TAMMIKUUN TOIVOT lokakuussa

Alkuperäinen kirjoittaja Lara83:
unohdin ihan kysyä kun täällä muitakin menossa sokerirasitukseen.. Minulla aika parin viikon päästä ja ohjeissa sanottiin ettei saa syödä tai juoda mitään 12 tuntiin. Niin eikö tosiaan uskalla edes vesilasia juoda? Vähän kyllä jännittää sinne meno, juuri kun pahoinvointi on helpottanut niin sitten joutuu juomaan tyhjään vatsaan sitä litkua..
Ei saa juoda edes vettä. Minä meinasin viime vuonna oksentaa sen litkun, kun teki niin pahaa juoda se makea litku tyhjään vatsaan. Saa nähdä miten nyt käy...

Alkuperäinen kirjoittaja MaMa74:
Alkuperäinen kirjoittaja Lara83:
unohdin ihan kysyä kun täällä muitakin menossa sokerirasitukseen.. Minulla aika parin viikon päästä ja ohjeissa sanottiin ettei saa syödä tai juoda mitään 12 tuntiin. Niin eikö tosiaan uskalla edes vesilasia juoda? Vähän kyllä jännittää sinne meno, juuri kun pahoinvointi on helpottanut niin sitten joutuu juomaan tyhjään vatsaan sitä litkua..
Ei saa juoda edes vettä. Minä meinasin viime vuonna oksentaa sen litkun, kun teki niin pahaa juoda se makea litku tyhjään vatsaan. Saa nähdä miten nyt käy...
Mulle sanottiin että jos kauheesti suuta kuivaa niin voi puoli lasia juoda vettä.

Sef onneksi sinä selvisit pelkällä säikähdyksellä rokon suhteen. Minulla oli esikoista odottaessa parvorokko ja ukkeli sairasti sen mahassa ja tilanne oli välillä tosi kriittinen. Sen kuumeilevan lapsen suhteen ole nyt tarkkana ja menkää heti takaisin lastenklinikalle jos olo ei tokene, tiedän kokemuksesta että kuume ja nesteettömyys voi lapsella tehdä tilanteen hetkessä tosi pahaksi.

Minulla on ollut tämän päivän velipojat kylässä ja toisen veljen 8 kk tyttö, hulinaa on siis piisannut. Supistellut on tosiaan koko päivän, mutta onneksi mies on huomenna kotona eikä töissä.

Onko teillä muilla sellaista outoa kipua ja turvotusta mahassa? Minulla on maha juuri sen oloinen, että jos neulalla tökkäisi niin ilma pihisisi ulos. En oikein tiedä johtuuko Crohnista vai kuuluuko raskauteen.

Tuntuu aivan uskomattomalta, että 29 vk raskautta on jo menossa, jotenkin tuntuu että vastahan sitä teki testin ja kaikki tuntui veilä niin kaukaiselta.

Hemuli ja Suhmura 28+

Sokerirasituksesta
Ei saa juoda siis mitään tai syödä. Esikoisen kans tekivät ton testin mulle tosi monta kertaa, koska mulle tuli ravinnolla kurissa pidetty diabetes.
Tällä kertaa mulla oli toinen testi perjantaina. Eka oli normaalin rajoissa, toivotaan et toinenkin olisi....
Kantsii juoda nestettä päivää ennen runsaasti ettei tuu kuivunut olo ja samoin välttää edellisenä päivänä suolaista...
Kyllä sen kestää, mut hauskaa ei oo kun ei edes saa juoda aamu kahvia. Sit tietty iskee nälkäkin.... Jos nyt on täysin kuivunu olo aamulla, niin voi varmaankin huulian kostuttaa vedellä, mut juomaan en menis ettei testin arvot mene siitä sekaisin.
Täällä ovat ainakin tosi tarkkoja tosta et on paastonnut, en tiedä sit miten muualla.
Tsemppiä niihin testeihin menijöille!!!
NP ja Tirri 28+2

Outoahan olisi, jon vapaapäivänä nukkuisi pidempään. Seitsemältä jo heräsin... No, eipä se haittaa, kunhan ei mies vaan herää mun touhuihin. Puuroa pitäis meinaan keittää kohta... Onko muilla samaa, että aikaisin herää ja sitten aamupäivästä pitäis vetäistä päikkärit? :)

Siis milloin tuo sokerirasitustesti tehdään? Onko siihen joku tietty BMI-raja? Ja siinä ei vissiin riitä se, että oli ennen raskautta normaalipainoinen.

Sokerirasituksesta: Itse kävin keskiviikkona siinä. 12 tuntia syömättä ja juomatta, pikkuisen sai vetta juoda jos kamala jano, mutta vain puolisen lasia oli suositus, itse vain kostutin suuta pikkuisen.
Litku ei minusta mitenkään ylitsepääsemättömän pahaa ollut, sellaista halpis kokista meillä. Olihan se ällöä juoda 0,33l ylimakeaa pahaa kokista heti aamusta, mutta kyllä siitä ihan kunnialla selvittiin :)
Kirja oli mukana niin aika kului kohtuullisesti, minua vaan alkoi väsyttämään kamalasti puolisen tuntia sen litkun juomisesta, kuulemma monet väsyy.
Mulle tehtiin sen takia kun siskolla oli raskausdiabetes ja itsellä lähtö paino oli yli 25 BMI.

