TAMMIKUUN TOIVOT joulukuussa

Tänään oli vika lääkäri neuvolassa.Kaikki hyvin, paikat tosin vielä kiinni ja kiinteät. Mä en tiedä
oikein miksi haluaisin vauvan jo syntyvän... Ehkä se kun mies olis nyt kotona 7.1 asti ja sen jälkeen ei voi pitää lomaa... Sanoi että ei pysty käsi kopelolla sanoa että mikä olisi syntymäpaino, mutta sanoi, että iso tulossa, kun täyttää koko kohdun, tai kun pää on alhaalla niin peppu on ihan kiinni kylkiluissa. Ja jos ei olis sitä ultraa viel 22.12 niin ois pistänyt vielä lähetteen menemään. Katotaan miten synnytys onnistuu kun mun kohtu on jotenkin oudon kaukana. no täytyy kysyä jorvissa sitten sitä arvioita.
Muuten vointi molemmilla hyvä. Liikkeet on hyvät, vaikka välillä
tuntuu että tuo neiti tulee tuosta mahasta läpi..

En osaa its earvioida yhtään kuka synnyttäis seuraavana, mutta toivottavasti joku sellainen kenen viikot siihen antaa myöten.

Mua vähän harmittaa kun kaikki on jo tullut tehtyä, siis pestyä ja silitettyä, kun nyt ei ole mitään tekemistä. Tai no siivota pitäis mutta en oikein ton supistuksen takia viitsi mitään tehdä. Mies tosin kyllä imuroi yks päivä. Lattiat pitäis pestä mut nyt ei jaksa. Täällä mä joululauluja kuuntelen, ja itken ana kun tulee maa on niin kaunis tai varpunen jouluaamuna...

Tuosta korvamittarista, sen verran että miehen poika joka syntyi keskosena niin silloin lastenteholla sanottiin, että se ei ole hyvä mittari, juuri kun ei ole tarkka. Mutta kuten joku sanoi kun sen oman lapsen tuntee, niin eihän se astemäärä ole ase tärkeä vaan se millainen olo lapsella.

Voisin alkaa etsiä joululimpun ohjetta netistä, lupasin leipoa miehelle sitä. Mulla on niin kauhea tarve häärätä keittiössä, että..

Emmy ja prinsessa 36+4
 
Lunta on tullut niin, että kaikki on taas ihan valkoisena. Ihanaa!!

Mulla edelleen kova yskä jatkuu. Olisi kauheeta joutua synnyttämään tän yskän kanssa. No, kai se ehtii alta pois. Usein yskä saattaa mulla kyllä pitkittyä useita viikkoja kestäväksi...

Imetyksestä... Mä en kanssa pidä "imetyskeskusteluista"... tai pyrin olemaan osallistumatta niihin. Mutta siis itse olen täys imettänyt aikaisemmin 4kk ja sitten n. 1kk päälle "puolittain", eli yht sen n. 5kk. Olen lopettanut, koska en oo enää halunnut. Nyt tunne, että haluan imettää pidempään ja perusteina ihan taloudellisuus, helppous, hygieenisyys. Ainakin kesän yli, kun tulee paljon oltua mökillä jne... niin ei tarvi miettiä miten saa pullot ja systeemit puhtaaksi jne...
haidi84... kyseli makuullaan imettämisestä. Esikoisen kanssa menin siihen helppouden halpaan, että imetin aina makuullani, koska se oli helppoa ja onnistui hyvin. Lopulta kävikin niin, että en enää oikein osannut imettää muuta kuin makuullani ja sit just jonku tyynyn kanssa kauheilla virityksillä. Se oli hankalaa. Kerran muistan, kun olin yksillä messuilla, että mä tungin itseni SPR:n ensiaputilaan imettämään vuoteen päälle, koska vauvalla oli kova nälkä ja muutoin en saanut onnistumaan. Kuopukseni kanssa sitten päätin, että en imetä tyynyä apuna käyttäen lainkaan ja makuullaankin vain välillä. Imetys tuntuikin helpolta, sitä pystyi tekeen yhdellä kädellä vauvaa sylissä pitäen, samalla ku vaikka keitti kahveja, syötti esikoista tms... Mutta siis vastaus kysymykseesi on, että kyllä vauvaa voi imettää vain makuullaan, mikäli haluaa.

Seuraavaa synnyttäjää
täällä on arvuuteltu... vai niin. No oisko näistä, joilla suunniteltuja sektioita/käynnistyksiä edessä. Cruella, NullPoints, Hemuli...?? Mutta jos pitäis veikkaa, kellä lähtee syntyyn seuraavaksi, niin varmaan joku meistä, jotka ollaan jo täysaikaisuuden korvilla... Minä? (heh... varmaan...) mei08, MaMa74, kesää odotellessa??

No joo, saapi nähdä...

rakuuna 36+5
 
Arabia Minulla oli myös streptokokki ja antibioteilla hoidettiin se pois. Mutta nyt on ensi viikolla viimeinen neuvolalääkäri, joka ottaa näytteen kohdunsuulta ja jos bakteeri on uusiutunut, synnytyksen käynnistyttyä laitetaan antibiottitippaan, ettei vauvaan tartu.

nippanappa ja vilperi 36+0
 
Moiksis.

