TAMMIKUUN TOIVOT joulukuussa

BabyP Meillä on neuvola samana päivänä, huomenna vaunuostokset, ja mun tarttis kanssa ommella se imetystyyny! :D Teetkö sen tyynyn jonkun kaavan mukaan, mä tein jo yhen kaavan ite, mutten sitten uskaltanu leikata sitä kun pelkään että se menee pieleen...

Mä nautin kanssa kotonaolosta, enkä meinaa mennä takasin vanhaan duuniin!!

Monna79

BabyP ja Monna79.. Miten ihmeessä te jaksatte ja osaatte tehdä tommosen imetystyynyn.. Hienolta vaikutti ja ohjekin oli suht helppotajuinen, eikä se vauva kuitenkaan tyynyä sillai katso et jos sitä muutama harapisto sinne sattuisikin, mutta.. Mulle vaan jotenkin tuntuisi jo ylivoimaiselta käydä hakemassa tarvikkeet tommoseen projektiin. Saati sit sen sumpliminen et minne pääsen ompelee/mistä saan koneen lainaan, kun en omaa ompelukonetta omista.. Kukahan ompelis mulle tommosen?!

Tosin mulla saattaa ehkä hiukan ompeluinnostukseen vaikuttaa myös pessimistinen asenne imetyksen onnistumista kohtaan.. Meillä kun kahden lapsen kokemuksella imetys on kestänyt kokonaisuudessaan esikolta 2,5-3kk ja kuopukselta 4,5kk. Sen jälkeen maito on kokonaan loppunut. Ja noihinkin lyhyisiin pätkiin mahtuu täysimetyksen lisäksi aika jolloin annoin korviketta rintamaidon lisäksi.. Tämän kolmannen vauvan osalta elättelen toivoa että maito riittäisi edes osaimetyksessä kuutisen kuukautta.. Mutta eipä oo tullu mietittyä imetysliivejä ja -paitoja.. Tai oon kyllä katellu ja aatellu asiaa, mutta hirveitä rahasummia en niihin aio panostaa, kun imetys ei välttämättä hirveen kauan kestä.

Kuka kurja muuten mainitsi taas rahkat.. Tuli ihan hirveä mieliteko. Pitäisiköhän sitä lenkkeillä kauppaan hakemaan rahkatarvikkeet, jos vaikka tekisi päärynärahkaa?! Nam!!

Tuttemui: Täällä on kans ollu ongelmia ruuan maistumisen suhteen ajoittain. Viikonloppuisin kun istutaan pöydässä koko perheen voimin ruoka yleensä maistuu hyvin, mutta viikolla kun pitäisi yksin itselleen kokata ja yksin syödä niin eipä tee yhtään mieli. Pakkasesta sitten sulattelen pinaattivelliä vähintään pari kertaa viikossa, kun se on niin helppoa ja kevyttä ja nopee ruoka.. Laiska taidan olla. Toisaalta jos olo sallisi niin en varmaan söisi arkisin ollenkaan ruokaruokaa, vaan eläisin tyyliin aamu- ja iltapalalla, mutta kun mulla huimaus iskee hirvittävän herkästi niin huolimatta siitä ettei ruokaa tee mieli niin pakko on syödä. Heikotus iskee pahimmillaan tosi voimakkaasti, joten oon jo tottunu siihen että aina ennenkun lähden pois kotoa syön jotakin. Ja kotona ollessakin huolehdin että aamu- ja iltapalan lisäksi syön ainakin lämpimän ruuan. Kotona ollessa on sillai helppoa että voi marssia jääkaapille jos alkaa heikottaa.

emmy83: Mulla supistukset on alkanut heti voimakkaina ja melko säännöllisinä. Ponnistussupparit on myös tullu selkeesti, onneksi oon saanu heti ponnistaa kun on alkanu ponnistuttaa.. Mulla ponnistussupparit on ollu niin selkeitä et mulla kesti kauan tajuta et kaikille niitä ei vaan tuu tai ei oo niin selkeitä. Mulla kun tuntuu et koko kroppa jännittyy ja työntää vauvaa ponnistusvaiheessa niin enpä sitä sit tiiä millä niitä estelisi. Mulla on siis takana kaksi synnytystä, joista molemmat on kestäny noin 5h, ponnistusvaihe ekassa 10-15min luokkaa, toisesta 3min.

