TAMMIKUUN TOIVOT joulukuussa

Myös minä olen ruvennut pohtimaan, josko meilläkään ei vauva nukkuisikaan äitiyspakkauksen laatikossa vaan suoraan pinniksessä nimenomaan siten, että pinnikseen kuitenkin rajataan pienempi ja turvallisempi tila. Tämä lähinnä siksi että ap:n laatikosta vauva ei näe mitään muuta kuin ylhäältä roikkuvan mobilen, mutta pinniksessä köllötellessään hän näkee enemmän liikettä ympärillään ja tuntisi olonsa ehkä turvallisemmaksi. Mutta mitään päätöksiä ei olla tehty, katsotaan tarkemmin, kun vauva on syntynyt, että mikä neidille sopii :)

Rintojen vuotamisesta oli kysymyksen joku esittänyt. Mulla ei vuoda lainkaan. Olisi hyvä jos vuotaisi, niin saattaisin vähän enempi saada uskoa imetyksen onnistumiseen...nyt tuntuu lähinnä siltä, ettei maitoa ole nyt, eikä tulevaisuudessakaan koska viimeksikin imetys epäonnistui. Tuolloin se oli kova pala, koska en ollut oikeastaan edes ajatellut, etten siinä onnistuisi. Mikäli kuvio toistuu, niin tällä kertaa olen sentään edes varautunut tuohon mahdollisuteen.

Lisämaidon pyytäminen oli meillä viimeksi ajankohtaista ja todennäköisesti myös tälläkin kertaa siihen turvaudutaan. Mutta yritän imettää vaikka tunnin välein, jotta saisin sen oman maidontuotannon alkuun, sillä toivoisin niin kovasti voivani imettää itse jolloin lisämaitoa ei tarvittaisi.

Tuttiritarille vinkki kissojen "porttiin". Kaverini asui asunnossa, johon kuljettiin siten, että ovesta kun astuttiin sisään, oli edessä suoraan portaat. Asunnossa ei ollut väliovea. Jotta kissat saatiin pysymään turvallisesti asunnossa ilman karkaamisvaaraa, ystäväni rakensi itse portaisiin "oven". Hän teki "oviaukon", jonka hän kiinnitti lattiaan, kattoon ja seiniin. Oviaukkoon hän teki ikäänkuin kalterioven puurimoista...oikeastaan ihan samalta se näytti, mitä pinnasängyn kaikki reunat :) Eli ei muuta kuin väsäämään isoa pinnasängyn palaa ja siitä teet oven :)

Nyt tuli kiirus, mies odottaa kyytiä salille, joten jatkan paremmalla ajalla :)

Sef 33+1
 
Aminohappo... Mummin ristiäisissä?? =) =) Hmm??

Lisämaidosta... en ole koskaan pyytänyt, mutta ei parane koskaan sanoa ei koskaan... ehkä se on sellainen asia, jota ei voi etukäteen suunnitella/päättää? Haluaisin imettää niin kauan kun se tuntuu musta itestäni hyvälle, toivottavasti kesän yli (aiemmin olen lopettanut tuossa 5kk iässä, ku on vaan tuntunut, että "plaah... nyt riittää". ). Ajattelen imetystä myös taloudellisena etuna =)

Voisiko joku vastailla siihen selällä nukkumisasiaan (aikaisemmin tänään kirjoittamassani kyselin).

Mulle taitaa olla yskä/nuha tulossa... Kiva... pissat meinaa karkailla pöksyihin jne...

KaksPlussan sivut on tänään tökkinyt...

rakuuna 35+5
 
Voi mulla on ton tosi kovan yskän takia myös vaikeuksia pisujen karkaamisen takia!Ei olekaan ennen ollu tollasta vaivaa. Nyt on pakko laittaa pikkuhousu suojaa jos jonnekkin menee ku saan kamalia yskän puuskia ja meinaa samal lirahtaa :ashamed: Toivoa vaan sopii et vaiva loppuu viimeistään synnytykseen!!!Millasta säätä muualla päin on ?Tääl rupes satamaan lunta ..vähä rännän sekaista.Voi kun pakastais ja jäis kans maahan jotain et olis valoisampaa :/ Ihanaa pääsee sunnuntaina vielä lahja ostoksille =) Sit taitaakin olla soppailu reissut tehty ja pitäs ruveta tekemään muita valmisteluita.nyt täytyy mennä iltapuuhiin :wave:
 
Rakuuna minun ymmärtääkseni selällään makaaminen ei sinällään ole vaarallista vauvalle. Loppuraskaudessa selällään maatessa saattaa suuret suonet joutua suuren paineen alaiseksi, mutta tämä tuntuu äidistä pahalta eli jos omassa olossa ei ole ihmeempiä niin ei siitä vauvallekaan ole vaaraa.
Lisämaidosta minä kyllä annan/pyydän lisämaitoa tarpeen mukaan toki niin että imetän ensin ihan ajan kanssa ja jos vauva tuntuu nälkäiseltä niin sitten lisämaitoa. Kaksoset kun syntyivät niin minulla oli huonekaverina äiti joka ei suostunut antamaan vauvalleen lisämaitoa. Vauva huusi jatkuvalla syötöllä yötä myöten, mutta äiti ei hoitajien suostuttelusta huolimatta suostunut antamaan lisämaitoa.. No jokainen tyylillään :whistle:

Äpoli aika on ensiviikon perjantaina, sittenpä näkee mitä masuasukille kuuluu :D

MaMa ja tytsykkä 35+0
 
tääläki tulee lunta. aika märkää kyl on. jos nyt hetken pysyis maassa. liukastuin tänään kaupan pihassa. oli vesilätäkön alla jäätä ja siinä sit jalka lipes. muutama viikko sitte kans liukastuin. pitäis varmaan vähä tarkemmin kattoo miten ja mistä kavelee. mutta ei kai siinä mitää ihmeellistä tapahtunu, ku vauva möyryää ihan normaalisti.

lueskeskelin tossa aiemmin joulukuisten pinoa. sielä oli joku saanu tytön vaikka oli kahdessa eri ultrassa sanottu, että poika tulee, mutta eipäs tullukkaan.

mutta kiireellä vaan tulin kun house jatkui, nyt taas sitä kattomaan. :wave:
 
..täällä kans lirahtelee tippa silloin tällöin. Varsinkin jos joku alkaa naurattaa yhtäkkiä :D ..maitoa ei vielä heru, mutta ompahan melonit!
Lunta on tosi paljon. Lapsilla joka paikassa isoja kasoja pulkkamäkinä..

