**TAMMIKUU2008**marraskuu

Pikaisesti kuulumisia...

Neuvolassa kävin torstaina ja kaikki ok. Painoa oli tullu nyt lisää 300g/vko ja sf mitta oli kasvanu vaan sentillä kahdessa viikossa. Viimeksi mentiin juuri keskikäyrällä niin nyt vähän alapuolella. Raivotarjonnassa on pieni ja kuulemma jo tosi syvällä lantiossa on pää. Ehkä se vähän vaikuttaa myös tohon sf-mittaan.

Ristiäiset mekin vietetään ja ajateltiin minun vanhempieni liona ne pitää kun meillä vaan kaksio ja heillä kuitenkin enemmän tilaa. Luultavasti noin 20 henkeä tulee kun vanhemmat ja sisarukset perheineen ja isovanhemmat pyydetään. Niin ja kummit tietenkin lisäksi.

[/b]HeMa Onko sinulla tietoa järjestävätkö ne kättärilla niitä ihan tavallisia tutustumiskäyntejä vaikka lakko alkaisikin? Meille tuli kirje että haikaranpesän valmennukset perutaan jos lakko alkaa ja näin ollen meillä ei olisi sitten mitään valmennusta kun neuvolan valmennukset olleet jo ja silloin ei lakosta ollut mitään tietoa niin ei niihin menty kun neuvolan täti sanoi että turhaa mennä kahteen. Vasta ensi vuoden puolella taas neuvolassa on jotain ryhmiä... Niin ajattelin vaan että olisi ihan kiva käydä edes katsomassa mihin sitä ollaan sitten menossa tammikuussa.

Muuten olo edelleen hyvä, mutta nyt ovat liitoskivut alkaneet vaivata. Tähän asti ei mitään, mutta nyt sängyssä kääntyminen ja liikkeelle lähteminen tekee kipeää. Häntäluuhunkin alkanut koskea. Onneksi kuitenkin olen nukkunut vielä yöt melko hyvin ja yhdellä vessareissulla selviän.

Sairaalakassia en vielä taida pakata. Tuntuu että kuitenkin on vielä aikaa. Mutta se voisikin olla hyvä idea että vähän lapulle jo kirjoittaa mitä tarvitsee mukaan pakata. Ja ihan sairaalavaatteissa ajattelin siellä olla. Turha tuoda heti pyykkiä kotiin.

Carla taisi kysellä onko mitään mielitekoja ja ainakin täällä on suklaa taas alkanut maistumaan. Nytkin tuolla levy odottaa kaapissa.

Mukavaa lauantai illan jatkoa kaikille. Tää hipsii suklaalevyn kimppuun :p

Pippuri ja Onnimanni 32+3
 
Pikaiesti täällä surffailen töistä. Nettipimennossa olen kun ei ole vieläkään kotona netti auki. Viimeksi tuli viesti, että arvioitu asennuaika 2.11, mutta ei näy ei kuulu. Vihaita puhelua on jo lähtenyt Elisalle.

Mulla on nyt lähtenyt maksa-arvot nousuun ja keskiviikkona olis äitipolin reissu edessä. Ei onneksi kuitenkaan hirveästi ollut vielä noussut.
raja on alle35 niin mulla arvot oli 41 ja 44. Sappihapot on vielä tulematta. Se arvo ratkaisee aloitetaanko lääkitys. Täällä on nyt kuitenkin asennoiduttu nyt siihen, että tää vauveli syntyy melko varmasti tämän vuoden puolella. Seinäjoella ei lääkärien mukaan (esikoisen odotuksen aikana kuultua) hepatogetoosi odotuksia päästetä herkästi rv38 yli. Luukas käynnistettiin rv37+6. No mutta jos noilla viikoilla syntyy niin voi päästä sopivasti jouluksi kotiin. Jotenkin toivois kuitenkin, että menis nyt 2008 vuoden puolelle.

Masu vauva tuntuu vattassa tosi isolta ja eilen illalla jouduin nukkumaan mennessä käydä oksentamassa. Meillä oli pikkujoulu töistä ja käytiin syömässä fransmannissa. Aluksi säikähdin, että nyt tuli ruokamyrkytys, mutta sitten kun aloin tarkemmin miettimään, niin heräsin jo edellisyönä todella huonoon oloon. Tulin sitten siihen johtopäätökeen, että vauva painaa vattalaukkuun niin pahoin, että tuli sitten kaikki ulos. Puoli tuntia oksentelin välillä huilaten. sitten sain nukuttua kun laitoin toisen peiton tyynyn alle ja olin puoli istuvassa asennossa. No keskiviikkona nkee mikä vauvan painoarvio on. Esikoiselta oli rv32+5 2,6kg jotta jos veljeensä tulee niin voi jo aika io vauva ollakkin. Yritän päästä koneelle keskiviikkona ja tulla kertomaan mitä äippäpolilla sanotaan. Toivotaan, että sappihappo on vielä sen verran matala, ettei tartte osastolle jäädä.