Mutta eipä tänne tän kummempia.. Huomenna pitäis jaksaa lähtee kaupungille ensin heti aamusta viemään lapset rokotetutkimuksen viimeiseen rokotukseen, sitten puolilta päivin mammamiittiin ja miitin jälkeen vielä joululahja ostoksille. Ja sit illalla vielä tulee appiukko puolisonsa kanssa käymään.. Huh huh. Kylläpä huomenna tapahtuu. Älkää siis ihmetelkö jos ja kun minua ei huomenna täällä näy.. Tuun sit perjantaina kahlaamaan läpi kaikki uudet viestit.

tulia & viljami 32+1

Tervetuloa uusille, vaikka en miekään "vanha" ole, kun niin harvoin kirjoittelen :D

Kävinpä tuossa tosiaan parin päivän kyläilyreissulla Kuusamossa. Tänään aamusella lähdin ajelamaan kotiin päin. Kylläpä oli harmaa keli, vaikka olihan tuolla ylempänä sentään lunta :)

Huomasin tuossa matkalla, että reidet puutuu aika ajoin. Samoin käy usein vessanpöntöllä istuessa :snotty: Muuten olo on aika hyvä. Kohtuullisen kevyeltäkin vielä tuntuu.
Ristiäiset pidetään täällä kotona. Saadaan tuo salikin remontoitua siihen mennessä ja siellä mahtuu sitten hyvin olemaan. Vieraiksi ei kutsuta kuin läheiset, eli mun ja miehen sisarukset ja vanhemmat. Myös miehen kummit tulevat. Vauvan kummit tietysti myös. Ajattelimme laittaa tarjolle kaikenlaista suolaista; piirakoita, wrappeja, kolmioleipäsiä, ruokaisia salaatteja yms. Makeaksi riittääkin hyvin kakku (tai parikin) ja jotain muuta pientä.

Vaavin vaatteet on kutakuinkin hommattu ja pestykin. Vauva saa nukkua alusta asti pinnasängyssä, jonne vuorataan oma "pesä". Kikka on saatu siskoltani. Eli kun emme kumpikaan tykkää äp-laatikosta, niin vaaville saa turvallisen pesän topattua pinnikseen vaikkapa täkillä ja tyynyillä. Meidän suvussa on perintökehtokin, mutta se on aika iso, ja pitäisi saada tietysti pöydälle tms. En tykkää lattialle suoraan laittaa. Pinnasänkyä en ole vielä "sisustanut", ettei suotta lakanat pölyynny ja karvastu. Ollaan ajateltu sulkea meidän makkari koirilta ja kissoilta kokonaan. Tehdään portti jo tässä piakkoin, että saavat totutella asiaan jo ennen poitsun syntymää.

Taidan tässä lähteä vielä koirat ulkoiluttamaan. Hyvää loppuodotusta kaikille.

Jenna 33+3

BabyP bongasin eilen meidän paikallisesta cittarista tota sun himoitsemaasi bataattivuokaa taisi olla merkiltään Saariosta joten saapi sitä :)

Ette usko mitä minä menin tekemään tänään vissiin noissa täälläkin mainituissa hormoonihäiriöissäni. Olin varannut ajan täksi päiväksi kulmien/ripisien laittoon sellaiseen juuri avattuun kaunesstudioon ja siellä sattuikin olemaan tämän viikon avajaistarjouksena rakennekynnet puoleen hintaan. Minähän sitten nopsana tyttönä laitatin ihan ex tempore siinä samalla käynnillä itselleni sellaiset. Aika tönköiltä nämä kyllä näin äkkiseltään tuntuvat ja kännykkälläkään en meinannut pystyä laittamaan viestiä ollenkaan. Ihanan näköiset nämä kieltämättä ovat varsinkin tällaisen kroonisen kynnenkasvattajan/-purijan silmissä ;) ;) .

Passitin muuten lapset kirjoittemaan tänään joulupukille. Menen huomenna käymään Helsingin keskustassa ja ajattelin siinä samalla kertarysäyksellä hankkia kaikki mahdolliset joululahjat lapsille. Huomennahan tulevat veronpalautuksetkin, joten siksikin huominen on hyvä ajankohta noille jouluostoksille =) =) .

Oma napa voi hyvin ja selkäkin on ollut vähän parempi muutaman päivän ajan. Huomenna tulee jonkinverran istumista autossa saa sitten nähdä minkälainen puujalka sitä on sen jälkeen ja yökin on sitten yleensä tosi viheliäinen sen myötä :| :| .

Petipuuhat ovat meillä sujuneet ainakin tähän asti ihan normaalisti. Mies on kyllä tullut koko ajan nopeammaksi mun raskauden edistymisen myötä. Innostuu hommista vissiin aina sitä enemmän mitä muhkeammaksi mun muotoni muuttuu, mutta en valita kun homma kuitenkin hoituu kummankin osalta tyydyttävästi. :LOL: :LOL:

Nyt täytyy lopetella ja ryhtyä laittamaan pötyä pöytään ja pikaisesti sillä tunnin päästä pitäisi olla jo kakkosen jumppatreeneissä.

