TAMMIKUUN TOIVOT lokakuussa

sasha80 olen vain kuullut kommenttia muilta kestovaippailijoilta, että ruskovillan harsot tosi laadukkaita ja vahvempia. Ne puuvillaiset 80x80cm. Ostan niitä pari pakettia ja niillä mennään varmaan koko vaippa-aika . Ompelija ystäväiseni käyttää omilla penskoillaan täysin ja olen saanut esimerkkini siis sieltä. Nuorempi jo 11 kk ja vielä harsoilla. Vastasyntyneellä voi kyllä käyttää pienempiäkin harsoja ja ei tuu niin iso paketti. Meillä mies oppi ekasta kerrasta taittelemaan harson Origami-tyylillä www.youtube.com/watch?v=PEG5IBIw71o - 57k -

Ensin näin unta seitsemästä pojasta ja nyt kolmesta tytöstä.....aargh!

Anar ja Eemeli 25+6
 
Kiitos vinkeistä Anar! Täytynee tilata Ruskovillan harsoja. Oletko lisäimuja ajatellut hankkia ja käyttää?

Nyt yöllä en sentään nähnyt unia synnytyksestä. Tuskaisempaa on nukkua nykyään, kun on niin kuuma! Huhhuh... Miehenki aina herätän, ku heittelen peittoa ympäri sänkyä :ashamed:
 
Kiitos kaikille paranemistoivotuksista :)

Eilen päivällä ei pojalla ollut kuumetta, mutta viimeyönä nousi sitten yli 38 astetta, mutta ei enää 40 astetta ole ollut. Nyt ei taas ole yhtään kuumetta. Yskä on tytöllä ja pojalla vielä kova ja nuhaakin on ja itsellä myös, mutta kai se tästä pikkuhiljaa helpottaa.

Vähän vaikea välillä, kun poika ei suostu lääkettä oikein ottaamaan. Pistää käden suun eteen ja sanoo vaan ettei tykkää ja jos saa kädet suun edestä pois niin pitää suuta tiukasti kiinni niin ei saa annettua. Lääkkeet on vielä tähän mennessä suuhun sitten saatu loppujen lopuksi.

Poika kun oli siellä lääkärissä lauantaina niin siitä asti on kysynyt, että pistikö täti hänelle vauvan mahaan :D Pojalta kuunneltiin siis keuhkoja siellä ja varmaan tuli tuo siitä sitten, kun on neuvolassa nähnyt, kun minulta kuunnellaan vauvan sydänääniä. Käski eilen tytön kuunnellakin mahaansa, kun siellä on vauva :D

Minä en ole nähnyt vielä mitään raskaus- tai synnytysunia.


 
Närästää :kieh:

Mun anoppi ei onneksi jaksa olla minusta kiinnostunut :LOL: Sille on tärkeempää vanhimman poikansa perhe :whistle:
Mä vuodin eilen verta, siis seksin jälkeen, mut ei oo ennen kyllä vuotanut. Isäntä meni ihan paniikkiin, sanoi, että nyt oli nää seksi touhut sitten tässä, seuraavan kerran vasta ensi vuonna :LOL:
Meidän 3 vuotias tyttö oottaa ihan innolla vauvaa. Höpöttää koko ajan vauvasta ja silittelee ja pussailee mun mahaa vähän väliä :heart: Ja niin ylpeänä kaikille esittää, kun hänestä tulee isosisko.
Kestoilusta, siis oon oikeesti niin laiska, että mä en jaksais kestoilla. Joten tyydymme varmaankin ihan kertiksiin....
Raskausarpia tuli esikoisesta maha täyteen, toisesta tuli reisiin ihan kivasti arpia
:x Nyt ei vielä ole uusia havaittavissa, toivottavasti ei enää tule. Juu arvet kulkee mukana, Thaimaassakin vetäisin vaan bikinit päälle ja thats it.
Nyt kaalipataa syömään :p :wave:
 
Lara83
Kiitos kaikille sokerirasitustesti kommenteista ja vinkeistä.
Mä joudun sinne siksi kun omalla äidillä oli raskausdiabetes ja viime talvena puhkesi sitten kakkostyypin diabetes.

Raskausarpia tuli esikoisesta vaan takapuoleen.. Vaikka ei se mun mielestä niin paljon kasvanut :ashamed: :whistle: Ne ehti tuossa reilun vuoden aikana haaleta mutta taas taitaa tulla... Mahaan ei ole tullut kummassakaan raskaudessa.

Linea negraa ei näy vieläkään. Esikoisesta se tuli napaan asti joskus rv 20 paikkeilla ja rv 27 aikoihin se kiipesi koko masun pituiseksi. Voipi olla ettei nyt sitten tule ollenkaan.

Nyt täytyy mennä pyykkihommiin kun esikoinen on päikkäreillä :)

Lara83 ja Eemeli 26+5 (miten se aika rientää näin nopeasti???) :heart:
 
Heissan!

