Tammikuun 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äidit!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
äityli la 1.1., toinen lapsi
Mimitsu 32v. la 2.1., toinen lapsi, Vantaa
Aino 31v. la 7.1. ensimmäinen, Turku
Katja 26v. la 10.1. ensimmäinen
Olivia-78 la 10.1.
Katri 28v. la 10.1. ensimmäinen, Helsinki
Leonor 27v, la 12.1, kolmas, pohjoinen
Ritu la 13.1
Pippa 24v. la 14.1, ensimmäinen, Häme
Meri* 24v. la 14.1., toinen lapsi, Eurajoki
Marika 28v. ensimmäinen, Turku
Nöpi 27v, la 12.1 , ensimmäinen, Järvenpää
Lyyli
Heaven 25v. la 16.1. toinen lapsi, Lahti
Tiuhti 29v. la 16.1. ensimmäinen, Turku
katja78 27v. la 19.1. toinen lapsi, Pohjois-Savo
Hattara 30v., la 17.1., esikoinen, pk-seutu

Kyllä se on nyt uskottava että raskaana olen. Tein nimittäin varmuudenvuoksi tänä aamuna uuden testin ja siihen pärähti kaksi viivaa alle minuutissa vaikka ohjeissa sanottiin että tulos on luettavissa 5 minuutissa. Varmistin vielä asian sillä että tein eri merkkisen testin kuin perjantaina.
Tuntuu ihan uskomattomalta että nyt se on sitten totta kun tässä on joutunut reilun vuoden aikana pettymään niin monta kertaa.
Oireista sen verran että menkkamaisia kipuja on alavatsalla,rinnat on kipeät ja tuntuu turvonneilta ja kahvin juonnin jälkeen tulee semmonen ällötys olo.
Tässä vaan sitten odotellaan millonka alkaa se ympärivuorokautinen ällötys jota oli kun odotin esikoista. ;)

Hehei!

Onpas tänne tullut jo pitkä lista, mukavaa. Tervetuloa kaikille!!

Mua vaan huimaa ja huimaa.. Pari kertaa kaupoilla ollessani jouduin tarraamaan johonkin kiinni, etten olisi heittänyt kuperkeikkaa. Tässä koneella istuessakin välillä vippaa.

Onko kellään muulla moista, tai oletteko kuulleet. Voiskohan tuolle tehdä mitään? Olen huomannut, että sillä ei ole merkitystä olenko syönyt vai nälissäni..

Katri 5+6

Mulla taas tuntuu että kaikki oireet katos jonnekin,jännä juttu. Masua kyllä turvottaa välillä mutta ei muuta...Toisaalta parempi näin ettei tartte kärsiä ainaskaan vielä mistään. Esikoisen kohdallakin kaikki meni paremmin kuin hyvin!Toivotaan että sama linja jatkuu...
Ei uskois että tuolla masussa kasvaa pieni elämän alku, ihana juttu!Ja tuntuu ku ekaa odottelis, mutta niin se on varmaan kaikkien kohdalla...Eihän sitä enää muista mitenkä niitä vauvoja hoidettiin,hui!=) Mutta kaipa se on lähettävä nukkumaan,ettei aamulla oo ihan poikki...

Heaven ja ""Tiuhti"" 5+1

Nyt kolmas aamu putkeen, kun käyn pyttyä tervehtimässä. Te fiksummat, joilla on jo lapsia, kertokaa, loppuuhan tämä jossain vaiheessa??? Toistaiseksi ainakin oksu tulee vain aamulla, vaikka 24/7 kyllä etoo ja pahat hajut pistää yökkimään. Mies kysyy jo, että onko tuo nyt sen arvoista. Tottakai on! Kyllä minä kestän pahat olot, kun tietää mistä se johtuu ja luulen et pienet oksut unohtuu pian kun sen nyytin syliin saa. Millä te ehkäisette pahanolon tulon? Tuntuu et kokoajan pitäisi syödä jotain, ettei se pääse väliin.

Minä olen siis ollut alusta asti todella turvoksissa, eikä farkut ole menneet kiinni enää kuukauteen. Eilen olin salilla ja kaveri nauroi, et meinaatko yrittää kieltää raskauden kun näytän siltä ku olisin neljännellä kuulla... En haluaisi, että kaikki nyt vielä tajuaisivat tätä, koska ei ole edes ollut vielä ekaa neuvolaa saati ultraa. Mut on tää ihanaa tämä masun hyväily, Äidin pieni vauva

Katri: mulla sama homma, huimaa oikein kunnolla. Enkä minäkään ole huomannut eroa sillä, olenko syönyt vai en. Esikoisella oli ihan samanlaista. Neuvolatäti sanoi muistaakseni silloin jotain lisääntyneestä veren määrästä kehossa, joka saattaa toisilla huimata, toisilla puuduttaa käsiä tai jalkoja (esikoisella molemmat kädet puutuivat aika ajoittain tunnottomiksi).

