TAMMIKUUN TOIVOT lokakuussa

(.) Neuvolakuulumisia tältä päivältä rv 25+2: sf-mitta oli huikeat 28, mutta on kuulemma ihan normaali ja noussut tasaseen tahtiin. Tohon lukemaan ei kuulemma vaikuta pelkästään vauvan koko, onneks! Säikähin jo, et tulee joku jätti-vauva:D

Painoa oli tullut edelliskertaan n. 300g/viikko, eli alusta asti noin 3 kiloa. Karkkeja saa siis edelleen syödä ihan hyvillä mielin. =) Hb oli tippunu 114 ja terkka sano, et voin alkaa syömään rautaa, jos haluan. On kyllä viime aikoina väsyttäny aika paljon, ni kävin sitten Obsidania ostamassa, jos sitä nyt ainakin jonkun aikaa kokeilis. Lisäks yritän aina ne 2 tbl raskaus multi-tabseja ottaa päivässä. Ultrallakin kurkattiin ja siellähän se köllötteli edelleenkin kauniisti perätilassa. :)

Asunnosta meillä oma talo, n. 100 neliöö. 2 makkaria ja olkkari. Oishan se kiva, jos ois vielä vaikka muutama huone lisää, mutta vauvan kanssa ainakin vielä sitten hyvin mahdutaan tähän. Tonttiakin jonkun verran ympäriltä löytyy.
 
Sef onneksi uutiset olivat hyviä :D jotkut tosiaan sairastaa vesirokon ihan muutamalla rakkulalla eli saattaa jäädä vanhemmilta huomaamatta.

Asumisesta asumme vuokralla omakotitalossa jossa neliöitä on n.200 kahdessa kerroksessa eli tilaa on riittävästi.

Hankinnoista minä nyt olen sellainen hätähousu ja haalin kaiken hyvissä ajoin. Onhan siinä tietysti se hyvä puoli ettei tarvitse loppuajasta lähteä "vaappumaan" ympäri pitäjää kun haalii tarvittavia juttuja ja ainahan on olemassa riski ennenaikaisesta synnytyksestä tai siitä että joutuu pakkolepoon.

Tuttiritari se en varmaan ollut minä joka sen haalarin osti. Siinä kävi lopulta niin ikävästi että kaupat sattuneesta syystä peruuntui :(

Hyvää alkavaa viikonloppua :wave:

MaMa ja tytsykkä 27+1
 
Nyt on sitte kaikki vauvan vaatteet pesty,silitetty ja viikattu lipastoon. Enää ei puutu kuin pienet hoitotarvikkeet, joiden oston jätän joulukuulle.
Mulla on nyt vauvalle 3-4 vaatekertaa 50-56cm vaatteita. Aion ottaa tällä kertaa sairaalaan vauvalle omat vaatteet ettei vauvan tarvi pitää niitä sairaalan isoja potkareita. Eli sairaalassa menee 1-2 asua likaiseksi ja kotiin jää vain kaksi. Oonki miettiny että pitäiskö ostaa lisää niitä pieniä, ettei ihan ekana kotiintulo päivänä tarttis alkaa peseen pyykkiä, vaikka sitä kait se vauva arki on :)
Onko teillä jo paljon vaatteita hankittuna? Mulla on 60cm ihan älyttömästi, mutta muita kokoja vähän vähemmän. Tekis mieli ostella lisää, koska tykkään pukea lapset kauniisti, mutta pistää miettimään kun on jo olemassa 2 lasta jotka kasvaa myös kovaa vauhtia ja talvipuku/kenkä hankinnatkin on edessä. Vauva saa toki lahjaksi myös vaatteita joten ehkä mä pääsen alkuun näillä ja kattoo miten kaappi täyttyy vauvan syntymän jälkeen :p

Sitte muihin asioihin.. Mulla on sokerirasitus testi ens tiistaina. Ihan kauhulla odotan sitä kamaluutta taas. Onneksi siellä on se sänky mihin voi käydä pitkäkseen jos heikottaa. Mä vaan pelkään että alan kuorsaan siinä :ashamed:
Kävin työpaikalla ja pomo sattui olemaan siellä, tuli vähän inhottava olo, vaikka ihan syystä olen saikulla tän selän kanssa. Pitäis keksiä jokin kiva uusi juttu mitä tekisin päivisin, jotta aika menis nopeammasti. Vaikka nytkin kyllä tuntuu että maanantain jälkeen tulee perjantai ja viikot vain viuhuu ohi. On tässä hyviäkin puolia kun vauva on vielä sisällä, saan nukkua kokonaisia öitä, enkä oo kiinni vauvan imetyksessä kokoajan. Mutta kyllä mä sitä nyyttiä odotan niin kovasti. :heart:
 
Leppoisaa perjantai iltaa!

Tervetuloa uusille :heart:

Nämä viikot ovat nykyisin tosi vauhdikkaita, joten ehtii vain lukemaan sivua ja sitten viikonloppuna kommentoimaan.

Andie missä sinä luuraat, sinusta ei ole aikoihin kuulunut mitään.

Asunnosta oli puhetta. Meillä on vajaa 140 m2 yhdessä tasossa ja yläkertaan saa tehtyä vielä lisää kaksi makkaria, jotka ovatkin haaveena tehdä sitten joskus. Meillä on 4 makkaria ja muutenkin tilaa ihan riittävästi, tonttia on ympärillä 3000 m2 ja pihalle valmistuu vierastupa eli pihasauna ja tupa.

Pesuaineista vauvan vaatteet pesen LV:llä tai niin tein ainakin esikoiselta. Anopilta sain niitä pesupähkinöitä, mutta en ole vielä kokeillut niitä.

