Tammikuun toivot 09

Heissan, roikkuuko teillä muilla maha? sektion kokeneilla? Mulla on tommonen löysä reppu tossa mahan paikalla, palautuukohan tämä ikuna... :eek: Äsken jumppasin lantionpohjalihaksia vähän ja kävin sitä ennen reilu puoli tuntia lenkillä, pikkuhiljaa kävellen. Päälle teki hyvää olla ulkona mutta masu tuntu olevan nyt vähän kipeä siitä, kaipa se kuuluu asiaan että rasitus vähän kipuilee ja sitä kautta paranemisprosessi etenee. Mun paino on nyt hiukan alle sen kuin ekassa neuvolassa, kun oli vko 8 raskaana. Eli kutakuinkin kaikki lähti pois, tosin eipä sitä painoa tullutkaan ihan hirveästi. Vielä olen kuitenkin aika turvoksissa - varsinkin tuo masu on kuin sinne olis jääny vielä toinen vauva :LOL: , joten saa nähdä miten paino sitten loppupeleissä tasaantuu - tai mihin lukemiin.

Nyt kello näyttää sen verran että Mimmiä pitää mennä herättelemään syömään. Kurjaa kun pikkuinen ei saa nukkua mielin määrin vaan äippä kiskoo ylös syömään kolmen tunnin välein... no, jospa tämä tästä ensi viikolla jo muuttuisi =)

 
Ihanaa kun täälläkin on alkanut vilkastumaan :) Onnea taas kaikille vauvautuneille :heart:

Tuttiritari2 tais kysellä tikkien kirvelystä..Mulla oli tikkejä kaksi ja vajaan viikon verran hiukan kirveli vessassa käydessä ja siihen auttoi alapään suihkuttelu käsisuihkulla. Ilmakylvytkin muuten voisi varmaan nopeuttaa parantumista.. Niinkuin joku jo tuossa sanoikin niin kannattaa kysyä neuvolasta ohjeita jos kirvely jatkuu pitkään.

Käytiin maanantaina neuvolassa, Emre oli silloin siis 5vkoa (ja jos oikein tarkkoja ollaan niin 3päivää päälle :)). Nyt päästiin painossa jo yli neljän kilon ja normaalikäyrälle (3 viikkoisena oltiin vielä hiukan hoikan puolella pituuteen nähden, nyt oli enää käyrästä -6g, ja normaaliheitto siis on +-10g :)) Neuvolantädin kommentit oli että rauhallinen poika ja kasvaa tasaisesti. Samana aamuna tuli pojalta muuten myös ensimmäinen kunnon hymy eikä enää sellainen tahaton vatsanväänne-hymy :)
*Pituus 54,5cm (52,5cm/3vko)
*Paino 4150g (3550g)
*Päänymp. 37,7cm (35,8cm)

Huomenna olisi synnytyksen jälkitarkastus. Tai en ole varma tekeekö ne huomenna vielä sen kummempia tarkastuksia kun päädyin kierukkaan ja se voidaan kuitenkin laittaa vasta kahden viikon päästä...No huomenna sitten selviää mitä siellä tapahtuu :) Vaa'alla ainakin haluan siellä käydä kun kotiin en ole sellaista viitsinyt edes hankkia :D Mielenkiinnolla odotan minkä verran raskauskiloja on jäljellä kun lähes kaikki vanhat vaatteet mahtuu jo päälle...Muutamista housuista ei tahdo vielä napit yltää kiinni :D

Fistik ja Emre huomenna 6vko :heart:
 
Täällähän te olette :LOL:
Kesti hetken ennekuin löysin.
Saatiin eilen netti vihdoin ja viimein toimimaan :D
Tuntee taas olevansa yhteydessä muuhun maailmaan ;)
Neiti on hyvin kiltti tapaus edelleen!
Nukkuu öisin 4 tunnin pätkiä,joten saan itsekin hyvin nukuttua mutta rinnat huutaakin sitten armoa noin pitkistä syöttöväleistä.