Raskausarvista ja niiden periytyvyydestä oli juttua.. Mä oon ainakin menny ihan eri kaavalla kun äitini.. Äidilläni tuli muutama rantu vatsaan 4:n raskauden aikana, vaikkei rasvaillu. Minä sain ensimmäisessä raskaudessa arpia mahan täydeltä vaikka yritin satunnaisesti rasvaillakin.. Toisen raskauden alkumetreillä naureskelin että onneksi maha on esikon jäljiltä niin täynnä arpia ettei mahaan mahdu lisää arpia.. Olisi kannattanut vaan olla ihan hiljaa.. Kaksi pikkuista uutta arpea mahtui navan ympärille, mutta vanhat arvet kasvoivat melkein kymmenen senttiä lisää pituutta. Nyt olen ollut visusti hiljaa.. Tai no, välillä olen naureskellut että jos arvet mahassa kasvavat vielä sen 10cm lisää mittaa niin ne voi yhtyä rintojen arpiin. *wirn*

mmamaa: Mäkään en oo saanu vauvalle vielä laitettua mitään. Tai harsot ostin ja pesin, mutta muuten kaikki on vielä vaiheessa. Vaatteita en oo pessy, kun vielä ei ole edes paikkaa mihin vauvan vaatteet laittaisi ja pinnasänkykin on osissa. Kassien pakkaamisesta en ole vielä edes haaveillut. No onneksi ostamatta on enää pestävät liivinsuojat, tutti ja vaipat. Ja vaipat ehtii mies ostaa kun tulee meitä hakemaan ni tietää sit sopivan koon. Joulun jälkeen vasta aattelin alkaa valmistelee vauvan kamoja.

(.) Jihaa.. Meillä ollaan taas kipeenä. Eilen kävin likan kanssa lääkärissä ja silmätippojahan tuo määräsi. Eihän tästä ole kuin hetki (kolme viikkoa kalenterin mukaan) kun poitsulla todettiin rajut korva- ja silmätulehdukset. Ja mulla on kuitenkin tässä päällä voimakas ja voimia syövä flunssa. Josko nää meidän sairastamiset ois sit tässä. Eiköhän tää oo jo ihan tarpeeksi meidän perheeltä, josko saataisiin olla joulu terveinä. Ei oo nimittäin herkkua sairastaa jouluna. Vielä on tuoreessa muistissa joulu parin vuoden takaa, jonka vietin 40 asteen kuumeessa ja käsittämättömässä kurkkukivussa. Jäi sitten jouluherkut syömättä ja muutenkin joulusta tuli "nautittua" vuoteen pohjalta. Ja kummasti vielä iski sairastuminen sillain että kun kotoa lähdettiin (vietettiin siis joulu 350km päässä meiltä, varkaudessa, mun äitellä) olin ihan terve, mutta noin tunti kun oltiin ajettu niin iski valtavat vilunväristykset ja sillon vissiin alkoi kuume nousta.. Kun me sit keskellä yötä, yhteensä noin 4-4,5h ajon jälkeen päästiin äitelle oli mulla kuumetta ihan kiitettävästi. Eikä tietenkään oltu pakattu mukaan yhtään särkylääkettä eikä äitelläkään ollu mitään. Mies kiltisti lähti keskellä yötä vieraassa kaupungissa metsästämään auki olevaa apteekkia ja toi mulle rohtoja, että pystyin nukkumaan. Meni se joulu ihan harakoille, kun ei tosiaan mitään pystyny tekeen eikä pitkiä aikoja jaksanut olla pystyssä. Joten please, ei sellaista meille tänä vuonna!

Nyt vielä hetkeksi nauttimaan hiljaisuudesta tv:n ääreen, likka on päikkäreillä. Kohta alkaa taas meno ja meininki, kun neiti pitää herättää ja heti heräämisen jälkeen pitää taas laittaa silmätipat. Vaatimattomasti tippoja laitetaan molempiin silmiin 6 (!) kertaa päivässä. Notta josko katsoisin nauhalta vaikka greyn anatomian tai jotain muuta vastaavaa vielä kun on rauha maassa.. Morjens!


tulia & viljami 33+2
 
arabia kaikki vauvalla näyttää ainaki ultrassa olevan hyvin. en tiä miten on noin isoks jo päässy kasvamaan. sokerit ollu hyvät koko raskauden ajan. rv 26 olin sokerirasituksessa ja arvot oli normaalit ja välillä ollaan neuvolassaki mitattu sokereita ja aina ollu hyvät. pojat mulla on ollu kummatki 4 kilosia ja kumpiki syntyny 39+1. neuvolassa meinas vaan et monesti seuraavat on aina vähä isompia, mutta tää olis kyl huomattavasti isompi jos tulis samoilla viikoilla ku pojat on syntyny. viikon päästä katotaan koko uudestaan, saa nähä mitä se näyttää. luotan kyl tohon lääkäriin ku on eläkeikää lähellä oleva ylilääkäri ja kokemusta varmasti on. kuopuksella sen arvio heitti vaan 15grammalla. sama lääkäri oli tehny kokoarvion mun yhelle sukulaiselle ja oli sanonu että 3400g suunnilleen on mutta tyttö oli 3700g ja samana päivänä synty. et toivon kyl et toi mulle tehty arvio ei ainakaa näyttäis alakanttiin, mielummin yläkanttiin. noh, sit näkee todellisen koon ku vauva on syntyny.

imetyksestä esikoista imetin makuultaan, ei oikeen luonnistunu istualtaan, mut kuopuksella sit harjottelin istualtaan imettämään. yöllä mielummin makasin ja imetin. nyt en ota mitää stressiä imetyksestä, onnistuu tai ei onnistu. toki yritän, mutta näkee sitte. aion kyllä ostaa korviketta kaappiin hätävaralle.