ON: viime lauantaina alkoi yllättäen verinen vuoto ja mitä tuli vielä sunnuntainakin. Olin sitten yhden yön sairaalassa tarkkailussa ja onneksi vuoto loppui, ei sille edes löytynyt mitään järkevää selitystä. Onneksi Suhmuralla on kaikki hyvin. Keskiviikkona kävin sitten neuvola lääkärillä tarkistuksessa ja Sf-mitta oli kasvanut 20 cm eli se ei mene vielä millään käyrillä, sitä ne nyt sitten huolehtii mutta toisaalta eikö se ole aika yksilöllistä miten masu kasvaa. Muuten kaikki on tosi hyvin, minulla vain supistelee mutta onneksi se ei ole tehnyt kohdunsuulla mitään.

Miten teillä muilla yöt menee? Itse saan nukutuksi tosi huonosti. Nukahdan kyllä helposti, mutta aina yöllä herään hirmuiseen suolistokipuun. Välillä tuntuu, että ei uskalla edes syödä kunnolla kun maha ei kestä. Minulla on tuo Crohnin tauti nyt vain aika ärhäkkänä.

Minulla tulee luettua tosi paljon nyt raskausaikana, olen aina ollut hirmu lukija. Mies meinaa vain välillä hermostua, kun aina on kirja seurana.

Oletteko olleet sinut kasvavan masun kanssa? Minusta on ihanaa kun masu kasvaa nätisti tuohon eteen. Eilen just mies sanoi, ettei takaa päin edes huomaa minun olevan raskaana ja samaa on sanoneet myös muutkin. Mies on vain meillä välillä mustis minusta ja minua kyllä ihan huvittaa koko tilanne, mutta ei kait sitä saa toisen pelkoa väheksyä.

Liikkeet minulla tuntuu kyllä ihan selkeästi tuossa navan yläpuolella. Meidän neidillä on jo ihanan selkeä rytmi mitä se noudattaa. Liikeet näkyy jo selkeästi päällekkin päin.

Tuntuu ihan hurjalta ajatella, että 2 kk päästä meillä on sektio edessää ja kaiken järjen mukaan pikku ihminen rinnalla tuhisemassa.

Leppoisaa odotus aikaa kaikille.

Hemuli ja Suhmura Sandra 27+6 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja sarabi:
Mulla on nyt vauvalle 3-4 vaatekertaa 50-56cm vaatteita. Aion ottaa tällä kertaa sairaalaan vauvalle omat vaatteet ettei vauvan tarvi pitää niitä sairaalan isoja potkareita. Eli sairaalassa menee 1-2 asua likaiseksi ja kotiin jää vain kaksi. Oonki miettiny että pitäiskö ostaa lisää niitä pieniä, ettei ihan ekana kotiintulo päivänä tarttis alkaa peseen pyykkiä, vaikka sitä kait se vauva arki on :)
Onko teillä jo paljon vaatteita hankittuna? Mulla on 60cm ihan älyttömästi, mutta muita kokoja vähän vähemmän.
Just tein tuossa "inventaarion". Tulinpa siihen tulokseen että alle 62 cm en osta enää yhtään. Toki on mukava että on vaatteita mitä vaihtaa, mutta eiköhän nuo riitä. Yhtään vaatetta ei ollut entuudestaan joten paljon oon kyllä huomaamatta pikkuhiljaa saanu haalittua :whistle: . Toki voi vielä huomata jotain mitä tarvii esim. college-asuja tmv tulee näin äkkiseltään mieleen. Meillä on ollu kaikki kovia pulauttelijoita ja päivässä meneekin monta vaatekertaa, vaihdan heti jos vähänkään kastuu tai likaantuu. Lapset ollu syntyessään 52 ja 53 senttisiä joten ei varmaan kauheen kauaa pikkuvaatteet kuitenkaan mee, varsinkaan 50 senttiset. Se on vaan niin kiva pukee pikkuinen sopiviin vaatteisiin. Ja minäkin aion ottaa laitokselle omat vaatteet ettei tarvi niitä 70 senttisiä yrittää saada pysymään vauvalla päällä. Ellei OYSissa sit oo tullu käyttöön enemmän pienempiä vaatteita.

50 cm

bodyt 10 kpl, puolipotkareita 6, housuja 3, velourhaalareita 3, unihaalari, sukkahousut
56cm
bodyt 16 kpl, puolipotkareita 5, sukkahousuja 3, unihaalareita 6, housuja/lappuhaalareita 5, velourhaalari, paitoja 2, lyhythihaisia bodyja 4
62 ja siitä ylöspäin onkin sit vähän vähemmän.
Kypärälakkeja 2, talvilakki, villavaatteet, toppahaalarit jne on tietysti lisäksi. Osa on saatu tai tullut huuto.netistä huudetun paketin mukana eikä välttämättä tuu käytettyä ku on jo niin kulahtaneita. Ajattelin kuitenkin varalta säästää jos tarvii niin menee vaikka yöllä.

Vauvalle vaatteet ajattelin pestä vasta marras-joulukuussa. Kuvittelen, että ne ehtii pölyyntyä kaapissa jos nyt jo pesee. Ja likaantua kun pitää olla välillä aina hypistelemässä ;) .