Tänään oli mun ja muksujen eka yhteiskäynti perhenla:ssa,kun nyt selvitellään,missä lasten ois paras asua.
Exä on sitten pannut parastaan:lahjoo lapsia rahalla,josta syystä esim. Lotta ei suostunut puhumaan tänään mitään :(
Saavat myös yksinään lähteä kauppakeskukseen shoppailemaan,vaikka vielä kuukausi sitten exä:n mielipide oli se,että kyseiset kaupat eivät ole ala-asteikäisen lapsen paikka yksinään.
Tytöt saavat myöskin nyt aloittaa RATSASTUKSEN!!!
Vaikka käräjäoikeuden tuomari ja lastensuojelukin velvoitti MINUA,etten saa hommata lemmikkejä jne.,koska lapset ovat allergisia.
Totesin tänään sille psykologille,että "ehkä ne hevoset Espoossa sitten eivät allergisoi samalla tavalla kuin Nummelassa."
Hoh-hoijaa... |O ...mitähän tästäkin tulee.

Edessä onkin nyt eka vko:nloppu koko porukan voimin.
Juha menee vko:nlopuksi töihin,niin saa sillä konstilla pidettyä 5 vko:a vapaata.
Se helpottaakin kummasti,kun mulla on jatkuvaa juoksemista noiden isompien lasten asioissa ja isukki haluaa tytön kanssa olla kotona =)

Mutta nyt täytyy mennä syömään,jotta riittäis taas neidille murkinaa ;)
Miten joku voikin olla noin pieni ja suloinen ja samalla omata hirrrmuisen ruokahalun?? :LOL:

Pikku nti 1 vko+1 pvä:ää
 
Moikka! Cruella mä oon varmaan kirjotellu joskus ettei tuu maitoa yhtä paljon ku aikasemmin. Mä oon yli stressaantunut johon on vaikuttanu aika varmasti se ettei mies voinu pitää isyyslomaa ja poika oli leikkauksessa samalla viikolla kun kotiuduttiin. Ja lapset oli "vauvalomalla" tarhasta enkä voinu ulkoilla heidän kanssa ja senhän tietää mitä siitä seuraa tollasten leikki-ikäisten kanssa, kauhee tappelu kokoajan. Mä yritän päivisin yksin pyörittää tätä arkea.
Imetyksestä. Oon ostanu alkoholittomia oluita ja juonu niitä. Ne on tehonnu tosi hyvin. Kyllä mulla onneksi sen tekee että kun vauva on heräämässä niin tissejä alkaa nipistellä ja kihelmöimään. Mä otin tästä imetyksestä itselleni ihan vuoren kokoisen stressin aiheen... :ashamed:
Mä olin vauvan kanssa kahden tänään itiksessä ja kun vauva heräs niin kävin imettämässä ja lähdettiin siitä eteenpäin niin vauva ei enää viihtyny vaunuissa ja hädissäni turvauduin pulloon :eek: mikä oli tietenkin ihan tarpeetonta. Mä olen ihan hermoheikko kun oon ihmisten ilmoilla vauvan kanssa ja tuntuu etten osaa mitään vaikka lapsi on meillä kolmas. Miten sitä aikasemmin toimi?! Mulla on kauheet suorituspaineet. Nyt pitäis jäädä kotiin hetkeksi ja ottaa todella rennosti. Ens viikolla tai nyt viikonloppuna jos tuo mies pysyis kotona niin voisin pitää vauvan kanssa sellasen pesimispäivän jollon ollaan vaan ja makoillaan sängyssä koko päivä ihokontaktissa. Se lisää maitoa kuulemma tehokkaasti.
Oletteko muuten käyny lukemassa imetyksestä www.imetystukilista.net sivuilla? Siellä oli tosi hyvää tietoa esim. tuosta lisämaidosta. Ja opastettu just sellasissa tilanteissa mitä meilläkin on ja huomasin ettei mun imetyksessä ole mitään epänormaalia vaan näinhän sen pitääkin olla.
Taas on jotenki tällanen alavireinen olo kuten huomaatte,,
Höh, mä lähden tästä tekemään miehelle kauppalistaa..
sarabi ja poitsu
 
tammimasu mulla oli suunniteltu sektio, mutta haava piti tehdä pystysuunnassa, kun mulla istukka kasvoi kohtulihakseen sisään. Tästä johtuen osa istukkaa jätettiin kohtuun ja verenvuotoriskin takia joutuivat tekemään viillon pystysuunnassa, jotta tuohon kohtaan istukkaa ei osuttu. Siis näin heillä oli parempi tila operoida ilman, että istukan alaosaan tarvitsi koskea. Vähän vaikeasti selitetty =)
 