Mä kans mietin että missä vaiheessa niitä arpia alkaa tulemaan, kun vielä ei näy. Joskus parikymppisenä lihoin aika kovasti kerralla (3 kk aikana jotain 12 kg, oli hirveä duunistressi ja kaikkea...) ja silloin tuli arpia ihan alamasuun kun masu kasvoi. Ne on haalenneet ajat sitten eikä juurikaan näy, ja tuolloin kun kävin gynellä sitten niin se tokaisi että joskus jos teet lapsia niin saat varmasti niitä ja paljon. Joten niitä odotellessa, olen huolella päivittäin kyllä rasvaillut masua... biothermin ihmetököttiä en vielä ole kuin pari kertaa käyttänyt, laitan sitä sitten tuolta raskausviikolta 30 lähtien, jospa se auttaa. Tähän saakka olen mennyt erilaisilla bodyshopin rasvoilla ja toisella biothermin rasvalla joka ei ole varsinaisesti raskausarpiin. Se raskausarpiin tarkoitettu tökötti on niin ällön hajuista että käytän sitä vasta sitten tosi tarpeeseen :LOL:

Jees, sokrutestissä käyty ja neuvolasta tuli tekstiviesti että sokrutesti ok. Ilmeisesti tarkoittaa sitä että ei mitään ihmeitä. Oli kyllä ihan järkyttävää se litku ja mä kun inhoan piikittämistä niin sekin piti vielä kestää. Mutta ei siis ilmeisesti ole hätäpäivää sokrujen suhteen. En ole kyllä yhtään rajoitellut karkinkaan syömistä, joten jännä että ei mitään ongelmia ole, olisi voinut vaikka olla :whistle:

Mä sain eilen miehen mukana anopilta villapuvun, myssyn, sukat ja lapaset. Vähän ne on ihania - anoppi on aivan uskomattoman kätevä neulomaan. Meille saa tehdä niiiiin paljon kuin vain jaksaa ja anoppi kysyikin että saako tehdä, etten tykkää pahaa jos tekee. No hitsit, itse olen niin käsi noissa käsitöissä että ihanaa jos joku vaan tekee. En osaa edes villasukkaa neuloa enää... :ashamed: Onneksi on tuollainen anoppi :heart: Ja on muutenkin oikein hyvä tyyppi, ei taatusti puutu meidän elämään liikaa =)

Jepulis, pitää tehdä vähän aikaa töitä vielä ja sitten kipasen kotios - tänään ei huvita luurailla täällä kuin hetken..

 
Tänään sitten täytyy alkaa paastoaminen klo 20, ajattelin ennen sitä nykästä kaurapuuroa jos se vaikka pitäis nälkää hyvin loitolla. Mies tuossa naureskeli että minulle varmasti vaikeinta tuossa on se ettei saa juoda, kun minulla menee monta litraa vettä päivässä (en minä muuta juokaan :whistle: ).
Raskausarvista esikoisesta tuli arpia tuonne napaan asti ja kaksosista repesi sitten loputkin nahkat joten sen jälkeen ei uusia arpia ole tullutkaan. Eipä nuo arvet minua tai miestäni haittaa ja jos ne jotakuta häiritsee niin sehän on hänen eikä minun ongelma :D
Linea negra tuli esikoisen odotusaikana mutta sen jälkeen sitä ei ole näkynyt eli olisiko minulla vain poikaraskauksissa :whistle:

Huomista sokerirasituskoetta ja neuvolakäyntiä odotellessa...

MaMa ja tytsykkä 27+4
 
Moikka!

Täällä päivä menny melko rauhallisesti, muksujen setä (vuoden meidän poikaa vanhempi) tuli kylään joten ipanoita ei paljon näy kun ne leikkii niin touhuissaan!

Ruusu23: Mulla kans väsymys on armoton! Aamulla tuntuu etten saa mitään aikaseks, sit loppujen lopuks on pakko liikkua ettei pystyyn nukahda!
Omaa syytä tää tosin on, jos sais niit rautatabuja syötyä ja mentyä ajoissa nukkuu niin ei tarvis väsyneenä kärvistellä!!
Meen lähes joka yö nukkuu vast yhden aikaan, eilen olin sit ihan död jo kahdentoista aikaan! Rytmi täytyis saada muutettua ennen vauvan syntymää.

Mites muuten, oletteko pitäneet vauvan laitoksella vierihoidossa
heti syntymän jälkeen vai oletteko antaneet esim. yöksi hoitajille?
Mulla ne on ollu koko ajan vierellä ja niin tulee Eeliskin olemaan. Mulla on hillitön pelko et vauva vaihtuu laitoksella :ashamed:
Muistan kun yks yö tytön kans menin hakee lisämaitoa toistamisees vähän ajan sisään. Sanoin hoitajille et vauva sylkee sen maidon ja kun se oli menny kylmäks niin tarviin uuden. Siinä se sit koppavana oikeen et anna hän syöttää. Annoin vauvan hoitajalle joka kokeili, ja ihan ihmeissään katto mua ja sano et "tää sylkee maidon pois". Vastasin vain takas et niinhän just sanoin :/ No, kummiski, siin oli kaks hoitajaa ja ne sit sano et voin mennä nukkuu, et he tuo tytön takas kunhan ovat sen syöttäny. Menin sänkyyn enkä saanu unta! Mietin et mihin ihmeeseen ne sen vauvan kans jäivät ja ehdin jo ajatella et ovat vieneet sen väärään huoneeseen. Sit kun he vihdoin toi sen vauvan niin piti heti tarkistaa et se oli oma :D
Oon muutenkin sellanen et mielikuvitus juoksee välillä turhankin villisti...

Lappitar: Meille tulee melko tarkasti se kolme vuotta ikäeroa, tyttö on syntyny helmikuun 10. Eli saa sit heti alkaa synttäreitä järkkää kun laitokselta kotiutuu... No, onneks sitä käy niin ylikierroksilla silloin et jaksaa laittaa bileet neidille.
Niin, ei tuo typy jaksa muistaa vauvaa, ja sit kun muistaa niin ei jaksa odottaa et se tulis! Sit on hieman hankalaa ku pojalle voi selittää et ensin on joulu jne. mut tyttö ei vielä senkään päälle tajua :/
Poika oli 2v8kk kun tyttö tuli, eikä hänkään sitä raskautta sillai osannu ajatella vaikka siitä puhuttiin. Hyvin meni kumminkin vauvan tulo, poika on aina innolla ollu mukana kun tyttöä hoidettiin! Nyt neiti on vaan niin äkäinen ja mustis minusta niin vähän jännittää miten menee... En usko et tyttö vauvalle mitään tekee, rakastaa vauvoja ihan hirmu paljon. Luulen et se sit mulle kiukuttelee entistä enemmän.