Mukavaa päivää kaikille, huomista ultraa odotellessa,

Anni ja masu 31+6

Piti tulla nopeasti kysymään, että kuinka paljon muilla vuotaa rinnat? Tähän asti vuotaminen on pysynyt aisoissa, rintsikoiden toppaukset riittäneet niihin muutamiin pisaroihin, joita päivän mittaan tulee, mutta tänään sitten kastui paitakin. Ihanat läntit rintojen kohdalla :whistle: Nyt siis alkanut vuotaa jo norona, ei tietoakaan enää pisaroista..

pojat nukkumas, taas aikaa istuu koneella rauhassa. kuopus meni vähä ennen puoli 8 nukkuun ja esikko ite sanoi haluavansa nukkuun vähä ennen 8. yleensä laitan sen nukkuun 8n mais, mut on ollu jotenki väsyneempi tänään.

neuvola kuulumisia
hb:138
rr:127/74
pissa: puhdas
syke:130
sf-mitta:38cm

kaikki ok. nyt alkaa sit joka viikko ravaaminen neuvolas, ens viikolla ei tartte, ku meen sinne äippäpolille, sielä kumminki katotaan kaikki samat jutut. antoi ajan 16.12. riippuu tietenki miten maanantaina menee äippäpoli käynti. antaako uuden ajan, jos siis iso vauva jo vai miten toimia jatkossa, riippuu ihan maanantaista. neuvolan täti kyllä meinas, että jos vauva näyttää olevan isompi ku pojat ovat olleet, niin tuskin päästää tammikuulle asti tai jos niin ei montaa päivää, mut eihän sitä vielä tiedä. maanantaina ollaan fiksumpia. mut jos vanhat merkit paikkaansa pitää niin vauva tulis 39+1, niin ku kumpiki poika tullu. eihän se merkkaa, että samana päivänä tulis, mutta jos, mulle kyllä sopis niin syntyis sit ennen joulua ja pääsis jouluks kotiin jos kaikki menee ok.

aminohappo mulla ei vuoda yhtää tissit. aikasemmissakaa raskauksissa ei oo tissit oikeestaan vuotanu ja muutenki maito mulla on noussu synnytyksen jälkeen vasta ku kotiin päässy.

ootteko miettiny lisämaidon pyytämistä laitoksella? mä kyllä pyydän heti, jos samanlailla maito nousee ku aikasemminki. esikoisella en pyytäny eikä kyllä tarjottukkaa, loppujen lopuks esikoinen oli kuiva, huomattiin lääkärin tarkastuksessa ennen ku joutui solariumiin(bilirupiini korkeella). kuopuksella pyysin heti lisämaitoa, koska tisseistä ei taaskaan tullu mitään sairaalassa ja muistissa oli kumminki esikoisen kuivuus, niin halusin varmistaa, että kuopus ei kuivu. kyl mulla maitoo tuli sit heti muutaman päivän päästä ihan urakalla, sai olla pumppaamassa vähä väliä (pumppasin yleensä sen jälkeen ku vauva oli syönyt). mun rintapumppu on lainas kaverilla, joka tosin ei oo tarvinnu moneen kuukauteen sitä, pitäis pyytää kyl takas se. se on kyl pakko olla(ainaki mun mielestä ), en pärjäis ilman pumppua.

anni08 sä oot päässy ittees hemmotteleen *kateellinen :ashamed:* pitäis kyllä itekki varata aika johonki ja mennä hemmotteleen itteeni. no jos joskus sais aikaseks.

sasha80 onneksi pääset kotiin pian ja toivottavasti saat olla joulunki kotona.

Iltaa

Kauheasti olisi kommentoitavaa, saa nähdä mitä ehdin tässä ennen Greyn anatomiaa :)

