan normi oloissa. Kyljellään ei kärsi pitkään olla, alkaa lonkkia pakottamaan. Viimeyö meni puoli-istuvassa asennossa tämän helkatin nenäntukkoisuuden vuoksi.

Ihmeellinen on ihmisen fysiikka, mun serkku, joka on isokokoinen kaikinpuolin, on lantiostaan niin pieni, että sektiolla on muksut syntyneet, kun alateitse ei olisi mahtuneet.

Mun setä, "varaisä" tuli käymään Norjasta pitkästä aikaa ja nyt meitsi lähtee kaupunkiin humputtelemaan sen kanssa :wave: Pienelle tädin nyytille täytynee käydä ostamassa mekko :heart: Ihanaa, ois jo tammikuu.... :saint:
 
Mä en kyllä tajua, jos teille, kellä korkea sf-mitta, ni kerrottu, että tulossa iso vauva.. mulle ei tosiaan kyllä oo mainittu mitään isosta vauvasta ja käyrät huitelee jossain pilvissä. Neuvolan täti on vaan sanonut, että ei sillä niin väliä, kunhan sf-käyrä nousee tasaisesti eli vauva kasvaa.

Täytyypä ens kerralla äitipolilla lääkäriltä kysyä... Viimeks n. kk sitten äitipolilla, kun lääkäri teki ultran, ni lapsivettä oli normaalisti ja painoarvio 850g eli sillon alakäyrällä. En tiiä.. on meillä kyllä suvussa isoja vauvoja, mun pikkuveli mm. painanut yli 5kg ja 56cm pitkä! :x Mutta toisaalta oon ite vaan 159cm pitkä ja vasta viime aikoina vauva kääntynyt RT, eli olisko siitäkin johtunut.. ja nyttekin on jotenkin ihmeellisesti poikittain. Kääks, mä en haluu mitään 5-kiloista vauvelia, stressi pukkaa!! :eek:
 
Pearl84 älä suotta ole huolissasi tuosta sf-mitasta. Se ei kerro todellakaan juuri mitään tulevan vauvan koosta, koska siihen mittaan vaikuttaa monet asiat esim. lapsiveden määrä, vauvan asento sekä tietysti ruumiinrakenne ja onko kohtu eteen vai taaksepäin kallellaan. Ja joillakin vauva mahtuu kasvamaan hyvin lantion "sisällä" joka pienentää sf-mittaa, itselläni kaikki "tursuaa" ulos joten se näkyy mitassa joka huitelee lähellä yläkäyrää. Ja jos ne neuvolassa epäilee isokokoista vauvaa niin varmasti pääset synnytystapa-arvioon.
 
MaMa74: Se onkin jännä juttu, kun neuvolassa on sanottu, että ei tässä mitään, eikä oo mistään isosta vauvasta puhuttu. Ite oon aina ihan kauhuissani, että miten se nyt noin kauhea mitta taas oli.. koko ajan siis ollut yläkäyrän yläpuolella:whistle: Mulla on tää maha kyllä ihan tässä edessä, takaapäin ei edes huomais, että oon raskaana, eli voiskohan sekin olla syy. Ns. poikamaha, ihan niinku jotain reppua kantelis tossa edessä. :D
 
Mama74, mä nukun enimmäkseen selällään siten, että on iso kasa tyynyjä alla. Aamulla kyllä herään sitten kyljelläni mutta jos tämä toukka on masussa poikittain niin tuntuu että painan sitä silloin ja kauhea sytkellys alkaa masussa, eli vältän nukkumaan mennessä kylkiasentoa. Tyynyjä on sen takia että se jotenkin tuntuu paremmalle nukkua pystymmässä plus että tämä mun refluksitauti vihoittelee nyt aika lailla kun närästää niin kovasti. Kohtuullisesti olen saanut nukuttua, muutamat yöt menneet kokonaan pyöriessä mutta enimmäkseen kerta pari veskikäyntiä ja sit on unesta saanut kiinni. Se nukkumaanmeno on ehkä hankalinta, kun toukka on vilkkaalla tuulella ja mies ehtii nukahtamaan ennen mua --> kuorsaa kuin mikäkin korsteeni niin silloin saa omaa unta odotella tunteja. Mutta onneks sitten kun nukahtaa niin alkaa tapahtumarikkaat ajat, unia on paljon täälläkin mutta ei niissä vauvoja näy, en ainakaan muista.

Sefille onnea oikeuden päätöksestä, en nyt muista miten tuo teidän tarinanne meni mutta onnea silti :flower: :hug:

Jaaha, takaisin töihin kun ei tämä päivä muuten etene. Nyt on masu täynnä ja toukka äsken möyri, tais nyt asettua päiväunilleen =)

Päivänjatkoja, huomenna on perjantai joten on taas yksi työviikko jo voitonpuolla!
 

Yhteistyössä