Mimitsu 7+1

Kyllä se pahoinvointi jossain vaiheessa loppuu. Viimeistään sitten kun vauva syntyy :)
Niin kuin aiemmin mainitsin, niin olen oksentanut aiemmilta lapsiltani 3-3,5 kk. Se ei todellakaan ollut mukavaa tai helppoa aikaa, mutta kuten huomaat: aika kultaa muistot. Nyt sitten odottelen kolmatta lastamme ja ällötykset ovat alkaneet. Vielä en ole oksentanut kertaakaan, mutta ei kyllä ole kaukana ollut sekään.
Kannattaa syödä jatkuvasti jotain pientä, ettei pääsis tulemaan näläntunnetta, joka taas entisestään lisää huonoa oloa.
Itselläni on töissä viinirypäleitä, kirsikkatomaatteja, suolatikkuja,rusinoita jne pientä naposteltavaa koko ajan saatavilla. Varmasti työkaverit pian hoksii, et missä mennään, kun yks vetää koko ajan jotain suuhunsa :)

Mutta jaksamisia meille kaikille! toivottelee Leonor 5+5

Marika: Millä viikolla sinä olet? Ajattelin meinaan itse että tää on jotenkin tosi epänomaalia kun mä kan olen turvoksissa kun pieni potkupallo (viikolla 5+5). Farkut saan enää just ja just jalkaan (nimenomaan masunkohdalta alkaa heti puristaan) ja jos tiukka t- paita päällä niin luulis että jo mun raskaus pidemmällä. Pelkään että saan jo kesäks hankkia jonkun äitiysvaatteen. Ja uskoisin että en ole nyt yks kaks lihonut näin paljon kun viimeset 10 vuotta paino ollut lähes sama. Toiset kirjottelee ettei raskaus näy välttämättä vielä viikoilla 20 tms juuri ollenkaan. Miltähän mä näytän silloin jos tämä tahti jatkuu?!? Niin kai tämä sitten on normaalia jos joku toinenkin on mielestään jo nyt turvoksissa.
Toivottavasti tuo sinun pahoinvointisi helpottaa, onhan se yksi kurjimmista oireista. Toki kun syyn tietää niin sen kestää kyllä.

Tilasin just alkuraskauden ultran.
Osuu viikolle 7+5.
Ei oikein osaa vielä suhtautua koko hommaan ilolla ja odotuksella.
Lähinnä tässä ollaan varuillaan ja epäileväisenä tammikuisen km:n jälkeen.
Pientä turvotusta myös havaittavissa.
Onneksi se ehkä katoaa muutaman viikon kuluttua ja pöksytkin menevät ehkä sitten taas paremmin kiinni.
16.1 näyttää olevan sumaa laitosjonossa, jos sinne saakka tällä kertaa päästään.
Päivänjatkoa!

Ilmoittaudun (varovasti) mukaan. Tein eilen plussatestin ja laskettuaika jollain nettilaskurilla olisi 17.1.2007.

Olen tällainen vähän kypsempi tuleva mamma:-) Ikää on 34 v. ja lapsi on mulle eka. Miehelle kuitenkin jo 4. vekara, hänellä on kolme lasta aikaisemmasta liitostaan.

Olen luonteeltani joissakin asioissa murehtijatyyppiä, joten nytkin tietysti pelottaa hehkutella kauheasti, jos kaikki ei menekään hyvin... Mutta varovaisin mielin mukana täällä tammimammoissa silti.

Nella

Onnittelut Nella ja teretulemas joukkoon!

Mulla kyllä mielialat heittää häränpyllyä välillä, miesparka.. Välillä on niin onnellinen, ettei paremmasta väliä ja välillä hirvittää ja kauhistuttaa, jos kaikki ei menekään hyvin..

Mutta!!

Positiivista ajattelua meillekaikille tässä tammimammojen listassa. Koitetaan olla kaikki murehtimatta (vaikka se joskus vaikeaa onkin..) ja nauttia tästä ajasta.. Faktahan on, että kun äiti voi hyvin ja on onnellinen, niin vauvakin voi hyvin. Murehtimalla ei voi asioiden kulkua muuttaa, jos jotain on sattuakseen, se sattuu ja silloin niin on tarkoitettu.