Voikaahan hyvin. Pitää nyt käydä lukemassa monta sivua teidän kirjoituksia. Osaston väki katsoo tällä hetkellä elokuvaa iltasaduksi...
=)

Lellu rv33+0 :heart:
 
Heippa!

Vieläkö tänne yksi sekaan sopisi?! Ahkeraan olen teidän kirjoitteluja seurannut alusta saakka, melkeinpä päivittäin. Jostain syystä ei vain ole tullut rekisteröityä että olisi osallistunut itse ajatusten vaihtoon. :)
Tuloillaan olisi kolmas lapsi, la on 15.1 ja synnytyssairaala P-Kks.

Säde83 rv 31+4
 
Pikaisesti kans kirjoittelen.. Koko päivä siivottu ja vähän Joulua laitettu.

Monella tuntuu äippärahat ja pakkausasiat huolettavan, kelan sivulla voi käydä tarkistamassa onko asiaa käsitelty, jos on pankkitunnukset.
Itse en kans ole vielä sairaalakassia pakannut mut olen jo itsekseni miettinyt että ehkä ensiviikolla pakkaan. Ja vauvalle istuimeen oman "kassin" kotiutumista varten. Luin että jos lakko on vielä silloin synnytyssairaalassani hoidetaan kyllä akuutit synnytykset mutta saatetaan kotiuttaan samantien..
Toivottavasti ei ole enää silloin ajankohtainen tämä lakko.
Täytynee ruveta yöpuulle..

glaudia ja pikkukaveri rv.32+3
 
Sunnuntaiaamun kuulumisia!

Monet ovat kirjoittaneet ettei yöllä saa nukuttua - sama vaiva täällä, heräilen liitoskipuihin joka kyljenkäännöksellä.. Onneksi supistukset ovat nyt vähän helpottaneet, ei tarvitse niihin herätä joka yö, lepo on siis varmaan tehnyt tehtävänsä! Aika äitipolille on vasta 26.11, eli viikko pitäisi vielä olla rauhassa kotona ja sitten kohdunkaulan tilanteen tsekkaus.. toivottavasti saisi olla kotona eikä joutuisi lepoon sairaalaan..

Pippuri84 Lueskelin tuossa aikaisempia viestejä ja huomasin että sulla taitaa sf-mennä samaa rataa kuin mulla keskikäyrällä tai sen tuntumassa vähän alle, ja painoa kerroit tulleen alle 10kg. Onko sulle annettu arviota vauvan koosta? Itsekun jännitän sitä äitipolikäyntiä kun on pelko, että vauva olisi pieni.. Vaikka tiedän että masut on tosi erilaisia ja eri kokoisia, niin pakko silti kysyä että onko sulla tai muilla masu vieläkin (mulla tänään rv31 tasan) aika alhaalla? Musta ainakin tuntuu että pikkuhiljaa tulisi vatsan hivutella kylkiluita.. Lisäksi ärsyttää ulkopuolisten kommentit pienestä ja alhaalla olevasta masusta - kun muutenkin sitä stressaa että onko kaikki ok, niin ei kaipaisi "kaupantätien" voivoittelua.. On kuitenkin ymmärtänyt että vauvat kasvavat 30rv eteenpäin "persoonallisesti" eli kaikki voi olla ihan hyvin vaikka pikkuinen olisi kovin pikkuinen :)

Lakko mietityttää myös.. 27.11 lähtee sitten noin 50% meidänkin saraalan hoitajista, mikäli irtisanoutumiset toteutuu..

Sairaalakassia en ole vielä pakannut - en oikeastaan edes ole ajatellut sitä vielä pakkaavani, vaikka kaipa sen jo voisi - jos vaikka tulee yllätyslähtö niin on sitten valmiin ainakin suurinpiirtein!

Onko kellään kokemusta pinnasängyn päälle laitettasta hoitotasosta - onko kätevä käytännössä? Meillä on kovin pieni makuuhuone ja siksi ajattelimme että sellainen taso olisi tilaratkaisultaan edullisin :)

Tänään kiire päivä edessä.. anoppilaan käymään - siskolle käymään - pitäisi vihdoin saada kiitoskorttikuvat häistä (22.9.07 sanoimme Tahdon) tilattua yms... ja vauvan tavaroille pitäisi etsiä lipastoa.. Silti tulisi olla levossa ettei kohdunkaulalla tapahtuisi lisää.. varovasti siis yritetään touhuta!

Uutta viikkoa siis aloitellaan =)

Maya ja Aarre rv tasan 31
 
Heipsan!