nyt olis sairaalakassi melkein valmis. omia vaatteita en oo kaikkia laittanu vielä, vasta paidat ja sukat. housut laitan myöhemmin. mul on niin vähä housuja mitkä menee enää jalkaan niin laitan ne sit lähempänä ens viikonloppua ja jos lähtö tulee aikasemmin niin ukko saa tuoda mulle pöksyt sitte.

olohuoneeseen vaihdoin verhot tänään, en tosin jouluverhoja laittanu, vaik noiki sopii näin jouluaikaanki. ajattelin laittaa vaan keittiöön jouluverhot. se olis ens viikon homma. pitäis vaan käydä ostamassa ne verhot. meil on 3 ikkunaa keittiössä niin haluan joka ikkunaan samanlaiset. anttilas oli aika edullisesti. sinne vaan ku sais aikaseks mentyä niin sais neki joskus ikkunaan. muuten en pahemmin joulua ajatellu laittaa. kuusi toki tulee, mutta joulun tienoilla vasta. kynttelikköjä on jo kyl ikkunassa. ne saa sit riittää täksi jouluksi. ens jouluna vois vähä enemmän taas panostaaku pojat on isompia ja tajuaa vähä enemmän joulusta.

mutta palailen taas illalla :wave:
 
moikka!!
tekstiä on tullut viime aikoina niin paljon että kun olen saanut luettua niin ei jaksaa enää itse kirjoita.
vielä neljä päivä töitä, sitten alkaa mammaloma...jes!!!
eilen oli neuvola ja rehellisesti sanottuna vähän harmitta sen neuvolatätin asenne. mulla on ollut lokakuusta lähtien ollut pissanäytessä leukkarit plussalla,joka ikinen kerta, mutta vaan kerra on otettu tarkempi näyte ja kun silloin siellä mitään ei ollut sitten on annettu olla koska virtsiksen oireita ei ole. syy kuulema siinä että mulla on vähän valkovuotoa??? mua kyllä vähän harmitta sellainen suhtautuminen, mitä jos kuitenkin on jotain?
pyysin hemppa mittama, kun kauhea väsynyt olo ollut viime aikoina,( viimeksi oli vaan 106 vaikka joka päivä tule rauta popsittua)mutta ei kuulema joka kertaa tarvii, ens kerralla sitten vasta... :kieh:
paino oli tullut kolmessa viikossa 2 kg, joten sain siitäkin vähän kuulla. muuten poitsu raivotarjonassa ja syke hyvä. liikeistä olin itse vähän huolissa kun mun mielestä viime aikoina hän liikku kovin vähän, kai sitten on niin vähän tila.
kädet puuttu yöllä,vaikka miten nukkuis ja on vielä aamupäivälläkin ihan tunnottomat, ei oo kiva.... :headwall:
nyt tuli vaan oma napa mutta kun tiistai alkaa loma, sit kerkee kirjoitta...
sirts 33+5
 
Heipskukkuu,

Olipahan taas yö. Simahdin kesken Grayn Anantomian sohvalle varmaan puoli kymmenen kantturoissa. Puolenyön jälkeen kömmin omaan sänkyyni ja vasta noin tunnin pyörimisen jälkeen sain unenpäästä kiinni. 04.00 heräsin siihen kun kakkonen yksi keuhkojaan pihalle ja kolmonen itki ja valitti huonoa oloaan. No heidät hoideltuani en sitten enää saanutkaan itse unta vaan kukuin valveilla niin, että viimeisen kerran katsoin kello 6.50. Tunnin sain vielä onneksi nukuttua tuon jälkeen ennen kuin pienemmät heräsivät yöuniltaan.
Voitte vaan siis arvata onko olo ollut tänään ihan aavistuksen verran väsynyt ja kiukkuinen ja illalla olisi tietty vielä yhdet joulujuhlat vietettävänä ja mies ryökäle :kieh: :kieh: oli vielä luvannut mennä sieltä suoraan muutamaksi tunniksi töihin. Eli voipi olla meidän muksuilla tänään herttainen äiti laittamassa niitä nukkumaan :/ :/ .

Imetyksestä en ota mitään paineita. Mulla imetys on sujunut vaihtelevasti. Ykköstä en täysimettänyt laisinkaan, kakkosen kanssa pärjäsin pelkällä rinnalla kolmisen kuukautta ja kolmosen ja nelosen kanssa lopetin täysimetyksen neljän kuukauden iässä kun palasin silloin töihin. Tuleva sitten näyttää miten tällä kertaa maitoa/intoa riittää. Inetysasentoa olen vaihdelllut lähinnä niin, että päivisin olen imettänyt istuen ja öisin makuultani.

Mulla oli kanssa edellisessä raskaudessa streptokokki positiivinen synnytyksen aikana (testattiin kun lapsivedet olivat menneet ns. korkealta ja varsinainen synnytys tapahtui vasta kaksi päivää tuon lapsiveden tihkumisen jälkeen). Sain hoitona antibioottitipan synnytyksen aikana ja nyt sanottiin, että seuraavan kerran kun menen kontrolliin äityispolille niin ottavat tässäkin raskaudessa varmuudeksi testin ja sitten tarvittaessa hoidetaan tulehdus pois ennen synnytystä/synnytyksen aikaan.

Seuraavaa synnyttäjää en mene veikkalemaan, pääasia etten se ole minä itse kun kaikki hommat täälläkin ihan levällään ;) ;) .