Sarabi, meillä ollaan tehty heti syntymästä asti sillä ihokontaktilla imetys. Sairaalassa opetettiin ja ainakin äsken kun imetin niin maidonkerääjään valui 10ml toisesta rinnasta vajaassa puolessa tunnissa, joten se varmaankin auttaa. Onneksi sain pumpattua ne kovat tukokset pois, nyt tissit on semmoset pehmeän pinkeät, muttei kivikovat. Ja vauvakin tuntuu saavan hyvin maidon ulos, ei siis tuntitolkulla ime ja ime - ainakaan tänään siis. Ja stressi kait vähentää maidontuotantoa, joten kun vaan osais olla ressaamati niin hyvinhän sitä tulee. Me ollaan onneks nyt opittu imemään eri asennoissa ja imuasento tuntus löytyvän hyvin, toivottavasti vain maitoa riittää, enemmänkin kuin vaan alkuviikoiksi. =)
Onko teillä tietoa miksi maidontulo lakkaa ennen aikojaan - vaikka haluaisi imettää niin se vain loppuu? Vai eikö sille voi mitään eikä pysty etukäteen tietämään... varmaan niin..

Tuulialla on kyllä tosi inhottava tilanne sen exän kanssa..miten toiset kehtaakin pelata pienillä lapsilla tuolla tavalla, jotenkin täysin moraalitonta. Ärrsyttävää. |O

Jep, mä rupeen kattelemaan nimilistoja kun ei meidän nimivalinta nyt niin yksinkertaista olekaan :LOL:

Tänään ajateltiin käydä kylvyssä ekan kerran, vähän jänskättää miten se onnistuu :whistle:

 
Kirjoittelin just tonne toiselle puolelle mut kopsasin saman nyt tänne.

Ihanaa vihdoin päästä tänne puolelle kirjopittelemaan.

Johjo Listaan voisi korjata ikäni joka on jo huimat 33v...


"Tervehdys täältä!

Onnea kaikille vauvansa jo saaneille! Aika huima tuo 14 pvä:n tyttö lista :)


Kotona vihdoin ollaan.
Viikko vierähti vauvan kanssa sairaalassa ja viikko ennen syntymää joten 2 viikkoa alkoi oleen aika maksimi. Nyt nautitaan.
Sisko oli käynytkin viestiä tuomassa jo.

Pikaiseen kerron kuulumisia, tarkemmin voisin kertoilla paremmalla ajalla.

Eli sunnuntaina yöllä meni vedet lopultakin ja menin ma-aamuna takaisin sairaalaan klo 9 kuten oli sovittukin. Käynnistystähän piti jatkaa mutta nyt sit vaan jäätiinkin odottelemaan omia supistuksia joita ei kuulunut edelleenkään.
Osostolla siis ma ja ti odoteltiin vaan, hermoja raastoi.

Ke aamuna vihdoin saliin samassa tilanteessa kuin viikko sitten, 2cm kaulaa jäljellä ja 2cm auki.
10.30 puhkaistiin kavot kokonaan,
11.10 eka supistus 5 vuorokauteen ja oli heti aivan VALTAVA!
11.14 toinen supistus
siitä alkoi supisteleen ihan 2 min välein heti ja niin isoja et taju meinas lähtee,
11.50 huusin jo epiduraalia, 5cm auki. Ilokaasua.
12.10 epiduraali
13.40 9-10cm auki ja pudendaalipuudutus.
13.50 aloin ponnistamaan,
14.09 tyttö syntyi :heart:

Kokonaiskestoksi tuli ekasta supituksesta 2h 59min josta ponnistusta 19min.

Kaikenkaikkiaan ihana synnytys rankkojen yritysten jälkeen :) :heart:

Tyttö siis painoi huimat 4310cm, pituus 53cm ja päänympärys 36cm.