Muistakaa ottaa mukaan juotavaa ja syötävää, että saa heti sen vikan verikokeen jälkeen jotain syödä, oli nimittäin aika huono-olo ja jano sen jälkeen!!

Sokerirasitus mulla torstaina eli viikolla 26+1, täyspaasto ainakin meillä vaaditaan. Sokerirasitus tehdään mun käsittääkseni, jos on aikaisempi raskausajan diabetes ollut, ylipainon tai muiden riskitekijöiden vuoksi. Mulla oli edellisessä raskaudessa diabetes, joka onneksi pysyi ruokavaliolla aisoissa. Juu ja bmi on 29, eli lievä ylipaino :snotty: Oiskohan se bmi raja 25?

Nukuin törkeen huonosti viimeyön, vauva liikuskeli koko yön masussa. Sen hetken kun aina nukahdin, näin ihan levottomia unia.
Vauvauutisiakin tuli viimeyönä, rakas teinivuosien ystäväni sai ihanan tummahiuksisen pojan viimeyönä, kauhea ikävä iski hän kun asuu skotlannissa.

Mä oon ikeasta ostanut pari pussilakanasettiä, ei niitä kyllä pahemmin tarvita, kun nukutaan perhepedissä, pinnasänkyä en edes viitsi esille ottaa.
Musta tuntuu, että mulle on TAAS iskemässä hiiva, johan tässä 4 viikkoa on edellisestä hiivakuurista :headwall: Hitto soikoon.

Ajattelin leipoa suklaa-appelsiinikakun :p nyt kun on kotosalla ollut, on iskenyt ihan kauhea leipomis vimma, pakastin tursuaa täynnä vaikka mitä leivoksia :LOL:

Sokerirasituksesta: Kumma homma, mulla luki ohjeessa, että saa nauttia hieman vettä. Oli melko ympäripyöreä ohje.... |O En ole ehtinyt neuvolaan soittamaan tuloksia, kun se puhelintunti on 12-13 ja töissä aina unohtaa, että siinä välissä pitäis soittaa. Kaipa ne ois sieltä yhteydessä, jos siellä olisi jotain hälyttävää ilmennyt?? Mun mielestä siihen testiin joutuu jos BMI on yli 25. Itsellä taisi olla 26... Siis raskautta edeltävä paino nimenomaan kyseessä. Ja onhan tottakai niitä jotka menee rasituskokeeseen siksi, että on suvussa "sokeriongelmia".

Ensi viikko olisikin sitten syyslomaviikko. Harmi vaan ettei täällä meillä päin ole kuin to ja pe vapaata. Mutta onhan se sekin jotain!! Pe tai la lähdetään sisarusten yhteiselle IKEA:n reissulle :) Jospa sieltä vaikka sitten tarttuisi mukaan jotain vauvaihanuuksia.

Eilen saatiin muuten sydämentykytyksiä: koira hyppäsi innoissaan eteisessä minua vasten ja pamautti tassulla suoraan mahaan. Lähinnä säikähdin koko juttua, isäntä oli sitten siitäkin edestä äkäinen. Varmaan sekin säikähti. Mutta onneksi ei käynyt mitään, ei meidän hauva kuitenkaan ole kuin semmoinen 20 kiloinen karvatura. Eikä se vissiin oikein ymmärrä että mun vatsaa pitäisi varoa... :/ Pari pientä pintaverisuonen pätkää ilmestyi mahan pinnalle siihen kohtaan mihin tassu osui. Ilmeisesti on vatsanahka niin pinkeällä, että tuommoinen melko pieni kolhukin jätti jäljen. Nyt makaa syyllinen tossa jaloissa niin herttaisena, että ei sille ainakaan äkäinen osaa olla :heart:

Papupata & Papu

PS: Hyvä että löytyi joku muukin jolle ei aivan aukene ne toppapuvun mystiset jalkalenkit :D

Vielä kertaalleen sokerirasituksesta.
Mulle tehtiin eka kerran esikoisen kans sokerirasitus rv 14, kun suvussa on vanhuudenajan diabetesta. Vanhuudenajan diabetes ja raskausdiabetes menevät käsi kädessä, eli jos tulee ongelmia raskaana sokrujen kans, niin on paljon mahdollista et sit vanhempana kans sokerit heittää. Eli aikamoinen "linna tuomiohan" se on....
Eli mun mummolla oli sokrut niin ja näin. Mulla ei ollu ylipainoo lähtiessä, mutta niitä kertyi esikoista odottaessa sit aika paljon... Mut täällä ainakin oli automaattista et kun suvussa on niin testeihin heti....
Yritin syödä terveellisesti, mut valitettavasti koska se oli jo iskenyt, pystyin vaan pitää just ja just kurissa ettei insuliinia tarttenu.
Nyt lähdin tähän raskauteen kans normaalipainoisena, mut heti olin karsinut kaikki huonot jutut ruokavaliosta. Mut lisätestiin passittivat rv14 taas, koska viimeks oli ne sokrut sekaisin. Nyt perjantaina oli sit se normaali rasitustesti, joka tehdään täällä kaikille n rv26-28. Näillä viikoilla kun yleensä tulee se diabetes, jos on tullakseen. Mulla siis viimeks tuli tosi aikaisin...
Riskitekijöitä painon ja sukurasitteiden lisäks ovat ikä, liikkumattomuus ja huonot ruokailutavat (liekkö muita?).
Esikoisen kans mulla tuli paha ja heikko olo tuon litkun juomisen jälkeen. Nyt tuntui et kaikki on ok. Katsii tosiaankin olla jotain helppoo syötävää mukana esim banaani, koska nälkä todellakin iskee....
Jos nyt jotain oon oppinut tosta mun ekasta raskaudestani on just se et mulla ei kannata olla yhtään liika kiloja. En halua tulevaisuudessa diabetesta todellakaan. Ainaiselle ruuan kyttäykselle olen joutunut, mutta se kannattaa...
:heart: :heart: :heart: :heart:

Huomenta leidit!