Hemuli: Varmasti säikäytti :hug:. En kyllä haluais omalle kohdalle tuollaista. Ja mitä tuohon vauvan kokoon tulee niin voihan vauva olla "vaan" tullut äitiinsä ;) :D . Suurempi ihmehän se olis jos saisit 4 kiloisen 55 senttisen vauvan. Ei mahtais mahtua sun mahaankaan sellanen jättiläinen :whistle: :LOL: . Tokihan se hyvä on, että sitä seurataan. Viimeksi ultrassahan kuitenkin vastasi melkolailla aikaa vaikkei mitta ollut kasvanutkaan? Ja voihan olla että joudut/pääset uudelleen ultraan kokoarvioon. Ite haluaisin ultraan ku olis kiva nähdä taas Vesseliä, mutta kun ei oo syytä ja ehkä parempi niin.

Johjo

 
Olipas taas "kiva" herätä päänsärkyyn.
Mulla on noita 54-58cm vaatteita hirveesti, en ees tiiä miten paljon, mut paljon :LOL: Aika paljon oon ostellut sellaisia housu+paita ihanuuksia, rakastan kaikkia keijuaiheisia vatteita :heart: No parempi liikaa, kun liian vähän....
Meillä ois tänään miehen veljen synttäreille meno, en millään jaksaisi lähteä, mutta tiedän että sanomistahan siitä tulee jos en mene. Ellei sitten koske vaikka päähän vielä iltapäivällä :whistle:
Vauva on ollut masussa ihmeen hissukseen.... ei läheskään riehu niin paljon kun yleensä.
Taidanpa lähtä teen keittoon, paistoin eilen hasselpähkinä pullia ja juusto-kinkkuhyrriä, siinäpä ravitseva aamupala :p
 
Niin, asumisesta: meillä on 73 neliöinen kolmio. Tässä asustellaan ensi kesään saakka, jolloin on toivottavasti talo jo valmis. Sitten onkin tilaa ihan toisella tavalla, about 170 neliöö kahdessa kerroksessa.

Eilen saapui äitiyspakkaus! =) Päätös tuli postissa ti tai ke (tarkkaan en muista) ja pe sai jo postista paketin hakea. Uskomattoman ripeää toimintaa... Eilen illalla sitten anopin ja siskon kanssa katteltiin ja hypisteltiin sen sisältöä. Iski ihan absurdi olo, hankala kunnolla selittää, mutta ehkä tuntui siltä, että "nii-in, meille on tosiaan tulossa näille tavaroille käyttäjä". Masuasukki on erittäin toivottu tulokas, mutta kun on ensimmäinen laatuaan, niin ei vissiin oikein osaa vielä mieltää, että tämä todella tapahtuu... :)

Mutta että osaakin olla ison näköinen se pakkauksen toppapuku!?! Mietin jo, että jääköhän kokonaan käyttämättä :( Kun saattaa olla sitten seuraavana talvena jo pieni. Harmi, tosi nätti puku kuitenkin. Mutta miten niitä lahkeiden sisällä olevia kumilenkkejä ois tarkoitus käyttää???? Neuvokaa te kokeneemmat.... Ei millään keksitty :ashamed:

Hyvää viikonloppua kaikille!

Papupata & Papu
 
hemuli ja sef Onneksi selvisitte molemmat säikähdyksellä. :hug:

hankinnoista vielä, Kukin tekee tietty tyylillään. En ole koskaan pahemmin etukäteen laitellut mitään valmiiksi. No esikoiselle laitoin sängyn pari viikkoa ennen laskettua aikaa - tuntui kai silloin todellisemmalta vauvan tulo. Vaunut kyllä mies osti kun olin laitoksella. Kävin vain "hyväksymässä" varauksen ;)
Muutenkin olen suosiolla jättänyt miehen hommaksi puuhailla tarvittavat loikoillessani itse sairaalassa :whistle: Vaatteita olen pessyt ensi tarpeisiin, mutta kaikki muut on ehtinyt myöhemminkin. Musta on ihana tulla kotiin vauvan kanssa, kun sinä aikana on laitettu kehto ja siihen lakanat - ja koti siivottu ja kakku pöydässä :heart: Meille ei tule pinnasänkyä eikä hoitopöytää, sitteriä ei heti tarvitse eikä vaunujakaan talvivauvalle. Joten hyvin ehtii. Jos nyt niin onnellisesti käy, että vauva kotiin saadaan, tehdään samalla tavalla, pesen pienimmät vaatteet valmiiksi ja mies käy meitä kotiinhakiessa turvakaukalon.

papupata Varmaan siinä niin voi käydä, että toppapuku tosiaan on liian iso aluksi, mutta syksyllä vois ehkä hetken aikaa mennäkin. Ostin itse 0-3kk ikäisen toppapuvun eka talveksi. Mutta tohon jalkalenkki-systeemiin en osaa sanoa mitään, kun en ole uutta pukua nähnyt...
 
Papupata, ne lenkit on ilmeisesti tarkoitettu mahdollisten kenkien alle, mutta vähän niitä ihmettelin itsekin kun eihän tuon ikäisellä vauvalla juuri ole kenkiä. Toki jos puku menee päälle isompana lähellä vuoden ikää niin sitten kengät saattaa jo hyvinkin olla pienen jalassa. H&M ainakin myy vauvojen kenkiä, että jos haluaa vähän hienostella vauvan kanssa niin kengät pikkuselle jalkaan ;)
Itse käytin kenkiä vauvalla joskus, lähinnä juhlissa. Arkitilanteessa ne ei oo ehkä ihan käytännölliset jos vauvan jalat muutenkin on ku makaroonia.Eikä ne kengät oikeen pysy pienen vauvan jaloissa.
Olipa muuten johjolla paljon varattuna vaatteita :eek: Mulla on tosi vähän verrattuna Johjon vaatevarastoon... Tuntuu vaan etten kauheesti enää raaski ostaa kun ne on kuitenkin aika arvokkaita(esim. housut 56cm maksaa n.7e), minusta se on paljon :ashamed:
Huuto.netissä myydään paljon vaatepaketteja, mutta jotenkin tuntuu ettei ne paketit ole mun makuun.. Täytyy toivoa lahjaksi niitä puuttuvia kokoja. :heart:
 
papupata
Ne lenkurat puvussa tarkoitettu sit kun lapsi vähän vanhempi ja jalat tulee ulos puvusta niin kengänpohjan alle, ettei puntit nouse ylös =)