Sain tytön rinnalle ja tisuteltiinkin 1,5 tuntia kunnes tuli pesut ja mittaukset.
Tuon jälkeen happisaturaatioarvoja mitatessa huomattiin ettei ole tarpeksi hyvät ja tyttö vietiin happikaappiin.
Tuosta matka jatkui keskolaan (vastasynteneiden-teholle) jossa tyttö vietti yön ja minä jouduin palaamaan tuolle samalle osastolle josta lähdinkin synnyttämään ilamn masua ja vauvaa, rankkaa :'(

Seuraavana päivänä klo 13 siirryin sitten vauvaosastolle jonne tyttö tuotiin myös.

Tulehdusarvot olivat nousseet myös ja tyttö joutui antibiootille viikoksi. Minä sitten kärräilin tyttöä 3 kertaa päivässä keskolaan lääkkeille jotka meni kanyylista joka oli vaavin päässä.

Tänään aamulla oli viimeinen antibiootti ja päästiin kotiin

:heart:

Itse toivuin synnytyksestä ihan hyvin, sain jopa olla omassa huoneessa eilis aamuun asti kaksin vauvan kanssa, sitten sinne tuli kaveri.

Ehdinkin aika hyvin kertomaan jo, nyt tyttö hermostuu, tisuttelemaan mennän. :wave:

T: TeeBird ja ihana pikkuinen 1 viikko :heart: "
 
sarabi kyl on työlästä olla yksin muksujen kans ja just jos sille tappelu päälle sattuu niin :kieh: meillä esikoinen meinaa vähä väliä körmyyttää keskimmäistä ja muutenki uhmaikä meneillään. keskimmäisellä on nyt joku ihme kiukku kausi meneillään, en tie protestoiko vauvaa jotenki vai mitä, mut kyl välillä on pinna kireellä.

tuulia inhottava kyl tilanne exän kans. jaksuja :hug:

luulin sit eilen et pääsen ajois nukkuun, mutta poju päättiki valvoa puoli 1 asti. puoli 6 kyl heräs sit syömään ja puoli 11 seuraavan kerran söi. sai rauhas antaa aamupalat isommille ja vaihtaa yökkärit pois. saas nähä kuinka tänä iltana valvotaan. hyvin on menny kauan jo nukkuun n klo 23 ja se sopii mulle ihan hyvin. yleensä vauva on tankkaa illan ja syöki tunnin kahen välein, mutta nyt nukkunu 3h, et saa nähä menikö"rytmi"vähä pipariks, saas nähä.

jos vaik söis jotain ennen ku poju herää.
 
Heips vaan ja ajattelin myös vihdoin tänne puolelle tulla lueskelemaan teidän kuulumisia .Huomenna olis poika kaks viikkoa ja neuvolan täti tulee katsastamaan et onko painoa tullu lisää..mua vähän jännittää että onko saanut tarpeeks ruokaa tissistä :/ Poika nukkuu aika hyvin öisin eli kolmea ja joskus neljää tuntiakin ja sit on jo tissit kipeänä kun varsinkin illoin tankkaa tiheään.Mut nyt mua huhuillaan jo eli täytyy jo lopettaa löpinä.. :wave:
 
Heippa
Meidän 14. päivän tyttö on tänään jo viikon ikäinen, ja ollaan kaikki ihan over the moon, kun on niin ihanaa :) Kaksivuotias esikoinen ei ole vielä alkanut kiusata siskoaan, vaan käy hellimässä aina tilaisuuden tullen. Esikko on niin äitin poika, että jännitän miehen töihinpaluuta aika paljon...

Tyttö on suhteellisen helppo tapaus. Hyväunisuudesta tuskin voi puhua, mutta esikoiseen verrattuna tyttö nukkuu LOISTAVASTI ;) Jopa kolmen tunnin pätkiä! (Esikoinen söi 30min -1h30min välein 24/7... ) Itku ei ole herkässä, vaan aika pitkään tyttö vaan ähkii ja ähisee kärsivällisesti. Eikä itku ole mitään kaikki-mulle-heti-itkua niinkuin monilla vauvoilla, vaan hitaasti voimistuvia yksittäisiä parkaisuja. Ihan uskomatonta, että meille voi tulla näin rauhallinen vauva! Kenenköhän isoisotädin geenit on perinyt?!