Nyt kaffin keittoon, meinaa nimittäin tuolla takakallossa olla sen verran jyskyttävä olo, että kohta saattaa pukata päälle armoton päänsärky ja se on nyt viimonen mitä tälle päivälle enää tarvitaan :kieh: :kieh: . Raattisikohan tuon esikoisen laittaa kauppaan ostamaan jotani herkkua, piristykseksi you know.

Jaksamisia :heart:

Anni ja masu 32+6
 
Äippäpolilla taas käyty ja kaikki hyvin. Vuodelevon saa lopettaa lauantaina. Kuten synnytyslääkäri sanoi: pitää liikkua! Ihanaa... Tietty lepoa täytyy olla reilusti eikä rehkiä saa, mutta viimein se loppuu. Lääkäri oli aika kovakourainen, kun se kokeili käsin kohtua päältäpäin. Ihmetteli, kun rupesi supistamaan. Mutta kohdunsuun tilanne on pysynyt samana, eli ei mitään huolta. Toukkeli painaa jo 2kg :)

Sef, ymmärrän täydellisesti sun reagoinnin pesukoneen kanssa. Multakin pääsi poru, kun jouduin vaihtamaan vanhan puhelimen uuteen.

Toivottavasti Tulia tervehdyt pian! Jouluna ei ole kiva sairastaa...

Tuo imetysasia tuntuu olevan hiukka arka paikka. Itse olen ajatellut ottaa ihan rennosti, jos ei onnistu, sitten ei onnistu. Mies on kuulemma ollut tosi laiska imemään, että katsotaan periytyykö ominaisuus :) Olis se hienoa imettää, mutta mitään syyllisyyttä en halua osakseni, jos se ei onnistukaan.

Jaksamista ja joulunodotusta :xmas:

Sasha80 ja toukka 33+5
 
Heissan!
Taitaa täälläkin vauhti nyt hidastua, eilisen ja tän aamusen lumienluonnin jäljiltä on todella huono olo, nivuset kipeinä ja alavatsaan koskee. Toukka liikkuu kaupan päälle ahkerasti (onneksi), mutta johtunee myös supisteluista. Suoraan sanoen veetuttaa on niin huono olo, ja tänään piti vielä tehdä vaikka mitä. Grrh. Eikä ole ketään kenelle valittaa tai ketään jota vois nakittaa, on tää kurjaa :LOL:

Sirts, inhalle tuntuu se sun neuvolatätsäsi! Multa on mitattu hemppa joka kerran, aina kysyttykin että onhan ok että mitataan. Muutoinkin tuntuu että on huolehdittu tosi hyvin, pääsin sinne ylimääräiselle lääkärillekin hyvin kun tuli niitä inhoja suppareita töissä ollessa.

Mullakin alkoi tänään virallisesti äippäloma kuten PäivikkiV:llä =) Olin kahden jo pienen vauvelin mamman kanssa tänään babybiossa, se oli mukava kokemus ja pitääkin hyödyntää moisia kun oma toukka on sitten myöhemmin matkassa. Sieltä sai uusimman kaksplussan ja kaikenmaailman ruokiakin mukaan, eli sinällään aika kannattava reissu. Samalla kertaa löysin myös nyt kotiutumisbodyn ja kappahlissa oli kiva pienen pieni topattu vauvanhattu, joka lähti myös mukaan. Jos sitten on vaikka pakkaset kun kotiudutaan tai ensimmäisinä ulkoiluviikkoina, niin on ainakin nyt varalta sitten se.

Mun piti tänään siivota ja tehdä toinen satsi saippuaa (eka näyttäs onnistuneen juhuu) ja sit hoitopöydän yläpuolelle tuleva hylly pitäis käsitellä osmolla niin olis pähkinän värinen. Ja ruokaakin piti tehdä mutta olen tässä sohvalla kölliessä miettiny että tilaiskohan pizzan niin ei tarviis rehkiä. Masu nimittäin selkokielisesti on ilmottanut että tänään EI tehdä mitään ylimääräistä enää.

Jep, ulkona on todella kaunista ja olis kiva jos ois päässyt ulkoilemaankin, mutta olkoon se lumenluonti sitten mun ulkoilu tällä erää. Oletteko muut paljon vielä liikkuneet? Mua harmittaa kun ei oikein ole kunnollisia (=sopivia tähän mahaan) ulkoiluvaatteita nyt, niin on jäänyt vähän vähemälle. Ihan kävelyt päivisin olis kivoja, en tiedä pitäiskö vielä nähdä vaivaa joihinkin tuulipuvun housuihin ja koittaa kikkailla ne pysymään jalassa - tai mahtumaan...

Joo, toi imetysasia tuntuu ainakin täällä keskustelupalstalla (ei siis meidän pinossa) olevan aika mustavalkeeta, mutta jokainen saa tehdä kuin parhaaksi näkee. Mulla on varmaan samanmoinen lehmäfiilis kuin mmaammallakos se nyt oli :kieh: mutta sen näkee sitten. Jotenkin täysimettäminen tuntuu ainakin vielä hmm... ehkä liian sitovalle joten imetys ja välillä puteli olis tietysti ihanne, mutta katotaan nyt kun sinne saakka pääsee. Tiiä miten sitä hurahtaa :LOL:

Nyt täytys varmaan miettiä jotain syötävää, on jo ilta ja tän päivän saldo on pala ruisleipää, croissant (leffan jälkeen) ja vähän poppareita leffassa (ei ne maistuneetkaan kovin kummosille vaikka aluks teki mieli)... voipi olla että olokin kohenee kun vaan saa syötyä.