Haidi, mulla on ihan sama kuin sulla, eli ylilopistolla pyörin, ja yritän aloitella gradua ensi vuonna. Mulla on kandin tutkintokin vielä levällään, puuttuu muutama hassu pakollinen yleisopinto, ja sivuaineesta jokunen 3-4 kirjan kirjatentti... Kandin työ mulla oli lähes valmis jo ennen esikoisen syntymää vuonna 2006, mutta siinä "lähes"-tilassa se onkin roikkunut tämän kaksi vuotta, ja NYT meinaan saada sen sitten eteenpäin lopulliseen tarkastukseen. Ohjaajakin on vaihtunut, eikä tämä nykyinen tiedä mistään mitään, ketuttaa. Turha odottaa rakentavia kommentteja, mur.
Itse olen jo ilmoittautunut läsnäolevaksi keväälläkin, koska haluan ne opiskelijaedut ;) Ei vais, yritän kyllä jo toukokuussa tehdä jonkun tentinkin, jos vaan vauva nukkuu esikoisen kanssa päikkyjä samaan aikaan. Ja meidän tiedekunnassa on vielä kesätentitkin kesä- ja elokuussa, joten viimeistään elokuun tenttiin tähtään ihan oikeasti (se lasketaan vielä 08/09-lukukauteen).
Mulla on viimeinen tentti lauantaina 13.12., sitten alkaa käytännön äippäloma - viikkoja silloin 36+2... Ihanaa muuten päästä taas ansiosidonnaiselle äippärahalle, kun tuo opiskelijan 298?-verot on aika pieni summa perheelliselle :(

JennaKä, millaisen portin te rakennatte? Meillä on sama edessä, koska tuo tavallinen lapsiportti ei pitele kissoja - nehän hyppäävät helposti yli... Meidän makkari avautuu suoraan yläkertaan menevien portaiden päässä, eli pitää blokata oviaukon sijasta koko porrasaukko plus sellainen pieni tasanne ylhäällä. Ajateltiin pingottaa paksu kangas koukuilla katosta lattiaan, niin etteivät kissat mitenkään pääse kiipeämään sisään. Meillä ei oikein mikään portti toimi, kun kissat voivat hypätä porraskaiteen kautta aika korkeankin esteen yli.

Mulla on jo aika hurjan tuntuisia supistuksia, eli kovaksi vetää. Välillä tulee sitä menkkakipuakin selkään ja mahaan. Välillä ei satu juurikaan, mutta maha on niin mielettömän kova, että tulee tarve levätä. Esikoista odottaessa tätä se oli vikat viikot, eli samalla kaavalla mennään. Toiviottavasti pääsen viimeistään uuden vuoden paikkeilla synnyttämään, koska pitempien matkojen kävely alkaa olla aika inhottavaa jo, eikä meillä ole autoa jolla hoitaa asioita. Tänään kirosin kun kannoin yli 15kg edestä ruokaostoksia kaupasta bussipysäkille. Matkaa oli alle kilometri, mutta herranjestas niitä supistuksia! Pakko varmaan ruveta mummoilemaan ja antaa miehen hoitaa painavimmat ostokset...

Nyt pitää ottaa iltapalaa ja siirtyä hyvään asentoon sohvalle :)

Tuttiritari, huomenna 35 viikkoa täynnä..!

cruella koska sulla oli laskettu aika? Mulla oli ma sf-mitta 37cm, ja käytiin rv 33 kokoultrassa, silloin oli 2519g, ja 22.12 uusi koko ultra, ei taideta mekään ens vuodelle keretä.

kiitoksia supistus jutuista. Mua mietityttää ne aika paljon, mutta kaipa ne sitten tietää kun niitä tulee. Tänään on särkenyt selkää samalla tavalla kuin kuukautisissa.

Meidän tyttö majailee vielä kovin korkealla , ei ole vielä yhtään lähtenyt laskeutumaan. Voisi jo hiljalleen alkaa laskeutumaan. Niin tuo hengittäminenkin helpottuisi.

jeeps, mutta eipä kai nyt sen kummempia....

Teidän rahkapuheiden jälkeen piti tehdä mustikkarahkaa...

Emmy ja prinsessa 35+3

emmy83 mul on LA 27.12. meillä päin on kokoarviot aina aika myöhään, kuopusta ku odotin niin kokoarvio oli vasta 38+6, nyt maanantaina on 37+2 ku sinne menossa. hyvän kokonen kyl oli teidän vauva jo noilla viikoilla ku olit kokoarviossa. kaveri sai rv 35 vauvan joka painoi n.2500g syntyessään ja lääkäri sanoi että suht pieni vauva viikkoihin nähden sillon.

cruella niin sä olet jo noin pitkällä!! Juu onhan tämä mahakin niin iso, että en edes ihmettele, että noin iso tulossa. No nyt sit vain odottelen tuota 22.12, että mitä seuraavaksi tapahtuu.

