TAMMIKUUN TOIVOT joulukuussa

Nasolinia laitan yöksi, sitä miedompaa, mulla menee yöllä nenä ihan täysin tukkoon, siis se on jotain aivan kauheaa, ei pihahustakaan saa sieraimien kautta.
Leivoin just englantilaisen hedelmäkakun ja taatelikeksejä :p Joku ihme vimma leipoa, voisin päiväkaudet väkerrellä jotain paistoksia....
Nyt pitkälleen, koko päivän oon touhottanut noitten leivoksieni kanssa...

Onnittelut Copacabanalle :flower:

Neuvolassa käyty taas ja kaikki ok. Viikko sit oli neuvolalääkäri, joka laitto lähetteen äitipollle tarkempaan kokoarvioon. Ensi viikolla siis selviää vähän tarkemmin kuinka iso poitsu on tulossa.

Kohdunsuulla ei muutosta ole vähään aikaan tapahtunut, sekin tsekataan taas sitten ensi viikolla. Itse luulen että mennään kyllä reilusti tammikuulle =)

Käsien puutumista, erityiseti oikean käden puutumista on täälläkin.

ei tällä kertaa kummempaa, koneella istuminen on hieman hankalaa..

Voimia viimemetreille kaikille mammoille :)

Johjo en oo ilmoittautunut pinoon, aktiivinen taustailija kylläkin ja enempi tuolla sokerikeskusteluissa pyörinyt. Mutta voi mut lisätä listaan eli la 18.1 ja paikka OYS ja kolmas tulossa. Mä luulen,että tuo rauta juttu on joku uus, koska edellisissä ei mitään oo sanottu, on vaan todettu loppuajasta hb:n ollessa hyvä, mun tapauksessa yli 120 että rautaa ei enää tarvii syödä.. Nyt mainitsi kans ettei enää tarvii kun hb 130. Mutta kuten arvelinkin niin monta kun on neuvolaa on myös ohjettakin =)

Niin ja mites, ootteko niitä A-vitamiinitippoja kokeillu tuohon nenän tukkoisuuteen? Niitä käytin itse ja sairaalassakin antoivat samoja tippoja osastolla :) Mukana mentholia, joten avaa nenän hyvin ja kosteuttaa hieman samalla :)

Copacabanalle onnittellut vauvasta :heart: :flower: !!

Sefille lohtu :hug: . Toivotaan, että uusi kone vie sydämmesi :D

ON: täällä voidaan hyvin, mitä nyt pientä flunssan poikasta ja kaamee yskä. Ensi viikon lääkäriä odottelen. Silloin otetaan uudemman kerran streptokokkinäyte, jonka antibioteilla hoidin joskus viikolla 28. Toivottavasti se ei ole tullut takaisin!! :x
Minä toivon myös ennemmin alatiesynnytystä, kuin leikkausta. Luulisin, että alakerta paranee nopeammin ja ei ole niin kipeä, kuin leikkaushaava vatsalla. Kokemusta ei tosin ole, kuin alatiesynnytyksestä :/ .

Mutta nyt suihkuun

Nippanappa ja Vilperi 35+6 (huomenna jo 36!!) :heart:

Ensin vähän omaa napaa.. Tänään oli viimeinen neuvolalääkäri, joka ilmoitti kohdunkaulan lyhentyneen 3 sentistä 1,5 senttiin. Sf-mitta oli pudonnut 32-->30, mikä merkkaisi, että neiti on laskeutunut syvemmälle lantioon (ja siltä kyllä tuntuukin). Hemppa jälleen noussut, vaikka rautaa napsin kun muistan, mutta sit painoa tullut lisää 1kg per viikko :ashamed: . Oliskohan tuolla illalla nautitulla kotzonella asiaan vaikutusta :D . Taisi olla vähän kiire lääkärillä, kun meitä äitejä meni sinne kuin liukuhihnalta...

Kuumemittarista Meillä käytössä korvakuumemittari ja normi digitaalinen. Ja meillä ainakin tulee samoja tuloksia, jos vain mittaus on tehty huolella. Tuo korvakuumemittari on hyvä ja nopea, mutta mittausasento on oltava tarkka. Sen kyllä oppii nopeasti ja ei meillä nykyään jakseta odotella normimittarin tulosta kun korvakuumemittarilla saa tuloksen parissa sekuntissa. Tosin aika pitkälle lapsesta näkee ja tuntee milloin sillä on minkäkin verran kuumetta...