Ite en pakettia nyt ota kun esikoisesta kaikki tallessa, enkä noista vaatteista niin piittaa..
Ja tosiaan, esikoinenkin syntynyt tammikuussa ja silloin pakkauksen puku oli toooodella iso ja seuraavaan talveen piti ostaa uus. Eli näin tammikuussa syntyvälle vauvalle puku hieman hullua kokoa.
Ja meillä esikoinen oli jo niin liikkuvainen seuraavana talvena ettei tuon puvun kanssa oikein auttanu laittaa maahan istuskeleen tai konttailemaan, kangas kun oikein imasee kaiken kosteuden itseensä..

Muuten paketti on hieno etuus odottaville perheille suomessa.

(.) Täällä kaikki hyvin, baby potkii ja myllää niin ettei tarvii paljoo pysähdellä ja odotella liikkeitä. Tasaseen tulee ja mieli pysyy pirteenä ilman stressiä.
Tuo esikoinen (1v 9kk) vaan alkaa käymään hermojeni päälle kun ei anna nukkua öisin ja tässä alkaa oleen melkosen väsynyt. Ei siis oo vielä ikinä nukkunu yötään hyvin, viime yönä sain nukuttua 2 tuntia ja senkin pätkissä :kieh: Sitten kuuntelin huutoa ja itkin sängyssä, mies yötyössä. :'(

Maanantaina neuvola ja kinusin itselleni lääkärineuvolan, viimeks kun näillä viikoilla kohdunkaula lyhentyny ja pehmentynyt, esikoinen sit syntyikin rv 37+0. Ja mieltä hieman painaa myös kun se tuo oma sisko synnytti 3 viikkoo sitten rv 28+4.

Nyt aamun lehden pariin ja kahvia naamariin.

TeeBird ja tytsy rv 26+2
 
Vautsi, täällähän on monella tosi paljon vaatteita valmiina vauvalle! Ja mä kun luulin, että meillä on paljon... :whistle: Noita 50-56 cm meillä ei ole oikeestaan yhtään, niitä täytys varmaan vielä hommailla. 60 cm onkin sitten enemmän. Aika paljon on kirpparilta tullut vaatteita osteltua, meille tosiaan esikoinen tulossa ja ei yhtään mitään ollut valmiina. Sukulaisissakaan ei ole oikeen ketään, kellä pieniä lapsia, ettei ole saatu mitään käytettynäkään. Mutta onneksi tosiaan on kaikki kirpparit, huuto.netit ym. ni ei tartte kaikkea uutenakaan hommata. :)

Johjo: Mä kanssa pähkäilin, että pesen vauvan vaatteet, lakanat ym. vasta joskus joulukuussa, kun tuntuu jotenkin, että ne kerkeis pölyyntyä tai jotain.. ainaskin tosiaan "likaantuis", kun niitä tulee aikasta usein hypisteltyä.. :p Ja vauvelin sängyn petaisin sitten vasta kotiin tultaessa.
 
sef... UPEETA!!! Että kaikki ok!!

hemuli08... onneksi pääsit "pelkällä säikähdyksellä".

Hankinnoista... Vaatteita on jonkun verran, ovat pusseissa varastoituna, ajattelin joskus joulukuussa pestä ja laittaa laatikostoon valmiiksi. Turvakaukalo, pinnasänky ja syöttötuoli on hankittuina, sänkyä ei koottu. Vaunut/yhdistelmät todennäköisesti hommataan vasta joulukuussa tai tammikuussa, kun vauva jo syntynyt. En halua niitä nurkkiin seisoon ja tilaa viemään kovin kauaa ennen aikojaan (paitsi jos nyt sattus löytyy sattumalta jotkut tosi hyvät... tms).

Asunnosta... Meillähän eletään vuoroin uusiosuurperheen elämää, vuoroin pienempää perhe-elämää ja vuoroin kahden aikuisen elämää. Asunto on ~90m2, 2mh (=lastenhuoneet, toinen mun 2 tytön yhteinen huone ja toinen, isompi, miehen muksujen ja samalla kaikkien "lasten olohuone" ), oh, parvi (=meidän makkari), kph, s, k. Meillä tulee huonejärjestelyt täs eteen vielä, eli ajateltiin muuttaa pienempään makkariin vauvan kanssa ja sit isommasta tehä tyttöjen huone ja parvelle (parvi on siis huoneen kokoinen, mutta normaalihuonekorkeutta matalampi) tulis poikien paikka.

Autosta... tällä hetkellä 2 autoa, toinen normi 5 paikkanen diesel Primera ja toinen 9-paikkainen Mitsu. Tarvitaan isompi auto, että päästään koko perhe meneen ja just vaihdettiin 8-paikkainen pois ja hommattiin 9-paikkainen tilalle, että vauvan syntymänkin jälkeen mahdutaan kaikki. Pienemmällä porukalla ollessa (eli suurimman osan ajasta) mennään viispaikkasella...

Pesupähkinöistä... en ole itse kokeillut, mutta oon vaan pelkkää hyvää kuullut!!! Aion kokeilla!!! Meillä vaan yksi pähkinäallerginen, tietääkö kukaan miten on, riittääkö, että hänen vaatteensa jättää pesemmättä pähkinöillä???