Hyviä vointeja kaikille =)

runttis ja toukka 34+2
 
Heippa mammat. Yhtenä palasena olen minäkin vielä, vaikken ole kirjottanu vähään aikaan...
Tunteet on varmaan meillä kaikilla aika herkässä. Mun tulee kans itkettyä mitä ihmeellisemmissä tilanteissa :'( Ja melkein joka päivä nykyään... Nyt sitten tarttu jostain/joltain mullekkin jonkunsortin flunssa tms. Kurkku on kolmatta päivää kipee niin, ettei oikein syömiset maistu. Paino pudonnu sen takia reilun kilon. Päätä särkee ja joka paikkaa kolottaa, yhden päivän palelin peiton alla. Turvotustakin on tullu, ainakin sormet on ihan pökkelöt ja oudon näköset.
Imetyksestä. Esikoista imetin about 3kk ja kuopusta 2,5kk. Nuoremman kohdalla tein ihan tietoisen valinnan pitää itteni kokonaisena ihmisenä ja antaa korviketta. Tyttö söi todella usein ja pää alko jo hajota kun uni oli niin katkonaista. Jo ekan korvikeannoksen jälkeen tyttö nukkui 3h putkeen ja tuntu, että näen sittenkin valoa tunnelin päässä. Nyt oon hankkinu kaikkee imetystä tukevaa "tavaraa", jotta se siinä mielessä olis mahdollisimman helppoa, kun on kuitenkin jo kaksi muksua ympärillä pyörimässä. Ja tahto on ainakin kova, että imetys onnistuisi sen 6kk mitä suositellaan. Nyt mulla on ekaa kertaa käytössä esim. imetystyyny, joka tod.näk. helpottaa paljon arkea! ja imetysliivejä oon löytäny jo 8kpl edullisesti ja muutaman imetyspaidan (joita ei aikaisemmin ole ollu käytössä...). Ja sen verran voin valottaa noista imetyksen hyöty ym. asioista, että mun äiti jolla on 6 lasta, on imettäny ainoastaan mua 10k ja muita sisaruksia 1-2kk. SILTI minä oon sairastellu meidän perheessä eniten, pienestä pitäen on ollu vähän väliä jotain tautia! Allergioita ei tosin ole, mutta ei ole muillakaan sisaruksilla. Ja omat tyttäret on kärsiny kyllä korvatulehduksista, mutta se taas johtunee siitä, että menivät reilu vuoden ikäisenä hoitoon. Sen jälkeen ne kaikki taudit tulikin rytinällä. En usko, että lyhyt imetysaika on siihen syynä.
Joulua odotellaan täälläkin kovasti! Kämppä on täynnä valoja ja tonttuja, kuusi enää koristelematta :D Aiotaan koristella se about viikon päästä, niin saadaan ihailla pidempään. Niin siis tekokuusi. Lahjat on hankittu, paitsi miehelle tarttee vielä hommata yks paketti. Rassukka valitteli, ettei hän varmaan nyt pysty ostamaan yhtä mun toivomaa lahjaa, kun meni niin paljon rahaa vauvan tarvikkeisiin :heart: Käytiin nimittäin tekemässä viimeset hankinnat alkuviikosta ja rahaa palo... Mut sanoin miehelle jo ennen ostoksia, ettei tartte mun lahjoja ressata kun en mitään tartte, pääasia että vauvalle on kaikki mitä tarvitaan! Mutta ihana mies tuo on, useamman lahjan se kuiteski ostaa, vaikka kielsinki :heart:
 
rraah kirjotin pitkän viestin ja se katos jonnekin :headwall:

hmpfh. en jaksa enää uudelleen kaikkea kirjotella mutta nyt täytyy sanoa että meikäläisen masu meinas sanoa tänään sopimuksen irti, kiitos tuon jumalattoman lumentulon ja pakollisen lumenluonnin. Nyt otankin sitten tässä sohvalla rauhallisesti, ainoa mikä harmittaa on ettei mies ole kotona - ei ole ketään kenelle valittaa :LOL:

Jep, tämän illan suunnitelmat meni siis uusiksi, ehkä huomenna on parempi päivä ja kivut vähenevät. Ei siis hyvä asia lumenluonti enää tässä vaiheessa...

vaivainen runttis ja mylläävä toukka
 
Heippa tammimammat,

menipäs taas muutama päivä, että sain koko ketjun kiinni.

Syntymätapa-arvioista terveisiä: Supistukset on pehmentäneet kohdunsuuta, mutta kiinni on vielä. Ei kertonut onko lyhentynyt. Tytön paino oli 2,9kg nyt ja syntymäpainoarvio oli 3,9kg =) . Kaikki pitäs olla kunnossa, joten eikun vaan tositoimia odottelemaan. Vauvan korkeudesta tosin päätteli, että menee varmaan ensi vuodelle mikä olisi toivottavaa.
Tänään oli viimonen perhevalmennuskin ja synnäritutustuminenkin oli jo aikaa sitten. Ihan uskomatonta, että tässä sitä nyt ollaan. Odotetaan vaan, että viikot kuluisi. Kaikki tavarat hankittu, koti rempattu, joulu tehty ja kassi pakattu. Ihanaa!!