Synnytystavasta Olen ehdottomasti alatiesynnytyksen kannalla. Toipuminen on nopeampaa ja siinä saa vauvan välittömästi rinnalle, siis jos kaikki menee hyvin (eikoinen kylläkin tuli vasta hetken kuluttua rinnalle, kun häneltä tyhjennettiin kakkaista lapsivettä keuhkoista toisessa hoitohuoneessa välittömästi synnyttyään). Tämän asian kannalla olen kylläkin varmasti vain siksi, että mulle on suotu unelmasynnyttäjän lantio... Äidin ja vauvan terveys ennen kaikkea.

Mulla on alkanut taas herkut maistua.. Itsensä hillitseminen on vaikeaa.. Porkkanoilla yritys hillitä makeanhimoa, viime viikollakin niitä kului 3kg :whistle: .

Ennen kuin unohdan Onnea Copacabanalle!

Nyt pitää lähteä postiin hakemaan ihanainen laukku :D.

Amino ja Kuutti 35+3

Moikka!

Äh, tänään en ole saanut MITÄÄN aikaiseksi. :headwall: Viime yön nukuin sohvalla ja se meni sitten pyöriessä ja valvoessa, aamulla vein miehen kertausharjotuksiin, on siellä sitten loppuviikon. Toivottavasti ei nyt lähtis toukka syntymään kun olen yksinään, täällä en uskalla pitää ulko-ovea auki iltaisin ja jos ambbarilla pitäis lähteä niin mites menisin oven avaamaan kun on käsky käydä heti maaten jos vedet menee...kun on poikittain ja silloin ei saa kävellä yhtään. Kaikkea mäkin mietin.. ja lunta tulee ihan simona, pitää vissiin vielä illan hämärässä mennä tekemään lumityöt tai täältä ei ikinä pääse pois. Aina kun olen pidemmän aikaa itekseen talvella niin puskee tuota lunta metrin ja sitten olen jumissa täällä.. grrh. *valivalivali...*

Siitä kuumemittarista, mua on lohduteltu ettei se kamalaa ole tökätä pienen peppuun mokomaa mittaria mutta ainakin nyt tuntuu ihan mahdottomalta se ajatus... muutoin apteekin digimittari pitäis ostaa kyllä. Meillä on joki citizenin digimittari ja se se vasta näyttääkin häränpyllyä, joskus mulla ollut melkein 39 kuumetta ja normaalia lämpöä se vain näyttää... vanha mittari siihen verrattuna siis ollut parempi. Mut ilmeisesti ne apteekin mittarit on hyviä. Katsotaan nyt mikä verme tulee hankituksi, tuskinpa ne hukkaan menee vaikka niitä olis erilaisiakin.

Tänään koitan nujuta vielä ainakin yhden koneellisen pesuun vauvanvaatteita, jos laittas värikkäät nyt vuorostaan. Eilen pesin peiton ja tyynyn joten piakkoin alkaa olemaan kaikki pestynä. Pitänee tästä hilata ittensä kauppaan ja jos sitten tekis vähän lumitöitä ja illalla jotain ruokaa. Ekaka kuitenkin keitän kahvit että saan itteni käyntiin kolmen tunnin päiväunien jälkeen :LOL:

Närästyksestä vielä, mullahan on krooninen vaiva ruokatorvessa ja olen koko raskausajan syönyt lääkkeitä. Ohjeissa sanotaan ettei sais raskausaikana syödä MUTTA lääkäri ja teratologinen palvelu sanoi että saa syödä aivan vapaasti, uusin tieto siis sieltä. Päivittäin en syö (kuten normaalisti ennen raskautta söin) vaan kun todella polttelee niin sitten, eli käytännössä tabuja menee n. kolme viikossa. Toivottavasti saa syödä myös imettäessä (jos semmonen nyt sit onnistuu), muuten vaadin kurkkua auki ja saavatte leikata sen vaivan pois. Tähystyksen jälkeen kun sanottiin että näin nuoria ei leikata, syö vaan lääkkeitä.. ärsyttävää.