:LOL: Sain tuossa alkuraskauden aikana yhdeltä ihmiseltä mielettömän kasan poikien vaatteita, kun olivat kahden tytön jälkeen antaneet tyttöjen vaatteet eteen päin, kun kahden ultran mukaan odottivat poikaa... ja hommanneet sitten poikien vaatteita tilalle. No, kolmas tyttö tuli!! Ja vaatteet menivät uusiksi. Mulla on sekä poikien vaatteita ja tyttöjen vaatteita tuolla kaapeissa haalittuna. Tiedetään kumpi ultran mukaan saadaan, vaikka ei olla sitä kellekään kerrottu. En ole kuitenkaan uskaltanut laittaa toisen sukupuolen vaatteita eteenpäin... kun ei kai sitä sit koskaan tiedä?? :LOL:

rakuuna 28+0
 
Viime ke tuli jo Kelalta päätös, että äp-pakkaus myönnetty ja saapuu vkon-parin sisällä! Huisin nopeaa toimintaa siis; päätös tuli 4. pvän päästä hakemuksen jättämisestä! :eek:

Täällä ollut keskustelua noista vauvan vaatteista, niiden pesemisistä ja käytetyistä pesuaineista...
Me saadaan aika paljon lainaan noita pikkuvaatteita sisaruksilta ja kavereilta, joten niitä en kovin hirveästi aio itse ostaa. Mutta tuo minun "kovin hirveästi" on kanssa aika suhteellisen laaja käsite; onhan noita pikku bodeja, yökkäreitä, potkareita, collegepukuja, sukkia ym. jo kertynyt...osan oon ite ostanut ja osan on mummot ja papat ja tulevat enot ja tädit ostellu. =) Harsoliinoja oon nyt ostanut jonkun 5 kipaletta ja aion ostaa vielä jokusen lisää. Mitä on kavereiden/sisarusten kokemuksia kuullut niin niitä ei ole ikinä liikaa. Ja kun on niitä vähän enemmälti, niin ei tarvi sitten joka päivä olla pesemässäkään.

Pinnasängyn petivaatteita pitäis ostella, on vasta 1 setti valmiina. Mistähän saa pinniksen hyvälaatuisia lakanoita edullisesti? Ja sitten yksi asia jota olen itsekseni miettinyt; pinnikseen pitäisi kehitellä jokin päiväpeitto. Kun en halua että vauva päivällä petivaatteissa nukkuu päälyvaatteet päällä, vaan että päiväpeiton päällä ja torkkupeiton kanssa. Siis mikäli nyt nukkuu sängyssä päikkäreitä, mutta tulen aika varmasti suosimaan vaunuja nukuttamiseen hyvin pitkälti päiväsaikana (ja miksei yölläkin jos esim. koliikkivaivaa tms).

Tutteja ja tuttipulloja olen kans ajatellut alkaa tässä pikkuhiljaa ostelemaan jokuset kipaleet valmiiksi, vaikka eihän sitä tiedä ennenkuin vauva on syntynyt, että suostuuko edes tuttia ottamaan... ;) Mutta jos suostuu, niin yritetään vauva "opettaa" tutille nukahtamistilanteen yhteydessä, olis niin hyvä rauhoittamiskeino esim. yöllä jos herää mutta ei nälkä tms. kuitenkaan ole.

Muuten, täälläpäin tuntuu olevan noita kietaisubodeja todella vähän - tiedättekö mistä niitä saisi/mistä te olette niitä löytäneet? Haluaisin pikkukokoina suosia niitä kietaisumalleja, olisivat niin paljon helpompi pukea vastasyntyneelle ja uskon että mieskin tykkäisi niistä enemmän kun ei tarvitse pään yli pujotella.

Pesuainemerkeistä...Meillä pestään pyykit muutoinkin Omon sensitivellä ja huuhteluaineena oon käyttänyt vähän milloin mitäkin. Nyt kuitenkin kun alan pikkuhiljaa vauvan vaatteita pesemään, niin sitten käytän joko tuota samaista Omo sensitiveä tai sitten LV:tä, huuhteluaineena jotain hajustamatonta herkälle iholle soveltuvaa. Minusta kanssa kun vauvan vaatteet ei saa tuoksua oikein millekkään (ei ainakaan millekään voimakkaalle), ja tärkeää olisi myös että olisivat pesuaineet mahdollisimman hyvät vauvan herkkää ihoa vasten! :heart:

Vauvan vaatteita en muutoin ole vielä pessyt, mutta mikäli kirpparilta oon jotain ostellut niin ne olen pessyt heti seuraavassa koneellisessa. Mutta pesen kaikki vauvan vaatteet sitten joulukuun alkupuolella (ellen jo marraskuun puolella :whistle: ) ja laittelen sitten valmiiksi hoitopöydän laatikoihin. Tai siis siellähän ne nytkin jo kaikki on, mutta vähän huiskis haiskis kaikkea mahdollista mitä nyt vauvalle on tullut hankintoja tehtyä... :whistle:

Mä haluan tehdä noita hankintoja mieluummin rauhassa ja hyvissä ajoin, niin saa sitten joulun alla keskittyä vaan loppuodotukseen ja muihin joulutouhuihin. Ja jo senkin vuoksi haluan laittaa vauvalle vaatteita ja tavaroita mieluummin hyvissä ajoin valmiiksi, kuin että sitten tulee kiire jos vauva päättääkin tulla maailmaan odotettua aiemmin. Mutta nämäkin on sellaisia asioita jotka jokainen meistä tekee tyylillään! =)

Nyt taidan rueta masuasukin kanssa leipomistouhuihin, on vieraita tulossa illalla. :wave:

- Sirpula ja Pikkuinen rv 26+1 :heart: -
 
Pesu pähkinöistä nehän ei ole oikeasti pähkinöitä vaan erään kasvin marjoja, joten niitä voi käyttää huoletta pähkinäallergiset.