Maya Me ostettiin sellainen pinnasängyn päälle laitettava hoitotaso, ja vaikuttaa kyllä kätevältä. Käytännön kokemusta ei ole, mutta tuossa liikkeessä suositteli sitä meille kun hetki juteltiin, ahdasta meilläkin makuuhuoneessa. Otahan nyt sitten rauhallisesti =)

Vähä aikaa sit nukuin vielä kun tukki, mut nyt rupee heräilyt vaivaan :( |O Lantio särkee ja kaikenmaailman liitoskivut vaivaa, aina kun kylkee kääntää ni herää ku saa taas mahaa asetella uudestaan ja pojulla on tapana tunkee tonne kylkeen, tekee aika kipeetä välillä..Nyttenkin maha ihan toispuoleinen :LOL:

Täällä vietetään lumista ja sumuista sunnuntaipäivää ihan rennoissa merkeissä :D Kaupassa varmaankin täytyy lähtee käymään..
Meinasin joulukortit askarrella ite tänä vuonna kun aikaakin on ja kaipa niitä lahjoja sais ruveta miettiin kans..

Eipä muuta tähän hetkeen, rauhallista sunnuntaita kaikille.

Ja tervetuloa mukaan vielä ajatusten vaihtoon Säde

Cattie ja vilkas Osku-poika 32+2 :heart:
 
Onnea pikkupeikolle poika vauvan johdosta!!! :flower: :heart: Milläs viikoilla poitsu nyt sitten synty?? Oliko minkä kokoinen prinssi? Voikaahan hyvin!!

En siis oo käyny täällä piitkään aikaan kirjottelemassa... Tässä on kaikenlaista ollut, joka viikko oon joutunu ravaamaan neuvolassa minkäkin asian takia. Synnytys osastollekin jouduin jo yhdeks päiväks tarkkailuun ku valkuaiset pomppas ylös, mutta ei mitään hätää sitte ollutkaan. Lääkärikin ihmetteli että mikä ne nosti ylös.. sitten tuli virtsatien tulehdus ja oli verenpaineet koholla jne...
Nyt on tässä n. 2,5 viikon aikana alkanu supoistukset tuntumaan välillä jomottavilta, tuntuu ihan selässä asti välillä ja ne menee onneks ohi kun istahdan paikoilleni tai pötköttelen. Lääkäri oli tossa 1,5 viikkoa sitten ja siellä sitten selviski että kohdunkaulaa oli jäljellä 1,5cm ja ulkoinen kohdun suu oli 1cm auki. Vauvalla kuitenkin on kaikki ihan ok :heart:

Nyt kuitenkin sitten jännittää että tuleeko synnyttämään lähtö aikaisemmin... Kaikki raskas tekeminen on nyt kielletty.. samoin yhdyntä... Niin ja viime maanantaina oli sokerit koholla pissanäytteessä neuvolassa ja nlatäti laitto sen isänpäivä herkkujen piikkiin... musta tuntu vaan niin hölmöltä ku en pahemmin ees herkutellu mitään sillon isänpäivänä söin vaan pari joulu torttua ja mustikkapiirakan palan... enkä usko että ne ois vaikuttanu mun maanantai aamun näytteeseen.. saa nyt sitten nähdä että mitä huomenna on sitten, ku huomenna on taas neuvola käynti..

Mulla meinaa vähän aika käydä pitkääks ku ei saa mitään oikeen tehdä ja tuo poitsu (2v) meinaa ola mulle välillä vihanen ku ei äiti voi nostella oikein syliin eikä kantaa...ei meinaa pieni oikein ymmärtää ja itteeniki harmittaa...

Sitten meillä on kahdenviikon päästä muutto omaan kotiin kun mentiin ja ostettiin rivari osake.. :D :D Se hyvä puoli tässä on että mä saan olla tällä kertaa muutossa ihan vaan työnjohtajana :D

Halinappi ja masuasukki 33+4
 
Sunnuntai päivää kaikille.

Mulla ei myöskään ole hajua noista kelan päätöksistä, äitiyspakkaus on kuitenkin jo tullut aikoja sitten, mutta muita päätöksiä ei ole kuulunut. Työnantajakin käski kelalta kysyä, että onko Helsingistä tullut ilmoituksia... meillä palkanlaskenta on Hesassa. Enpä ole vielä käynyt mitään kyselemässä. Noilla pankin tunnuksilla en pääse tietoja kattelemaan, kun mulla ja miehellä on yhteinen tili ja mulla on periaatteessa miehen rinnakkaiskortti.

Monet tuntuvat puhuvan liitoskivuista ja mulla ei ole hajuakaan mitä ne ovat, tai sitten en vaan osaa yhdistää kipuja.

Meillä ei tänä vuonna töissä pidetä erikoisempia pikkujouluja. Työnantaja on kyllä tilannut jouluaterian työpaikalle, että kaikki hoitajat pääsevät sitten ateriasta nauttimaan, myös ne jotka ovat työvuorossa.

Nyt katsomaan, kun mies on kaivanut emmaljungat laatikosta sohvan takaa. Miehen vanhemmat tulevat illalla kyläilemään, pääsevät hekin sitten hipelöimään vauvatamineita :)
 
Päivää.. *köh köh*
Pikkujoulut tuli vietetty ja hauskaa oli. Jalat meinas vain olla aika rikkipoikki ku korkkareilla piti kipsutella:) Nukkumaankin menin tosipaljon myöhemmin mitä normaalisti ja aamulla olo oli kans moinen. Ihan kui ois ollu kauhia krapula. Flunssa sitten tuli vielä takaisin joten sekin pahensi olo entisestään. Päätä särkee ja kauhia yskä :( Onneksi mies nousi poikien kanssa ylös ja sain nukkua hiukka pitempään sitten.
Masussa muuten menee tavalliseen tahtii, paukuttelu käy niin tasaseen ettei tarvi liikkeita sen kummemmin laskea.
Joku tuossa kyseli asumisesta 2krs asunnossa. Me muutettiin 2-tasoseen silloin kun nykyinen kuopus oli alle 3kk ja siitä lähtien ollaa asuttukin. Hyvin on menny, jonkin verran vain pitää suunnitella enemmän mitä tavaroita sijoittaa mihinkin ettei tule turhaa ramppaamista portaissa. Meillä ratkastiinkin monet jutu silleen et molemmissa kerroksissa oli vaatteita sekä vaippoja yms. Sai aina tarvittavat tavarat läheltä oli kummassa hyvänsä. Pikkusen piti säätää sitten uudelleen ku muutettii toiseen asuntoo, ku täällä nykyisessä pesukone ja kylpytilat on alakerrassa ja toisessa oli silloin ylhäällä. Mutta kaikki kyllä loksahtaa paikoillee ajan kanssa. Kyllä mä muista ne eka kuukaudet ku muutettiin ensimmäistä kertaan 2tasoseen asumaan kuinka sitä piti rampata koko ajan eestaas portaita hakemassa tavaroita :LOL: Noo..kunto kasvaa. Ite kyllä tykkää asun näin.

Tänään lähtään sitten perinteisesti katsomaan joulukauden avajaisten ilotulitusta ja samalla haetaan "roskaruokaa" koko sakille :p Huomenna taas sitten arki koittaa ja kerho kutsuu esikoista ja tiistaina heti perään saa nuorempi mennä harjoitteleen omaan kerhoonsa. Eli lenkkeilyä tiedossa. Pitäs avin miettiin millä noin matka mennää. Ei tohtis enää kasata noita rattaita uudestaa ku on kaikki kangasosat irrallaan ja puhtaina tuolla odottamassa uutta tulokasta. Eikä kyllä taida mieluusti enää tuo 3v istuakaan niihi. Saa nähä kuin paljon on hiekkaa laitettu tielle, pääsiskö pulkalla. Rattikelkka oli ainakin aika raskas vedettävä (kokeiltu tänään puistoreissulla).

Leppoisaa sunnuntai illan jatkoa! Ja tervetuloa mukaan säde!

Saaru ja Aattomiäs 34+2
 
Heipä hei kaikille!
Perjantaina isän 60 vuotisjuhlat meni hyvin ja tuli sitä vähän pyörähdettyä rokkaamassakin tämän masun kanssa :) Oli mukava tavata sukulaisia ja jutustella kuulumisia pitkästä aikaa.
Eilen sitten itsuin iltaa kurssikavereiden kanssa ja tehtiin hyvää ruokaa ja juotiin glögiä.

Se mikä on vaikeaa niin nukkuminen sen jälkeen jos valvoo vähän pidempään.Mä en tahdo millään saada unta.Jos ei mene 10 nukkumaan niin pikkuhiljaa sitä piristyy ja sit valvotaan monta tuntia ennekuin uni tulee.ihme homma.


Kättärille tutustumisesta:kai ne tavallisetkin tutustumiset perutaan jos lakko alkaa.Harmittaa kyllä mutta eiköhän tässä ehdi vielä myöhemmin siellä käydä.Tuskin se lakko kauan kestää jos alkaa.

Muuten omassa olotilassa ei ihmeitä mutta hirvee ähky tuppaa olemaan koko ajan ja närästää..kiusallista.hirveesti ei supistele eikä ole muitakaan kipuja.välillä tosin alapäässä vihloo mutta ei onneksi kestä kauaa kerrallaan.
Herkut maistuu ikävä kyllä,mitenkähän sitä jouluna sitten pystyy olemaan hieman pinenemmillä syömisillä.

HeMa 32+5
 
Maya: meillä on sellanen puinen lastentarvikkeesta 4v sitten ostettu hoitotaso pinnasängyn päälle. Sen sai kiinni ihan tukevasti siihen, ja mä tykkäsin kyllä kovasti. Ei tosiaan vieny tilaa, sänkyyn mahtu vauva tosi hyvin, vaikka taso olikin jalkopäässä. mä pidin sitä siinä reilun puolivuotta, siis i´han siihen asti, kun nyt yleensäkin hoitopöytää käyttää. Et suosittelen. Meidän oma onkin vielä lainassa, pitäs hakea takaisin...

Me ostettiin kans lipasto vauvan tavaroille, kävi tuuri, kun mieleinen olikin tarjouksessa.. Et nyt vois alkaa peseskeleen vauvan vaatteita sit kun viittii ja jaksaa. Oma olo ei onneks enää surkeemmaksi ole menny, ehkä se rautakin pikkuhiljaa alkaa auttaa..

Huomenna pitäs saada miehen tietoa, paljonko meidän autoon maksais turvavyön vaihto lantiovyöstä kolmipistevyöksi. Se on mahdollista, mutta jos hinta on hirvee, ei viitti. Vaikka vois nyt hankkia sen jalustallisen kaukalon, on ongelma edessä sit viimestään parin vuoden kuluttua, kun tenava siirtyy istumaan naama menosuuntaan. sit tarvii kaikki kolme kolmipistevyöt. Tosin, sekin on kokeilematta, että mahtuuko tuo meidän nykyinen turvaistuin selkämenosuuntaan keskipaikalle, eli saako etupenkkejä liikuteltua yhtään...Se kun on tolla isommalla ollu apukuskin takana selkämenosuunnassa. ja jos me vaihdetaan se vyö, ei osteta uutta kaukaloa, sen muutaman kuukauden vauva menee tolla vanhallakin britaxilla, mikä meillä on.
 
Tuosta kättärille tutustumisesta, niin itselläni on ensiviikolla tutustumis aika ja ainakaan vielä sitä ei ole peruttu, en sit tiedä vaikuttaako että olen pelkopotilas mutta jotenkin uskoisin että ne jotenkin ne järjestää, ryhmissähän siellä ollaan.

Supistuksia tulee koko ajan enemmän, saa nähdä mitä lääkäri sanoo keskiviikkona..Toivottavasti en joudu lepoon, en nimittäin tiedä miten ajan sitten kulutan.

Nyt maajussien pariin :LOL:

Jenni & Hajis 31 + 5
 
Huomenta kaikille,

Tervetuloa mukaan säde83!

Täällä on taas keskusteltu vaikka mistä, huh kun oli lukemista =)

Viikonloppu vietettiin enemmän ja vähemmän sukuloidessa, mutta sen opin että pitkät automatkat eivät tosiaankaan ole enää pop. Yli puolen tunnin istuminen autossa aiheuttaa kovasti vastalauseita masussa ja kunnon kenkäisyjä kylkiluihin. auts.

Kovasti on ollut puhetta hoitopöydistä. Meille, kuten niin kovin monelle muullekkin täällä, on hankittu sellainen pinniksen päälle laitettava hoitotaso. Vaikuttaa kätevältä, eikä vie yhtä paljon tilaa kun hoitopöytä. Saas sitten nähdä miten kätevä on käytössä, meillä kun toi makkari menee tosi ahtaaksi siinä vaiheessa kun pinnis kasataan ja laitetaan paikoilleen. Mulla on kyllä sellainen hoitoalusta myös pesukoneen päälle, joten jää nähtäväksi kumpaa meillä käytetään.

Mä olen vihdoinkin saanut pestyä kaikki vauvan vaatteet ja suurin osa on jo silitettykkin. Kyllä on suloista laittaa ne sinne vauvan omaan vaatekaappiin nätisti. Mä kyllä olin sen verran tohkeissani että pesin myös koon 60 ja 62 vaatteet samaan syssyyn, eipä tarvitse sitten heti aloittaa samaa rumbaa uudestaan?

Kelan päätöksistä: Mulle tuli äitiyspakkaus jotakuinkin 2.5 viikkoa sen jälkeen kun hakemuksen laitoin ja äitiysrahapäätöskin tuli kuukauden sisällä hakemuksen jättämisestä. Tosin ensimmäinen äitiysrahapäätös oli vähän pyllyllään, mutta kun valitin asiasta puhelimitse, niin sain uuden päätöksen vajaassa viikossa. Mulla on ilmeisesti käynyt kelan kanssa uskomaton tuuri?

Omaan napaan kuuluu nuhaa ja vauvan potkuja. Tällä hetkellä vauveli liikkuu niin ahkerasti, ettei tarvitse tehdä erikseen liikelaskentaa. Vähän jännittää miten iso kaveri sieltä on tulossa kun edellisellä neuvolakäynnillä (30+5) SF-mitta oli jo tosiaan 34 cm, huiteli siis ihan omilla käyrillään... Jos kasvu on samanlaista, niin mahtaakohan neuvolalääkäri laittaa sitten lähetteen sairaalaan kokoarvioon?

tällaisia pohdintoja maanantaina

pötkylä ja pikkuElvis 31+4
 
Maanantaita kaikille ja tervetuloa mukaan säde83!
Viikonloppu meni taas ihan liian nopeasti, vaikkei mitään ihmeitä tehtykkään. Nyt pitäis koittaa jaksaa tehdä jotain hyödylllistä, kun mies on töissä, mutta kovasti taas tää netissä roikkuminen houkuttaa. Menin vielä viime vai edellisellä viikolla rekisteröitymään facebookiin, joten aikaa saa koneella tuhlattua...

Liikelaskentaa en vielä ole aloittanut kun liikkeitä tuntuu pitkin päivää. Kovasti tuo tuolla potkii ja möyrii, eilen illalla teki taas varmaan jotain saksipotkuja, kun tuntui aikasta kipeesti molemmilla puolilla mahaa yhtäaikaa... Lähellekkään kaikkia liikkeitä en varmasti edes huomaa tai ainakaan tunnista mitä nyt tekee. Luulisin kuitenkin, ettei vielä ole kääntynyt rt, koska mahan yläosassa todella harviun tuntuu "yhtään mitään". Kaikki potkut esim. tuntuu tuolla alhaalla. Ainoa tunne mitä ylämahassa tuntuu on kaamee kipu alimman kylkiluun alla, jos pidempää joutuu pystyssä olemaan. Tuntuu että maha ihan tosissaan yrittää työntää mun kylkiluut irti! Onko muillla esiintynyt vastaavaa, entä osaako kukaan sanoa, jatkuuko tätä koko loppuajan, vai helpottaako, kun maha rupeaa laskemaan?

Mutta nyt pois koneelta (ainakin hetkeksi ;) )

Maija 30+3
 
Moi kaikille.

olen ollut taas laiskalla päällä tämän kirjoittelun suhteen. No eilen oltiin muksujen kanssa pulkkamäessä ja yhtä-äkkiä siinä huomasin kun vasemman käden etusormi puutui täysin tunnottomaksi ja vähän ajan päästä sit loputkin sormet. Ihmettelin sitten, että mikähän tuo oli ja sitten rupesi huippaamaan ja tuntui, että en pysy enää pystyssä ja en nähnyt enää kunnolla. Lähettiin sitten kotiin ja sormiin kyllä tunto palasi, mutta tilalle tuli kauhea päänsärky ja huippaaminen vaan pahentui. Soitin sitten synnytys-salin numeroon ja selitin kätilölle mitä tapahtui ja että mitä minun tulisi tehdä. Jouduin sitten lähtemään päivystykseen. Kerkesin jo säikähtää kunnolla, että vauvalla on jokin hätä. Lääkäri sit katto verenpaineen joka oli kunnossa ja pissan, mut siinä oli jotain häikkää niin sain antibioottikuurin, mutta onneksi ei ollut mitään mikä viittais raskausmyrkytykseen. Loppuillan päätä särkikin kovasti ja nukuin viime yönkin tosi huonosti. Mies jäi onneksi kotiin täksi päiväksi hoitamaan tyttöjä, kun vieläkin tuo pää on ihan oudontuntuinen. Varmaan oli sit migreeni kohtaus tuo. En ole vaan kärsinyt siitä enää moneen vuoteen.

Muuten olen voinutkin tosi hyvin, mitä nyt selkäsärkyjä on. Ja vauvakin potkii kovasti niin eiköhän tämä tästä. Säikäyttää vaan aina tuommoiset :snotty:

No mut taidan mennä vielä lepäilee, onneksi huomenna on jo neuvola-aika :)
 
Huomenta täältäkin!

Viikonloppu oltiin reissussa ja oli aivan ihanaa olla vaan, syödä ja nukkua hyvin :) . Tänään kävin kontrolliultrassa lapsiveden määrän vuoksi, ja siellä oli aivan ihana terkkari (eikä lääkäri kuten luulin...). Lapsivettä oli normaalimäärä ja vauvan koko oli n. 2000g. Painoarvio 3,8 kg -huh! Vauva on ilmeisesti siis vanhempi mitä viikkoihin nähden. Onko teillä kokemusta, kuinka herkästi synnytys käynnistetään aiemmin jos vauva kasvaa isoksi? Pelottaa, että asukki kasvaa valtavaksi...

Mutta nyt ulkoilemaan... :) !

-Kirppu ja Paolo 31+4-
 
Kirppu Täällä päin ei ainakaa kovin helpolla käynnistellä jos iso on tai siis jo on ISO niin sitten. Mutta esim tuo 3,8kg ei ole vielä iso. Lääkäriltä just kyselin ku nuorempi poika oli syntyessää 4280g et seuraillaanko/käynnistetäänkö aikasemmin tänä jos näyttää että ois yhtä iso/isompi, niin tuumasi vain että normaalikokoinenhan on tuo edellinen ollu. Ja edellinen raskauskin "päästettiin" 3vk yli. Odoteltiin ja odoteltiin että käynnistyis iteksee, mutta lopulta sitten 2pvä käynnistyksellä syntyi. Ja ei vaikea ollut, mutta isompaa ei huvittais kuitenkaa pakertaa.
Lääkäri silloin sanoi että jos näyttää tosiaa että on ISOISO niin silloin mietitään käynnistystä ennen laskettua aikaa, mutta jos on tuollainen 4kg huitteilla (ja mahtunee tulemaan hyvin, senhän ne tarkistaa) niin ei käynnistellä vasta kuin sitten 2v yliajan jälkee. Ku la:n ja sen 2vk aikana ei sillä painon muutoksella ole niinkää enää vaikutusta kuinka synnytys onnistuupi. Että ei enää joku 200-400g vaikuta suuntaa jos toiseen. Tiä sitä sitten.
Mulla oli painoarvio tuota luokkaa nuorimmaisella lasketulle ajalle (tarkkojanhan noi ei ole) ja sitten 3vk yli ku syntyi niin oli tuon 4280g.

Kyllä alkaa muuten olemaan raskaita nämä kerhoaamut. Nuorempi sälli ku meinaa olla aina aamusta niin hankala. Ja nytkin sai miettiin millä kerhomatkat taittaapi, ku pyörillä ei pojat enää pääse..Pulkalla sitten mentiin ja hiekkaatraktori meni just edeltä ja veti kunnon sorat tielle, aika epätoivoista meinas olla ja huomenna ois sama edessä. Sitten toi pukeminen ja riisuminen kerhossa ite täysissä tamineissa on yhtä tuskaa. Tuntuu ettei millää taivu ja veri ei kierrä, kuuma hiki puskee ja tuntuu että taju lähtee.. En kyllä haluais antaa periksi. Kiva ku pojat pääsis kuiten mahollisimman pitkään käymään kerhossa. Pitää vaan varata aikaa reissulle ja hissukseen mennä.

Ite kans mietti (taas) tuota hoitopöytä systeemiä. Jokin aika sitten tulin jo siihen tuloksee etten yläkertaan laita hoitotasoa, sinne oli suunnitteilla tuollainen pinniksen päälle laitettava sekä sitten alakertaan pesukoneen päällä olevan tason päälle pehmuste. Mutta nyt taas sitten mietin joskos kuitenkin hommais yläkertaan sen tason, on se sitten sielläki helpompi touhuilla ku on oikealla korkeudella taso missä vaihtaa vaatetta/vaippaa yms.

Niin ja ompa huojentavaa että todennäköisesti tehyläiset ovat päässeet päättäjien kanssa sopuun ja lakkoa ei synnykään.Ei tule sitten kenelläkää siitä mitää vaikeuksia eikä kukaan joudu kärsimään puutteellisesta hoidosta:)

Nyt syömään!

Saaru ja Aattomiäs 34+4 (huomenna ensimmäinen virallinen mammalomapäivä:D)
 
Tervetuloa vaan SÄDE83!

No nyt olis uuden kummityttöni ristiäiset vietetty ja samalla yllätyshäät!!! On se vaan kiva kun joku muukin meidän suvusta uskaltautuu tahdon sanomaan. Meillä kun suvussa mummosta lähtien on noita suspareja... :LOL:
Oli ihan hirveän rankka iltapäivä ja ilta kun olin sylikummina ja seisoin suurimman osan ajasta. Ja sitten se tunteiden mylläkkä, ihan kun ei muuten olis herkkä niin sitte pikkuveli mennä päräyttää naimisiin. Supisteli jo oikein reilusti kun kotimatkalle lähdettiin,noin 6-7 min välein. Ajattelin jo että onko nyt menoa, mut kun kotiin päästiin jä heitin juhlatamineet pois päältä ja heittäydyin sohvalle maate niin olokin alkoi helpottamaan. Oli sellaista jatkuvaa puristusta mahassa supisteluiden lisäksi. Liekö sitte noiden tunnemyllerrysten syytä.
Yöllä en sitte herännyt kertaakaan vauvelin potkuihin ja aamulla sitten potkiskelikin jo oikein urakalla. Tais rassukallekin ottaa koville eilinen et oli niin väsy.
Tänään menenkin sitten pitkästä aikaa neuvolaan, saas nähdä mitä siellä sanotaan.
Ja flunssa se on täälläkin. Ensin oli tyttö kolme viikkoa yskässä ja nyt me pojan kanssa ollaan oltu jo kohta viikko.

Meillä hoitopöytä mahtui hyvin vessaan. Siellä on muutama vaatekerta korissa ja vaipat ym mukavasti lavuaarin lähellä. Saatiin se lainaksi kaverilta. Ainoa huono puoli siinä on se ettei siinä ole laatikostoa, vaan yksi kaappi jossa on kaksi isoa hyllyä. Mutta eiköhän tuokin asiansa aja.
 
kotikurppatoivottavsti olo paranee ja oli vaan joku ohimenevä juttu.
itsellä kans neuvola edessä torstaina ja arvaan jo nyt että mulla saattaa olla paineet koholla.turvotuksetkin on lisääntyny.paikat puutuilee helposti ja eilen mulla oli kans pää tosi kipeä,mitä ei ole ollenkaan ollut nyt raskausaikana.onneksi meni ohi, muuten olisin kans vähän huolissani.

vauva liikkuu iltapainotteisesti mutta kyllä se pitkin päivää jotain pientä tekee niin että tietää kaiken olevan kunnossa.

 
Maya Ei mulle oo mitään kokoarviota annettu. Mustakin tuntuu, että masu on vieläkin aika alhaalla. En kyllä tiedä mistä olen päähäni myöskin saanut että vauva olisi jotenkin pieni tai pienempi kuin pitäisi. Tuskin kuitenkaan näin on.

Liikelaskentaa ei täälläkään tarvitse tehdä. Liikkeitä tuntuu pitkin päivää. Täällä ollaan jo rt:ssä ja tuolla tosi alhaalla tuntuu välillä liikkeitä, päätään varmaan kääntelee siellä. Kuitenkin suurin osa liikkeistä tuntuu tuossa navan seutuvilla ja kyljissä.

Täällä ollaan pähkäilty uusien verhojen oston kanssa. Joka huoneeseen meinattiin uudet verhot hommata ja ne pitäisi saada nyt juuri heti. Mulle tullu taas hirvee himo sisustaa täällä uudelleen.

Kävelylenkille voisi lähteä. Mukavaa viikkoa kaikille!

Pippuri ja Onnimanni 32+5
 
Nyt on mun profiilissa uusi masukuva :) Voitte siitä kommentteja laittaa, omasta mielestäni masu on kyllä aikas pieni....

Hoitotasoista on ollut puhetta, meillä isäntä teki itse pinnasängyn päälle sijoitettavan tason. Ja se ei kaupasta ostetulle häviä, säästettiin yli puolet rahaa, kun isäntä itse sen teki. Ja on tosi kätevä, kun tilaa on rajoitetusti.
Meillä on ihan kaikki jo vauvaa varten valmiina, vaatteet oon pessyt, sänky on koottuna, vaunut ostettuna...Enää puuttuu vauva :heart: Ihanaa, aika on mennyt tosi nopsaan.
Masussa potkitaan melkeinpä aina kun oon paikallani. Sit kun touhuilen kotitöitä tai käyn kaupassa, neiti otttaa tirsat. Ja pää alaspäin oltiin viime neuvolakäynnillä, joten iskut tuntuu navan tienoilla ja sit ihan alhaalla tuntuu pientä räpellystä sillon tällön. Kovimpia iskut on tossa navan kohdalla ja vasemmassa kyljessä. Ja hikka tuntuu mun oikeassa kyljessä, aika alhaalla....

Äitiyspakkauksesta vielä sen verran, että mulle se tuli jo kuukausia sitten, hakemuksen laitoin muistaakseni rv 21 ja siitä meni sit kolmisen viikkoa kun se tuli. Miten jotkut ei sitä ole vieläkään saaneet?! Outoa! :eek:

Carla ja tyttö 33+5
 
täällä on sairaalakassista puhuttu.. ite en oo ees kokoasiaa miettinyt mutta se mitö opin ensimmäisestä synnytyksestä niin omia pikkuhousuja mukaan :) ainakin ne jorvin verkkopöksyt on niin kammottavat etten niitä enää haluu päälle laittaa.. :) ja mitäs sit,tietty hammasharja ja tahna,kotiintulovaatteet itelle ja omat tossut. esikon kanssa oli myös omat karvatossut siellä käytävillä kulkiessa jalassa :) ja ei sitä ihmeempii tarviii.. no tietty kamera ja laturi.
pitää varmaan loppuviikosta jorviin soitella ja kysyä että miten on ens maanantain ultranlaita...

noista supistuksista.. mä en enää oikeen tiä millon supistaa ja millon mitäkin. alussa sen tuns siitä kun masu kovettuu mut nytkyyään se ei samalla lailla enää kovetu ainakaan alavatsasta.. et onko muillä joilla supistaa niin niin että ylävatsakovettuu? kaiken maailman kipuja on mutta jostain syystä en vaan tunnista supistuksia.. tuntuu vaan ja ajattelen niin että vauva menee kaken maailman ihme asentoihin tuolla masussa et siks alkaa sattuu.. niinku monesti tuntuu että se työntää itteensä ylösspäin et ahdistaa..
mut välillö yöllä kyl taitaa supistaa tai jotain kun on kyljellään ja sit alkaa ahistaa ja sattuu ja pitää oikeen suunkautta alkaa hengittää kun se ei muuten oikeen onnistu...en tiä.... :whistle:

mutta muuta ei tänne kuulukkaan kun herkkuttelua ja laiskuutta.. :) perjantaina ja lauantaina sain kaks veippaa tehtyä pikkuselle kun kaveri haki koneen pois.. :ashamed: nyt sit huomen pitäs mennä mun mammalle sen romukoneen kanssa ompelee. ajattelin joululahjaksi pyytää ompelukonetta koska se tulisi tosi tarpeeseen.

NAsu 31+3
 

Yhteistyössä