Huomenna tulee terkkari kotikäynnille, ja uskallan veikata, että ollaan jo ainakin melkein syntymäpainossa. Kaksoisleuka on kasvanut komeasti, eivätkä 50cm vaatteet oikein enää mahdu päälle. Jäi siis se vaatepino hyvin vähälle käytölle :) Äkkiä piti mennä naapurilta ostamaan lisää vaatteita, kun tyttönen onkin varsinainen pulauttelijamestari. Isoveljensä ei juuri koskaan puklannut, tytöltä taas lentää ihan joka syötön jälkeen, ja kesken unienkin. Röyhtäyttäminenkään ei poista täysin pulauttelua. Parit bodyt siis kuluu päivittäin, ja menisi enemmänkin, jos aina vaihtaisi olkapään vähän kastuessa.

Vaihdatteko te yöllä vaippaa, jos siellä on vaan pissiä tai ns. puksukakka? Esikoiselta vaihdettiin aina, koska poika kakkasi joka syötön jälkeen. Nyt ei oikeastaan ole tarvetta vaihtaa tosi tiheään, mutta pelkään tytön ihon puolesta. Yritän nyt kuitenkin, että kerta yössä riittäisi. Meillä kuitenkin aamut koittavat jo kuuden maissa, jolloin vaihdan aamuvaipan tytölle.

Nyt pitää mennä iltapesulle taas, jatkan ehtiessäni.

Tuttiritari & tyttö 1vk

p.s. mulla ainakin roikkui maha aika pitkään sektion jälkeen, ja nimenomaan sen arven ylä- ja alapuolet. Meni yli puoli vuotta, ennen kuin alkoi olla kiinteä olo. Painoa oli silloin jälkitarkastuksessa enää noin 2kg ylimääräistä, eli ei edes johtunut kiloista.
 
Täällä ei voi ainakaan valittaa maidon vähyyttä.. Pakastimessa on jo varmaan litran verran lypsettyä maitoa, kun tyttö ei ehdi juoda lypsettyä maitoa kun rinnoistakin riittää. Pitäisi hillitä tuota lypsämistä kun sekin lisää maidontuotantoa, mutta pakko lypsää enimmät paineet pois..

Tuo on kyllä hauskaa tuo tammityttöjen ryntäys 14. pv :LOL: mikähän siinä päivässä viehätti meidän neitejä :whistle:
Sarabi ei todellakaan ole helppoa useamman pienen kanssa, anna itsellesi lupa "luistaa" kaikesta sellaisesta mikä ei ole niin tärkeää. Ne ehtii hoitaa myöhemminkin :D

Huomenna tulee terkka käymään täällä kotona, saadaan tietää miten on tuo painonkehitys mennyt tytöllä.

Rauhallista yötä kaikille mammoille ja vauvoille :wave:

MaMa ja tytsykkä 1vk
 
huomenta, täällä aamupalaa syön, jonotan lastenvalvojalle ja tulin tänne roikkumaan.

mun sektiohaavassa oli 12 hakasta ja pituus vaakasuorassa 20cm ja maha roikkuu aikalailla. Paino tippunut nyt 12kiloa. ja ens viikolla pääsee sitten jo ulos.

Eilen oli neidin eka neuvola, eli ikää oli 1viikko
paino oli 4220(synt paino 4395)
pituus 51,3cm( synt 52cm, mutta eri tavalla mitattu, euvola täti veikkasi 51cm)
päänymp 36cm
Kehuja neiti sai paljon, napa hieman eritti jotain, joten pe uudestaan sitä näyttämään.

mä sain eilen hakaset pois ja jotenkin kivut hellitti heti. ja liikkuminenkin alkaa olla helpompaa, eka yö kun imetin joka kerta.

Neidin rytmi ihan sekaisin, kun nukkuu illalla pitkät unet ja sitten valvoo aamuyöstä kahteen asti.

Miten te muut sektiossa olleet, kuinka pian olette alkaneet touhuta enemmän, mä kun sain rehkimiskiellon sairaalasta, mutta tää tekee tuskaa. Pientä teen joka päivä, mutta en ole kauheasti mitään uskaltanut tehdä.

Ja toinen kysymys, onko teidän haavan ympäristö tunnoton?