Taas on ollu väliä viimekerrasta kun olen täällä käyny. On jotenkin ollu niin naatti ettei oo jaksanu!!

Sef Kyllä teillä on kestämistä sen vesirokon kans!! Jaksamista sinne :hug:

Tulikin siitä mieleen, pojalla oli se lääkäri 8.pvä, ja saatiin lähete Oysiin silmäpolille!! Neuvolassa silloin ihmetteli täti ettenkö ole kotona huomannu huonoa näköä ja nyt lääkäri ihmetteli samaa! Tuli vähän ankee olo siitä... Mutta, sit aloin miettii, et kun noi kans sairasti sen vesirokon (joka hakemalla saatiin vihdoin meille) huhtikuussa, niin voisko toi näköhomma olla "jälkitautia" siitä? Et siks en olis huomannu mitään... No, poli aikaa odotellaan ja kysellään sit sieltä.

Me asutaan omakotitalossa, kolme makkaria, oh, k ja ihanan isot kkh, sauna ja suihku! Suihkussa on pönttö ja lavuaari, sit sinne mahtuu tosi hyvin kaks lasten ammetta ja vielä jää puolet tilasta vapaaks!
Tässä kai sitä sit ollaan ja pysytään. Tosin on kyllä munkin mielessä käyny rivari elämä tms kun tuntuu tosiaan kaikki ylimääränen uppoavan tähän taloon!

Pesuaineita en ole viel vauvan vaatteille ostanu, pesen ne kumminkin vast joskus joulukuun puolella. Muutenkin kaikki on viel laittamatta. Esikoiselle ei edes sänkyä oltu laitettu kun synnyttämään menin :)
Pesuaineena ajattelin just jotain allergia ja astmaliiton hyväksymiä aineita, koska neidilläkin on tuo atooppinen iho niin pelaan varman päälle tossa asiassa. Mulla on kans tapana pestä vauvan vaatteet erillään muiden vaatteista, n. 6kk.

Liikkeet tuntuu meillä alhaalla ja sit tos oikealla ylhäällä. Tiedä sit miten Eelis tuolla on, tuntuu pyörivän miten sattuu! Joskus tuntuu ihan epämiellyttävälle noi liikkeet, ihan tulee huono olo kun kaveri möykkää niin paljon! Sit pitäis viel jaksaa 16vkoa... Taidan saada samanlaisen päivävalvojan kun kaks vanhempaa, Eelis möykkää heti kun pysähdyn! Liikkeessä rauhottuu ja yön nukkuu hyvin, mut päivät möykkää jos vauhti vähänkin hidastuu!
Kantoliina vois olla kova sana talvella...

Mä saan nukuttuu tosi hyvin, en herää edes vessahätään!! Sit rakko onkin aamulla niin täynnä et ihan tekee kipeää kävellä vessaan! Siks sanoinkin miehelle et kun se herää kumminkin öisin, niin vois mut pukata hereille siin klo03-05 aikaan et kävisin vessassa niin ei olis sit aamuisin niin tuskaa...

Jees, vaan nyt täytyy mennä syömään ja saunaan laittaa tulet. Meillä on synttäreille meno päivällä ja suihkuun pitäis päästä. Oon niin hillitön vilukissa etten voi suihkussa käydä jos sauna ei ole lämmin!

Mrs O & Eelis 24+1

Hei taas pitkästä aikaa. Mulla vilahtaa vaan aika silmissä, ja tuntuu kun en ehdi mitään tehdä. Keskiviikkona alkoi onneksi syysloma ja kouluun pitää palata vasta viikon pääsät maanantaina, niin saa vähän levätä. Perjantaina sit tultiin typyn kanssa ukkilaan Helsinkiin junalla ja matka meni paremmin kuin hyvin. Tyttö kuunteli ja totteli joka sanan ja tuli usein kirjan kanssa rauhoitumaan viereen :D . Kyllä siinä oli jollain äidillä ihmettelemistä, että miten noin nuoren äidin lapsi käyttäytyy noin hyvin (mähän näytän korkeintaan 2-kymppiseltä) ja omat lapset tappelivat, huusivat ja riehuivat kun pikkuapinat :LOL: . *jotain ottaa päähän ikärasismi*

Pesuaineesta: Meillä typyllä atooppinen iho, jonka vuoksi käytössä bio luvilin tai omon nestemmäinen sensitive pesuaine. On hajusteeton ja annostus on aina suositusta pienempi, niin toi on pitänyt typyn ihon kuosissa. Huuhteluainetta en käytä ollenkaan, koska en halua mitään ylimääräisiä jäämiä vaatteisiin pesusta tullessa. Ja suurimmassa osassa meidän vaatteita on elastaania, enkä jaksaisi joka kerta vaatteita koneeseen laitettaessa tarkistaa mitkä kestää huuhteluaineen ja mitkä ei :whistle: . Noi pesupähkinät kuulostaa kyllä tosi mielenkiintoisille, heti heräsi mielenkiinto kokeilla niitä.