Tilasin tänään miehelleni joululahjaksi Pikkukakkosen t-paidan yleshopista...siellä oli myös ihania potkupukuja ja vauvojen t-paitoja pikkukakkosen kuvalla.. tilaan sitte kun tiedetään sukupuoli, niin v.pun tai v.sinisen....

ärsyttävä flunssan poikanen yrittää jäytää yliotetta minusta, mutten anna periksi.. hulluna hedelmiä, hunajaa, teetä, kuumaa glögiä ja makuuasento! Huomenna pitäs jaksaa töihin mennä ja se tietää paljon paljon joulutavaroiden hinnoittelua ja joululahjojen paketointia.. suklaan voimalla mennään varmaan huominen :p

Itsenäisyyspäivänä ala-asteella joulumyyjäiset ja illalla sytytetään kaikki kynttilät ulos ja sisälle.... ja soitetaan ukille
 
Rakuuna: komppaan MaMaa eli selällä oloa ei "suositella" kun silloin istukan verenkierto voi heiketä hetkellisesti koska kohtu painaa tuossa asennossa isoja verisuonia. Itsekkin herään melkein joka yö siihen kun nukun selälläni ja tuskin mitään haittaa tuosta vauvalle on. Jos vauva joutuu ahtaalle, niin äidin oma huono olo kertoo sen kyllä, joten asentoakin tulee vaihdettua automaattisesti. Jumpalla olen myös ollut vielä selinmakuulla ja hyvin on sekin sujunut.

Lisämaitoa pyydän kyllä. Mullakin maito nousee hitaasti eli vasta 3-4 päivää synnytyksen jälkeen. Meidän sairaalassa ollaan tosi tarkkoja vauvan painojen kanssa ja paino ei saa laskea yli seitsemään prosenttia syntymäpainosta ja jos kotiin aikoo mahdollisimman pian päästä (minä olen kotiutunut näiden viimeisten synnytysten jälkeen toisena päivänä synnytyksestä) niin lisämaidon antamisella olen varmentanut sen, ettei tuo kotiutuiminen jää kiinni ainakaan liiaalisesta painonlaskusta. Kun maitoa sitten on ryhtynyt tulemaan niin ollaan kyllä pärjäilty rintamaidolla lähes kokonaan sellaiset 4kk.

Supistuksisita mulla ei ole oikeaa kokemusta kun kaikki aikaisemmat synnytykset ovat olleet käynnistettyjä eli supistuksetkin ovat olleet sitten niitä tipalla aikaansaatuja. Ponnistuvaihe on ollut kivuton ja en ole oikeastaan ponnistamisen tarvetta tuntenut kun minispinaalipuudutus vienyt siinä vaiheessa aikalailla kaiken tunnon tuolta alaosastolta ja hyvä niin.

Sitten omaa napaa: Mukavia kuulumisia sain tänään ultrasta. Vauvan koko menee mallikkaasti tällä hetkellä nollakäyrällä eli oli nyt 1850g. Syntymäpaino olisi siinä 3300-3500g (jippii kerrankin meille olisi tulossa normikokoinen vauva:). Kaikki virtaukset ja rakenteet olivat myös kunnossa. Istukassa edelleen lievää, ennenaikaista kalkkeumaa ja tätä sitten edelleen tarkkaillaan. Tämä lääkäri (proffa) oli sitä mieltä, että synnytys tulisi käynnistää ennnen l.a:ta johtuen tuosta kalkkikertymästä. Saa sitten nähdä mitä mieltä seuraava lääkäri on viikolla 37, jolloin menen sitten kontrolliin seuraavan kerran. Ja mikä parasta, vauva oli kääntänyt itsensä rt:n, vaikkakin on kuulemma vielä aika ylhäällä. Sukupuolikin pysyi ennallaan eli tyttö tuolla masussa edelleen majailee. Niin ja epikriisiin oli tämä proffa vielä kirjannut erikseen, että vauva on erittäin vilkas ja hänellä on kymmenen, pitkää sormea.

Joululahjoja en saanut hankittua sitten kuin vaivaiset kaksi (kolmoselle kauko-ohjattavan auton ja kuopukselle Keiju-yöpuvun). Vauvalle ostin muutamia vaatteita (mm. yöpukuja hm:ltä kun olivat 30%:n alennuksessa) ja sitten hyvien ultrakuulumisien kunniaksi/veronpalautusten voimalla satsasin uuteen kantoliinaan.

Nyt täytyy lopetella kun lapset riekkuvat edelleen ylhäällä ja huomennaon kuitenkin koululaisilla aikainen herätys kun koulu alkaa kaikilla klo 8.00 Itsenäisyyspäivän juhlien vietosta johtuen. Miehen passitin kauppaan kun jääkaapissa näytti olevan lähinnä vain valo :kieh: :kieh: .

Mukavia vointeja kaikille. Hurjaa kuinka pitkällä te alkukuiset jo olette. Kohtahan tässä päästään "arpomaan" ihan oikeasti noita synnytysvuoroja teille. ;) ;) .