Kävin muuten kurkkimassa helistimessä, sielläkin oli ensimmäinen tammikuinen saanut poikavauvan. Mitä veikkaatte, kukahan meistä on seuraavana? =)

Sef, pesukone voi olla yllättävän rakas vempele :heart: Toivottavasti uusi on vielä rakkaampi :hug:

terveisiä synnytysvalmennuksesta

Ei siellä ainakaan mitään mielenrauhaa saatu aikaan. Pikemminkin alkoi jännittämään. Varsinkin että miten kovaa se sitten mahtaakaan koskea se synnyttäminen. Koitan kyllä järkeillä, että onhan sitä maaliman sivu lapsia tehty ja siitä selvitty, mutta kaipa sitä on jotenkin niin herkillä, että meni koko viime yö nähden unia joissa noita kipujuttuja vatvoin (synnytyksestä en oo nähny unta vieläkään). Pohdiskelin tässä, että kaipa sitä kauheista menkkakivuista kärsineenä voi olla jopa etulyöntiasemassa niihin verrattuna joilla ei oo koskaan minkäänlaista kipua siellä sektoreilla ollut... Mutta tiedä sitten. Parempi ois varmaan kun ei miettisi koko asiaa. Mieli on onneksi jo tasoittunut asian tiimoilta. Ainakin toistaiseksi. Ja tänään olen ollut niin väsynyt ja ahtaalla, että toisaalta ei malta odottaa, että tää raskaana olo joskus loppuu :LOL:

Valmennuksessa kaikilla muilla oli ihanat pallomahat... :'( Minä en vissiin koskaan saa sellasta. Tää mun minimasu on suorastaan littana tuosta edestä... Ihan hölmöä, että tollainen surettaa. :ashamed: Mutta toisaalta jos toista herkistää vanhan pesukoneen lähtö, niin kai tässä voi muutkin hupsuina herkistellä.

Nyt pitää vaan reipastua ja olla onnellinen että kaikki on hyvin. *tsemppaa itseään*

Liikaa ajatelleena,

Papupata & Papu 34+3

Alkuperäinen kirjoittaja runttipulla:
Kävin muuten kurkkimassa helistimessä, sielläkin oli ensimmäinen tammikuinen saanut poikavauvan. Mitä veikkaatte, kukahan meistä on seuraavana? =)
Arvaan... Hemuli :D

Ja tervetuloa eema pyörimään enemmän tänne "meidänkin puolelle"! Saapa nähdä vaikka satuttais yhtä aikaa laitokselle kun la:t peräkkäisinä päivinä. Miten sulla on aiemmat tullu? Siis aiemmin vai menny yli? Mulla on menny kaikki yli 1-7 pv.

Johjo & Vesseli 34+2

sef sä tuut rakastamaan uutta pesutorniasi, mä olen ainakin omalleni sydämeni menettänyt :LOL: en voisi enää kuvitellakaan eläväni ilman sitä :heart:
Täytyykin käydä huomenna apteekista noita a-vitamiinitippoja, jospa ne auttais ees hieman.
papupata mullakin on pieni ja oudonmuotoinen maha :ashamed: ekassa raskaudessa oli ihana pallomaha, mutta edellinen ja tämä raskausmaha on kyllä oikeesti oudon mallisia olleet B)
alatiesynnytys vai sektio no kummastakin on kokemusta eikä kumpikaan mitään herkkua ole.... mut alateitse mielummin, jos vaan vauva on alle 4 kiloinen, isompaa en edes yrittäisi survoa ulos, esikoinen 3950 ja jumiinhan hartiat sillon jäi :x
sektiolla synnyttäneet oletteko saaneet vauvan heräämöön? Mulla kuopus oli isin kanssa odottelemassa huoneessa sen ajan kun olin heräämössä, olin kyllä niin sen lääkedumppauksen jälkeen veto poissa, etten edes tajunnut kysyä olisinko vauvan saanut heräämöön? Mikä lie käytäntö?

Väsyttää, adios ja öitä :wave:

Johjo yli ne on menneet molemmat toinen päivällä ja toinen viidellä päivällä =) Saatetaan hyvinkin sattua samaan aikaan laitokselle. Juu ja ikää mulla on 29v.

[/b]aminohappo, laitoin sulle tässä muinoin yv:tä niistä sun tekemistä pipoista, kääypä vilaseen jos muistat :)

eema rv 34+3

Tuohon veikkaukseen seuraavasta tammikuisesta joka synnyttää.. Eiköhän näitä potentiaalisia vaihtoehtoja ole aika monta :D eli kuka tahansa voi olla seuraava..
Papupata kyllä se synnytys kaikkine puolineen on minullakin mielessä, pientä pelkoakin siinä on mukana.. Onneksi sen tietää että kaikki huonotkin asiat (lue kivut :whistle: ) unohtuu kun sen nyytin saa syliin ja sitä on valmis samaan urakkaan vaikka heti :D

ON: viime yönäkin alkoi supistella jokaisella kyljen kääntämisellä, mutta onneksi ei ihan niin railakkaasti kun edellisenä yönä. Supistelut tässä vaiheessa on ihan normaaleja, mutta aikaisemmissa raskauksissa ei tällaisia supisteluja ole ollut. Jospa se lupailisi sitä ettei menisi yli LA:sta :whistle: tai sitten menee ja reilusti :ashamed: No eiköhän ylihuominen tuo jotain selvennystä asiaan..