Tännään on taas ollut sellainen päivä, että koko ajan supistelee ja tosi kipeesti. Suhmura on kans liikkunut tosi laiskasti. Minulla supistelee kotona ollessa paljon enemmän kuin töissä, olen sellainen siivous neurootikko en malta hetkeäkään istua vaan koko ajan haluaisin tehdä jotain. Maha on aivan järkyttävän turvonnut ja valtavan kokoisena vaikka normaalisti se on pieni sievä kumpu, argh mikä olo. Anteeksi omanapainen valitus.

Autosta oli kans kysely. Meillä on Volvo v50 ja luulenpa meidän mahtuvan siihen ihan hyvin, mies vain haaveilee uudesta Volvo v70.

Vaatteita on tullut osteltua ihan tarpeeksi asti. Eilen ostiin taas lisää, kun kävin AntonNiinassa pyörähtämässä, meillä on täällä avattu ihan vasta kyseinen liike ja siinä on poistomyymälä vieressä, josta on löytynyt kivoja vaatteita tosi edullisesti.

Nyt taidan siirtyä tuohon sohvalle pitkäkseen ja nauttia kirjan antimista.

Hemuli ja Suhmura 28+
 
Alkuperäinen kirjoittaja sarabi:
Olipa muuten johjolla paljon varattuna vaatteita :eek: Mulla on tosi vähän verrattuna Johjon vaatevarastoon... Tuntuu vaan etten kauheesti enää raaski ostaa kun ne on kuitenkin aika arvokkaita(esim. housut 56cm maksaa n.7e), minusta se on paljon :ashamed:
Huuto.netissä myydään paljon vaatepaketteja, mutta jotenkin tuntuu ettei ne paketit ole mun makuun.. Täytyy toivoa lahjaksi niitä puuttuvia kokoja. :heart:
Minä oon hommaillu vaatetta siitä asti kun tein plussatestin. Kaikki ale-tangot käyn aina läpi ja aika paljon on saanu "halvalla". Ja Lindexissä on paljon bodyja ja housuja ota 3 maksa 2. Ja nyt oli H&M:llä kun tilas niin sai 20% alennusta kaikista ja tilasin jotain sieltä vauvalle (myös itselle ja isommille lapsille). En olis varmaan noin paljon (noin pieniä varsinkaan) raskinu normaalihinnalla ostella.
 
hemuli08... OK, kiitos, tärkeä tieto!!! Vähän niinku mantelikin =) Eli ei oo pähkinä vaan "hedelmä" ja käy pähkinäallergisille, ellei oo manteliallerginen (mitä kai moni pähkinäallerginen on).

Päiväpeite-asiaa pinnasänkyyn mietiskeli ainakin sirpula... Mun on pakko tähän väliin mainostaa, että olen neulonut nyt n. 11cmx11cm tilkkuja, joista aion seuraavaksi parsia vauvalle tilkkutäkin.7x10 ruutua (n.77cmx110cm). Ja voin sanoa, että siitä tulee ihana. Itseasiassa 9v ja 10v tyttöni ovat myös neuloneet muutamia lappuja, joten nyt on kasassa se 70kpl!! Ihana!! :heart: :heart:

rakuuna 28+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja TeeBird:
papupata
Ne lenkurat puvussa tarkoitettu sit kun lapsi vähän vanhempi ja jalat tulee ulos puvusta niin kengänpohjan alle, ettei puntit nouse ylös =)

TeeBird ja tytsy rv 26+2
Toki minäkin ne kenkien pohjan alle laitettavat lenkit tiedän. Mutta nämä oli minusta ihan vääränlaiset siihen puuhaan. Kun yleensähän se kuminauha on kiinni lahkeen molemmissa sivuissa, nää on toiseen saumaan ommellut ihan varsinaiset lenkit (ymmärtääköhän tuosta nyt mitään??? :p ). Kummalliset vehkeet kaiken kaikkiaan...

Eipä sillä, me kateltiin pakkauksen kestovaippaakin akkaporukalla hieman kieli keskellä suuta. Siskolla ei ole vielä lapsia ja anopin vauvapuuhista on liian pitkä aika. Ihan meni sormi suuhun koko jengillä :LOL: No, onneksi mulla on kaveri joka näyttää ne hommat ihan kädestä pitäen.

Aina tuntuu olevan uusien asioiden kanssa hieman ymmällään. Mutta onneksi sitä ihminen kummasti oppii ja pärjää :)

Papupata & Papu
 
Onneksi Hemulilla ja vauvalla kaikki hyvin. Mahtoi tuo vuoto pelästyttää!


Terveiset Tyks:istä :/ Ei siis tämä pirun vesirokko tahdo päästää otettaan vieläkään.

Neidin kuume nousi 39,3 asteeseen, mikä on hänelle tosi paljon ja kuumetta alentavilla saatiin se laskemaan vain 39 asteeseen. Lapsi oli aivan muissa maailmoissa, eikä syöminen tai juominen ole kuulunut tämän päivän puuhiin. Nestettä mennyt vajaa 3dl iltapäivä klo 16 mennessä.