Anni ja masu31+6
 
Heips! :wave:
Kirjoittelen tännekkin! Mulla alkaa loma huomenna ja sit perään ä-loma, joten sit kerkeen kirjoittelee enemmän! :D
Yskä on täälläkin ja ei parane yskii jos tosiaankaan ei oo vessassa käyny...... |O Muuten on housut märät... :ashamed:
Maitoo ei oo tihkunut tai muitakaan oireita ilmestynyt.
Lisämaidosta sen verran et jos vauva on tosi nälkäinen ja mun maito ei ala tulee nopeeta, niin sit aion pyytää. Sektion jälkeen tuo on taas paljon mahdollista. Ei kenenkään kannata itseään liikaa rasittaa jos ei nouse helposti. Mulla tuli babybluesit asian takia, mut nyt viisaampana tiedän et se ei oo epänormaalia.
Nukkumisesta mä oon kuullut et äiti ei välttämättä itse tunne et ne isot suonet ovat puristuksissa, mut et se voi vaikuttaa vauvan verensaantiin????? Eli selällään nukkumista ei siis suositella tuon takia. Tuon oon tosiaankin kuullut, mut se et onko se totta en mene vannoo. Oon muutaman kerran löytänyt itseni selältäni ja heti vaihtanu asentoo, eli toi voi sattuu helposti todellakin.
(.) Täällä vaan väsyttää ja masu kasvaa kamalaa vauhtia. Muuten ei voi valittaa ollenkaan.

NP ja Tirri :xmas: 36+0 (POKS)
(2 viikkoo ja 6 pvää siis jouluaattoon ja Tirrin syntymään :heart: )
 
kesää odotellessa sama "vaiva" täälä :kieh: kamala yskä iski,oon eilispäivästä lähtien yskinyt kohta keuhkot pihalle! Kiva tosiaan kun meinaa lirahdella vaikka vessas käyn kyllä usein ettei vaann tulis :/ mut minkäs teet...tuo vauva kai painaa jos sen verran rakkoa et tälläset yskänkohtauukset täryttää rakkoa ja hups! Muistan et olis poikienki odotusaikana ollut 30+ viikkojen jälkeen tätä...esim. aivastaessa saatto tulla,jos oli vähänkään rakko täynnä. Onneks se on mennyt ohi synnytyksen jälkeen...toivon ettei jää tällästä vaivaa,ei mitenkään mukava :ashamed:

Täälä kans lunta maassa,eilen sateli :xmas: taas enemmän jouluntuntua! Kamalan liukasta olikin...toivottavasti ei vaan tuo lumi tee vielä liukkaammaks kun jään päälle satanut :eek: no ei me kyl ulos mennäkkään muutaku et postin haen. en jaksa mitään tän kauhean olon kans...pää täynnä räkää,kuumetta ja joka paikkaa särkee! Jotain hyvää kumminkin on et toivottavasti tää on jouluun mennes ohi ja varsinki sitten ku synnyttämään pitää lähteä! ei jaksas tälllä ololla synnyyttää ja sitte alkaa se väsyttävä aika kun on muutenkin pyörryksissä vähien unien takia niin ei kiitos :'(

Kaikille kipeille isot paranemis :hug: eiköhän tää tästä pikkuhiljaa!

Joo mut nyt ei taas muuta...Kivaa perjantaita mammat :wave:
 
Huomenta :wave:

Minä heräsin tänään jo neljän jälkeen |O vessareissun jälkeen ei enää uni tullut silmään vaikka nukkumaan meninkin reilusti puolenyön jälkeen |O Reippaana äitinä keitin ison kattilallisen riisipuuroa koululaisille ja lopusta puurosta tein karjalanpiirakoita :D Ja arvatkaa väsyttääkö nyt |O .. Ei auta, kuopus kohta varmasti heräilee yöuniltaan joten täytyy odottaa että koittaa päiväuniaika että pääsee pitkäkseen (jos en valjasta ukosta lapsenlikkaa :whistle: ) Samanlaista aamuyön kukkumista oli tuota kuopusta odottaessa loppuraskaudesta, joten tuttua puuhaa reilun vuoden takaa. Eikä se tähän raskausaikaan lopu.. kuopuksen synnyttyä neiti nukkuin läpi yön, mutta meikäläisen piti nousta aamuvarhain "aamulypsylle" kun rinnat oli täynnä maitoa ja neiti vaan veteli unia.. Arvatkaa vaan ottiko päähän kun vauvan sijasta unet katkaisee "uhkeat utareet" :kieh: Ei vaan.. pitää soittaa neuvolaan ja kysellä verikokeiden tulokset..

Hyvää perjantai huomenta vaan kaikille!!!

MaMa ja tytsykkä 35+1

*muoks. Mitenkäs Sasha80 jakselee?? Niin ja tammimasu?? *
 
Huomenta!

Ihanalta hemmottelulta kuulostaa kampaajalla käynnit ynnä muut.. Itse haaveilen jalkahoidosta. Jalat tuntuvat sen verta raskailta että olisi ihana kun pääsisi käsittelyyn, mutta saa nyt sit nähdä ehtiikö sitä ja raaskiiko. Oon vähän huono hemmoittelemaan itseäni.. Josko sitä miehelle vihjais asiasta.

Ihan pakko on kysyä että kertokaas nyt ihmiset kuinka teillä riittää tarmoa joulusiivoukseen ja leipomisiin?! Mä oon todennu että onneksi mennään jouluksi pois kotoa. Yleensä oon saanu noin viikkoa ennen joulua hirveän tarmon puuskan jonka voimin sit siivoan koko huushollin (kaappeihin kurkistelua en kyllä hirveesti harrasta). Nyt tuntuu että jo normaali lelujen noukkiminen päivittäisellä tasolla tuntuu olevan liikaa.. Kumartelu oksettaa vaikka ruokailusta olisikin jo aikaa (onko se nyt sit sitä närästystä?!) ja maha on tiellä muutenkin. Joten tänä vuonna ajattelin antaa itselleni anteeksi, jos en jaksakaan siivota ja touhuta. Onneksi ei olla jouluna kotona!!!! Tosin kivampihan sitä ois tulla reissusta siistiin kotiin.. Hmm. No jos sitä riittäis voimia edes imuroida kämppä ennen reissuun lähtöä.