Niin ja tuosta synnytyksestä.. alatiesynnytys olisi tietysti toivottavaa, mutta pääasia että syntyy ja synnytys menee hyvin oli se sitten sektio tai alatiesynnytys =)

MaMa ja tytsykkä 35+6 :heart: (ja huomenna paukkuu taas viikot.. niin ja tasan 2 viikkoa jouluaattoon :whistle: )

sef rakastut varmasti uuteen koneeseen enemmän :hug:

ite en onneks oo niin herkillä ollu. kuopuksen raskaudesta muistan, ku näin pääsiäisenä päiväkotilaisia trulleja kaupungissa, niin mulla tuli ihan tippa linssiin, ku alkasin ajatteleen, että omatki muksut on jossain vaihees trullittelemassa, se on niin hellusta.

ketä saa vauvan seuraavaksi on kyllä vaikea sanoa, mutta mainitsen itseni ainaki, en sano et ekana mutta tässä alku joukossa kumminki. ens perjantaina (19.12) tod.näk käynnistetään, jos ei itestään tuu sitä ennen. tietty riipppuu ihan vauvan koosta, mutta maanantaina arvio oli jo 4kg, jos arvio osunu yhtää oikeeseen, niin ens pe se voi olla jo lähemmäs 4,5kg, et tuskin enää kotiin päästää. lekuri kyl sanoi, että harkitsemme käynnistystä sillon. noh, saapi nähä.

juu-u, mutta pikaseen taas täälä käväsin, pitää alkaa kattoon greyn anatomiaa, oon jääny ihan koukkuun siihen.

hyvät yöt kaikille :wave:

Hips, niin tietysti Cruella ja Hemuli on varmaan seuraavina ellei joku yllätä. On tää jännää, ja kun kaikilla on varmasti vielä omanlaisensa juttu se synnytys.

Lajittelin tuossa loput vauvanvaatteet ja viltit ym ja vielä tulee useampi koneellinen - tai vajaitahan ne on mutta on erikseen pestävä kun on niin erivärisiä. Nyt on vaaleat värilliset menossa koneessa, jatkossa ne onneks saa sitten valkosten kanssa pesuun mutta ekat pesut olen aina aika skitso että ei vaan värjää. Punaset pesen aina punasten kanssa joten koneeseen menee sitten yksi kirkkaanpunainen body ja toppapuku tossuineen ja tumppuineen. Hommaa siis joka illalle ainakin täksi viikoksi.

Kolasin pihan ja kiroilin mielessäni, märkää lunta tullut jotain 10-15 cm ja lisää vaan tulee. Huomisaamuna en kerkee kolailemaan ellen nouse kukonlaulun aikaan ja sitähän en tee ellei toukkeli herätä ennen aikojaan. Mun rytmit on muutoinkin ihan sekaisin nykyään, yhteen asti vähintään valvon ja sitten päivällä aina megapäikkäreitä, onneks ei tarvii enää töissä käydä kun on näin sekasin päivärytmi.

Papupata, mulle tuli sama jännätys siitä valmennuksesta, ei mitenkään :whistle: -fiilis että siinähän se menee vaan päinvastoin.. ja nyt on öisin sängyssä pyöriessä aina aika synkkiä ajatuksia, pelko että vauva kuolee (kun joskus herään kyljelläni olen satavarma että olen lytännyt kuoliaaksi koko vauvan :ashamed: tai jos vähän pukkaan mahaa johonkin niin luulen että nyt varmasti vauvalle kävi jotain, sillä kun on pää tuossa "pahkana pinnassa")... no, kai nämä on normaaleja ajatuksia tässä vaiheessa.

Jaaha, täytynee lämmitellä vähän glögiä ja paketoida vielä miehen eilen ostamat lahjat, sitten on lahjaurakka paketissa.