Voidaan hyvin ja pidetään itsestämme huolta!! :)

Moi Nöpi! ja tietty muut!

Luulisin et menossa on rv 7, mutta en ole ihan varma, siinä jossain pyörii. Mä en voi verrata mun vatsaa enää PIENEEN potkupalloon. Kokeilin tänään kaikki mun housut ja ainoat mitkä menee on kuminauhavyötärölliset... Siis kyllä mä saan housut kiinni, mutta se on jo todella epämukavaa ja istua ei pysty. Eilenkin olin töissä nappi auki ja vyö siinä päällä löysästi ;) Ja tämä pömppö on ollut tässä jo kolmisen viikkoa. Meidän äidillä ei ole missään neljässä raskaudessaan mennyt enää omat housut jalkaan ensimmäisen kuukauden jälkeen. Samoissa siis mennään...

Ilmoittaudun virallisesti tähän ketjuun, eli viiva oli jo vahva tänä aamuna! LA n. 20.1.
Menkkamaista kipua ei ole enää paljoa, mutta kaikkia muita mahatuntemuksia kyllä, eilen uimassa ollessa vatsaa alkoi ihmeellisesti kiristää. Vatsa on hiukka turvoksissa, (ja housut on kyllä kiristäny jo pidempään, sillä oon sinänsä poikkeuksellinen tapaus, että lihotin itseäni tätä raskautta varten muutamalla kilolla. ;) Oon ollu ehkä liiankin hoikka vielä vuosi sitten.) Nyt on myös rinnat tuntuneet kipeiltä, ei muita oireita.

Peukut pystyyn, että kaikki etenee hyvin!

Heipparallaa äitylit!
semmosta ajattelin tiedustella että joko te muut olette ilmottautuneet neuvolaan? Ja koskas sinne yleensäkään pitäs ottaa yhteyttä? On tuosta edellisestä raskaudesta sen verran kauan aikaa että en muista enää noita neuvola juttuja.
Täällä kärsitään edelleenkin menkkamaisista kivuista ja nyt on lisäksi ilmaantunut aivan JÄRKYTTÄVÄ väsymys. Voisin vaan koko ajan nukkua.
Täytys kai sitä ruveta valmistautumaan töihin lähtöön vaikka paljon mielummin pötkähtäisin päikkäreille.
Hyviä tuulia kaikille odottajille!

Minä innokkaana varasin jo ajan neuvolaan. Ekan ajan saa yleensä viikoille 7-8.
Mullakin on ihan kauhea väsymys päällä. Tänäänkin olen ottanut jo kolmet ""päiväunet"".
Joko teillä muilla on alkanut yölliset vessassa käynnit?
Mulla on pitänyt rampata jo muutamayö vähintään kerran yössä.

Hipheijaa kaikille!
Mulla ainaki rakko täyttyy nopeammin kuin ennen mutta vieläkään ei örkkäoloa. En sitä suoranaisesti toivo, mutta tuntuu ettei kaikki ole niin kuin pitää kun se varma oire vielä puuttuu. Kahdessa edellisessä pahoinvointi aika rankkaa.
Väsymystä riittää edelleen ja rinnat on todella kipeät.

Varasin neuvola-ajan viime viikolla, osuu rv 8 paikkeille. Yhden kerran jo olen käynyt neuvolalääkärissä kun paha hiiva vaivasi lääkitsemisen jälkeenkin.

Mulla ei vielä ole ollut pukeutumisongelmia, vaikka paino on vähän noussut. Se on ihan hyvä juttu, olin hieman alimitoissa imetyksen jäljiltä. Ja eipä tartte mietiskellä tuleeko maitoa kun vauveli joskus maailmaan saapuu, maidoneritys ei ole edes loppunut vaikka imetys loppui viime syyskuussa!!!