Rintojen vuotamisesta: Mulle iski taas hätä käteen. Oon siis panikoinu muutenki tän raskauden aikana, kun ei enää vaan muista miten sitä ollaan äitinä vauvalle ja mitäs ne vauvat sit oikeesti vaativatkaan.. Mutta mulla ei rinnat vuoda ollenkaan tai no puristamalla saa tipan esiin. Ja pakko oli heti kopeloida rintoja. Mulla ei tunnu vielä rintoihin kertyneen yhtään mitään, kuppikokokin on pysyny samana, rintojen ympärys on mahan vaikutuksesta kasvanu. Tosin näin mä muistelen et asiat meni kuopuksenkin kanssa.. Maito nousi pikkuhiljaa raskauden edetessä eikä rinnat juurikaan kasvaneet edes imetysaikana, mutta jostain sieltä sitä maitoa kuitenkin tuli sen lyhyen hetken mitä imetys mulla kesti..

Kummastakin jo olemassa olevasta maito on noussu ihan hyvin jo sairaalassa, mutta jonkin verran on lisämaitoakin siellä annettu. Imetän sen minkä tulee ja pyydän lisämaitoa tarpeen mukaan.

Itsenäisyyspäivää meillä vietetään perinteisen kaavan mukaan, eli linnan juhlia tuijotellen.. *hymyää* Keskustorilla ois ilotulitus, sitä mennään ehkä kattomaan. Meillä kun esikoinen pelkää hillittömästi kovia ääniä niin meneminen riippuu hyvin paljon siitä saadaanko hänelle kuulosuojaimet lainattua. Poika sanoi itsekin, että haluais kyllä mennä katsomaan, mutta ei halua kuunnella. Torttuja olen ajatellu leipoa, pipareita ja glögiä on jo odottamassa kaapissa. Mitähän hyvää ruokaa sitä voisi tehdä. Hmm.. Lähinnä toivon lämmintä ja rauhaisaa yhdessä oloa ilman kiireen tuntua ja jatkuvaa hössöttämistä. Valot voisi säätää hämärälle ja sytyttää kynttilät sekä sisälle että ulos lyhtyihin. Huomista odotellen.

(.) Sain sitten eilen joulushoppailut tehtyä ja kyllä tuli hyvä mieli kun rahaa meni suunnitellusti vaikka ostin enemmän kuin olin ajatellut.. Yleensä käy toisinpäin ettei saa kaikkea ja rahaa menee silti enemmän ku mitä on ajatellu käyttää.

Illalla sit pesin pyykkiä ja ripustin sitä yötä myöten kuivumaan (sain myös ostettua ja pestyä vauvan harsot). Sitten vielä puoli yhdentoista paikkeilla rupesin pakkaamaan pakettia äidilleni. Kun ei tänä vuonna olla tekemässä tuota 350km reissua mun sukulaisten luo niin pakkasin pikkusiskojeni ja kummipoikani joululahjat sekä lasten valokuvat (jotka menevät myös lahjoiksi) pahvilaatikkoon. Mies käy laatikon laittamassa tänään postiin ja äitini on ystävällisesti luvannut jakaa paketin sisällön vastaanottajille.. Tulee huomattavasti halvemmaksi lähettää yksi iso paketti kuin monta pientä, eikä tarvitse pelätä kuvien kärsivän postissa. Pakkailin sitten pakettia pitkälti yöhön ja sen jälkeen jäin vielä katsomaan tv:tä ja neulomaan.. :ashamed:

Kello olikin sit jo 00.20 kun kömmin nukkumaan. Ja tänä aamuna sit heräsin jo 20 vaille 7, vaikka mies lupasi viedä lapset päiväkotiin.. Päikkärit kutsuvat ihan kohta, tämä mamma on ihan naatti. Ei oikein ajatus kulje ja pää on muutenkin ihan pilvissä. Ja olis hyvä jos ehtisin käydä kaupassa ennenkun tarvii hakea muksut päiväkodista, ettei sit tarviis lähtee illalla koko lössin kera kaupoille. No tarvii kattoo päikkäreiden jälkeen että onko sitä sen verta tajuissaan et uskaltaa auton rattiin istahtaa.

Nyt suuntaan sinne päikkäreille, joten hyvää yötä. Ja siltä varalta etten tänään enää palaa niin hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!!


tulia & viljami 32+3


BTW: Flunssa vaivaa täälläkin, eikä yskiminen tosiaankaan ole kivaa, ainakaan jos rakko sattuu olemaan turhan täynnä.
 
Perjantaita!

Ihan ekana kaikille flunssasta kärsiville pikaisia paranemisia. Koputan puuta kun meidän pesue on pysynyt terveenä viimeisen kuukauden ajan kun koko alkusyksy menikin sitten sairastaessa.

Muistakaahan muuten mammat treenata noita lantionpohjanlihaksia niin ei sitten jää/tule noita pidätyskykyongelmia kelleen. Se, että pissa lirahtaa housuun esim. yskiessä on ns. ponnistusinkontinenssiin kuuluva oire ja tämä hyvin tyypillinen ongelma raskaana oleville/synnyttäneille naisille. En halua ketään asialla pelotella, mutta kun tolla jumpalla saa tosi hyviä tuloksia asian hoidossa/ennaltaehkäiyssä niin siihen kannattaa nyt raskausaikaan satsata oikein erityisesti. Ohjeita jumppaan löytyy netistä ihan googlettamalla.