Nyt on jo ikävä miestä kun se harvoin on poissa pidempään, vaikka ens yön saan sitten toisaalta nukkua ilman kuorsaavaa kaveria... saa nähdä miten iksu on loppuviikosta kun jo nyt ikävöin. Menköön raskauden piikkiin tämäkin ;)

kuumemittarista vielä. Meillä käytössä vain korvakuumemittari ja vuosien kokemuksella en enää muuhun vaihtais. Lapsten normilämmöt korvasta on 36,5-36,8 ja pieni flunssa nostaa helposti 37-37,3. Näitä lukemia ei lasketa kuumeeksi vaan ihan lapsesta jo näkee kuumeen ja jos nousee tuonne 38:een ja yli, on kuumetta ;) Loppupeleissähän noilla lukemilla ei ole kovinkaan merkitystä, vaan lapsen voinnilla. Myös aikuiset mittaa meillä korvasta lämmön ja toimii hyvin =)

seuraavasta synnyttäjästä on turha lähteä veikkauksia tekemään, mutta epäilenpä, että tammimasu, cruella tai joku muu mahdollisesti käynnistykseen joutuva. Sasha Mulla kävi just niin, että lepäilyn jälkeen loppui supistelut. Oon nyt käyny jo töissäkin muutaman päivän, ja aika rauhallista supistelujen osalta. Tosin välillä on pientä menkkamaista jomotusta ollut - mutta luulenpa, että ihan laskettuun aikaan mennään täälläkin. Huomenna neuvola, joskos katsois kohdunsuun tilanteen - tietäis vähän missä mennään...

Missä muuten on MrsO?

Oon todellaki riippuvainen palstasta.... vähän pitäis tehdä muutaki ku olla koko ajan kyttäämässä onko tullu jotain kirjoituksia :LOL:

Nyt olen päättänyt yrittää unohtaa kaikki pienet nipistelyt ja vähän isommatkin ja keskityn ihan peruselämiseen jatkuvan kítsensä kyttäämisen sijaan. vie voimia ku miettii et joko se sieltä tulee, ei kai se vielä ja pysyis vielä sisällä :headwall: pysyy tai ei, kunhan on terve...

olette varmaan muutkin jo miettineet imettämiseen liittyviä asioita. Itse koen aika inhottavaksi koko nykyajan imetyskeskutelun, kun jotenkin painostavaa on lähteä miettimään sitä siltä kannalta, että mahdollisimman pitkään on imetettävä... kun haluaisin monien kuukausien jälkeen saada KUNNOLLISEN kipulääkityksen selkävaivaani ja siinä ei ihan panadlit ja buranat tai panacoditkaan auta niin ajattelin imettää sen aikaa kun itse jaksan ja pystyn / eihän sitä tiedä että voi niin hyvin että haluaakin imettää kauan... nyt vaan on lähinnä ahdistunut tunnelma kun ajattelee koko imetystä, en häpeä sitämyöntää. Ensikertalaisena se kuitenin tulee olemaan aivan uusi ja ihmeellinen asia, josta en osaa sanoa juuta enkä jaata käytännössä ennen kuin sen on kokenut...

Te, jotka olette imettäneet ennenkin, onistuuukohan se pelkästään maaten?? minä en voi nimittäin istua kauaa...
:headwall:

:'( tulee täälläkin välillä herkästi. Nyt ton imettämisasian takia... lääkäri kun tänään sanoi puhelimessa, ettei mielellään aloittaisi hermokipuun hyväksi todettua lääkettä minulla ennen kuin imetys on loppunut. Tuli paha mieli, kun olen niin paljon jo mielestäni jaksanut kun raskausajan kovien kipujen kanssa...

No, nyt täytyy käydä keittää vettä ja ottaa vähän capuzzinoa, jos se piristää hieman mielialaa....

haidi mun mielestä maaten kyljellään oli tosi helppo imettää, kun en kärsinyt hirveesti leikkaushaavan takia istua pitkiä aikoja. Jos sulla on kovat kivut, niin enemmän sä nautit siitä vauva-ajasta kun saat kunnon lääkityksen ja kasvaa se vauva korvikkeellakin, älä siitä stressaa!!!
Toki jokainen tekee itse päätöksen imettääkö vai ei, mut mun mielestä se oli niin helppoa ja kun maitoakin tuli enemmän kun tarvista, niin meillä pullosta harjoittelu aloitettiin ½ vuotiaana, siihen asti täysimetyksellä mentiin. Olisin varmaan pidempäänkin imettänyt, mutta oli pakko totuttaa pulloon, kun alkoi töihin lähtö häämöttämään.

Nyt aamukaffeelle ja sit lähetään isännän kanssa shoppailemaan :xmas: (taas kerran...)

haidi84 tuosta imetyksestä maaten niin kyllä onnistuu :) . Minä sain esikoisen syntymän jälkeen epiduraalista 2 viikkoa kestävän pääkivun ja ainoastaan makuullaan olo helpotti sitä, istumaan ei pystynyt kauaa, kun särky oli niin kova. Joten ekat 2 viikkoa imetin pelkästään makuultaan ( kyljellään). Noiden viikkojen aikaan söin just burana 600mg ja panacod 500mg yhtäaikaa ja sen 3 kertaa päivässä..sulle taitaa tulla vielä tujumpaa lääkettä?
Alkuaikoina vauva yleensä syö pitkään ja hartaasti :) Joten oli ihan kiva itsekin köllötellä ja katsella vaikka tv.tä tms.. Ja esikoinen kun oli kyseessä niin ei mua tarvittu toisaalle sai rauhassa olla. Öisinkin olen imettänyt molempia lapsia maaten, eli viereen nostanut vain.