Runttipulla: Mä en oo koskaan ruokia valmiiks jaksanu tehä, mies osaa ihan itekin kokata niin jospa se pärjäis. Sit koitan saada siskoni tänne siks aikaa kun oon laitoksella niin sekin osaa huushollia hoitaa.

Mimssu82:Mä oon kans nähny jos ja vaikka mitä unia! Kahdesti näin unta et synnytän pojan keskosena, itse synnytystä en unissa nää, mut sen et oon laitoksella ja sit seuraavaks mulla onkin ollu se pienen pieni poika sylissä! Ja se poika on ollu ihan esikoisen näköinen :LOL:
Nyt sit toissa yönä näin ihan outoa unta, näin vauvan mahan läpi!! :eek: Siis se puski niin tohon iholle et pystyi laskee sormet ja varpaat ja sit hoksasin kans et sil oli pippeli :LOL: Se alkoi kans itkee siin unessa, ja minä nousin kävelee et se rauhottuis! Ihan hullua!

Raskausarpia ei oo mulle tullu kahdella aiemmalla kerralla, saa nähdä tuleeko nyt. Se linea negra sen sijaan on tullu, esikoiselta napaan asti, tytön kans koko mahan läpi. Nyt ei sitäkään viel ole ilmestyny, vaik neuvolantätikin sitä jo haki :LOL:

Nyt täytyy alkaa miettii ruokalistaa. Ukko pääsee just töistä niin mun on syöksyttävä heti kauppaan ja ruoan laittoon! Vielä kun keksi mitä sitä laittais...

Mrs O & Eelis 24+2
 
Unia on joo täälläkin - vaikka minkälaisia! Ekan vauvaunen näin jo pitkän aikaa sitten ja silloin sain pojan jolla oli sikamaisen terävät hampaat ja se vaan puri mun sormia :eek: Ja synnytin pojan ala-asteen (oman kotopaikkakuntani) jumppasalissa :LOL: Sen jälkeen on tullu monta, ja tosi hirveästi olen nähnyt painajaisia - yhtenä yönä näin että meidän nuoremmalta kissalta tippui häntä! Ja kun heräsin piti mennä tarkistamaan, onko se sen häntä vielä tallella.... no olihan se tietysti heh..

Joo, toi ruoanlaitto on mun miehellä vähän niin ja näin. Eli siis mikroateriat onnistuu mutta muuta ei osaa tehdäkään, joten on parempi että mä hoitelen sitä puolta. Meillä onkin varsin perinteinen jako näissä kotohommissa, mies hoitaa rempat ym ja mä pyykkään ja laitan ruokaa. Siivoushommat on aikalailla tasan mutta esim. petivaatteiden tuuletus ja vaihto jos olis miehen vastuulla niin se varmaan muistais tehdä sen kerran vuodessa :LOL: Mä hoitelen sen joka toinen vkl, varmaan pitäis joka vko vaihtaa mutta laiska kun olen niin en jaksa...

Jeesh, nyt mun työpäivä alkaa olemaan täysi - palaillaan taasen. Pitää mennä kauppaan hakemaan jotain herkkujuttua, voisin leipoa jotain hyvää tänään =)
 
Täällä sitä porskutetaan eteenpäin, tekisi mieleni sanoa että hitaasti mutta varmasti, muttei nyt niin hitaasti kuitenkaan =) Vaivana on edelleen lantiokivut, välillä parempina, välillä huonompina, ja nyt pari viikkoa on vaivanneet supistukset. Neuvolalääkäri antoi uuden ajan viikon päähän ja aikoi tutkailla tilannetta. Nyt kohdunkaula näytti kuitenkin vielä hyvältä. Kuinka paljon teillä supistelee, mitä tehdessä vai ihan levossakin? Kuinka kipeitä supistukset ovat?

Muuten kaikki hyvin, mulla sf-mitta 24cm viikolla 25+5, eli kuulemma normaali. Ultrassa tosin ennustettiin meille isoa vauvaa, kulki ihan yläkäyrällä. Mulla on paino noussut nyt 5 kiloa, ihan sopivasti. Hb edelleen alhainen raudasta huolimatta, 110 hujakoilla pysynyt koko ajan. Väsy alkaa vaivata täälläkin taas, koska en saa nukuttua! Unen päästä on vaikea saada kiinni ja aamulla heräilen neljän-viiden aikoihin vaikka kuinka myöhään laittaisin nukkumaan. Vauvan liikkeet on edelleen vahvoja ja vilkas yksilö on tulossa. Maha heiluu ihan puolelta toiselle...

Meillä juuri muutto isompaan asuntoon, kaksiosta päästään kolmioon joten on sitten hyvin tilaa meidän pienelle perheelle. Oma pihakin saadaan jossa vauvaa voi nukuttaa päikkäreillä.

Tarvikkeista Ei olla hommattu vielä mitään. Vähän pieniä vaatteita meillä on, mutta that´s it. Sänky, vaunut, hoitotaso ja amme kai ne kärkeen tärkeimmät lienee, ehkä sitterikin. Valinnanvaraa vaan on niin tuhannesti ja nieleväthän nuo rahaakin. Vähän tässä kieltämättä tuli sellainen olo kuliessani teidän kirjoituksia, että taidan olla viime tingassa tässäkin (kuten yleensä kaikessa) :saint:

Auto meillä perus perhefarkku. Hyvin mahtuu vaunut ja kamat.