Emmy

cruella: Mä aijon suosiolla pyytää lisä maitoa, toki imetän n. joka toinen kerta kun vauva vaatii, mutta lisällä mennään muuten. Mullakaan ei maitoa tule ku toisena pvänä synnytyksestä.
Esikoiselle en mäkään sen enempää tajunnu maitoa pyytää, toivat kyllä heti kunhan olin ite imettäny eka. Mutta, sen virheen tein et imetin ja imetin aina, kunnes rinnat oli verillä |O Kakkosen kans hoksasin jo ite höllätä tahtia, alottaa sievästi imetyksen niin ei ollu rinnat lähellekään niin tuskassa ku eka kerralla!
Muistan esikoisen kans ku kävin suihkussa kotiin lähtö pvänä, ni itkin siellä ku rinnat oli ku meloonit (maito alko nousee) enkä saanu sitä ulos ku ei kärsiny imettää tai pumpata!

Kannattaa siis kuunnella sitä omaa kehoa enemmän kun kätilöitä!

Heippahei! Eka äitiyslomapäivä takana ja sain jonkin verran vauvan vaatteita pestyä ja muutenkin raivattiin miehen kanssa kaikenmaailman roinaa pois tieltä varastoon.

Kiitos muuten noista imetysvinkeistä! Oon aika paljon pohtinut tuota lisämaitoa ja imetystä muutenkin/rintojen kipeytymistä. Neuvola järjesti taannoin "imetys-oppitunnin" jossa oli mun mielestä hyvää infoa ekakertalaisille. Ja meitähän oli kokonaiset kaksi oppilasta sillä tunnilla :p
Bataattivuoka....hmmm kuulostaa hyvältä, täytynee ehkä kokeilla tänä jouluna :)
Voi teitä ja teidän rahkakeskusteluja, herahtaa vesi kielelle aina eikä tietenkään rahka-aineksia ole kaapissa :D
Mulla on rinnat ja etenkin toinen niistä vuotanut jo pitkään. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Etenkin öisin kastuu yöpaita.
Varasin itselleni kampaajan parin viikon päähän, ajattelin että pieni hemmottelu vois olla paikallaan.

Jaahas, pitää varmaan mennä yrittämään tuota nukkumista, se taito on aika hukassa. Mies on vatsataudissa, toivottavasti ei tartu! :eek:

Heippa!
Onpas tänne tullut paljon juttua.. tervetuloa nyt alkuun uusille tammimasuille :wave:

Neuvola oli tänään..
rv35+1
painoa tullut vajaat +600g/vk eli yht 7,6kg
turvotus +
rr 136/81
prot + leuk +++ plv vietävä
hb 116
sf 30 cm (opiskelija mittasi ensiksi 29cm ja sen jälkeen ton oikee terkkatäti)
rt ja ss 145

imetyksestä: esikoiselle riitti maitoa hyvin, vaikka sektiolla synnytettiinkin poika maailmaan. Lisämaitoa sai sairaalassa, mutta kotona mentiin täysimetyksellä puoli vuotiaaksi saakka. Eli alkoi se maito sitten nousemaan mullakin rintoihin.. melkein yksi vuotiaaksi imetin. Olisin varmasti imettänyt kauemmankin, mutta poika keksi semmosen leikin kuin "äidin-kikin-pureminen" :) ei ollut kivaa.. ja yritin kyllä kokeilla kaikkea.. mutta pojasta se kun oli niin hauska "leikki" :)

Kävin kanssa maanantaina parturissa laittamassa tukkani kuntoon. Laitatin myös kulmani kuntoon. Tukkaan tuli sliding-värjäys neljällä punaisen eri sävyllä ja semmonen aika revitty malli + otsis. Sisko kun pisti, niin ei siinä ollut oikein vastaan sanomista ;)

Huomenna mennään viemään poikaa korvalääkäriin. Huhhuh.. saas nähä mikä huuto siitä tulee kun setä yrittää tutkia korvia :'(

Missy 35+1 ja juniori 1v7kk

Huomenta!
Täälä hyllää joku flunssapöpö :headwall: onneks pojat on terveenä,mut mulla itellä kuumetta ja joka paikkaa särkee,yskittää ja nenä vuotaa |O hohhoh!! Ja tietysti just nyt kun pitäs esikon synttäreitä järkätä ja leipoa....arghh