Itse lähdin esikoisen aikaan siitä, että imetys onnistuu jos onnistuu ja jos ei niin annetaan korviketta. Sitä pari purkkia valmiiksi ostettiin. Eli ei kannata ottaa mitään ylimääräisiä paineita asiasta ( joo tiedän,että tänä aikana se on vaikeeta). Mutta ei se stressaaminen ainakaan helpota asiaa. Mulla sitä maitoa riitti, ensimmäinen kuukausi on ollut molempien kohdalla vähän tuskaista, mutta sitten se on alkanut sujua ja korvikkeita ei ole tarvittu. Mutta jokaisen kohdalla menee erilailla ja otat päivän kerrallaan, kyllä se siitä sujuu tavalla tai toisella. =)

eema 34+4

Huomenta!!!

seuraava synnyttäjä voi tosiaan olla kuka vaan :whistle: paitsi minä se en halua olla :D mulla on kaikki laittamatta edelleen...kääkks kiire kohta tulee ! on kyllä ihan jo ollut suunnitelmissa että tänään meen vaatehuoneeseen penkomaan laatikot ja pussit vauvanvaatteista ja laitan pesukoneeseen ;) sit pitäs käydä vähän ostoksilla hakemas vaipat,harsot jne. pikkuostoksia mitä mun täytyy tehä. se toppalakki viel jostain ostettava,muuten kaikki taitaakin olla kunhan ne esiin etsin :)

Imetys on mun mielestä paljon helpompaa makuulleen :) oonkin imettänyt aina melkein kyljelläni ja siis makuullani. kotona se onnistuu hyvin sängyllä,mut sit tuola menossa kun ollaan niin istuvalteen sitten imetän. tykkään vaan paljon enempi makuulleen imettää,se on jotenki niin helppoa laittaa vauva vaan siihen makaamaan ja ite kellahtaa siihen viereen tissi pitkällä :LOL: Se tunne kun esikkoa ekoja kertoja imetin tuntui musta ällöttävältä :ashamed: en ollu oikein ajatellutkaan koko asiaa että vauvaahan "täytyy" sitten imettää niin mulle tuli kauhea lehmä olo sillon aluksi. hiukan noloa,mut alussa se tunne vaan oli niin hassu kun tissit muuttui ja aivan räjähti käsiin maidosta :LOL: no äkkiä se kuitenkin siitä lähti luonnistumaan ja imetin puol vuotta. toista imetin 7kk:tta. meillä molemmat pojat oikeestaan ite lopettanut imetyksen,ei vaan oo tissi kelvannut ja en sillä kyllä stressaa. Mun mielestä se on jokaisen oma asia kauanko imettää ja ei siitä tarvi hävetä yhtään.
haidi :hug: sinne,hyvin ymmmärrän et eniskertalaisena sitä miettii paljonkin tota asiaa. Mut sen näkee sitten miten tulee menemään,ei sitä voi kukaan etukäteen sanoa kauanko aikoo imettää =)

Oon sillai imetyksen kannalla että se on niin helppoa kuten kirppunen mainitsi ;) ja näinhän se luontokin on tarkottanut että imetetään,mut sitten jos on joku este(lääkitys tms.) ettei voi imettää niin sekin on ymmärrettävää ;) Mä kyllä heti kuitenkin koin ton imetyksen sen kannalta mukavalta et yölläkin on paljon helpompi vaan suoraan alkaa syöttöpuuhiin eikä tarvi mennä pulloja ja maitoja lämmittelemään . ja maidot on aina valmiina mukana,oltiinpa missä vaan menossa niin meijeri on mukana :D

Joo mut eipä taas ihmeempiä,meen poikien kans leikkimään :wave:

mmamaa 34+3

hellouta!