Toppapuvun lenksut: Mä laitoin ainakin niillä kiinni lahkeen- ja hihansuut, silloin kun pidin haalaria vauvalla, siis silleen suppuun, et haalarin sisään ei pääse ilmaa. 2005 haalari oli kokoa 80 ja vauva-aikana pitkään liian iso. En tiedä kyllä mikä niiden oikea käyttöidea on.

Meillä autona tällä hetkellä Opelin (olikohan tuo vectra). Ihan kiva auto, herkkuina automaattivaihteet ja iso moottori, mikä taas tarkoittaa hirveää bensan kulutusta. Meidän perheessä minä olen se joka yrittää saada auton vaihtoon. Mun mielestä me ei tarvita mitään urheiluautoa vaan kunnon perhefarmari :D . Mies on eri mieltä, koska toi kuitenkin käy myös perheautona, koska on tilava, rattaat ja noi tulevat vaunut mahtuu kätevästi kun on porrasperäinen kontti. Tosin kyllä se on aika kivaa kun räkänokkatunarit kaasuttelee mun vieressä ja mun tarvii vaan painaa kaasu pohjaan ja auto lähtee ku salama :LOL: , ei hitto tuleepa amis olo taas :D .

Huomenna olis lähtö Tukholmaan. Mies tietää, että en jaksa matkustaa minnekään lomamatkalle, niin oli sit hommannut meille risteilyn :heart: . Mä taas odotan niitä söpöjä lastentarvikepuoteja, josta saa kaikkea ihanuuksia ostettua :D

Nyt pitää taas tehdä jotain hyödylistä, Adios!

Amino ja tytön tylleröinen 27

Niin, unohtui kommentoida tuota auto hommaa ja vauvan lakanoita.

Eli autona meillä on Opel Zafira, joka tosin menee vaihtoon kun se on Diesel, ja nyt kun kylälle muutettiin niin ei tule ajoja niin paljon et olis kovin kannattavaa pitää... Eli Bensaan vaihdetaan.

Vauvan lakanoita ollaan saatu sen verran etten tarvi niitä enempää. Kolmet äitiyspakkauksen lakanat ja sit joitain kirppareilta ostettuja on. Sit sillon esikoisen aikaan tuli ostettua parit lakanat, tai tilattua olikohan Hobbikselta niin eiköhän noilla pärjää.
Päiväpeittoa en ole ajatellu hankkia vauvan sänkyyn, kun ei se siellä aluks päivisin nukukaan! Meillä on ollu tapana nukuttaa vauva vaunussa olohuoneessa ensimmäisen kuukaudet niin tottuu ainakin meteliin!

Mrs O

Heippa pitkästä aikaa...
Onko muilla uupumusta/väsymystä?? Siis tän viikonlopun aikana oon ollu puolikuollu :eek: Väsyttää todella paljon ja on jotenkin voimaton olo... Onneks tytöt on isällään niin oon saanu nukuttua "rauhassa". En voi käsittää niitä uniakaan joita näen lähes joka yö!!! Siis koko viime yön näin todella pelottavaa/jännittävää unta, joka sitäpaitsi aina jatkui vaikka kävin välillä pissalla :eek: Siinä oli aaveita ja kummituksia ja ties mitä ja kääk.... Yöt on todella levottomia. Oon muutenkin huono nukkumaan, mutta nyt raskausaikana todella huono! Herään monta kertaa yön aikana, joko pissalle tai sit jostain muusta syystä. Töissä tarvis vielä jaksaa käydä, mutta en tiä miten tällä menolla käy...
Onks muilla vattavaivoja?? Maha ei tunnu toimivan sitten millään. Aiheuttaa ihan mukavia kipuja.
Täällä on kans hommattu kaks lipastonlaatikollista vaatetta koossa 50-60. Enimmäkseen 50-56cm. Tuhlasin koko äitiysavustuksen ostamalla uusia vaatteita tytölle. Ja sainkin sillä rahalla aikamoisen kasan! Vielä pitäis ostaa parvekevaunut kun tässä talossa ei ole hissiä. Pitäisin noita lenkkeilyvaunuja alakerrassa ja toisia ylhäällä.
Me asutaan 101neliön vuokrakolmiossa. Tytöt jakaa keskenään yhden huoneen ja tää vauveli sit nukkuu meitin kans makkarissa. Tilaa on kyllä riittämiin ja sillain kivasti, että jos alkaa vaiks isäntää "ahdistaan" niin pääsee hyvin melua pakoon toiseen huoneeseen :D Täälläkin on haaveissa oma talo ja piha, nimenomaan se oma rauha... Mutta eipä tartte näinä päivinä kuvitellakaan talon ostoa. Meillä on muutenkin miehen kanssa yhtenäinen ajatus siitä, että velkaantumista pyritään välttään loppuun asti. Eli jos ei lotossa voiteta tai pystytä muuten velkaantumatta hankkimaan taloa, nii todennäkösesti jää hankkimatta. Tosi selkeetä, mut kuiteski.

:wave: HEIPS!