Lisäks mulla on parina päivänä mahan kovettumisia ollut tavallista enempi ja pientä menkkamaista jomotusta selässä ja alamahassa. kai se tästä taas alkaa et paikat rupee pikkuhiljaa kyspymään tulevaa varten :D pitäs varmaan alkaa pesemään vauvan vaatteita ja ylipäätäsä kaivaa ne esiin tuolta vaatehuoneesta laatikoista ja pusseista,mut ei oikein huvita tällä hetkellä kun olokin on niin piip :ashamed:

imetyksestä&lisämaidosta mä meinaan kyl pyytää,jos vähänki siltä tuntuu. mulla yleensä maito noussut vasta kunnolla parin päivän päästä....esikoltakin jouduin lisämaitoa joka syötölle pyytää kun ei riittänyt....sama kuopuksella et sille menikin ihan hirveitä määriä lisämaitoa....hoitajatkin imetteli miten paljon se söi....söi 4-5kilosen vauvan määriä kuulemma :D kova syömään tai vatsavaivat alkoi jo laitoksella :/ toki vois sujua kun olisin koko ajan imettämässä tuntitolkulla niin ei tarttis lisämaitoa,mut oli se aika puuduttavaa maata vauva tissillä monta tuntia kun ei saanut tarpeekseen. et kyllä mä mielummin otan sitä lisämaitoa alussa,jos tarvii :)

rintojen vuotamisesta mulla ei tuu mitään. ei oo tullut edellisilläkään kerroilla vasta kun vauva on syntynyt niin on alkanu maidontuotanto lähteä käyntiin...ja sekin sellasella viiveellä et ei het tuu ämpäritolkulla. kuopuksen aikaan kyl huomasin et mitä enempi imetin niin sen äkkiempää se maito lähti tulemaan et siitä jotain oppineena täytyy varmaan todellakin olla ensitunnit imettämässä kaiken aikaa :whistle:

oi kun pääsiskin parturiin ... meinasin et varaisin ajan ja värjäyttäs tän pään mut antaa olla....taidan käydä sitten ristiäisiin vasta parturissa ;)

mut nyt ei taas muuta,täytyy lyllertää poikien kans jotain touhuamaan vaikka tekis mieli kaatua sänkyyn löhöömään . :wave:

mmamaa 33+3 :heart:

Tervetuloa uudet tammimasut! (Kiva, kun tulee uusia vieläkin)

Minäkin olen ollut jo tämän viikon mammalomalla ja olen siivoillut kaapit (mitenkä niihin mahtuukin niin paljon tavaraa). Vielä olisi keittiön kaapit järjestelemättä, sitten voin aloittaa vauvan vaatteiden pesun ja tavaroitten laiton. Ja siinä ohessa tietysti jouluaskareet. :heart: .

Onko teille muille tullut paljon luomia raskauden aikana? Mulle on kasvanut tohon lähelle nivusia neljä aikas isoa luomea. Ei niistä kai mitään haittaa ole, mutta ajattelin kyllä seuraavalla lääkärireissulla 17.12. kysyä, että kannattaako ne poistattaa!!

Synnyttäminen on alkanut jo pyöriä enemmänkin päässä ja toivon, että saisin kotona mahdollisimman pitkään kärvistellä. Esikoisen synnytyshän käynnistyi vesien menolla 38+3, vaikka pari tuntia aikasemmin olin neuvolassa kuullut, että saan rauhassa odotella laskettuun päivään tai jopa yli..ei ne kaikkea sielläkään tiedä :LOL: .

Ristiäiset meillä vietetään varmaan helmikuun aikana ja seurakuntatalolla, niin ei tarvitse miettiä, onko koti vieraille tarpeeksi siisti. Leipomisiakaan ei tarvitse itse tehdä, koska äitini tekee sen ihan mielellään (hyvä niin, koska itse en ole jauhopeukalo).

Hmm..taas piti kommentoida moniin asioihin, mistä täällä on keskusteltu mutta en muista kirveelläkään, mihin!! :/

Lopuksi voisin laittaa tiistaiset neuvolakuulumiset

Hb 112 (rautakuuri jatkuu)
RR 121/77
Pissa puhdas
Turvotus +
Painoa tullut nyt yhteensä 10 kg
Sf 33 ja RT

Ja nythän on viikkoja kasassa tasan 35, viisi viimeistä viikkoa H-hetkeen :heart:

Nippanappa ja Vilperi :wave:

Tuttiritari2 Portti tehdään ohuesta listasta, ja se on koko oven korkuinen. Listojen väli mahdollisimman iso, mutta kuitenkin niin pieni ettei kissa mahdu. Meillä on tuollainen portti ennestäänkin, kun on ollut sijoituskoiria penikoimassa täällä, eivätkä kaikki ole kissoihin tottuneita. Kissat kun on sellaisia kakkiaisia, että ihan tahallaan käyvät ärsyttämässä :LOL: Tuttava on tehnyt verkosta vastaavanlaisen. Puukehykset ja verkkoa keskellä. Itse en kuitenkaan verkkoa halua.