Mies sitten hälyytti meikäläisen töistä kotiin kesken päivän viemään tyttöä päivystykseen, josta saimme lähetteen lastenklinikalle Tyks:iin. Siellä sitten saatiin kahta eri lääkettä, joilla selvästi oli tehoa, sillä tyttö tokeni silmissä. Vesirokosta johtuen tytöllä on nyt sitten jonkinmoinen ihotulehdus, eli vesikellojen ja näppylöiden ympärillä oleva iho on aivan tulipunainen. Tähän saatiin antibiootti reseptillä ja kipuun ja kuumeeseen myös lääkitys käsikauppalääkkeiden rinnalle.
Varoiksi laittivat emlan nesteytystä varten, mutta koska vointi kohosi niin hyvin, ei tarvinnut jäädä tippaan. Kipulääke auttoi senverran, että saimme likan jopa juomaan pillimehua.

Nyt kotosalla on taas aika flaati, eikä syöminen tai juominen ota oikein onnistuakseen, mutta katsotaan, katsotaan. Mikäli tilanne taas pahenee, mennään suoraan lastenklinikalle ja katsotaan sitten jatkoa.

Sef 25+3
 
Me asutaan 100m2 (muistaakseni) omakotitalossa. 3 makuuhuonetta, olohuone, takkahuone, kodinhoitohuone ja sauna. Ja tietenkin keittiö ja vessa. Vessoja kaksi, kylpyhuoneen yhteydessä siis toinen pönttö.

Meillä ollaan kipeinä. Tyttö ja poika tiistaista asti flunssassa (me miehen kanssa vähemmän). Tytöllä oli yhen päivän vähän kuumetta. Pojalla tuolloin tiistaina ja sitten keskiviikkona ja torstaina ei ollut ja eilen ja tänään on ollut 40 astettakin. Mies tuli vähän aikaa sittten pojan kanssa lääkäristä. Todettiin ehkä lievä keuhkoputkentulehdus. Ei lääkäri ollut varma. Sai antibioottikuurin ja yskänlääkettä. Pojalla on aika paha yskä. Ja tytöllä myös, mutta ei niin paha kuin pojalla.


 
Heippa kaikille!

papupata78 Munkin oli pakko käydä katsomassa niitä toppapuvun lenkkejä, kun ei oo aikaisemmin tullut kiinnitettyä huomiota. Oli tosiaan hassut, vähän oudolta tuntuis tuollaisia lenkkejä kengän pohjaan vääntää kun ne oli sellaisessa paikassa :/ Voisko niiden avulla pysyä ne pakkauksen töppöset jotenkin paremmin jalassa :p

Lakanoista ja päiväpeitteistä.. Mä olen Anttilasta ostanut vauvalle lakanoita ja siellä näkyi olevan jonkinlaisia päiväpeittojakin vauvoille/lapsille. Niitä en vaan sen tarkemmin katsonut.. Meillä on anoppi virkannut ihanan vauvanpeiton niin se ajaa saman asian. Anttilassa on mun mielestä ollut lakanoissa hyvä hinta-laatusuhde. Vauvojen pussilakanapakkaukset on alle 10?, lukuunottamatta Nalle Puh ym. merkkijuttuja, (ja täällä ainakin on joka kerta ollut jotain punalappuisia 4-6?) ja aluslakanat muutaman euron.

Asunnoista Me asutaan 60m2 kerrostalokaksiossa, mutta ensi kesänä on varmaan muutto edessä kunhan tässä tää vuokrasopimus päättyy. Tää ei ole vauvan kanssa mikään käytännöllisin asunto, asutaan kolmannessa kerroksessa ja täällä ei ole hissiä. Nyt jo tuskailen noiden rappujen ravaamista tän mahan kanssa kun hengästyy niin helposti, mitä siitä mahtaakaan tulla kun pitäis vauvaa jaksaa kantaa :whistle:

Tein eilen Tiimarista löydön, siellä oli -70% sellaiset pakkaukset, joilla saa painettua vauvan käden ja jalan kuvat. Elikkä siis siinä oli se muste ja kehykset niille kuville. Hintaa jäi vain 2,60? :) Ja oli taas pakko käydä Lindexillä ja H&M:llä vauvanvaatteita ihastelemassa, vaikka en mitään ostanutkaan.. Sain huutonetistä huudettua paketin, jossa oli ihan kiva määrä 50-56cm vaatteita, joten kovinkaan paljon en enää viitsi itse ostaa kun niitä tulee lisää sit lahjaksi kuitenkin. Sama myyjä sai vielä kaupattua mulle Britaxin Rock a Tot Deluxe-turvakaukalon, vaikka mulla tuolla olikin jo siskolta saatu turvakaukalo.. :D Toi oli niin paljon nätimpi, että oli ihan pakko ottaa, ja sainpahan siihen kaupan päälle vielä rintapumpun :)
Vaunut ja jotain pikkujuttuja meiltä puuttuu vielä, mutta ne ostetaan vasta joulukuussa..

Fistik ja PikkuPrinssi 28+1
 
Anttilasta mekin ollaan ostettu parit lakanat, myös ikeasta tarttui mukaan pussilakanasetti taannoin kun pinnis sieltä käytiin ostamassa. Lindexillä tosiaan on ihania vauvanvaatteita, ollaan niitä ihasteltu ja pitihän sieltä muutama vaate ostaakin, ajateltiin jos niistä olisi vauvalle sitten päällelaitettavaa kun sairaalasta kotiutuu.
Asunnoista, asutaan 2-kerroksisessa rivitalokolmiossa, neliöitä on jotain 77 paikkeilla..muistaakseni.. :whistle: Haaveena on omakotitalo mutta se saa vielä jonkin aikaa odottaa.
Auto on tällä hetkellä Kia Cerato. Johan mies alkoin farmarista puhumaan ja piti päästä koeajamaankin mutta ilmeisesti pitäydytään nyt tässä kärryssä kun siinä on ihan hyvä ja tilava tavaratila ja mahdutaan vauvan ja koiran kanssa siihen. tiedä sitten jos tulee lisää pienokaisia.. ;)

Viime aikoina taas alkanut väsymys kiusaamaan....... |O

Ensi viikolla ajattelin ahdistella Kelaa ja kysellä äippäraha/lomapäätösten perään. Ajattelin nimittäis pitää talvilomani äippäloman eteen ja töissä seuraava toivelista menee jo marraskuun loppuun ja omien laskelmieni mukaan mun pitäis äippälomalle jäädä 3.12. Eli pikkuhiljaa olisi hyvä tietää aikataulusta..