Eipä nyt ihmeempiä.

emmy ja neiti 1vk 1pv
 
Tänään oli taas painokontrolli ja nyt likka painaa jo 2650 g(1940g) ja pituuttakin oli jo 48,4 cm (42,5)

Emmy83 mulla oli haavan seutu varmaan kolme-neljä viikkoa tunnoton. Nyt vasta tunto täysin palautunut ja leikkauksesta on jo yli viisi viikkoa. Olin leikkauksen jälkeen vielä viikon osastolla ja toisen viikon otin vielä kotonaki rennosti, mutta sitte aloin jo käymään reippaalla kävelyllä. Kannattaa jättää ruokakassien kantelut yms. kokonaan miehelle :)

nyt kuuluu ähinää kehdosta :heart:
 
Pulauttelusta meillä kanssa pulautellaan aika huolella. Lähes joka syötön yhteydessä, paitsi öisin. Röyhtäyksellä ei näköjään ole suurta merkitystä tähän. Vaatteita saa vaihdella usein. Tämä toisaalta hyvä, koska nyt ehtii käyttämään kaikkia 50cm vaatteita edes muutaman kerran :) (ei siis pulauttelu vaan vaatteiden vaihto). Nyt on taas parin yön aikana pojan rohina jatkunut, joka ilmeisesti johtuu siitä maidosta, joka ei ole päätynyt vielä vatsaan saakka. Kuulostaa välillä aika hurjalle, mutta nenän kautta onneksi henki kulkee hyvin.

Sektiohaavan hoidosta kotiopäästyäni ilman tikkejä en erikseen enää suihkutellut haavaa, ilmakylpyjä annoin iltaisin. Kun kerran haava ei punoittanut ym. niin en niin paljoa panostanut haavan hoitoon enää. Tunnoton haavani ei ole, mutta tuo on kuulemma hyvin tavallista. Näin mulle sanottiin sairaalassa.

Kysymystä kohdun koosta? Sain tuossa kertomuksen jälkitarkastuksesta sairaalasta ja siinä luki, että kohtu on nyrkin kokoinen? Tiedätteko kuinka kohdun pitäisi palautua synnytyksen jälkeen. Mullahan sinne jäi vielä istukkaa, että voisiko sen takia olla vielä tuon kokoinen. Olen siis käsittänyt, että pienemmäksi kutistuisi... Vatsa on vielä jonkin verran pömpöllään.

Tuulialle tsemppiä ja voimia inhottavaan tilanteeseen. Niin käsittämätöntä tuo exäsi toiminta...laittaa ihan suututtamaan.

Sarabille haleja ja aurinkoisia säteitä päivään.

Sänkyyn pissaaminen on tullut meillä tavaksi. En voi käsittää mistä johtuu. Asettelen pojan pippelin alanpäin, ollaan otettu isommat vaipat käyttöön koska pissaa paljon, vaihdan yöisinkin nyt vaippaa...ja silti yllärit odottaa joka yö kerran tai kaksi. Onko ehdotuksia mitä voisin vielä tehdä? Ei muuten merkitystä, mutta poika herää liiaksi tuossa vaatteiden vaihdossa ja kyllähän sen jälkeen omakin uni on hukassa.
 
emmy83 Piti vielä tuohon rehkimiseen kommentoida, että kannattaa mielestäni ottaa rauhallisesti. Minua varoiteltiin, että vaikka olo olisi hyvä ja haava näyttäisi hyvältä, ne sisäiset useat haavat eivät välttämättä ole vielä parantuneet ja kuulemma haavojen ihon vetolujuus palautuu vasta useiden viikkojen kuluttua, joillain voi mennä jopa muutama kuukausikin. Kävely tekee hyvää, mutta kaikki vatsaa rasittavat toimet voi vielä hyvin mielin jättää pois. Jokainen on tietysti erilainen ja toimii niinkuin parhaakseen näkee :)
 
Heips, olen tehnyt samaa eli illalla ilmakylpyä tai suihkun jälkeen ilmakylpyä ja suihkutellu olen vielä sen verran kuin olen jaksanut suihkun alla hengailla. Mun haava ei kyllä ole tunnoton, nippailee välillä silleen jännäst ja tulee semmosta pistelevää kutiamista. Paranee varmaankin.