Joulu vietetään kotona ja pitkän, perinteisen kaavan mukaan. Teen ruokia vähitellen pakkaseen ja koristelut tehdään sitten lasten kanssa yhdessä lähempänä joulua. Sen verran "oijon" tänä vuonna, että siivoja käy tekemässä meillä ihan normaalin viikkosiivouksen joulua edeltävällä viikolla ja lopuista siivouksista huolehtii sitten mies ja isommat lapset. Mitään stressiä asian tiimoilta ei kyllä oteta, tehdään mitä ehditään ja jaksetaan ;) ;)

Nyt pukemaan lapsia ja sitten pihalle. Keli näyttää kyllä aika liukkaalle, joten taidetaan tänään tyytyä suosiolla touhuamaan omalla pihalla perinteisen leikkipuistoreissun sijaan.

Mukavaa perjantaita kaikille

Anni ja masu 32+0
 
Heissan!

Sama juttu täällä pissan kanssa, eli jos on aikaa veskikäynnistä ja aivastaa niin liraus tulee. Lantionpohjalihaksia kyllä olen treenaillu, välillä enemmän ja välillä vähemmän mutta kuitenkin on tullu tehtyä. Autolla ajaessa se on ihan sopivaa ajanvietettä :LOL:

Tippoja rinnasta - siis toisesta on tullut, just huomasin että yöpaitaan on jääny pieniä tiploja. Toivottavasti ei tarvii vielä mitään tumppuja ja liivejä alkaa käyttämään yöllä, jotenkin se liivi + suojushomma ahdistaa vieläkin.

Mulla on kans vähän virta vähissä, siis kun yöt menee niin huonosti nukkuessa. Selällään närästää hirveästi mutta kyljellään taas tuntuu että toukka painuu myttyyn, se kun on edelleen poikittain. Tai ehkä nyt hiukan viistottain mutta ei normaalissa asennossa kuitenkaan. Viime yönä nukuin ehkä muutaman tunnin, mutta pitää sitten ottaa päiväunet kun vaan kerkeää. Mies lähtee tänään pikkujouluihin joten olen illan itekseni niin ei tarvii tehdä mitään jos ei huvita. Joulukortit tosin on vieläkin vaiheessa, joten ne voisin hyvin urakoida. Äsken imuroin, nyt on taas mankeli hurisemassa ja kohta pitäis alkaa tekemään fajitaksia. Täytyy vaan säästellä mausteissa ettei närästä ihan hirveesti.
Lähden siis touhuamaan :wave:

Niin ja itsenäisyyspäivää vietetään meillä ainakin ihan kotosalla, varmaan syödään samoja fajitaksia huomennakin ja jos kortit on vielä vaiheessa niin teen niitä. Mies on varmaan raatona sohvalla koko päivän, joten rauhallista tulee huomenna meillä olemaan :LOL:
 
Virta vähissä täälläkin... Vauva päätti uuden viikon kunniaksi ottaa yöksi kunnon poikittaistilan, ja arvaahan sen sitten kuinka täällä nukuttiin. Muuten olo on onneksi paljon parempi kuin eilen :)

Janttu & toukka 36+0
 
Perjantaita mammat!

Virta tänään vähissä täälläkin, yö oli melko rauhaton. Neuvolassa kävin aamulla ja tässä kuulumisia viikolta 34+3:
Raivotarjonnassa edelleen ja peppu komeasti pystyssä ylävatsassa oikealla puolella, terveydenhoitajakin naureskeli kun se näkyy niin selvästi :D Sillä puolella tuo pikkuinen onkin viihtynyt pitkään.
Paino +396/viikko :whistle:
Paineet 101/67, hieman jopa siis noussut :D
Vauvan sydän 130-136 ja liikkui kovasti
Sf-mitta 30 eli hieman keskikyrän alapuolella ja terveydenhoitajan mukaan ei ole mitään jättivauvaa tulossa. Itse olin aika mojova tapaus syntyessäni joten olenkin jännittänyt minkä kokoinen tstä tulee :)
Parin viikon päästä sitten lääkäri joten saan vihdoin tietää vähän tuota "alakerran" tilannetta kun ei ole sisätutkimusta tehty sitten kesän :whistle:

Itsenäisyyspäivää ietetään varmaan ihan kotona linnan juhlia katsellen ja kritisoiden asuja :D Lauantaina tai sunnuntaina käydään mun isällä syömässä.

Hei joskus oli puhetta siitä vastasyntyneen talvimyssystä! Mistä olittekaan löytäneet pienempiä kokoja?

Lantionpohjanlihaksia olen aika laiskasti treenannut vaikka heti ekoilla neuvolakäynneillä kehotettiin treenaamaan... :ashamed: Täytynee vähän ahkerammin treenailla!

Taitaa kaikki mammat olla nyt vähän väsyneitä ja huonosti nukkuneita. Voimia kaikille!:)
 
kämppä siivottu. lakanat vaihdoin kaikkiin sänkyihin. kyl alkaa oleen aika hankala vaihtaa lakanoita kuopuksen sänkyyn. ku pinniksessä vielä nukkuu niin hankala kurottautua ihan alas laittaan lakanoita, maha on niin tiellä ettei meinaa ylettyä. pyykit pitäis vielä laittaa kuivumaan, mutta oli pakko tulla täälä käymään välillä, inhoon laittaa pyykkejä kuivumaan.

pojat menee huomenna anoppilaan yökylään pitkästä aikaa. meen ite mun tädin synttäreille, täti pitää isommat syndet ku tulee pyöreitä täyteen. en viitti poikia ottaa mukaan, ku ne on kumminki alko pitoset juhlat ja kiva pojille ku pääsee mummulaan.

en enää millään malttais odottaa maanantaita että pääsee äippäpolille. tuntuu, että aika menee niin hitaasti. se toisaalta harmittaa ku aika sinne on jo klo 8.20 niin pitää pojatki herättää niin aikasin, ku meiltä kumminki jonku verran matkaa sinne. että varmaan 7n mais pitää pojat jo nostaa ja viedä sit hoitoon.

juup, kerroin sit vasta eilen mun isälle tästä raskaudesta. olin kyl ajatellu kertoo vasta ku vauva on syntyny. ei olla kauheesti tekemisissä. nähdään muutaman kerran vuodessa yleensä. soitellaan kyl aina välillä. mut sen takia en kertonu sille, ku tuntuu ettei sitä pojat kiinnosta nytkään pahemmin. esikoisen se on nähny 3 kertaa ja kuopuksen kerran. mut onneks mulla on hyvä isäpuoli ja paappa pojille ja pojat on tärkeitä sille. äiti ja isäpuoli on tavannu mun ollessa 2v, että enemmän voi isäpuolta kutsuu isäksi kun oikeeta isää.

paranemisia ja jaksamisia kaikille kipeenä oleville. tänne ei oo vielä iskeny flunssa (koputtaa puuta)

mutta meen laittaan pyykit kuivumaan, illalla taas palailen :wave:
 
Heippa kaikille!