Kelan papereita en ole edelleenkään saanut lähetettyä! Kun aloitan ä-loman vasta joulukuun alussa, haluan viimeisimmänkin palkkatodistuksen mukaan laskelmiin. Mitenköhän tuo käytännössä onnistuu?

Raskaana olo on viime aikoina ollut välillä ihanaakin. Vauvan kuvat on pikkuhiljaa alkaneet pyöriä päässä :heart: Raskausarpia ei ole ilmestynyt vielä. Olen kyllä rasvaillut ahkerasti, lähinnä omantunnon rauhoittamiseksi, etten joudu sitten sanomaan että olis pitänyt rasvata B)
Toivon tietysti, että selviän mahdollisimman vähällä, ja oletan että maltillinen painonnousu auttaisi asiaa edes vähän, mutta kovin toiveikas en tämän asian suhteen ole, äitiäni ja siskojani kun katsoo niin eiköhän tuo aika pitkälle geeneissä mene. Ja niiden kanssa sitten mennään vaan. Tietysti, jos jollakulla on hyviä vinkkejä, niitä otetaan vastaan!

Ruokavaliosta jonkinlainen gallup: Kuinka terveellisesti te syötte? Minulla on alkanut olemaan hirveän huono omatunto syömisistäni, syömisistä jättämistä ja etenkin herkuttelusta. Vauva ei takuulla saisi tarpeeksi vitamiineja ilman monivitamiinipillereitä :ashamed: Oletteko miettineet syömisiänne ihan ruokaympyrän pohjalta tau jonkin ruokavalion pohjalta vaui syöttekö ihan vaan mitä mieli tekee? Vaikka mulla ei tuo paino olekaan noussut kohtuuttomasti, mietityttää tuon terveellisyyden puolesta.

Entäs sitten liikunta? Kuinka paljon liikutte? Minä vannoin raskauden alussa että liikkuisin ja pitäisin itsestäni huolta paremmin kuin koskaan. No en ole pitänyt... :eek: Alussa kävin lenkillä, sittemmin lantiokipujen vuoksi olen käynyt vain äitiysjumpassa ja joogaamassa kevyesti pari kertaa viikossa. Mitään hikiliikuntaa en ole harrastanut! Olen varmaan ihan rapakunnossa, eikä tässä vaiheessa kaiketi hirveästi (etenkin kun supistelee) aleta enää urheilemaan tai kuntoa kohottamaan. Mitä sitä voisi tehdä, etä jaksaisi tämän loppuajan ja sitten synnytyksen jälkeenkin?!

Hyviä vointeja kaikille! Aika mahtavaa,kolme kuukautta (toisilla vajaa, toisilla reilu) enää jäljellä!
=)

Arabia ja pikkuinen 26+4
 
Raskausarvista: Mulla tuli esikoisesta maha niin täyteen arpia että toista odottaessa sanoin et eipä tähän uusia enää mahdukkaan. No pari pientä ihan navan lähelle tuli sit toista odottaessa ja vanhoihin arpiin tuli 10cm lisää pituutta. Nyt arvet on korkeimmillaan 10cm navan yläpuolella ja alhaalla aina karvoitukseen asti. Oonkin tässä jo naureskellut että jos saman 10cm arvet tässä raskaudessa kasvaa niin sithän ne jo liittyy yhteen niiden arpien kanssa, joita mulla on rinnoissa. Mulla kun tuli arpia rintoihin ensin vähän teini-iässä ja sit lisää maidon noustessa rintoihin esikoisen kohdalla. Mutta arvet kertoo eletystä elämästä. *hymy*

Mä kävin tässä viime viikolla vauvan vaatteet läpi. Siis ne mitä on isommilta jääny ja järkytyin. Luulin et meillä on paljonkin vauvan vaatteita, mutta itseasiassa meillä onkin tallessa vaan muutamia 50-68cm vaatteita. Isompia on sit aika paljonkin. Kuskasin keväällä lasten päiväkodilla järjestetylle Unicef-kirpparille juurikin vauvojen vaatteita. Nyt oon tässä sit viikonlopun yrittäny miettiä et mitä kaikkee sinne tulikaan vietyä ja miksi en sillon tajunnu niitä säästää, kun sillon jo yritettiin kolmosta. Tietty tuotot meni hyvään tarkoitukseen ja ainahan sitä voi uusia ostaa. Mutta kuitenkin. Ja kaiken kukkuraksi noista pienistä vaatteista joita on muutenkin tosi tosi vähän on vielä suurin osa vaaleanpunaisia! Entä jos meille tuleekin poika?! Sit vaan hirveellä kiireellä shoppailemaan, kun ei viittis pojalle kuitenkaan vaaleanpunaisia vaatteita laittaa.

Mimssu82: Täällä on jo useampaan otteeseen nähty unta vauvasta, joka on ollut välillä poika ja välillä tyttö. Niin ja kerran unessa oli mukana myös pätkä synnytyksestä.. Ohjaaja oli vissiin leikannu "parhaat palat" pois, kun synnytyksestä oli unessa vaan alkuvaihe supisteluineen ja seuraavaksi vauva olikin jo sylissä.

Ruokavaliosta: Minä syön sitä mitä mieli tekee, vaikka sillon kun tekee mieli makeaa niin kokeilen ensin syödä vaikka leipää tai ruokaa ja sit vasta namia tms. jos vielä tekee mieli. Mutta ruuan suhteen syön sitä mikä maistuu. Koitan kattoo et tulis syötyä jotain kasviksiakin ja hedelmää, jotka onneksi maistuvat ihan hyvin.