Mä kävin eilen lenkillä hissun kissun ja sairaalasta sanottiin että päivittäisiä kävelyitä pitäis harrastella. Ja sitä selännostoa ja polvien kiertoa tein lattialla kans, ne riittänee tässä vaiheessa. Mulle sanottiin myös sairaalassa että kurottelu on pahaksi, eli kaapeista korkealta ei kannata kurotella tai haava ja arpi venyvät.

Mulla on välillä ihan huono omatunto kun en ole kotohommiin koskenut juurikaan..ei vaan osaa asennoitua ettei mun pidäkään mitään tehdä, vaikka mies tekee ihan mielellään kaikki hommat nyt. Eilenkin alotin tyhjentämään tiskikonetta kun muistin että ainiin, lautaset ym pitäis korkealle kaappiin nostella ja mä tämmösenä tappina joudun kurottamaan, eli jätän suosiolla väliin.

Jeh, mä menen nyt Mimmin kanssa pötkölleen kun viime yö oli vähän vähäunisempi.
Mukavaa torstaita, on melkosen talvinen keli tuolla ulkona =)

runttis ja Mimmi 8vrk
 
Hei! Nopeasti kysyn miten se olikaan, aiheuttiko mallas vatsavaivoja vai helpottiko se niitä? Mä oon juonu niitä oluita ja pelkään nyt että vauvalla on siksi masuvaivoja. Tai sitten se on d-vitamiini. Ne kait suosittelee vesiliukoista mieluummin. Vois olla antamatta nyt pariin päivää kokeeksi helpottaako. Meillä siis käytössä Deetipat
 
Sarabi eikös sitä ole jotain mallasjuttua vauvojen vatsavaivoihin? Muistaakseni näin..eli ei luulisi aiheuttavan vatsavaivoja. Meillä edellisellä nuo deetipat oli sellaiset joita maha kesti, mutta ne devitol tipat aiheutti vatsavaivoja. Vauvat on kaikki hieman erilaisia ja se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle joten kannattaa kokeilla vaihtaa toisiin tippoihin.

Terveydenhoitaja kävi tänään kotikäynnillä. Tyttö painoi viime perjantaina kotiinlähtötarkastuksessa 4300g ja tänään vaaka näytti lukemia 4700g :eek: eli tytsykkä on lisännyt painoa vajaassa viikossa 400g. Eipähän tarvitse arvuutella saako tyttö riittävästi maitoa :whistle: Alkuviikosta täytyy soitella lastenneuvolaan ja varailla aikaa sinne ensimmäiselle käynnille. Saatiin lupa aloitella pikkuhiljaa ulkoilu ja tänään käytiinkin ruokakaupassa, joka tuntui kaikesta arkisuudesta huolimatta luksukselta kaiken kotona homehtumisen jälkeen. Kävinhän minä alkuviikosta tuon toiseksi nuorimman kanssa pienen lenkin ulkona, mutta muuten on tullut oltua sisällä. Toivottavasti ei lähiaikoina ole luvassa kovia pakkaisia, jotta päästään ulkoilemaan. Nyt kun taas jaksaa liikkua, toisin kuin loppuraskaudesta :whistle: muutenkin on ihanaa kun voi taas olla "oma itsensä" sen loppuraskauden kömpelyyden ja kolotusten jälkeen :D

Antakaapa vinkkejä kuinka saisin markkinoitua tuon tutin käytön, kun viime yönä minä toimin huvituttina tytsykälle parin tunnin ajan |O ...

MaMa ja tytsykkä 1vk1pv :heart:
 
Mama74 Meillä sama homma, sairaalasta lähtöpaino oli 3190g ja viikon päästä 3460g että hyvin on oltu ruoka-aikaan kotona :heart: . Nyt kotivaa-alla ollaan punnittu 4100g saas nähdä pitääkö paikkansa.

Ollaan jo päästy ulkoilemaankin etu-ajassa, kun tyttö on saanut painoa niin hyvin, joten nyt jo vaunutellaan tunnin lenkkejä. Aivan ihanaa, kun koko perhe pääsee yhdessä liikkumaan ulos. Meidän Tanskandoggi Boris niin ylpeänä kulkee prinsessan vaunujen vieressä ja on muutenkin niin kiltti isoveli tytölle.