Meidän asunto on omakotitalo, jossa n. 100m2. 3mh,tupakeittiö,pieni khh ja suiku+sauna. Hyvin on mahduttu kolmistaan ja jatkossakin mahdutaan varmasti. Tonttia on parituhatta neliötä, piha vielä pahasti kesken kun ollaan vasta pari vuotta asuttu ja puuttuu liiteri, grillikota (miehen mielestä ehdoton olla olemassa...) ja "maisemointi". No, ne on kaikki joskus tulevien vuosien projekteja, mua ei niin tuo piha stressaa kun talvi tulee kuitenkin parin viikon päästä. Ei tartte taas melkein vuoteen kattella.. :D Ootan jo ihan intona lunta! Tai oikeestaan enemmänkin sitä joulua mutta sitäkin, että saa laittaa oikeesti toppavaatteet päälle ja istua pojan kanssa hangessa :D

Autoja meillä tulee taas kohta olemaan 2kpl, mies tarttee töissä välttämättä oman Hiacensa ja pakuunhan ei nelihenkinen perhe mahdu.. joten taidetaan laittaa kuntoon mulle meidän iki-ihana Nissan Sunny -89 :headwall: Yritin ehdottaa, että ostettais kunnon farkku mulle, mutta ne rahat pitää säästää, jos meidän pannuhuone paukahtaa tulevan talven aikana... Onneksi toi Nissanikin on farkku, niin vaunut mahtuu sentään "heittämällä" sisään! Meillä kun tuo liikkuminen tarkoittaa sitä, että joko ollaan jumissa täällä palvelujen ulottumattomissa kotona (kylälle matkaa 12km) tai sitten pakataan vaunut ja lapset kyytiin ja lähdetään "humputtelemaan" kylälle =) Kylällä on lähin puisto ja lähimmät ihmiset muutenkin joten ihan esikoisenkin takia on pakko liikkua. Onneksi tuo esikoinen käy siellä päiväkodissa 2päivää viikossa.

Mahan toiminta on mullakin hidasta! Aivan toivotonta, mutta yritän syödä paljon ruisleipää. Heti, jos ruokavalio lipsuu vähänkin ei-kuitupitoiseksi tai jos juon liian vähän vettä, ei meinaa maha toimia ja sen lisäksi vielä suonenvedot kiusaavat. Joten paljon nestettä ja kuituja! Lakut ja luumut tietty toimis myös...

sokerirasitusta ei ainakaan vielä ole mulle ehdotettu. Sokereiden kanssa ei ikinä ole ollut mitään ongelmaa, tosin BMI oli nyt alussa muistaakseni tasan 26. Sen puolesta voisin ehkä joutuakin, mutta voi olla, että eivät ole täällä niin tarkkoja. Ensviikolla on neuvola niin eiköhän se siellä selviä.. en kyllä kovin innolla sitä rasitusta odota... :(

vauvan lakanoita ei täälläkään tarvita, muutamilla, jotka jo on, pärjätään ihan hyvin. Ehdottomia suosikkeja on ollu nuo Anttilasta ja muualtakin tilattavat (täällä kun ei stokkalle tai kodinykköseen tai ikeaan niin vain pääse) muotoonommeltavat lakanat...

Vähän kysymystä: Onko muita, joiden lapsille tulee tasan tai noin 3vuotta ikäeroa? Ois kiva tietää, miten teidän 3-vuotiaat on vauvauutiset ottaneet vastaan ja miten vauvan tulon ymmärtävät... Meillä poika tietää, että vauva on tulossa, mutta ei todellakaan muista sitä aktiivisesti, aina pitää muistuttaa, että mahaa pitää varoa. Iltaisin luetaan "Sauli saa pikkusiskon"-kirjaa, josta sitten aina vähän puhutaan. Mutta muuten ei taida raukka aavistaa, mitä pian tapahtuu :ashamed: :heart:

Nyt leipomaan (taas)! Mullakin tullut ihan mieletön leipomisvimma, onneksi oon nyt tajunnut leipoa esim. leipää niin ei ihan nuo kilot pääse karkaamaan käsistä :p

:wave: Lappitar ja Hippunen tasan 27

Heissan!

Sokerirasitus olis mullakin huomenna, painon takia :headwall: Saas nähdä mitä siellä tulee, en ole juurikaan sokeria vältellyt nyt tms. ruokavalio on ollut ihan normi niinkuin ennenkin. Jos tulee tuomio, niin neuvolasta soitetaan heti iltapäivällä jo. Mä nukun kans hyvin, eli tämä toukkeli möyryää päivät ja illat - ja ilmeisesti yöt nukkuu hyvin kun tänäänkin nukuttiin yhteentoista saakka.. kissat sitten herätteli että ylös nyt. Eilen oli aika rankka päivä kun olin kauneusjaterveys-messuilla, aamulla lähdin ja kokopäivän liikenteessä, kuuden aikaan vasta kotona.
Jaahas, pitäis alkaa siivoamaan, heittää petivaatteet pihalle kun nyt on aurinkoista. En taida jaksaa kuin imuroida tänään, ja sitten pitää kehitellä jotain ruokaa ja käyn sitten jotain evästä hakemassa huomiseen testiin - hyvä vinkki, enpä olis itse hoksannutkaan että ottaa jotain sopivaa evästä jonka voi hotkaista samantien.
Jep, mutta nyt pyykit narulle kuivumaan ja petivaatteet pesuun ja peitot tuulettumaan =)