En ole ehtinyt täällä kaikkea lukea, mutta kärsiikö muut ummetuksesta? Itse syön paljon kuitua; ruisleipää, puuroja, vihreitä kasviksia yms, mutta vatsa on aina tosi kovalla ja tulee muutaman päivän istuntotaukojakin. Eilen söin pussillisen luumujakin päivän mittaan, mutta jumittaa vaan edelleen. :|

Petielämä on edelleen aikalailla ennallaan. Tietysti saa jo vähän säveltää asentojen kanssa, mutta sehän on vaan plussaa B)

Nyt lähden kaupunkiin äitiä tapaamaan. Käydään syömässä ja ostoksilla :) Autolla ajo ei kyllä juurikaan houkuttele, kun on tullut ajettua tällä viikolla yli 800km. Onneksi matkaa ei nyt tule kuin muutamia kymmeniä kilometrejä.

Ai niin, piti tehdä paljastuskin. Pojan nimeksi tulee sitten Eelis Akseli =) Edesmenneiltä isoisiltä tulee nuo nimet.

Jenna 33+4

Kiitos paljon kaikille :)

janttu672: Karkkilassa asun. :)

Enpäs ehdi nyt kirjottamaan enempää, kun pitää lähteä kauppaan. Illemmalla sitten. :)

Hyvää torstai päivän jatkoa teille kaikile.:)

Jadmiras ja pikkuinen 33+1

Räntäsateista torstaita kaikille...

Eilen illalla sitten turposivat jalat. Ihanaa |O Muutenkin olo on ihan kamala (eikä meidän terkka tietenkään ole töissä ennen maanantaita). Pitäis varmaan hautautua sänkyyn loppupäiväksi, mutta siellä ei pysty jatkamaan sukan tekoa.

Huomenna taas viikko vaihtuisi, mihin tää aika oikein katoaa?

Äkkiseltään tulin kirjastoon laittamaan merkintöjä.
On niin hurjasti touhua,ettei tahdo tänne ehtiä kirjoittelemaan :ashamed:
Mies sai nyt sen paniikin,että vauvahan saattaa tulla koska tahansa,että nyt ruvettiin sitten pikana rakentamaan makuuhuonetta.
Ja ens`pe:na pitäs ollas valmista...just... :eek:

Mutta siis...

Paino 75,5 kg,lisäystä ed. kerrasta 525 g,
hemppaa ei tällä kerralla otettu,
sf 30 cm,
verenpainen 123/72,
pissa puhdas,
ei turvotuksia,

ja mikä parasta:

kohdunkaula pehmeä ja sormelle auki!! :D

Eli jotain hyötyä näistä suppareista on ollut ja odotettavissa suht nopea synnytys,kuten edellisetkin olleet,koska nyt jo paikat aukenemassa :D

Lääkäri naureskelikin,että nyt sitten runsasta seksiä laskettua aikaa kohden,niin saadaan tyttö ajoissa ulos :LOL:

Pikku neiti 35+3

Tervetuloa uudet!

Johjolle kiitos uudesta ketjusta!

Minä en ole huomannut, että kaupassa ketään tuijottelisi.

Täällä ei rinnat vuoda. Edellissäkin raskauksissa alkanut vuotamaan vasta synnytyksen jälkeen.

Minulla ei ummetusta ole. Päinvastoin, maha on aika usein löysällä.

Imuroin tänään, pesin lattiat ja vahasin ne myös. Ja nyt on alaselkä ihan älyttömän kipeä :/ Olisi varmaan pitänyt jättää mehelle tuo pesu ja vahaus.

Ja lapset taas kipeinä. Nuhaa on. On jo kolmas kerta tässä 3 kuukauden (varmaan allekin) aikana :( Toivottavasti jäisi tuohon nuhaan nyt vaan, ettei mitään muuta tulisi.

Tuulia78... =) Mäkin oon kuullut 3:n S:n (SSS)-jutusta. Sauna, Siivous ja Seksi... =) Mutta sit taas ku oon itse lukenut "asiatietoa", niin olen ymmärtänyt, että tutkimuksilla on onnistuttu osoittamaan ainoastaan se, että orgasmit vahvistavat kohdun ja lantionpohjan lihaksia ja täten enneltaehkäisevät ennenaikaista synnytystä ja näin ollen myöskään ei voida ajatella, että seksi voisi käynnistää synnytystä... Höh... Toisaalta kyl haluaisin uskoa, että siinä vaiheessa, kun paikat alkaa muutenkin vlmistautua synnytykseen, niin sellainen tietty ärsytys voisi auttaa ja tehostaa.