Lisämaitoa en viimeksi olis laitoksella antanu. Kuvitelin että maito nousee paremmin jos vaan imetän ja imetän aina kun vauva sitä vaatii. Kätilö sit sanoi mulle että "nyt jätät yhden imetyksen väliin ja annat pullosta lisämaitoa". Olin ensin että täh :eek:. Ei kuulemma pääse maito nousemaan jos kokoajan imettää. Minä kun kuvittelin sen olevan toisin päin. Muuten maitoa onkin riittänyt ja ylikin olis tullu, mutta olen välttänyt pumppaamista mahdollisimman paljon koska se vaan lisää ennestään runsasta maidon tuloa. Toki alussa piti useinkin pumpata, mut aina vaan sen verran et ei rinnat poksaha :LOL: .

Voimia ei ole täälläkään :ashamed: . Keittiönkaapit on ollut tarkoitus siivota jo ajat sitten, mut edelleen on tekemättä :headwall: . Aina on jotain "pakollisempaa". Koko talo on nytkin ihan hyrskyn myrskyn ku ei jaksa ite siivota, mies aina töissä eikä jaksais tapella lastenkaan kanssa että sais ne edes omat sotkunsa siivoaan. Tuntuu olevan niin kuuroksi menneet nuo lapsetki että sama ku tyhjälle puhuis :kieh: . Keskimmäinen ollu kuumeessa eilen ja toissapäivänä ja tänään oli vielä koulusta pois vaikka ei enää kuumetta ole. Menee hermot katella sitä kotona ku vaan räkyttää ja sotkee (uhma). Itekkään ei pääse kotoa mihinkään ku ei viitti sairasta ekaluokkalaista yksin jättää. Nytki paukuttelee oman vaatekaapin ovea ku komensin huonetta siivoaan.

Pakko kai se on ainaki tiskit mennä laittaan koneeseen ja miettii mitä tekis ruoaksi vaikkei huvittais sitäkään vertaa.

Johjo & Vesseli 33+4
 
Moikkis :) Pääsin kuulkaas eilen kotiin vuodelepoon. Hieman jännitti kotonaolo, kun supisteli aika reilusti, mutta nyt on rauhallista. Oli eilinen raskas päivä liikkumisten suhteen, että siksi niin supisteli. Ensi viikolla aika äippäpolille ja lauantaina saan liikkumisluvan. Toivottavasti siihen päästään :)

Mulla oli sairaala-aikana pudonnut kilo 18.11. neuvolassa mitatusta painosta. No, soitin kuulumisia neuvolaan ja terkkari oli sitä mieltä, että ei se toukkaan vaikuta. Pitää vain syödä sellaisia ruokia, jotka maistuu. Siis hedelmäsalaattia ja suklaata??? =D

JennaKä, mulla on myös maha kovalla, kun tässä kerta makaan vaan. Aamulla tuhoan purkillisen luumusosetta ja sitten syön luumuja pitkin päivää. Sairaalassa antoivat mangasiamaitoa, en tiedä saako sitä ostettua apteekista. se oli ainakin toimiva juttu.

Hieno laukku on Aminohapolla tilauksessa :D

Rintojen vuotamisesta nolo juttu... Sairaalaruoka ei mitenkään järin kehuttavaa ole, mutta yksi päivä oli tarjolla fetasalaattia. Innostuin ihan hirveästi asiasta, söin salaatin ja ihmettelin, et miksi on paita märkä. Oli sitten rinnasta truutannut nestettä pihalle, kun niin innostuin...

Toivottavasti Kesää odotellessa sun virtsankarkailu tulee kuntoon synnytyksen jälkeen. Oletko jumpannut lantionpohjalihaksia?

Huomenna siis itsenäisyyspäivä ja myös mun synttärit :xmas:

t. Sasha80 ja toukkeli 32+6
 
Sasha80 mukava kuulla että olet päässyt kotiin :D Onhan se kuitenkin mukava köllötellä kotosalla kuin sairaalassa. Ja onnea etukäteen huomisista synttäreistä :flower:
Rintojen vuotamisesta minä tykkään kotona olla ilman liivejä, (kun tiedän että vielä koittaa aika kun saa olla liivit yötä päivää käytössä ) niin usein on t-paidassa hienoja läiskiä :ashamed: mutta ei tuota voi kovin runsaaksi sanoa.. Ei minulla kyllä aikaisemminkaan ole rinnat vuotaneet maitoa ennen synnytystä, synnytyksen aikana on yleensä se sairaalan kaapu sitten kastunut ihan kunnolla :D
Itsenäisyyspäivää vietetään ihan kotona ja illalla katsellaan linnanjuhlia ja arvostellaan pukuja :whistle:

Soitin neuvolaan ja se pitkäsokeri oli ihan ok. Samalla siirrettiin ensi torstain neuvolakäyntiä viikolla eteenpäin, koska perjantaina on se äpolikäynti. Tekevät siellä kuulema perusteelliset tutkimukset niin ei tarvitse juosta neuvolassa ensiviikolla.. Eli ensiviikon perjantaita odotellessa...