Vielä nenän tukkoisuuteen Rakas ystäväni, joka on terkkari, kaiveli jostain tietojärjestelmästä tiedon, että suositelluin annostuksin pystyy noita avaavia suihkeita käyttämään. Kiellot pakkauksissa johtuvat tutkimustulosten vähyydestä ja sitä kautta lääkefirmojen halusta turvata oma selusta. Itse tosin nyt päädyin ensin testaamaan nenäkannua ja sitten tämä samainen ystäväni suositteli, että ihan sitä samaista aqualan oilia mitä käytän välilihan hieromiseen voi suihkia myös nenään. Hieman epäilevänä tätä eilen illalla testasin ja nokkahan pysyi auki koko yön! Voittajafiilis!

Synnytys Sydämestäni toivon alatiesynnytystä sen ilmiselvien etujen vuoksi, mutta jos leikataan niin sitten leikataan. Ja haluaisin kyllä kokea alatiesynnytyksen. Itse odotan tuota jo innolla; en osaa pelätä kipua tai epämukavuutta. Sitä on tässä elämässä tullut koettua jo lähes koko rahan edestä. Tässä kivussa on se ihana seikka, että kun sen reippaasti kestää saa palkinnoksi tutustua sitten siihen omaan vauvaan, jonka jo hurjasti haluaisin tavata. ( Vauva vahvistaa äidin ajatuksen voimakkaasti muksimalla päällään sinne mistä on koloonsa mennytkin. AUTS)

Ensimmäinen virallinen äitiyslomapäivä. Tosi outoa B)

PäivikkiV + Urholiina 34+2

Sef; toi pesukone juttu tais olla ihan päivän paras :LOL: mäkin olen aika herkkä, en vaihda kodinkoneita nyt vähään aikaan ;)

täällä oltu lomalla nyt pari päivää ja selkeesti on asennoitumis ongelmia...
Eka koneellinen vauvan vaatteita pesussa nyt.

Alatie synnytystä toivon minäkin. Sairaala sarjassa on ollu tosi pelottavia ne hätäsektiot. Toivottavasti ei sitä joudu kokemaan.

Mulle ei ole tehty minkäänlaista kokoarviota!? sf mitta huitelee siellä ylä käyrällä.. saas nähä millanen poika sieltä tulla tupsahtaa...

Sisi 34 +

Kirppunen Kieltämättä sulla on aika saman mallinen masu kun mulla. Missähän nää meidän vaavit oikein asuu kun eivät malta tulla ulospäin oikein ollenkaan?? Voisko syynä olla tilava lantio tms? Tosin ei se järin tilavalta tunnu, kun juniori painaa tuolla massussa ties miten poikittain, hyvä että henki kulkee.... :/

Tänään pitää lähteä rautaa ostamaan. Hemppa oli laskenut ja nyt on olo niin uupunut, että taitaa olla viisain vähän lääkitä itseään.

Oikein ihanaa joulun odotusta kaikille!!

Papupata

Pitkästä aikaa muutettiin uuteen asuntoon ja oltiin pitkään ilman nettiä, töissä oli loppuaikoina niin hektistä ettei puhettakaan kirjoitteluista! Ihanaa, nyt on aikaa!

Täälläkin ollaan siis nyt rantauduttu äitiyslomalle ja on kyllä todella outoa! Kuljen ympäri asuntoa ja mietin kaikkea mitä pitäis tehdä, mutten saa mitään aikaan. Viimein ollaan saatu vauvalle (ja tulevalle äidille) hommattua tarvikkeita, lähes kaikki alkaa olla kasassa. Sairaalakassia en ole vielä pakannut, se lienee oikeesti seuraavana listalla, samoin kuin vauvan vaatteeiden pesu.

Mullahan oli suppareita, kipeitäkin, niin paljon että olin levossakin välillä. Noin 2 kuukauden supiostelujen jälkeen ne on nyt kuitenkin vähentyneet, niin kuin joku muukin taisi mainita..? Multa löytyi myös streptokokki joka hoidettiin antibioottikapseleilla, en ole saanut suoraa vastausta sairaalasta miten sen kanssa edetään, mitään testiä ei ole sen jälkeen otettu. Tietääkö kukaan? Luulen kuitenkin, että supistelujen väheneminen johtunee tuosta tai sitten ihan vaan äippälomalle jäämisestä.

Synnytystoiveita Alatiesynnytystä toivotaan ehdottomasti. Mulla pelko vähentynyt harjoituksista johtuen. Uskon, että selviän siitä pyrkimällä mahdollisimman syvään rentoutumiseen. Mies on täysillä mukana joten siitä on suuri apu! Luotan häneen tukeensa täysin.

Onnea Copacabanalle! :flower: Seuraavaa synnyttäjää en uskalla lähteä arvailemaan, Cruellalla ainakin näyttäisi olevan melko selvät sävelet.. multa on tainnut mennä jotain ohi, miksi sulla on niin iso vauva? Onko kaikki siis ihan hyvin kuitenkin?