Synnytys ja imetysasioita: Synnytyksestä, vauvan hoidosta tms. ei mitään pelkoja edelleenkään päinvastoin oikein odottaa jo koska sitä pääsisi sitten käsiksi tähän kaikkeen mihin niin on valmentauduttu. Toivoisin, että täysimetyksellä mentäisiin mahdollisimman pitkään ja että omaa maitoa riittäisi pakastettavaksiksi, että pääsisi kuitenkin vähän vapaammin menemään.

Olo on aika hyvä vaikka melko iso sitä alkaa jo olla 57 -> 70kg Bujaa! B) Eipä sekään enää stressaa, eipä tässä enää ehdi kovin paljon keräämään eikä mikään tätä konkurssia enää pelasta :D

Tsemppiä mammat!

Olivia ja iso-tyttö 36+6 (kohta 37 poks poks :p )
 
Mulla on nyt 18pv siihen lukemaan (38+4), jolla esikoinen syntyi! Hurjaa. En kyllä usko, että tämä tyttönen ihan niin aikaisin syntyy, mutta TOIVON kovasti sitä. Voisi heti joulun jälkeen syntyä, vaikkapa 27.12., jolloin on jo 38+2 kasassa :)

Imetyksestä olitte puhuneet. Mä imetin vuoden verran, eikä lapsi juurikaan juonut korviketta siinä ohessa. Yritettiin antaa korviketta 9kk iässä kun olin reilun kuukauden yliopistolla, muttei se pojanryökäle koskaan oppinut juomaan pullosta... Oli vähän haikeaa lopettaa imetys 12kk iässä, mutta olin silloin raskaana ja tosi väsynyt, ja neuvolasta kovasti siihen kannustettiin. Helppoa oli lopetus pojan kannalta, taisi äidille enemmänkin tehdä tiukkaa ;)
Toivon voivani imettää myös tätä kakkosta kauan, kun se on vaan niin helppoa! Maito=ruoka on aina mukana, eikä tule ylimääräisiä hygieniahuolia. Mulla asiaa helpottaa se, etten saa helposti rintatulehduksia, ja ainakin esikoiselle maitoa tuli enemmän kuin tarpeeksi. Toivottavasti sujuu samalla lailla kakkosen kanssa, mutta jos ei suju, niin sitten annetaan korviketta. Sinnikkäästi aion kuitenkin yrittää, vaikka hankaluuksia olisikin.
Imetyksestä on kuitenkin turha ottaa hirveää stressiä, eli imettäkööt ne, joilta se sujuu. Äidin mielenterveys (tai terveys, jos pitäisi lääkkeitä syödä) on tärkeämpää vauvan kannalta - kyllä korvikkeella kasvaa ihan samanlaisia lapsia kuin rintamaidollakin. Hirveää seurata, kun toiset uuvuttavat itsensä aivan täysin yrittäessään imettää, ja käyvät monesti jo masennuksen rajoilla. Aika kovat paineet siitä imetyksestä luodaan mediassa yms.

Nyt pitää mennä!
 
kiitos vaan taas kaikille kannustuksesta, että kyllä se imetys onnituu maatenkin ja jos ei onnistu ollenkaan niin ei oo sinetöity vauvalle mitään loppuiän allergioita...

mä oon yliherkkä kaikkeen mitä kuulen ja näen ja pitää tosiaan pillittää aina kun näkee jollakin toisella pahan mielen... esim. salkkareissa karin puolesta tuli paha mieli jne...

huomenna on neuvola, kiva kuullaton terkkarin mielipide tästä mahasta. kovin on alhaalla...
voi kun menis ens vuoden puolelle. se olis kyllä tavoitteena...

onko muita, jotka vauvan sukupuolta on etukäteen kysyny, viimeks saanu rakenneultrassa vihiä... mä en oo sen jälkeen kuullu, kun en oo tajunnu kysyy vaikka on ulrattukin... on vaan tosiaan meillä sinisissä kulkeva tyttö, jos poika muuttuu tytöks... nimittäin paljon on pojan vaatteita kaapissa...
 
Heissan, kävin tuossa vilkaisemassa niitä kelan maksamia (tulevia) rahoja ja samalla tuli mieleen että miten jos toukka syntyy ennakkoon - piteneekö mammis loppupäästä tai jos menee parikin viikkoa yli niin lyheneekö se sitten tavallaan? vai onko päivät nuo mitkä on la:n mukaan tehty ja piste?

Ärsyttävän pieni raha tuli nyt joulukuussa kun kelan rahat tulee sitten joskus tammikuun lopummalla puolla vasta, joulukuultakin. No, ei voi mitään muuta kuin vinguttaa luottokorttia ja maksattaa miehellä menot sitten kun omat rahat on loppu... Lisäksi multa oli otettu matkapuhelinetu joulukuulta vaikka palautin sen 2. päivä. Pikkuraha sinällään mutta joko haen puhelimen takaisin tai sitten mulle pitää se hyvittää... grrh.

jep, pitäis varmaan käydä pötkölleen vaan kun ei taaskaan nukuta. Ja otus masussa pitää omia bileitään niin kaipa mä alan lukemaan kirjaa tässä sitten...töllöstäkään ei tähän aikaan yöstä tule mitään - kumma juttu :whistle:
 
Onnea Copacabana!
En ihan tarkoin kaikkea kerinnyt lukea mut pääpiirteittäin...