Liikunnasta: Vakaasti päätin alkuraskaudesta että tässä raskaudessa pidän huolta kunnostani ja teen vähintään arkipäivisin reippaan 2-4km lenkin. No lenkistä jouduin luopumaan sit kerralla kunnolla, kun pari viikkoa sitten alkoi rasituksesta tulla niin voimakkaita maha- ja selkäkipuja. Ja nyt sit oon viimeisen viikon vältelly kaikkea liikkumista, kun lyhytkin kävely (muutama sata metriä) tekee todella voimakkaita ja pitkään kävelyn jälkeenkin kestäviä maha- ja selkäkipuja. Eli kotona vaan makaan, kun en muuhun pysty. Harmittaa mutta minkäs teet.


tulia & viljami 24+5
 
Minä en pakkaseen ruokaa valmiiksi tee. Mies on edellisissä raskauksissa, kun sairaalasta olen tullut niin tehnyt ruuat ja siivonnut jonkun aikaa. Ja niin varmaan nyttenkin. Muuten mies tekee tosi harvoin ruokaa ja siivoaa.

Ruokavaliosta: Minä syön ihan mitä mieli tekee. Mutta en kyllä hirveästi mitään rasvaista tai valmisruokia syö siis muutenkaan vaikken raskaana olisikaan. Kotiruokaa teen. No, hedelmiä, vihanneksia ja marjoja olen nyt raskaana ollessa yrittänyt vähän enemmän syödä kuin yleensä.

Liikunnasta: Täällä ei ole kyllä tullut oikein paljon liikuttua. Mahaa alkaa koskemaan, jos kävelylenkilläkin käy ja vaikka kävely olisi tosi hiljaista.

Eilen alkoi tehdä mieli omatekemiä sämpylöitä. Ei ollut sitten margariinia ja piti kaupasta lähteä hakemaan. Tarttui sitten mukaan myös rahka-ainekset (tein mansikkarahkaa) ja karkkipussikin :ashamed: Nyt tässä raskaudessa on kyllä hirveästi tehnyt makeaa mieli ja useasti kaupassa ollessa on mukaan jotain hyvää tarttunut. Onneksi mies käy melkein aina kaupassa niin ei sitä hyvää niin usein tule ostettua.
 
Kommentoinpa äkkii ruokavaliosta ja liikunnasta. Meillä syödään yleensä aina mahd. terveellisesti, eli en käytä kermoja ruoan laitossa ja kasviksia tai salaattia on lähes joka ruoalla. En siis ole tarvinnu siinä mitään muuttaa. Nytkin uunissa paistuu kanankoivet riisipedillä ja päällä vielä isoja sipulipaloja, porkkanaa ja tuoretta ananasta :p
Liikuntaa harrastan sen verran et n. 5krt/vko käytän koiran puolentunnin lenkillä, loput lenkkeilyt mies hoitaa. Ne kävelyt on suht rauhallisia, koska supistelu käy kovaksi jos vauhtia on liikaa! Eli mitään hikiliikuntaa ei täälläkään tuu harrastettua.

Mrs O
 
Mimssu82 mä tilasin sen mosmo pakettin, täna tuli perille ja olen nyt lähemmäs puolitoista tuntia ihmetellut niitä tavaroita. en päästänyt miestä töistä tullessa eteisestä pitemälle enne kun oli kasanut mulle ne vaunut. mulla kun ei vaunuista ole minkäänlaista kokemusta, olen ihan tyydyväinen ja ajon pitää paketin.
viikonloppuna tuli ikeasta hommatu myös pinnasänky ja vähän petivaateita. ikeassa ollessa mies kysyi että oot sä huomannut että joka kolmanella vastaantulevalla naisella on massu pystyssä? ihan totta, en ollut pannut itse merkille,tokasin vaan miehelle että, no emme sit onneksi erottu paljon joukosta :)
nyt pitää vielä hommata hoitotaso pinniksen päälle, ajattelin hobby hallista tilata semmoisen. mies saa sitten loppiaisena kasata sänkyn, nyt vielä liian aikasta, jää vain tielle ja vie turhaan tila.
mulla oli sokerirasituksessa arvot korkeat ja saan lähteä parin päivän päästä puoleks päiväks tyksi osastolle. mulla ei ole mitään hajua siitä mitä siellä tapahtuu, ei osannut neuvolatätikään sanoa että mitä siellä mulle tehtään.lisää kokeita?? onko kenelääkään tietoa?
Liikunnasta. en ole jaksannut oikein harrasta, kun selkä on kipee jo työpäivän jälkeen, ei sitten vaan tekee mieli mennä enää ulos lenkille.
 
Se siitä kaurapuurosta ja vesitankkauksesta huomisen sokerirasituskokeen takia |O Minä olen oksennellu viimeset kaks tuntia :x saa nähdä millainen olo on aamulla :ashamed: No jos huomisaamun kestää niin sittenhän siitä pääsee ja olihan minulla muutama kohtalotoveri huomiselle eli heillekin tsemppia kokeeseen ja toivottavasti selviämme niistä puhtain paperein :D
Liikunnasta vaihtelee päivittäin tuo liikkumisen määrä. Toisinaan on päiviä ettei vaan jaksa lähteä liikkeelle ti sitten supistelee jos lähtee esim. kävelylle. Sitten on niitä päiviä että virtaa on kuin duracellpupussa ja silloin tulee liikuttua enemmän. Mutta varmasti enemmän pitäisi liikkua..
Syömisestä tämä ajoittainen pahoinvointi rajoittaa syömistä eli aikalailla mennään sillä mikä maistuu. Onneksi rasvaiset ruoat tökkii niin ettei niitä kyllä tule syötyä, makean tulee ajoittain himo, mutta sekin on onneksi pysynyt kohtuullisissa rajoissa. Vihannekset ja hedelmät nyt on aina kuulunut ruokavalioon joten en ole sen suuremmin kiinnittänyt huomiota siihen puoleen..
Jospa yrittäisin vielä kerran juoda vettä, jos se vaikka suostuisi pysymään sisällä...