Sef maailman parhaat naurut, heh...mulla ei ole tunneherkkyyttä ollenkaan tuohon verrattuna, vaikka olen kai vähän herkistynyt...tavallaan toivoisinkin tuollaisia "överireaktioita"!

Kuumemittarista meille tullee korvakuumemittari, miehen kaverit sitä ovat hänelle suositelleet joten hoitakoon tuon tekniikkapuolen ;) en jaksa alkaa sen varmuutta pohtimaan sen enempää, uskon kans että eiköhän sen huomaa vauvasta jos sillä korkea kuume on.

ON: Vointi on hyvä edelleen, ei närästystä tai muutakaan loppuajan vaivoja. Vauva kyllä painaa alapäätä, mutta se lienee kuuluu asiaan. Nukkuminen alkaa olla vähän hermoja raastavaa, mutta en kuitenkaan normiyönä herää kuin kerran-pari. Synnytys pyörii mielessä kyllä, vaikka pelko vähän lientynyt onkin, niin kyllähän se jännittää!

Neuvolakuulumisia: paino noussut 12 kg, alkupaino mulla niin kohtuullinen ettei haittaa. Huolestuttavaa sen sijaan on painonnousun kiihtyvä tahti: nyt jo kilo per viikko! Herkut on todellakin maistuneet ja eihän tässä pariin kuukauteen ole päässyt liikkumaankaan juuri ollenkaan. Nyt täytyy ottaa siis loppukiri syömisten suhteen.
Motivaatiovinkkejä?
Hb ok, meillä neuvotaan että rautaa loppuun asti, vaikka onkin jo ihan hyvä.
Paineet kohillaan, sf- mitta 32 cm vkolla 35+0. Ultrien perusteella vauva isohko, eli pikkuisen keskikäyrän yläpuolella ollaan menty koko ajan.

Nenä vuotaa verta tosi usein! Mulla yleensä ei vuoda lainkaan, näyttää siltä että kaikki limakalvot on ihan rutikuvia! Onko tuohon mitään vinkkejä?

Kirjoittelen lisää pian, superihanaa että näin loppuraskaudessa voi jakaa omat huolensa (ja ilonsa) ja lukea teidän muiden kuulumisia, ja nyt on oikeasti aikaakin! Hienoa :)

Arabia ja pikkuinen (no ei kyllä enää edes niin pieni...) 35+0 Huh huh, onpas viikkoja!!!

Soittivat aamulla sieltä äpolilta ja minä jo säikähdin että nyt ne muuttaa sitä aikaa jonnekin hamaan tulevaisuuteen |O No onneksi asia oli päinvastoin :D aamulla mennään aikaisemmin ja päästäänkin sitten perusteellisiin tutkimuksiin kun kyseessä lääketieteenkandien koulutus eli pääsen ultran lisäksi oikein erikoislääkärin pakeille jossa on sitten mukana myös max kaksi kandia ja sitten ottavat vauvasta sydänkäyrää. Kuopusta odottaessa ei synnytystapa-arvioinnissa ollut kuin ultra ja lääkärin sisätutkimus joten nyt sitten vähän perusteellisempi tutkimus kun lupauduin "koekaniiniksi" näille kandeille :D

Imetyksestä hyvähän se on jos pystyy imettämään, mutta ei se maailma kaadu jos se ei onnistukaan jostain syystä. Esikoista ja kuopusta olen imettänyt reilun puoli vuotta, mutta kaksosille maitoa riitti osittain imetykseen noin kolmeksi kuukaudeksi. Ja täytyy sanoa ettei nuo kaksoset ole sairastelleet yhtään enempää kuin nuo pidempään rintamaitoa saaneet lapsukaiset. Ja todellakin ei siitä imettämisestä pidä stressiä ottaa, jos siltä näyttää niin sitten korviketta peliin ja siinähän on se etu että isukki pääsee osallistumaan syöttöpuuhiin (myös yöllä..) :D

Mutta nyt ruokaa laittamaan, pian saapuu kolme nälkäistä koululaista kotiin :wave:

MaMa ja tytsykkä 36+0 :heart:

Mies just laittoi viestiä, että heillä on työpaikalla vatsatautia... YÄK! Ja vielä viikonloppu tulossa, joten eiköhän tauti iske viimeistään huomenna sitten minulle. Tosin onhan tässä jo pari yötä harjoiteltu vatsakipujen takia vessassakäyntiä, mutta silti... |O

Yhteistyössä