Kiitos vastauksista päiväpeite- ja petivaate asioihin! =) Voi kun vain osais käsitöitä niin kyllähän sitä tekis...täytyy yrittää joku sukulainen tms. lahjoa hommiin... ;)

Tuosta sokerirasitustestistä... Aika jännä kun mulle ei olla neuvolassa siitä puhuttu yhtään mitään, ja mulla oli kuitenkin BMI 28 ( :ashamed: ) ennen raskaaksi tuloa! :eek:

Niin ja tuosta asuntomuodosta oli kans ollu puhetta; täällä asustellaan vuokralla rivari kolmiossa, reilu 70 neliöö. Ja autona farmari-bemari! =)

Mullekaan ei siitä sokrurasitustestistä kerrottu vasta kuin viime neuvolassa, tosin tiesin että se on tulossa (painon takia justiin). Reilu tunti aikaa syödä ja juoda vielä - kohta pitää mennä tankkaamaan :LOL:

Sain tänään imuroitua, lämmitettyä takkaa, tuuletettua petivermeet ja vaihdettua lakanat + pesin ne ja pari muutakin koneellista. Nakkikeittoa tekaisin ruuaksi ja nyt tekis vielä mieli vähän leipoa jotain, mutta koska en saa sit kuitenkaan syödä mitään niin hmm... taidan jättää huomiselle.
Kävin vilkaisemassa kelan sivuja ja äitiyspakkauspäätös on tehty ja tulossa on. Tulee varmaan ensi viikolla sitten :) Ja lapsilisäpäätöskin oli tehty, äitiysrahapäätös tulee sitten varmaan marraskuun lopulla vasta. Mutta siltä osin siis kaikki kunnossa.

Te, joilla on jo lapsia ennestään, niin oletteko laittaneet pakkaseen valmiita ruokia ennen kuin olette synnyttäneet? Mä mietin tossa (joo, taaskaan ei ole kiirettä tällä, mutta kun tuli nyt mieleen niin ajattelin kysäistä...) että mitähän sitä tekis sitten - varmaan tammikuussa ennen synnärille menoa vois urakoida.. Pizzaa, makaronilaatikkoa, lihapullia, jauheliha tai nakkikastiketta... mitäs muuta? Vois tehdä vaikka menjyyn siitä mitä aiotte laittaa :)

jeesh, nyt juomaan kipollinen kahvia ja sitten rupeen syömään, on iltaruuan ja raudan aika.
Raportoin huomisen sokrutestin sitten, miten meni.

Sunnuntai-illan jatkoja kaikille :heart:
Ai niin teebird - miten sun siskon vauveli voi? Onko kaikki ok? Sehän syntyi pikkuisena :heart: Enkä muistanut onnitella siitä vissiin, tää on tää mun muisti tätä nykyään...

Alkuperäinen kirjoittaja Lappitar:
:wave: HEIPS!

Vähän kysymystä: Onko muita, joiden lapsille tulee tasan tai noin 3vuotta ikäeroa? Ois kiva tietää, miten teidän 3-vuotiaat on vauvauutiset ottaneet vastaan ja miten vauvan tulon ymmärtävät... Meillä poika tietää, että vauva on tulossa, mutta ei todellakaan muista sitä aktiivisesti, aina pitää muistuttaa, että mahaa pitää varoa. Iltaisin luetaan "Sauli saa pikkusiskon"-kirjaa, josta sitten aina vähän puhutaan. Mutta muuten ei taida raukka aavistaa, mitä pian tapahtuu :ashamed: :heart:

:wave: Lappitar ja Hippunen tasan 27
No mulla itselläni on pikkusikon kanssa ikäeroa 3v 1 kk. Hämärästi muistan kovasti vauvan tuloa odottaneeni ja olleeni todella tomerana apuna sitten vauvan synnyttyä (tämän vahvistaa äitikin). Tosin olin myös todella pettynyt kun oli puhuttu, että sieltä syntyy minulle leikkikaveri ja sitten se sisko ei osannutkaan heti leikkiä.... :D Kuulostaa että hyvin olet tulevaa isoveljeä asiaan prepannut :) Taitaa olla sama homma meillä kaikilla ekakertalaisilla, oli sitten tuleva isoveikka tai äiti kyseessä: ei taida raukka aavistaa, mitä pian tapahtuu :LOL:

Papupata + Papu 25+6

Ruusu23, vainaa olen minäkin koko ajan. Hirmuinen uupumus, joka ei millään lähde pois. Ja sitten vielä ne vessareissut yöllä... Toukka niihin sitten aina herää ja on vielä hankalampi saada unta. MrsO, samoin mullakin on niin kova pissihätä yöllä tai aamulla, että ihan särkee. Ajattelin, että onkohan tulehdus, mutta on varmaankin samaa, kun sullakin. Ja Ruusu23, maha toimii luumukiisselin voimalla :) Laitan noin 3 lusikallista aamupuuroon ja hyvin on toiminut, no problems.

Kuinka monet lakanat pitää olla vauvaa varten? Nyt meillä on kahdet vasta. Sefille tsemppiä vesirokon kanssa!

Pikaisesti vastailen...