JennaKä... mulla kanssa välillä reidet puutuneet...

Anni08... Ihanaa hemmottelua. Mä tänään itse viilasin ja lakkasin pitkät kynteni. (sillai niinku "pitkän kaavan mukaan" ) Tarkoitus olisi vielä hiukset värjätä tässä parin viikon sisällä, että olisi sitten niinku huoliteltu vamiiksi ennen synnytystä... heh... kun ei sitä sitten varmaan jaksa, innosta, kiinnosta???

Aminohappo... Mulla ei ole nyt vuotanut rinnat lainkaan raskausaikana. Eilen asiaa oikein ihmettelin...

Kokoarvioista... Mulle ei oo tehty kertaakaan tän raskauden aikana!!! Tekisivätkö sitten myöhemmin. Nyt kun noista aikaisemmista korteista katsoin, niin esikoisen kanssa mulle tehtiin vk 37+5 ja silloin sanoivat 3600g-3800g (sf oli 35) tyttö syntyi 41+1 ja oli 3705g (eli mun mielestä ei ihan osunut se vajaa neljä viikkoa aiemmin tehty arvio) Kuopuksesta sanottiin vk 37+3, että 2900g (sf oli 34) ja tyttö syntyi 39+3 ja oli 2930g.

Nla Lri mulla on ens viikon ke... ehkä siltä voisi kysyä jotain arviota...

Selällään nukkumisesta... Mites se nyt on?? Mä olen nyt useana yönä herännyt siihen, että nukun selälläni. Ei ole tullut huono olo. Mutta sit mietinkin, että oliko siihen jotain vauvaan liittyvää syytä, miksi sitä selällään nukkumista ei suositella??

Närästys
on helpottanut vatsan laskeutumisen myötä!! Ihanaa.

rakuuna 35+5

Täällä taas hermot ollut koko viikon tosi kireällä. Ei tarvi tapahtua mitään, niin jo mulla meinaa tulla savua korvista. Kai se on tämä tukalaakin tukalampi olo. En vain jaksaisi olla koko ajan näin vihainen.

ummetusta ei ole nyt ollut hetkeen, tossa puoli välissä oli aika kovalla maha, mutta nyt mäkin kärsin enemmän tuosta liian löysästä mahasta.

puutumisesta mulla tuntuu pakarat puutuvan ja jos istun etukenossa, sen mitä pystyn niin musta tuntuu että ala maha puutuu.

[/b]supistelua on ollut tänään jonkin verran, alamahaa särkee ja selkä on tosi kipeä. Toivottavasti vauva nyt lähtis jo laskeutumaan ja paikatkin voisi jo alkaa valmistautua siihen synnytykseen.

rinnat ei kyllä nyt ole kauheasti vuotanut, jossain vaiheessa vuosi enenmmän, mutta nyt mun rinnat tuntuu lähinnä tyhjiltä taskuilta.

Te joskus aikaisemmissa pinoissa puhuitte mahan naksumisesta, mulla on nyt tällä viikolla ruvennyt maha naksumaan.

Mites vietätte itsenäisyyspäivää??

Emmy ja prinessa 35+4

Kiitos kaikille vastauksista. Mä en kyllä ymmärrä miten nää rinnat voi vuotaa jo nyt näin paljon. Esikon aikana, tiputteli vain muutamia tippoja. Toivottavasti on merkki runsaasta maidon tulosta :D .

Tuohon makuupussin ja toppapuvun pesuun liittyen piti kommentoida että ainakin minä pesen ne. Ovat niin kovan ja jonkun suojaaineen tuntuisia ja lisäksi se tehdasmainen haju on niin karmea, että pakko pestä. Ja sitä kun ei voi tietää missä se on pyörinyt ennen mulle saapumista...

Meillä on esikon kanssa projekti menossa. Esikon on tarkoitus laulaa reilun viikon päästä mummin ristiäisissä laulu, Hyvää syntymäpäivää ensimmäinen säkeistö vieraiden edessä. Typykkä on kyllä rohkea mutta sanojen muistamisessa on vielä ongelmia.. Treeniä vaan =)

Ja mä olen keksinyt mitä haluan joulupukilta, ihan pienen jutun vain :xmas: . Tällaisen laukun
.
Pitää varmaan miehelle vähän vihjaista, niin saan vähän henkilökohtaisemman lahjan kuin esimerkiksi astioita, mitä hän ehdotti ostavansa |O

Nyt taas lepäilemään telkun ääreen :wave:

Amino ja Kuutti 34+4

Yhteistyössä