MaMa ja tytsykkä 27+4
 
Ruuasta me tykätään syödä hyvin ja hyvää ruokaa. Kermaa käytän ja paljon lihaa syödään, myös salaatit ja kasvikset tekee kauppansa. Hedelmiä uppoaa muhun ja lapsiin ihan mielettömästi. Niin ja mies tekee meillä mielellään ruokaa. Ja leipominen taas on mun intohimo...
Liikunnasta tänään viimeksi kävin tuon vajaan 6 kilsan lenkin, yritän sen käydä 4-5 kertaa viikossa. Hissun kissun ja ajan kanssa sen menen, ei kykene nopeeta kävelee, alkaa supistelemaan ja alamahaan koskeman. No pääasia että liikkuu.
Nyt tekis mieli IRTOKARKKEJA, onneksi kauppaan on 10km matkaa, niin ei tule lähdettyä ostamaan. Huomenna vien tytön tuonne kaupunkiin, lähtee syyslomaa viettämään mun veljen luokse Helsinkiin, niin ajattelin käydä samalla syömässä kiinalaisessa ravintolassa
:p
Mä oon alkanu miettimään onkohan mun sokerit koholla, mua nimittäin janottaa ihan koko ajan, vettä juon tolkuttomasti.... No torstaina sen näkee siinä rasituksessa.....
:wave:
 
Moikka :wave:
Kyllä on aika vierähtänyt siitä kun viimeks oon kirjottanut :eek: lueskellut vain oon,tuntuu ettei oo mitään "viisasta" sanottavaa mun suusta :D
Mut nyt vähän pakko kirjotella kun niin mielenkiintoisia keskustelunaiheita teillä ;)

Raskausarvista sen verran et kyllä vaan on ilmestynyt ja ilmestyy varmaan jatkossakin jos tuo navan seutu kasvaa näin räjähdysmäisesti :/ esikosta ei tullut yhtään arpea mahaan,mut kakkosesta tuli pari ja nyt tästä kolmannesta näyttää tulevan molempien aiempien raskauksienki edestä :( eipä tuo nyt sinänsä mitään...tähän on niin tottunut :D rupsahtaa tässä ajan myötä kuitenkin ja näköjään joka raskauskerta enempi :ashamed: ja niiku sanottu niitä ei voi estellä niin minkäs teet. rasvannut oon,mut ei tehoo. onneks ne siitä valenee ja muuttuu sit kun pääsee pallosta eroon =)

ruokavalio/liikunta Galluppiin höm höm...no mulla olis parannettavaa tän herkuttelun kans :ashamed: oon ihan mahdoton syömään makeaa ja muutenki kaikki vähemmän terveellinen maistuis :p syön kyllä terveellisestikkin mm.aamupuuron,mut se ei taida riittää tän jatkuvan herkuttelun rinnalla :ashamed:
Liikuntaa tulee kyllä harrastettua varmaan ihan hyvin. poikien kans ulkoilen ja käyn lenkillä niin ainaki raitista ilmaa saa :D

sokerirasituksen vältyin...ei tarvi käydä siinä.en oo koskaan käynyt eikä se varmaan mikään paha juttu oo,mut kun kerta pääsin vielä läpi ettei tarvi siihen mennä niin ok :)

mmamaa 26+0 :heart:

p.s. kaikille leppoisaa masun kasvatusta!! alkaa jo todellakin vyötärönympärys olla toista lukemaa :D

 
Minä kans syön mitä eteen sattuu. Normaalia kotiruokaa kuitenkin tulee tehtyä jo ihan noiden lasten takia. Kasviksia ja vihanneksi meillä syödään liian vähän, mutta hedelmiä menee paljon. Mulla on vaan ihan kauhee makeanhimo ollu jo useamman viikon. Jos ei mitään ole kaivan vaan kaappeja ja etin jos edes jotain makeaa löytyis. Nyt kauheena yritän itsekuria pitää kun pojan torstaisia synttäreitä varten on kaapissa karkkia ja monenlaista suklaata.

Liiku en pätkän vertaa. Kaikki matkat kuljen autolla. Tänään kävin kaupungilla kilpailuttaan vakuutusyhtiöitä ja vähän väliä supisteli jo sen vertanen kävely. Tänään on kyllä muutenkin supistellut paljon. Kotoa kun lähdin aamupäivällä autolla niin tuli useita kipeitä supistuksia. Kummallista ku ei sitä autolla ajoa maantiellä voi kauheen rankaksi tekemiseksi sanoa. Kävellessä tai muutenkaan en ole vielä noin kipeitä supistuksia kokenut. Ylihuomenna neuvolalääkäri joten sit näkee onko mitään kohdunsuulla tapahtunut, tuskin. Sitä paitsi tuntuu ettei mulla olis aikaakaan liikkua. Hyvä että nykyään ehtii illalla lasten nukkumaan menon jälkeen edes netissä pyörähtään. Hiljaiset työvuorot on kivoja ku ehtii silloin tännekki paremmin :).

Kilpailutin samalla reissulla auto, koti, lasten ja tulevan vauvan vakuutuksen. Yllätyksekseni Tapiola ja Turva on samaa puljua joten Tapiolasta en tarjousta saanut. Niille tulee kuulemma sanktioita jos "vievät" toistensa asiakkaita. Fenniasta ja If:stä sain sit tarjoukset. If oli meidän talolla, lapsilla ja autolla kallein ja sit Fennia ja Turva edelleen halvin joten toisaalta turhan homman tein mut tulipahan tehtyä. Ei tarvi miettiä ainakaan olisko muualla halvempaa. Tuskin useampaan vuoteen tulee nyt kilpailutettua kun kaks kertaa jo peräkkäin ollu sama halvin vaikka asuntokin on välillä muuttunut. Toiset sanoo että on hyvä muutaman vuoden välein kilpailuttaa, mut turhaa energiaa ja aikaa vaan kuluu.