Oliko joku jo tilannut sen mosmo-setin? Muistelin, että siitä oli puhetta edellisellä palstalla. Onko hyvät? Tutkailtiin sitä eilen siltä varalta jos sukulaisilta tulevat vaunut eivät miellytäkään.
 
Lara83
Lakanoita ollaan ostettu lähinnä kodin ykkösestä ja muutamat tarttui mukaan stockan alennusmyynneistä kesällä. Meillä oli käytössä esikolla unipussi n.9kk ikään asti joten siihen asti pärjättiin pelkillä aluslakanoilla.
Vauvan vaatteet ollaan pesty MiniRiskillä ja olen käyttänyt välillä LV:n huuhteluainetta. Nyt menee kaikki samoilla aineilla samassa koneellisessa, paitsi omia/miehen vaatteita harvemmin pestään 60 asteessa. Mä tykkään että puhtaat vaatteet/pyyhkeet/lakanat ehdottomasti tuoksuu hyvälle, kaapeista löytyykin erilaisia ihania huuhteluaineita. Mutta lastenvaatteet pesin vuoden verran hajusteettomilla aineilla.

Asumisesta oli puhetta. Me siis asutaan 58 neliöisessä kaksiossa, ja meitä on jo nyt kolme. Eli ahdasta tulee olemaan, mutta uutta katsellaan sitten keväällä, jolloin hinnat toivottavasti on alempana :whistle: ja meillä sama juttu kuin Fistik:lla, eli asutaan kolmosessa eikä talossa ole hissiä. Kyllä kunto kohosi kun raahasin kerralla vauvan turvakaukalossa (Logico S, joka on painava!!), kauppakassit ja joskus jopa matkarattaat ylös... En kyllä oikeasti tiedä miten pärjään talvella kun esikoinen on silloin vasta 1v5kk ja noiden portaiden ylöstulo on aikamoista temppuilua ja alas ei osaa tulla vielä ollenkaan... :| no joo, postiivisella asenteella pääsee pitkälle :)

Autona tällä hetkellä VW Passat, tarttis varmaan jossain vaiheessa vaihtaa farkkuun jos hankitaan ne tuplarattaat ja takapenkeille tarttis lisätilaa. Tuo turvakaukalo vie yllättävän paljon tilaa pituussuunnassa, eikä mies saa kuskin penkkiä tarpeeksi taakse jos siellä on istuin tai kaukalo.

Kelan paperit laitoin syyskuussa ja äitiysavustus päätös tuli tosi nopeasti ja ne rahat tuli jo tilille, mutta äippärahahakemusta ei ole vielä käsitelty :kieh:
 
Vauvan petivaatteista meillä on suurin osa lakanoista ja pussilakanoista itse ommeltuja eli anoppi on ollut ahkera :D ja sitten on noita äitiyspakkauksessa tulleita petivaatteita. Minä kudoin itse päiväpeiton pinnasänkyyn.. Anttilasta varmasti löytyy hyviä petivaatteita vauvalle joissa hinta-laatusuhde on kohdallaan.
Vaatteista en minäkään ihan mahdottoman paljoa ole hankkinut noita 50-56cm vaatteita, mutta sen verran niitä on että pärjää. Ja jos rakenneultran veikkaukset tytöstä pitää paikkansa niin sitten löytyy vaatetta oikein reilusti 60cm:stä ylöspäin.
Tuli Kelasta hyviä uutisia. Ne maksaa vähän hoitolisää tuosta kuopuksesta sitten äitiys- ja vanhempainrahan aikanakin. Tämä tuli ihan yllätyksenä kun kuvittelin ettei sieltä mitään tule kun tuo äippäraha on tuloihin perustuvana ihan hyvä. No hyvä näin, kyllä sekin raha tulee ihan tarpeeseen :D

Minullakin olisi se sokerirasitus ensi tiistaina. Ensin labraan klo 8 ja sitten kun on ensimmäinen paastoarvo otettu ja hirveä litku nautittu niin olisi sitten neuvolakäynti ennen toista näytettä. Ihan kiva että siinä välissä on se neuvolakäynti, kuluu aika rattoisammin sen ensimmäisen tunnin aikana. Saa nähdä mitä keksii siihen toiselle tunnille niiden kahden viimeisen näytteen välille. Pitää varmaan ottaa oma kirja mukaan kun ne labran odotustilan lehdet ehtii tunnissa lukea moneen otteeseen..

Mukavaa lauantai-illan jatkoa!!

MaMa ja tytsykkä 27+2
 
Lara83
unohdin ihan kysyä kun täällä muitakin menossa sokerirasitukseen.. Minulla aika parin viikon päästä ja ohjeissa sanottiin ettei saa syödä tai juoda mitään 12 tuntiin. Niin eikö tosiaan uskalla edes vesilasia juoda? Vähän kyllä jännittää sinne meno, juuri kun pahoinvointi on helpottanut niin sitten joutuu juomaan tyhjään vatsaan sitä litkua..
 

Yhteistyössä