Meri* 5+3

Marika, B-vitamiinin pitäis auttaa pahoinvointiin, mene ja tiedä. Mä olen syöny niitä koko kevään ja vielä ei oo ollu huonoa oloa, joten en tiedä auttaako ne vai vieläkö se pahoinvointi antaa oottaa itseään...
Mulla auttaa kuitenkin huippaukseen pieni napostelu aterioitten välillä. Muuten on vaan se armoton väsymys ja kipeät rinnat, pikkasen turvonnut oon mutta ei sitä juuri huomaa. paino on laskenut kilon, vaikka syönyt oon enemmän kuin normaalisti, tuntuu että koko ajan on nälkä.niin ja mullakin rakko toimii paremmin kuin hyvin, oon monta viikkoa jo saanut juosta vessassa todella usein. ja karmeaa palelua täällä kans, joten kyllä mulla sittenkin taitaa olla lähes kaikki oireet : )
meillä on elokuussa mun ystävän häät ja mä arvuuttelen kovasti että mahdunkohan ostamaani pukuun... kuljen peilin eessä ja kokeilen että miten iso masu mahtuis mekon alle...hih : )

Minkälaisia tuntemuksia teillä on vatsan pohjalla? Mulla on kaikenlaista vihlontaa joka puolella, kiristystä, ja painontunnetta, sentään vaan mutaman kerran päivässä.
Kai ois huolestuttavaa jos kipu jatkuis yhtenäisenä pitkään?

Te joilla jo ennestään lapsia, niin kertokaapa, miten raskaus vaikutti teidän:
-ihoon (tuliko finnejä enemmän vähemmän?)
-hiuksiin
-selkävaivoihin (oliko ongelmia esim. häntäluun kanssa?)

Entä muuttuiko menkat helpommiksi raskauden jälkeen? (mulla nimittän yksi niistä monista syistä tulla raskaaksi on ollut, että haluan päästä eroon rankoista menkoista....yleensähän raskausajan jälkeen ne helpottaa.)

Ihon kunnosta; ekassa raskaudessa iho voi hyvin, ei tullut finnejä.Toisessa joka päättyi km:n, tuli finnejä aika pian plussan jälkeen ja iho oli kamalassa kunnossa pitkän aikaa. Hoidettu kosmetologilla pari kertaa, nyt toistaiseksi voi hyvin. Hiuksissa en huomannut mitään eroa.

Menkat oli pitkään poissa imetyksen takia ja kun tulivat olivat todella kivuliaat ja runsaat, jokaisessa kierrossa. Mutta itse vertaan menkkoja siihen kun oli ennen raskautta eli pilleri- ja laastarimenkat.

Mor

Mulla eka neuvola varattu 8. vkolle ja lääkäri 10. viikolle. Jänskättää, sillä terkkari sanoi että ekalla lääkärikerralla kai ultrataan, mutta ettei sydänäänet vielä välttämättä kuulu.

Mulla tullut ihan joku satunnainen, onneksi pieni näppy otsaan ja leukaan. Kuitenkin enemmän siis kuin ennen. Ja tukka ehkä rasvoittuu pikkusen nopeammin. Muuten yllättävän pirteä olemus peilissä.

Mulla ei ole vaakaa, joten lähtöpainostani on vaikea sanoa, mutta selvästi olen turvoksissa vatsan seudulta. Lisäksi tuntuu, että tissit hieman pursuilevat liivien yli.. hehe.. Ei kyllä tarviis kasvaa yhtään!

Huomenna heti aamusta reissuun ja lauantaina eräät juhlat, jossa miehen sukulaisia. Siellä todennäköisesti tarjotaan alkoholia.. Suunniteltiin, että nostan maljan siinä missä muutkin, mutta olen vain juovani lasista. Tuskin kukaan huomaa.. Ei haluttaisi vielä kertoa suvulle. Mun neljä läheisintä ystävääni tietää, ei vielä muut.

Itse asiassa tuleville isovanhemmille meinattiin laittaa pieni vihje korttiin viikon kuluttua, kun ollaan ulkomailla. En tiedä sitten onko liian aikaista. Minähän kertoisin heti innostuksissani, mutta mies on jarrutellut. Muistissa tietenkin vielä marraskuinen tuulimuna.

Mäkin voisin varovasti ilmottautua.. Rv ei oikein tiedossa, ehkä 4-5, sillä suoraan tuulimunasta raskauduin uudelleen. Eli suoraan siitä napsahti, heti kun mahdollisuus tuli. Viime viikolla testasin sitten ne viivat tikkuun. Soitin neuvolaan, arvioivat sopivan lääkäriajan olevan 1kk päästä, eli silloin voisin olla n.vkolla8, jotenkin miten siitä kaavinnasta sen nyt ikinä laskivatkaan.. Ja aika ei kulu millään!!