Meidän nuorimmaisille tulee ikäeroa 2v9kk. Tyttö ei vielä oikein käsitä koko asiaa. Tietää että vauva mahassa ja mahaa välillä taputtelee. Kun joku kysyy "tuleeko teille vauva" vastaa silti "ei" :LOL: . Melko monta iskua oon mahaani saanut kun tyttö on yht'äkkiä jostain osittain masulle pompannut tai tullut ja juossut pahki. Neuvolassa täti sanoi ettei ne saa vaurioita aikaiseksi jos ei ihan kunnolla suoraa mahalle hyppää. Tyttö on vamasti mustasukkainen kun vauva tulee. Itse kun hän on saanut olla perheen vauva tähän asti kun keskimmäiseen ikäeroa 4v7kk.

Lakanoita/pussilakanoita meillä oli käytössä muistaakseni kolmet (sen verran aion nytkin hommata). Periaatteessa oltais pärjätty kahdillakin. Useampia oli muttei ollu käyttöä. Vauvalla oli pää alla nukkuessaan flaneliliina/harso/pelkkä tyynyliina. Jos tuli pulautus niin tarvi vaan vaihtaa päänalusen ei koko lakanaa.

En nyt muista pitikö jotain muuta kommentoida, mut ensi kerralla sit.

Johjo & Vesseli 25+6

Heipä hei mammat!
Mä oon taustaillu jonkin aikaa mutta kyllä yrittäny käydä lukemassa teidän kuulumisia vaikken oo jaksanu vastata.

Sokerirasitus
on myös minulla ensi tiistaina kuten yllättäen aika monella täällä :) Mä joudun siihen vaan siksi et äitillä ja mummolla on aikuisiän diabetes. Äiti kyllä mittas eilen mun sokerit ja oli jotain 4,2 eli tuskin on syytä huoleen. Mut hyvä kun testaavat, olen silti sitä mieltä.

Meillä ei oo muita lakanoita kun nuo äitiyspakkauksessa tulleet mut oon suunnitellu ompelevani sit kun hommataan sänky, tai siis sitten kun jään kotiin eli 26.11. jälkeen (hui sehän on ihan kohta :))

Vauva liikkuu ja melskaa niin ettei munkaan oo tarvinnu huolestua. Lääkärineuvolassa käytiin ja sf oli 25,5 viikolla 26 eli aika yläkäyrillä mennään. Kohdunsuulla ja muuteskin kaikki kunnossa. Lääkäri olis tyrkyttäny mulle saikkua mut en huolinu kun ei oo mitään vaivoja :) Kerkiihän sitä hakee jos tarvii. Vähän on ollu selkä kipee mut mammajooga on ainakin mua auttanu tosi paljon.

Mulla ei oo lapsia ennestään mutta mäkin oon miettiny et vois olla hyvä idea laittaa ruokaa pakkaseen. Meillä vaan syödään välillä niin erikoisia juttuja et ei niitä kaikkia oikein voi pakastella, kun mies on ulkomaalainen ja vielä kasvissyöjä :) Mut esim. spagettikastiketta vois tehä ison kattilallisen ja pakastaa ja sit vaan keittää siihen spagetit seuraks, samoin jotain papusoosseja ja linssimuhennoksia ym. Saa nyt nähä mitä täs keksii.

Mullakaan ei oo vielä laskettu äitiyspäivärahaa, koska haluan sen tämänhetkisen palkan mukaan ja ne siellä oottaa että marraskuun palkka lasketaan ennen kun tekevät päätöksen. Siinähän saavat sit pitää kiirettä kun on pari viikkoo siihen kun mun pitää jo jäädä kotiin eikä mitään päätöksiä vielä olemassa. Onko se muuten niin että ite päätän vaan ton Kelan laskurin mukaan että jään 26.11. kotiin? Jos siis vaikka se päätös ei tuukaan ajoissa? Koska ei kai se vauva tommosia päätöksiä odottele, heh. Sit vaan ollaan ilman rahaa, jee. Kyllä ton Kelan kans on hermo menny enemmän ja vähemmän, just oon saanu opintotuet maksettuu takasin ja taas joutuu Kelan armoille ja mieskin opiskelee..... :/

BabyP ja Vaavi 28 tasan. (84 päivää jäljellä :eek: )

Sasha80 kiitos luumukiisseli-vinkistä ;)
ruusu23 Täällä myös väsymys palannut kuvioihin. alkuraskauden väsymyksen jälkeen olin todella tarmoa täynnä ja menossa mutta nyt taas tuntuu väsymys painavan. Ja omituisia unia täälläkin! Hehe ainahan ne on omituisia ollut mutta nyt ihan hullunkurisia..
Onko kukaan nähnyt jo synnytyksestä unta? =) Tai ylipäätään tulevasta vauvasta? Mä oon nyt ihan viime aikoina alkanut näkemään unia vauvasta.
Sokerirasitukseen mua ei ainakaan vielä ole määrätty, olen juuri niillä rajoilla, eli BMI 25. Kuulemma se litku tosiaan on aika inhan makuista...