On tullu käytyä usein äippäpolilla ultrassa, eilen viimeksi ja maanantaina taas. Vauva ei ole kuukauden aikana kasvanut paljoakaan ja viimeisen kahden viikon aikana ei ollenkaan. Muillakin oli kai tuota kasvuongelmaa? Eivät äippäpolilla sanonet juuta eikä jaata mistä voi johtua. Vähän huolettaa. No diabetespolille ei tarvitse enää mennä jos ei jotain hälyyttävää tule. Painoarvio 2,5 kg ja rv 37,1. Kirjoittakaas muutkin vauvan painoja.

Mies osti esikoiselle apteekista tuttikuumemittarin kun olivat sitä suositelleet. Siinäkin oli ohjeessa mainittu että on joku pieni heitto verrattuna tavan mittariin. Meillä se oli hyvä ostos kun esikoinen käyttää muutenkin tuttia ja maksoi jotain 10?. Ei ehkä kannata etukäteen ostaa kun ei tiedä syökö vauva tuttia. Joskus kyllä varmistelin tavan mittarilla pyllystä kun siihen luotan eniten. Olen kyllä tosi arka mittaamaan pyllystä jos tökkää liian syvälle kun vauva liikkuu.

Tänään onkin neuvola mulla ja pojalla. Siitä myöhemmin siis.
Pitää alkaa toimimaan että keritään.
 
Huomenta!!

Runttis... Jep, kyllä se äippäloma on se, mikä on La:n mukaan laskettu.

haidi84... Me kysyttiin rakenneultrassa. En oo täällä palstallakaan sitä sulkupuolta kertonut, koska sovittiin miehen kanssa, ettei vielä kerrota kenellekään. Aikapaljon on tullut tehtyä "sukupuolisidonnaisia" hankintoja, mutta en oo täysin uskaltanut olla hankkimatta mitään vastakkaiselle sukupuolelle... Kotiintuolo bodeiksikin hankittiin, sekä tyttö-, että poikavaihtoehto. =)

Te isyyspakkauksen tehneet... ootteko mihinkään listanneet niitä sisältöjä?? Siis tänne esim. Silloin niitä muistan lukeneeni, mutta nyt en malttais lähtee etsii... Oma tekosalla =)

Flunssa...
Yskäni on muuttunut aikamoiseksi räkätaudiksi. Viikonlopun jälkeen haen kuurin, ellei ala helpottaa olo. :snotty:
Mites muut flunssalaiset?? Joko voitonpuolella??

Joululahjoista ym valmisteluista...
Joululahjojen paketoinnin aloitin eilen. Ja piilottelun myös. Tänään tulee kaikki isommat lapset taas "tänne kotiin", ja olisi hyvä, jos jokapaikka ei olisi täynnä lahjakasseja. Olen poikkeuksellisesti tänä vuonna tehnyt osan joululahjaostoksista netissä. Elloksen vaatteet tulivat jo ja nyt odottelen H&M:n pakettia (lupasivat viikolla 50... ja se loppuu nyt ihan just). Ens viikolla varmaan tulee adLibriksestä. Alkuviikosta oltiin kyllä Jumbossa yksi päivä. Jalkoihin otti jonkun verran ja supistuksia tuli jonkun verran enempi. Mutta muutoin meni aika hienosti! :p
Mites muut ootte jaksanut ostoksia tehdä??

Palaillaan

rakuuna 36+6
 
En sentään synnyttämässä ole siis :D ajattelin pikaisesti tulla kertomaan kuulumiset jos joku sattuu ihmettelemään mihin olen kadonnut :p Maanantaina tulin tosi kipeäksi, alavatsa ja -selkä, korkea kuume ja raju oksentelu, sama jatkui tiistaina joten illalla menin päivystykseen, sieltä äippäpolin kautta ensiapuun ja sieltä naistentautien osastolla ja täällä asustelene siis. Munuaisista löytyi tulehdus josta levinnyt ja nyt verenmyrkytys. Veressä kasvaa jotain, jota tutkitaan edelleen eli vielä vähän epäselvää mikä pöpö. Antibioottia saan suoneen, suolaliuoksen sain onneksi eilen pois kun päätin ruveta väkisin syömään ja juomaan vaikka ei maittanutkaan. Kivempi liikkua kun ei tarvi kuskata tippaa mukana. Nyt olo parempi, ei kuumetta eikä kipuja mutta aikaisemmin en kotiin pääse ennen kuin tulehdusarvot tarpeeksi matalalla ja muutenkin tilanne selviää. Vauvalla kaikki hyvin. Useampi päivä kai vielä menee, toivottavasti pian kotiin! Hatunnosto kaikille jotka makaa vuodepotilaina, oon jo niin tylsistynyt enkä ole ollut täällä kuin muutaman päivän!!

Ihanaa joulun odotusta kaikille masulailille! :xmas:
 
jouluostosten teko yhtä tuskaa, selkään koskee, hikoiluttaa ihan törkeenä. Eilen en jaksanut kaupoilla pyöriä, joka siis on mulle outoa, mähän olen oikea shoppailufriikki B)
Mimssu82 :hug: Noi munuaisiin nousseet tulehdukset on kyllä niin salakavalia.

Nenä vaan tukossa etenkin yöllä. Ostin eilen apteekista joatin suolaliuos tököttiä, missä on mentholia mukana, ei todellakaan toinna mitään! Joten laitan edelleenkin Nasolinia yöksi, että saan nukuttua.