Meilläkin olisi sukujuhlat tiedossa parin viikon päästä. Itse ajattelin lasin kohottaa, juon ehkä osan.. En usko yhden lasillisen vaikuttavan suuntaan tai toiseen, mutta tietenkin parempi olisi kokonaan ilman. Viimeksi tuulimuna kaavittiin vkolla 9, silloin oli jo jonkinmoista painontunnetta ja kiristystä alavatsassa.. Nyt vaan ajottain iltaisin pientä.

Toivottavasti kaikki sujuu hyvin - kaikilla! =)

Nelly: mulla ekassa raskaudessa oli tosi kovia alavatsa- ja -selkäkipuja. Kuuluivat ihan normaaliin raskauteen, ainakin mulla. Nyt toisesta ei niin kauheesti ole, mutta välillä on tunne, että ""kiristää"" ja nippailee.

""Te joilla jo ennestään lapsia, niin kertokaapa, miten raskaus vaikutti teidän:

-ihoon (tuliko finnejä enemmän vähemmän?): mulla oli aivan mielettömän hyvässä kunnossa iho raskauden aikana, sen jälkeen pukkaili melko lailla finnejä, mutta rauhoittui piakkoin sekin.

-hiuksiin: hiukset oli raskauden aikana erittäin runsaat, kiiltävät ja hyväkuntoiset, mutta nyt, 4kk synnytyksestä, hiukset tippuu päästä huolestuttavaa vauhtia. Kampaajakin sanoi, että kalju alkaa paistamaan :( Saa nähdä miten tämä uusi raskaus vaikuttaa, toiv. hiukset taas tuuhenee!

-selkävaivoihin (oliko ongelmia esim. häntäluun kanssa?): Mulla oli rv 20 tienoilla käytössä tukivyö, koska alaselkä oli niin kipeä. Meni sitten itsekseen ohi ja luovuin tukivyöstä parin viikon jälkeen. Ikävin puoli synnytyksessä oli mun häntäluun murtuminen, joka vieläkin naksuu ja heiluu irrallaan :( Lääkärin mukaan kestää jopa yli vuosi ennen kuin luutuu kiinni, mutta nyt on tämä uusi raskaus..pitää synnärillä jutella murtuneesta luusta, että miten vaikuttaa tulevaan synnytykseen. Pirun kipeä se on koko ajan.

-menkat: ikävä kyllä suunnilleen yhtä runsaat ja kivuliaat kuin ennen raskautta..tosin mulla kerkesi tulla vain yhdet ennen uutta raskautta. Ja sekin on varmaan yksilöllistä, voihan ne jollain helpottuakin :)

Mimitsu 7+3 & poika 4,5kk

Minäpä vastailen omista kokemuksistani:

ihosta: tyttöä odottaessani naamani oli ihan kamalannäköinen, aina rasvainen ja finnejä pukkasi. poikaa odottaessani iho oli taas tosi hyvässä kunnossa. Sama päti myös hiuksiin ja kynsiin. Eli tytöltä rasvoittuvat hetkessä ja pojalta vahvistuivat ja oli todella upeat kutrit.
Minun kohdalla ainakin piti täydellisesti paikkansa sanonta: tyttö vie äidiltään kauneuden.

Menkoista sen verran, et kahden synnytyksen jälkeen olen ollut välillä helisemässä vuodon kanssa! Kivut on kovat, joskus jopa sänkyyn kaataneet ja vuoto tosi runsasta. Olen käyttänyt kuukuppia ja ikävä kyllä runsaimpina vuotopäivinä joutunut turvautumaan vielä lisäksi yösiteeseen, koska on saattanut tulla yhtäkkiä valtava määrä vuotoa.
Toivon todella, ettei enää pahentuisi.

Kiitos vastauksista! Eiköhän nämä vatsan jomotukset kuulu tosiaan asiaa - tänään ei ole kyl tuntunut juuri mitään.

Eli noista kertomuksista voi päätellä että kaikki on yksilöllistä - eikä tiedä miten kroppa mihinkin suhtautuu. Henk koht toivon kyllä, että mun menkat helpottuis raskauden jälkeen. En ole koskaan käyttäny hormonaalista ehkäisy, eli oon aina kärvistelly kivuissani. Toivon että mulle kävis sit samoin kuin äidilleni kun hänellä helpottui menkat huomattavasti raskauden jälkeen, jos se ois periytyvää, kun kerran rankat menkatkin oon periny siltä. Mulla on kyllä myös lievää endoa, jonka pitäisi ainakin helpottua raskauden aikana. Noh ainakin nyt on ihanaa kokeilla elämää ilman menkkoja. ;)

Mukavaa viikonloppua kaikille, ja hyvää vointia!

Yhteistyössä