Vihdoin sain sit hommattua sen Gracon Logico S kaukalonkin ja Gracon matkarattaat. Nyt enää pinnasänky ja joskus myöhemmin se Mosmo-paketti ja sit oliskin ihan kaikki. Tai no vaippoja, talkkia ja kertakäyttöisiä liivinsuojia pitää ostaa, mut ehtii vaikka tammikuussa. Pestäviä liivinsuojia mulla on jo 8 paria, mutta kertakäyttöiset on helpompi esim. reissussa ja kylässä. Mun on pakko vaihtaa alussa joka syötöllä (ja välissäkin) ja siks kylään sun muualle helpompi ottaa kertakäyttöiset vaikka ne onkin ärsyttäviä kun tarttuu rintoihin kiinni :kieh: .

Johjo & jumppatuokiota parhaillaan viettävä Vesseli 26+0
 
Ai niin...

esikoisesta tuli raskausarpia lähinnä reisiin ja alamahaan. Kakkosesta ne nousi sit koko ylämahaan ja takapuoleen. Jossain välissä niitä on tullu rintoihinkin. Eli täällä yksi äiti joka on lähes jokapuolelta raskausarpien peitossa. Tosin ne on vaaleita ja ohuita normaaliolosuhteissa vaikkakin vierivieressä.

Linea negraa ei ole nyt tullut vaikka kaikissa kolmessa aiemmassa raskeudessa on tullut. Kummallista. Yleensä kuitenki tässä vaiheessa jo selvästi näkynyt.

Vierihoidossa on pääosin ollut kaikki. Esikoinen ei saanut olla alussa kun mulla meni sen istukan kiinnijäämisen vuoksi niin paljon verta etten saanu mennä yksin edes vessaan. Kakkonen oli vieressä muistaakseni koko ajan. Kolmosen synnytin aamuyöllä ja parin tunnin unilla valvoin seuraavan päivän ja sit synnytyksen jälkeisenä yönä noin klo 04 (44 tuntiin 2 tuntia unta) hoitaja vaati että nukun. Yritin käydä hakeen vauvan pois hoitajilta, mutta käännytti takas. Ystävällisesti selitti sen vauvan parhaaksi ja sai mut menemmään yksin nukkumaan :LOL: . Mahdoin olla niin zombie etten tajunnu mistään mitään niin parempi että joku järjissään oleva piti vauvasta huolta.

Hoitajia kannattaa käyttää hyväksi jos on väsynyt. Ei ole sen huonompi äiti vaikka ei ite 24h hoidakkaan. Nyt jos taas on istukan kanssa ongelmia ja verta menee yli litra tai jos menee synnytyksen takia vuorokausi hereillä niin taidan olla viisas ja antaa vauvan hoitoon oman ja vauvani parhaaksi. Viimeksikin olin sit tyytyväinen kun olin saanu 04-08 aamuyöllä nukuttua kun vauva hoitajilla. Sitä on kuin eri ihminen kun saa edes hetken kunnolla nukkua. Minä kun oon semmonen että herään pieneenkin vauvan ääntelyyn. Nytkin herään heti jos nuorin (2v6kk) vähänkään itkee tai jos kuulen sen askeleet että on lähteny sängystä. Muuten en herää edes miehen herätyskelloon :whistle: (omani kyllä ). Jotain äidinvaistoa tai vastaavaa kai se on tai valikoiva unikuulo :LOL:. Mies ei herää mihinkään. Vaikka pinnasänky on ollu aina meidän sängyn vieressä ja vauva saattanu itkeä 10 kertaa yössä niin mies ei tiedä aamulla mitään. Onko muilla näin sikeäunisia miehiä? Ei toivoakaan että sais apua yöheräilyissä kun on isompi homma saada ukko hereille mitä että hoitaa vauvan/lapsen itse.

Johjo edelleen
 
Moi taas pitkästä aikaa. Oon tän kuun viettäny hiljaa, taas, ja päätin että kirjotan kun on aikaa ja sanottavaa! :) Jokapäivä luen edelleen miten kaikilla sujuu. Eli siis Johjolle munkin puolesta kiitos tämän kuun ketjusta! :)

Asumme reilun 60 neliön kaksiossa ja kolmistaan mahdutaan ihan hyvin kun vähän tehdään tilaa. Eniten ongelmia tuottaa täälläkin kaappitila, joten joudutaan ostamaan joku hyllykkö vauvanvaatteille. Autoa meillä ei ole eikä näillä näkymin edes tarvita.

Meillä pestään kaikki vaatteet jo valmiiksi hajuttomilla tuotteilla joten mun ei tartte erikseen varautua siihen. Onneksi! :D Oon melkeen kauhuissani siitä kuinka hyvissäajoin kaikki on liikkeellä hankintojen kanssa.. Me ei olla hankittu mitään muuta kun ihan vähän vaatteita, tuleekohan meille kiire.... Toisaalta mun laskettu on tammikuun lopulla vasta, mutta kun esikkoa ootellaan niin on aika vaikee alottaakaan sitä hankkimista. No, jospa me ennen laitokselle menoa ehditään! =)

Kirppunen täälläkin närästää. Musta tuntuu että kun viikot löi 24 niin kaikki vaivat alko kun seinästä. Selkää särkee, jalat turpoaa ja kauhee närästys päällä. Ja mä en tietenkään halua ottaa mitään lääkkeitä, enkä tietenkään sairaslomaa (vaikka haluaisinkin) vaan tuskalla läpi vaan. Ittesä tuntee aika tyhmäksi välillä.... :ashamed:

Neulomisesta sen verran että mä tahtoisin kauheesti tehä ite, mutten osaa lukea ohjeita ollenkaan. Oon kaivanu kaikki ala-aste aikaset ohjevihkot esille mutten silti saa mitään aikaseks, no, yhet töppöset sentään.. Ois ihanaa osata tehä vaikka villahousut!!

