Noniin...nyt olen lukenut läpi teidän tekstinne. Aika kauan siihen meni, kun vain pienen pätkän ehtii kerrallaan lukemaan, mutta nyt se "urakka" on tehty
Imetyksestä oli paljon juttua. Meillä imetys ei kertakaikkiaan onnistu. Maitoa ensinnäkin tulee todella vähän (30-60ml kerralla) ja vauva on ns. laiska imemään, eli saa raivarit heti, jos ei maitoa tule välittömästi.
Maito mulla nousi vasta kotona, eli sairaalassa mentiin pullolla koko ajan. Tässäkin varmasti osasyy siihen, ettei vauva jaksa rintaa imeä (pullosta kun tulee pirusti helpommin), mutta en nyt uskalla ruveta tissien kanssa pelleilemään, sillä meille on annettu "tarkat ohjeet" syöttöä koskien niiden penteleen bilirubiiniarvojen vuoksi. Yritin kyllä eilen imettää - tuloksetta.
Öisin en lypsää, mutta päivisin pyrin antamaan omaa maitoani mahdollisimman paljon. Kertaakaan en ole vielä niin paljoa saanut rinnoista maitoa tulemaan, että koko syöttö menisi pelkällä äidin maidolla, mutta yritys hyvä 10. Jokainen tippa äidin maitoa on aina kotiinpäin. Ja kun se ruma päivä tulee vastaan, ettei maitopa enää tule, niin sitten ei tule. Mutta toivon kovasti, ettei tuo päivä tule ihan heti vastaan.
Rytmiä meillä ei vielä oikein ole, mutta yöt menee (ainakin toistaiseksi ovat menneet) yhdellä syötöllä. Illalla neiti syö noin klo 22-23 aikaan, seuraavan kerran 02-03 ja sitten seuraavaksi aamulla 06-07 aikaan. Meillä siis minä herätän likan 4 tunnin välein syömään sairaalan ohjeiden mukaisesti, jotta saadaan paino nousuun ja bilirubiiniarvot laskuun. Syötön jälkeen yöllä on neiti nukahtanut aina heti. Päivisin herättelen häntä 3-4 tunnin välein, mutta aika hyvin herää itsekin noihi syöttöväleihin.
Vaippaa ei meillä vaihdeta yöllä, mikäli vaipassa ei ole kakkaa. Toistaiseksi siellä kyllä on sitä ihan joka syötöllä ollut...neiti kun yleensä tyhjentää suolensa siinä syötön puolessa välissä
Kapalossa en ole nyt kotosalla neitiä nukuttanut, mutta sairaalassa nukutin. Kotonakin mahdollisesti sitä tulemme käyttämään, mikäli "tarvetta" esiintyy ja tuolloin materiaalina on ihan vain lakanakangas. Sillä pärjää ihan hyvin
Liivinsuojuksia vaihdan noin 3-4 tunnin välein, eli aina silloin, kun lypsään maitoa. Yöllä en vaihda, kun en lypsää. Meillä käytössä pääsääntöisesti kestoliivinsuojukset, jotka itse väsäsin, kun nuo kertyakäyttöiset on niin kovat rintaa vasten ja kiinni jäädessään niiden irrotus tekee kipeää.
Vauvan vierellä nukkumisesta sen verran, että nukun siinä kuin tukki...kirjaimellisesti. Eli en taida yön aikana liikahtaa millimetriäkään. Selkä siinä vähän kipeytyy, mutta muutoin siis nukun hyvin. En ole kertaakaan ininään herännyt, tai sitten likka ei inise?!?
Sitteriä on jo testattu muutaman minuutin ajan ja
tutti on ollut käytössä jo muutaman vuorokauden iästä kokeilumielellä, kotiutumisen jälkeen jo ihan kunnolla.
Meillä vietetään nimiäiset varmaankin maaliskuun alussa. Ei olla tarkemmin vielä juteltu miehen kanssa asiasta. Itselläni on tähän liittyen kysymys...
minne ja milloin ilmoitetaan lapsen nimi jonnekin, jotta saadaan kelakortti yms? Ei sitten niin mitään muistikuvaa asiasta, vaikka esikkokin on nimensä joskus siis saanut.
Mies on meillä ihan kympillä mukana vauvan hoidossa. Eilen olin vajaan tunnin koirien kanssa lenkillä ja toisen tunnin illemmalla kaupassa. Eikä tullut soittoa perään
Oikeastaan enemmän kyllä ihmettyttäisi jos perään soittelisi, sillä ollaan sovittu jo raskaushaaveaikana, että vauva on sitten täysin yhteinen juttu ja ainoa asia mitä isä ei tee on rintaruokinta...mutta sitä ei tee kyllä meidän perheessä valitettavasti äitikään, joten ei ole mitään, mihin mies ei kykenisi.
Tuolla miehellä ei ole tapana seistä sormi suussa, joten todella luonnollisesti on tuo vauvan hoito mieheltäkin sujunut. Meille kummellakin tosiaan on ihan selvää, että mä saan edelleen mennä menojani ja harrastaa kunhan itse taas vain jaksan...mies hoitaa tuolloin lapset :heart:
Painosta oli ollut myös puhetta...oma painoni on nyt 1,5 kiloa vähemmän, kuin mitä se oli ennen raskautta ja tuntuu siltä, että vielä tämä tästä tippuu, sillä kaikki turvotus ei ole vielä mm. sormista poistunut ja yöllä ramppaan vielä vessassa. Vatsa on vetäytynyt nyt parissa viimepäivässä entiselleen, mikä tuntuu ihan uskomattomalta!! Mullahan oli ylipainoa 11 kiloa kun raskauduin ja siitä olisi sitten atrkoitus päästä eroon kunhan kerkeän, joten tuo painon putoaminen ei haittaa kyllä pätkääkään
Meidän kissalla on porttikieltä vauvan sänkyyn, sittereihin, rattaisiin aj trvakaukaloon ihan jo niiden pirun karvojen vuoksi. Muutoin saa olla vauvan lähellä...joskaan, eipä tuo ole vauvasta kiinnostunut.
Koirilla on oikeastaan ihan samat säännöt, joskaan eipä ne yritä kyllä sänkyyn tai rattaisiin...tuo pikkupiski välillä sitteriin vilkuilee, mutta ajan sen aina pois.
Meillä kestoillaan jo...käytössä pääsääntöisesti harsot ja kuorivaippa...nyt ekaa kertaa päällä äippäpakkauksen flanellette ja kuoret. Fuzziakin jo kokeiltiin, mutta oli liian iso.
Sef ja pikkuprinsessa 1 vko :heart: