**TAMMIKUU2008**marraskuu

..nyt se alkoi mullakin ne raskausvaivat. Eli ihan kuin pikkugreippi kuvaili ja muillakin ollu, iskiaskipua vasemalla puolen alaselkää, kiipee joskus selkärankaa pitkin ja jumittaa koko pakaralihaksen. Joutunu jo lopettaa pitkät lenkit koirien kaa ainaki toistaiseksi, koska vie siis kävelykyvyn. Todella v..mainen kipu. Tietääkö joku miksi se on vasemalla puolen eikä oikealla? Tai siis musta moni sanonu, että vaiva vasemalla puolella?
Nyt tänää olen kokeillu kauratyynyä ja se autto. Ei nyt vieny koko kipua ,mutta tuntuu että kylmä lisää kolotusta. Ja tukivyön meinaan kanssa laittaa. Sen ANITA-merkkisen. KOkemusta???
Tänään tuli joululahjatilaukset postista. Saa sitten matkan jälkeen rupee paketoimaan ja laittaa uusia jouluvaloja, jee.
Blanca ja Boxi 28
 
Neuvolassa taas käyty..

Elikkäs viimeksi hb oli 96, ja nyt käytettyäni Floradixiä nämä vajaa pari viikkoa, on hb noussut 120:een. Jos siis Obsidan inhottaa, niin vaihtakaa Floradixiin. Ei aiheuta edes sitä ummetusta, jota Obsidan teköö. Pientä turvotusta on ilmaantunut ja pissa oli edelleen puhdasta. Sf- mitta oli 29cm. Syke 138. Mulle on ilmestynyt tuonne alas joku patti. Oli sitten pakko kysyä neukkatätiltä, että onko se rasvapatti vai mikä. Meinasin saada ihan sydänhalvauksen, kun se sanoi että se voi olla kondylooma!! Mutta sitten kun näytin sitä sille, niin se sanoikin ettei se olekaan kondylooma, kun kyseisessä taudissa patti olisi emättimen sisällä. Ihan tavallinen rasvapatti. Pelottelee sitten noin..

Vauva on perätilassa, toivottavasti kääntyy. En haluaisi leikkaukseen, mutta en kyllä synnytäkään perätilavauvaa. No viimeistään viikolla 34 pitäisi olla kääntynyt, muuten joutuu käännettäväksi. Kuulemma se on hirveää tuskaa, kun joku muskelimies tulee vääntämään vatsaa. Veljeni nuorimmainen tyttö oli poikittain masussa ja sitä sitten koitettiin kääntää. Ei sitä sitten saatu käännettyä ja lääkäri sanoi, että tulee vaan synnyttämään, kun se voi vielä kääntyä synnytyksen aikana!? Aikas uhkarohkeaa olisi ollut mennä synnyttämään niin, entä jos ei olisikaan kääntynyt? Siinä olisi sitten ollut kumpikin vaarassa. Sektioon ne sitten meni.

Blanca. Haepa apuvälinelainaamosta tukivyö. Sieltä löytyy montaa mallia ja hoitaja opastaa valitsemaan hyvän.

Nappis ja Abbath 31+4
 
Onneksi on teitä muitakin kellä vauva perätilassa. Täällä siis myös vauva ollut jo kauan pää pystyssä. Tunnen sen aivan selvästi, kun potkuja ja pieniä liikkeitä tuntuu aivan alavatsalla ja virtsarakkoa kohti. Pää puolestaan tuntuu ylhäällä ja kun vauva sitä pyörittelee tuntuu todella ilkeältä. Aivan kuin yrittäisi tunkea päätään vatsanahkan läpi.. :D
Kiitos Napsukka tiedosta, että viikolla 34 pitäisi olla kääntynyt. Neuvolassa viimeeksi jotain puhui, muttei puhunut viikoista mitään. Olen menossa muutaman viikon päästä neuvolaan ja silloin olen viikolla 34, toivottavasti olisi kääntynyt. Kauhistuttaa myös se kääntäminen ja vielä enemmän leikkaaminen, mutta en kyllä myöskään aio perätilassa olevaa synnyttää.. :eek:

Sairaslomalla olen ollut eilisen ja tänään, kun iski flunssa. Huomenna sitten taas töihin. 13 työpäivää vielä..

Blanca minulla ollut iskias välillä vasemmalla ja välillä oikealla. Lämmin auttoi minullakin ja joogailu. Todella ilkeä vaiva.. :/

Täytyy ottaa jotain iltapalaa ja painua nukkumaan niin jaksaa taas aamulla olla töissä!

iita 30+2
 
Ja näin heti alkaa tämä miettiminen...Siivota voisi ja kaikkea muuta pientä puuhata, mutta mä vaan netissä surffailen. Mutta sitten mietin että mitä jos nyt teen kaiken mitä teen äitiyslomalla :LOL: :LOL: Ihan kuin tota tekemistä ei olisi vielä silloinkin. Eli suunnitelma tälle päivälle on ensin siivotaan keittiö ja laitetaan ruoka puolivalmiiksi. Sitten lähdetään penkomaan noita vauvanvaatteita tuolta komeron perältä. Jossain välissä syödään ja otetaan päiväunet :LOL:

Ulkona on niin inhottava keli, ettei kiinnosta nenäänsä pihalle laittaa. Mutta tässä tällä kertaa, palailen varmasti astialle vielä monesti tänään.

Nuuskis ja Irmeli 32
 
Täälläkin pitäisi viettää keskiviikkopäivä siivoten ja sitten olisi iso pino pyykkiä (vauvan liinavaatteet) silitettävänä. Koskakohan sitä jaksaisi aloittaa aherruksen?
Musta tuntuu, että ainakin mä vaan siirrän ja siirrän noita hommia huomiselle kunnes tulee se huominen jolloin vauva on jo kainalossa eikä silloin enää olekkaan aikaa tehdä kaikkea. Ei vaiskaan, eilen sain onnellisesti siivottua liinavaatekaapin ja vietyä roskiin kaikenlaista turhaa / tarpeetonta ja käyttökelvotonta rättiä ja riepua.

Eilen oli vauvalla ensimmäistä kertaa sellainen jumppapäivä että vastaantulijatkin näkivät mahan heilumisen paksun takin alta. Siellä se pieni mennä jytäsi minkä kerkisi ja luulin jo välillä että vatsanahka repeää kun kaveri siihen tahtiin siellä svengaili :p Hassun tuntuista ja näköistä. Koirakin sai eilen osakseen ensimmäisen kunnon potkun. Koira ihan viattomana pötkötteli mun vieressä ja tapansa mukaan nojaili päätään mun mahaa vasten, mutta se ei sitten sopinutkaan pikkuElvikselle yhtään vaan monotti koiraa suoraan kirsuun. Kyllä toi rakki aika pitkään tuijotti sen jälkeen mun masua täysin ymmällään :LOL:

Jos nyt menis laittamaan vaikka aamupalaa ja sitten miettisi noita tekemisiä uudestaan?

pötkylä ja pikkuElvis 29+6
 
Kylläpä siellon Nuuskis säpäkkänä heti aamusta :) Mulla puolestaa niin tökkii tämä aamu, päätä särkee jo valmiiksi. Yö meni tosi huonosti, nuorempi poju valvotti kivasti. Taitaa olla tulossa kipeeksi, taas :kieh: just nyt ku perjantaina ois meno korvienputkitukseen. Sitähän ei siis tehdä jos on kipeänä yhtään. Kiva jos se nyt siirtyy, milloinha lie saa uuden ajan ku lakko uhka päälle, joulut ym muut pyhät ja sitten onki jo lasketun ajan vuoro. Kiva sinne ottaa, ku ei sitten tiä pääseekö silloinkaa sinne.
Täälläkin inhottava keli, märkää ja tuulee. Ei tohi mennä tuonne ulos ettei nuorempi nyt sairastu sitten ihan kokonaan. Pitäs vain keksiä jotain aktiviteettia pojille ettei ne mene ihan levottomaksi.
Blanca Mulla on toi Anitan tukivyö, son kyllä hyvä jos pitkään on jalkeilla taikka kävelee, mutta mulla tulee heti tukala olo ja se painaa jos istuu välillä. Esim töissä mä en voi sitä käyttää ku siellä tulee istuttuakin sitten pitempiä pätkiä. Mutta mun kohdalla sen käyttö on aika vekslaamista päälle-pois että nykyään tulee aika harvoin sitä e des laitettua päälle. Mutta lenkille ku lähden laitan sen.
Taas on kauhia turvotus päälle, nilkat näyttää ihan norsun nilkoilta ja sormet tuntuu inhan turpeilta :( pitää vissiin koitaa kitata taas vettä jos sais tuota turvotusta laskemaan.
Huomenna on sitten nauvola aika, ja sitten taas uudet arvot ja mitat.

Saaru *jää puoliunessa turrana linjoille roikkuun* + Aattomiäs 32+5
 
Lääkäri-neuvola kuulumisia:
Paino: 633g/vk :'(
RR: 138/78
Hb: 122 (viimeks 116, obsidan näköjää auttanu)
Sf: 28
Mullaki selvästi nyt potkut vähentyny.. Sanoin siitä lääkärille.. Määräs mut seuraamaan liikkeitä. Aina tunti päivässä pitäs maata vasemmalla kyljellä ja laskea jokainen liike. 10-50 kertaa pitäs vauvan vähintää tunnissa liikkua. Onko muille määrätty liikelaskentaa?
Tuntu kyl et heti ku tuli lääkäristä niin vauva potki enemmän ku pitkään aikaan, koko loppuillan. On sitä kyl tullu touhuttua kokoajan niin ettei ihme vaik ei oo oikee tuntunu liikkeet.
Pyysin lääkärin kattoa et mite päin vauva mahassa, ku ei sitä oikee ite viel osaa tajuta et mite päin se vois olla ku ekaa vasta ootan.. No katto, mut ei ees mulle näyttäny tai kertonu et mite päin. En sit viittiny alkaa utelee.... Muutenki jotenki nii rasittava lääkäri.
:(
Mulla äitiysloma alkaa 11.12. Et vielä olis n. kk töitä. Tai jos tätä työks voi sanoa: Hoidan miehen veljen vauvaa (3kk) kotona. Iha rentoa työtä ja saa niin älyttömästi kokemusta.. =) Välillä kyl tuntuu et meinaa mahaan nipistää ku tuota kantaa, mut ei kumminkaa viel oo supistellu niin kait sitä pärjää.
Meillä olis huomen eka perhevalmennus.. Innolla ootetaa sitä.
Ja kohta sitä täälläki 30 viikkoa tulee täytee.. Sit enää viimeset 10 jäljellä.. Huh.. Ku menee niin nopeasti aika. Vaunut käytiin vkl ostamassa: Emmaljunga Smart Duo Sport Carbon.. Kyllä ne vaunutki vaa on kalliita..615? Ja oikeastaa halvimmasta päästä vaunuista oli nuo. Mut toivottavasti sit kestää vähä aikaa..

Ansku rv 29+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja ansku88:
Mullaki selvästi nyt potkut vähentyny.. Sanoin siitä lääkärille.. Määräs mut seuraamaan liikkeitä. Aina tunti päivässä pitäs maata vasemmalla kyljellä ja laskea jokainen liike. 10-50 kertaa pitäs vauvan vähintää tunnissa liikkua. Onko muille määrätty liikelaskentaa?
Mulleki ne antoi ne liikelasketaohjeet viime neukassa ja sanoi että seuraile liikkeitä ja jos tuntuu ettei niitä ole tullut paljon yms niin tehä tuota laskentaa. Mutta mulla kyllä masussa myllertää niin tasaseen tahtiin ettei tällä hetkellä ole tuosta huolta. Alan sitten vasta tekemään noita kunnon laskentoja jos oikeesti ei ole pitkää aikaan tuntunut liikkeitä yms.

Saaru *roikkuu edelleen:D*

 
ja täällä taas... :LOL: :LOL: Mitä siis olen saanut tehtyä, en oikein mitään. Tai no siivosin mä keittiön, heitin kaapeista kaikki vanhat pois ja tyhjensin pakastimesta myös kaikki oudoimmat kököt roskiin. Jos joku katsois mun keittiön kaappeja ei uskois et keittiöllä töitä teen :LOL: :LOL: .Sitten siivosin oman vaatekaapin, no tai siis heitin kaikki vaatteet joita en ole aikoihin käyttänyt niin jätesäkkiin ja vien Uffille. Nyt pitäis lähtee noita vauvanvaatteita penkomaan...ja mietin sitäkin että kun ne on pesun jäljiltä ettäpesenkö vai en. Suuri ongelma sekin ja sitten se että mihin laitan kun ei ole vielä hoitopöytää. Ei kiinnostais takasin sinne laatikkoon niitä laittaa :headwall: :headwall:

Kohta varmaan pitäis tota ruokaakin laittaa, ettei ihan kokonaan unohdu ja pääsevät neuvolassa ihmettelemään miten se paino on taas tippunut. Heh heh, ei sitä hirveesti tarviis tullakaan, vasta 3 kiloa on tullut ja neuvolantäti on ollut ihan onnessaan. Nyt vaan on alkanut suklaa maistumaan, joten ehkä sitä painoa vielä tulee :kieh: :kieh: Ja kunhan jää kotiin ja alkaa jouluherkkuja tekemään niin sitten taidan paisua kuin ilmapallo.

Ulkona on siis vielä kamalampi keli kuin aamulla, tulee jalkarätin kokoisia räntähiutaleita, huoh. Tulis edes pakkasta ja kunnolla lunta niin olisi paljon kivempi. Pidän siis kunnon talvesta, se on ainut asia jota täällä pääkapunkiseudulla kaipaa. Kunnon pakkasia ja sitä ihanaa auringonpaistetta sekä puhdasta lunta.....Oivoi.

Alkaa tuntua, että olen juttuseuran tarpeessa, kun tähän malliin täällä naputtelen. Kukahan ois sopiva uhri, jolle voisi soittaa????????? Ettei teidän tartte lukea mun höpöttelyjä täällä montaa tuntia..

Siirryn takavasemmalle ja laitan perunat kiehumaan ja kalat uuniin.

Nuuskis.....roikkuu epätoivoisena......
 
Loppuvaiheessa tuo liikelaskenta on todella tärkeää kanssa.Ekassa raskaudessa jouduin vikoina viikkoin athedä sitä tosi usein kun tuntui että neiti olla köllötteli paikoillaan pitkiä aikoja.
Tällä hetkellä vauva möyrii niin paljon koko päivän että vielä ei ole tarvinnut liikkeitä laskea.

Kävin tänään töissä palauttamassa avaimet ja juttelemassa vielä työkavereiden kanssa.Tuli jotenkin tosi haikea olo kun yhtäkkiä jäin pois ettei itsekään oikein ehtinyt tajuta.
No olen 5,12 menossa vielä kumminkin pikkujouluihin niin siellä saa hyvästellä kaikki sitten kerralla..mikäli tässä nyt vointi pysyy hyvänä.

Kauheesti on viime päivinä väsyttänyt,sitä on kai antanut väsymykselle periksi kun tietää ettei tarvi enää tsempata itseään töihin.

 
Nuuskis Täällä toinen epätoivoinen roikkuja.. Mese tuntuu hiljaselta ja nettiä on tullu surffailtua. Väliin muka jotain kotihommaa koittanu pikku hiljaa vääntää, mutta aika velttoa menoa :D
Mulla taas painoa tullu semmoset 15kg :kieh: mutta eipä sille voi mitää, pitää vaa sitten tiukkana olla ku synnytys on ohi yms ja kilot pois! Toivottavasti lähtee yhtä nopeeta ja suosiolla ku viimeksi ku laihdutin ennen häitä 15kg pois :saint: Mutta nyt tuntuu että osa on ainakin ihanan turvotuksen ansiota
Tuossa surffaillessa hoksi mitä voisin ostaa veljen tytöllekin kastelahjaksi... Aivan ihania!



Noita paljon muitakin kivoja kipsijuttuja :heart:





(Löytyy lastentarvike.fi sivuilta)

tulipa isolla noi kuvat.. :xmas:
 
Heips,

Mä sain tällä viikolla kans neuvolasta liikelaskentaohjeen, kun sanoin että vauva on liikkunut selkeästi vähemmän. Th sanoi, että rv34 jälkeen pitää tarkkailla liikkeitä loppuun asti päivittäin. Mun on vaan vähän vaikea saada päivällä tunninkaan pätkää rauhassa pötköttelyyn. Tein sitten viime yönä tuota laskentaa, kun ei uni tullut...

Mä oon unohtanut koko tukivyön! Pitääkin kaivaa se kaapista ja kokeilla olisiko siitä apua. Kauratyyny on myös täällä hyväksi todettu tuohon issiasvaivaan. Ja särkeviin jalkoihin. Ja melkein mihin vaan :)

Mulla kans vauva edelleen perätilassa ja vähän huolettaa. Rv35:lle asti aikaa kääntyä, mutta viikot vähenee ja vauva kasvaa... Leikkaukseen en haluaisi, mutta uskaltaako sitä lähteä synnyttämään perätilaista vauvaakaan, jos kokoarvio on 4-4,5kg. Eräs lääkäri mulle sanoi, että iso vauva voi juuttua mahastaan kiinni. Ultrissahan mulle on todettu, että vauvan masunympärys on isoin mitoista. Toivottavasti tämä nyt ymmärtäisi kääntyä! Ja PIAN! Joskus rv36:lla olisi sitten ulkoinen kääntöyritys, jos ei käänny. Th on yrittänyt valaa muhun uskoa, että voi se olla kivutonkin... Mutta enpä tiedä. Niitä juttuja kun en ole mistään lukenut :| No, odotellaan ja toivotaan parasta.

Nyt syömään ja hakemaan esikoista kerhosta.

Jimena 31+4
 
..joutuu hän. Eli lääkäri soitti ja ilmoitti että bakteerit on plussana. Joten soittaa reseptin apteekkiin ja haen sieltä sitten ne emätinpuikot. Riivattua tämmöinen, no onneksi se selittää nuo supistelutkin, ainoa ilkeä tässä on se, että kertoi altistavan ennenaikaiselle synnytykselle. Toivottavasti tokenisi noilla puikoilla ja kaveri saisi vielä kasvaa vähäsen.

Mikähän siinä on, että kun saa vatsan täyteen ruokaa ihminen on iloinen ja hyväntuulinen. :LOL: Siis mä ainakin olen juuri nyt kun sain syötyä.

Kävin äsken Youtubessa katsomassa englannin talentin voittajaa, aivan käsittämätön mies. Kun katsoin sen ekan esityksen niin itkeä pillitin täällä yksinäni. Löytyy Paul Potts haulla, kannattaa käydä katsomassa. Miten voi miehellä olla niin mahtava ääni, huh huh!! No joo muihin aiheisiin.....

Siis taidan mennä päiväunille tai siis ensin jälkkäriksi mustikkapiirakkaa ja sitten pienet unet.

Nuuskis
 
Heips kaikille, neuvolassa tuli käytyä aamulla:

Rv: 31+6
Paino: 350g/vko, yht. n.13kg tullut.
RR: 125/78
Hemoglobiini: 139 (en ole syönyt ollenkaan rautatabl.)
Sf: 28
Turvotus: +
Pissa: Puhdas
RT, ollut jo viikosta 26, ja on ihan liian alhaalla pää paikkoja kypsyttämässä. Sanoi terveydenhoitaja, että pari viikkoa pitäisi vielä rauhallisesti ottaa, sitten ei enää estellä jos tulee niin on tullakseen. Oli tullut neuvolaan ultralaite, mukava kun pääsee nyt ultraan joka kerta kun käy neuvolassa!
Tänä iltana olisi sitten synnytysvalmennukseen meno saikulle, kätilö ensin luennoi, ja sitten kierrellään synnytyssalit sun muut katselemassa.

Mulle ei oo mitään ohjeita annettu liikkeitten seurailusta, mutta vauva liikkuu kyllä jatkuvaan niin paljon, ettei moiseen ole tarvettakaan. Yölläkin herättää koko ajan, viimeyönä kävin 6 kertaa pissalla, onko se paljon vai vähän? :D Sellainen tunne on kuin olis kamala vessahätä, mutta sitten ei kuitenkaan tule kuin pikku liru, johtunee just siitä kun se vauvan pää on kiinni tuolla virtsarakossa :ashamed:

Mulla alkaa äippäloma 24.11. mutta oon ollut kotona jo toukokuusta asti, ja uskokaa tai älkää, ei oo yhtään käynyt aika pitkäksi! Kyllä sitä aina jotain tekemistä keksii, siivoilua, ulkoilua, lukemista jne.. alkuraskaudesta kävin jumpassa ja pari kertaa viikossa uimahallissa, ja kerrankin on aikaa lukea kirjoja ja lehtiä ym. Rahaa ei tietysti niin kamalasti ole vauvahankintoihin ollut, mutta ainakin on ollut aikaa kierrellä kirppareilla, ja hyviä löytöjä olen tehnyt. =) Kavereiden muksuja tullut myös hoidettua välillä jne.. aina on jotain tekemistä! Ja vauvanvaatteet odottaa jo kaapissa silitettynä.

Että sellaista tänne, voikaahan paksusti.

Katja ja rv 31+6
 
napsukka, iita, saaru ja jimena neuvoista. Tänää on paljon kivuttomampi päivä kun eilen. Otin jopa kaurapussin sänkyyn kylkeä vasten illalla kun mieskin oli töissä yötä.
Ei niillä ollu lainaa terkkarissa tukivyötä joten ostan sitten oman kun pääsen suureen kaupunkiin. Lähen siis Helsinkiin ja sieltä Keski-Eurooppaan kaheksi viikoksi esittelee masua sukulaisille, varsinkin iskälle ja kummille. Vähä jänskätttää lennon laskeutumiset ja yksi kiireine vaihtoväli Prahassa (?). Iskä oli sitten ostanu mulle Tsekkiläisen lentoyhtiön lipun...paree pysyy ilmassa. No ei kai, hyviähän neki on ja historia on historiaa...
Eli en pääse ihan aina nettiin seuraavan parin viikon aikana.
Ja nyt muuten tulee hulluna kiloja kun pääseen syömää lemppariruokia piiiiiiitkästä aikaa. Onneksi kaikkee ei saa Suomesta, eikä ainakaa Lapista, niin en ihan holtittomaksi mene.
Ollaan kuulolla, jaksamista kaikille!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :hug:
 
Eilen oli neuvolalääkäri sitten uudestaan. Onneksi supistelut eivät ole pehmentäneet paikkoja 2 vikkon takaiseen kertaan verrattuna. Eli lepo on auttanut hyvin. Jatkoi sitten loppuajaksi sairaslomaa, eli nyt ei sitten virallisesti tarvitse mennä enää töihin ennen ä-loman alkua. Kyllä siihen oli jo reilun 2 viikon aikana niin asennoitunut, ettei tuntunut pahalta viedä saikkulappua töihin. Ensi viikolla käyn palauttamassa avaimet ja hyvästelemässä vielä työporukkaa.

Paino: +500g/vko (yht. n.5,5kg)
Turvotus: +-
RR: 136/78
Pissa: puhdas
Hb: 114 (Obsidan ilmeisesti auttanut)
Sf-mitta: 27 (keskikäyrää lähestytään =) )
Syke: 150
Liikkeet: +

HeMa05: itsellä oli myös aika tyhjä / outo fiilis kun jäin saikulle vajaa 3 viikkoa sitten. Se tuli jotenkin niin nopeasti, vaikka olinkin jo muutamien päivien ajan yrittänyt suhtautua asiaan niin etten tule todennäköisesti olemaan enää kauan töissä. Mutta voin sanoa, että olo helpottaa melko nopeasti ja nyt en oikeastaan vois edes kuvitella meneväni enää töihin :whistle: .

Liikkeistä: täälläkin vauva on ruvennut möyryämään ja tunkemaan ruumiinosiaan vatsan läpi :LOL: . Luulen, että potkii melkein entiseen tapaansa, mutta koska noita muita liikkeitä on tullut niin paljon lisää niin potkuja ei välillä oikein huomaa. Ja selvä tärinä on lisääntynyt huomattavasti (ilmeisesti siis pissaa tai on hikka, näin luin jostakin). Vauva on alkanut liikkumaan enemmän myös heti aamusta ja pitkin päivää, voi melkein sanoa että illemmalla on nykyään rauhallisempi.

Liikelaskennasta: mulle lääkäri myös sanoi, että tästä eteenpäin mun tärkein tehtävä on seurata noita vauvan liikkeita. Jos tuntuu, että liikkeitä ei ole tullut normaalisti, niin pitää maata kyljellään 1h ajan ja kaikki pienetkin liikkeet lasketaan. Ja liikkeitä piti tulla 10/h.

Perätilasta: lääkäri sanoi eilen, että kuulemma viikolle 34 odotellaan ihan rauhassa josko kääntyisi rt-tilaan pysyvästi. Sen jälkeen sitten mietitään eri vaihtoehtoja. Itse olen tuolloin todennäköisesti Tampereella, joten en sitten tiedä käytäntöä siellä.. Täällä vauva on viime päivinä majaillut pää alaspäin suurimman osan ajasta, mutta kyllä vieläkin välillä tuntuu olevan poikittain tai pää ylöspäin potkuista päätellen.

Saarulla oli oikein kivoja lahjaideoita. Itsekkin voisin haluta varsinkin tuon ensimmäisen meille muistoksi vauva-ajasta.

Meillä on tänään ensimmäinen perhevalmennus, aiheena parisuhde. Sen jälkeen pitäisi lähteä käymään Tampereella, koska huomenna menemme valitsemaan laattoja / materiaaleja tulevaan asuntoomme =) . Perjantaiksi pitäisi olla takaisin, koska silloin olis hammaslääkäri :eek:

Afu ja mini 29+2
 
Koko päivän olen maannut sohvalla ja kettellut telkusta kaikkea turhanpäiväistä. Kyllä on jotenkin nuutunut olo, kun ei ole mitään tehnyt.
Nyt odottelen miestä kotiin ja sitten jo saankin lähteä ajelemaan äidin luokse, kun sinne teatteriin ollaan menossa.
Ihmeellisiä kovia monttuja on tuossa navan ympärillä tänään ollut. Välillä ikävästi myös painaa vatsasta.
Voi kun tuo mies saisi aikaiseksi alkaa hoitamaan tota hoitopöytä asiaa. Yksi kaveri saa tehdä lipaston päälle tason, miehen tarttis vaan ilmoittaa mitat...

 
Järkyttävä tuo Jokelan ampumatapaus. :x

Ihan hirveä olo tuli uutisia katsoessa, tuntuu tosi pahalta menehtyneiden omaisten puolesta. :( Tuli mieleen, että onpa sitä asiat itsellä hyvin ja pitää olla onnellinen kaikista läheisistä ihmisistä ja tulevasta vauvasta. :heart:

Nyt täytyisi varmaan lähteä pyykkitupaan ja ruveta siivoilemaan kotia kuntoon niin olisi miehellä kerrankin kiva tulla kotiin. ;) Ja ehkä saisi itsekin vähän muuta ajateltavaa. Meillä kotityöt on nyt raskausaikana jääneet tosi paljon miehen harteille.. :whistle:
 
Neuvola kuulumisista sen verran että muuten arvot ok, mutta vauva oli ottanut kunnon kasvuspurtin. On siis aiemmin vastannut viikkojansa, mutta nyt oli lähemmäs 3 viikkoa isompi viikkoihin nähden! Sain lähetteen äitipolille jossa sitten ihmetellään että mitenkäs näin.
Tietääkö kukaan liittyykö tuo äkillinen vauvan kasvu jotenkin raskausajan diabetekseen?
Multa on viikolla 23 otettu sormenpäästä se sokeritesti ja se oli ihan ok. Samoin verenpaineet on tosi matalat että niissäkään ei mitäään ihmeellistä.

Onkin tuntunut että tää maha on ihan hervoton ja ei ihmekään kun mukula kasvaa niin että vattanahka rutisee :LOL:
Sekin oli jännä että vauva oli mahassa poikittain!! Ei siis perätilassa vaan rehellisesti poikittain. Lääkärikin tuumas että on vaavi jämerän asennon keksinyt.

Näitä uutisia tässä nyt ihmetellään
Maximilian ja vauva 28+3 (vaikka sunnuntaina luulin että olen viikolla 27)
 
Täällä on niin paljon juttua et ei kerkee kun lukemaan, jää omat jutut kirjoittamatta... Ei vaan hienoa, kun on aktiivisia ihmisiä.

Vauvan liikkeistä; täällä potkitaan vielä ja lujaa. Koko kylkiluitten alunen on hellänä. Mulla on jo varmaan kuukauden ainakin ollut tuo mönkijä pää alaspäin. Toivotaan että niin pysyykin.

Blanca kyseli Anita-tukivyöstä :wave: mulla on ja hyväksi olen havainnut. Aina kun lenkkeilen tai esim imuroin niin on ihan ehdoton. Olen käyttänyt jo varmaan 2kk sitä ja multa hävis sen mukana issiaskivut (mulla muuten oikeassa pakarassa pahiten) kokonaan parilla koiralenkillä. Mutta kuten Saaru mainitsi ei ole kiva istuessa eli vain kun jaloillaan joutuu enemmän olemaan.

(.) kävin viime perjantaina siinä kontrollineuvolassa ja kaikki oli ok, sekä pissi että verenpaine. Muuten olo ok myös paitsi ylävatsa supistaa ja on hellä kun Papunen monottaa armottomasti. No en valita, en... Tää päivä ollut hyvä päivä eilen hermo repeili aika herkästi, mut nukuinkin viime yönä jostain syystä paremmin kuin pitkään aikaan, välillä jopa unohdin olevani raskaana, niin hyvän asennon sain kyljelläni. No maanantaina taas neukka ja taas ollaan viikkoa lähempänä...

Pirteyttä pimeyteen sisareni! Kyllä se valo sieltä taas tulee!

Pore&Papunen 31+3
 
Tuli käytyä tossa illasta sairaalassa valmennuksessa. Oli ihan mielenkiintoinen, ensin kätilö luennoi vajaa pari tuntia ja sitten kierreltiin synnytysosastolla ja lapsivuodeosastolla. Alkoi synnytys jännittämään, kun tuli jotenkin niin konkreettiseksi asiat.. =)
 
Heips!

Olenpa taas ollut vähän laiska kirjottamaan, vaikka lukemassa olenkin käynyt päivittäin.

Täällä on vähän alkuviikosta ollut siipi maassa. Sunnuntaina oli taas asuntonäyttö eikä yhden yhtä katsojaa käynyt! Jotenkin alkaa tulemaan todella epätoivoinen olo! Tammikuu lähenee ja näin vaan elellään viikot ukon kanssa kaukana toisistamme. Noinkohan menen synnyttämään yksinäni, tai toi esikoinen "tukihenkilönä". No, kaippa tää tästä jotenkin ratkeaa...

Tänään käytiin erään ystävän & lapsiemme kanssa Ikeassa viettämässä sadepäivää. Mukavasti vierähti koko päivä shoppaillen ja välillä käytiin nauttimassa ravintolassa lihapulla-annokset. Ipanatkin jakso hienosti, kun välillä muisti pysähtyä leikkipaikkoihin viettämään aikaan. Mukaan tarttu esikoiselle ja tulevalle vauvalle joitakin leluja ja vähän jotain tilpehööriä. Ukolle ostin töihin kahvimukin, mutta esikoinen sai sen käpäliinsä ja viskas lattialle. :/ Ei siis tullut ehjänä edes kotiin asti. :/

Liikkeistä: Kakkosnelonen tuntuu olevan melkoinen menijä. Tilaa ilmeisesti vielä on ja kaveri tuntuu olevan milloin mitenkin päin. Liikelaskentoihin ei siis veilä ole aihetta. Esikoista odotellessa joitakin kertoja liikkeitä tarkkailin, mutta yleensä toi 10 liikettä tuli täyteen jo ekan 10 minuutin aikana. :) Näitten ykkösen ja kakkosen liikkumisessa tuntuu kyl olevan suuri ero. Esikoista odottaessa en yleensä päivällä touhutessa liikkeitä havainnut, vaan niitä piti aina pysähtyä kuulostelemaan. Tämä kakkonen tuntuu myllertävän sellaisella voimalla, että liikkeitä tuntuu pitkin päivää. Istukan paikalla ehkä tässä vaikutusta, sillä esikoisella se oli edessä ja nyt takana.

Täällä on moni valitellut nukkumisvaikeuksia. Mulla on kanssa ollut tosi hankalaa löytää sellasta miellyttävää asentoa. Aina johonkin sattuu tai joku osa kropasta on puuduksissa. Nyt on otettu käyttöön muutama ekstratyyny ja niitten avulla olen yrittänyt löytää kunnon nukkuma-asentoa. Viime yönä sainkin piiiitkästä aikaa nukkua kunnolla, kun löysin hyvän asennon (ikäväkseni en enää muista, mikä asento se oli!) eikä edes esikoinen tai pissahätä herättänyt! Lisää tällaisia öitä kiitos!

Kohta täytyykin mennä sitä hyvää uniasentoa etsimään...
Hyvää yötä!

S + kakkosnelonen 28+5 (ehkä?)

 
Hei!

Liityn myös tammikuisten joukkoon. Olen muutaman kerran lukenut juttuja, mutta kirjoittaminen on jäänyt. Täällä menossa 30. viikko. Muuten kaikki hyvin, mutta syyskuussa ja lokakuussa olen ollut reilun viikon sairaslomalla supistusten ja väsymyksen takia. Nyt ehdin olla kaksi viikkoa töissä ja eilen sain taas supistuksia aamulla ja väsymys oli liikaa. Onko muilla samaa ongelmaa? Tarkoitan, että totaalinen uupumus vaan iskee sitten yhtä äkkiä. Mulla tulee sitten aina supistuksia kun olen uupunut. Mies on sitä mieltä, että ei enää kannattais mennä töihin ja itse olen vähän kahden vaiheilla. Mulla on se ongelma, että en oikein osaa ottaa töissä rennosti, vaan aina yhtä antaumuksella tehdään hommia. Eilen soitin äitipolille ja ne käski olla kotona sen päivän ja kuulostella loppuuko supistukset. Nyt ne on kyllä loppunut, mutta väsynyt olen edelleen. Pitää soittaa neuvolaan ja kysyä mitä ne suosittelee. Hävettää aina soitella sinne äitipolille.

Mullakin on ollut vasemmalla puolella kipua alaselässä ja pakarassa. Pahinta se on jos istuu pitkään ja sitten lähtee yhtäkkiä kävelemään. Taitaa olla aika yleistä. Sain neuvolasta tukivyön lainaa, kun mainitsin asiasta.

Voimia kaikille :)
 
raksunaksu:kyl sun kannattaa miettiä jaksatko oikeesti enää töissä käydä.eihän tarkoitus ole et kaikki voimat menee töissä...mä pohdiskelin ihan samaa asiaa viikko sitten ja ma marssin lääkäriin ja oli heti sitä mieltä että kirjoittaa loppuajaksi sairaslomaa.
itsellä sairaanhoitajan työ kirurgisella osastolla eli nostelua ja kyykkimistä vaikeissa asennoissa riittää.en vaan enää viitsinyt riskeerata vaikkakin työkaverit auttoi paljon ja välillä jopa hoitivat nostelut mun puolesta.

Muuten tänne ei ihmeitä.sain just urkoitua siivoukset ja pyykit ja laitettua ruoan.sit vaan jälkkärille ja sen jälkeen päiväunille ennekuin haen esikon tarhasta.
Ihanaa kun saa olla kotona.kyllä on jo parissa päivässä huomannut kuinka olo virkistyy vaikka aina puuhastelun jälkeen vähän ramasee.mutta se että tietää ettei tarvi lähteä töihin tsemppaamaan auttaa kummasti.
 

Yhteistyössä