...täältä taitaa löytyä leipomisen mestari :p tekaisin perjantaina kymmenen tiikerikakkua omenahillolla! Vein ne kylläkin lauantain myyjäisiin, enkä saanut itse edes maistaa...... piru, että oli vaikeaa, kun koko päivän haisteli kakkujen tuoksuja. Kaikki myytiin hetkessä hintaan 7 ? jee taas vähän shoppailurahaa Oulun reissulle. Myin lisäksi 10 paria pikkusia vauvan villasukkia, joita olen töissä kutonut. Kun turistit ovat kaikonneet, niin meidän työt myös muuttuneet ihan vaan "jakkaralla istuskeluun"

Me muutettiin kans aika vasta kylälle rivariin joen rannalle. Kaksio, joka tosi tilava. Siis mies, minä ja kaks villiä n. 25 kilosta koiraa.. tässä mahdutaan hyvin ja pitkään, mutta onhan noita pohjapiirrustuksia omakotitaloon tullut piirreltyä jo vuosi kaudet :D

Vauvalle tuli pestyä kaikki kamppeet Miniriskillä ja miniriskin huuhteluaineella. Taitaa olla kaikki kamppeet kasassa 50-70cm. Äiti on ommellut lakanoita ja päiväpeiton ja villapukuja.. ruskovillan harsoja aion ostaa Oulun reissulla ison kasan. Meillä tulee ne kestovaipoiksi ja villahousut päälle. Lisäksi on hirveä kasa kaverin tekemiä sisävaippoja ja kuoria.. miehelleni voisin ostaa muutamat all-in-one kestovaipat, jos alkaa ahistaa taittelu..

Autona mulla pösön diesel sedan-mallia ja poromiehelläni yllättäen hiace. Laitetaan mullekin kunnon perhefarkku, kunhan saan maksettua tämän pois. Mitenhän vaan ikinä kaks suht isoa koiraa ja vaunut mahtuu taakse...? Mulla vielä aina "mettäkamppeet ja kalavehkeet" matkassa... Oliko jollain joku tosi tilava "perä"? Kohta alan kallistua pakettiauton kannalle ;) vaunuthan varmaan sais peräkonttiin pystyynkin, joillain mustekaloilla...?

Mies tuli eilen Norjasta töistä ja toi tuliaisena kolme levyä maitosuklaata, after eightejä ja säkillisen suklaanamuja. Työnantajan rouva oli lisäksi huovuttanut meille molemmille paksut pohjalliset nutukkaisiin ja vauvalle töppöset :heart: on vissiin mies mainostanut ylpeänä isäksi tuloa..minun körilääni on muuttumassa höpsöksi isukiksi

Mimssu82, kyselit synnytysunista... Nyt olen ruvennut näkemään niitä, kun raskaus on edennys näin pitkälle. Viimeksi synnytin pojan, joka ei edes itkenyt. Katseli vaan tiukasti ja vähän kiukkuisen näköisenä ympäristöä. Muistaakseni alkoi jo puhumaankin heti synnytyksen jälkeen. Outoa... =)

Kiitos lakanavinkeistä! Jos yhdet vielä hommaisi, niin sitten varmaan olisi tarpeeksi. Anar, sulla on samanlaiset ajatukset kestovaippaulusta kuin minulla. Onko Ruskovillan harsoissa jotain ihmeellistä? Olin ajatellut ommella itse harsoja.

Vauva ja synnytysunista joku kyseli ja olinkin itseasiassa tulossa juuri kertomaan, että viime yönä meille ilmestyi (en siis synnyttänyt, se vain ilmestyi), tummatukkainen söpö tyttövauva, joka oli niin järisyttävn pieni ja ihana että meinasi sydän pakahtua :heart:

Eilen juttelin neidille iltasella ja kerroin, että äiti on käynyt vähän ostoksilla ostamassa ihania vaaleanpunaisia ja pinkkejä vaatteita. Masussa sitten innostuttiin riehumaan oikein olan takaa ja naureskelinkin siinä sitten, että joko neidistä tulee äitinsä kaltainen shoppailuhullu tai sitten ne potkut olivat iso EI-"huudahdus" koska masuasukki voi kuitenkin ollakin poika, joka ei halua pukeutua pinkkiin :D

Tuntuu että masu repeää, sillä iho ei tunnu tätä venytystä kestävän. Esikosta sain niin komeat raskausarvet, että laitoksella kätilöt yhteen ääneen arpiani kummastelivat, joten odotettavissa on nytkin puna-lilakirjava masu. 4 pientä pistettä on ylämahaan jo ilmestynyt joten on vain ajan kysymys, koska "rajähtää" ja masu repeää totaalisti.

Itselleni tämä asia on kuitenkin ihan ok, eli ei tuota ongelmaa :) Ei ne nyt kovin kauniita ole, mutta kun niiltä ei välttyäkään voi, niin ne on vain hyväksyttävä. Tämä tosiaan kävi täysin kivuttomasti, vaikka olin vielä aika nuori, kun arvet esikosta sain ja olisi voinut luulla, että "kropan menetys" olisi kolahtanut pahemminkin. Kun suurin punoitus oli ohi (tähän meni about vuosi) niin ei muuta kuin biitsille ja bikinit päälle. Kyllä joku joskus perään katseli, mutta saa niitä arpia katsoa, mikäli haluaa :)

Nyt, 6 vuotta myöhemmin tilanne on se, ettei ole edes enää mitään kroppaa, jonka voisi menettää, joten on aivan sama, miten värikkääksi maha muuttuu :LOL:

Vesirokko rupeaa olemaan parempaan päin ja eilen neiti jakoi jopa leikkiä. Joten lupaavalta siis näyttää.

Sef ja pikkuprinsessa 25+5

Yhteistyössä