MaMa ja tytsykkä 35+1
 
Kiva kuulla Sasha80 että oot päässy kotiin.

Me lähdetään itsenäisyyspäivänä shoppaileen Ikeaan ja Ikanon lelukauppaan ainakin. Siis jos ollaan terveitä. Haaparannalla kun on ihan normipäivä. Tärkeintä on käydä moikkaan kummityttöä Torniossa ja viedä synttäri- ja joululahja. Ei välttämättä myöhemmin enää pääse tai jaksa lähteä. Samalla saa loput lahjat ja vauvalle patjan, harsoja ja lakanoita yms. Ikeasta. Illalla ollaan sit ihan kotosalla.

 
Kuinkas monella täällä on vielä vauvelit perätilassa??

Itsellä on ja on ollut lähemmäs koko raskauden ajan, nyt siis menossa rv 33+2. 1,5 viikon päästä on taas neuvola ja sitten, jos ei ole kääntynyt, ni lähete äitipolille ja katsotaan, mitä tehdään. Minkahanlainen se käännösyritys on? Synnyttää en kyllä uskalla perätilassa, kun pelottaa, että vauvalle tulee joku happivajaus tms. Esikoinen kun on vielä kyseessä.. mutta ei sektiokaan kivalta vaihtoehdolta vaikuta. :/ No täytyy vaan toivoa, että pieni kääntyisi itse.. jotenkin vaan en siihen usko, kun on niin sinnikkäästi koko ajan ollut pt. Sf oli tänään taas hurjat 36, mutta tuo perätila selittänee sen edelleen, kun vauva on pienikokoinen. Ihanaa, kun pää on oik. rinnan alla kylkiluun päällä ja potkut tulee välillä suoraan virtsarakkoon, että hieman meinaa itsellä ajoittain olla tukalat oltavat.. mutta pääasia tietty, että vauvalla on kaikki hyvin, joten en valita. :saint: :heart:
 
Hello! Pitääpä kommentoida, ennen kuin unohtuu...

Sasha hienoa, että saat köllötellä kotona, varmasti voittaa sairaalassa olon!

Itsenäisyyspäivää vietetään täälläkin ihan kotona vaan, tällä kertaa vois ehkä uskaltaa kattoa linnan juhlat loppuun saakka kun tuo poika jo nukkuu yönsä hyvin. Viime vuonna vielä oli vähän hakusessa tuo unirytmi, vaikka ikää oli silloinkin jo melkein 2...

Rintojen vuotamisesta Täällä on jo liivinsuojat ollu monta viikkoa käytössä! Välillä vuotaa enemmän ja välillä menee päiviä, ettei tuu mitään. Mutta liivit päällä pitää kuitenkin yöt jo nukkua, inhoan niitä länttejä patjassa ja paidalla jne... Tää ei kuitenkaan merkkaa sitä, että maitoa tulis hyvin synnytyksen jälkeen, koska esikoisenkaan imetys ei kovin hyvin onnistunut... 3kk siinä taisteltiin mutta koko ajan oli myös lisämaito käytössä. Uskon, että lisämaitoa pitää tälläkin kertaa sairaalassa pyytää, pienikokoinen kaveri taas tulossa ja imemisteho saattaa olla vielä vajaa... No, mennään vähän niin kuin vauvan ehdoilla :D

Pearl mullakin sinnikkäästi taitaa olla vauva perätilassa, ja viikkoja jo siis 34+5... Parin viikon päästä on vika ultra ja sitten lähete polille, jos edelleen on väärin päin.. Kääntöä tuskin yrittävät, sillä mulla on tosi vähän lapsivettä. Mutta aion kyllä pyytää sektiota, vaikka en ensisynnyttäjä olekaan, muakaan ei todellakaan houkuttele synnyttää lasta jalat edellä... Hui! No, jotenkin luotan, että luonto hoitaa tämän asian...

Nyt äkkiä ruuan laittoon, kohta tulee hyvin nälkäinen esikko päiväkodista :whistle:
Ai niin, ekat harsot ja lakanat vauvalle pesty ja kaappi pyyhitty pölyistä :D

-lappitar ja hippunen 34+5
 
Heip!

Pitäis alkaa tekemään niitä joulukortteja ja innostus on jossain ihan muualla kuin kortinteossa... :whistle: No, jospa otan tirsat ja teen illemmalla sitten.

Poikittain on meidän toukka, tai nyt tuntuu että viistosti poikittain ja enemmän on kyllä jalat tuolla alhaalla kuin pää. Tai näin ainakin oletan. Saisihan toukka kyllä kääntyä.

Sasha, hienoa että pääsit kotios :) Kunhan maltat sitten ottaa iisisti ;)

Blääh. Tein havainnon ja mun alavatsalle ja navan ympärille on tullut raskausarpia. Ja mä kun toivoin ettei niitä siunaantuis niin nyt ne sitten varmaan tulee. Lyhkäsiä ripsauksia kylläkin mutta inhoille näyttää. Biothermin kökkörasvakaan ei siis ole auttanut, vaikka maksaa maltaita. En taida ostaa toista pönikkää kun ei tuosta apuja ole.

Nyt on jotenkin ihan kuittipuhki-olotila, pitänee käydä hetkeksi pötkölleen ja sitten paketoida lahjat (enää onneksi puuttuu ihan muutama ja nekin senkun käy kaupasta, kun on mietitty valmiiksi) ja sitten jos jaksaisi pykäistä niitä kortteja. Eka pitäis kai tehdä lista kuin monta niitä tarvii tehdä, mutta eiköhän joku 30 riitä... njää kun laiskottaa niiden osalta. Onhan se päivä tietty huomennakin mutta jos nyt tekis ne niin olis sitten tehty..

No, nyt meen kuitenkin pötkölleen ja mietin sitten mitä tässä tänä iltana saa aikaseks :LOL: ... jos mitään!
 