Ooteko kukaan liinailua aloittaneet

olivia ja daniela 2vko
 
Olivia78 mä olen aloittanu liinailun. Mä vien isommat lapset kolmesti viikossa hoitoon ja sen pikku matkan laitan vauvan liinaan. Kotona harjoittelin tänään jotta ei tuu tenkkapoota kaupoilla jos vauva ei viihdy vaunuissa. Hyvin viihtyy tämä vauva liinassa :)
 
Sarabi mäkin tänään harjoittelin eka kertaa sitomaan liinaa ja pikkusen kokeiltiin vauvan kanssa ja sinne simahti. Tosin oli kovin lyhyt testi eli jatketaan varmaan kotona vielä ennenkun ulos uskalletaan. Mulla, kun tuo lapsi on ensimmäinen niin hirveästi jännittää kaupoille/kylään/kahviloihin meneminen. Miettii että mitä jos alkaa huutaametrossa/ kaupassa/ostoskeskuksessa, missä imetän?miten imetän?jne..Ajattelin, että "ujo"imettäjälle tuo kantoliina olisi hyvä, kun sinne saa sen kehtoimetysasennon jossa tissi ja vauva piilossa.
Josko ensi viikolla sitten uskaltaisi lähikaupoissa käymään..hui! Olisiko jotain neuvoja missä imettää jos "hätä"yllättää ja miten ootte kokeneemmat selvinneet näistä "tilanteista" vauvan kanssa...
 
hyvin noussu paino tammimasun ja maman tytöillä. meillä oli noussu kans 2 viikossa pojun paino 800g ja kuukaudessa oli tullu vähä yli 1200g.

sarabi mallaksen mun mielestä pitäis vaikuttaa mahan toimintaan. voi olla et oon kyl väärässä. mut esikolle ostin mallasuutetta apteekista ku oli vauva, ku ei kakka ollu tullu ja kitisi selvästi sen takia, kuulemma auttaa kovaan mahaan, tosin kyl ku olin ostanu sen ja pääsin kotiin asti niin vaipassa odottiki jo kakka :LOL: ja se jäi käyttämättömänä sit jääkaappiin. devitol tipat kuulemma voi aiheuttaa masu vaivoja, ainaki oon monelta niin kuullu, oon ostanu suosista jekovit tippoja.

meillä oli isyydentunnustus tänään. ei onneks mitää pahoja kysymyksiä, ne pahat kysyttii jo esikolla, nyt ei enää. juteltiin niitä näitä lasten valvojan kans lapsista ja kuinka arki on lähteny käyntiin ym. sit se yhtäkkiä sano isommista lapsista, et onpa pojat erinäkösiä :eek: juu, onhan ne erinäkösiä, mut on niissä samojaki piirteitä. keskimmäinen on ihan täys kopio ukosta ku ukko oli saman ikänen ja esikko on enemmän mun näkönen ku oon ollu pieni. keskimmäisellä on ihan vaaleet hiukset(niin ku ukolla oli pienenä) ja esikolla perus maantien harmaat(niin ku mulla oli pienenä), mut tuli vähä sellanen fiilis itelle, et vihjasko jotain, et olis eri isät vaikka ei tosiaankaa oo. noh, ei voi mitään. ainaki ite tiedän, että sama isukki kaikilla kolmella on.

juup, mutta ähinä alkaa taas kuulumaan, saa alottaa iltatouhut vauvan kans. isommat on jo nukkumassa. onneksi isommat menee aikasin nukkuun, niin saa olla ite rauhassa ja saa vauvan kanssaki rauhassa seurustella.
 
unohdin ihan olivialle vastata. nyt tämän pojun kans en oo kaupungilla käyny, kaupassa vaan pikasesti, mutta jos on imetys tarve tullu aikasemmilla niin kaupungilla on ostoskeskuksessa sellanen"lastenhuone" missä oon sit syöttämässä käyny. en tiedä onko kaikissa ostareissa niitä, mutta täälä ainaki on sellanen.

copacabana meillä kans pojulla tulee pissit läpi. on päiviä et saa vaihtaa vaatteet monta kertaaki päivässä. tosi ärsyttävää. en tie mitä tohon"vaivaan"keksis. siirryin kans isompiin vaippoihin ku poika pissii niin paljo ja muutenki liberon 3-6kg vaipat ei mahdu enää.

no niin, nyt jatkamaan ilta puuhia :wave:
 

Yhteistyössä