Nyt on alkanut ahistamaan tämä olotila, ei taivu, autolla ajo hankalaa, selkää kolottaa, takapuoli ja kaikki muutkin paikat leviää :headwall: Ja tässä vaan nelosesta jo haaveillaan putkeen :whistle: :LOL:
 
runttipulla mun mielestä se äippäloma ei muutu vaik vauva tulis etukäteen tai yliaikasena.

mei08 mulla 37+2 arvio 4kg.

tänään ollu siivous päivä. pojat meni hoitoon niin on saanu rauhassa siivota, ei oo ylimääräsiä apureita auttamassa. imuroinu oon, pessy lattiat, pyyhkiny pölyt ja pessy ikkunat sisältä ja peilit, ku oli niin paljo poikien sormen jälkiä. vielä pitäis perunat kuoria valmiiks ja pyykit laittaa kuivumaan. luntaki on tullu ihan reippaasti, että varmaan sais lumitöihinki mennä, mut toisaalta ihan turhaa meen ku lunta sataa koko aika niin sais illallaki pluukata pihan.

mimssu82 jaksamisia :hug: hyvä että on jo parempi vointi.

huomenna poksahtaa 38 viikoa täyteen, huh. serkun kans just juttelinki(sillä samana päivänä la ku mulla) et voitais jo lähtee synnyttämään.

juu-u jos tästä menis vähä selaileen huuto.nettiä jos sieltä löytyis jotain kivaa. pian kyl pitää jatkaa hommat loppuun, mutta jos nyt hetken vielä istuskelis...
 
Terveiset äpolilta :wave:

Siellähän meidän tytsykkä tekee kovasti hengitysharjoituksia :heart: ja tosiaan kyllä hän takuuvarmasti on tyttö :D Pui nyrkkiä kun häirittiin hänen kotirauhaa.. Painoarvio nyt rv36+1 on 3,2 kg :whistle: eli ei mikään hento neiti tulossa...Kohdunkaulaa jäljellä 2cm ja kohdunsuu sormelle auki. Ja odotellaan ihan rauhassa että neiti päättää syntyä eli ei mitään käynnistyksiä vauvan koon puolesta, tällä meikäläisen lantiolla ei liki 5 kiloisen synnyttäminen ole ongelma, kuulema :whistle: Mutta pääasia että kaikki on kunnossa ja supistkset joita on tekee tehtävänsä eli edistystä tapahtuu. Ja nyt kun sukupuoli on satavarma niin ei tarvitse rynnätä kauppaamaan kuopuksen vaaleanpunaisia vaatteita eteenpäin vaan niille löytyy käyttöä :D

Mimssulle pikaista paranemista :hug:
Kirppunen minä jaan ihan täysin sinun kanssa tuon ahistavan olotilan, meille tämä vitonen on kyllä viimeinen, joten täytyy nauttia tästä koko rahalla :D

Hyvää viikonloppua kaikille mammoille!!!

MaMa ja tytsykkä 36+1 :heart:
 
Heissan, kiitos vastauksista, siihen mammalomaan liittyen. Hyvä tietää.
Mimssu, hui, kuulosti kamalalle sun vaiva ja onneksi olet sairaalassa vaikka kammopaikkoja ne kyllä on. Pikaista paranemista sinulle, ja hyvää vointia :hug: Näköjään näillä loppuviikoilla kaikenlainen on mahdollista.

Kirppunen, sama täällä. Mun masu on jotenkin kipeänä, olisko se toukka kääntymässä kun tuntuu aralle ulkopuoleltakin ja kävellessä tuntuu todella raskaalle olo nyt. Huitasin tossa taas pitkät päiväunet (ja taas on huono omatunto että olen vaan lusmuillut), kun on jotenkin veto ihan poissa. Vai johtuneekohan nämä hormoneista, välillä on virtaa kuin pienessä kylässä ja sitten taas välistä patterit sippaa!

Nyt on lähdettävä kuitenkin apteekkiin hakemaan vitamiineja, aamulla otin viimeiset ja samalla käytävä kaupassa. Ja keksittävä mitä pöperöä sitä tänään söis. Siivoushommia tehtävä kyllä täälläkin, huomenna tulee porukat ja äiti on kova syynäämään aina nurkat, eli on oltava puhdasta.

Onneksi täällä ei nyt enää tule lunta, en olis jaksanu enää tehdä kyllä lumitöitä. Huomenna jos tulee lunta niin tehköön vanhemmat sitten lumenluonnin.

MrsO on tosiaan ollut huitelemassa jossain, samoin Tuulia...
Mamalla on mukavan kokoinen tyttö tulossa :heart: Hyvä juttu. Mei08, sisko teki molemmat lapset 2,5 kg molemmin puolin ja viikkoja oli siten ettei olleet enää keskosia. Joten kokoeroja voi tosiaan olla. Ja varmasti siellä polilla oltaisiin huomattu jos jotain vialla olisi, teille tulee sitten vain pienempi vesseli. :heart: Mä toisaalta toivon että olis pienempi (helpompi synnyttää jos päättää kääntyä vielä oikein päin) ja toisaalta toivon jotain 3,5 kg luokkaa, niin päästäisiin sitten ulkoilemaan nopsaan. Siskolla meni pienten kanssa pitkä tovi ennenkuin ne kasvoivat niin isoiksi että sai luvan ulkoilla. Vaikka toisaalta jos täällä on tiet semmosessa kunnossa kuin pari päivää sitten niin ulkoiluhommiin tarvittais siivet että onnistus :kieh:
No enivei, kunhan saadaan terveitä toukkia niin se on pääasia. =)

nyt kaupoille ja sitten siivoushommiin :)
 

Yhteistyössä