Voi tätä turvotusta.
Jalat on kun tukit ja sormet kun HK:n siniset...
Sormukset revin reilu viikko sitten väkisin pois.
Turvotus niin reilua sormissa ettei oikein mitään pysty puristamaan, esim. keittiörättiä kun sattuu...
Ei ollu esikoisesta lainkaan tällasta.

Joululahjat hankkimatta, taitaa jäädäkin ja se harmittaa. Ei vaan kykene kävelemään pitkiä aikoja enää.
Tänään eka äitiyslomapäivä. Töissä en kyllä ole ollut nyt mutta eipä ois varmaan jaksanutkaan, ainakaan näin pitkälle.

Kauheeta valitusta vaan tulee nyt. Alkaa vaan varmaankin tulemaan ukko-kullalta jo korvista ulos mun valitukset. Voi raukkaa :)

Joulukortit piti kuvata tyttö tonttulakissaan, taitaa tuokin jäädä osaksi syynä mun saamattomuus. Eikä kyllä se lakkikaan sekuntia kauempaa tytön päässä pysy :xmas:

Supistelee öisin, viimeyönäkin 1,5 tunnin ajan 10 min välein. Kun nyt vaan pienokainen pysyisi ens vuoteen ainakin matkassa mukana. Kivuttomia kyllä ovat mutta pidentyneet ovat ja niihin herää eikä saa nukutuks takaisin.

Neuvola oli tiistaina.
Turvotuksesta kyllä puhuin (ollut nyt viikon riesana) mutta ei mitään raskaumyrkytykseen viittaavaa onneks.

Sf 32,5cm
Hb oli noussut jopa 1:llä ollen nyt huimat 105. Väsyttää...
Paineet 112/71
Ja beibe mun ei ainaka kiinnittynyt, täti ei oikein osannut sanoa asentoa. Ens to ultrataan. Toivottavasti ei ainaka perätilaa..

Huh, tulipa valitusta.
Toivottavasti en pilannut muiden iltaa! Tuntuu vaan hyvältä purkaa teille samassa tilassa oleville :heart:

Hyviä vointeja kaikille!!

Kiukkuinen akka ja masukki 34+1
:wave:
 
Poika nukahti juuri, mies lähti työkavereiden kanssa iltaa istumaan, ja täällä napsahti juuri uuni päälle - pizza ja valkosipulileipä odottavat :D Mies-raasu niin harvoin käy missään, etten edes hoksannut ajatella, että olisiko pitänyt keskustella synnytyksen mahdollisuudesta. No, eihän se vielä mihinkään synny, kun en meinannut mitään remonttia ruveta yksinäni täällä vääntämään ;) Mutta varmaan jos mies vielä toisen kerran haluaa ennen syntymää jonnekin illalla, pitää keskustella siitä alkoholimäärästä aika tarkkaan...

Mulla ei rinnat vuoda yhtään, en vielä edes isoa pisaraa saa puristettua. Ihan vähän kostuvat vaan puristaessa - sama kuin esikoista odottaessa. Hienosti silti viimeksi nousi maito, vaikka olinkin sektiolla synnyttänyt, ja lapsi oli vielä eri sairaalassa kahden vuorokauden iästä 9vrk ikään... Muistaakseni neljäntenä päivänä nousi oikein kunnolla, vaikka siis imetin vauvaa tasan kaksi kertaa ensimmäisten viiden päivän aikana.
Mua ei onneksi kukaan pelotellut, miten herkästi tuollaisessa tilanteessa imetys saattaa epäonnistua. Meillä ei edes ollut kotona odottamassa korviketta, kun oletin vaan, että kyllä vauva imee rintaa nälkäänsä. Olihan se hurja hyppy sairaala-ajan 4x päivällä ja 1-2x yöllä (pumpulla) tahdista siihen ½h välein 24/7 imettämiseen, mutta hyvin meni :)

Täälläkin on voimattomuutta liikkeellä. En tahdo saada mitään aikaiseksi, oikein harmittaa. Tuntuu, että tarvitsen ihan hirveästi lepoa. Muistaakseni esikoista odottaessa olin oikein hyperenerginen, nyt vaan haluaisin maata. Kai se on vähän eri nyt, kun on tuo kohta kaksivuotias vesseli hoidettavana (tosin käy pph:lla vielä ensi viikon).

TeeBird, saa täällä valittaa! Ihan lohduttavaakin lukea toisten vaivoja, niin ei omat tunnu mitenkään liian suurilta :)

Sasha, ihanaa että pääsit kotiin! Kohtahan sulla onkin viikkoja jo ihan hyvät määrät, kun tosiaan vielä jonkin aikaa jaksat kunnolla levätä.

Minäkin katson aivan ehdottomasti telkkarista itsenäisyyspäivän vastaanottoa! Harmi vaan, kun mies ei oikein ymmärrä sen pukujen arvostelemisen päälle ;) Saan varmaan taas yksinäni kommentoida. Tuo on mulle sellainen rituaali, en osaa ajatella itsenäisyyspäivää ilman juhlien katselua. Vähän sama kuin miehelleni joulurauhan julistus (jota itse en ole ikinä katsellut).

Joululahjat olen hankkinut jo miehen kirjaa lukuunottamatta. Me ostetaan aina toisillemme 1-2 kirjaa, ja budjetista riippuen pari muuta lahjaa. Yleensä on sovittu maksimisumma 50 ja 100 euron väliin, ja tänä vuonna taitaa mennä tuohon alarajalle... Miehelle on jo pyjama ja muumimuki odottamassa, ja meinasin sen Tervon trilogian uusimman ostaa vielä. Lapselle on lahjoja jo liiankin kanssa, mutta toisaalta samasta lahjapotista otetaan osa synttärä varten (20.12.).

Huh, nyt lopetan mammuttijaaritukseni. Sain juuri pizzan uuniin, joten tästä se närästyksentäytteinen ilta alkaa! ;)

Tuttiritari 35+
 

Yhteistyössä