Vauvan liikkeet on voimistunu edelleen ja ne tuntuu ihanilta, oikeen näkyy masun päällä välillä kun rytke käy. Eikä virtsarakkokaan ihan rauhassa oo saanu olla, enpä ollu kuvitellu että sekin on mahdollista! :LOL:

Kelaan pitäs saada paperit laitettua, mutta meidän palkanlaskennasta ei kuulu mitään. Oon ihan tympiintyny. Pyysin siltä naiselta sitä jotain lomaketta koska haluan ite henk.koht viedä ne laput kelaan jotta homma toimii eikä mitään oo täytetty väärin, ja nyt joudun jo toista viikkoa oottelemaan että saisin niitä jotain lappuja töistä..

Ruokavaliota oon joutunu korjaamaan mun hurjaa vauhtia kertyvän painon vuoksi. Teen eväät töihin enkä enää syö ihan niin paljon karkkia....toisaalta nyt kun se närästys alko niin ei tee niin paljoo mielikään.. Mutta mulla on sellasia allergioita että en ruokaympyrää pysty hyvin noudattamaaan muutenkaan. Yritän parhaani ja syön monivitamiineja!! =)

Mäkin päätin liikkua toooosi paljon, heheh, no, parhaani teen siinäkin, mikä ei oo kovin paljon. Yritän käydä kerran viikossa jumpassa, jota en oo koskaan tähän astisen elämäni aikana tehny,ja toisaalta kun ei oo autoa niin joutuu liikkumaan kävellen aika paljon..

Ja meinataan ehkä ottaa vakuutus tapiolasta, mutta mua hieman häiritsee että se alkaa vasta 2kk iästä. Oliko joku löytäny sellasen vakuutuksen joka alko heti syntymästä vai muistanko ihan väärin?

No juu, nyt on pakko painaa pää tyynyyn että "jaksaa huomenna töissä"... :wave:

Monna79 + nappula 24+4
 
Monna79: Kyllä Tapiolassakin on lapsivakuutus jonka voi ottaa syntymättömälle lapselle.

Tapiolan nettisivuilta:
"Lapsivakuutuksen voi varata vauvalle jo odotusaikana, kuitenkin viimeistään 3 kk ennen laskettua aikaa. Tässä tapauksessa äidin tulee olla alle 40-vuotias laskettuna aikana. Lapsivakuutuksen voi ottaa myöhemminkin, lapsen täytettyä 2 kk. Tällöin lapsen terveydentila vaikuttaa vakuutuksen myöntämiseen. "
 
Mä oon kans Johjon kans samaa mieltä et jos vaan tarvista on niin hoitajia saa käyttää laitoksella! Mulla on vaan sattunu noi ipanat syntyy päivällä, eli siis aamulla alkanu synnytys ja kestäny 7h ja toinen 6h niin eipä se sillai ole väsyttäny ettenkö olis jaksanu. Mulla yleensä iskee se väsy siin parin viikon jälkeen synnytyksestä.
Meillä kans ukko nukkuu ku tukki! Tyttö oli ekat kuus viikkoa sellanen et heräili öisin tunnin välein. Kolmen viikon jälkeen aloin ite olee melko naatti, ja sillon ärsytti ihan sikana ku mies heräs aamulla ja tokas et tais mennä yö hyvin vauvan kans |O

Mrs O
 
Liikunnasta ainoo oikeestaan on koiran kanssa joka ilta käyn kävelyllä, noh jos liikunnaks lasketaan se kun töissä liikkuu koko aika, ei paljoa istuskella kerkee...

ruokavaliosta joka päivä syödään kotiruokaa, mutta joskus meinaa herkutki maistua :headwall: tosin en kyllä onneks joka päivä mässää jotain herkkuja mutta välillä iskee himo.

huomenna olis lääkäri. ei muuten mutta pomo päätti tänään että mun pitää viedä sille lääkärintodistus että en tee iltoja nyt loppu aikana, ne on raskaita meillä töissä. oltiin aiemmin sovitti pomon kanssa ettei tartte hakea koska mulla oli listassa vaan muutama ilta laitettu, noh nyt pitääkin olla todistus. keskiviikkona olis ollu ilta mutta luulen että pomo oli unohtanu sopimuksen kun tänään sitte kysäsin siltä että onko saanut jonku tekemään illan. kysyin kans virkavapaata keskiviikoks mutta en tiedä vielä onnistuuko. oli kaverin kans puhetta että jos saan vapaaks keskiviikon niin lähettäis käymään keskisillä tuurissa, mutta saas nähdä. ajattelin kysyy lääkäriltä jos se kattois kohdunsuun tilanteen samalla. sais selvyyden että onko se kiinni vai auki. vähä vaivaa ku ei tiedä onko auki vai ei.

juu mutta näin pikaseen tulin vaan, pitää jatkaa BB:n kattomistä :D
 
nii joo, unohdin tohon vierihoito juttuun vastata.. mulla on kummatki pojat ollu vierihoidossa koko sairaalassa olo ajan, tosin esikoinen joutui lopuksi lastenosastolle keltuusuuden takia, sillon lähdin itse kotiin ja kotoa päin kävin vauvaa kattomas/hoitamassa koska täälä päin ei olisi saanut yöpyä lastenosastolla vauvan kanssa.
 

Yhteistyössä